۱۱:۵۳ ۱۴۰۴/۰۲/۳۱
اقتصاد معاصر خبر می‌دهد

همکاری سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌ها در اتلاف بیت‌المال؛ صادق چطور ابزار تهاتر شد؟

برای سفر نوروزی وزیر راه و خانواده به کیش، سازمان هواپیمایی در نامه‌ای به یکی از ایرلاین‌ها که هتلی مجلل در کیش دارد، از این شرکت خواسته است پیرو تفاهمنامه‌ای که آبان ۱۴۰۳ در خصوص تسهیلات رفاهی سفر برای کارکنان این سازمان منعقد کرده‌‎اند، صدور بلیت و اقامت در کیش برای وزیر راه و 6 نفر از همراهان وی انجام شود؛ مقرر شده بود تامین مالی این سفر و اقامت رایگان، از محل تهاتر بدهی شرکت هواپیمایی به سازمان هواپیمایی، انجام شود.
همکاری سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌ها در اتلاف بیت‌المال؛ صادق چطور ابزار تهاتر شد؟
کد خبر:۲۳۶۵۸

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر در هفته جاری موضوع سفر نوروزی خانوادگی وزیر راه و شهرسازی به همراه خانواده، خواهر و شوهر خواهر وزیر و فرزندان هر دو خانواده به کیش در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است.

امیرحسین ثابتی، نماینده مردم تهران در مجلس اخیرا اعلام کرد که اسنادی دارد که وزیر راه و شهرسازی به همراه خانواده در ایام نوروز امسال و در پیک سفرهای نوروزی در سفری رایگان و اقامتی مجانی (سفر شخصی از محل بیت‌المال)، به کیش رفته است.

پس از این، روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی در واکنشی عجولانه مدعی شد که تامین مالی این سفر شخصا از سوی وزیر راه و شهرسازی انجام گرفته است؛ مجید اخوان، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه، مدعی شدچ که ادعای استفاده از بیت‌المال در سفر وزیر راه و شهرسازی به کیش نادرست است.

وی ضمن تاکید بر حقوق قانونی کارکنان دولت در استفاده از مرخصی روزانه مطابق با ضوابط جاری اداری، گفته بود: سفر انجام‌شده، سفری کاملاً شخصی و خانوادگی بوده که با همراهی دو خانواده دیگر و در مجموع به تعداد هفت نفر از بستگان بوده و هیچ‌گونه ارتباطی با مأموریت‌های اداری یا منابع وزارت راه و شهرسازی نداشته است.

به گزارش اقتصاد معاصر البته برای همگان جای سوال بود که اگر آن گونه که وزارت راه اعلام کرده، هزینه‌های سفر توسط خود این افراد پرداخت شده است، چرا اداره رفاه سازمان هواپیمایی در نامه رسمی و اداری، پیگیر این موضوع است؟ هزینه شخصی چه ارتباطی به نامه‌نگاری اداره رفاه سازمان هواپیمایی دارد؟

به هر حال پس از تکذیب سفر رایگان وزیر راه و همران وی به کیش، سندی دیگر رو شد که در آن، یک شرکت، هزینه بلیت رفت و برگشت هفت نفر (شامل وزیر و اقوام درجه یک و دو وی) به کیش و اقامت آنها در سوئیت‌های رویال لوکس رو به دریا و رو به باغ را برای سازمان هواپیمایی کشوری، حدود یک میلیارد تومان فاکتور کرده بود.

سفر رفاهی از محل تهاتر بدهی شرکت‌ها از ابتدای دولت چهاردهم باب شده است

پیگیری‌های خبرنگار اقتصاد معاصر از ابعاد دیگر این ماجرا حاکی‌ست، اداره رفاه سازمان هواپیمایی کشوری در نامه‌ای به یکی از شرکت‌های هواپیمایی، از این شرکت خواسته است برای ایام نوروز امسال برای وزیر راه و همراهان وی (جمعا هفت نفر) بلیت رفت و برگشت به کیش و همچنین اقامت در سوئیت لوکس رویال و فولبرد، صادر کند؛ درواقع تامین مالی این سفر با پیگیری‌ها و نامه‌‌ نگاری‌های سازمان هواپیمایی کشوری به یکی از شرکت هواپیمایی که در کیش هم هتل دارد، انجام شده است.
 
سازمان هواپیمایی کشوری طبق قانون، بابت صدور انواع و اقسام مجوزها نظیر مجوزهای پروازی ایرلاین و خط و غیره، از شرکت‌های هواپیمایی مبالغی دریافت می‌کند و شرکت‌ها موظف به پرداخت این مبالغ به حساب سازمان هواپیمایی کشوری و خزانه ملی هستند، از آنجا که معمولاً شرکت‌های هواپیمایی بدهی‌های خود را با تعویق پرداخت می‌کنند، سازمان هواپیمایی کشوری، برخلاف قانون، گاهی این بدهی‌ها را با برخی امکانات رفاهی تهاتر کرده است، به عنوان مثال اگر یک شرکت هواپیمایی به سازمان هواپیمایی کشوری بدهکار باشد، بابت بخشی از این طلب ممکن است بلیت رایگان یا خدمات رفاهی برای کارکنان خود از آن ایرلاین دریافت کند.
 
در موضوع خاص سفرِ کیشِ وزیر راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشوری طی نامه‌ای به یک شرکت هواپیمایی که در کیش هم هتلی مجلل دارد، از این شرکت خواسته است که پیرو تفاهمنامه‌ای که آبان ماه ۱۴۰۳ در خصوص تسهیلات رفاهی سفر برای کارکنان این سازمان منعقد شده است، بلیت رفت و برگشت برای هفت نفر و اقامت فولبرد برای نام بردگان صادر کند، یعنی پذیرایی شامل صبحانه، ناهار و شام این افراد هم به صورت رایگان باشد.

تخلف اول: صدور بلیت از محل تهاتر بدهی شرکت‌ها به سازمان هواپیمایی

نکته قابل تامل این است که در نامه‌ای که در رسانه‌ها منتشر شده و به امضای رضا جعفرزاده، رئیس اداره رفاه سازمان هواپیمایی کشوری رسیده، قید شده است: «بازگشت به تفاهم‌نامه آبان 1403» و این یعنی سازمان هواپیمایی کشوری با این شرکت هواپیمایی، تفاهمنامه قبلی برای تسهیلات رفاهی سفر برای کارکنان خود دارد و وقتی تاکید بر فولبرد بودن اقامت می‌شود، یعنی سازمان درواقع قصد دارد بدهی‌های شرکت‌های هواپیمایی را با بلیت و اقامات در قالب بخش رفاهی برای کاکرکنان خود، تهاتر کند که این عمل کاملا غیرقانونی و نماد اتلاف بیت‌المال است؛ در واقع از محل پولی که باید به حساب سازمان هواپیمایی کشوری واریز و برای توسعه زیرساخت‌های صنعت استفاده شود به صورت غیرقانونی رفاهیات کارکنان تامین می‌شود.
 
در مورد سفر نوروزی خانوادگی وزیر راه و شهرسازی نیز همین اتفاق رخ داده است؛ رئیس اداره رفاه و امور عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، رضا جعفرزاده، طبق روال در نامه‌ای به شرکت هواپیمایی خواستار صدور بلیت و همچنین اقامت به همراه پذیرایی فولبرد برای ۶ نفر از اطرافیان وزیر راه و شهرسازی و همچنین خود وزیر راه و شهرسازی شده است؛ این افراد شامل همسر و فرزند وزیر راه و شهرسازی، خواهر و همسر خواهر وزیر راه و فرزندان است.
 
تبانی سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌ها در اتلاف بیت‌المال؛ صادق چطور ابزار تهاتر شد؟

تخلف دوم: درج ارقام غیرواقعی در فاکتور وزیر راه برای تهاتر بیشتر بدهی ایرلاین

در فاکتوری که هتل و شرکت هواپیمایی در موضوع سفر وزیر راه به کیش صادر کرده، هزینه سوئیت رویال لوکس ۴ نفره رو به باغ برای ۴ نفر و ۶ شب ۴۲۰ میلیون تومان و هزینه سوئیت رویال لوکس ۴ نفره رو به دریا برای همراهان وزیر به تعداد سه نفر و شش شب ۴۸۰ میلیون تومان برای سازمان هواپیمایی فاکتور شده است.
 
در همین فاکتور پرواز تهران-کیش برای همراهان وزیر راه و شهرسازی به مبلغ ۵۰ میلیون و ۸۴۴ و ۶۰۰ تومان فاکتور شده است، همچنین پرواز کیش به تهران برای یک نفر که همان وزیر راه و شهرسازی است به مبلغ ۴ میلیون و ۳۳۷ هزار تومان از سوی شرکت هواپیمایی فاکتور شده است و رقم کل این فاکتور ۹۵۵ میلیون تومان است.
تبانی سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌ها در اتلاف بیت‌المال؛ صادق چطور ابزار تهاتر شد؟
 
 
بررسی کارشناسی فاکتور مذکور نشان می‌دهد که هزینه‌هایی که برای سازمان هواپیمایی کشوری از محل اقامت ۶ شب وزیر و همراهان وی در هتل مجلل کیش صادر شده است، ارقامی غیر واقعی دارد و به نظر می‌رسد سفر وزیر راه و شهرسازی بهانه‌ای بوده است تا بخش زیادی از بدهی شرکت هواپیمایی مذکور به سازمان هواپیمایی کشوری در ارقامی ساختگی، تسویه شود و این تخلف دوم در موضوع سفر وزیر راه به کیش است.
 
اقتصاد معاصر منتظر دریافت توضیحات سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی در این باره است.
ارسال نظرات