
ترس شرکتهای آمریکایی از مخالفت با تعرفههای ترامپ؛ کاخ سفید نقرهداغمان میکند

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل فایننشال تایمز؛ طبق گفتههای مدیران اجرایی و اعضای هیات مدیره شرکتهای آمریکایی در حال تلاش برای یافتن راهی برای واکنش به جنگ تجاری دونالد ترامپ هستند. آنها نگران تاثیر تعرفههای رئیس جمهور خود بر اقتصاد هستند اما از ابراز مخالفت به دلیل ترس از انتقامجویی کاخ سفید هراس دارند.
رهبران شرکتها در مورد میزان تغییرات لازم در ساختار کسبوکارهای خود به منظور پاسخ به تعرفههای جدید تردید دارند. این عدم اطمینان به ویژه به این دلیل بوده که مشخص نیست ترامپ چقدر به سیاستهای فعلی خود ادامه خواهد داد و آنها امیدوارند تا بتوانند وی را متقاعد سازند که برخی از این سیاستها را تعدیل کند.
یکی از اعضای هیات مدیره یک شرکت آمریکایی اظهار داشت: «شما نمیخواهید تبدیل به صدای اعتراض دیگران شوید، چون در این صورت خودتان هدف قرار خواهید گرفت.»
یکی دیگر از مدیران اجرایی هیات مدیره یک شرکت آمریکایی گفت که بهترین رویکرد این است که به طور خصوصی به ترامپ و تیمش توضیح دهند که این سیاستها ممکن است به افزایش قیمتها و از دست رفتن مشاغل، به ضرر حامیان اصلی وی منجر شود.
وی افزود: «این نوعی لابیگری نرم خواهد بود و این قطعا شامل مشاوران سیاستمدارتر وی میشود که این افراد قطعا شامل اسکات هستند.»
همچنین باب ایگر، مدیرعامل دیزنی در روز پنجشنبه نگرانی خود را در یک جلسه تحریریه داخلی ABC News مطرح کرد.
وی گفت که برای شرکتهای آمریکایی آسان نخواهد بود که به دلیل نیروی کار متخصص و مهارتهای متفاوت در کشورهای مختلف، تولید خود را به داخل کشور منتقل کنند.
ایگر به مثال کارخانههای فاکسکان اپل در چین اشاره کرد که در آنجا این غول تکنولوژی بیشتر محصولات خود را تولید میکند.
ایگر همچنین هشدار داد که دیزنی نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. با احتمال افزایش قیمت فولاد، هزینههای ساخت کشتیهای تفریحی این شرکت افزایش خواهد یافت.حمله تعرفهای ترامپ و انتقامجویی چین بازارهای کالاها را به هم ریخته و باعث شده که قیمت نفت در روز جمعه به پایینترین سطح سهساله خود، یعنی ۶۵.۵۸ دلار برسد. معاملهگران نفتی پیشبینی میکنند که دولت آمریکا هیچ برنامه فوری برای تغییر سیاستهای تنبیهی تجاری خود ندارد.
در روز جمعه نیز، هارولد هم، رئیس اجرایی شرکت منابع کانتیننتال به فایننشال تایمز گفت که وی همچنان از ترامپ و تلاشهای او برای انجام اصلاحات اساسی و بازسازی تولیدات آمریکا از طریق مقابله با شیوههای تجاری ناعادلانه در خارج از کشور حمایت میکند.
وی افزود: «اما درست است که نمیتوانید با حفاری، حفاری کنید. تولیدکنندگان شیل امیدوارند که نوسانات بازار فعلی وضعیت موقتی باشد تا آنها بتوانند بر اساس برنامه رئیس جمهور برای تقویت تسلط انرژی آمریکا عمل کنند.»
یک مدیر اجرایی در یکی از بزرگترین شرکتهای سرمایهگذاری خصوصی اظهار داشت که بسیاری از شرکتها تاثیر تعرفهها را بر سود خود تحلیل کرده و برای روز آزادی که تعرفهها اعلام میشود، آماده شدهاند اما این تحلیلهای اولیه به دلیل استفاده کاخ سفید از فرمولی برای محاسبه تعرفهها که با انتظارات بسیاری همخوانی نداشت، کنار گذاشته شد.
بسیاری از شرکتهای سرمایهگذاری اکنون یا در حال برنامهریزی برای ارائه دیدگاههای خود در مورد تعرفهها به مشتریان هستند. بسیاری از این مشتریان سرمایهگذاران خارجی هستند که از دامنه و جهتگیری تعرفهها شگفتزده شدهاند.
گروه کارلی در روز دوشنبه یک جلسه بهروزرسانی ویژه در مورد محیط سرمایهگذاری جهانی برای سرمایهگذاران برگزار خواهد کرد که در آن دیوید روبنشتاین و دو نفر از دیگر مدیران اجرایی این گروه یک راهنمایی برای مقابله با تعرفهها ارائه خواهند داد.
برخی از رهبران شرکتها خواستار آرامش و احتیاط شدهاند و واکنش بیش از حد بازار را رد نکردهاند. هرمان بولز، معاون رئیس گروه املاک تجاری JLL و عضو هیات مدیره شرکتهای USAA ،Host Hotels ،Fluence Energy و Comfort Systems گفت: «اگرچه وضعیت تا حدودی سخت و جدی بوده اما همه میدانیم که سهامها معمولا تمایل دارند تا به صورت بیش از حد یا کمتر از حد واکنش نشان دهند.»
وی افزود: «این روند از قبل قابل پیشبینی بود. این موضوع در طول کمپین انتخاباتی و بعد از پیروزی ترامپ مطرح شده بود. اعلام تعرفهها در میانه کنفرانس سالانه خردهفروشی که توسط JPMorgan Chase برای مدیران اجرایی، سرمایهگذاران و تحلیلگران بخش خردهفروشی در نیویورک برگزار شد، صورت گرفت.
ریچارد مکفیال، مدیر مالی هوم دیپو از جمله مدیرانی بود که اعلام کرد ممکن است اکنون مذاکراتی برای انتقال بار تعرفهها از مصرفکنندگان آمریکایی به تامینکنندگان آغاز شود.
وی گفت: «در روند عادی، ما همیشه در حال گفتوگوهای مداوم با تامینکنندگان خود در مورد هزینهها هستیم. وقتی صحبت از تعرفهها میشود، این فقط یک هزینه اضافی است که باید به طور مشترک آن را درک کنیم.»
یک خردهفروش دیگر، این هفته اعلام کرد که ممکن است تامینکنندگان خود را از آسیا به آمریکای لاتین منتقل کند؛ جایی که تعرفهها کمتر هستند. با این حال، مشاوران شرکتها گفتند که هنوز سوالات زیادی در مورد سیاستهای آمریکا وجود دارد که مانع از این میشود که شرکتها بتوانند تصمیمات بزرگی در مورد تغییرات ساختاری اتخاذ کنند.
کریستین بول، متخصص گمرک در PwC آمریکا گفت: «فکر میکنم که آنها از انجام تغییرات عمده در زنجیره تامین خود خودداری خواهند کرد، زیرا این حتی آغاز پایان نیست. برای یک مدیر اجرایی، عدم قطعیت بسیار زیادی وجود دارد که مانع از اتخاذ تصمیماتی در خصوص انتقال عملیات از یک کشور به کشور دیگر میشود.