۲۰/مهر/۱۴۰۴ | ۲۱:۵۵
لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت ملغی الاثر شد ماجرای عدم پرداخت ۵ درصد از مطالبات گندم کاران چیست؟ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ واردات ۲۵ هزار خودرو در ۶ ماه قیمت وانت نیسان جدید بنزینی اعلام شد هشدار هواشناسی برای تهرانی‌ها جزییات ثبت نام وام صندوق بیمه روستاییان و عشایر وضعیت بارندگی در کشور/کدام سدها وضعیت نامطلوبی دارند؟ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ + جدول قیمت روز گوشی ۲۰ مهر ۱۴۰۴ تاریخ پیش فروش بلیط قطار آبان ۱۴۰۴ دهقان دهنوی: افزایش نرخ ارز استراتژی توسعه صادرات در ایران نیست مجوز فروش ۳۱۷ فقره ملک دولتی به ارزش ۱۴ همت صادر شد پیشنهاد معافیت سربازی در ازای سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج تعرفه گاز زمستانی برای پرمصرف‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟ قرعه‌کشی مرحله سوم جام حذفی انجام شد+ جزییات کشف فرار مالیاتی ۷۶ میلیارد تومانی از یک شرکت فعال درحوزه تولید بتن در کرمانشاه قیمت دلار و ارز در بازار ارز تجاری امروز ۲۰ مهر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۰ مهر ۱۴۰۴ استقبال از نیروگاه های خورشیدی افزایش یافته است زمان پرداخت معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی +مبلغ دقیق معوقات و جزییات محمد کاسبی درگذشت اعزام و پذیرش قریب به ۱۷ میلیون مسافر هوایی در نیمه نخست سال «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد ترسیم خطوط فعالیت پلتفرم های فروش برخط طلا سیاست رفع تعهد ارزی با طلا متوقف شد نرخ منطقی هرعدد تخم مرغ چقدر است؟ واریز بیش از ۶۶۵۰ میلیارد تومان سود ناشران بورسی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۲۰ مهر ۱۴۰۴ تداوم بلندمدت جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین، به زیان ایران است تمدید یک ماهه برای اجرای بسته حمایتی صنایع طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۴ + جدول راهنمای کامل ثبت‌نام و ورود به سامانه راهبر بنیاد مسکن؛ روند، خدمات و چالش‌ها وعده افزایش خودکفایی ۴ محصول مهم کشاورزی تا پایان برنامه هفتم افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۶۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر قیمت روز گوشی ۱۹ مهر ۱۴۰۴ عملیات اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب غربی تهران آغاز شد هادی چوپان راهی فینال مستر المپیا ۲۰۲۵ شد برای بررسی احکام فصـل توسـعه مسـکن برنامه هفتم وزرای نفت و کار به کمیسیون عمران می‌آیند قیمت جهانی نفت امروز ۱۹ مهر ۱۴۰۴ تصویب شرایط واگذاری بیش از ۱۱۷ هزار میلیارد تومانی بنگاه‌های دولتی افزایش ذخیره سازی ۱.۵میلیارد متر مکعبی میدان گازی سراجه تا پایان سال اعضای هیئت تفحص از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی انتخاب می‌شوند قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۴ هر هفته تا ۱۵۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می‌شود تعرفه مشاوران املاک بر پایه «ارزش معاملاتی» بازنگری شد اتصال سامانه‌های گمرک به بنادر و اموال تملیکی توقف بررسی قیمت‌ جدید ایران‌خودرو با دستور کمیسیون اصل نود اجرای موفق هم‌فشارسازی چاه‌ها در سکوهای پارس جنوبی اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران امروز ۱۹ مهر ۱۴۰۴ اولین عرضه فوب متانول ایران در بورس انرژی معامله ۶۶ همت کالا در بورس طی یک هفته طرح وزارت اقتصاد برای شکستن گره‌های گمرکی قیمت جهانی طلا امروز ۱۹ مهر ۱۴۰۴ نتایج قرعه‌کشی ایران خودرو امروز شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۴+ اعلام اسامی برندگان، لینک مشاهده نتایج گزارش هواشناسی امروز ۱۹ مهر ۱۴۰۴ اجرای طرح جدید تخصیص اعتباری ارز برای تسریع در ترخیص کالاها سهم تجدیدپذیر ها از سبد نیروگاهی کشور به ۲.۵ درصد افزایش یافت وزیر جهاد: مطالبات گندمکاران تسویه شد کالابرگ الکترونیکی جایگزین یارانه نقدی می‌شود؟ حمل ریلی ۵‌ میلیون تن کالا در سال گذشته ادامه عقبگرد نفت در بازار جهانی پلیس امنیت ۲ رپر را بازداشت کرد وزش باد و گردوخاک در انتظار تهران پلاک خودروها لاتین نمی‌شود ترامپ برنده جایزه صلح نوبل نشد ترافیک در محور چالوس مسیر جنوب به شمال سنگین است عراقچی برای پاسخگویی به کمیسیون اصل ۹۰ می رود بیگدلی: حذف یارانه سه دهک بالا، راه‌حل موقت و غیرشفاف است اجرای «مسیر ترامپ» در قفقاز با بودجه ۱۴۵ میلیون دلاری آمریکا آغاز شد لایحه بودجه 1405 در ایستگاه نهایی/چالش نرخ ارز کالاهای اساسی و پرداخت ماهانه کالابرگ ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز یکشنبه کشور روی موج مصرف بنزین / نیمی از خودروها فرسوده و پرمصرف‌اند متوسط قیمت مسکن در تهران ۹۰ میلیون تومان تمامی زنان سرپرست خانوار روستایی و عشایری شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر بیمه رایگان می‌شوند کدام بانک بیشتر وام ازدواج می‌دهد؟ اعلام زمان‌ پرداخت باقی‌مانده معوقات متناسب سازی حقوق بازنشستگان+ جزییات احیا و افتتاح ۱۰۳۱ کیلومتر شبکه آبرسانی کشاورزی-روستایی با برنامه‌ریزی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) سهم اشتغال خدمات در اقتصاد از کشاورزی و صنعت پیشی گرفت تعلیق تعهدات وارداتی حادثه‌دیدگان بندر شهید رجایی تا پایان سال ذرت و روغن پیشتاز واردات وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تداوم فشار حداکثری آمریکا؛ تحریم بیش از ۵۰ فرد و نهاد و کشتی به بهانه فروش نفت ایران دریافت سالانه ۱۰۰ هزار شکایت و گزارش فساد از طریق سامانه ۱۳۶ وزیر راه: روند تامین مسکن و رفع مشکلات جامعه ایثارگری سرعت می‌یابد برگزاری حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران در ۲۰ مهر مشترکان خانگی برای گرفتن نیروگاه خورشیدی به کجا مراجعه کنند؟ آغاز پرداخت خسارت های برق خانگی از یک ماه آینده نرخ سود بین‌بانکی ثابت ماند رسیدگی به تقاضای تفحص از شرکت‌های پتروشیمی با حضور وزرای نفت و کار سامانه ملی املاک و اسکان، تنها مرجع قانونی اتصال کدملی به کدپستی است وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۷ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۷ مهر ۱۴۰۴ صادرات محصولات کشاورزی ایران به ۸۰ کشور اصلاح نرخ کرایه حمل ریلی فرآورده های نفتی کلید خورد نرخ بیکاری تک‌رقمی در ۲۸ استان+ جدول واردات ۹ میلیارد دلار کالای اساسی در ۶ ماه هشدار بانک مرکزی درباره نظارت غیرمجاز بر صندوق‌های قرض‌الحسنه برداشتن شرط سپرده بلوکه شده، دلیل افزایش متقاضیان پیش فروش خودرو است قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴ دستورالعمل تأسیس، فعالیت، نحوه اداره و نظارت بر مؤسسات اعتباری توسعه‌ای تصویب شد کسری بودجه نتیجه تصمیمات دولت است تکذیب پرداخت کامل مطالبات گندمکاران/ قیمت گندم بلاتکلیف ماند دستور بازنشستگی کارکنان باسابقه در وزارت اقتصاد به منظور جوانگرایی تمهیدات بانک مرکزی برای خسارت دیدگان حادثه آتش‌سوزی بندر شهید رجایی جزئیات صدور کد معاملات بورسی برای خارجی‌ها در ایران اعلام شد واردات گندم ضرورتی موقت است قیمت روز گوشی ۱۶ مهر ۱۴۰۴ نرخ بیکاری تابستان به ۷.۴ درصد کاهش یافت مهلت تحویل خودرو از این پس بر اساس روز تقویمی محاسبه می‌شود ۱۴ فرمان جدید برای بازکردن گره رسوب کالا در گمرک قرعه‌کشی ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۴ +لینک سایت اعلام نتایج ممنوعیت واردات گوجه‌فرنگی و پیاز به عراق لغو شد پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری از مرز ۱۳۶ همت گذشت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۴ آخرین وضعیت طرح ساماندهی نیروهای شرکتی از زبان حاجی بابایی قیمت مصوب تخم‌مرغ ابلاغ شد افزایش کارمزد معاملات بلوکی سهام و کالا تا ۳ ماه آینده برندهای مجاز خودرو جهت واردات ایرانیان مقیم خارج اعلام شد کاخ سفید دوباره هشدار اخراج صادر کرد قیمت روز گوشی ۱۵ مهر ۱۴۰۴ شیوه جدیدی برای مقابله با اسنپ بک اتخاذ کردیم/ دولت از نوسان قیمت‌ها با خبر است نرخ ارز ترجیحی با یک شیب ملایمی افزایش پیدا کند تمهیدات بانک مرکزی در تالار ارز اول و دوم برای عرضه و تقاضای ارزی گره‌گشاست انحصار در واردات و توزیع برنج عامل گرانی است معایب سامانه بازارگاه اصلاح می شود امروز، آغاز ثبت سفارش پیش‌فروش سکه به روش حراج سقف جدید تراکنش بانکی در سال ۱۴۰۴ زمان واریز معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی + مبلغ و زمان واریز حقوق مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۴ درخواست بخش خصوصی برای رفع معوقات ارزی و تأمین نهاده‌ها اعتراض وزیر جهاد کشاورزی به کاهش سهمیه سوخت ماشین آلات کشاورزی تصویب شیوه‌نامه جدید نظارت بر بنگاه‌های واگذار شده بورس سبزپوش ماند عرضه کامیون فورس ۶ تن کابین خواب‌دار بهمن‌دیزل در بورس کالا خبر جدید درباره قیمت خرید تضمینی گندم چرا ۵۷ هزار نفر از دریافت سود سهام عدالت جا ماندند؟ تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود قیمت روز گوشی ۱۴ مهر ۱۴۰۴ پاسخ به ۶۰ پرسش درباره سهام عدالت و وضعیت واریز سود حجم معاملات بازار ارز تجاری به ۱۴.۹ میلیارد دلار رسید قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۴ امروز پایان مهلت واریز وجه پیش‌فروش سکه زمان اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح عادی و مادران مهر ۱۴۰۴ ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد مدیرکل بانک مرکزی: اجرای حذف صفرها با دوره گذار 3 ساله و آماده‌سازی 2 ساله منظور: اسنپ‌بک بیش از تحریم، فشار روانی دارد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل با مصوبه حذف ۴صفر هر ریال معادل ۱۰۰ قران شد مراسم اولویت‌بندی فروش محصولات ایران‌خودرو؛ ۱۶ مهر ۳۱ هزار میلیارد تومان مبادله اوراق بهادار و کالا در ۴ بورس ایران جزئیات گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۳ اتاق بازرگانی | مازاد منابع بر مصارف بیش از ۳ همت شد لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی در دستورکار مجلس قیمت روز گوشی ۱۳ مهر ۱۴۰۴ رشد نقدینگی عامل پایدار تورم در اقتصاد ایران بانک های مرکزی جهان در یک ماه چقدر طلا خریدند؟ بیش از ۴ هزار سهامدار عدالت در دو بانک، سود دریافت نکردند تعداد سهام‌داران فعال بورس در هفته گذشته از مرز ۲۳۶ هزار کد فراتر رفت عظیمی راد: پزشکیان در فرمانی به مسئولین اقتصادی بر کنترل نرخ ارز تاکید کند هشدار جدی سازمان برنامه درباره تبعات تورمی ارز تک نرخی فرزین: عرضه ارز در بازار دوم مرکز مبادله با نرخ توافقی افزایش می‌یابد رتبه اعتباری بدهکاران مالیاتی افت می‌کند فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۴ مهلت خرید از کالابرگ الکترونیکی تا پایان آبان اعلام شد مهلت توزیع قیر عمرانی سال ۱۴۰۳ دو ماه تمدید شد بانک تجاری ایران و اروپا تحریم شد ایلان ماسک نخستین فرد ۵۰۰ میلیارد دلاری جهان شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست پایان واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۲ به حساب ۴۴ میلیون سهامدار قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۱۱ مهر ۱۴۰۴ توانایی بالای معادن ایران در جذب سرمایه‌های کلان اقتصادی تدوین آیین نامه تولید بدون کارخانه دستور جدید انگلیس برای دسترسی به داده‌های محرمانه کاربران اپل بدهکارترین کشورهای جهان معرفی شدند فراخوان جذب مدیران جوان تا دو هفته آینده اعلام می‌شود قیمت جدید سیمان اعلام شد تمدید مهلت ثبت‌نام ایران خودرو مهر ۱۴۰۴ + شرایط، مراحل و لینک ثبت‌نام برنامه ایران‌خودرو دیزل برای گسترش ارتباط با قطعه‌سازان داخلی ادامه خرید نفت روسیه توسط هند، چین و اروپا علیرغم تهدیدهای ترامپ ترامپ تعرفه‌های سنگین چوب و مبلمان را اعلام کرد صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا اولویت وزارت صمت تقویت سرمایه بانک کشاورزی ضروری است طلای دست مردم مشمول مالیات نیست فروش بیش از ۳ هزار میلیارد ریال «کالای تملیکی» وزیر کار: برنامه‌های کاهش حوادث ناشی از کار مناسب با هر شهر و استان تدوین می‌شود نحوه ثبت درخواست استرداد اضافه پرداختی مالیات بر درآمد حقوق شرایط فروش سبدی بهمن موتور + زمان و آدرس سایت وزیر تعاون: انتقال اختیار به استان‌ها راهکاری موثر برای کاهش حوادث کار است اقلام طرح کالابرگ الکترونیکی تغییر کرد پیشنهاد استفاده بهینه از نیروی مازاد دولت بریکس شرایط دورزدن تحریم‌های تسلیحاتی را برای ایران فراهم می‌کند تکلیف افزایش حقوق کارگران مشخص شد‌ دستیار اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد طلای جهانی پس رفت آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ بلومبرگ: هند خواستار از سرگیری واردات نفت ایران شد واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۴ منتفی شد؟ زیان ماهانه ۵ هزار میلیاردی به دلیل تاخیر وزارت کار در حذف یارانه پردرآمدها کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ ایست قیمت طلای جهانی مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه عراق صادرات نفت را افزایش می‌دهد افزایش حجم تبادلات پستی ایران و ارمنستان با اجرای تفاهم‌نامه جدید عضو کمیسیون امنیت ملی: با تقویت بانک کشاورزی، ظرفیت های پنهان بخش کشاورزی شکوفا می شود درخواست میلیاردر اماراتی از کشورهای عربی برای تحریم هوایی رژیم اشغالگر سیم‌کارت الکترونیکی، گامی نوین در صنعت ارتباطات ایدکوپرس؛ بازوی پرسی سایپا در قلب صنعت قطعه‌سازی ایران جایگاه برتر بانک کشاورزی در شاخص خوداتکایی مالی سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ «فضانوردان مصنوعی»، مسافران آینده مریخ خواهند بود! پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۲۰:۰۴ ۱۴۰۴/۰۳/۰۴
اقتصاد معاصر گزارش می‌دهد

مطالبات رانندگان کامیون در حال پیگیری/ فعالیت کامیون‌ها در جاده‌ها ادامه دارد

بررسی تصاویر لحظه‌ای دوربین‌های جاده‌ای سامانه ۱۴۱ نشان می‌دهد که ناوگان خودروهای سنگین همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و تنها مطالبات صنفی شامل « قیمت قطعات یدکی و لاستیک، اصلاح سیاست بومی‌سازی بار، بهبود نرخ کرایه، کاهش هزینه‌های بیمه‌ای ، مقابله با دلالی و مافیای بار و رفع مشکلات تخصیص سوخت» رانندگان نیازمند پاسخگویی مسئولان است.
مطالبات رانندگان کامیون در حال پیگیری/ فعالیت کامیون‌ها در جاده‌ها ادامه دارد
کد خبر:۲۴۰۳۶

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر، در روزهای اخیر، شاهد انتشار گسترده مطالبی در فضای مجازی عموما توسط رسانه‌هی معاند درباره اعتصاب برخی از رانندگان کامیون بوده‌ایم. در این مطالب، ادعا شده که بخشی از رانندگان به نشانه اعتراض به وضعیت معیشتی و مشکلات صنفی، از فعالیت خود دست کشیده‌اند. همچنین، بیانیه‌ای منتسب به اتحادیه کامیون‌داران در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شده که در آن خواسته‌هایی نظیر افزایش سهمیه سوخت، کاهش قیمت قطعات یدکی و لاستیک، و لغو سیاست بومی‌سازی بار مطرح شده است.

این بیانیه در کنار برخی فراخوان‌ها که مردم را به حمایت از این حرکت دعوت می‌کرد، با واکنش‌هایی از سوی اعضای صنفی رانندگان سنگین مواجه شده است. رانندگان خودروهای سنگین ضمن ابراز تردید نسبت به اصالت بیانیه‌ها، اعلام کرده‌اند که چنین فراخوان‌هایی از سوی تشکل‌های معتبر صنفی صادر نشده و ممکن است با اهداف خاصی در فضای مجازی منتشر شده باشند. در همین راستا، ضرورت دارد با دقت بیشتری به واقعیات موجود در سطح جاده‌ها و پایانه‌های حمل‌ونقل توجه شود.

بررسی تصاویر لحظه‌ای دوربین‌های جاده‌ای که به‌صورت آنلاین از طریق سامانه رسمی ۱۴۱ منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که برخلاف برخی ادعاها، ناوگان خودروهای سنگین همچنان در حال فعالیت هستند و بخش قابل توجهی از چرخه حمل‌ونقل کشور بدون اختلال در حال انجام وظیفه است. 
 
این تصاویر بیانگر تردد مداوم کامیون‌ها در مسیرهای اصلی و بین‌استانی است. البته نباید از این نکته غافل شد که برخی از دغدغه‌ها و مطالبات مطرح‌شده از سوی رانندگان نیازمند بررسی و پاسخ‌گویی دقیق و مسئولانه از سوی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط است.

از سوی دیگر، تصاویر و ویدئوهایی نیز در فضای مجازی منتشر شده که در آن‌ها مشاهده می‌شود برخی افراد ناشناس اقدام به حمله به کامیون‌های عبوری کرده‌اند یا سعی در ایجاد ناامنی برای رانندگانی داشته‌اند که از اعتصاب پیروی نکرده‌اند. بنابراین لازم است نیروهای امنیتی و انتظامی به‌سرعت وارد عمل شده و امنیت جاده‌ای را در سراسر کشور به‌طور کامل تأمین کنند. 

در مجموع، اگرچه ممکن است بخشی از مطالبات رانندگان جنبه‌ صنفی و قابل پیگیری داشته باشد، اما همزمان باید مراقب موج‌سواری برخی افراد سودجو و جریانات ناآگاه یا معاند بود که با انتشار محتوای نادرست و تحریک‌آمیز تلاش دارند چهره‌ای نادرست از وضعیت حمل‌ونقل کشور ترسیم کنند.

 شواهد میدانی و اطلاعات رسمی با بسیاری از این فضاسازی‌ها در تضاد است و حکایت از تداوم فعالیت بخش زیادی از ناوگان حمل‌ونقل دارد.

در ادامه، برخی از شبهات مطرح‌شده در فضای مجازی پیرامون موضوع اعتصابات رانندگان مورد بررسی و واکاوی قرار خواهد گرفت.

1-  سهمیه سوخت و سه‌نرخی شدن گازوئیل

ادعای کاهش سهمیه سوخت کامیون‌داران از ۲۰۰۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر در ماه، به‌طور رسمی تکذیب شده است. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که میزان سهمیه هیچ تغییری نکرده و تنها در موارد معدودی که راننده‌ای عملکرد خود را در سامانه ثبت نکرده باشد یا تخلفی صورت گرفته باشد، سهمیه موقتاً کاهش یافته است.

از طرف دیگر، موضوع سه‌نرخی شدن گازوئیل نیزاز سوی وزارت نفت و دیگر نهادهای مرتبط به‌صراحت رد شده است. همچنان دو نرخ برای گازوئیل وجود دارد: نرخ یارانه‌ای برای سهمیه مشخص‌شده، و نرخ آزاد برای مصرف مازاد، بدون اینکه نرخ سومی تعریف شده باشد. هدف این سیاست، جلوگیری از قاچاق سوخت و مدیریت بهینه مصرف است.

2-   کرایه‌های پایین

رانندگان معترض معتقدند که نرخ کرایه متناسب با هزینه‌های افزایش‌یافته حمل‌ونقل نیست. با این حال، تعیین نرخ کرایه از طریق سامانه تن‌کیلومتر انجام می‌شود که مکانیزمی قانونی برای محاسبه کرایه بر اساس نوع کالا، مسیر، و مسافت است. این سامانه هر ساله بازنگری می‌شود تا متناسب با تغییرات هزینه‌ای و تورم به‌روز شود.

در سال ۱۴۰۴ نیز این نرخ‌ها توسط سازمان راهداری بازنگری و ابلاغ شده‌اند. اگر راننده‌ای کرایه‌ای پایین‌تر از نرخ مصوب دریافت کند، می‌تواند با مستندات به سامانه 141 یا اداره کل راهداری استان خود مراجعه و شکایت ثبت کند. در صورت اثبات تخلف، شرکت باربری متخلف ملزم به پرداخت مابه‌التفاوت خواهد شد.

3-  افزایش هزینه‌های بیمه

برخی رانندگان از افزایش دو برابری حق بیمه تأمین اجتماعی خبر داده‌اند، اما این ادعا دقیق نیست. بر اساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، دولت همچون گذشته ۵۰ درصد از ۲۷ درصد حق بیمه رانندگان را پرداخت می‌کند و این روند تغییری نکرده است. 

درواقع مطابق با اعلام مسئولین سازمان تامین اجتماعی، بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، محدود شدن حمایت دولت تا سقف حداقل دستمزد مصوب سالانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. در سال‌های گذشته این حمایت شامل تمام سطوح دستمزدی رانندگان می‌شد، اما از سال ۱۴۰۴ فقط تا سقف حداقل دستمزد ادامه دارد.

به بیانی پیش از این دولت نیمی از حق بیمه همه گروه‌های دستمزدی را پرداخت می‌کرد، اما اکنون فقط تا سقف حداقل دستمزد این حمایت اعمال می‌شود.

 آنچه مشخص است، عده‌ای با افزودن هزینه‌های فرضی و ارتباط دادن آن‌ها به رشد ۴۵ درصدی حقوق در سال ۱۴۰۴، تلاش دارند میان رانندگان کامیون نارضایتی ایجاد کنند. این در حالی است که افزایش چشمگیر یا چندبرابر شدن حق بیمه صحت ندارد.

4-   گرانی قطعات و لوازم یدکی

نوسانات ارزی، تحریم‌ها و موانع وارداتی از جمله دلایل افزایش قیمت لوازم یدکی و لاستیک در سال‌های اخیر بوده‌اند. با توجه به سهم بالای این اقلام در هزینه‌های نگهداری کامیون، رانندگان نسبت به این موضوع اعتراض دارند که منطقی نیز هست.

دولت اعلام کرده که بخشی از این فشار را از طریق اختصاص ارز ترجیحی برای واردات لاستیک و برخی قطعات خاص جبران کرده است. همچنین با حمایت از تولیدکنندگان داخلی قطعات خودرو، تلاش دارد قیمت‌ها را تثبیت کرده و نیاز بازار را تأمین کند. برنامه‌هایی نیز برای توزیع دولتی لاستیک با نرخ مصوب در حال اجراست.

5-   سیاست بومی‌سازی بار

سیاست بومی‌سازی بار با هدف کاهش ترددهای غیرضروری و اختصاص بهینه بار به رانندگان ساکن همان منطقه اجرایی شد. در تئوری، این اقدام می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش استهلاک جاده‌ها شود.
اما در عمل، برخی رانندگان از دیگر استان‌ها اعلام کرده‌اند که از چرخه بارگیری حذف شده‌اند، حتی در شرایطی که ناوگان بومی منطقه پاسخگوی حجم بار نبوده است. وزارت راه و شهرسازی ضمن قبول ایرادات اجرایی، اعلام کرده که این سیاست در حال بازبینی و اصلاح منطقه‌ای است تا حقوق همه رانندگان رعایت شود.

6-   مافیای بار و دلالان

رانندگان نسبت به حضور گسترده دلالان و مافیای بار اعتراض دارند. این افراد بدون داشتن مجوز رسمی، بین راننده و شرکت باربری قرار می‌گیرند و با گرفتن مبالغی غیررسمی، عملاً هزینه حمل‌ونقل را افزایش و سهم راننده را کاهش می‌دهند.

برای مقابله با این پدیده، سامانه‌های هوشمند بارنامه و سیستم‌های حمل‌ونقل الکترونیکی در برخی پایانه‌ها راه‌اندازی شده‌اند. این سامانه‌ها باعث شفافیت در اختصاص بار و حذف واسطه‌های غیرمجاز می‌شوند. توسعه این زیرساخت‌ها در دستور کار سازمان راهداری قرار دارد و باید به سرعت این خواسته به حق رانندگان مرتفع شود.

7-   اخاذی در جاده‌ها

برخی گزارش‌ها از رفتارهای خارج از قانون توسط برخی مأموران در جاده‌ها خبر داده‌اند؛ از جمله اخذ وجه نقد یا اعمال جرایم غیرمستند. این موضوع نگرانی‌های به‌جایی برای رانندگان ایجاد کرده است.
پلیس راه اعلام کرده که چنین رفتارهایی تخلف محسوب شده و با مأموران متخلف برخورد خواهد شد. سامانه‌های گزارش مردمی همچون ۱۹۷ در اختیار رانندگان قرار دارد تا بتوانند شکایات مستند خود را ثبت کنند. رسیدگی به این گزارش‌ها با اولویت بالا انجام می‌گیرد. از سوی دیگر در صورتی که تمامی ماموران جاده‌‌ای به دوربین البسه مجهز شوند، امکان تخلف به حداقل خواهد رسید.

8-  نبود نظارت بر شرکت‌های باربری

یکی از گلایه‌های رانندگان، نبود نظارت کافی بر شرکت‌های باربری است که در مواردی منجر به کسر از کرایه، تاخیر در پرداخت، یا عدم رعایت حقوق رانندگان شده است. نبود شفافیت در قراردادها و بارنامه‌ها نیز به این مشکل دامن زده است.

سازمان راهداری اعلام کرده که با استفاده از سامانه‌های دیجیتال در حال رصد عملکرد شرکت‌های حمل‌ونقل است. گزارش‌های مردمی و تخلفات ثبت‌شده بررسی می‌شوند و در موارد تکرار، مجوز فعالیت شرکت متخلف لغو خواهد شد. همچنین نهادهای صنفی هم در این حوزه تقویت خواهند شد، درواقع این موضوع نیز خواسته به حق رانندگان است.

متاسفانه انجام چنین اصلاحاتی در تمامی بخش‌های کشور، با بروکراسی اداری و مشکلات فراوان مواجه است، حتی اگر مصوبه قانونی نیز وجود داشته باشد، به دلیل عدم نظارت صحیح مجلس، چنین فرآیندهایی مشمول زمان طولانی خواهند شد، بی تردید ورود مجلس و قوه قضائیه به این موضوع و سامانه‌ای شدن، هر گونه نگرانی را از بین خواهد برد.

9-   قوانین تبعیض‌آمیز

برخی رانندگان بر این باورند که قوانین مربوط به حمل‌ونقل، مالیات، بیمه یا بارگیری به نفع شرکت‌ها و به ضرر رانندگان تدوین شده‌اند. این نگرش موجب بی‌اعتمادی در بدنه فعالان این حوزه شده است.

دولت اعلام کرده که تمام قوانین حوزه حمل‌ونقل می‌تواند در صورت وجود اشکال از مسیر قانونی اصلاح شود. رانندگان می‌توانند از طریق انجمن‌های صنفی یا نمایندگان مجلس خواستار بازنگری در آیین‌نامه‌ها و قوانین ناعادلانه شوند. بخشی از این پیشنهادات در قالب لایحه‌ای در حال بررسی در مجلس است، البته خود مجلس و دولت باید در جلسات دوره‌ای به اصناف موارد مشابه را شناسایی و در جهت حل آن گام بردارد.

10-   تأخیر در تخصیص سوخت

در برخی موارد، رانندگان از تأخیر در تخصیص سهمیه سوخت خود گلایه دارند، به‌ویژه پس از بارگیری یا سفر جدید. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که به‌روزرسانی و بهینه‌سازی سامانه‌های سوخت‌رسانی در حال انجام است. همچنین راه‌اندازی سیستم‌های هشدار سریع و پشتیبانی فنی برای رفع فوری مشکلات رانندگان در اولویت قرار دارد. توصیه شده که رانندگان، عملکرد خود را به‌طور منظم و بدون تأخیر در سامانه ثبت کنند تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

از سوی دیگر فرایند تخصیص سوخت برای خودروها دارای کارکرد بالا نیز باید اصلاح شود، چرا که میزان مصرف سوخت، با هر سال عمر خودرو افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر این، روشن است که بدون همراهی، هم‌افزایی و تعامل سازنده میان رانندگان و مسئولان، امکان پیشبرد راهکارهای اجرایی و تحقق مطالبات واقعی وجود نخواهد داشت. رانندگان باید مطالبات خود را از طریق مجاری رسمی و تشکل‌های قانونی دنبال کنند تا ضمن پرهیز از سوءاستفاده جریان‌های افراطی یا خارج‌نشین، بتوانند نتیجه ملموس‌تری از خواسته‌های صنفی خود بگیرند. اعتماد متقابل، شفاف‌سازی اطلاعات، پاسخ‌گویی نهادها، و پیگیری مستمر از سوی انجمن‌های صنفی می‌تواند زمینه‌ساز حل ریشه‌ای بسیاری از مشکلات موجود شود.

از یاد نباید برد که بخش حمل‌ونقل جاده‌ای ستون فقرات اقتصاد کشور است و سلامت، امنیت و معیشت فعالان آن، تأثیر مستقیم بر قیمت و دسترسی به کالاهای اساسی برای مردم دارد. حفظ پایداری این بخش نه‌تنها به نفع رانندگان بلکه به سود کل جامعه است. بنابراین، هرگونه تصمیم‌گیری در این حوزه باید با دقت، عدالت، و نگاه بلندمدت صورت گیرد. دولت نیز موظف است در برابر خواسته‌های به‌حق، پاسخگو باشد و از طریق تدبیر و اصلاح ساختارها، رضایت شغلی و معیشتی این قشر مهم را تأمین کند.