۲۲/شهريور/۱۴۰۴ | ۱۷:۲۹
تعیین قیمت گندم به نشست بعدی شورای قیمت گذاری موکول شد ایراد قالیباف به مصوبه بیمه پایه حمل ۲۰۰۰ کامیون نهاده دامی به مرغداری‌ها خبر مهم دولت درباره پرداخت کالابرگ الکترونیک برای ۷ دهک ۱۶۱ قطعه طلای تقلبی در فروشگاه‌های اینترنتی تهران توقیف شد ارز تک نرخی ابزار کاهش فساد است اما اقدام مقدماتی می‌طلبد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ معامله یک تن شمش نقره و ۴۰۷ کیلوگرم شمش طلا در هفته گذشته روند مصرف آب، برق و گاز در صنایع فعال بازار سرمایه یارانه افراد ضامن پرداخت وام شود شرایط معافیت سربازی برای مشمولان دارای سه فرزند و بیشتر تا پایان ۱۴۰۴+ نحوه ثبت درخواست گرانی گوشت و مرغ و هشدار درباره حذف کامل از سفره مردم کشف فرار مالیاتی ۵ میلیارد تومانی از یک رستوران در مازندران عضویت در شانگهای و بریکس برگ برنده ایران برای مقابله با مکانیسم ماشه جزئیات تازه از جلسه امروز مجلس با وزیر خارجه درمورد توافق با آژانس حق مسکن کارگران فریز شد فشار دولت ترامپ به گروه ۷ برای اعمال تعرفه علیه چین و هند قیمت روز گوشی ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ + جدول جزئیات تازه از قاچاق موبایل‌های لوکس و نقش فروش غیررسمی در تعمیق تخلفات الزام صدور صورتحساب الکترونیکی و اجرای قانون مالیات بر سوداگری از دی‌ماه ۱۴۰۴ پرش آرام نرخ سود بین‌بانکی به ۲۳.۹۹ درصد فروش سکه به ۸۰ هزار نفر/ پیش‌فروش بعدی به‌زودی کلید می‌خورد قیمت جدید دام زنده اعلام شد زمان و مبلغ واریز یارانه نقدی، سود سهام عدالت و کالابرگ الکترونیک در شهریور ۱۴۰۴+ جزییات ۲۵ بانک به سامانه املاک و اسکان وصل شدند آخرین قیمت دلار و سایر ارز‌ها در بازار ارز تجاری ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ تلاش بین‌المللی برای تعلیق اقدامات تقابلی FATF؛ از تهران تا مالزی حداقل بودجه مورد نیاز برای خرید لوازم‌التحریر قیمت رسمی میوه اعلام شد یک میلیون و ۲۵۹ هزار تن محصول روی تابلوی بورس کالا می‌رود تخلیه یک میلیون تن کالای کانتینری در بنادر کشور طی ۴ ماه گذشته + فیلم شاخص‌های کلان اقتصادی و اجتماعی شهریور ماه منتشر شد تاخیر در پرداخت خسارت بندر رجایی؛ بیمه‌نشده‌ها مقصرند مصوبه اصلاح ساختار دستگاهها به زودی صادر و عملیاتی خواهد شد اطلاعیه صدور کارت ورود به جلسه آزمون استخدامی بانک مرکزی اعتراض انجمن لوازم خانگی به آزاد شدن واردات ته‌لنجی ۹۷ قلم کالا قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ برقراری تعادل در روابط کار با اصلاح عناوین مشاغل سخت و تقویت قراردادها وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای ۴ استان اقدام حقوقی هواپیمایی ایران برای بازپس‌گیری مسیرهای بین‌المللی جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان 1404 + خبر جدید از متناسب سازی حقوق بازنشستگان زمان پرداخت معوقات پرستاران خبر مهم از حکمت کارت بازنشستگان نیروهای مسلح زمان واریز سود سهام عدالت + مبلغ سود سهام عدالت ۱۴۰۴ کاهش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی برنامه قطعی برق تهران شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ پرداخت وام بانکی براساس اعتبار مالیاتی/ بانکها به وب سرویس مالیاتی متصل شدند ۳۰درصد گندم کشور از برداشت تا مصرف هدر می‌رود آغاز ثبت سفارش جدید واردات روغن خام از فردا سیگنال جدید سیاسی به بازار سهام ۱۲۰۰ هکتار زمین روستایی در دولت چهاردهم تامین شد میزان برق تحویلی به صنایع کشور ۱۰ درصد افزایش یافت آخرین وضعیت جاده های کشور سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد از ذخیره و توزیع کالاهای اساسی در استان‌ها حمایت می‌کنیم توزیع ۱۵۰ هزار تن برنج‌ هندی و پاکستانی در بازار با قیمت مصوب پزشکیان به اجلاس اضطراری دوحه می‌رود قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۲۱ شهریور ۱۴۰۴ ترامپ دست به دامان گروه ۷ شد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه عقبگرد قیمت نفت در بازار جهانی هواشناسی ۲۱ شهریور؛ ورود موج جدید بارش‌ها به کشور از امروز عراقچی: آژانس مسیر همکاری جدید با ایران در خصوص اماکن هسته‌ای را پذیرفته است ۸۰درصد مخزن سد کرج خالی شد/ چقدر آب قابل برداشت است؟ یک حقوقدان: رای تعزیرات علیه ایران خودرو غیرقانونی است کندوان یک‌طرفه شد/ترافیک سنگین در خروجی‌های جاده‌های شمال پزشکیان: هیچ قدرتی نمی‌تواند ما را به تسلیم وا دارد ابلاغ آیین‌نامه اختصاص ۳ درصد درآمدهای نفت و گاز به مناطق نفت‌خیز احتمال کاهش ساعت اداری به ۹ صبح تا ۱۳ تامین ارز ۶.۵ میلیارد دلاری کالاهای اساسی تعزیرات ایران خودرو را ۱۶۲۴ میلیارد تومان جریمه کرد تکمیل سامانه املاک و اسکان در گرو همکاری وزارت نیرو و شبکه بانکی است کاهش نرخ بیکاری و حمایت از کسب‌وکارهای خرد محرومین با وام اشتغال انتشار مقادیر فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۴ چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ اتحادیه اروپا به درخواست ترامپ علیه هند و چین عمل نمی‌کند ناترازی و قطع برق در زمستان هم ادامه دارد؟ «فضانوردان مصنوعی»، مسافران آینده مریخ خواهند بود! چه تعداد از خارجی‌ها در بورس ایران سهام دارند؟ ممنوعیت واریز وجه به حساب شخص ثالث لغو شد روش‌های فروش نفت ایران متنوع می‌شود کاهش عجیب بارش‌ها در ایران قیمت‌ واکسن‌ وارداتی ۹۱۷۰۰۰ تومان است وزیر نیرو: برای ایجاد توسعه پایدار باید از ناترازی‌ها بگذریم ترافیک فوق‌ سنگین در آزادراه قزوین - رشت به طول ۲۹ کیلومتر آمادگی توانیر برای عبور از فصل سرد پیش‌ رو مناطق آزاد ایران در مسیر کمربند-راه چین قیمت برنج ایرانی به کیلویی ۲۵۰ هزار تومان رسید گوشت قرمز گران می‌شود فرمان ترامپ برای اخراج مقام بانک مرکزی آمریکا باطل شد عراقچی: چارچوب‌های جدیدی برای معاونت دیپلماسی اقتصادی طراحی شده است مسکن بنیادساز و معضل وام‌های قطره‌چکانی! پیشنهاد تعلیق رفع تعهد ارزی در پی حادثه بندر شهید رجایی هواشناسی ایران امروز ۱۹ شهریور قیمت روز گوشی ۱۹ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۴ امروز اعتبار کالابرگ دهک‌های ۱ تا ۳ شارژ می‌شود آزادراه تهران شمال مسدود شد بازگشت یارانه نقدی برخی خانوارهای مشمول با وجود عدم اعتراض راه‌اندازی قطار تهران - آنکارا؛ شاید وقتی دیگر ارزش معاملات بورس‌ها در مردادماه چه قدر بود؟ پیشروی طلای جهانی به مرز ۴۰۰۰ دلار ۱۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به بهره برداری رسید تولید بیش از ۲۵۰ هزار تن شمش آلومینیوم تدوین و نصب منشور حقوق مشتریان در تمامی شعب بانک‌ها الزامی شد عرضه خودرو در بورس می‌تواند آرامش را به بازار بازگرداند تسهیل واردات خودرو با سیاست‌های جدید استاندارد آرامکو قیمت نفت را برای مشتریان آسیایی کاهش داد شیوه نامه تعیین سقف اعتبار مجاز صدور چک به شبکه بانکی ابلاغ شد قیمت جدید سیمان اعلام شد مجلس تا ۵ مهرماه تعطیل شد بازگشت ساعات کار به حالت معمول از اول مهر/کالابرگ چهارشنبه واریز می‌شود در نامه به رئیس جمهور مطرح شد؛ صنعت CNG در آستانه فروپاشی تثبیت نرخ ارز در شرایط تحریم ممکن نیست؛ تک‌نرخی شدن باید تدریجی باشد مخالفت مجدد شورای رقابت به عرضه خودرو در بورس آخرین مهلت پیش‌فروش سکه تا ساعت ۱۴ امروز افزایش نرخ ارز تاثیری در تراز تجاری کشور ندارد بانک مرکزی موظف به کاهش نوسانات ارز و حفظ ارزش پول ملی است جزئیات عرضه خودرو در بازار سرمایه ۵۰ هزار تن تخم مرغ از کشور صادر شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۴ آغاز فروش نقدی مرحله‌ای محصولات بهمن‌دیزل با قیمت قطعی و بدون سود کارت های بازرگانی اجاره‌ای؛ کانون قاچاق کالا، فرار مالیاتی و خروج ارز تفاهمنامه گمرکات ایران و عراق برای تسهیل تردد کالا و مسافر پرداخت مطالبات گندم‌کاران از ۱۵۰ همت گذشت اختلاف بیش از ۳۰ درصدی در رشد وصول و استرداد مالیات تقسیط مالیات و تعیین محل مصرف مالیات پرداختی مشاغل مزیت‌های اصلی تبصره ماده ۱۰۰ ۴۷ هزار تن تخم مرغ خرید حمایتی شد پیامک‌های واریز سود سهام عدالت جعلی است؛ مراقب کلاهبرداران باشید قیمت جدید میوه و سبزی اعلام شد قیمت روز گوشی ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ افزایش یک‌میلیون تنی ظرفیت تولید پلیمر ایران تا پایان ۱۴۰۴ مصوبه اصلاحی واردات خودرو ابلاغ شد ایران خودرو: سه‌شنبه قیمت‌ جدید خودروها به سازمان حمایت اعلام می‌شود نهایی شدن واردات گاز از روسیه محور نشست هفته آینده تهران رفع ابهام از دستورالعمل سقف مجاز فروش مؤدیان در سامانه مالیاتی وزیر رفاه: کمتر از ۵ درصد یارانه بگیران حذف شده، اعتراض کردند آغاز رسمی واردات کامیون مستعمل با سال ساخت ۲۰۱۹ به بعد فهرست محصولات کشاورزی آب بر اعلام شد ری‌را، سورن و رانا بورسی می‌شوند قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ تصمیم اوپک‌پلاس برای افزایش تولید نفت از ماه آینده ۵ ایراد مصوبه جدید شورای رقابت تورم گروه نان و غلات در صدر/برخی اقلام لبنی ۹۰% گران شد آغاز فروش نقدی محصولات بهمن‌دیزل در نیمه دوم شهریور ۱۴۰۴ ابلاغ شیوه نامه نحوه اجرای مواد ۲۷۴ الی ۲۷۷ قانون مالیات های مستقیم ۶۲درصد مخازن سدهای کشور خالی است مصوبه لغو محدودیت جغرافیایی دفتر وکالت ابطال شد معاون توانیر: تثبیت قیمت حامل‌های انرژی عامل اصلی ناترازی است کاهش ۱۰ درصدی مصرف آب در پایتخت آخرین وضعیت افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان + جزییات پارک علم و فناوری صنعت آب و فاضلاب راه‌اندازی می‌شود ۲.۹ میلیون تن انواع محصول در بورس کالا روی میز فروش می‌رود نوسان قیمت مواد اولیه فرسودگی زیرساخت حمل‌ونقل از چالش‌های فعالان اقتصادی ۸۸۱ پروژه ملی منتظر انتخاب مودیان است تدوین بسته راهکارهای جلوگیری از رسوب کالا صادرات سیمان تنها با ارائه گواهی معامله بورس مجاز شد زمان‌بندی مراجعه دریافت اقلام مرحله چهارم کالابرگ الکترونیک اعلام شد تعارض مجلس و دولت بر سر کالابرگ؛ ثبات قیمت یا توزیع اعتبار ریالی؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ واریز ۷۴۴ میلیارد تومان سود به حساب بیش از یک میلیون سهام‌دار پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود معامله یک تن شمش نقره و ۲۴۸ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا پاسخ تند ترامپ به جریمه ۳٫۵ میلیارد دلاری گوگل در اروپا قیمت روز گوشی ۱۵ شهریور۱۴۰۴ کاهش قیمت پایه شرکت‌های دولتی که به فروش نمی‌رسند، منتفی شد اخبار جدید درباره حذف یارانه نقدی دهک های پردرآمد+ جزییات و مشمولین زمان واریز مرحله چهارم کالابرگ الکترونیک+ جزییات و مشمولین جدول قیمت آپارتمان نقلی در جنوب تهران نحوه واردات خودرو سواری توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور فروش شرکت‌های تولیدی بورسی افزایش یافت درآمدهای وصولی گمرک ۴۴ درصد رشد کرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ چین مسیر جایگزین برای کانال سوئز می‌سازد منابع ۲۷ هزار میلیاردی کالابرگ از کدام محل جور شد؟ وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد ۸ نکته درباره فرآیند واردات خودرو سواری توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور معیار جدید دهک‌بندی خانوار چیست؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۱۴ شهریور ۱۴۰۴ جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد فشار ترامپ به رهبران اروپایی درباره خرید نفت روسیه دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد کالابرگ مرحله چهارم به زودی واریز می‌شود قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط ابلاغ مصوبه تشکیل کمیته تسهیل کسب و کارهای اقتصاد رقومی تعاونی‌ها کلید تحقق عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی ۸ درصدی هستند کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی روح تعاون، سپر دفاعی اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ رئیس اتاق تعاون ایران: تعاون فلسفه‌ای برای رشد عادلانه و توسعه پایدار است کاهش زمان ترخیص کالا به سه روز تمدید فراخوان مشوق صادراتی سال ١۴٠٣ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات کنترل بازار نخستین اولویت حمایت از کارگران است تشکیل شورای عالی تشکل‌ها توسط دولت وجاهت قانونی ندارد حکم غیرقانونی بودن تعرفه‌ها در دولت ترامپ اثر نکرد فراخوان تسلا برای هزاران خودروی برقی آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان پیش‌بینی عجیب پسر ترامپ از قیمت بیت‌کوین‌ ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد دسترسی مستقیم بازرگانان به سامانه ارز تجاری مرکز مبادله ایران فراهم شد تفاهم‌نامه ریلی ایران و روسیه برای تبادل الکترونیکی داده‌ها امضا شد قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین هند یک قدم دیگر از ترامپ دورتر شد ماسک «مایکروسافت» را کپی می‌کند هوش مصنوعی پیشرفته گوگل رایگان شد پشتیبانی فراموش شده در پلتفرم‌های فروش کالا و خدمات تکمیل فرآیند انتقال دارایی‌ ها از کیف‌ پول‌ های نوبیتکس ارتقای شش پله ای میانه سرعت اینترنت همراه ایران؛ اینترنت ثابت بدون تغییر ماند اختلال در دسترسی به برخی سایت‌ها با دامنه ir دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۰۹:۴۰ ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

تشدید جنگ کریدوری غرب با اتحاد ایران-چین-روسیه

چین، ایران و روسیه در حال همکاری نزدیک برای ایجاد یک بستر تجاری و سرمایه‌گذاری جدید در راستای حمایت از دستور کار سیاسی خود هستند. 
تشدید جنگ کریدوری غرب با اتحاد ایران-چین-روسیه
کد خبر:۱۰۱۶۹

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ درگیری‌های کنونی در سراسر کشورها و حوزه‌های متعدد به طرق مختلف، از درگیری‌های زمینی معمولی تا عملیات نفوذ استراتژیک، خود را بروز می‌دهند. ائتلاف غیررسمی چین، ایران، روسیه و اخیرا کره شمالی (CIRN)، یک شبکه منطقه‌ای ضدنفوذ را نشان می‌دهد که نفوذ ژئوپلیتیکی و اقتصادی ایالات متحده و غرب را به چالش می‌کشد.

اخیرا کره شمالی به نیروهای روسیه در اوکراین ملحق شده و این همکاری در موضع‌گیری‌های سیاسی و نظامی قابل مشاهده است اما چین، ایران و روسیه از نزدیک در حال همکاری نزدیک برای ایجاد یک بستر تجاری و سرمایه‌گذاری جدید در راستای حمایت از دستور کار سیاسی خود هستند. 

این ائتلاف غیررسمی به ویژه در سال ۲۰۲۲ آشکار شد که اختلال در مسیرهای تجاری موجود، تقابل اقتصادی جهانی را آغاز کرد. از آن زمان، CIRN فعالانه مسیرهای جایگزین برای نفوذ و تجارت را بررسی کرده و از موقعیت خود برای به چالش کشیدن تسلط رو به کاهش غرب در صحنه جهانی استفاده می‌کند.

جنگ در اوکراین و خاورمیانه دو پیامد عمده داشته که نخستین آن افزایش فشار و تاثیر منفی بر حمل‌ونقل دریایی و لجستیک است. نه فقط هزینه حمل‌ونقل بین‌المللی و بیمه افزایش یافته و باعث فشارهای تورمی شده، بلکه این احتمال وجود دارد که خطوط دریایی آزاد را تهدید و چالش‌ها و تغییراتی در مقررات سازمان ملل ایجاد کند. دومین تاثیر اصلی، بازتعریف مسیرهای تجارت زمینی خواهد بود، زیرا جریان بار در مسیرهای قدیمی اوراسیا از سال ۲۰۲۲ به شدت کاهش یافته است.

کریدور شمالی یا پل زمینی جدید اوراسیا، از مدت‌ها پیش به عنوان شریان اصلی برای جابه‌جایی محموله بین آسیا و اروپا عمل کرده است. این سیستم ریلی بین قاره‌ای از چین آغاز و از قزاقستان، روسیه و بلاروس عبور می‌کند. استانداردهای فنی و مکانیسم‌های حاکمیتی هماهنگ، تسلط استراتژیک کریدور را در جریان‌های تجاری اوراسیا تقویت کرده‌اند اما جنگ اوکراین منجر به تحریم و بی‌ثباتی شد و حمل‌ونقل بار در طول مسیر کاهش یافت. در سال ۲۰۲۳، حجم جابه‌جایی به سمت غرب این مسیر ۵۱ درصد و به شرق و چین ۴۴ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۲۲ بود.

در نتیجه، هم کریدور جنوبی (چین، آسیای مرکزی، ایران، ترکیه، مدیترانه و اروپا) و هم کریدور میانی (چین، قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان، گرجستان و ترکیه) به عنوان مسیرهای تجاری مهم بین اروپا و چین ظاهر و پویایی جهانی ترانزیت و تجارت را تغییر می‌دهند. در این میان، روسیه از سال ۲۰۲۲، سرمایه‌گذاری خود برای عملیاتی کردن کریدور شمال-جنوب (INSTC) را تسریع کرده که این امر بنادر شمالی روسیه را از طریق قفقاز و دریای خزر به بنادر ایران متصل می‌کند. INSTC همچنین یک جایگزین کوتاه‌تر و مقرون به صرفه‌تر برای مسیرهای سنتی مانند کانال سوئز محسوب می‌شود.

چند نکته درباره جغرافیای کریدورها

هنگام در نظر گرفتن جغرافیای این کریدورها، باید به چند مورد توجه داشت. نخست، به نظر می‌رسد که ترکیه یک مخرج مشترک برای کریدور میانی و کریدور جنوبی است. دوم، هر چند یکی از کریدورهای میانی شامل ترکیه نمی‌شود اما در مقابل، بر دریای سیاه وابسته است. در واقع هر دو کریدور میانی و جنوبی بخشی از طرح کمربند و جاده چین هستند. سوم، ایران در تقاطع کریدور جنوبی و INSTC قرار دارد.

همچنین با توجه به افزایش هماهنگی بین اعضای CIRN، تهران فرصت همکاری با روسیه و چین در ساخت کریدور شمال-جنوب و گسترش مشارکت خود در ابتکار جاده ابریشم چین را دارد. البته ایران پیش از سال ۲۰۲۲ به دنبال ایجاد شبکه‌ها و سیستم‌های تجاری موازی بوده، زیرا مشکلات اقتصادی آن ناشی از تحریم‌های آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی به دلیل برنامه هسته‌ای آن است.

براساس توافق قرار بود در تابستان ۲۰۲۴، مسکو و تهران حدود ۲۵ میلیارد دلار برای توسعه آبراه‌های داخلی و راه‌آهن سرمایه‌گذاری کنند تا سنت پترزبورگ را به بنادر چابهار و بندر عباس متصل کند. همچنین در تابستان امسال، ایران اولین قطار باری خود به چین را در چارچوب کریدور ریلی چین-ایران-اروپا ارسال کرد. قطار ایران-چین از قزاقستان و ترکمنستان عبور کرده و بخشی از پروژه کریدور جنوبی است.

توسعه کریدورهای تجاری؛ گامی استراتژیک

توسعه کریدورهای تجاری جدید را می‌توان به عنوان یک گام استراتژیک در پیشبرد حرکت جهانی بزرگ در راستای مقابله با سلطه غرب در نظر گرفت. این مباحث پیرامون مفاهیمی مانند عدم تعهد، تاکید بیشتر برای همکاری جنوب-جنوب و بریکس هستند. اگرچه بریکس هنوز نتایج اقتصادی قابل توجهی نشان نداده اما به عنوان یک آهنربای سیاسی عمل کرده و کشورهای مشتاق را جذب می‌کند.

البته اقدام موازانه استراتژیک ترکیه بین روسیه، چین و غرب، همراه با موقعیت آن در امتداد مسیرهای تجاری مهم شرق و غرب، پیامدهای مهمی برای کریدورهای جایگزین دارد. نقش ترکیه می‌تواند ظرفیت این مسیرها را در راستای تسهیل جریان‌های تجاری غیرغربی تقویت و با اهداف CIRN همسو شود. با توجه به روابط پیچیده آنکارا با ایالات متحده، این کشور از مدت‌ها قبل از روسیه و چین، برای تقویت نفوذ استراتژیک خود به واشنگتن استفاده کرده است. ترکیه با مشاهده دور شدن آمریکا از اوراسیا و غرب آسیا که آنکارا آن را تضعیف حضور آمریکا در منطقه می‌داند، این فرصت را یافت تا از روابط خود با چین و روسیه، نه فقط برای منافع اقتصادی، بلکه برای اطمینان از همسویی خود با کشورهای منطقه استفاده کند.

استراتژی چین جهت گسترش حضور خود در امتداد کریدورهای تجاری اوراسیا، نه فقط به ساخت این مسیرها، بلکه به تضمین رقابت و جذابیت آن‌ها برای حمل‌ونقل بستگی دارد. بر اساس مطالعات، کریدور دریایی سنتی با شاخص رقابت‌پذیری ۰.۷۲۰۳ (در مقیاس ۰ تا ۱) از نظر عملکرد پیشتاز است. پس از آن، کریدور ترانس سیبری با ۰.۴۰۵۶ و سپس کریدور میانی و جنوبی، با شاخص‌های عملکردی به ترتیب ۰.۲۸۶۴ و ۰.۲۶۶۲ قرار دارند.

غرب برای مقابله با چین و تلاش اتحاد غیررسمی CIRN برای گسترش نفوذ در سراسر اوراسیا و به طور بالقوه تغییر شکل پویایی تجارت جهانی از طریق کریدورهایی مانند مسیر شمال-جنوب و اتصال شبکه‌های شرق-غرب به مسیرهای دریایی جهانی، تقویت حضور خود در این مسیرهای استراتژیک را در دستور کار قرار داد. دستیابی به این امر نه فقط مستلزم افزایش سرمایه‌گذاری غربی در این کریدورهای ترانزیتی بوده، بلکه نیازمند اولویت‌بندی راهبردی مسیرهایی است که کمتر در برابر نفوذ CIRN آسیب‌پذیر هستند.

همچنین، رویکرد ترکیه در ایجاد توازن میان اتحادها و اولویت دادن به دستاوردهای فوری، این کشور را به همسویی نزدیکتر با چین و در برخی مواقع، سازگاری با روسیه سوق داده و لایه‌ای از عدم اطمینان را به آن می‌افزاید. هرچند اروپا این رویکرد ترکیه را به دلیل تاثیر اندک اتحاد CIRN بر مسیرهای تجارت جهانی تحمل می‌کند اما ایالات متحده نمی‌تواند چنین نرمشی را داشته باشد. ایالات متحده به عملکرد روان مسیرهای دریایی جهان وابسته بوده که یکی از الزامات ژئوپلیتیکی کلیدی آن است. بنابراین، ایالات متحده باید در برابر هرگونه تاثیر CIRN در هنجارهای تجاری فعلی هوشیار و آن را کاهش دهد.

چالشی برای کل سیستم تجارت بین‌الملل

تقاطع بین کریدور شمال-جنوب روسیه و کریدورهای میانی و جنوبی، نه فقط برای اوراسیا، بلکه برای کل سیستم تجارت بین‌الملل چالش‌هایی ایجاد می‌کند. با توجه به اهداف بلندمدت چین و روسیه برای کاهش نفوذ غرب در بازارهای جهانی، طراحی این کریدورها، قصد آن‌ها برای ایجاد چنین هدفی را نمایان می‌کند. اگرچه این کریدورها برای کوتاه‌مدت یا میان‌مدت طراحی نشده‌اند اما اگر قوانین جدیدی را وضع و هنجارهای موجود دریانوردی آزاد را تضعیف کنند، آنگاه تاثیر آن در تجارت جهانی نمایان خواهد داشت.

بنابراین، این احتمال وجود دارد که غرب راه‌هایی را برای مقابله با نفوذ اتحاد CIRN در اوراسیا بررسی کنند. کریدور میانی دو شاخه دارد. نخست از طریق ترکیه و مدیترانه به اروپا می‌رسد و دیگری با عبور از دریای سیاه به بنادر رومانی و بلغارستان دسترسی دارد. در کنار کریدور جنوبی، این مسیرها را می‌توان به عنوان کریدور میانی A و کریدور میانی B گروه‌بندی کرد. براساس برآوردها، مساعدترین کریدور شرق-غرب برای غربی‌ها، از نظر کنترل و حداقل عوارض، کریدور میانی B است. این مسیر، چین را از طریق آسیای مرکزی، قفقاز و دریای سیاه به اروپا متصل می‌کند و یک مسیر قابل اعتماد با تهدیدات پایین ژئوپلیتیکی خواهد بود.

کریدور تجاری عبوری از دریای سیاه که ایران و ترکیه را نیز دور می‌زند، اکنون در خطر تشدید درگیری است. هدف استراتژیک روسیه برای کنترل سواحل جنوبی اوکراین که با افزایش حملات به بندر اودسا در ماه‌های اخیر شدت گرفته، نگرانی‌های امنیتی پیرامون این مسیر را تشدید می‌کند. هرچند، اکنون کریدور میانی به دلیل وضعیت فعلی زیرساخت‌های آن در مقایسه با کریدور جنوبی کمتر رقابتی است اما حمایت پایدار غرب و سرمایه‌گذاری، تحقق آن را امکان‌پذیرتر می‌کند. البته این احتمال وجود دارد که با پایان یافتن جنگ در اوکراین، دوباره به مسیرهای تجاری پیشین بازگردد.

تلاش‌های غرب برای توسه

تلاش‌های غرب برای توسعه کریدور میانی و ترویج «آسیای مرکزی باز»، فراتر از مقابله با نفوذ چین و روسیه است. استراتژی اتحادیه اروپا-آسیای مرکزی و مشارکت ایالات متحده در پروژه‌های اتصال منطقه‌ای به تصمیم قزاقستان برای‌عدم پیوستن به بریکس در سال ۲۰۲۴ تاثیر گذاشته و در مقابل، آن را به تمرکز بر رشد اقتصادی خود سوق داده است. در عوض، تاکید غرب بر همکاری منطقه‌ای بدون سیاست صریح بلوک، به خوبی با موضع مستقل سیاست خارجی قزاقستان همخوانی دارد. قزاقستان نسبت به طرح دروازه جهانی اتحادیه اروپا که پروژه‌های زیرساختی را تامین مالی می‌کند، ابراز علاقه کرده که نشان‌دهنده تمایل آن برای توسعه مورد حمایت غرب است.

توسعه کریدور میانی B، مسیری که از طریق دریای سیاه به اروپا می‌رسد، می‌تواند نقش اساسی در باز نگه داشتن قفقاز جنوبی برای رشد مورد حمایت غرب ایفا کند. این ظرفیت بر دو عامل استوار است.

نخست، تا زمانی که آسیای مرکزی، به ویژه قزاقستان از همکاری با غرب در پروژه‌های زیربنایی استقبال کند، قفقاز جنوبی از این فضای باز بهره خواهد برد. دوم، گسترش کریدور میانی B با «خط مهار» غربی که از دریای بالتیک تا دریای سیاه و آدریاتیک را در بر می‌گیرد، همسو می‌شود. این امر که به عنوان «ابتکار سه دریا» نیز شناخته می‌شود، با هدف ارتقا زیرساخت‌ها در راستای اهداف اقتصادی و نظامی بوده و از زمان شروع جنگ در اوکراین اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است.

موفقیت چشم‌اندازها بر چه عواملی متکی است؟

موفقیت این چشم‌انداز متکی بر توانایی غرب، به ویژه توانایی ایالات متحده برای درک چالش ناشی از اتحاد غیررسمی چین، ایران، روسیه و حمایت کره شمالی و همچنین تعهد آن به تدوین استراتژی‌های متقابل موثر است. البته به این امر بستگی دارد که آیا دریای سیاه یک منطقه دریایی باز و قابل دسترس باقی بماند یا خیر. اگر درگیری اوکراین در ماه‌های آینده تشدید و روسیه بخش‌های بیشتری از خط ساحلی اوکراین را تضمین کند، دریای سیاه می‌تواند ویژگی استراتژیک جدیدی به خود بگیرد که کاملا متفاوت از سناریوی عقب‌نشینی روسیه خواهد بود و به اوکراین اجازه می‌دهد تا منطقه اقتصادی انحصاری خود را بازپس گیرد. در غیر اینصورت، اتحاد CIRN نه فقط قلمرو، بلکه نفوذ قوی‌تری بر تعریف کریدورهای تجاری «آزاد و باز» به دست خواهد آورد و در نتیجه پیامدهای بالقوه برای تجارت دریایی در سراسر جهان دارد.