۰۹/آبان/۱۴۰۴ | ۰۲:۲۹
نتیجه بازی پرسپولیس و تراکتور + خلاصه بازی ضوابط جدید واردات نهاده‌های دامی اعلام شد تعطیلی پنجشنبه ها در ادارات به کجا رسید؟ هشدار هلال‌احمر درباره سیلاب در شمال کشور/ امدادگران به حالت آماده‌باش درآمدند سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آخرین اخبار قرعه کشی ایرانخودرو آبان ۱۴۰۴ وضعیت ترافیک و شرایط جوی محورهای کشور پنجشنبه ۸ آبان ۱۴۰۴ تأکید پزشکیان بر تکمیل خطوط و اتصال ایستگاه‌های قطار حومه‌ای شرایط وام ۵۰۰ میلیونی بانک مهر ایران گام های نهایی دولت و مجلس برای ساماندهی نیروهای شرکتی معاون رئیس جمهور: سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیاری در لبه فناوری اتلاف منابع نیست سبحانیان: درآمدهای مالیاتی در تمامی شاخص‌ها افزایش داشته است توزیع کالاهای قانونی در بازار با خودروهای شوتی! سرمربی منچستریونایتد در پرسپولیس ماند نیروگاه دماوند تامین کننده ۴۳ درصد برق استان تهران مدیریت قیمت کالاهای اساسی در مدار صعود+جدول هدف‌گذاری یکصد میلیارد دلاری وزارت اقتصاد برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری هشدار عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تبعات حذف سه دهک یارانه‌بگیر معاون رئیس جمهور: توسعه منطقه ای با مشارکت واقعی مردم شکل می گیرد فروش متری مسکن در بورس؛ رویای خانه‌دار شدن مستأجران با سرمایه‌های خرد؟ لبخند دوباره طلای جهانی به صعود قیمت خودرو در هفته‌ اول آبان آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد سیاست غلط بانک مرکزی عامل کاهش صادرات شده است ارزش معاملات خرد سهام از مرز ۱۴.۵ همت عبور کرد جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ وزیر اقتصاد: اصلاح بانک های ناتراز در اولویت است جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ وزیر نفت: تصمیمی برای افزایش قیمت حامل های انرژی نگرفته ایم مدیریت هوشمند جایگزین قطع برق می شود تعلیق ۸ دفتر خدمات مسافرتی به دلیل عدم پاسخ‌گویی به شکایات نوری قزلجه: شیرخام نرخ مصوب دارد/در جریان قیمت توافقی نیستم بازدید رئیس هیأت عامل ایمیدرو از غرفه چادرملو در نمایشگاه فولاد کیش مجوز ترخیص ۶۰۰ کشنده معطل در مرز ترکیه صادر شد برنامه اصلاحی بانک مرکزی درباره ۵ بانک ناتراز اعلام شد ثبت‌نام جدید سایپا آبان ۱۴۰۴+جزییات و شرایط شمش طلا اولین کالای وارداتی به کشور/ افزایش ۹۱ درصدی واردات برنج قیمت روز گوشی ۷ آبان ۱۴۰۴ دولت با شناسایی دهک‌های پردرآمد برای تقویت معیشت اقشار کم‌درآمد تلاش کند آخرین قیمت دلار و ارز در بازار تجاری امروز ۷ آبان ۱۴۰۴ بازدهی بورس تهران در مهر ماه به ۲۱ درصد رسید ریزش ۰.۹ درصدی بازار رمزارزها؛ بیت‌کوین در مرز ۱۱۳ هزار دلار تکلیف کاهش ساعت کاری کارکنان دولت روشن شد طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ + جدول تحویل ۳.۱ میلیارد مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه‌ها جزئیات مصوبات کمیته حمایت از کسب‌وکار قرعه‌کشی ایران‌خودرو آبان ۱۴۰۴ + جزییات اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو + لینک ۱۳۷ هزار متقاضی مقاوم‌سازی مسکن روستایی به بانک‌ها معرفی شدند عدم شمول جریمه مالیات ارزش افزوده در صورت نداشتن بدهی قیمت هرکیلو دام به ۳۲۰ هزارتومان رسید تصمیمات جدید دولت برای نوسازی گمرک شاخص‌های مصرف انرژی در ایران فاجعه‌بار و تکان‌دهنده است شرکت های مجاز واردات بنزین سوپر به گمرک معرفی شدند پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۷ آبان ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۷ آبان ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۷ آبان ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۶ آبان ۱۴۰۴ ثبت‌نام فروش فوری سایپا آبان ۱۴۰۴+ جزییات و شرایط+ لینک ثبت نام تورم مهر ماه اعلام شد ظرفیت ۱۱ هزار مگاواتی تولید برق تجدیدپذیر‌ها تا تابستان ورود ۶۰۰ کامیون ایرانی از ترکیه به کشور آغاز شد قیمت روز گوشی ۶ آبان ۱۴۰۴ آغاز به کار قطار چهارستاره صبا در مسیر مشهد–طبس رشد 48 هزار واحدی شاخص کل بورس رجبی‌مشهدی: افزایش تعرفه برق نداریم افزایش ۸ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین در مهرماه شستا مسئول ناترازی صندوق‌های بازنشستگی نیست/ مشکل بنزین را حل کردیم وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۶ آبان ۱۴۰۴۰ پرونده کرسنت همچنان در دستگاه قضائی در دست رسیدگی است و مختومه نشده است سخنگوی وزارت خارجه از استمرار نقض آتش‌بس در غزه و لبنان انتقاد کرد ۱۵۳ همت وام ازدواج و فرزندآوری توسط شبکه بانکی پرداخت شد میدری: ۸۵ درصد مردم از طرح کالابرگ الکترونیک رضایت دارند پزشکیان: اکو بیش از هر زمانی نیازمند زیربناهای مناسب است وزیر جهاد کشاورزی: انباشت معوقات نهاده‌های دامی به ۶ میلیارد دلار رسید محدود سازی مشترکان پرمصرف برق تداوم می یابد کاهش ۷۷.۳ درصدی بارش‌ها در کشور هشدار محدودیت یکماهه تردد در آزادراه قم- تهران بازپرداخت وام‌های اشتغال‌زایی ۵ ساله شد قیمت جهانی نفت امروز ۶ آبان ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۶ آبان ۱۴۰۴ زمان هفتمین عرضه اولیه امسال مشخص شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۶ آبان ۱۴۰۴ تعیین ۶۳۵ هزار تومان حق بیمه گندم‌زار از هر کیلوگرم گندم هشدار هواشناسی/ ورود سامانه بارشی جدید به کشور فروش ۸ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی تولید ال ۹۰ ایرانی در پارس خودرو رسماً آغاز شد تردد کامیون‌های ایرانی در پاکستان بدون ضماتنامه بانکی رشد ۴۳ هزار واحدی شاخص کل بورس آغاز رسمی فرآیند تمدید اعتبار گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه از ۱۰ آبان کارت‌های بانک آینده فعلا منقضی نمی‌شود قالیباف: اصلاحات اقتصادی بدون اصلاح انرژی ممکن نیست سرنوشت نیروگاه‌های خورشیدی طرح ملی «تولید در توزیع» به کجا رسید پایان خرید تضمینی برگ سبز چای هشدار جدی بانک مرکزی به بانک‌های ناتراز نماینده مجلس: روزانه ۱۰ هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه خلق می‌شود هر کیلوگرم زعفران در بورس کالا ۱۳۱ میلیون تومان داد و ستد شد همکاری‌های صنعت برق ایران و ترکمنستان گسترش می‌یابد ابهام در سرنوشت انصرافی‌های نهضت ملی مسکن قیمت جدید انواع وانت نیسان زامیاد اعلام شد+ جدول وزیر راه: ساخت مسکن از سوی دولت باید در شان مردم باشد تهرانی‌ها برای خانه‌دار شدن باید ۷۳ سال پس‌انداز کنند جزئیات اصلاح تعرفه گاز اعلام شد تخصیص اعتباری ارز با دامنه محدود کالایی و اعتراض رئیس سازمان توسعه تجارت عرضه ۳۰ دستگاه فولکس‌واگن ۱۳ آبان در بورس واریز 2 همت سود به حساب 1 میلیون سهام‌دار معامله ۲.۲ تن شمش نقره و ۱۴۱ کیلوگرم طلا در بورس قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت انواع میوه و سبزیجات در بازار کشور گسترش همکاری‌های تجاری ایران و ژاپن با تکیه بر حوزه سلامت و صنایع غذایی قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین دردسر عدم اطلاع‌رسانی تصمیم درست افزایش نرخ ارز مسافرتی برای مردم قیمت روز گوشی ۴ آبان ۱۴۰۴ شاخص بورس ۲۴ هزار واحد مثبت شد ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد کارت‌ها و حساب‌های بانک آینده تا پایان انقضا معتبر هستند موافقت نمایندگان مجلس با تشکیل سازمان ملی هوش مصنوعی قالیباف: بانک مرکزی بانک آینده را غیرقابل اصلاح دانست دلالان می‌خواهند قیمت برنج را به بالای ۴۰۰ هزار تومان برسانند نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد شورای رقابت علیه ۷ نهاد اعلام جرم کرد بخشنامه جدید گمرک برای کنترل قیمت موبایل در زمان ترخیص طرح جدید بانک مرکزی: تبدیل دلار گردشگران به کارت ریالی در فرودگاه‌ها «دستورالعمل حسابداری قرارداد مشارکت مدنی» به شبکه بانکی ابلاغ شد رونق گرفتن قاچاق مسافری با تثبیت نرخ سنایی در کانال ۷۰ هزارتومان فرزین: دارایی‌های نقدشونده بانک سابق آینده به بانک ملی منتقل شد مهر تأیید مدنی زاده بر ادامه مسیر تحولی سازمان مالیاتی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ ابلاغ برنامه وزارت اقتصاد برای رشد عدالت‌محور با ۸ اولویت راهبردی چرا وعده‌ی اجرای طرح ساماندهی محقق نمی‌شود؟ برنامه مجلس برای ساماندهی بازار خودرو قیمت روز گوشی ۳ آبان ۱۴۰۴ پایان فاکتورهای کاغذی از اول دی‌ماه افزایش ۳ برابری نرخ نهاده ها، علت گرانی مجدد شیرخام شد نصف بدهی بانک آینده به دلیل اضافه برداشت از بانک مرکزی است واردات گوشت مرغ از اوراسیا مجاز شد جزییات تازه درباره حذف یارانه نقدی+معیار جدید قطع یارانه قیمت برنج عجیب شد/ نرخ واقعی برنج چقدر است؟ کُند شدن آهنگ حذف یارانه با نزدیک شدن به دهک هشتم فرزین: سازوکار اتخاذ شده برای بانک ناتراز آینده "ادغام" نیست شورای عالی کار در رکود 8‌ ماهه؛ جلسات مزدی فقط در اسفند برگزار می‌شود خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود پاسخ به موضع‌گیری FATF در مورد مکانیزم ماشه دعوت از وزیر نفت برای حضور در نشست کمیسیون صنایع دلار مسافرتی ۱۰۱ هزار تومان شد معامله بیش از ۲۵۰۰ کیلوگرم شمش طلا در مرکز مبادله از ابتدای سال تاکنون مصرف سالانه ۵۰ هزارتن کره در کشور قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۳ آبان۱۴۰۴ واریز سود مرحله جدید سهام عدالت افزایش دوباره قیمت نان در راه است؟ قیمت برنج پاکستانی دو برابر هندی شد افزایش ۷ تا ۱۲ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو دیزل + جدول واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد بازگشت صادرات به مسیر صعودی پس از افت در ماه های ابتدایی سال پیش‌فروش مکسوس استار H با قیمت ۱.۷ میلیارد آغاز شد آمار، زیربنای شناخت واقعیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است فاکتورینگ، راهکار آینده‌نگر برای تأمین مالی زنجیره‌ای و بدون خلق نقدینگی پرتفوی محدود و متمرکز؛ راهکاری برای شرایط پرابهام و پرریسک در بورس آخرین قیمت خودروهای داخلی؛ کف قیمت ۶۲۰ میلیون تومان! پذیرش سکه‌های ضرب امسال و پارسال در انبار بورس کالا تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات شرایط فروش نقدی محصولات بهمن‌دیزل ویژه مهر ماه ۱۴۰۴ قیمت جدید محصولات سایپا اعلام شد+جدول قیمت روز گوشی ۳۰ مهر ۱۴۰۴ آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی +جزییات و فهرست جدید کالا‌های اساسی اخطار سازمان حمایت به خودروسازان ثبت نام خودرو‌های وارداتی امروز ۳۰ مهر ۱۴۰۴+ لینک ثبت نام ترخیص سه‌روزه کالا در گمرک با اجرای دقیق ۲ ماده قانون گمرکی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴ زمان واریز حقوق مهرماه فرهنگیان بازنشسته ۱۵ میلیارد صادرات به کشورهای همسایه در ۶ ماه نخست امسال در آب معدنی‌های ایرانی صادراتی به عمان مواد مخدر تزریق شده بود قیمت روز گوشی ۲۹ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۲۸ مهر ۱۴۰۴ عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو ۸۰ درصد مبادلات ایران و روسیه با ریال و روبل انجام می‌شود شرط دریافت دوباره وام ۵ میلیاردی اشتغال سرعت قابل قبول در تغییرات دهک‌بندی یارانه‌ای و تفکیک خانوارها پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا تسویه یک‌روزه در بورس؛ گامی کوچک با اثری بزرگ قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ خبر جدید درباره پرداخت معوقات بازنشستگان تامین‌اجتماعی ورود دوباره نقدینگی حقیقی؛ شاخص کل بورس از ۳.۰۹ میلیون واحد گذشت توزیع ۳۷۰۰ قلم ویلچر، واکر و عصا در مناطق محروم توسط بنیاد برکت دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۵ از وارد آمدن فشار مضاعف به بخش خصوصی جلوگیری نماید مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز سیاست ارز ترجیحی باید اصلاح شود مدیر کل دفتر آمار گمرک منصوب شد آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می‌دهد؟ افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ نرخ خوراک؛ متغیر پنهان سود پالایشی‌ها در بورس قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس وزیر کار: آینده هر کشوری را مهارت‌آموزان رقم می‌زنند یارانه نقدی مهرماه دهک‌های یک تا سه واریز شد شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران صادرات جهانی چین در سپتامبر رکورد زد واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد اجرای «مسیر ترامپ» در قفقاز با بودجه ۱۴۵ میلیون دلاری آمریکا آغاز شد وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دستور جدید انگلیس برای دسترسی به داده‌های محرمانه کاربران اپل برنامه ایران‌خودرو دیزل برای گسترش ارتباط با قطعه‌سازان داخلی تقویت سرمایه بانک کشاورزی ضروری است آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۰۹:۴۰ ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

تشدید جنگ کریدوری غرب با اتحاد ایران-چین-روسیه

چین، ایران و روسیه در حال همکاری نزدیک برای ایجاد یک بستر تجاری و سرمایه‌گذاری جدید در راستای حمایت از دستور کار سیاسی خود هستند. 
تشدید جنگ کریدوری غرب با اتحاد ایران-چین-روسیه
کد خبر:۱۰۱۶۹

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ درگیری‌های کنونی در سراسر کشورها و حوزه‌های متعدد به طرق مختلف، از درگیری‌های زمینی معمولی تا عملیات نفوذ استراتژیک، خود را بروز می‌دهند. ائتلاف غیررسمی چین، ایران، روسیه و اخیرا کره شمالی (CIRN)، یک شبکه منطقه‌ای ضدنفوذ را نشان می‌دهد که نفوذ ژئوپلیتیکی و اقتصادی ایالات متحده و غرب را به چالش می‌کشد.

اخیرا کره شمالی به نیروهای روسیه در اوکراین ملحق شده و این همکاری در موضع‌گیری‌های سیاسی و نظامی قابل مشاهده است اما چین، ایران و روسیه از نزدیک در حال همکاری نزدیک برای ایجاد یک بستر تجاری و سرمایه‌گذاری جدید در راستای حمایت از دستور کار سیاسی خود هستند. 

این ائتلاف غیررسمی به ویژه در سال ۲۰۲۲ آشکار شد که اختلال در مسیرهای تجاری موجود، تقابل اقتصادی جهانی را آغاز کرد. از آن زمان، CIRN فعالانه مسیرهای جایگزین برای نفوذ و تجارت را بررسی کرده و از موقعیت خود برای به چالش کشیدن تسلط رو به کاهش غرب در صحنه جهانی استفاده می‌کند.

جنگ در اوکراین و خاورمیانه دو پیامد عمده داشته که نخستین آن افزایش فشار و تاثیر منفی بر حمل‌ونقل دریایی و لجستیک است. نه فقط هزینه حمل‌ونقل بین‌المللی و بیمه افزایش یافته و باعث فشارهای تورمی شده، بلکه این احتمال وجود دارد که خطوط دریایی آزاد را تهدید و چالش‌ها و تغییراتی در مقررات سازمان ملل ایجاد کند. دومین تاثیر اصلی، بازتعریف مسیرهای تجارت زمینی خواهد بود، زیرا جریان بار در مسیرهای قدیمی اوراسیا از سال ۲۰۲۲ به شدت کاهش یافته است.

کریدور شمالی یا پل زمینی جدید اوراسیا، از مدت‌ها پیش به عنوان شریان اصلی برای جابه‌جایی محموله بین آسیا و اروپا عمل کرده است. این سیستم ریلی بین قاره‌ای از چین آغاز و از قزاقستان، روسیه و بلاروس عبور می‌کند. استانداردهای فنی و مکانیسم‌های حاکمیتی هماهنگ، تسلط استراتژیک کریدور را در جریان‌های تجاری اوراسیا تقویت کرده‌اند اما جنگ اوکراین منجر به تحریم و بی‌ثباتی شد و حمل‌ونقل بار در طول مسیر کاهش یافت. در سال ۲۰۲۳، حجم جابه‌جایی به سمت غرب این مسیر ۵۱ درصد و به شرق و چین ۴۴ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۲۲ بود.

در نتیجه، هم کریدور جنوبی (چین، آسیای مرکزی، ایران، ترکیه، مدیترانه و اروپا) و هم کریدور میانی (چین، قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان، گرجستان و ترکیه) به عنوان مسیرهای تجاری مهم بین اروپا و چین ظاهر و پویایی جهانی ترانزیت و تجارت را تغییر می‌دهند. در این میان، روسیه از سال ۲۰۲۲، سرمایه‌گذاری خود برای عملیاتی کردن کریدور شمال-جنوب (INSTC) را تسریع کرده که این امر بنادر شمالی روسیه را از طریق قفقاز و دریای خزر به بنادر ایران متصل می‌کند. INSTC همچنین یک جایگزین کوتاه‌تر و مقرون به صرفه‌تر برای مسیرهای سنتی مانند کانال سوئز محسوب می‌شود.

چند نکته درباره جغرافیای کریدورها

هنگام در نظر گرفتن جغرافیای این کریدورها، باید به چند مورد توجه داشت. نخست، به نظر می‌رسد که ترکیه یک مخرج مشترک برای کریدور میانی و کریدور جنوبی است. دوم، هر چند یکی از کریدورهای میانی شامل ترکیه نمی‌شود اما در مقابل، بر دریای سیاه وابسته است. در واقع هر دو کریدور میانی و جنوبی بخشی از طرح کمربند و جاده چین هستند. سوم، ایران در تقاطع کریدور جنوبی و INSTC قرار دارد.

همچنین با توجه به افزایش هماهنگی بین اعضای CIRN، تهران فرصت همکاری با روسیه و چین در ساخت کریدور شمال-جنوب و گسترش مشارکت خود در ابتکار جاده ابریشم چین را دارد. البته ایران پیش از سال ۲۰۲۲ به دنبال ایجاد شبکه‌ها و سیستم‌های تجاری موازی بوده، زیرا مشکلات اقتصادی آن ناشی از تحریم‌های آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی به دلیل برنامه هسته‌ای آن است.

براساس توافق قرار بود در تابستان ۲۰۲۴، مسکو و تهران حدود ۲۵ میلیارد دلار برای توسعه آبراه‌های داخلی و راه‌آهن سرمایه‌گذاری کنند تا سنت پترزبورگ را به بنادر چابهار و بندر عباس متصل کند. همچنین در تابستان امسال، ایران اولین قطار باری خود به چین را در چارچوب کریدور ریلی چین-ایران-اروپا ارسال کرد. قطار ایران-چین از قزاقستان و ترکمنستان عبور کرده و بخشی از پروژه کریدور جنوبی است.

توسعه کریدورهای تجاری؛ گامی استراتژیک

توسعه کریدورهای تجاری جدید را می‌توان به عنوان یک گام استراتژیک در پیشبرد حرکت جهانی بزرگ در راستای مقابله با سلطه غرب در نظر گرفت. این مباحث پیرامون مفاهیمی مانند عدم تعهد، تاکید بیشتر برای همکاری جنوب-جنوب و بریکس هستند. اگرچه بریکس هنوز نتایج اقتصادی قابل توجهی نشان نداده اما به عنوان یک آهنربای سیاسی عمل کرده و کشورهای مشتاق را جذب می‌کند.

البته اقدام موازانه استراتژیک ترکیه بین روسیه، چین و غرب، همراه با موقعیت آن در امتداد مسیرهای تجاری مهم شرق و غرب، پیامدهای مهمی برای کریدورهای جایگزین دارد. نقش ترکیه می‌تواند ظرفیت این مسیرها را در راستای تسهیل جریان‌های تجاری غیرغربی تقویت و با اهداف CIRN همسو شود. با توجه به روابط پیچیده آنکارا با ایالات متحده، این کشور از مدت‌ها قبل از روسیه و چین، برای تقویت نفوذ استراتژیک خود به واشنگتن استفاده کرده است. ترکیه با مشاهده دور شدن آمریکا از اوراسیا و غرب آسیا که آنکارا آن را تضعیف حضور آمریکا در منطقه می‌داند، این فرصت را یافت تا از روابط خود با چین و روسیه، نه فقط برای منافع اقتصادی، بلکه برای اطمینان از همسویی خود با کشورهای منطقه استفاده کند.

استراتژی چین جهت گسترش حضور خود در امتداد کریدورهای تجاری اوراسیا، نه فقط به ساخت این مسیرها، بلکه به تضمین رقابت و جذابیت آن‌ها برای حمل‌ونقل بستگی دارد. بر اساس مطالعات، کریدور دریایی سنتی با شاخص رقابت‌پذیری ۰.۷۲۰۳ (در مقیاس ۰ تا ۱) از نظر عملکرد پیشتاز است. پس از آن، کریدور ترانس سیبری با ۰.۴۰۵۶ و سپس کریدور میانی و جنوبی، با شاخص‌های عملکردی به ترتیب ۰.۲۸۶۴ و ۰.۲۶۶۲ قرار دارند.

غرب برای مقابله با چین و تلاش اتحاد غیررسمی CIRN برای گسترش نفوذ در سراسر اوراسیا و به طور بالقوه تغییر شکل پویایی تجارت جهانی از طریق کریدورهایی مانند مسیر شمال-جنوب و اتصال شبکه‌های شرق-غرب به مسیرهای دریایی جهانی، تقویت حضور خود در این مسیرهای استراتژیک را در دستور کار قرار داد. دستیابی به این امر نه فقط مستلزم افزایش سرمایه‌گذاری غربی در این کریدورهای ترانزیتی بوده، بلکه نیازمند اولویت‌بندی راهبردی مسیرهایی است که کمتر در برابر نفوذ CIRN آسیب‌پذیر هستند.

همچنین، رویکرد ترکیه در ایجاد توازن میان اتحادها و اولویت دادن به دستاوردهای فوری، این کشور را به همسویی نزدیکتر با چین و در برخی مواقع، سازگاری با روسیه سوق داده و لایه‌ای از عدم اطمینان را به آن می‌افزاید. هرچند اروپا این رویکرد ترکیه را به دلیل تاثیر اندک اتحاد CIRN بر مسیرهای تجارت جهانی تحمل می‌کند اما ایالات متحده نمی‌تواند چنین نرمشی را داشته باشد. ایالات متحده به عملکرد روان مسیرهای دریایی جهان وابسته بوده که یکی از الزامات ژئوپلیتیکی کلیدی آن است. بنابراین، ایالات متحده باید در برابر هرگونه تاثیر CIRN در هنجارهای تجاری فعلی هوشیار و آن را کاهش دهد.

چالشی برای کل سیستم تجارت بین‌الملل

تقاطع بین کریدور شمال-جنوب روسیه و کریدورهای میانی و جنوبی، نه فقط برای اوراسیا، بلکه برای کل سیستم تجارت بین‌الملل چالش‌هایی ایجاد می‌کند. با توجه به اهداف بلندمدت چین و روسیه برای کاهش نفوذ غرب در بازارهای جهانی، طراحی این کریدورها، قصد آن‌ها برای ایجاد چنین هدفی را نمایان می‌کند. اگرچه این کریدورها برای کوتاه‌مدت یا میان‌مدت طراحی نشده‌اند اما اگر قوانین جدیدی را وضع و هنجارهای موجود دریانوردی آزاد را تضعیف کنند، آنگاه تاثیر آن در تجارت جهانی نمایان خواهد داشت.

بنابراین، این احتمال وجود دارد که غرب راه‌هایی را برای مقابله با نفوذ اتحاد CIRN در اوراسیا بررسی کنند. کریدور میانی دو شاخه دارد. نخست از طریق ترکیه و مدیترانه به اروپا می‌رسد و دیگری با عبور از دریای سیاه به بنادر رومانی و بلغارستان دسترسی دارد. در کنار کریدور جنوبی، این مسیرها را می‌توان به عنوان کریدور میانی A و کریدور میانی B گروه‌بندی کرد. براساس برآوردها، مساعدترین کریدور شرق-غرب برای غربی‌ها، از نظر کنترل و حداقل عوارض، کریدور میانی B است. این مسیر، چین را از طریق آسیای مرکزی، قفقاز و دریای سیاه به اروپا متصل می‌کند و یک مسیر قابل اعتماد با تهدیدات پایین ژئوپلیتیکی خواهد بود.

کریدور تجاری عبوری از دریای سیاه که ایران و ترکیه را نیز دور می‌زند، اکنون در خطر تشدید درگیری است. هدف استراتژیک روسیه برای کنترل سواحل جنوبی اوکراین که با افزایش حملات به بندر اودسا در ماه‌های اخیر شدت گرفته، نگرانی‌های امنیتی پیرامون این مسیر را تشدید می‌کند. هرچند، اکنون کریدور میانی به دلیل وضعیت فعلی زیرساخت‌های آن در مقایسه با کریدور جنوبی کمتر رقابتی است اما حمایت پایدار غرب و سرمایه‌گذاری، تحقق آن را امکان‌پذیرتر می‌کند. البته این احتمال وجود دارد که با پایان یافتن جنگ در اوکراین، دوباره به مسیرهای تجاری پیشین بازگردد.

تلاش‌های غرب برای توسه

تلاش‌های غرب برای توسعه کریدور میانی و ترویج «آسیای مرکزی باز»، فراتر از مقابله با نفوذ چین و روسیه است. استراتژی اتحادیه اروپا-آسیای مرکزی و مشارکت ایالات متحده در پروژه‌های اتصال منطقه‌ای به تصمیم قزاقستان برای‌عدم پیوستن به بریکس در سال ۲۰۲۴ تاثیر گذاشته و در مقابل، آن را به تمرکز بر رشد اقتصادی خود سوق داده است. در عوض، تاکید غرب بر همکاری منطقه‌ای بدون سیاست صریح بلوک، به خوبی با موضع مستقل سیاست خارجی قزاقستان همخوانی دارد. قزاقستان نسبت به طرح دروازه جهانی اتحادیه اروپا که پروژه‌های زیرساختی را تامین مالی می‌کند، ابراز علاقه کرده که نشان‌دهنده تمایل آن برای توسعه مورد حمایت غرب است.

توسعه کریدور میانی B، مسیری که از طریق دریای سیاه به اروپا می‌رسد، می‌تواند نقش اساسی در باز نگه داشتن قفقاز جنوبی برای رشد مورد حمایت غرب ایفا کند. این ظرفیت بر دو عامل استوار است.

نخست، تا زمانی که آسیای مرکزی، به ویژه قزاقستان از همکاری با غرب در پروژه‌های زیربنایی استقبال کند، قفقاز جنوبی از این فضای باز بهره خواهد برد. دوم، گسترش کریدور میانی B با «خط مهار» غربی که از دریای بالتیک تا دریای سیاه و آدریاتیک را در بر می‌گیرد، همسو می‌شود. این امر که به عنوان «ابتکار سه دریا» نیز شناخته می‌شود، با هدف ارتقا زیرساخت‌ها در راستای اهداف اقتصادی و نظامی بوده و از زمان شروع جنگ در اوکراین اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است.

موفقیت چشم‌اندازها بر چه عواملی متکی است؟

موفقیت این چشم‌انداز متکی بر توانایی غرب، به ویژه توانایی ایالات متحده برای درک چالش ناشی از اتحاد غیررسمی چین، ایران، روسیه و حمایت کره شمالی و همچنین تعهد آن به تدوین استراتژی‌های متقابل موثر است. البته به این امر بستگی دارد که آیا دریای سیاه یک منطقه دریایی باز و قابل دسترس باقی بماند یا خیر. اگر درگیری اوکراین در ماه‌های آینده تشدید و روسیه بخش‌های بیشتری از خط ساحلی اوکراین را تضمین کند، دریای سیاه می‌تواند ویژگی استراتژیک جدیدی به خود بگیرد که کاملا متفاوت از سناریوی عقب‌نشینی روسیه خواهد بود و به اوکراین اجازه می‌دهد تا منطقه اقتصادی انحصاری خود را بازپس گیرد. در غیر اینصورت، اتحاد CIRN نه فقط قلمرو، بلکه نفوذ قوی‌تری بر تعریف کریدورهای تجاری «آزاد و باز» به دست خواهد آورد و در نتیجه پیامدهای بالقوه برای تجارت دریایی در سراسر جهان دارد.