| ۱۴۰۳/۰۷/۰۵ | ۱۳:۰۰
۰۹:۲۸ ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
نگاهی کوتاه به موضوعات اقتصادی روزنامهها (۲۹ شهریور ۱۴۰۳)؛
از کند شدن رشد اقتصادی تا ناتوانی مردم در خرید مسکن
دکه اقتصاد همچون روزهای گذشته به بررسی گزارشهای اقتصادی روز رسانههای مکتوب پرداخته است.
به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روزنامههای مهم کشور امروز در گزارشهای اقتصادی خود به موضوعات مختلفی اعم از بررسی جزئیات بخش واقعی اقتصاد ایران در فصل بهار، تلاش قطر برای تبدیل شدن به یکی از بازیگران کلیدی بازار جهانی گاز، افزایش قیمت بنزین، وضعیت حملونقل ریلی کشور و ناتوانی مردم در خرید مسکن پرداختهاند.
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش اقتصادی خود تحت عنوان «چهار پیام رشد بهاری» جزئیات بخش واقعی اقتصاد ایران در فصل بهار امسال را واکاوی کرده و نوشته است: «کاهش رشد اقتصادی بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۵ واحد درصد کاهش داشته است. در بخش نفت و گاز نیز کاهش رشد را شاهد بودهایم، به طوری که از ۱۶.۵ درصد در بهار سال گذشته به ۹.۵ درصد در بهار امسال رسیده است. همچنین رویکردهای انقباضی در بودجه امسال موجب شده است که مخارج دولتی در فصل بهار امسال، کاهش ۷.۳ درصدی را تجربه کند.»
«ایست رشد اقتصاد در بهار ۱۴۰۳» عنوان گزارش اقتصادی روزنامه اعتماد بود. این روزنامه همچون روزنامه دنیای اقتصاد، به تحلیل وضعیت اقتصادی ایران در بهار ۱۴۰۳، با تمرکز بر رشد اقتصادی و عملکرد دولت در مواجهه با چالشهای اقتصادی پرداخته است.
روزنامه خراسان نیز در گزارش خود با عنوان «شیب منفی رشد اقتصادی» به گزارش بانک مرکزی درباره رشد اقتصادی در بهار امسال اشاره و جزئیات آن را بررسی کرده است.
روزنامه شرق در گزارش اقتصادی خود با عنوان «پارس جنوبی، بازنده تحریم» به بررسی تلاشهای قطر برای تبدیل شدن به یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی گاز طبیعی و وضعیت ایران در بهرهبرداری از میدان مشترک پارس جنوبی پرداخته است. این گزارش بیان دارد: «قطر با نام میدان گنبد شمالی به توسعه میدان مشترک پارس جنوبی مشغول است و قراردادهایی به ارزش ۲۹ میلیارد دلار با شرکتهای بزرگی مانند توتال فرانسه، کونوکو فیلیپس، اکسان موبیل، شل بریتانیا و شرکت چینی CNPC و ساینوپک برای افزایش تولید سالانه ۶۵ میلیارد مترمکعب گاز و ۴۵۰ هزار بشکه میعانات گازی تا سال ۲۰۲۶ امضا کرده است. همچنین قطر قراردادی به ارزش ۶.۶ میلیارد دلار با سه شرکت بزرگ کرهای برای ساخت ۲۰ کشتی حمل گاز طبیعی مایع (LNG) امضا کرده است. این کشتیها از نوع Q-Max بوده و ظرفیت بالایی (۲۷۱ هزار مترمکعب) دارند که موجب کاهش هزینههای حملونقل میشوند.»
«افزایش قیمت بنزین سناریوی محتمل» عنوان گزارش اقتصادی روزنامه هممیهن بود که به بررسی وضعیت فعلی بنزین در ایران و بحثهای پیرامون افزایش قیمت آن پرداخته است. این گزارش بیان دارد: «تولید روزانه بنزین در ایران حدود ۱۱۰ میلیون لیتر بود، در حالی که مصرف داخلی به ۱۴۰ میلیون لیتر رسید. این وضعیت باعث شده که ایران که تا اواخر دهه ۹۰ صادرکننده بنزین بوده و اکنون به واردکننده آن تبدیل شده است. در سال گذشته ایران ۳ میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه کرده و مجلس نیز ۸۰ هزار میلیارد تومان برای این منظور تصویب کرده است. واردات بنزین از طریق تهاتر و سوآپ انجام میشود. خرید بنزین با قیمتهای جهانی (فوب) و فروش آن به صورت یارانهای در داخل کشور، مسالهای است که بارها مورد بحث مسؤولان قرار گرفته است.»
روزنامه فرهیختگان در گزارش اقتصادی امروز خود با عنوان «عقب ماندگی ۹۰ درصدی در ۴ شاخص زیربنایی» به بررسی وضعیت صنعت حملونقل ریلی ایران و چالشهای آن میپردازد و در همین راستا راهکارهایی را برای بهبود این صنعت نیز ارائه داده است. این گزارش بیان میکند: «در سال گذشته، ایران ۴ میلیارد دلار بنزین و گازوئیل وارد کرد و با توجه به روند فعلی، سالانه ۳ میلیارد دلار به این ارزبری اضافه میشود. رئیسجمهور و معاون اول اعلام کردند که واردات بنزین با دلار ۵۰ هزار تومانی و فروش داخلی آن با قیمت ۱۵۰۰ تومان منطقی نیست و دولت منابع کافی برای ادامه این روند را ندارد. کارشناسان معتقدند که توسعه حملونقل ریلی یکی از راهکارهای جدی برای کنترل مصرف سوخت در کشور است. صنعت ریلی ایران از نظر شاخصهای زیربنایی مانند تعداد واگنها و طول خطوط ریلی نسبت به جمعیت، بهشدت عقب ماند. در سه سال گذشته، حمل بار ریلی در ایران با کاهش ۲۰ درصدی مواجه شده است. همچنین، سرعت بازرگانی واگنهای باری (میزان سرعت جابهجایی بار) در ایران از ۴.۵ کیلومتر در ساعت به ۳.۳۸ کیلومتر کاهش یافته که نشاندهنده کاهش بهرهوری است.»
روزنامه جوان در گزارش اقتصادی خود تحت عنوان «رکوردشکنی در تولید تراورس بتنی با عبور از تحریمها» نوشت: «کارگران و مهندسان کارخانه تراورس بتنی زاهدان با تولید ۱۷۲۸ قطعه در یک روز، رکوردی بیسابقه در تاریخ صنعت ریلی ایران ثبت کردند. این موفقیت نمادی از اراده قوی ایرانیان و توانمندی داخلی است. این رکوردشکنی در راستای پیشرفت پروژه راهآهن چابهار-زاهدان است. این خط ریلی میتواند تحولی عظیم در استان سیستانوبلوچستان ایجاد کند و ایران را به دروازه ترانزیتی منطقه تبدیل کند.»
«مردم؛ بازنده بزرگ خرید وام مسکن» عنوان گزارش روزنامه جامجم بود. این گزارش، مشکلات بازار مسکن در ایران را بررسی کرده و راهکارهایی برای بهبود وضعیت مسکن ارائه میدهد. در این گزارش آمده است: «سهم مسکن در سبد هزینه خانوار در کلانشهر تهران بیش از ۵۰ درصد است و در دیگر شهرها نیز اندکی کمتر است. این وضعیت نیازمند اقداماتی از سوی دولت برای کاهش فشار بر خانوادهها، بهویژه کارگران است. بسیاری از کارگران به دلیل عدم توانایی خرید مسکن، به اجارهنشینی روی آوردهاند. این در حالی بوده که وامهای مسکن فعلی در ایران با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن، تنها ۳۰ درصد از هزینه مسکن را پوشش میدهند. با وام ۹۶۰ میلیون تومانی میتوان تنها ۸.۳ مترمربع خانه در تهران خریداری کرد. برخی کارشناسان معتقدند که دولت باید اقداماتی مانند اخذ مالیات از خانههای خالی، تسهیل شرایط زندگی در روستاها و تکلیف انبوهسازان به ساخت خانههای مناسب با قیمتهای معقول را انجام دهد. همچنین، ساخت مسکنهای دولتی و اجاره آنها بر اساس درآمد افراد میتواند به بهبود شرایط کمک کند.»
لینک کپی شد
گزارش خطا
0
ارسال نظرات