میزان واردات بنزین چقدر است؟

برآورد می‌شود میزان واردات بنزین در سال ۱۴۰۲ که بالغ بر حدود ۲ میلیارد دلار بوده، در سال جاری به حدود ۳ میلیارد دلار افزایش یابد؛ اما چرایی تبدیل ایران به واردکننده بنزین دلایل متعددی دارد که ۴ دلیل، بیش از سایر دلایل موثر بوده است.
کد خبر: ۳۰۶۵

به گزارش اقتصاد معاصر؛ مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری در بخشی از نخستین نشست خبری خود (۲۶ شهریورماه) در خصوص میزان واردات بنزین گفت: "بحث‌هایی که در رابطه با ناترازی‌ها هست، یکی از گیر‌ها همینه، ما حقوق مصوب حق بازنشسته را نمی‌دهیم، اما کسی که بنزین، برق و گاز اضافه مصرف می‌کند تا دلت بخواهد به آن پول می‌دهیم.

 

 ۵ میلیارد (دلار) پول به بنزین می‌دهیم و از خارج وارد می‌کنیم و مصرف می‌کنند، اگر این پول را نمی‌دادیم، می‌توانستیم پول بازنشسته را بدهیم، (حقوق‌ها را) همسان کنیم، پول معلم، پول دارو، پول گندم و پول نهاده را بدهیم. "

 

آیا ۵ میلیارد دلار صرف واردات بنزین می‌شود؟

 

نکته اول که در خصوص سخنان رئیس جمهوری مهم بوده این است که در سال گذشته میزان واردات بنزین حدود ۲ میلیارد دلار بود و اگر رئیس جمهوری به میزان واردات بنزین در سال ۱۴۰۳ نیز اشاره می‌کند، باز هم رقم ۵ میلیارد دلار رقم بسیار بزرگی است که به‌نظر تنها برای واردات بنزین، رقمی غیرواقعی به‌نظر می‌رسد.

 

در متن قانون بودجه سال ۱۴۰۳ (بند پ تبصره ۴) آمده: "به منظور تأمین فراورده‌های نفتی مورد نیاز کشور، به شرکت‌های دولتی تابعه ذی ربط وزارت نفت اجازه داده می‌شود با رعایت اصل پنجاه و سوم (۵۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضمن بکارگیری راهکار‌های بهینه سازی مصرف و کاهش نیاز به واردات فراورده‌های نفتی، مطابق آیین نامه اجرائی این بند به شرح زیر اقدام کنند: ۱ ـ خرید و معاوضه و یا تهاتر فراورده‌های نفتی وارداتی با فراورده‌های نفتی صادراتی تا سقف هشتصد هزار میلیارد ریال از طریق منابع تبصره (۸) این قانون ۲ ـ خرید و فروش، معاوضه و یا تهاتر فراورده‌های نفتی دریافتی از واحد‌های تولید داخلی فراورده‌های نفتی با خوراک تحویلی به آنها تا سقف ششصد هزار میلیارد ریال در قالب ردیف درآمدی و هزینه‌ای مشخص"

 

بر اساس مفاد قانون بودجه امسال، وزارت نفت در سال جاری بابت تأمین بنزین (مجموع خرید خارجی و خرید داخلی از پالایشگاه‌ها) ۱۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد کرد که بر اساس نرخ تسعیر ارز (۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی) حدود ۴.۹ میلیارد دلار (۵ میلیارد دلار مورد اشاره رئیس جمهور) خواهد شد.

 

پس بحث خرید ۵ میلیارد دلار بنزین وارداتی نه در سال گذشته و نه در سال جاری مطرح نبوده و نیست.

 

اما برآورد می‌شود میزان واردات بنزین در سال ۱۴۰۲ که بالغ بر حدود ۲ میلیارد دلار بوده، در سال جاری به حدود ۳ میلیارد دلار افزایش یابد که رقم بالایی است و می‌تواند روی دیگر هزینه‌کرد‌های دولت تأثیر بگذارد؛ البته بخشی یا بیشتر آن با تهاتر صورت می‌گیرد و دولت مستقیما پولی بابت آن نمی‌پردازد، اما تهاتر بنزین با هر کالایی، اگر در هزینه‌کرد مستقیم دولت اثرگذار نباشد، در کاهش مستقیم درآمد دولت (از کالایی که صادرات آن با بنزین وارداتی تهاتر می‌شود) اثرگذار است.

 

۴ دلیل اصلی تبدیل ایران به واردکننده بنزین

 

۱. عدم اصلاح ناوگان حمل‌ونقل کشور؛ از تولیدخودرو‌های پرمصرف تا عدم اسقاط ناوگان فرسوده

خودرو‌های ایرانی تولید دو خودروساز بزرگ کشور، ۲ تا ۳ برابر استاندارد‌های روز جهان مصرف بنزین دارند و در حالی که متوسط مصرف خودرو‌های تولیدی دیگر کشور‌ها ۴ یا ۵ لیتر در هر پیمایش ۱۰۰ کیلومتر است، این رقم برای خودرو‌های تولید ایران ۱۰ تا ۱۲ لیتر است.

 

در واقع اگر خودرو‌ها با استاندارد بین‌المللی در کشور تولید می‌شد، مصرف بنزین به‌جای ۱۲۰ میلیون لیتر در روز، در حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز بود و می‌توانستیم ده‌ها میلیون لیتر در روز صادرات داشته باشیم.

 

بحث اسقاط خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده، یک بحث مهم در راهبرد‌های میان‌مدت برای کاهش مصرف بنزین است که در سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده است.

 

طبق آمار ستاد نوسازی سازمان حمل‌ونقل، بیش از ۲۱ میلیون خودروی سبک در کشور در حال تردد است که بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو، یعنی ۶.۲ درصد از این خودرو‌ها فرسوده هستند.

 

همچنین از تعداد ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در حال تردد در کشور، ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده هستند که سهم بزرگی در مصرف افسارگسیخته بنزین و آلایندگی هوا دارند.

 

روزانه در حدود ۴۶ میلیون لیتر بنزین خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده مصرف می‌شود که در صورت جایگزینی این ناوگان با خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های استاندارد حدود ۲۷ میلیون لیتر بنزین قابل صرفه‌جویی است.

 

۲. تعطیلی توسعه CNG در سال‌های اخیر

با وجود مصوبه سال ۹۸ مبنی بر تبدیل بیش از یک میلیون دستگاه خودرو‌های بنزین‌سوز فعال در حمل‌و نقل عمومی به خودرو‌های دوگانه‌سوز CNG به‌صورت رایگان که محل هزینه‌های آن هم مشخص شده بود، در سال‌های اخیر، اجرای این مصوبه به‌کندی پیش رفت و عملا متوقف شد و صنعت CNG که می‌توانست بار ناترازی بنزین را کم کرده و حتی این ناترازی را به کلی رفع کند، با بی‌مهری مسئولان وقت وزارت نفت مواجه شد.

 

هم‌اکنون بین ۲۱ تا ۲۳ میلیون مترمکعب CNG در روز در کشور به‌مصرف می‌رسد و به همین اندازه ظرفیت افزایش سهم CNG در سبد حمل‌ونقل سبک کشور، با زیرساخت‌های فعلی وجود دارد، بنابراین برای رفع ناترازی ۲۰ میلیون لیتری بنزین، تنها راهکار توسعه CNG می‌تواند در کوتاه‌مدت با سیاست‌گذاری درست و بدون هزینه‌سازی برای دولت، پاسخگو باشد.

 

اگر توسعه CNG متوقف نشده بود و اجرای کامل مصوبه شورای عالی اقتصاد پیگیری می‌شد، امروز می‌توانستیم حداقل مصرف روزانه CNG را به ۳۵ میلیون مترمکعب در روز رسانده و حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون لیتر مصرف بنزین را بیش از آمار فعلی، با مصرف CNG‌جایگزین کنیم. در این صورت بخش اعظمی از ناترازی بنزین رفع شده بود.

 

۳.  کندی در تکمیل طرح‌های توسعه پالایشگاهی و عدم اجرای پروژه‌های جدید

تکمیل کُند طرح‌های توسعه پالایشگاهی و عدم کلنگ زنی پالایشگاه‌های جدید نیز از دلایل اصلی بروز ناترازی بنزین و نیاز کشور به واردات این فرآورده نفتی بود. حتی پالایشگاه مهر خلیج فارس هم با بی‌مهری مواجه شد و پروژه‌ای که قرار بود در سال ۱۴۰۲ به تولید بنزین برسد، اکنون در خوشبینانه‌ترین حالت، فاز نخست آن در پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

 

در بخش تعمیرات دوره‌ای و اورهال پالایشگاه‌ها نیز به مراتب در پالایشگاه‌های مختلف وضعیت غیربهینه‌ای را شاهد بودیم به‌طوری که چندین برابر زمان مورد نیاز، یک پالایشگاه در دوران تعمیرات به‌سر می‌برد و این مسئله در تشدید ناترازی بین تولید و مصرف بنزین و نیاز به واردات بیشتر، اثرگذار بود.

 

۴. تبدیل خودروی شخصی به انتخاب اول مردم

در پی عدم توسعه کمی و کیفی ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون و برون شهری متناسب با نیاز مردم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های استفاده از هواپیما، قطار و اتوبوس از یک‌سو و ثابت نگه‌داشتن نرخ بنزین از سوی دیگر، به نهادینه شدن الگوی پرمصرفی و تبدیل شدن خودروی شخصی به انتخاب اول مردم در تردد‌های درون شهری و برون شهری منجر شد.

 

در واقع در چنین شرایطی، هزینه استفاده از خودرو‌های شخصی به مراتب از هزینه‌های سفر درون شهری و برون شهری با دیگر روش‌ها کمتر است؛ همچنین عدم دسترسی به کمیت و کیفیت مناسب در بخش حمل‌و نقل عمومی، مردم را بیشتر به استفاده از وسایل نقلیه شخصی سوق داده است و نتیجه آن افزایش افسارگسیخته تقاضای بنزین در جامعه است. /تسنیم




ارسال نظرات

اجاره‌نشینی در ایران کمتر از ۸۸ کشور جهان
واردات ۱۲ میلیون تن کالای اساسی در ۶ ماهه امسال
رشد تجارت غیرنفتی با کشورهای همسایه
سالانه ۳۵۰هزارهکتار سامانه نوین آبیاری ایجاد می شود
تحقق خودکفایی با تولید ۱۵ میلیون تن گندم
منع ۱۸۰ روز برای ثبت سفارش سکه مرکز مبادله در صورت عدم مراجعه برای دریافت
پیش بینی زمستان سرد و راهکار های جلوگیری از ناترازی گاز
افزایش ۱۰ هزار مگاواتی مصرف برق تا دوم مهر ماه/ لزوم مصرف بهینه برق
۴ امتیاز مالیاتی ویژه دولت به موجران
افزایش قیمت شیرخام هنوز ابلاغ نشده است
تورم سالیانه گروه غلات منفی نیم درصد شد
وزیر اقتصاد:رشد صنعت بیمه در گرو ارتقای شاخص‌های اقتصادی کشور است
واردات خودرو به بندر سیریک از امروز آغاز می‌شود
اخبار جدید درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان و واریز مابه التفاوت حقوق‌ها
۴ راهکار مهار تورم در بودجه‌ریزی
شاخص ذخیره گاز در ایران دو برابر میانگین جهانی
از عملکرد بازارهای مالی تا وضعیت تورم
مهاجرانی: «FATF» با هماهنگی مجمع تشخیص در حال پیگیری است
طرح تبدیل حواله ۱۴ محصول ایران خودرو اعلام شد+ جدول
قیمت هر ۱۰۰۰ لیتر آب در قبض مشترکان۷۹۰ تومان
هزینه ساخت مسکن به ازای هر متر مربع ۱۸ میلیون تومان است
قیمت‌گذاری میوه و محصولات کشاورزی چگونه ساماندهی می‌شود؟
کمیسیون مشترک همکاری‌ اقتصادی ایران و عربستان برگزار می‌شود
رکود و بی‌برقی، دو لبه قیچی برای بریدن نفس صنعت
واکاوی پاداش‌های نجومی در قانون تجارت فعلی
فرصتی جدید برای گره‌گشایی از میدان مشترک گازی آرش
قیمت گوشی‌های سامسونگ، امروز ۳ مهر ۱۴۰۳
قیمت روز خودرو در بازار سه‌شنبه ۳ مهر ماه ۱۴۰۳
قاچاق ماهانه ۱۰ تن زعفران به آن سوی مرز‌ها
«اصلاح فرمول مزد»|لزوم افزایش دستمزد کارگران ۲ بار در سال
چگونه همستر خود را نقد کنیم؟
وضعیت ترافیک و تردد در جاده‌های کشور امروز ۳ مهر ۱۴۰۳
هشدار هواشناسی/ رگبار پراکنده باران در ۴ استان
جایگزین نیسان آبی معرفی شد
کاهش ۵۰ هزار تومانی قیمت دام سبک در ماه‌های اخیر
اعلام جزییات حقوق بازنشستگان پس از متناسب‌سازی
فروشگاه های اینترنتی صلاحیت توزیع گوشت را ندارند
تشدید وزش باد در نواحی شمال و شمال غرب کشور
برای کاهش قیمت مسکن چه باید کرد؟
وزیر نفت: کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان بزودی برگزار می شود
فروش ۴۵۴۸ قطعه سکه در حراج مرکز مبادله
واردات ۵.۵ میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه در ۶ ماهه ۱۴۰۳
تولید سالانه ۳۰۰ میلیون قوطی کنسرو ماهی در کشور
هشدار نارنجی هواشناسی در پی افزایش امواج آب‌های جنوب کشور
توزیع توکن همستر انجام شد
پیشینه دو هزار ساله دشت مغان
خودکفایی در تولید قند و شکر نزدیک است
علی‌آبادی: همکاری‌های ایران و تاجیکستان در حوزه برق توسعه می‌یابد
اولین کارنامه تورمی دولت پزشکیان/ تورم کدام استان به زیر ۲۵ درصد رسید؟
توسعه روابط ایران و عراق با تکمیل پروژه ریلی شلمچه - بصره
انتقاد رئیس مجلس از انتشار اوراق گواهی ۳۰ درصدی
تشکیل کمیته‌ای مشترک بین وزارت صمت و نیرو برای کاهش ناترازی برق
۴۲.۸ تن شمش طلا در ۶ ماهه امسال وارد کشور شد
جوجه ریزی شهریور به ۱۴۳ میلیون قطعه رسید
کدام کشور بیشترین تعداد ثروتمندان را دارد؟
افزایش ۶۱ درصدی ترانزیت جاده‌ای در نیمه نخست امسال
هزار کیلوگرم زعفران فردا در بورس عرضه می‌شود
رکود شدید بازار خودروی صفر در اتحادیه اروپا
رشد ۵.۳ درصدی شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی
واریز ۴۴ هزار میلیارد تومان سود به حساب ۳۲ میلیون سهامدار
متعهد به ساخت یک میلیون مسکن هستم
تولیدکننده و مصرف‌کننده خودرو ناراضی هستند
چرا ارزش معاملات خرد امروز از مرز ۵ همت عبور کرد؟
انتظار بهبود وضع بازار سرمایه در نیمه دوم سال
سهامداران، بی‌اعتنا به ریسک‌ها
رفع ناترازی انرژی در تمامی بخش‌ها در دستور کار قرار گرفته است
پیش از ورود به بودجه سال ۱۴۰۴ باید تکلیف کسری منابع و مصارف مشخص شود
واحد ۴۵ متری در مناطق مختلف تهران چند؟
خرید تضمینی گندم یک میلیون و ۶۳۴ هزار تن افزایش یافت
صدرو فاکتور خودرو مختل شد
بیت‌کوین ۶۳ هزار دلار شد!
معادن زغال سنگ به سمت مکانیزه شدن حرکت کنند
وقتی نبود نظارت، جان معدنچیان را می‌گیرد!
قوانین صادراتی باید تغییر کنند
بساط پدیده تندیس‌فروشی جمع‌آوری می‌شود
کاهش قیمت مسکن با اعمال محدودیت در معاملات وکالتی
محمد مخبر مشاور و دستیار رهبری شد
توزیع بیش از ۹ هزار تن کود در بین مزرعه‌داران
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
فعلا سایپا طرح فروش ویژه ندارد
مردم منتظر کاهش قیمت سکه و طلا نباشند
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح خودرو های فرسوده+ لینک اسامی برندگان/ نتایج طرح مادران کی اعلام می شود؟
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران فردا اعلام می‌شود
معرفی ۶ معیار جدید امتیاز دهی همستر
مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران اعلام شد+ لینک اسامی برندگان
خبر مهم از صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان+ زمان افزایش حقوق
شبیخون شبانه همستر/ کاربران متقلب حذف شدند!
احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی صادر می‌شود؟
دامنه نوسان فردا شنبه ۲۴ شهریور چقدر خواهد بود؟
سوال اصلی ما از فرزین در رابطه با وام ازدواج است
مطالبات گندم‌کاران و برنامه مجلس برای آنان
وعده‌های اقتصادی مسعود پزشکیان
مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد/ میزان افزایش قیمت‌ها چقدر خواهد بود؟
روایتی مستند از استقراض روزانه بانک آینده از بانک مرکزی
آزادسازی واردات آیفون ۴ میلیارد دلار هزینه ارزی دارد
تصمیم جدید دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
نهادهای اقتصادی مشمول تعطیلی پنجشنبه نمی‌شوند
نتایج قرعه کشی ایران خودرو + اسامی برندگان با کد ملی
تاخیر ۴ روزه در واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
ثبت نام خودرو‌های سایپا از امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۳+جزئیات و شرایط ثبت نام
واریز ۴۰ همت از مانده مطالبات گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی
تقویت ارزش پول ملی؛ مسئله‌ای اساسی و بلندمدت
همتی: گره کور واردات خودرو باز شد
تاب‌آوری بالای بازار ارز در پیچ‌وتاب شوک‌های سیاسی
یارانه ۱۲۵۰ همتی سوخت در سال ۱۴۰۲
آغاز واریز بزرگ برای این بازنشستگان از امروز ۲۰ شهریور+ جزئیات
بنزین بانک‌ها روی آتش لاتاری خودرو
بن‌بست تامین مالی نهضت ملی مسکن از بانک‌ها/ دولت روش جدید طراحی کند
بهره‌وری تخصیص منابع با ارتقای نظام اعتبارسنجی
ضرورت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان و تشکیل زنجیره ارزش منطقه‌ای در دولت چهاردهم
اعلام اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو+ لینک اسامی برندگان
رویه اولویت‌دهی به فیش‌های در صف تخصیص ارز خودکار شد
مجتمع معدنی و صنعتی مس سونگون ورزقان
۶ ظرفیت همکاری اقتصادی ایران و عراق
اشاعه اقتصاد رفاقتی، توسعه نابرابری اجتماعی
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از پایان هفته
«کاتب» جایگزین «خودنویس» در بازار املاک می‌شود؟
نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران‌ خودرو منتظر پاسخ ثبت‌ احوال
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
۹ اقدام برای «تسهیل تجارت» اقتصاد ایران
توزیع توکن همستر انجام شد
افزایش صادرات گاز روسیه به چین و تغییر معادلات در بازار انرژی
چراغی که به تولید رواست به مسکن حرام است!
شیر کیلویی ۱۸ هزار تومان، لبنیات را ۲۵ تا ۳۰ درصد گران می‌کند
خشکسالی پاییزی در انتظار ایران
یارانه ۴۷۰ همتی دولت به گاز/ صنعت و نیروگاه بیشترین دریافت‌کنندگان گاز
واریز مطالبات گندمکاران از مرز ۱۶۰ همت گذشت
تحولات تجاری جهان در آینه موقعیت ژئواکونومیک ایران
جزئیات تازه از رسوب خودرو‌ها در گمرک منطقه ویژه بم
تذکر به دولت درباره اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
بریکس و نظم نوین اقتصاد جهانی
شاخص فضای کسب و کار در دولت سیزدهم بدتر شد/ «محدودیت اینترنت» عامل اصلی
بورس، دوباره جان می‌گیرد؟
قیمت خودرو های وارداتی امروز ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۳ توصیه رهبر انقلاب به دولت چهاردهم
عقب‌نشینی باکو از کریدور زنگزور؟
فرصت‌سوزی ۱.۲ میلیارد دلاری
برنامه پاک‌نژاد شبیه اوجی است؟
کوچ تسهیلات مسکن به سمت ساخت و ساز
خروج سرمایه از چین تا کجا ادامه می‌یابد؟
فرصت‌ها و چالش‌های الحاق پاکستان به کریدور شمال-جنوب
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان تامین اجتماعی +جدول اولویت ها
عوامل ناترازی بنزین چیست؟
پاشنه‌آشیل بازار توافقی ارز چیست؟
۸ پیش‌شرط‌ برای شروع «جراحی اقتصادی»
۴ مسیر غیرقیمتی مدیریت مصرف بنزین
تاثیر تصمیم جدید فدرال رزرو بر نرخ بیت‌کوین
اعلام نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران خودرو امروز ۲۵ شهریور
عوارض خروج از کشور گران شد
کودتا علیه سازمان جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا
قیمت جدید محصولات سایپا 28 شهریور
فنر بورس در زمان صعود رها خواهد شد
ساخت‌و‌ساز در فاز رکودی
ایست مقام پولی به دور باطل افزایش نرخ‌های بهره
چرا طلای جهانی رکورد زد؟
رشد تولید ۴ محصول زراعی ایران در سال زراعی جدید
دولت چهاردهم و مسئله متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
گزارش

«اقتصاد معاصر» بررسی می‌کند؛

اجاره‌نشینی در ایران کمتر از ۸۸ کشور جهان

آمار‌ها نشان می‌دهند که درصد مالکیت مسکن در ایران بیشتر از ۸۸ کشور جهان از جمله فرانسه، انگلیس، آمریکا، آلمان، قطر و عربستان است.

عملکرد ناامیدکننده بنیاد مسکن در واگذاری زمین در روستا‌ها

با آن که بنیاد مسکن بر اساس قانون جهش تولید و عرضه مسکن مکلف به تامین ۲ میلیون قطعه زمین رایگان در روستاها بود اما تاکنون عملکرد ضعیفی در این رابطه داشته است.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

رکود و بی‌برقی، دو لبه قیچی برای بریدن نفس صنعت

بررسی دو گزارش شامخ اتاق بازرگانی و گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران مرکز پژوهش‌های مجلس، نشان می‌دهد بی‌برقی و رکود در پنج ماهه اول امسال، صنایع کشور را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

گزارش «اقتصاد معاصر» از ابعاد جدید حادثه معدن طبس؛

وقتی نبود نظارت، جان معدنچیان را می‌گیرد!

بزرگترین حادثه معدنی ایران در آخرین شب تابستان در معدن زغال سنگ طبس رخ داد و خروج محبوسین در حال انجام است. با این حال مهم‌ترین سوال این تلقی می‌شود که علت انفجار مرگبار در این معدن چه بوده است؟

یادداشت و تحلیل

کامران ندری، کارشناس اقتصادی

۴ راهکار مهار تورم در بودجه‌ریزی

دولت باید مساله تورم را جدی بگیرد و حل آن را همچون بودجه‌ریزی در راس برنامه‌های خود قرار دهد، از همین‌رو سازگاری سیاست‌های مالی دولت با سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی یک ضرورت گریزناپذیر می‌شود. با توجه به نزدیک بودن به ایام تدوین بودجه، ۴ پیشنهاد از جمله اصلاحات تدریجیِ قیمت‌ها به سیاست‌گذار توصیه می‌ شود.

امیرحسین موسوی، پژوهشگر اقتصادی

بارقه‌های کم‌رمق شدن رشد اقتصادی

بانک مرکزی در گزارش اخیر خود از رشد اقتصادی ۳.۲ درصدی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ خبر داد اما با وجود این رشد مثبت، کاهش سرعت آن علامت هشداری را برای تداوم روند آن به صدا درآورده است.

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار و کارگری

ساختار نظام پرداخت حقوق و دستمزد باید اصلاح شود

راهبرد اشتباه دولت برای تعیین دستمزد، خود عامل خیلی از مشکلاتی بوده که امروز ما در بازار کار کشور شاهد آن هستیم، به طوری که کاهش بهره‌وری نیروی کار و کاهش بهره‌وری سرمایه که عوارض این نوع اقدامات بوده، باعث دوری کشور از روند توسعه شده است.

محمدباقر شیرمهنجی، کارشناس اقتصادی

هوش مصنوعی، ماشین اداره‌ آینده دنیا

کاربرد هوش مصنوعی در ابعاد مختلف زندگی بشر از جمله اقتصاد، سیاست، فرهنگ، محیط‌ زیست و... هر روز پررنگ‌تر از قبل می‌شود و کاربرد این فناوری در سطح سیاست‌گذاری مورد بحث قرار خواهد گرفت.

گفت وگو

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

تولیدکننده و مصرف‌کننده خودرو ناراضی هستند

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وضعیت خودروسازی به گونه‌ای است که هم تولیدکننده گلایه دارد و هم مصرف‌کننده ناراضی است و باید این رویه اصلاح شود.

مدیرکل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

قوانین صادراتی باید تغییر کنند

مدیر کل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای حل مشکلات و چالش‌های پیشروی صادرکنندگان قوانین صادراتی باید مورد بازبینی قرار گیرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

بازار طلا و سکه التهابی ندارد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: از هفته گذشته تاکنون یک التهاب خاصی را در بازار جهانی شاهد بودیم، به طوری که انس جهانی طلا قیمتی بالای ۲،۶۰۰ دلار را تجربه کرد. با این حال اما بازار‌ داخلی خیلی التهاب نداشته و شرایط مناسبی را طی می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»:

تک نرخی کردن ارز یک شبه امکان پذیر نیست

یک فعال اقتصادی با انتقاد از چند نرخی بودن نظام ارزی کشور، گفت: دولت جدید نمی‌تواند قیمت ارز را با استفاده از شوک درمانی تک نرخی کند. این امر باید به صورت مرحله‌ای و نه به شکل یک شبه انجام شود.