۲۴/آبان/۱۴۰۴ | ۰۸:۰۸
هواشناسی تهران هشدار داد؛ بالاخره تهران بارانی می‌شود رفاهیات بازنشستگان شامل کسور نمی‌شود سوخت LPG به سبد سوخت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده می‌شود تولید پنل‌های خورشیدی ایران مطابق تکنولوژی روز جهان است گام جدید دولت برای ساماندهی حقوق کارمندان در دوران بازنشستگی وزارت اقتصاد: برای جبران عقب‌ماندگی تأمین مالی، ابزارهای جدید فعال شد پیش‌بینی بورس در هفته آینده / بازار سرمایه سبز می‌شود؟ با کمتر از یک میلیارد تومان در کجا می‌توان خانه خرید؟ ۷۰۰۰ مگاوات نیروگاه فرسوده داریم/ ۳ برنامه برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها ورودی‌های آزادراه تهران-شمال و جاده چالوس مسدود شد ۱۹ درصد مشترکان خانگی برق استان تهران پرمصرف هستند هشدار وزیر جهادکشاورزی درباره بحران آب و ضرورت افزایش بهره‌وری زنگ خطر برای تجارت رسمی؛ واردات مسافری موبایل ۱۶۵ درصد رشد کرد جدول مدالی بازیهای کشورهای اسلامی ریاض جمعه ۲۳ آبان ترخیص خودرو در گمرک از سر گرفته شد تاریخ پیش فروش بلیط قطار آذر ۱۴۰۴ پرداخت وجه معامله در بنگاه‌های املاک ممنوع شد طرح ملی مدیریت مصرف انرژی تا یک ماه آینده اعلام می‌شود تهران بدون بارش چه خواهد کرد؟ طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد حاجی‌پور: توسعه پایدار راه‌حل مقابله با ناترازی‌ها و بی‌ثباتی‌های اقتصادی است اعمال جرائم سنگین برای مشترکان پرمصرف آب تمدید مهلت ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده تابستان ۱۴۰۴ رکوردشکنی بی‌سابقه در تحویل گازوئیل به نیروگاه‌ها الزام خدمات پس از فروش برای یک گروه از واردکنندگان خودرو حذف شد کاهش بی‌سابقه پوشش برفی کشور اجاره‌نشین‌ها مستاجر دولت می‌شوند ماینرها؛ متهمان ردیف اول اما پنهان ناترازی برق کشور دولت ابداً به اتباع خارجی یارانه نمی‌دهد کریدور شمال غرب کشور تا پایان دولت چهاردهم تکمیل می شود پزشکیان: مجلس کمک کند هزینه‌های بیخود و اضافی بودجه حذف شود قیمت خودرو امروز پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۴ + جدول نماد بانک آینده در بورس رسما متوقف شد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید پیامک سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به سرپرستان خانوار برای ثبت حساب نیروگاه‌های سیکل‌ساده گازی به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شوند پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای مسافری آذر از هفته پیش رو ساعت پخش و تکرار مسابقه پانتولیگ شبکه سه با اجرای گلزار توضیحات سایپا درباره افزایش قیمت‌ها/ افزایش قیمت ۱۶۲ میلیونی خانواده کوییک صحت ندارد نقره‌داغ کردن پرمصرف‌ها با اتصال قیمت گاز این مشترکان به قیمت صادراتی گزارش وزارت صمت پیرامون اجرای برنامه هفتم واقع‌گرایانه نبود وضعیت راهها امروز ۲۲ آبان؛ ترافیک سنگین در محور چالوس زمان و نحوه ثبت نام اعتکاف حرم امام رضا ۱۴۰۴ + هزینه جزئیات تبدیل وضعیت پیمانی به رسمی ۱۴۰۴ جزییات افزایش حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۵ جزئیات تشکیل بورس بین‌الملل در ایران اعلام شد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ آیین‌نامه جدید مقابله با پولشویی در هیئت دولت تصویب شد ظرفیت منصوبه اسمی انرژی‌های تجدیدپذیر کشور به ۲۷۲۰ مگاوات رسید تغییر جدید در لیست یارانه‌بگیران در آبان‌ماه طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ + جدول سهم ۱۴.۵ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال کشور مهاجرانی: اعتقادی به اینترنت طبقاتی نداریم/ احتمال سه نرخی شدن بنزین آغاز ثبت‌نام آزمون اخذ پروانه کارگزاران گمرکی سال ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۲۱ آبان ۱۴۰۴ قیمت دلار و ارز امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ رجبی‌مشهدی: دیگر قطعی برق نداریم به شرط تأمین سوخت نیروگاه‌ها آغاز حراج سکه امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴+ جزییات واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیک +جزئیات، مبلغ و مشمولان اعلام شد صادرات سالانه شیلات به ۷۰۰ میلیون دلار رسید پاسخ به ۳۲ سوال پرتکرار درباره بانک ناسالم آینده که نهایتا وارد فرآیند گزیر یا فیصله شد سقف واردات دانه‌های روغنی و کنجاله افزایش یافت بازار حبوبات به ثبات رسید قیمت جهانی نفت امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ پیام‌های نظارتی فرابورس درباره ارزش ذاتی شرکت‌ها متوقف می‌شود واریز مستمری آبان مددجویان بهزیستی و کمیته امداد+ مبلغ دولت باید انحصار زمین را بشکند؛ حذف ماده ۵۰ برنامه هفتم خط قرمز مجلس است میوه‌های ایرانی گرفتار نسخه ناقص سامانه مجوزها قیمت جهانی طلا امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ کلید کاهش قیمت برنج در دست سازمان برنامه هشدار! ثبت ۳.۵ میلی متر بارش در ۵۰ روز قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۴ آخرین اخبار تعطیلی مدارس/ شاخص آلودگی هوا اعلام شرایط فروش لاماری ایما با قیمت علی الحساب ویژه آبان ۱۴۰۴ الزام تحویل برنج وارداتی به شرکت بازرگانی دولتی؛ درج قیمت بر کیسه‌ برنج الزامی شد صیدی: صنعت مالی باید به بخش واقعی اقتصاد ورود کند قیمت روز گوشی ۲۰ آبان ۱۴۰۴ توافق پنج‌گانه ایران و کویت برای توسعه روابط تجاری معاون وزیر صمت: مجوز ۹ شهرک صنفی و خدماتی صادر شد آب تخصیصی بخش کشاورزی به ۴۶ میلیارد مترمکعب رسیده است اختلال در سامانه گمرکی هزار تن سیب و موز را در معرض فساد قرار داد تحقق حکم شبانه‌روزی شدن گمرکات کشور با اجرای طرح آمایش گمرکی بنزین سوپر در بورس کشف قیمت می شود اعلام زمان حراج سکه+ جزییات قیمت میوه و سبزیجات امروز ۲۰ آبان ۱۴۰۴ رسمیت ورود طلا به‌عنوان آورده سرمایه‌گذاری خارجی معامله نخستین محموله شمش طلای سرمایه‌گذار خارجی در بورس کالا پورمحمدی: اتمام پروژه های عمرانی موجود ۱۰۱ سال زمان نیاز دارد فرزین: کفایت سرمایه نظام بانکی در پایان برنامه به ۸ درصد می رسد وزیر اقتصاد: صندوق‌های ارزی با مجوز بورس تاسیس می‌شوند کچاد صدرنشین عرضه شمش فولادی / نتیجه معاملات شمش فولادی در بورس کالا وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۰ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۰ آبان۱۴۰۴ هشدار هواشناسی امروز ۲۰ آبان ۱۴۰۴ ضرورت انسجام ملی و پرهیز از رفتارهای مخرب اقتصادی در شرایط حساس کشور زمان حراج بعدی سکه اعلام شد قیمت روز گوشی ۱۹ آبان ۱۴۰۴ شاخص آلودگی هوا تهران امروز دوشنبه ۱۹ آبان واردات ۷۴ هزار تن برنج برای تنظیم بازار داخلی پیش فروش ایران خودرو ویژه طرح خودرو‌های فرسوده+شرایط و جزییات افزایش ۱۰ درصدی تناژ کالا‌های اساسی وارداتی تا پایان مهرماه مصوبه جدید دولت: ثبت شمش طلا به‌عنوان سرمایه خارجی در کشور قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۹ آبان۱۴۰۴ پایان فاکتورسازی‌های جعلی با صورت حساب الکترونیک مقایسه قیمت دارو قبل و بعد حذف ارز ۴۲۰۰+ جدول تعداد سهام‌داران فعال بورس از مرز ۳۶۵ هزار کد فراتر رفت اولویت واردات با گوشت است نه دام زنده هشدار درباره سایت‌های جعلی اسقاط خودروهای فرسوده قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول کیفیت رکن اصلی اخلاق تجارت است قیمت روز گوشی ۱۸ آبان ۱۴۰۴ ثبت نام وانت نیسان سایپا به‌صورت اقساطی ویژه آبان ۱۴۰۴+ شرایط و لینک تعدیل این کارمندان ممنوع شد چرا کالای ایرانی در بازار عراق ۱۷ درصد گران‌تر تمام می‌شود؟ آغاز فروش نقدی مرحله‌ای کشنده فاو ۴۶۰ توسط سیباموتور تکذیب برداشت ۴۰ همت از منابع بانک سابق آینده شب قبل از گزیر سهم ۴ درصدی دولت از مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ۱۴۰۴ فهرست کالاهای مجاز رویه ملوانی بلندتر شد+ اسامی شرایط معافیت‌ مالیاتی اوراق گواهی سپرده کالایی اعلام شد ثبت نام سایپا امروز ۱۸ آبان ۱۴۰۴ + لینک و شرایط ثبت نام قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۸ آبان۱۴۰۴ مهاجرانی:دولت هیچ تصمیمی برای حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و دارو اتخاذ نکرده است صدور مجوز واردات ۵.۵ میلیون تن نهاده دامی توسط ستاد تنظیم بازار قیمت روز گوشی ۱۷ آبان ۱۴۰۴ اولتیماتوم سه‌ساله به بیمه‌ها؛ خروج از زیر ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری الزامی شد تولید و مصرف سیمان ۱۰ درصد کاهش یافت اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی معامله بیش از ۱.۱ تن شمش نقره و حدود ۳۹۴ کیلوگرم شمش طلا در بورس کاهش میانگین روزهای توقف نمادهای سهام در مهر امسال رئیس و معاونین به کمیسیون بودجه مجلس می‌روند وزیر اقتصاد به کمیسیون صنایع می‌رود هشدار درباره تداوم فساد در تخصیص ارز ترجیحی الزام استفاده از کارتخوان برای مؤدیان مشمول معافیت ازصورت حساب الکترونیک+ جدول آغاز ثبت سفارش چای از امروز با سقف ۱۵ هزار تن آغاز طرح ملی تبدیل رایگان خودروهای شخصی مدل ۱۳۹۴ و بالاتر+ جزییات سخنگوی شورای نگهبان: حذف ۴ صفر از پول ملی تأیید شد ارز دولت برای واردات بنزین تمام شده است معامله ۴۸ همت محصول و کالا در بورس طی هفته گذشته موافقت سازمان بورس با تاسیس صندوق صدور و ابطال طلا قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت خودرو تا پایان آبان ۱۴۰۴ قالیباف: تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با پاکستان نیازمند اقدامات بانکی است تشکیل ستاد ساماندهی گمرک در وزارت اقتصاد/ خصوصی سازی به گمرکات رسید کاهش ۱۲ درصدی عبور کالا از مرزها مشکل اصلی اقتصاد تحریم داخلی است معاون بانک مرکزی: ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ حذف نشده است وزیر اقتصاد: اصلاح سیاست‌های ارزی و تسهیل تأمین مالی در دستور کار دولت قرار دارد سبحانیان: تمامی اصناف تا پایان سال مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند عبدالعلی‌زاده: توسعه آبزی‌پروری باید مبتنی بر مطالعات علمی باشد وزیر اقتصاد: تفویض حداکثری اختیارات بانکی و مالیاتی به استان‌ها در دستور کار است عراقچی: به فعالان اقتصادی کمک می‌کنیم میدری: امسال ۴۰۰ هزار نفر به جمعیت بازنشسته کشور اضافه شده است تاکید وزیر اقتصاد بر ادغام کامل بانک آینده در بانک ملی بابایی: باید مدت زمان بازپرداخت وام اشتغال به ۸۴ ماه بازگردد رئیس سازمان مالیاتی: صورتحساب‌های کاغذی از ‌یک‌ دی ماه ‌اعتبار ندارند معاون رئیس‌ جمهور: آزمون استخدامی نیمه دوم امسال برگزار می‌شود/ تعیین تکلیف نیروهای شرکتی میدری: هیچ کارگری نباید به‌دلیل مشکلات مالی کارفرما از بیمه محروم شود ثبت سفارش چای شنبه ۱۷ آبان آغاز می‌شود بیمه‌نامه تکمیلی حوادث طبیعی ساختمان عملیاتی شد ابهامات صدور مجوز برای کسب وکار‌های رمز ارز پایه وزیر اقتصاد: بخش قابل توجهی از منابع بودجه سال آینده از مالیات تامین می شود پرداخت منظم یارانه‌ها تا پایان سال/ جلوگیری از کسری بودجه در دولت قیمت روز گوشی ۱۴ آبان ۱۴۰۴ آغاز حراج سکه از ساعت ۱۲ امروز+ جزییات طبقه‌بندی ۶ گانه بانک‌ها ابلاغ شد کاهش قدرت خرید عامل اصلی رکود و افزایش بیکاری است قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ رشد ۳۶ درصدی شاخص کل بورس در ۴۵ روز واریزی جدید برای بازنشستگان تامین‌اجتماعی در پایان آبان‌ماه دریافت نسخه IOS همراه بانک ایران زمین بدون محدودیت قیمت روز گوشی ۱۳ آبان ۱۴۰۴ تجهیزات ساخت ۷ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی وارد کشور شد افشای ۲۰ میلیارد دلار معافیت مالیاتی در جیب ۱ درصدی‌ها گام نهایی مالیات هوشمند؛ حذف فاکتور‌های کاغذی از دی‌ماه ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۳ آبان۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۲ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ سقف تاریخی شاخص بورس در تیررس سهامداران بهره‌برداری از ۲۱۰۹ طرح اشتغال‌زایی جایگزین کولبری توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) شرایط و الزامات ثبت درخواست روادید کارگری برای اتباع افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر زمان دقیق واریز کامل معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی+ جزییات و مبلغ رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد بازدید رئیس هیأت عامل ایمیدرو از غرفه چادرملو در نمایشگاه فولاد کیش پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می‌دهد؟ افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت

تلاش‌های ترامپ برای احیای کریدور آیمک؛ قمار روی عادی سازی رابطه اعراب با اسرائیل

با وجود تلاش و تمایل ترامپ برای احیای کریدور آیمک، مشکلات جدی فنی، مالی و ژئوپلیتیکی مانع از این امر شده و احتمالا سفر آتی وی به خلیج فارس نیز نمی‌تواند در آن تاثیر داشته باشد.
تلاش‌های ترامپ برای احیای کریدور آیمک؛ قمار روی عادی سازی رابطه اعراب با اسرائیل
کد خبر:۲۲۶۹۹

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ شاید یکی از معدود موارد اشتراکات رویکردی بین دولت بایدن و ترامپ مربوط به کریدور هند-خاورمیانه-اروپا (آیمک) است که به دلایل راهبردی، اهمیت بالایی برای ایالات متحده دارد و حتی در دیدار اخیر مودی، نخست وزیر هند با ترامپ، دو طرف بر توسعه آن تاکید دارند. هرچند که با توجه به رویکرد دونالد ترامپ به اینگونه پروژه‌ها، حمایت مالی آن بعید به نظر می‌رسد. 

با این وجود، این احتمال وجود دارد که در سفر اخیر ترامپ به منطقه خلیج فارس مانند عربستان امارات به عنوان دو کشور کریدور آیمک، در ظاهر یا حتی پشت پرده در مورد این پروژه نیز اظهاراتی مطرح شود. البته با وجود موانع جدی ژئوپلیتیکی که در ادامه اشاره می‌شود، امکان احیای این پروژه که پس از جنگ غزه به حاشیه رانده شد، بسیار ضعیف است. 

اهداف راهبردی کریدور 

این پروژه به دنبال اتصال هند به اروپا از طریق بنادر، راه‌آهن و جاده‌های موجود در امارات، عربستان، اردن و اسرائیل است و ارتباط بین مراکز تجاری در آسیا و اروپا را تسهیل می‌کند، توسعه و صادرات انرژی پاک را ارتقا و امنیت غذایی را افزایش می‌دهد. همچنین هدف آن اتصال شبکه‌های برق و خطوط ارتباطی از طریق کابل‌های زیر آب برای تضمین دسترسی مداوم به برق، آزادسازی سرمایه‌گذاری‌های جدید بین شرکا از جمله بخش خصوصی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید است.

بر این اساس، نقشه جغرافیایی اولیه پروژه پیشنهادی نشان می‌دهد که کریدور پیشنهادی از هند تا امارات در سراسر دریا امتداد خواهد یافت و قبل از رسیدن به اروپا، از عربستان سعودی، اردن و اسرائیل عبور خواهد کرد. 

پروژه کریدور اقتصادی بین هند، خاورمیانه و اروپا، اوج تلاش‌های آمریکا برای به چالش کشیدن چین و متوقف کردن گسترش نفوذ آن در منطقه‌ای است که برای منافع آمریکا نقش کلیدی دارد. ایالات متحده قصد دارد حوزه‌های نفوذ خود را حفظ و خود را به عنوان یک شریک و سرمایه‌گذار جایگزین برای کشورهای در حال توسعه از طریق گروه ۲۰ معرفی کند. کشورهای شرکت‌کننده در این کریدور، تفاهم‌نامه‌ای را برای همکاری در جهت پیشبرد این پروژه امضا کرده‌اند. 

اهداف اقتصادی

کریدور اقتصادی با کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت حمل‌ونقل، در کنار برنامه‌ریزی برای پروژه‌های ادغام منطقه‌ای، طیف گسترده‌ای از مزایای اقتصادی بالقوه را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی ارائه می‌دهد. هدف از کریدور اقتصادی جدید، پیوند هند با اروپا، ایجاد رشد اقتصادی، تحریک سرمایه‌گذاری‌های جدید، ایجاد مشاغل جدید برای مبارزه با فقر و تسهیل توسعه و صادرات انرژی پاک، اتصال شبکه‌های انرژی و خطوط ارتباطی از طریق کابل‌های زیر آب برای گسترش دسترسی به برق قابل اعتماد عنوان شده است. 

با این وجود، درک کریدور هند-خاورمیانه-اروپا مستلزم ملاحظاتی فراتر از دیدگاه اقتصادی است که اهداف سیاسی استراتژیک حل اختلافات و کاهش تنش‌های منطقه‌ای کشورهای همسو با واشنگتن مانند اسرائیل و عربستان از طریق همکاری‌های اقتصادی و تجاری را در بر می‌گیرد. در واقع تمرکز ایالات متحده بر عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی، انگیزه‌ای برای تقویت و تسریع روابط دیپلماتیک بین دو کشور است. بنابراین، این کریدور نقش حیاتی در افزایش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی بین کشورها ایفا می‌کند. 

همچنین، این پروژه با هدف مقابله با طرح کمربند و جاده و کاهش نفوذ رو به رشد چین در میان کشورهای عربی انجام می‌شود. این طرح، یک ابتکار اقتصادی جایگزین است که توسط ایالات متحده برای تقویت نفوذ خود در منطقه ارائه شده است. حمایت دولت بایدن و به نوعی ترامپ از این کریدور اقتصادی، بر تعهد ایالات متحده برای ماندن به عنوان بازیگر اصلی در منطقه و مقابله با نفوذ چین، روسیه و ایران تاکید دارد. 

ایالات متحده همچنین قصد دارد مشارکت و ایجاد اتحاد اقتصادی بین هند، کشورهای عربی خلیج فارس و اسرائیل را افزایش دهد و از این طریق ایران را منزوی کرده و روابط نزدیک آن با هند را محدود کند. 

موانع جدی 

با وجود ظرفیت نسبی پروژه کریدور اقتصادی هند و خاورمیانه بر روی کاغذ، اجرای آن با طیف وسیعی از چالش‌ها و موانع پیچیده روبه‌رو است که باعث می‌شود برخی از تحلیلگران این پروژه را صرفا یک ابتکار نمایشی بدانند که احتمالا از چارچوب نظری خود فراتر نرود و به واقعیت ملموس تبدیل نشود. برجسته‌ترین موانع آن عبارتند از: 

واگرایی در اتحادهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی کشورهای شرکت‌کننده: وابستگی‌های اقتصادی متنوع کشورهای درگیر در این پروژه، چالشی اساسی را ایجاد می‌کند، زیرا ایالات متحده، فرانسه، آلمان و ایتالیا عضو گروه هفت (G۷)  هستند و در مقابل هند، عربستان و امارات بخشی از گروه بریکس هستند که شامل چین و روسیه نیز می‌شود.

تداوم رقابت ژئوپلیتیکی بین این دو بلوک، عدم اطمینان در مورد استفاده استراتژیک از کریدور جدید را ایجاد می‌کند. اگر به عنوان ابزاری برای افزایش منافع G۷ در نظر گرفته شود، می‌تواند تهدیدی مستقیم برای سایر ابتکارات، به ویژه ابتکار کمربند و جاده چین باشد. علاوه بر این، حجم محدود تجارت منطقه‌ای، حفظ همزمان هر دو پروژه را دشوار می‌کند و برخی از کشورهای شرکت‌کننده را بر آن می‌دارد تا مواضع محتاطانه‌ای اتخاذ کنند، زیرا ترس تحریک چین و طرح این پروژه به عنوان یک اقدام غربی با هدف محدود کردن نفوذ اقتصادی جهانی آن را درپی دارد. 

توانایی رقابتی هند در برابر چین: با توجه به اینکه اقتصاد چین تقریبا پنج برابر بزرگتر از اقتصاد هند است، پرسشی در مورد ظرفیت هند برای جایگزینی چین در زنجیره‌های تامین جهانی مطرح می‌شود. علاوه بر این، هند با چالش‌های ساختاری در توسعه انسانی، از جمله فقر گسترده و نرخ بیکاری بالا، دست و پنجه نرم می‌کند و این امر باعث می‌شود شکاف اقتصادی بین دو کشور احتمالا به یک بازه زمانی ۱۵ تا ۲۰ ساله در شرایط اقتصادی مطلوب نیاز داشته باشد. علاوه بر این، هند نمی‌تواند به تنهایی با این چالش‌ها مقابله کند و به حمایت اقتصادی و استراتژیک پایدار از سوی قدرت‌های بزرگ نیاز دارد. 

چالش‌های مربوط به زیرساخت‌ها: توسعه زیرساخت‌ها یکی از مهم‌ترین موانع پیش روی این پروژه است، زیرا اتصال شبکه راه‌آهن در منطقه خلیج فارس مستلزم توسعه گسترده‌ای برای تکمیل ارتباط بین بندر فجیره در امارات و بندر حیفا در اسرائیل است که تقریبا ۲۹۱۵ کیلومتر را شامل می‌شود. این امر با چالش‌های دیگری نیز روبه‌رو هستند، مانند نوسازی بخش‌های قدیمی خطوط راه‌آهن که برخی از آنها به جنگ جهانی اول برمی‌گردند و نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده و تلاش‌های مهندسی پیشرفته برای اطمینان از آمادگی عملیاتی پروژه دارند. 

چالش‌های مالی و تقسیم هزینه‌ها: کشورهای شرکت‌کننده با چالش‌های مالی قابل توجهی روبه‌رو هستند، زیرا قابلیت‌های اقتصادی بین کشورهای ثروتمند مانند امارات و عربستان و کشورهای ضعیف‌تر از نظر اقتصادی مانند اردن که با چالش‌های اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، بسیار متفاوت است. هزینه‌های بالای این پروژه احتمالا به یک نقطه اختلاف نظر بین کشورها تبدیل و به طور بالقوه منجر به تاخیر در اجرا یا تعدیل در مقیاس و اهداف آن خواهد شد. 

نگرانی‌های منطقه‌ای و واکنش‌های احتمالی: این پروژه با مخالفت قدرت‌های منطقه‌ای مانند ترکیه، عراق، ایران و روسیه روبه‌رو است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بر اهمیت استراتژیک کشورش در ابتکارات اقتصادی منطقه‌ای تاکید کرده که نشان‌دهنده تمایل آنکارا به حفظ نفوذ اقتصادی خود است. عراق نیز احتمالا این پروژه را تهدیدی برای بنادر استراتژیک و سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با آن تلقی و این امر منجر به مخالفت‌های احتمالی شود. ایران و  روسیه هم این کریدور را رقیبی برای کریدورهای جایگزین که در استراتژی‌های اقتصادی و سیاسی آنها نقش محوری دارند، به ویژه کریدور بین‌المللی شمال-جنوب محسوب کنند.

در مجموع، با وجود مزایا این کریدور و همچنین تمایل کشورهای حاضر در آن، موانع جدی پیش روی آن وجود دارد که حتی ترامپ با ادعاها و رویکرد سلطه‌گرایانه خود نیز نمی‌تواند آن را احیا کند.