
واریز مرحله دوم کالابرگ الکترونیکی دهکهای ۴ تا ۷+ نحوه استعلام کالابرگ و دهک بندی

به گزارش اقتصاد معاصر؛ کالابرگ الکترونیکی طرحی است که دولت برای حمایت از خانوارهای کم درآمد و بهبود دسترسی به کالاهای اساسی اجرا میکند مرحله اول این طرح در اسفند ماه اجرا شد و اینک واریز مرحله دوم کالابرگ الکترونیکی برای دهک های درآمدی مشمول از چند روز گذشته آغاز شده است در ادامه به بررسی زمان واریز مرحله دوم کالابرگ الکترونیکی دهک های ۴ تا ۷ و موارد زیر می پردازیم.
زمان واریز مرحله دوم کالابرگ الکترونیکی دهکهای ۴ تا ۷
توضیحات سخنگوی طرح کالابرگ الکترونیکی
زمانبندی واریز مرحله دوم کالابرگ الکترونیکی
مبلغ مرحله دوم کالابرگ الکترونیکی
کالاهای مشمول کالابرگ الکترونیکی
مدت اعتبار کالابرگ الکترونیکی
فروشگاههای مجاز
روش استفاده از اعتبار کالابرگ الکترونیکی
کد دستوری استعلام کالابرگ الکترونیکی
روش استعلام اعتبار کالابرگ الکترونیکی
نحوه استعلام دهکبندی یارانه خانوار
هشدارهای امنیتی
ویژگیهای کلیدی طرح کالابرگ الکترونیکی
زمان واریز مرحله دوم کالابرگ الکترونیکی دهکهای ۴ تا ۷
بر اساس اطلاعات منتشرشده در منابع رسمی، مرحله دوم کالابرگ الکترونیکی برای دهکهای درآمدی ۴ تا ۷ از ۲۷ فروردین ۱۴۰۴ آغاز می شود. این اعتبار به حساب سرپرستان خانوارهای مشمول واریز می شود.
توضیحات سخنگوی طرح کالابرگ الکترونیکی
سخنگوی طرح کالابرگ الکترونیک تاکید کرد: اعتبار طرح کالابرگ، جدای از اعتبار تخصیصی و پرداختی بابت یارانه ماهانه افراد است که براساس منابع مالی دولت طی مراحلی به مشمولان ارائه میشود.
با اجرای مرحله دوم طرح کالابرگ الکترونیک و واریز گام به گام اعتبار این طرح به حساب سرپرستان خانوار براساس دهک درآمدی و بعد خانوار، سخنگوی طرح کالابرگ الکترونیک اعلام کرد که از پس فردا (۲۷ فروردینماه) نوبت شارژ اعتبار کالابرگ الکترونیک برای دهکهای چهار تا هفت درآمدی است.
مرجان دبیری با اشاره به آغاز طرح کالابرگ الکترونیک در دولت چهاردهم از ۱۱ اسفندماه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: در این طرح، دهکهای یک تا هفت درآمدی مشمول شدند که مقرر شد به حساب سرپرستان خانوار دهک یک تا سه درآمدی به ازای هر نفر براساس بعد خانوار ۵۰۰ هزار تومان و برای دهکهای چهار تا هفت به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان) واریز شود که این اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروههای لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص یافته و در صورت خرید بیش از سقف اعتبار تخصیصی، مابهالتفاوت هزینه باید توسط خریدار پرداخت شود.
دبیری با تاکید بر اینکه شارژ اعتبار خانوارها به صورت گام به گام و با اولویت خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی و نوع دهک درآمدی انجام میشود، گفت: مرحله دوم طرح کالابرگ الکترونیک با اولویت افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از ۱۳ فروردین ماه آغاز شد. همچنین واریزِ اعتبار مرحله دوم طرح به حساب سرپرستان خانوارِ دهکهای درآمدی اول تا سوم از ۲۰ فروردینماه و برای خانوارهای دهکهای چهارم تا هفتم از ۲۷ فروردین آغاز میشود.
بنابر اظهارات سخنگوی طرح کالابرگ الکترونیک، از زمان اجرای مرحله دوم تاکنون بیش از ۱۸ میلیون نفر توانستند با موفقیت خرید خود را انجام دهند که بالاترین درصد خرید مردم تاکنون هم در مرحله اول و هم در مرحله دوم از گروه "حبوبات" بوده است.
وی با اشاره به مشمولان طرح اعلام کرد که در صورت استفاده نکردن کامل از اعتبار مرحله اول، مانده اعتبار به دوره بعد منتقل خواهد شد. اعتبار کالابرگ الکترونیک تا پایان خردادماه ۱۴۰۴ قابل استفاده است. مشمولان میتوانند خریدهای خود را در چند نوبت انجام دهند و نیازی به استفاده از کل اعتبار در یک مرحله نیست. علاوه بر این نیز، به همه فروشگاهها تذکر داده شده است در راستای تنظیم خرید بازار، شهروندان تک خریدی از یک کالا نداشته باشند.
سخنگوی طرح کالابرگ الکترونیک تاکید کرد: اعتبار طرح کالابرگ، جدای از اعتبار تخصیصی و پرداختی بابت یارانه ماهانه افراد است که براساس منابع مالی دولت طی مراحلی به مشمولان ارائه میشود.
دبیری در ادامه درباره نحوه تسویه با فروشگاههای طرف قرارداد نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و تصریح کرد: هر ۷۲ ساعت با فروشگاهها تسویه میشود، بهگونهای که ۹۰ درصد از فروشندهها از نحوه تسویه این طرح رضایت داشتهاند و در حال حاضر با ۲۳۰ هزار فروشگاه در این زمینه قرارداد منعقد شده است.
وی در پاسخ به این سوال که مرحله بعدی کالابرگ چه زمانی شارژ میشود، گفت: مرحله بعدی کالابرگ منوط به پرداخت اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه است؛ چنانچه تخصیص اعتبار صورت گیرد، مرحله بعدی کالابرگ نیز شارژ میشود.
زمانبندی واریز مرحله دوم کالابرگ الکترونیکی
- دهکهای ۱ تا ۳: از ۲۰ فروردین
- دهکهای ۴ تا ۷: از ۲۷ فروردین
دهکهای ۸ تا ۱۰: مشمول این طرح نیستند.
مبلغ مرحله دوم کالابرگ الکترونیکی
- دهکهای ۱–۳: ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر عضو خانواده.
- دهکهای ۴–۷: ۳۵۰ هزار تومان به ازای هر عضو خانواده.
کالاهای مشمول کالابرگ الکترونیکی
این اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل لبنیات (شیر، ماست، پنیر)، پروتئین (تخممرغ، گوشت)، خواربار (برنج، روغن، ماکارونی) و حبوبات (عدس) قابل استفاده است. خرید بدون محدودیت برند امکانپذیر است.
مدت اعتبار کالابرگ الکترونیکی
اعتبار تا پایان خرداد ۱۴۰۴ معتبر است و در صورت عدم استفاده، سوخت نمیشود.
انتقال مانده اعتبار: اگر در مرحله اول از تمام اعتبار استفاده نشده باشد، باقیمانده به مرحله دوم منتقل میشود.
فروشگاههای مجاز
خرید از بیش از *۲۳۰ هزار فروشگاه* خرد، عمده و زنجیرهای مانند افق کوروش، رفاه، هایپرفامیلی و همچنین فروشگاههای آنلاین مانند اسنپمارکت و دیجیکالا امکان پذیر است.
روش استفاده از اعتبار کالابرگ الکترونیکی
هنگام خرید، کد ملی سرپرست خانوار را به فروشگاه اعلام کنید.
هزینه کالاها به صورت خودکار از اعتبار کالابرگ کسر میشود.
هزینه تراکنش: به ازای هر خرید، *۵،۰۰۰ تومان** از کارت بانکی سرپرست کسر میشود.
کد دستوری استعلام کالابرگ الکترونیکی
برای استعلام کالابرگ الکترونیکی از طریق کد دستوری در ایران، معمولاً از یک کد USSD مشخص استفاده می شود که به شما امکان میدهد به راحتی از وضعیت کالابرگ خود مطلع شوید. کدهای دستوری ممکن است بسته به اپراتور و شرایط دولت تغییر کنند، اما معمولاً کدهای زیر برای استعلام کالابرگ الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرند:
۱. کد دستوری استعلام کالابرگ (برای تمامی اپراتورها)
کد دستوری: #۱*
این کد برای استعلام وضعیت کالابرگ الکترونیکی و یارانهها به کار میرود. کافیست کد را از گوشی خود شمارهگیری کرده و طبق دستورالعملها پیش بروید.
۲. کدهای دیگر بسته به اپراتور
برخی از اپراتورها ممکن است کد دستوری خاص خود را برای استعلام کالابرگ یا یارانهها داشته باشند. در این صورت، شما میتوانید کدهای مشابه زیر را امتحان کنید:
همراه اول: *۱#
ایرانسل: *۱۱۱#
رایتل: این اپراتور ممکن است کدهای متفاوتی برای این خدمات داشته باشد. بهتر است از طریق سایت رسمی یا خدمات مشتریان رایتل اقدام کنید.
۳. نتایج استعلام کالابرگ الکترونیکی
پس از شمارهگیری کد دستوری و وارد کردن اطلاعات مورد نیاز (مانند کد ملی یا شماره تلفن همراه ثبتنامی)، شما باید یک پیامک حاوی وضعیت کالابرگ خود دریافت کنید.
روش های دیگر استعلام اعتبار کالابرگ الکترونیکی
- **کد دستوری**: شماره گیری `#۱۴۶۳*۵۰۰*` برای مشاهده مانده اعتبار.
- **اپلیکیشن «شما»**: قابل دانلود از بازار و مایکت.
- **پیامک سامانه V.Refah**: ارسال پیامک بدون لینک به سرپرستان خانوار.
- *تماس با مرکز پشتیبانی**: شماره *۰۲۱-۶۳۶۹** برای پاسخگویی به سؤالات.
نحوه استعلام دهکبندی یارانه خانوار
براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، چهار روش برای استعلام دهک اقتصادی خانوارها در نظر گرفته شده است:
۱. سامانه حمایت
معتبرترین و دقیقترین روش برای اطلاع از وضعیت دهکبندی، مراجعه به سامانه حمایت معیشتی است. متقاضیان میتوانند با ورود به این سامانه و استفاده از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، وضعیت دهک خود را مشاهده کنند. مراحل ورود شامل موارد زیر است:
- مراجعه به hemayat.mcls.gov.ir
- انتخاب گزینه "ورود و ثبتنام"
- ورود از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با شماره ملی سرپرست خانوار
- ثبت شماره تلفن همراه سرپرست و دریافت کد تأیید پیامکی
- مشاهده وضعیت دهک اقتصادی در بخش "وضعیت اقتصادی خانوار"
۲. کد دستوری USSD
سرپرستان خانوارهایی که به اینترنت دسترسی ندارند، میتوانند با شمارهگیری کد دستوری #کدملی*۴۳۸۵۷۴ * از طریق تلفن همراه، وضعیت یارانه خود را بررسی کنند. در این روش، نتیجه استعلام بهصورت پیامکی ارسال میشود.
۳. تلفن گویای وزارت رفاه
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شمارههای ۰۲۱-۶۳۶۹ و ۰۲۱-۶۳۶۹۰۹۲۰ را برای پاسخگویی به سوالات شهروندان درباره دهکبندی و یارانه فعال کرده است. افراد میتوانند با تماس با این شمارهها و ارائه کد ملی سرپرست خانوار، اطلاعات مربوط به دهک اقتصادی خود را دریافت کنند.
۴. مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰
افرادی که به اینترنت یا تلفن همراه دسترسی ندارند، میتوانند با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ و ارائه کارت ملی، از وضعیت دهک اقتصادی خانوار خود مطلع شوند.
هشدارهای امنیتی
مراقب *پیامکهای جعلی* با لینکهای ناشناس باشید. پیامکهای رسمی فقط از سامانه `V.Refah` ارسال میشوند.
- در صورت خرید بیش از سقف اعتبار، مابه التفاوت باید نقدی پرداخت شود.
ویژگیهای کلیدی طرح کالابرگ الکترونیکی
۱. **خرید بدون محدودیت برند**: امکان خرید از تمام برندهای تولیدکننده وجود دارد.
۲. **خرید در چند نوبت**: نیازی به مصرف یکباره اعتبار نیست.
۳. **پرداخت مابه التفاوت**: در صورت خرید بیش از سقف اعتبار
۴. *مدت اعتبار**: اعتبار تا *پایان خرداد ۱۴۰۴** معتبر است و در صورت عدم استفاده، به دوره بعد منتقل نمیشود.
نکات تکمیلی
مبنای دهک بندی: بر اساس یارانه پرداختی اسفند ۱۴۰۳ تعیین شده است.
تسویه با فروشگاهها: هر ۷۲ ساعت انجام میشود و ۹۰ درصد فروشندگان از این فرایند رضایت دارند.
برای اطلاعات بیشتر، به پورتال وزارت رفاه مراجعه یا با مرکز تماس طرح ارتباط برقرار کنید.
- مشمولان میتوانند خریدهای خود را در چند نوبت انجام دهند و نیازی به مصرف یکباره اعتبار نیست.
- برای پاسخگویی به سؤالات، میتوان با مرکز تماس ۰۲۱-۶۳۶۹ ارتباط برقرار کرد.
در صورت عدم واریز اعتبار تا تاریخ اعلامشده، توصیه میشود از روشهای استعلام فوق استفاده یا با مراکز پشتیبانی تماس بگیرید.