
واگذاری ایرانخودرو و سایپا در مسیر اجرا

مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد معاصر درباره روند واگذاری سهام ایرانخودرو و سایپا اظهار داشت: از نخستین روزهایی که دکتر اتابک برای اخذ رای اعتماد در کمیسیون حضور یافتند، از وی تعهد گرفتیم که سهام دولت در شرکتهای خودروسازی ایرانخودرو و سایپا باید به بخش خصوصی توانمند، دارای اهلیت و صلاحیت واگذار شود. این اصل ماجراست و مبنای اعطای رای اعتماد نیز همین تعهد بوده است.
وی ادامه داد: در قانون برنامه هفتم نیز به صراحت تاکید شده که دولت باید از مداخله مستقیم در صنعت خودرو کنار برود و سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کند تا مسیر بهبود کیفیت، افزایش بازدهی و گسترش نوآوری در این صنعت فراهم شود. البته طبیعی است که اجرای چنین واگذاریهایی برای دولت و به ویژه افرادی که سالها در این شرکتها جایگاه داشتهاند، دشوار است. نفوذ و لابیهای شکل گرفته در این مجموعهها نیز یکی از چالشهای اصلی واگذاریهاست.
پوردهقان با بیان این که با وجود شایعات و اخبار کذب منتشرشده، فرآیند واگذاری در حال انجام است، افزود: ما تا این لحظه هیچ نامه رسمی یا حتی اعلام شفاهی معتبری از سوی مسؤولان در این خصوص دریافت نکردهایم. برعکس، مسیر واگذاری طبق برنامه پیش میرود.
وی درباره دغدغههای پس از واگذاری گفت: مهمترین نگرانی ما این است که افراد دارای اهلیت واقعی بر صندلی مدیریت این شرکتها بنشینند؛ افرادی که وابسته به جریانهای سیاسی، لابیهای ثروت و قدرت نباشند، بلکه اهل کار، دارای توان مالی و دارای برنامه تحولگرا برای صنعت خودرو باشند. وعده ما به مردم این بوده که در صورت واگذاری، کیفیت خودرو افزایش یافته و قیمتها کاهش یابد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره میزان سهام دولت در این شرکتها گفت: سهم دولت در شرکتهای مختلف متفاوت است اما در حال حاضر سهم دولت به پایینترین سطح خود رسیده است. البته با توجه به برخی الزامات حاکمیتی، هنوز هم نمیتوان گفت که بخش خصوصی کاملا بدون محدودیت قادر به اعمال نفوذ خواهد بود اما به هر حال این واگذاری یک گام مهم برای صنعتی است که بیش از ۵۰ سال با اقتصاد دستوری، رانت و دیوانسالاری سنتی اداره شده است. ما در حال کنار زدن این ساختار هستیم و این تحولی بزرگ است که همه فعالان حوزه خودرو از اهمیت آن آگاهاند.