مصرف بنزین خودروهای ایرانی ۳۰ درصد بیشتر از متوسط جهانی است
به گزارش اقتصاد معاصر؛ فرهاد شهرکی اظهار داشت: در حالی روزانه حدود ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در کشور به مصرف میرسد که پالایشگاههای موجود قادر به تولید این میزان بنزین نیستند بنابراین در این بخش ناترازی به وجود آمده است و از آنجا که واردات بنزین، ثروت ازکشور خارج میکند و ساخت پالایشگاه با هدف تولید بیشتر نیز سرمایه بسیاری میطلبد، باید فکری دیگر برای عبور از این مسئله کرد، چراکه میتوان از نفت خام هزاران محصول سودآور و با ارزش تولید کرد.
وی افزود: با این اوصاف باید ابتدا علت مصرف بالای بنزین در کشور را پیدا کرد که براساس نتایج تحقیقات انجام شده؛ متوسط مصرف سوخت خودروها در ایران در ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر است در حالی که این عدد در دیگر کشورها حدود ۷ لیتر است، بنابراین بنزین مصرفی در ایران ۳۰ درصد از متوسط جهانی بیشتر است لذا تلاش ما باید در راستای تولید وسایل نقلیهای باشد که کمترین سوخت را مصرف کنند.
نماینده زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند در مجلس گفت: همچنین باید سرمایه موجود را به جای هزینه در حوزه ساخت پالایشگاه با هدف سوزاندن نفت خام بیشتر، در حوزه واردات خودرو و موتورهای استاندارد برای خودروها هزینه کرد. با وجود حمایت از صنعت خودرو گزارشهای ارائه شده همچنان خبر از زیانده بودن این صنعت میدهد. درواقع مدیران صنعت خودرو نمیخواهند روی پای خودشان بایستند؛ بنابراین بهتر است به علم اقتصاد و تجارت احترام بگذاریم و بیش از این درآمدهای کشور را برای صنعتی غیرسودده هزینه نکنیم.
وی افزود: باید حاکمیت فکری برای وضعیت خودروسازی کند. بهتر است به جای تلاش برای ساخت پالایشگاه یا پتروپالایشگاه با هدف تولید بنزین بیشتر، بر استاندارد کردن موتور خودروها، واردات این محصول و واردات خودروهای برقی تمرکز و سرمایهگذاری کنیم. توسعه مدنظر برنامه هفتم به معنای ساخت «پتروپالایشگاهها» است نه پالایشگاه کوچک یا بزرگ مقیاس، پتروپالایشگاه محصولات با ارزشافزوده بالا تولید میکنند که ارزش پولی آن صدها برابر بنزین است، ضمن آنکه در برنامه هفتم «صندوق بهینهسازی انرژی» تعریف شده است که براساس آن باید بخشی از درآمدهای حوزه انرژی به این صندوق واریز و در حوزه بهینهسازی مصرف سوخت و انرژی هزینه شود که شامل جلوگیری از هدررفت انرژی در خط تولید و توزیع نیز میشود./ خانه ملت