۱۲/شهريور/۱۴۰۴ | ۱۰:۵۳
معافیت مالیاتی به سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری در مناطق آزاد اعطا می شود تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط قیمت عمده میوه و سبزیجات امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴+ جدول ابلاغ مصوبه تشکیل کمیته تسهیل کسب و کارهای اقتصاد رقومی عملکرد نهضت ملی مسکن مطلوب نیست قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۲ شهریور۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو شهریور ۱۴۰۴+ شرایط و لینک جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ اعتراض کمیسیون کشاورزی به تغییر ساختار وزارت جهاد کشاورزی تعاونی‌ها کلید تحقق عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی ۸ درصدی هستند بقایی: اروپا و آمریکا فاقد حسن‌نیت در مذاکرات برجام‌اند حقوق جدید کارمندان/ جزئیات کف و سقف فوق‌العاده اعلام شد ساعات کاری بانک‌ها شهریور ۱۴۰۴ قیمت واقعی گندم اعلام شد بانک مرکزی و دولت خود را برای مقابله با مکانیسم ماشه آماده کرده‌اند چرا متقاضیان مسکن ملی با ۱۵۰ میلیون تومان خانه‌دار نشدند؟ استفاده دستگاه‌های دولتی از خودروهای فرسوده ممنوع شد وزیر جهاد کشاورزی: تعاونی‌ها موتور محرکه توسعه پایدار روستایی و کشاورزی هستند رشد ۲۳ درصدی مجموع درآمد خودروسازان بورس در ۵ ماه نخست امسال کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی روح تعاون، سپر دفاعی اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها پیش بینی قیمت طلا و نقره که حتماً باید بدانید هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ قیمت روز گوشی ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا ۱۱ شهریور۱۴۰۴ رئیس اتاق تعاون ایران: تعاون فلسفه‌ای برای رشد عادلانه و توسعه پایدار است قالیباف: مشکل ناترازی در انرژی را باید دولت و مجلس با کمک هم حل کنند تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۳ میلیون کالا و خدمت با صورت‌حساب الکترونیک فرزین: هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ ارز ۷۰ هزار تومانی نداریم برنامه‌ریزی برای تولید حداکثری گاز در زمستان مالیات ۷۰ درصد صاحبان مشاغل صفر شد شناسایی ۵۱۲ مؤدی مالیاتی مشکوک به پول‌شویی کاهش زمان ترخیص کالا به سه روز تمدید فراخوان مشوق صادراتی سال ١۴٠٣ وام ۵۰۰ میلیون تومانی برای جایگزینی خودروهای فرسوده کرایه‌ بین‌شهری ساعت کاری ادارات و مدارس در شهریور ۱۴۰۴+ جزییات کامل رئیس کمیسیون عمران مجلس: ذخایر آبی کشور به مرز بحران رسیده است جزئیات گزارش مجلس درباره بررسی خاموشی‌ها در تابستان ۱۴۰۴ ۱۳۷۴ همت از معاملات بورس کالا به‌صورت اعتباری تسویه شد پایان پرونده لوازم خانگی بوش در بندر شهید رجایی قیمت جهانی طلا امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ وزیر نیرو: بزرگترین مشکل صنعت آب و برق، مسائل اقتصادی است وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ تحویل پالایشگاه سیزدهم پارس جنوبی تا پیش از فصل سرد زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات کاهش ۶ درصدی مصرف نان کشور با خروج اتباع غیرمجاز برنامه قطعی برق اهواز سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ برنامه قطعی برق شیراز سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ کنترل بازار نخستین اولویت حمایت از کارگران است ۳ محور تمرکز پژوهشکده وزارت اقتصاد برای حل مسائل عمومی کشور پورحاجت: مسیر پرداخت وام ساخت مسکن به بیراهه رفته است پزشکیان در شانگهای پلاس: جهان به حکمرانی مبتنی بر عدالت نیاز دارد فضاسازی سوداگران برای ورود هیجانی مردم به بازار ارز پیش‌بینی وضعیت هوا طی آخر هفته تشکیل شورای عالی تشکل‌ها توسط دولت وجاهت قانونی ندارد هفت کیلومتر ترافیک در جاده کندوان آخرین مهلت واریز وجه برای حراج سکه برق مناطق مختلف استان تهران چه زمانی قطع می شود؟ عارف: اگر دشمن یک بار دیگر شیطنت کند، سیلی محکم‌تری می‌خورد حکم غیرقانونی بودن تعرفه‌ها در دولت ترامپ اثر نکرد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ فرزین: تخصیص ارز ترجیحی برای نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی ادامه دارد فراخوان تسلا برای هزاران خودروی برقی آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان نرخ تورم کالاهای خوراکی اعلام شد زمان دقیق پرداخت معوقه فروردین بازنشستگان اعلام شد قیمت خودرو به شدت تغییر کرد منابع بانکی به سمت تولید سرازیر نمی‌شود سامانه انتخاب رشته مجازی کنکور فعال شد اسلامی: ۲ بازرس آژانس با مجوز دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به ایران سفر کردند وزیر کشاورزی: کسری تولید مرغ به زودی جبران می‌شود یارانه ۳۰۰ هزار تومانی کارگران پر کشید راه‌اندازی قطار گردشگری تهران–همدان از ۱۳ شهریور پیش‌بینی وضعیت هوا طی پنج روز آینده آمادگی مجلس برای کمک به دولت جهت رفع ناترازی انرژی/ وضعیت مطلوب ذخیره سازی سوخت مایع پیش‌بینی افزایش ۲ درجه‌ای دمای ایران در پاییز و زمستان پیش‌بینی عجیب پسر ترامپ از قیمت بیت‌کوین‌ سایه افزایش نرخ دلار بر بازار خودرو/ چشم و هم چشمی مونتاژکارها برای اقزایش قیمت! تک‌نرخی کردن ارز در دستور کار دولت برداشت کسری ۲۶۶ هزار میلیارد تومانی یارانه از خزانه و بانک مرکزی ایران در چارچوب منافع خود کنوانسیون CFT و پالرمو را بررسی می‌کند قانون مجلس امکان فروش اوراق صرفه‌جویی انرژی در پلتفرم های معاملاتی را فراهم کرده است ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد دسترسی مستقیم بازرگانان به سامانه ارز تجاری مرکز مبادله ایران فراهم شد کمیته تخصصی برای توافق قیمت گندم سه‌شنبه تشکیل می‌شود جدول قیمت جارو برقی شهریور ۱۴۰۴ معامله ۶۱۰ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا جدول اجاره مسکن با ۱۰۰ هزار تومان شهریور ۱۴۰۴ زمین هست، مدیریت نیست/ناکامی برنامه هفتم در واگذاری زمین و بحران مدیریت نهادی یک میلیون سهام‌دار جدید به سامانه سجام پیوستند تعیین و تکلیف ۵ هزار دستگاه خودرو در سازمان اموال تملیکی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۹ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌بینی بورس در میان مدت/ بازار سرمایه در بزنگاه مهم تاریخی مرغ با نرخ مصوب در میادین عرضه می‌شود وزیر نفت: ظرفیت تولید نفت خام افزایش می‌یابد تفاهم‌نامه ریلی ایران و روسیه برای تبادل الکترونیکی داده‌ها امضا شد ورود شاخص کل به ناحیه حمایتی؛ فرصتی برای فروش یا پاداش سهامداران صبور؟ سکه امامی در آستانه یک صد میلیون تومان مکانیسم ماشه تاثیری بر فروش نفت ایران ندارد ورود صنایع کشور به میادین گازی؛ دولت بالاخره رضایت داد بانک مرکزی و وزارت صمت موظف به اجرای آیین‌نامه جدید واردات خودرو شدند تخلف جدید املاکی‌ها؛ کمیسیون صاحبخانه روی دوش مستاجر! قیمت میوه‌های تابستانی نجومی شد هوای تهران آلوده است قیمت برنج ایرانی ۳۵ درصد کاهش یافت قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین گزارش بازار سرمایه امروز ۸ شهریور ۱۴۰۴/ بورس تهران در اولین روز هفته ریخت ابزاری برای جنگ روانی، نه تغییر واقعی اقتصاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری ملی می‌تواند در پیشبرد طرح‌های آب و انرژی بسیار موثر باشد قیمت روز گوشی ۸ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴ ضرورت احیای صنعت فولاد و اعتبار صادراتی ایران در دوران پساجنگ وزیر نفت: در برابر محدودیت‌های اسنپ‌بک دست بسته نیستیم دلیل ممنوعیت فروش نان خشخاشی در تهران فاش شد عراقچی: اروپا خود را با توهم اسنپ‌بک فریب ندهد قیمت مسکن در تهران شهریور ۱۴۰۴ قیمت ماشین لباسشویی شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۷ شهریور ۱۴۰۴ بررسی برنامه های وزارت نیرو و شرکت ملی گاز درخصوص مدیریت ناترازی ها در فصل سرما واریز سود سهام عدالت لنگ چند شرکت! روغن دوباره گران شد تغییر مهم در قیمت مرغ اعلام جزئیات پیش‌فروش سکه طلای بانک مرکزی هند یک قدم دیگر از ترامپ دورتر شد ۹۰۰ هزار خارج‌نشین هنوز از فهرست یارانه‌بگیران حذف نشده‌اند تجارت جهانی گوشت گاو دستخوش تغییر خواهد شد؟ خودروسازان درگیر زیان انباشته ۲۸۰ همتی و سوبسید ۶۲۰ همتی وزارت نیرو مخالف توسعه شهری متوازن نیست ثبت رکوردهای جدید تولید نفت و گاز در شرایط تحریم و جنگ شکر شکست قیمت را کلید زد تعیین خانواده‌های مشمول یارانه نقدی به استانداران سپرده می‌شود فروش اقساطی ایران‌خودرو آغاز شد بانک مرکزی: تخصیص ارز واردات ۱۴۰۴ از ۲۱.۲ میلیارد دلار گذشت آب طالقان به تهران رسید؟ پرداخت وام اشتغال قانون بودجه، گام کلیدی برای رونق تولید و کاهش فقر ترخیص ۱۰۰ درصدی و شبانه‌روزی کالای اساسی و دارو خبر مهم وزیر کار درباره حذف یارانه بگیران هزینه کشاورزان اروپایی بالا می رود؟ شیب تغییر قیمت خودرو تند شد ماسک «مایکروسافت» را کپی می‌کند خبر بسیار دردناک مقام روس درباره آب دریای خزر هوش مصنوعی پیشرفته گوگل رایگان شد علت نوسان قیمت خیار و کاهو در بازار چیست؟ بانک‌ها تخصصی می‌شوند؛ همه‌چیز برای پایان ناترازی آماده است؟ درآمد ۱۳ میلیونی پزشکان واقعیت دارد؟ حذف «یارانه» برخی خانوارها و جابه‌جایی معیار سنجش «خط فقر» پرداخت حقوق و یارانه‌ها در شرایط جنگ بدون تأخیر انجام شد آغاز حراج و پیش‌فروش قطعی انواع سکه طلای بانک مرکزی روند تامین مالی از طریق انتشار صکوک تثبیت شد سود بین‌بانکی دوباره به مرز ۲۴ درصد رسید حباب سکه بزرگ‌تر شد تقویت دیپلماسی اقتصادی در منطقه به نفع ایران خبرهای خوش سازمان اداری و استخدامی برای معلمان جزئیات واردات بنزین سوپر اعلام شد جزئیات جدید تالار دوم ارزی / ردیف های وارداتی مشمول کدامند؟ هندی‌ها تحریم روسیه را دور زدند امشب ۶۰ لیتر سهمیه بنزین شارژ می‌شود حذف یارانه نقدی ۱۸ میلیون نفر از شهریور رکورد معاملات شمش طلا در بورس کالا شکسته شد آغاز فروش ۱۴ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی صدور اخطار پرمصرفی آب برای ۲۰ درصد ادارات شرط حساب وکالتی از ثبت نام ایران خودرو حذف شد مدنی زاده: استراتژی وزارت اقتصاد، توسعه صادرات است اسقاط ۲.۴ میلیون خودروی فرسوده در ۱۹ سال فرمول جدید مجلس برای تصویب لایحه بودجه؛ زمان کمتر، نظارت بیشتر قانون مالیات بر سوداگری بار مالیاتی بر دوش عموم مردم نمی‌گذارد پرداخت «فوق العاده خاص» کارمندان مشروط شد خبر جدید درباره ساعت کاری ادارات+ جزییات قطعی برق، نیمی از ظرفیت تولید کشور را از مدار خارج کرد قاچاق تراکتور به خارج کشور صدای تراکتورساز را درآورد سازمان بورس: کلیه بورس‌ها در تمامی تعطیلات اعلامی از سوی دولت فعال است ۲ سند تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و پاکستان به امضا رسید واردات تایر پنج برابر نیاز کشور است دلایل تغییرات بالای ۲۰ درصد مبلغ فروش صنایع بورس اعلام شد درآمد ۳۹۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۴ ماه + جزئیات تاکید دولت بر کاهش تعرفه خودروهای وارداتی با اصلاح آیین نامه سود سهام عدالت در روزهای پایانی مرداد ۱۴۰۴ واریز می‌شود؟ مقررات جدیدخودرو چه می‌گوید؟ گمرک مقررات جدید واردات خودرو را ابلاغ کرد رشد سود خالص صنایع منتخب بازار سرمایه آیفون عامل تغییر روند بازار موبایل؛ واردات مسافری ۱۸۵ درصد افزایش یافت شرط واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۳ چیست؟ افزایش صادرات ایران به ارمنستان در ۳ ماهه امسال قیمت نان‌ ۳۰ تا ۵۲ درصد افزایش یافت تراز تجاری مثبت ایران با پاکستان تناقض در اولویت‌بندی واردات پشتیبانی فراموش شده در پلتفرم‌های فروش کالا و خدمات تصمیم نهایی درباره قیمت جدید نان در تهران علام شد سلاح نامرئی چین برای ضربه به آمریکا رونمایی شد طرح تعرفه ۱۰۰ درصدی ترامپ برای خریداران نفت روسیه تکمیل فرآیند انتقال دارایی‌ ها از کیف‌ پول‌ های نوبیتکس موانع ترخیص کالا و ثبت سفارش تولید را تهدید می‌کند/ درخواست تمدید بخشنامه ارزی تا پایان سال ارتقای شش پله ای میانه سرعت اینترنت همراه ایران؛ اینترنت ثابت بدون تغییر ماند حجم مبادلات بین ایران و ارمنستان به حدود ۱ میلیارد دلار رسید تجارت چین و آمریکا بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت برنامه اروپا برای تعرفه ۷۲ میلیارد یورویی علیه آمریکا افت سهام پورشه، بنز و بی ام و به خاطر تعرفه های ترامپ اختلال در دسترسی به برخی سایت‌ها با دامنه ir نرخ آبونمان تلفن ثابت تغییر کرد/ نرخ جدید اعلام شد وزیر ارتباطات:اینترنت به شرایط قبل بازگشت پایان مهلت استفاده از بسته اینترنت ۵۰ گیگابایتی ثابت از امروز مکالمات تلفن ثابت تا پایان تیر رایگان شد صادرات خدمات فناوری اطلاعات از کالا‌ها مهم‌تر است/ ضرورت اصلاح قوانین و تقویت مطالبه‌گری بخش خصوصی هدف یک میلیارد دلاری صادرات فناوری اطلاعات دست‌نیافتنی است/ نیاز به تغییر قوانین و حمایت دولت ابلاغ مصوبه تشکیل کمیته تسهیل کسب‌وکارهای دیجیتال دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۱:۲۲ ۱۴۰۴/۰۱/۲۷
اقتصاد معاصر گزارش می‌دهد

اجرای تکالیف قانونی گزیر بانک‌های ناسالم چه شد؟

با وجود صراحت قانون بانک مرکزی به ویژه در موارد ۱۹ تا ۳۳ که بانک مرکزی را موظف به گزیر (حل و فصل مالی) بانک‌های ناسالم می‌کند و همچنین بند ت ماده ۸ قانون بانک مرکزی، شواهد نشان می‌دهد همچنان برنامه‌ای برای تعیین‌تکلیف بانک‌های ناسالم وجود ندارد.
اجرای تکالیف قانونی گزیر بانک‌های ناسالم چه شد؟
کد خبر:۱۹۴۳۰

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ مسؤولان حوزه بانک مرکزی سال‌ها در حوزه نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری، از محدودیت و ضعف قوانین نظارتی گلایه می‌کردند و معتقد بودند بانک مرکزی با این قوانین نمی‌تواند با تخلفات بانک‌ها برخورد کند و حتی از انجام اقدامات پیش‌گیرانه هم عاجز است. 

بررسی قانون پولی و بانکی مصوب سال ۱۳۵۱ نشان می‌دهد که این ادعا درست است و بانک مرکزی با این قانون و سایر قوانین مرتبط در حوزه نظارت بر بانک‌ها، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. در واقع نهاد ناظر، اختیارات کافی برای اعمال قوانین خود بر بانک‌ها را نداشت. در همین راستا امیرحسین امین‌آزاد، مدیرکل اسبق نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها با اشاره به ضعف‌های قانون پولی و بانکی گفته بود: «بنده یک اخطار به یکی از بانک‌ها ارسال کردم، یکی از نهادهای نظارتی برای من با این محتوا که شما اختیار و حق ارسال اخطاریه به بانک را ندارید، نامه رسمی نوشت و ارسال کرد».

یکی از دلایل تصویب قانون بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲، اصلاح و رفع این خلا مهم بود و بررسی متن این قانون نشان می‌دهد بیشترین مواد و بندهای آن به ساختار، وظایف و اختیارات بانک مرکزی در حوزه نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری اختصاص دارد. 

ماده ۴ قانون بانک مرکزی به وظایف بانک مرکزی اختصاص دارد. در جز (یک) بند (الف) این ماده، جلوگیری از بروز تخلف توسط «اشخاص تحت نظارت» و تنبیه «اشخاص تحت نظارت» متخلف به عنوان یکی از وظایف بانک مرکزی تعیین شده است. 

در جز (۲۱) بند (الف) ماده (۴) قانون بانک مرکزی که مربوط به وظایف و اختیارات بانک مرکزی است، تحکیم حکمرانی پول ملی از طریق نظارت موثر بر آن، مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین در ماده (۸) قانون بانک مرکزی که وظایف هیات عالی بانک مرکزی را شرح می‌دهد، اتخاذ تصمیم در خصوص تعیین هیات سرپرستی موقت بازسازی و گزیر موسسات اعتباری متخلف یا در معرض خطر و اتخاذ تصمیم در خصوص اعطای اعتبار به صندوق ضمانت سپرده­‌ها درج شده است. 

صراحت ماده ۳۳ قانون بانک مرکزی در وظیفه بانک مرکزی برای گزیر بانک‌های ناسالم 

علاوه بر اینها در مواد ۱۹ تا ۳۳ قانون بانک مرکزی، تماما به موضوعات حوزه نظارت اشاره شده که از تکلیف بانک‌ها به ارائه اطلاعات به بانک مرکزی تا برخورد بانک مرکزی با تخلفات و همچنین تعیین هیات سرپرستی برای بانک مشمول گزیر را شامل می‌شود. ازجمله مهم‌ترین مواد این بخش از قانون، ماده ۳۳ است. این ماده می‌گوید: «چنانچه رئیس­ کل در دوره­‌ای که موسسه اعتباری توسط هیات سرپرستی موقت اداره می­‌شود یا قبل از آن، به این نتیجه برسد که شاخص‌های ناظر به وضعیت سرمایه و نقدینگی موسسه اعتباری قابل اصلاح نیست، موظف است پیشنهاد گزیر موسسه اعتباری را به هیات­ عالی ارائه کند. در ­صورت تصویب پیشنهاد رئیس­ کل توسط هیات ­عالی، موسسه اعتباری با ترتیبات زیر وارد مرحله گزیر می‌شود: 

۱. مدیریت گزیر موسسات اعتباری برعهده «صندوق ضمانت سپرده‌ها» است. صندوق ضمانت سپرده‌ها موظف است ظرف حداکثر پنج روز کاری پس از لازم­‌الاجرا شدن مصوبه هیات ­عالی، فرایند گزیر موسسه اعتباری مورد نظر را آغاز کرده و با کمترین هزینه مالی و اجتماعی و با هدف صیانت و رعایت غبطه سپرده‌گذاران، به‌ ویژه سپرده‌گذاران خرد و سایر ذی‌نفعان گزیر موسسه اعتباری مورد نظر را مطابق قانون به انجام برساند. 

۲. اعطای تسهیلات جدید، صدور ضمانتنامه، گشایش اعتبار اسنادی و افتتاح حساب توسط موسسه اعتباری تحت گزیر، مجاز نیست. در عین حال، مدیر گزیر موظف است در چهارچوب مصوبات هیات­ عالی، فعالیت‌های اصلی موسسه اعتباری را که عدم انجام آن در دوران گزیر به تشخیص هیات ­عالی منجر به ایجاد بی‌­ثباتی مالی می‌شود، تا زمان خاتمه فرایند گزیر ادامه دهد. 

تبصره ۱. در دو ­سال نخست اجرای این قانون، هیات­ عالی می‌تواند اجرای مصوبات خود را که ناظر به تعیین هیات سرپرستی موقت برای موسسات اعتباری یا گزیر آن‌ها است، صرفا در مورد موسسات اعتباری که دستورات بانک مرکزی را به‌ طور کامل رعایت کنند، تعلیق کند.

تبصره ۲. مدیر گزیر می‌­تواند در چهارچوب این قانون، نسبت به پیشنهاد موارد زیر به هیات عالی اقدام نماید: 

۱.  فروش یا واگذاری همه یا بخشی از دارایی‌ها و بدهی‌های موسسه اعتباری در حال گزیر به موسسه اعتباری دیگر

۲. انتقال باقی‌مانده دارایی‌ها و بدهی‌های موسسه اعتباری در حال گزیر به یک «موسسه اعتباری انتقالی» 

۳. تبدیل بخشی از بدهی‌های ضمانت‌نشده موسسه اعتباری در حال گزیر به سهام در چهارچوب قوانین مربوط 

۴. ادغام موسسه اعتباری در حال گزیر در یک موسسه اعتباری دیگر با تایید مجمع عمومی موسسه اعتباری ادغام ­شونده 

۵. انحلال موسسه اعتباری در حال گزیر 

تبصره ۳. منظور از «موسسه اعتباری انتقالی» در تبصره (۲)، موسسه اعتباری است که با مجوز بانک مرکزی و به ­‌منظور مدیریت بهتر دارایی­‌ها و بدهی­‌های موسسه اعتباری تحت گزیر، به ­‌صورت موقت (با طول عمر حداکثر سه ­سال) توسط مدیر گزیر تاسیس می‌­شود. 

اختیارات بانک مرکزی برای تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز در برنامه هفتم پیشرفت

همچنین در بند (ث) ماده (۹۵) قانون برنامه پنج ساله پنجم جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۹/۱۰/۱۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی در رابطه با صندوق ضمانت سپرده‌­ها با لحاظ موارد زیر تنفیذ می‌شود: 

۱. صندوق ضمانت سپرده‌ها مکلف است تا سپرده­‌های تضمین ­شده سپرده‌گذاران در موسسات اعتباری درحال گزیر را پس از اعلام هیات عالی بانک مرکزی پرداخت نماید.

۲. پس از پرداخت سپرده­‌های تضمین ­شده، همه حقوق و مطالبات سپرده‌گذاران تا سقف مبلغ پرداخت ­شده توسط صندوق ضمانت سپرده­‌ها به این صندوق منتقل می‌شود. پرداخت مبالغ تضمین شده به سپرده‌­گذاران، منوط به موافقت کتبی آنها با این موضوع است.

۳. سقف تضمین سپرده‌های مشمول ضمانت صندوق با هدف ثبات و سلامت نظام بانکی و حمایت از حقوق مشتریان خرد و با لحاظ نرخ تورم، حداقل هر دو ­سال یک بار با پیشنهاد بانک مرکزی به تصویب هیات عالی بانک مرکزی می‌رسد.

همچنین جبران تعهدات و پرداخت بدهی های موسسات اعتباری درحال گزیر، به ­ترتیب از محل‌های زیر انجام می‌شود: 

۱. در صورت تشخیص تقصیر، از محل دارایی‌های سهامداران مقصر یا مدیران مقصر بر اساس ترتیبات مندرج در تبصره (۱) این بند، با اولویت سهام در موسسه اعتباری، سایر حقوق در موسسه اعتباری و سایر دارایی‌ها با رعایت جز (۲) تبصره (۲) این بند 

۲. دارایی های موسسه اعتباری در حال گزیر از جمله دارایی‌های موضوع جز (۱) تبصره (۲) این بند 

۳. سهام و سایر حقوق سهامداران غیرمقصر 

تبصره ۱. مرجع تشخیص تقصیر سهامداران مقصر یا مدیران مقصر، شعبه ویژه رسیدگی به اختلافات بانکی موضوع ماده (۳۵) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. میزان مسؤولیت هریک از سهامداران مقصر یا مدیران مقصر در جبران تعهدات و پرداخت بدهی‌های موسسه اعتباری، با توجه به مسبب یا غیرمسبب بودن وی، توسط شعبه مذکور تعیین می‌شود. 

تبصره ۲. در موارد زیر دادستان کل کشور و دادستان‌های مراکز استان‌ها مکلفند بلافاصله پس از اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا مدیر گزیر، دارایی‌­های مورد نظر را توقیف نمایند: 

۱. دارایی‌­هایی که سند آنها به ­نام موسسه اعتباری در حال گزیر نیست، اما بانک مرکزی یا مدیر گزیر مبتنی بر قرائن و اماراتی و با تایید دادستان کل کشور یا دادستان مرکز استان مدعی هستند که دارایی‌­های مزبور در واقع متعلق به موسسه اعتباری در حال گزیر است. 

۲. دارایی­‌هایی که به ­نام سهامداران مقصر یا متهم به تقصیر یا مدیران مقصر یا متهم به تقصیر نیست اما بانک مرکزی یا مدیر گزیر مبتنی بر قرائن و اماراتی و با تایید دادستان کل کشور یا دادستان مرکز استان مدعی هستند که دارایی‌های مزبور در واقع متعلق به سهامداران یا مدیران مذکور است. هرگونه معامله و نقل­‌و­انتقال دارایی‌­های مذکور از زمان اعلام بانک مرکزی یا مدیر گزیر به دادستان کل کشور یا دادستان مرکز استان و تایید آنها تا زمان صدور حکم قطعی دادگاه، ممنوع و نفوذ آن معلق است. قوه قضائیه مکلف است تمهیداتی را فراهم نماید تا به پرونده­‌های موضوع این بند با رعایت سایر موارد اهم لازم‌الرعایه با قید فوریت، رسیدگی شود. 

تبصره ۳. به انتهای بند «الف» ماده (۱) قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی کشور مصوب ۱۳۶۹/۹/۱۹ با اصلاحات و الحاقات بعدی عبارت «و هرگونه تبانی در پرداخت تسهیلات کلان بانکی، ازجمله تامین مالی ترجیحی برای سهامداران خصوصی و سایر اشخاص مرتبط با موسسات اعتباری (موضوع بند «ز» ماده (۱) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) و عدم بازپرداخت تسهیلات کلان بانکی» اضافه می‌شود. 

بنابراین، بانک مرکزی با استناد به مواد قانون بانک مرکزی، به ویژه ماده ۳۳ این قانون و همچنین بند (ث) ماده (۸) قانون برنامه هفتم، همه اختیارات لازم را برای اجرای عملیات گزیر و حل‌وفصل بانک‌های ناتراز را در اختیار دارد و محدودیت‌های قانونی مانع از انجام ماموریت‌های نظارتی این نهاد نیست اما با این وجود بانک مرکزی در قبال بانک‌های ناتراز و ناسالم هیچ اقدام جدی نظارتی انجام نداده است. بانک‌های ناترازی مثل آینده، دی، سرمایه، ایران زمین و موسسه اعتباری ملل همچنان همانند سال‌های قبل از ابلاغ قانون بانک مرکزی به حیات خود ادامه می‌دهند، در حالی که طبق قانون جدید، این بانک‌ها باید به سرعت مشمول فرایند گزیر شوند. 

عدم اقدام بانک مرکزی در اجرای عملیات گزیر برای بانک‌های ناسالم باعث می‌شود تا هر ماه بانک‌های ناسالم، هزاران میلیارد تومان اضافه برداشت انجام داده و سیاست پولی و اهداف کنترل تورمی را مخدوش کند. در واقع با استمرار فعالیت بانک‌های ناتراز، اهداف و تکالیف تعیین شده برای بانک مرکزی در قانون بانک مرکزی محقق نخواهد شد. 

بند (ب) ماده (۳) قانون بانک مرکزی می‌گوید: «بانک مرکزی باید اهداف زیر را با رعایت سیاست‌های کلی نظام موضوع اصل یکصدودهم (۱۱۰) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران محقق کند:

۱. مهار (کنترل) تورم؛

۲. ثبات و سلامت شبکه بانکی و سایر «اشخاص تحت نظارت»

۳. حمایت از رشد اقتصادی و اشتغال

۴. کمک به حفظ و ارتقا ارزش پول ملی 

۵. کمک به تحقق عدالت اجتماعی 

استنکاف بانک مرکزی از اجرای تکالیف خود در حوزه گزیر بانک‌های ناتراز مانع از هدف کنترل تورم می‌شود و ثبات و سلامت شبکه بانکی را مخدوش خواهد کرد. همچنین با توجه به اینکه سیاست‌گذار پولی در تزریق پایه پولی در موضعی منفعلانه قرار می‌گیرد، نمی‌تواند در جهت حمایت از رشد اقتصادی و اشتغال، سیاست پولی فعالانه اتخاذ کرده و برای پروژه‌های خاص و دارای بازده مناسب نقش ایفا کند. در این شرایط کمک به حفظ و ارتقا ارزش پول ملی و همچنین کمک به تحقق عدالت اجتماعی به دلیل تزریق بسیار نامناسب منابع که همان تزریق ناخواسته اعتبار برای بقای بانک‌های ناسالم است، نتیجه‌ای محتوم خواهد داشت. 

بنابراین عدم اقدام بانک مرکزی در گزیر بانک‌های ناسالم، حرکت در جهت همه ۵ تکلیف تعیین شده در بند (ب) ماده (۴) قانون بانک مرکزی را غیرممکن خواهد کرد.