۲۳/آذر/۱۴۰۴ | ۰۴:۱۸
جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ ۶ عامل افزایش بهای ارز؛ از خروج سرمایه تا حفظ ارزش دارایی صدور دو هشدار جدید هواشناسی عرضه برنج وارداتی فقط با نرخ تالار دوم بانک مرکزی قوت‌بخشی به بازار ۲۰ میلیارد دلاری ارز آزاد؛ تاوان نبود تعادل در عرضه و تقاضا زمان عرضه بنزین ویژه در جایگاه‌ها اعلام شد تغییر ساعت کاری بانک‌ها قطعی شد کاهش ناترازی گاز در زمستان با اخذ قیمت صادراتی از پرمصرف‌ها وزیر رفاه: از ابتدای سال تاکنون، یارانه حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر قطع شده است ۲۳ هزار میلیارد تومان بهبود در تمکین مالیاتی توسط مودیان با انجام محاسبات سیستمی مصوبه واگذاری شرکت ریلی رجا به تامین اجتماعی پس از ۱۶ سال لغو شد تعرفه برق تجدیدپذیر صنایع برای دوره دی ماه اعلام شد معامله حدود ۳.۷ تن شمش نقره و ۵۷۴ کیلوگرم شمش طلا در هفته گذشته قیمت روز گوشی ۲۲ آذر ۱۴۰۴ نقش‌آفرینی زنان، عامل پیشرفت چادرملو است مصوبه گمرک درباره واردات کالاهای اساسی از استان‌های مرزی آخرین اخبار از واریز سود سهام عدالت یلدایی طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ + جدول ورود هواپیماهای جدید با سن کمتر؛ نرخ گذاری بلیت باید متناسب با خدمات باشد املاک بانک‌ها سقف‌دار شد حداکثر قیمت برنج ایرانی اعلام شد جزئیات اجرای طرح زوج و فرد تهران امروز شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ قیمت دلار و ارز امروز ۲۲ آذر ۱۴۰۴ هم‌زمانی حراج و پیش‌فروش سکه در اوج التهاب بازار قیمت جهانی طلا امروز ۲۲ آذر ۱۴۰۴ انحراف راهبردی در اجرای طرح مولدسازی دارایی‌های دولت سرمایه‌گذاری قزاقستان در بنادر ایران؛ تکمیل ۱۲۰میلیون دلار سرمایه هندی‌ها در چابهار فیلم لحظه فوت خسرو علی کردی وکیل هشدار گمرک به صادرکنندگان: اصلاح ارزش اظهارنامه بیش از ۱۰ درصد جریمه دارد قیمت جهانی نفت امروز ۲۲ آذر ۱۴۰۴ وام 15 میلیارد تومانی برای نوسازی اتوبوس‌های فرسوده واریز کالابرگ الکترونیکی امروز ۲۲ آذر ۱۴۰۴ + مبلغ و مشمولین اجرای مصوبه جدید بنزینی با موفقیت و آرامش کامل ابلاغ شرایط خرید خودرو ون در بورس کالا هشدار درباره خرید بدون فاکتور رسمی اجرای واقعی ماده 41 قانون کار، کلید عبور از بحران معیشتی کارگران قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ یک عرضه اولیه در فرابورس کشف قیمت شد هشدار هواشناسی/ بارش برف و باران در ۱۶ استان افزایش ۳۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی/ خاموشی نگران‌کننده در زمستان نداریم تاکید سران ایران و پاکستان بر تقویت همکاری‌های دوجانبه رشد ۲.۳ درصدی تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در آبان هشدار هواشناسی تهران/ کولاک برف و وزش باد شدید در راه این مناطق ممنوعیت تردد در مسیر جنوب به شمال محور چالوس و آزادراه تهران - شمال حاشیه گفتگوی پزشکیان و پوتین درباره پروژه رشت آستارا/ آمار پزشکیان درست است پزشکیان: تکمیل پروژه ریلی بصره-شلمچه در اولویت است اطلاعیه دبیرخانه کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران درباره طرح زوج و فرد جزئیات و تاریخ واریز سود سهام عدالت شب یلدا ۱۴۰۴ ابلاغ امکان افزایش حد مجاز فروش از طریق ارائه تضامین در سامانه مؤدیان بنزین از فردا ۳ نرخی می‌شود بارش‌ها ادامه دارد؛ ورود سامانه بارشی جدید به کشور از سه‌شنبه ابهام در فراخوان یازدهم قانون مالیات بر ارزش افزوده اتمام دو پروژه ریلی تا پایان سال/ تعداد رام‌های قطار تهران و حومه افزایش می‌یابد رشد فروش جهانی خودروهای برقی به کف رسید بانک جهانی: بدهی خارجی ایران ۲.۵ درصد کم شد سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی فقط ۶ ماه قابل ذخیره است حالت بزرگسال «چت‌جی‌پی‌تی» در سال ۲۰۲۶ عرضه می‌شود هواشناسی ایران ۱۴۰۴/۹/۲۱؛ تداوم بارش‌ها در اغلب مناطق/ ورود سامانه جدید از سه‌شنبه رئیس اتاق بازرگانی: حجم تجارت ایران و قزاقستان ۳۵۰ میلیون دلار است سومین کاهش نرخ بهره آمریکا تصویب شد بطری آب دوباره مشکل آفرید / خسارت ۲ میلیاردی به خودروی‌ آمریکایی میدری: سرمایه‌گذاری صنعتی و آموزش کارگری مسیر توسعه اقتصادی در ایران است بارش رگباری در تهران طی ساعات آینده میشوستین: اجرای توافق تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا آغاز شد تولید روزانه ۵۸ میلیون لیتر بنزین؛ تحویل دو کشتی ۱۱۳ هزار تنی افراماکس رکورد پرواز باروری ابرها شکسته شد آمادگی وزارت اقتصاد برای توسعه زیرساخت‌های دانشگاهی/لزوم تغییر پارادایم تامین مالی دانشگاه‌ها معاون وزیر نیرو: ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی کشور سال آینده به ۱۱ هزار مگاوات می‌رسد افزایش قیمت نفت در پی توقیف نفتکش ونزوئلایی وام ۱۵۰ و ۲۰۰ میلیونی برای جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده خودروهای داخلی میلیاردی شدند؛ کف قیمت خودرو ۷۱۰ میلیون تومان! ورود پلیس به ساخت کشنده‌های غیرمجاز/ نقش پررنگ کشنده‌های کارگاهی در تصادفات چالش مدیریت بازار کالای اساسی و شبکه توزیع+جدول قیمت کالاهای اساسی تغییر در بازار برنج/ یارانه از واردکننده به دست مردم می رسد بازگشت این ستاره به پرسپولیس منتفی شد ثبت‌نام بیش از ۳۰ هزار نفر برای دوگانه‌سوز کردن خودروها صبحانه محبوبی که فشار خون را بالا می‌برد آجیل ۸۵ درصد گران شد جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ بانک مرکزی: تأمین ارز واردات از ۴۰ میلیارد دلار عبور کرد بورس بر مدار صعود ماند سهم انرژی های تجدید پذیر کشور به ۳ هزار و ۱۶۵ مگاوات رسید آخرین وضعیت ذخایر سدهای تهران مابه التفاوت افزایش قیمت برنج وارداتی به دهک های مختلف پرداخت می‌شود رشد شغلی، رفاه و تنوع نیرو؛ کروز تصویر واقعی نیروی انسانی خود را منتشر کرد قیمت روز گوشی ۱۹ آذر ۱۴۰۴ تسهیلات جدید گمرک ایران برای مناطق آزاد کشور ۶ پیشنهاد مهم و اجرایی رئیس اتاق ایران برای توسعه روابط تجاری با قزاقستان حسن زاده: خروج از شرایط سخت اقتصادی با توسعه تجارت ممکن می‌شود آغاز حکمرانی بانک مرکزی بر رمزارزها بازار خودرو از کنترل خارج شد اخذ مجوز محیط‌زیست برای واردات خودرو الزامی شد چهارشنبه‌ها روز حراج سکه شد ۲۵ آذر، پیش‌فروش سکه‌های ۱۳۸۶ برگزار میشود ایران و بلاروس؛ آغاز فصل تازه همکاری‌های فناوری و دارویی در اوراسیا ثبت تخلفات فروشگاه‌های کالابرگ امکان‌پذیر شد دیوان محاسبات اسامی دستگاه‌های حساب‌نداده در بودجه ۱۴۰۳ را منتشر کرد خروج صد‌ها قلم کالای وارداتی از لیست دلار ۷۰ هزار تومانی روزانه ۸۸۶ دستگاه وسیله نقلیه اسقاط می شود قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ سیزدهمین عرضه اولیه امسال یکشنبه انجام می‌شود خبر جدید از نقل و انتقالات پرسپولیس لزوم بازتعریف نقش سفارت ایران در باکو با محوریت دیپلماسی اقتصادی هشدار فوری اتحادیه طلا: حتی یک سکه بانکی هم بدون فاکتور نگیرید! شاخص کل بورس وارد کانال ۳.۵ میلیون واحد شد وزیر ارتباطات: هوش مصنوعی تهدید و فرصت همزمان برای توسعه کشور است موسی بزرگ‌اصل: بدون حسابداری درست، حتی بهترین اقتصاددانان هم نمی‌توانند اقتصاد را اداره کنند فرزین: مجوز فروش ارز در تالار دوم برای سرمایه‌گذاری‌های جدید/ رشد اقتصادی مثبت شد فرزین: عرضه ارز در بازار تقویت می‌شود اعلام وصول ۳ سوال از وزیر کار وزارت صمت مخالف افزایش قیمت خودرو است قیمت روز گوشی ۱۸ آذر ۱۴۰۴ تعرفه‌های جدید ترامپ علیه برنج هندی خبر مهم وزیر کار درباره زمان قطعی واریز مرحله جدید کالابرگ الکترونیکی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ جزئیات عرضه اولیه شنبه آینده اعلام شد برنج از فهرست یارانه‌ای خارج شد وزیر اقتصاد: تورم «اُم‌الفساد» کشور است/ اختلافی بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نیست اعلام اسامی برندگان قرعه کشی خودرو ال ۹۰ ایرانی + جزییات قیمت روز گوشی ۱۷ آذر ۱۴۰۴ شرط موفقیت اصلاح قیمت؛ آغاز بهینه‌سازی پیش از هر اقدام قیمتی بانک مرکزی: استفاده از رمزارز و طلا به‌جای ریال ممنوع است وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۷ آذر ۱۴۰۴ اتابک: صنایع با کمبود برق و گاز مواجه‌اند؛ دو سند صنعتی ابلاغ شد ثبت نام سایپا امروز ۱۷ آذر ۱۴۰۴+ شرایط و سایت ثبت نام خودرو‌های سایپا ضرایب کاهشی مالیات بر ارزش افزوده منسوخ شد تکلیف حقوق کارمندان و بازنشستگان در بودجه های سنواتی مشخص شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴ هشدار سازمان مالیاتی درباره استفاده از کارتخوان آغاز توزیع نهاده‌های دامی تحت کلید دولت دلیل افزایش یافتن قیمت بنزین از زبان رئیس‌جمهور ماموریت وزیر اقتصاد به مسرور برای رسیدگی به حواشی ماراتن کیش چهار محور اصلی ساماندهی گمرکات با ۳ میلیارد تومان در کدام مناطق تهران می‌توان خانه خرید؟ قیمت روز گوشی ۱۶ آذر ۱۴۰۴ صیدی وعده داده؛ تامین مالی ارزی طرح‌های فناورانه عرضه ۱۰۰۰ تن بنزین در بورس انرژی ایران وضعیت بورس امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۴ آغاز توزیع نهاده مرغداران گوشتی با قیمت مصوب+ مهلت ثبت نام عرضه کشنده تک محور امپاور BD۵۰۰ در بورس کالا پایان اعتبار فاکتورهای کاغذی صمت: ۲۲ هزار خودروی پاک وارد کردیم؛ دیوان محاسبات: بند «ت» بودجه اجرا نشد نتایج قرعه کشی ایران خودرو امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۴+ لینک مشاهده اسامی برندگان ایران خودرو فروش ماهانه ۶۳ شرکت فلزات اساسی بورسی به ۱۳۰ همت رسید معامله ۳.۴ تن شمش نقره و حدود ۷۵۳ کیلوگرم شمش طلا در هفته گذشته دریافت مبالغ اضافی از مشتری به‌نام کسر لحظه‌ای مالیات تخلف است پرداخت تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی برای جایگزینی موتورسیکلت فرسوده قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۴ خبر مهم برای حقوق کارمندان دولت؛ افزایش مزایا بر اساس عملکرد معامله ۳ میلیون و ۵۶۲ هزار تن محصول در بورس کالا ارز ترجیحی واردات برنج حذف شد آخرین آمار واردات کالا از گمرک فرودگاه امام (ره) قیمت روز گوشی ۱۵ آذر ۱۴۰۴ جزئیات لایحه دو فوریتی احکام ثابت بودجه‌ای شرایط پرداخت عائله‌مندی و حق اولاد به زنان بازنشسته اعلام شد+ جزییات قیمت جدید دام‌ زنده ۱۵ آذرماه ۱۴۰۴ اعلام شد+ جدول قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۴ سخنگوی دولت: تاریخ دقیق اجرای اصلاح قیمت بنزین نهایی نشده است هیچ دستگاهی نباید قبل از گمرک اقدام به اخذ عوارض در مرزها نماید بازار خودروهای برقی؛ وعده‌های ۱۴۰۲ همچنان تحقق نیافته‌اند زمان قرعه کشی محصولات ایران خودرو اعلام شد نوری قزلجه: هیچ محدودیتی برای کشت گندم و جو وجود ندارد پزشکیان: دیگر پول اضافه چاپ نمی‌کنیم/ برخی بودجه‌ها قطع شد هشدار وزارت جهاد کشاورزی درباره گران‌فروشی سهام پتروشیمی خلیج‌فارس به تدریج عرضه می‌شود قیمت روز گوشی ۱۲ آذر ۱۴۰۴ جدید‌ترین قیمت آپارتمان در غرب تهران‌ مدیرعامل چادرملو سخنران اصلی دوازدهمین دوره کنفرانس فولاد استیل پرایس ثبت نام فروش فوری سایپا امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت نام خودرو سایپا قیمت رسمی میوه و سبزی امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ صدور مجوز واردات گوشت گاومیش از هند با قیمت ۴.۵ یورو +سند ترامپ: رئیس فعلی بانک مرکزی آمریکا «گاوی لجباز» است سهمیه ۵ هزار کارورز و یارانه بیمه برای استخدام دانش‌آموختگان درخواست فوری وزیر اقتصاد از سران قوا برای تعویق فراخوان یکجای ۱۲.۵ میلیون مودی 5 محصول کشاورزی از لیست محصولات آب بر صادراتی حذف شد ابطال ۵۳۰ هزار کارت سوخت غیرمجاز اختتامیه دومین پویش «کشتی آبی» با معرفی برگزیدگان برگزار شد هشدار اتابک به خودروسازان مونتاژی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان منتفی شد؟ افزایش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه شارژ حساب سرپرستان خانوار دارای مادر باردار و فرزند شیرخوار زیر ۲ سال+ مبلغ و جزییات ثروتمندترین افراد جهان معرفی شدند جزییات تغییر جدید حقوق بازنشستگان اعلام شد افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان در راه است+ شیوه جدید محاسبه حقوق بازنشستگان آخرین اخبار از بیمه تکمیلی بازنشستگان/هر ماه چقدر از حقوق بازنشستگان کسر شود؟! صالحی: بیمه تکمیلی برای بازنشستگان کارگری غیرقابل تحمل شد تاکید رئیس‌جمهور بر تلاش برای تغییر جدی سوخت خودروهای عمومی و خصوصی وام اشتغال مددجویان هرچه سریع‌تر پرداخت شود وزرای اقتصاد و نیرو در کمیسیون عمران مجلس حاضر می‌شوند تفحص از ۶ بانک دولتی و خصوصی در دستور کار مجلس هشداری برای ترمیم فوری مزد کارگران تاکید مجلس و دولت برای حمایت یارانه‌ای از دهک‌های پایین درآمدی بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی پیام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پدیده نوظهور پتروشیمی ایران؛ مدل ترکیبی ظهیر، «کرماشا» را از حصار تحریم‌ها به سه‌برابر سود رساند رکورد تاریخی سودآوری در «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» شکست ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به سوددهی رسید چرا عدالت در صنعت خودرو اجرا نمی‌شود؟ محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است دلیل افزایش قیمت محصولات ایران خودرو اعلام شد قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول تعویض رایگان قطعه بخاری خودرو‌های ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال ماهواره هدهد هک نشده است واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۰۹:۴۰ ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

تشدید جنگ کریدوری غرب با اتحاد ایران-چین-روسیه

چین، ایران و روسیه در حال همکاری نزدیک برای ایجاد یک بستر تجاری و سرمایه‌گذاری جدید در راستای حمایت از دستور کار سیاسی خود هستند. 
تشدید جنگ کریدوری غرب با اتحاد ایران-چین-روسیه
کد خبر:۱۰۱۶۹

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ درگیری‌های کنونی در سراسر کشورها و حوزه‌های متعدد به طرق مختلف، از درگیری‌های زمینی معمولی تا عملیات نفوذ استراتژیک، خود را بروز می‌دهند. ائتلاف غیررسمی چین، ایران، روسیه و اخیرا کره شمالی (CIRN)، یک شبکه منطقه‌ای ضدنفوذ را نشان می‌دهد که نفوذ ژئوپلیتیکی و اقتصادی ایالات متحده و غرب را به چالش می‌کشد.

اخیرا کره شمالی به نیروهای روسیه در اوکراین ملحق شده و این همکاری در موضع‌گیری‌های سیاسی و نظامی قابل مشاهده است اما چین، ایران و روسیه از نزدیک در حال همکاری نزدیک برای ایجاد یک بستر تجاری و سرمایه‌گذاری جدید در راستای حمایت از دستور کار سیاسی خود هستند. 

این ائتلاف غیررسمی به ویژه در سال ۲۰۲۲ آشکار شد که اختلال در مسیرهای تجاری موجود، تقابل اقتصادی جهانی را آغاز کرد. از آن زمان، CIRN فعالانه مسیرهای جایگزین برای نفوذ و تجارت را بررسی کرده و از موقعیت خود برای به چالش کشیدن تسلط رو به کاهش غرب در صحنه جهانی استفاده می‌کند.

جنگ در اوکراین و خاورمیانه دو پیامد عمده داشته که نخستین آن افزایش فشار و تاثیر منفی بر حمل‌ونقل دریایی و لجستیک است. نه فقط هزینه حمل‌ونقل بین‌المللی و بیمه افزایش یافته و باعث فشارهای تورمی شده، بلکه این احتمال وجود دارد که خطوط دریایی آزاد را تهدید و چالش‌ها و تغییراتی در مقررات سازمان ملل ایجاد کند. دومین تاثیر اصلی، بازتعریف مسیرهای تجارت زمینی خواهد بود، زیرا جریان بار در مسیرهای قدیمی اوراسیا از سال ۲۰۲۲ به شدت کاهش یافته است.

کریدور شمالی یا پل زمینی جدید اوراسیا، از مدت‌ها پیش به عنوان شریان اصلی برای جابه‌جایی محموله بین آسیا و اروپا عمل کرده است. این سیستم ریلی بین قاره‌ای از چین آغاز و از قزاقستان، روسیه و بلاروس عبور می‌کند. استانداردهای فنی و مکانیسم‌های حاکمیتی هماهنگ، تسلط استراتژیک کریدور را در جریان‌های تجاری اوراسیا تقویت کرده‌اند اما جنگ اوکراین منجر به تحریم و بی‌ثباتی شد و حمل‌ونقل بار در طول مسیر کاهش یافت. در سال ۲۰۲۳، حجم جابه‌جایی به سمت غرب این مسیر ۵۱ درصد و به شرق و چین ۴۴ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۲۲ بود.

در نتیجه، هم کریدور جنوبی (چین، آسیای مرکزی، ایران، ترکیه، مدیترانه و اروپا) و هم کریدور میانی (چین، قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان، گرجستان و ترکیه) به عنوان مسیرهای تجاری مهم بین اروپا و چین ظاهر و پویایی جهانی ترانزیت و تجارت را تغییر می‌دهند. در این میان، روسیه از سال ۲۰۲۲، سرمایه‌گذاری خود برای عملیاتی کردن کریدور شمال-جنوب (INSTC) را تسریع کرده که این امر بنادر شمالی روسیه را از طریق قفقاز و دریای خزر به بنادر ایران متصل می‌کند. INSTC همچنین یک جایگزین کوتاه‌تر و مقرون به صرفه‌تر برای مسیرهای سنتی مانند کانال سوئز محسوب می‌شود.

چند نکته درباره جغرافیای کریدورها

هنگام در نظر گرفتن جغرافیای این کریدورها، باید به چند مورد توجه داشت. نخست، به نظر می‌رسد که ترکیه یک مخرج مشترک برای کریدور میانی و کریدور جنوبی است. دوم، هر چند یکی از کریدورهای میانی شامل ترکیه نمی‌شود اما در مقابل، بر دریای سیاه وابسته است. در واقع هر دو کریدور میانی و جنوبی بخشی از طرح کمربند و جاده چین هستند. سوم، ایران در تقاطع کریدور جنوبی و INSTC قرار دارد.

همچنین با توجه به افزایش هماهنگی بین اعضای CIRN، تهران فرصت همکاری با روسیه و چین در ساخت کریدور شمال-جنوب و گسترش مشارکت خود در ابتکار جاده ابریشم چین را دارد. البته ایران پیش از سال ۲۰۲۲ به دنبال ایجاد شبکه‌ها و سیستم‌های تجاری موازی بوده، زیرا مشکلات اقتصادی آن ناشی از تحریم‌های آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی به دلیل برنامه هسته‌ای آن است.

براساس توافق قرار بود در تابستان ۲۰۲۴، مسکو و تهران حدود ۲۵ میلیارد دلار برای توسعه آبراه‌های داخلی و راه‌آهن سرمایه‌گذاری کنند تا سنت پترزبورگ را به بنادر چابهار و بندر عباس متصل کند. همچنین در تابستان امسال، ایران اولین قطار باری خود به چین را در چارچوب کریدور ریلی چین-ایران-اروپا ارسال کرد. قطار ایران-چین از قزاقستان و ترکمنستان عبور کرده و بخشی از پروژه کریدور جنوبی است.

توسعه کریدورهای تجاری؛ گامی استراتژیک

توسعه کریدورهای تجاری جدید را می‌توان به عنوان یک گام استراتژیک در پیشبرد حرکت جهانی بزرگ در راستای مقابله با سلطه غرب در نظر گرفت. این مباحث پیرامون مفاهیمی مانند عدم تعهد، تاکید بیشتر برای همکاری جنوب-جنوب و بریکس هستند. اگرچه بریکس هنوز نتایج اقتصادی قابل توجهی نشان نداده اما به عنوان یک آهنربای سیاسی عمل کرده و کشورهای مشتاق را جذب می‌کند.

البته اقدام موازانه استراتژیک ترکیه بین روسیه، چین و غرب، همراه با موقعیت آن در امتداد مسیرهای تجاری مهم شرق و غرب، پیامدهای مهمی برای کریدورهای جایگزین دارد. نقش ترکیه می‌تواند ظرفیت این مسیرها را در راستای تسهیل جریان‌های تجاری غیرغربی تقویت و با اهداف CIRN همسو شود. با توجه به روابط پیچیده آنکارا با ایالات متحده، این کشور از مدت‌ها قبل از روسیه و چین، برای تقویت نفوذ استراتژیک خود به واشنگتن استفاده کرده است. ترکیه با مشاهده دور شدن آمریکا از اوراسیا و غرب آسیا که آنکارا آن را تضعیف حضور آمریکا در منطقه می‌داند، این فرصت را یافت تا از روابط خود با چین و روسیه، نه فقط برای منافع اقتصادی، بلکه برای اطمینان از همسویی خود با کشورهای منطقه استفاده کند.

استراتژی چین جهت گسترش حضور خود در امتداد کریدورهای تجاری اوراسیا، نه فقط به ساخت این مسیرها، بلکه به تضمین رقابت و جذابیت آن‌ها برای حمل‌ونقل بستگی دارد. بر اساس مطالعات، کریدور دریایی سنتی با شاخص رقابت‌پذیری ۰.۷۲۰۳ (در مقیاس ۰ تا ۱) از نظر عملکرد پیشتاز است. پس از آن، کریدور ترانس سیبری با ۰.۴۰۵۶ و سپس کریدور میانی و جنوبی، با شاخص‌های عملکردی به ترتیب ۰.۲۸۶۴ و ۰.۲۶۶۲ قرار دارند.

غرب برای مقابله با چین و تلاش اتحاد غیررسمی CIRN برای گسترش نفوذ در سراسر اوراسیا و به طور بالقوه تغییر شکل پویایی تجارت جهانی از طریق کریدورهایی مانند مسیر شمال-جنوب و اتصال شبکه‌های شرق-غرب به مسیرهای دریایی جهانی، تقویت حضور خود در این مسیرهای استراتژیک را در دستور کار قرار داد. دستیابی به این امر نه فقط مستلزم افزایش سرمایه‌گذاری غربی در این کریدورهای ترانزیتی بوده، بلکه نیازمند اولویت‌بندی راهبردی مسیرهایی است که کمتر در برابر نفوذ CIRN آسیب‌پذیر هستند.

همچنین، رویکرد ترکیه در ایجاد توازن میان اتحادها و اولویت دادن به دستاوردهای فوری، این کشور را به همسویی نزدیکتر با چین و در برخی مواقع، سازگاری با روسیه سوق داده و لایه‌ای از عدم اطمینان را به آن می‌افزاید. هرچند اروپا این رویکرد ترکیه را به دلیل تاثیر اندک اتحاد CIRN بر مسیرهای تجارت جهانی تحمل می‌کند اما ایالات متحده نمی‌تواند چنین نرمشی را داشته باشد. ایالات متحده به عملکرد روان مسیرهای دریایی جهان وابسته بوده که یکی از الزامات ژئوپلیتیکی کلیدی آن است. بنابراین، ایالات متحده باید در برابر هرگونه تاثیر CIRN در هنجارهای تجاری فعلی هوشیار و آن را کاهش دهد.

چالشی برای کل سیستم تجارت بین‌الملل

تقاطع بین کریدور شمال-جنوب روسیه و کریدورهای میانی و جنوبی، نه فقط برای اوراسیا، بلکه برای کل سیستم تجارت بین‌الملل چالش‌هایی ایجاد می‌کند. با توجه به اهداف بلندمدت چین و روسیه برای کاهش نفوذ غرب در بازارهای جهانی، طراحی این کریدورها، قصد آن‌ها برای ایجاد چنین هدفی را نمایان می‌کند. اگرچه این کریدورها برای کوتاه‌مدت یا میان‌مدت طراحی نشده‌اند اما اگر قوانین جدیدی را وضع و هنجارهای موجود دریانوردی آزاد را تضعیف کنند، آنگاه تاثیر آن در تجارت جهانی نمایان خواهد داشت.

بنابراین، این احتمال وجود دارد که غرب راه‌هایی را برای مقابله با نفوذ اتحاد CIRN در اوراسیا بررسی کنند. کریدور میانی دو شاخه دارد. نخست از طریق ترکیه و مدیترانه به اروپا می‌رسد و دیگری با عبور از دریای سیاه به بنادر رومانی و بلغارستان دسترسی دارد. در کنار کریدور جنوبی، این مسیرها را می‌توان به عنوان کریدور میانی A و کریدور میانی B گروه‌بندی کرد. براساس برآوردها، مساعدترین کریدور شرق-غرب برای غربی‌ها، از نظر کنترل و حداقل عوارض، کریدور میانی B است. این مسیر، چین را از طریق آسیای مرکزی، قفقاز و دریای سیاه به اروپا متصل می‌کند و یک مسیر قابل اعتماد با تهدیدات پایین ژئوپلیتیکی خواهد بود.

کریدور تجاری عبوری از دریای سیاه که ایران و ترکیه را نیز دور می‌زند، اکنون در خطر تشدید درگیری است. هدف استراتژیک روسیه برای کنترل سواحل جنوبی اوکراین که با افزایش حملات به بندر اودسا در ماه‌های اخیر شدت گرفته، نگرانی‌های امنیتی پیرامون این مسیر را تشدید می‌کند. هرچند، اکنون کریدور میانی به دلیل وضعیت فعلی زیرساخت‌های آن در مقایسه با کریدور جنوبی کمتر رقابتی است اما حمایت پایدار غرب و سرمایه‌گذاری، تحقق آن را امکان‌پذیرتر می‌کند. البته این احتمال وجود دارد که با پایان یافتن جنگ در اوکراین، دوباره به مسیرهای تجاری پیشین بازگردد.

تلاش‌های غرب برای توسه

تلاش‌های غرب برای توسعه کریدور میانی و ترویج «آسیای مرکزی باز»، فراتر از مقابله با نفوذ چین و روسیه است. استراتژی اتحادیه اروپا-آسیای مرکزی و مشارکت ایالات متحده در پروژه‌های اتصال منطقه‌ای به تصمیم قزاقستان برای‌عدم پیوستن به بریکس در سال ۲۰۲۴ تاثیر گذاشته و در مقابل، آن را به تمرکز بر رشد اقتصادی خود سوق داده است. در عوض، تاکید غرب بر همکاری منطقه‌ای بدون سیاست صریح بلوک، به خوبی با موضع مستقل سیاست خارجی قزاقستان همخوانی دارد. قزاقستان نسبت به طرح دروازه جهانی اتحادیه اروپا که پروژه‌های زیرساختی را تامین مالی می‌کند، ابراز علاقه کرده که نشان‌دهنده تمایل آن برای توسعه مورد حمایت غرب است.

توسعه کریدور میانی B، مسیری که از طریق دریای سیاه به اروپا می‌رسد، می‌تواند نقش اساسی در باز نگه داشتن قفقاز جنوبی برای رشد مورد حمایت غرب ایفا کند. این ظرفیت بر دو عامل استوار است.

نخست، تا زمانی که آسیای مرکزی، به ویژه قزاقستان از همکاری با غرب در پروژه‌های زیربنایی استقبال کند، قفقاز جنوبی از این فضای باز بهره خواهد برد. دوم، گسترش کریدور میانی B با «خط مهار» غربی که از دریای بالتیک تا دریای سیاه و آدریاتیک را در بر می‌گیرد، همسو می‌شود. این امر که به عنوان «ابتکار سه دریا» نیز شناخته می‌شود، با هدف ارتقا زیرساخت‌ها در راستای اهداف اقتصادی و نظامی بوده و از زمان شروع جنگ در اوکراین اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است.

موفقیت چشم‌اندازها بر چه عواملی متکی است؟

موفقیت این چشم‌انداز متکی بر توانایی غرب، به ویژه توانایی ایالات متحده برای درک چالش ناشی از اتحاد غیررسمی چین، ایران، روسیه و حمایت کره شمالی و همچنین تعهد آن به تدوین استراتژی‌های متقابل موثر است. البته به این امر بستگی دارد که آیا دریای سیاه یک منطقه دریایی باز و قابل دسترس باقی بماند یا خیر. اگر درگیری اوکراین در ماه‌های آینده تشدید و روسیه بخش‌های بیشتری از خط ساحلی اوکراین را تضمین کند، دریای سیاه می‌تواند ویژگی استراتژیک جدیدی به خود بگیرد که کاملا متفاوت از سناریوی عقب‌نشینی روسیه خواهد بود و به اوکراین اجازه می‌دهد تا منطقه اقتصادی انحصاری خود را بازپس گیرد. در غیر اینصورت، اتحاد CIRN نه فقط قلمرو، بلکه نفوذ قوی‌تری بر تعریف کریدورهای تجاری «آزاد و باز» به دست خواهد آورد و در نتیجه پیامدهای بالقوه برای تجارت دریایی در سراسر جهان دارد.