۱۷:۵۲ ۱۴۰۴/۰۵/۱۴

واردات ۳۰۰ اتوبوس؛ نرخ بلیت تهران-مهران در ۳ تیپ ناوگان مشخص شد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس برای انتقال زوار نیاز داریم، بهای بلیت تهران-مهران در سه تیپ مشخص شد، قیمت ۸۸۰ تومان برای اتوبوس ۴۴ نفره ۱.۱ میلیون تومان برای اتوبوس ۳۵ نفره و ۱.۴۶ میلیون تومان برای اتوبوس ۴۶ نفره است و پایان ماه سفر به نرخ عادی بر‌می‌گردد
واردات ۳۰۰ اتوبوس؛ نرخ بلیت تهران-مهران در ۳ تیپ ناوگان مشخص شد
کد خبر:۳۰۳۶۰

به گزارش خبرنگاراقتصاد معاصر؛ رضا اکبری، معاون وزیر راه و شهرسازی  بعدازظهر امروز سه‌شنبه در نشست خبری با موضوع  سفرهای جاده‌ای اربعین که در محل سازمان راهداری به عنوان قرارگاه مرکزی حمل و نقل جاده‌ای زائران برگزار شد، اظهار داشت: زوار در توزیع سفرهای اربعین نسبت به سنوات گذشته مسلط‌تر شده‌اند اما ما همچنان با کمبود اتوبوس مواجه هستیم.

وی افزود: طرح سفرهای جاده‌ای اربعین از ۴ مرداد شروع شد و تا ۲۷ مرداد ادامه دارد و بلافاصله سیل عظیم سفر به سمت خراسان رضوی در ۲۸ صفر داریم.

وی افزود: یک میلیون و ۱۷۰ هزار نفر تا بامداد امروز به سمت عتبات اعزام شده‌اند و ۲۶۳ هزار نفر بازگشته‌اند؛ معمولا ۲.۴ میلیون زائر جاده‌ای اربعین در هر سال داریم.

به گفته وی سازمان راهداری طرحی برای اربعین امسال تهیه کرده به نام نذر سفر، یعنی اگر زائری با وسیله نقلیه شخصی به مرزها می‌رود به دلیل کمبود ناوگان از مبدا تا مرز همسایه، دوست یا هر زائر دیگر را با خود جابه‌جا کند.

اکبری اضافه کرد: در هفته پیش رو هفته‌ای پرتردد داریم و بسیار پرترافیک خواهد بود و ۲ برابر هفته‌های قبل اتوبوس لازم داریم، امشب تا شنبه پیک اعزام زوار خواهد بود.

برای مدیریت این موضوع با مدیران استانی جلسه داشتیم، همگی از امشب در پایانه‌های مسافری مستقر می‌شوند و نسبت به ارائه خدمات به مردم اقدام می‌کنند.

به گفته رئیس سازمان راهداری، تاکنون از مهران ۴۸ درصد زوار، از شلمچه ۳۲ درصد زوار،از چذابه ۸ درصد زوار و از مرز خسروی ۹ درصد زوار تردد کرده‌اند.

اکبری اظهار داشت: ۱۱ هزار اتوبوس نیاز داریم اما ۶۵۰۰ دستگاه فقط داریم و ۵۰۰۰ دستگاه کم داریم.

اتوبوس دستگاه‌های دولتی، کارخانجات، صنایع و غیره را سرخط کرده‌ایم و طبق ابلاغ معاون اول از ۲۱ مرداد تا ۲۷ مرداد این اتوبوس‌ها هم به کمک ناوگان جاده‌ای می‌آیند.

به گفته اکبری، برای نوسازی ناوگان اتوبوسی جمعا ۹۰۰۰ اتوبوس جاده‌ای در کشور کم داریم، نوسازی درطول سال‌های قبل، تولید داخل و واردات نداشتیم و فقط ۲۰۰ دستگاه امسال وارد شد و ۴۰ دستگاه دیگر به زودی وارد می‌شود تا اربعین شاید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس اضافه شود اما کافی نیست.

اکبری گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال ۱۰۰۰ اتوبوس و پایان سال آینده ۲۰۰۰ دستگاه دیگر به ناوگان اضافه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت:امسال ۳۰ درصد به خاطر تورم سالانه به بهای بلیت ناوگان اتوبوسی افزوده شد، در ایام اربعین هم به دلیل تردد یکسر خالی نرخی تعیین شد، نرخ سفر در طول دوره طرح اربعین را یکسان‌سازی کردیم و فاصله مراکز استان تا مرزها را احضار کردیم و نرخ به قیمت نفر کیلومتر محاسبه شد و برای اتوبوس ۲۵ نفره ۱۸۲۷۰ ریال هر نفر کیلومتر مشخص شد.

بهای بلیت تهران-مهران در سه تیپ مشخص شد، قیمت ۸۸۰ تومان برای اتوبوس ۴۴ نفره ۱.۱ میلیون تومان برای اتوبوس ۳۵ نفره و ۱.۴۶ میلیون تومان برای اتوبوس ۲۶ نفره است و پایان ماه سفر به نرخ عادی بر‌می‌گردد.

وی در پاسخ به سوال اقتصاد معاصر، گفت: نرخ‌ها مثل سابق در پایانه‌های اطلاع‌رسانی می‌شود در ایام برگشت در مرزها تشدید نظارت داریم، همکاران ما در مرزها مستقر هستند مسوولان و بازرسان ما به اندازه کافی مستقر هستند و مردم هرگونه گران‌فروشی را به آنها اطلاع دهند و زوار حتما در پایانه‌های اتوبوس بگیرند و خارج از پایانه‌ها دنبال اتوبوس نباشند و چه بهتر بلیت دو طرفه بگیرند.

به گفته اکبری در حال حاضر بلیت به مقدار کافی برای رفت و برگشت به مرزها با نرخ مصوب موجود است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره ناوگان زوار اتباع خارجی و عبور از جاده‌های ما، گفت: امسال برای اتوبوس‌های خارجی نظیر پاکستانی‌ها، شرایط سختگیرانه اعمال کردیم، اتوبوس با سن ۱۵ سال حداکثر و با معاینه فنی حداکثر ۱۸ سال باشد، البته در افغانستان همچنین اتوبوس‌هایی نداریم همچنین در غیر این صورت یکی از مراکز معاینه فنی کشور در نزدیکی مرز باید آنها را تایید کند زوار پاکستان هم تاکید کرده‌ایم سفر هوایی داشته باشد.

اکبری افزود:  در کنار ۲۰۰۰ لیتر سوخت سهمیه، ۵۰۰ لیتر سوخت تشویقی هن به رانندگان فعال در طرح اربعین با توجه به صورت وضعیت ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: یک دستگاه اتوبوس ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان قیمت دارد، اگر دولت ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات بدهد و فرد هم آورده اولیه داشته باشد در کنار هزینه اسقاط می‌تواند به نوسازی اتوبوس خود اقدام کنند.

به گفته وی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته مخصوص نوسازی است، که از این کمک خواهیم گرفت همچنین از ظرفیت اوراق صرفه‌جویی شرکت بهینه‌سازی سوخت استفاده می‌کنیم تا نوسازی ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس محقق شود.