دلیل صفهای طولانی بنزین در شمال کشور چه بود؟
به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ در روزهای گذشته، موجی از انتقادات به وزارت نفت به دلیل سوخترسانی نامناسب در مناطق شمالی کشور به وجود آمد. هفته گذشته در بیشترین حالت مصرف روزانه به رقمی حدود ۱۴۲ میلیون لیتر رسید. پرسشی که مطرح میشود این است که چگونه در ایام سفرهای نوروزی، با وجود آنکه میزان مصرف بنزین به ۱۵۲ میلیون لیتر در روز رسید بود و این موضوع نیز تداوم داشت، شاهد نارضایتی از سمت مردم نبودیم و بنزین با ثبات در سراسر کشور موجود بود؟
طبق آمار شرکت ملی پالایش و پخش، مصرف بنزین میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون ۱۲۳ میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ با حدود ۱۱۵ میلیون لیتر، ۷ درصد افزایش یافته است.
بنابراین میتوان گفت افزایش مصرف در ایام پیک شهریورماه قابل پیشبینی بود. اما چرا امسال با صفهای طولانی و چالش در سوخترسانی مواجه شدیم؟ کرامت ویس کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، در اینباره توضیح داد: «در هفته اخیر شاهد افزایش حجم ترددها بهویژه در استانهای شمالی بودهایم و ترافیک بسیار سنگینی در مبادی ورودی شهرهای شمالی کشور داشتهایم. تا زمانی که این حجم از خودرو در جادهها در حال تردد است، مصرف بنزین در جایگاهها حدود ۲ برابر افزایش مییابد و نفتکشها بهدلیل ازدحام بالای مسافران و تردد بیسابقه خودرو در این مدت، با تأخیر حدود سه برابری در حمل بنزین از مبدأ تا مقصد روبهرو میشوند که این امر منجر به تأخیر در توزیع سوخت نفتکشها به جایگاهها میشود.»
با این حال، برخی کاهش ذخایر بنزین را عامل اصلی این موضوع و تعمدی از سوی مدیران سابق شرکت ملی پالایش و پخش میدانستند. اما مجتبی شکوری، مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه گیلان، کمبود بنزین در گیلان و ادعای مذکور را تکذیب کرد و گفت: «هیچ کمبودی در بنزین وجود ندارد و بهدلیل حجم بالای ترافیک، توزیع در استان با کندی روبهرو شده است.»