۰۵/آذر/۱۴۰۴ | ۱۷:۰۲
مرگ بوفون دروازه بان ایتالیا صحت دارد؟ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۵ آذر ۱۴۰۴ بیانیه سازمان هواپیمایی کشوری درباره خبر احداث فرودگاه در شهرستان دزپارت قیمت و شرایط فروش کیا اسپورتیج ۲۰۲۵ هرمس خودرو + مشخصات ترکیب احتمالی و ساعت بازی استقلال مقابل الوصل امارات بانک مرکزی: حد مجاز نسبت خالص دارایی‌های ثابت بانکی، حداکثر ۳۰ درصد است بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد قیمت روز گوشی ۵ آذر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا ویژه آذر ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت‌نام پنج راهکار برای خروج از بن‌بست اقتصادی ایران و پاکستان اعلام محدودیت‌های ترافیکی از ۵ تا ۸ آذرماه طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۵ آذر ۱۴۰۴ + جدول تصمیم جدید دامپزشکی:دام‌های سبک نیز در مقابل تب برفکی واکسینه می‌شوند هشدار افزایش آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن تهرانی به ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دلار و ارز امروز ۵ آذر ۱۴۰۴ میزان افزایش حقوق کارمندان در ۱۴۰۵ + نحوه محاسبه حقوق کارمندان و مبلغ افزایش ۴.۷ درصدی ناوگان هوایی فعال طی ۷ ماه امسال زمان واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی+جزئیات و مشمولان و مبلغ حمایت تشریح سازوکار وصول مالیات ۸ درصدی علی الحساب از اول دی ماه وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۵ آذر ۱۴۰۴ بیمه مرکزی: برای اجرای دقیق قانون «بیمه شخص ثالث» آمادگی کامل داریم محل ازدواج رونالدو و جورجینا؛ مکان ۵۱۱ ساله در پرتغال!+ عکس ماجرای بیمه تکمیلی بازنشستگان به کجا رسید؟ جزئیات ۶ بخشنامه مالیاتی با عمر کمتر از ۱۱ روز قیمت جهانی نفت امروز ۵ آذر ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۵ آذر ۱۴۰۴ خروجی‌های پرسپولیس مشخص شدند؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۵ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۵ آذر ۱۴۰۴ ثبت‌ نام فروش فوق‌العاده سایپا امروز ۴ آذر ۱۴۰۴ + شرایط ثبت‌ نام و لینک سایت سایپا سکوت وزارت صنعت و سردرگمی خریداران خودروهای وارداتی جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۴ آذر ۱۴۰۴ امیدواری به خاموشی کامل آتش‌سوزی الیت معامله ۲۹۱ کیلوگرم شمش نقره در بورس کالا گزارش فروش ۹ دارایی دولتی به ارزش ۳۱ همت توسط سازمان خصوصی سازی آغاز پرداخت خسارت خودرو‌های آسیب‌دیده در جنگ ۱۲ روزه آتش هیرکانی به طول کامل مهار شد + جزئیات طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ + جدول پیام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پدیده نوظهور پتروشیمی ایران؛ مدل ترکیبی ظهیر، «کرماشا» را از حصار تحریم‌ها به سه‌برابر سود رساند رکورد تاریخی سودآوری در «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» شکست ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به سوددهی رسید چرا عدالت در صنعت خودرو اجرا نمی‌شود؟ محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است دلیل افزایش قیمت محصولات ایران خودرو اعلام شد قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول تعویض رایگان قطعه بخاری خودرو‌های ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود انتقاد خودروسازان از "سختگیری استاندارد برای خودروهای تولید داخل" محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است زنجیره توزیع در صنعت خودرو شفاف نیست؛ سهم بالای مونتاژکاران در ارزبری هزینه‌های تاخیر ۱۷ ساله در خصوصی سازی ایران خودرو موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از سامانه‌های فیلترشکن واردات کالاهای اساسی بدون انتقال ارز جلسات کمیته مزد ۱۴۰۵ در آذرماه آغاز می‌شود نحوه فعالیت بانک ها در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی امروز ۴ آذر ۱۴۰۴+شرایط، قیمت‌ها و سایت ثبت نام ۵۳ درصد سهام آلومینای ایران واگذار می‌شود سازمان مالیاتی اخذ مالیات از تراکنش کارتخوان‌ها را رد کرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ آغاز اجرای کسرِ آنی مالیات از کارت‌خوان از اول دی‌ماه+ جزییات قیمت جهانی نفت امروز ۴ آذر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۴ آذر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی/ ورود سامانه بارشی جدید پرداخت آنی مالیات ارزش افزوده از طریق کارتخوان‌ها ایران کم‌بارش‌ترین پاییز ۵۸ سال اخیر را سپری می‌کند زمین برای ساخت مسکن هست اما اراده اجرا در وزارت راه دیده نمی‌شود بی‌نظم‌ترین شرکت هواپیمایی کدام است؟ سهمیه بنزین به کارت ملی منتقل شود یا کارت بانکی؟ آغاز واردات شکر از هفته آینده متقاضیان مسکن ملی بخوانند جزییات حذف ۴ صفر از پول ملی اعلام شد توانیر: ۷۰۰ هزار ماینر غیرمجاز در شبکه برق کشور فعال‌ است سخنگوی صنف جایگاه‌داران: تبخیر بنزین دو برابر استاندارد است رشد ۲.۸ درصدی تجارت خارجی غیرنفتی نسبت به سال گذشته لزوم پرهیز از درج اعداد غیرواقعی و غیرقابل تحقق در لایحه بودجه ۱۴۰۵ جنگ قیمتی برای خودروهای برقی در راه است احیای بورس از مسیر تعامل جهانی قیمت جهانی نفت امروز 1404/9/3 بحران بازار مسکن زیر سایه بانک‌ها قیمت برنج رسما اعلام شد صیدی: اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بازگشته است بنزین سوپر کشف قیمت شد سازوکار جدید افزایش قیمت بلیط هواپیما موجودی سدها به یک‌سوم ظرفیت رسید قیمت جدید محصولات زامیاد منتشر شد+جدول آغاز واردات شکر از هفته آینده وضعیت بورس امروز ۲ آذر ۱۴۰۴ آغاز مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها شیوع بیماری تب برفکی عامل اصلی التهاب بازار لبنیات پرداخت ۵۰ همت وام ودیعه مسکن به ۲۶۳ هزار مستأجر بنزین سوپر تحویل جایگاه‌داران می‌شود مهر تایید دیوان عدالت اداری بر دستورالعمل ساخت‌وساز در املاک باغ‌های تهران سقف انتشار اوراق بهادار ارزی، ۱۰ میلیارد دلار تصویب شد قیمت روز گوشی ۲ آذر ۱۴۰۴ ممنوعیت صادرات میلگرد به عراق تعرفه حق تمبر اوراق دولتی برای سال ۱۴۰۴ مشخص شد+ جدول آیین نامه مرتبط با پرداخت یارانه ها ابلاغ شد قیمت جدید سیمان اعلام شد+ جدول لیست قیمت جدید آپارتمان در شهر تهران ۲ آذر ۱۴۰۴ خبر مهم وزیر نفت برای دارندگان کارت سوخت جزییات لایحه افزایش حقوق بازنشستگان منتشر شد ۴۰ درصد ارزش معاملات خرد در اختیار ۴ صنعت روزی که بازار سرمایه صاحب قانون شد کاهش ۳۸ درصدی ورودی آب به سد‌ها در دوماهه نخست پاییز قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲ آذر ۱۴۰۴ مجوز واردات بدون انتقال ارز کالا‌های اساسی صادر شد چهار هدف اصلی دولت از لایحه افزایش حقوق بازنشستگان یک عرضه اولیه دیگر در فرابورس کشف قیمت شد پزشکیان قانون حذف چهار صفر از پول ملی را ابلاغ کرد کاهش کسری بودجه اولویت نخست دولت است پزشکیان‌: فرصت‌های جدید برای سرمایه‌گذاران در حال شکل گیری است سخنگوی دولت: عرضه بنزین سوپر وارداتی از فردا آغاز می شود ثبت نام سایپا ویژه آذر ۱۴۰۴+شرایط و لینک ثبت نام استیضاح وزیر راه در ۱۶ محور تقدیم هیات رئیسه مجلس شد نرخ سود بین‌بانکی درجا زد! «سرپرست معاونت رفاه و امور اقتصادی» منصوب شد مصوبه جدید شورای فقهی بانک مرکزی؛ پرداخت حقوق با وام مرابحه ممنوع شد قیمت روز گوشی ۱ آذر ۱۴۰۴ افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۵ مشخص شد | آیا حقوق کارمندان نزدیک به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد؟ جزئیات تازه از اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در سال ۱۴۰۵ هشدار مرکز اطلاعات مالی به مؤسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز افزایش حقوق سال ۱۴۰۵ کارمندان و بازنشستگان چقدر است؟ بنزین سوپر وارداتی از یک هفته تا یک ماه آینده در جایگاه‌ها عرضه می شود دریافت مالیات ارزش افزوده با نرخ 8 درصد از رستوران های زنجیره ای همایش سالانه بازار سرمایه با حضور رئیس جمهور آغاز شد رئیس سازمان برنامه و بودجه برای ارائه گزارش به کمیسیون بودجه می‌رود پایان زیست نفتی و فرصت بازآفرینی نقش ایران در نظم جدید جهانی/ نظام تصمیم گیری باید از بی‌تصمیمی خارج شود آغاز افتتاحیه دوازدهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی/ زمان بازآفرینی قدرت ایران فرا رسیده است وزیر اقتصاد به کمیسیون صنایع مجلس می‌رود آمریکا در حال تخریب نظم خودساخته/ ایران برای نقش آفرینی نیازمند تغییر مسیر است وزیر نیرو به کمیسیون کشاورزی مجلس می‌رود تحریم با مذاکره رفع شدنی نیست/ «بازآفرینی قدرت» تنها راه پیش‌روی ایران در نظم نوین جهانی سقف ذخیره بنزین در کارت سوخت در سال ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۱ آذر ۱۴۰۴ رشد ۵۰ درصدی صادرات با راه‌اندازی تالار دوم ارزی قالیباف: احکام برنامه هفتم کاملا قابلیت اجرا دارد تشکیل کمیته ویژه برای ساماندهی نیرو‌های شرکتی/ ۴ هدف لایحه افزایش حقوق قیمت جدید پراید وانت در بازار صادرات ۳۲ میلیارد دلاری در ۷ ماه؛ تراز تجاری همچنان منفی بانک‌های دولتی ۵۴۵ هزار میلیارد ریال دارایی مازاد فروختند تأمین سوخت زمستانی فولاد و صنایع معدنی در دستور کار مدنی‌زاده: ستادهای توسعه منطقه‌ای وارد فاز عملیاتی شد افزایش میل کارمندان به بازنشستگی با لایحه جدید دولت ۶۰ لیتر سهمیه بنزین امشب شارژ می‌شود حذف ۴۳۸ هزار نفر از فهرست یارانه نقدی در آبان افزایش قیمت حامل‌های انرژی راه‌ حل ناترازی نیست خودرو‌های برقی ۵۰ تا ۷۰ درصد آلایندگی کمتری دارند خضریان: بانک آینده ۳۵۰ همت به بانک مرکزی بدهکار بود محور صعودی قیمت لبنیات و سقوط بازار تقاضا + جدول قیمت کالاهای اساسی قیمت خودرو امروز پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ + جدول وزیر کار: مسکن کارگری دغدغه رفاهی کارگران را کاهش می‌دهد صندوق‌های رمزارز در آستانه ورود به بورس تهران تدابیر گمرک برای کاهش توقف کالا در مبادی ورودی شرایط جدید بازنشستگی اعلام شد+ جزییات ثبت نام بهمن موتور با تحویل فوری امروز ۲۸ آبان ۱۴۰۴+ قیمت قطعی+ شرایط و لینک ثبت نام قیمت روز گوشی ۲۸ آبان ۱۴۰۴ متقاضیان وام ازدواج بخوانند/ رقم پرداختی تسهیلات تغییر کرد معرفی شماره تماس ۳ مرجع پاسخگویی حوزه یارانه‌ها گمرک: صمت مسئول محاسبه سقف مجاز صادرات است ردیف تعرفه خودروهای وارداتی از مجوز بهینه سازی مصارف ارزی استثنا شود واریز فوق‌العاده خاص به کارمندان تعیین تکلیف شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ قیمت بنزین سوپر در بورس مشخص شد برندگان مرحله ششم پیش‌فروش مشخص شدند زمان عرضه اولیه داترا + مبلغ نقدینگی افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات لبنی توقیف ۱۵۰۶ پرونده اوراق بهادار در یک ماه قیمت انواع تلویزیون امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۷ آبان۱۴۰۴ تفاهم‌نامه توسعه مهارت‌های دیجیتال منعقد شد کیوی ایران بازارهای هند و اوراسیا را فتح کرد آزادسازی قیمت آرد و اجرای «طرح نان نو» راه نجات صنعت نان ابلاغ حذف عوارض آب مجازی از ۵ محصول آب‌بر کشاورزی قیمت روز گوشی ۲۶ آبان ۱۴۰۴ ۸ کالای جدید به فهرست ترخیص ۹۰ درصدی اضافه شد آغاز پیش‌فروش رسمی سکه با قیمت‌گذاری حراجی+ جزییات قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۲۶ آبان۱۴۰۴ قیمت میوه و سبزیجات امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ بدهی ارزی دولت به واردکنندگان برنج ۱۲ ماهه شد زمان حراج اصلی پیش‌فروش سکه + جزییات دستورالعمل اجرایی مدیریت مگس بنه زعفران ابلاغ شد بسته جدید اصلاحات گمرکی در راه است توضیحات گمرک در خصوص تغییرات تعرفه‌ای خودروهای سواری و سنگین وارداتی نقش صندوق ضمانت سپرده‌ها در مدیریت دارایی بانک آینده افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان با طرح جدید دولت بانک مرکزی پس از آینده، سراغ موسسه ملل رفت میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می شود ثبات ۷ هفته‌ای نرخ سود بین‌بانکی در سطح ۲۴ درصد پشتبانی امور دام توزیع‌کننده انحصاری نهاده دام شد عدالت در توزیع یارانه‌ها بازنگری می‌شود برنج پاکستانی با چه قیمتی عرضه می‌شود؟ طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۲:۴۷ ۱۴۰۴/۰۷/۱۴
در گفت‌وگوی اختصاصی با مشاور وزیر اقتصاد مطرح شد

ضرورت کنترل ترازنامه بانکی همزمان با حمایت از طرح‌های پیشران

عضو هیات‌مدیره بانک توسعه صادرات با تاکید بر لزوم استمرار سیاست کنترل ترازنامه بانک ها به دلیل وجود بانک های ناتراز، یکی از راهکارهای تامین مالی اقتصاد از ناحیه نظام بانکی را مستثنی‌کردن طرح‌های پیشران از حدود رشد ترازنامه دانست و گفت: وقتی بانک‌های ناسالم و ناترازی ارزی داریم، بخشی از رشد نقدینگی روی نرخ ارز خالی و منجر به جهش ارزی می‌شود و یک چرخه تقاضای نقدینگی-رشد نرخ ارز، ایجاد می‌کند.
ضرورت کنترل ترازنامه بانکی همزمان با حمایت از طرح‌های پیشران
کد خبر:۳۱۹۱۱

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ سال ۱۴۰۴، سال دوم برنامه هفتم است و این قانون تکالیف متعددی را بر عهده سیاست‌گذاران و مدیران کشور قرار داده است. یکی از اهداف کلان این برنامه افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور به متوسط ۸ درصد در طول اجرای برنامه است. آمار‌های رشد اقتصادی در سال اول برنامه نشان‌دهنده فاصله معنادار نرخ رشد با اهداف تعیین‌شده است. 

برای بررسی چگونگی کمک به افزایش نرخ رشد اقتصادی و نزدیک شدن به اهداف برنامه هفتم با ابزار‌های پولی و اعتباری، با علی روحانی اقتصاددان، عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات و مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی به گفت‌و‌گو پرداختیم که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید.

کنترل مقداری ترازنامه باید تا زمان فعالیت بانک‌های ناسالم ادامه یابد

اقتصاد معاصر: بررسی سیاست‌های اقتصادی کشور در ۴ سال گذشته نشان می‌دهد رویکرد سیاست‌های پولی و مالی تقریبا انقباضی بوده، به طوری که سیاست کنترل مقداری ترازنامه برای کاهش نرخ رشد نقدینگی و کنترل نرخ رشد دستمزد‌ها به اجرا درآمد و از طرف دیگر رشد سقف بودجه هم در طول این سال‌ها فاصله زیادی با نرخ تورم داشته است. هر چند که در ۴ سال گذشته به طور متوسط رشد اقتصاد ایران بالای ۴ درصد بوده است اما در سال دوم برنامه به نظر می‌رسد آثار سیاست‌های انقباضی بسیار محسوس شده است. به نظر شما با توجه به اهمیت پیدا کردن سرمایه در اقتصاد ایران و ضرورت افزایش رشد اقتصادی و تشکیل سرمایه ثابت، به نظر شما رویکرد ما بعد از دوره جدید سیاست‌گذاری چگونه باید باشد.

روحانی: ابتدا نکته‌ای درباره سیاست کنترل مقداری بیان می‌کنم و بعد سوال شما را پاسخ می‌دهم. ببینید، سیاست کنترل مقداری ترازنامه یک سیاستی برای جبران خلا نظارتی در نظام بانکی بود. در واقع به لحاظ نظارتی، بانک مرکزی امکان نظارت مقتدرانه بر بانک‌ها را نداشت، به طوری که فرایند‌هایی که منجر به خلق پول می‌شد واقعا در چارچوب‌های بانکداری متعارف هم نبود. پس به عنوان یک سیاست احتیاطی ما کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها را پیاده کردیم که منجر به محدود شدن رشد کل‌های پولی شود. درواقع، چون کانال انتقال از بانک مرکزی و سیاست‌های بانک مرکزی و کنترل پایه پولی و حتی نرخ بهره، به رشد نقدینگی و سایر کل‌های پولی به خاطر وجود بانک‌های ناسالم معیوب بود، به سمت سیاست کنترل مقداری ترازنامه رفتیم. به عبارت دیگر اگر بانک‌های ناسالم را نداشتیم نیازی هم به اعمال سیاست کنترل مقداری ترازنامه هم نداشتیم.

کد ویدیو

اگر بانک‌های ناسالم نبودند، تنظیم خلق پول بانک‌ها و رشد نقدینگی با ابزار‌هایی مانند ذخیره قانونی یا نرخ بهره بین بانکی امکان پذیر بود. اما چون بانک‌های ناسالم هر سیاست پولی‌ای را تخریب می‌کنند ناچار به اجرای سیاست کنترل مقداری ترازنامه هستیم؛ بنابراین بنده همچنان از اصل سیاست کنترل مقداری ترازنامه دفاع می‌کنم. تا زمانی که بانک‌های ناسالم به فعالیت ادامه می‌دهند معتقدم این سیاست باید ادامه پیدا کنه در غیر این صورت رشد نقدینگی از دست می‌رود.

لزوم ایجاد بند پیشران در درون سیاست کنترل مقداری برای تامین مالی طرح های بزرگ اقتصادی

اقتصاد معاصر: اما می‌شود این پیچ سیاستی را تغییر داد.

روحانی: بله، کنترل مقداری ترازنامه اجزای مختلف دارد. مثلا این بخش که آیا با همه بانک‌ها به یک شکل برخورد کنیم. مثلا هر بانک ۲ تا ۲.۵ درصد رشد در ماه داشته باشند یا اینکه متناسب با شرایط بانک و استاندار‌های بانکی و میزان حمایت از تامین مالی تولید می‌توانیم میزان رشد ماهانه ترازنامه هر بانک را تنظیم و تعیین کنیم. اینکه از چه ابزاری به عنوان جریمه استفاده کنیم. نرخ ذخیره قانونی را به عنوان جریمه بانک متخلف به کار بگیریم یا از ابزار دیگری استفاده کنیم. اینکه چه مواردی را از شمول کنترل مقداری ترازنامه مستثنی کنیم. 

مثلا خرید اوراق دولت از رشد ترازنامه مستثنی می‌شود و این یعنی یک دارایی‌ای را که می‌دانیم منجر به رشد نقدینگی می‌شود، از حدود رشد ترازنامه مستثنی شده است. اینکه چه مواردی مستثنی شود یکی از همان پیچ‌های سیاستی است که می‌توانیم برای اصلاح سیاست کنترل مقداری ترازنامه به نفع افزایش سرمایه گذاری و رشد اقتصادی استفاده کنیم. یکی از مواردی که خیلی استفاده نشد و سوال اصلی شماست که متناسب با شرایط فعلی اقتصاد چه سیاستی را باید در پیش بگیریم پاسخ من این است که کنترل مقداری ترازنامه باید ادامه یاید، اما باید از یکی پیچ‌های سیاستی که تاکنون استفاده نکرده‌ایم، استفاده کنیم. آن پیچ سیاستی چیست؟ مستثنی شدن یا امتیاز قائل شدن برای مجموعه‌ای از مصارفی که ربطی به اوراق دولتی هم ندارد و محرک رشد سرمایه گذاری در اقتصاد کشور است.

کد ویدیو

یک زمان می‌گوییم بانک سرمایه در گردش بدهد و الان هم ترجیح همه بانک‌ها این است که سرمایه در گردش بدهند. نرخ‌های این تسهیلات هم خوب است و ریسک کمتری دارد، اما از این تسهیلات سرمایه گذاری جدید درنمی آید. درست است که در برخی موارد، اگر سرمایه در گردش صرف خرید ماشین آلات صنعتی از بنگاه دیگر شود یا تولیدات یک بنگاه داخلی، تولید ماشین آلات صنعتی است، این سرمایه در گردش به نوعی کمک به سرمایه گذاری جدید است، اما درصد این نوع بنگاه‌ها خیلی پایین است.

اگر بانک به طرح‌های سرمایه گذاری تسهیلات بدهد آن وقت است که می‌گوییم یک سرمایه گذاری جدید در اقتصاد شکل گرفته است. اگر بانک به طرح وام دهد منجر به سرمایه گذاری می‌شود، اما در حالت فعلی بانک واقعا انگیزه‌ای به پرداخت تسهیلات به طرح‌های سرمایه گذاری ندارد، زیرا ریسک این طرح‌ها بالاست و انواع نااطمینانی در این بخش بیشتر است و بازگشت آن از تسهیلات سرمایه در گردش خیلی بیشتر است. به عنوان مثال سرمایه در گردش ۶ ماهه تسویه می‌شود، اما تسهیلات برای طرح‌های ایجادی حداقل ۵ ساله است.

ضمن اینکه در اغلب موارد تجربه خوبی هم در این زمینه وجود ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ نکول (درصد معوقات) تسهیلات پرداختی به طرح‌های جدید خیلی بالاتر از تسهیلات سرمایه در گردش است؛ بنابراین بانک‌ها خیلی به سمت پرداخت تسهیلات به طرح‌های ایجادی نمی‌روند و اگر مخیر باشند، تسهیلات جدید را به سرمایه در گردش می‌دهند.از طرف دیگر اقتصاد ایران فرصت زیادی برای سرمایه گذاری دارد و بازار‌های صادراتی و بازار داخلی بزرگی دارد؛ بنابراین باید یک مشوقی برای سرمایه گذاری برای طرح‌های ایجادی ایجاد کنیم.

الان درباره تامین مالی از مسیر نظام بانکی و اصلاح سیاست کنترل مقداری ترازنامه صحبت می‌کنیم و فعلا تامین مالی از مسیر جذب سرمایه گذار خارجی، فاینانس و یا تامین مالی از بازار سرمایه صحبت نمی‌کنیم.بانک باید انگیزه‌هایی داشته باشد که بخشی رشد ترازنامه را به طرح‌های ایجادی منتقل کند و در حال حاضر در مقررات مربوط به کنترل مقداری ترازنامه دیده نمی‌شود. از نظر بنده این همان ابزار سیاستی است که در شرایط فعلی باید استفاده کنیم. آن چیزی که از چندین سال قبل می‌گفتیم یک بند پیشران بیاوریم و آنها مستثنی کنیم به این موضوع برمی گردد. طرح‌هایی که ارزآور است یا صرفه جویی ارزی ایجاد می‌ند، نرخ نکول پایین دارد، بازگشت سرمایه سریع است، بازار داخلی و صادراتی دارد، باید فهرست شود و مشوق‌هایی برای تامین آن توسط بانک‌ها تعیین شود.

اقتصاد معاصر: این طرح‌ها از دایره رشد ترازنامه مستثنی شوند؟

روحانی: یا تسهیلاتی که بانک به این طرح‌ها پرداخت می‌کند، در محاسبات رشد ترازنامه لحاظ نشود، یا اینکه این تسهیلات با ضریبی کمتر حساب شود. مثلا اگر تسهیلات پرداختی بابت سرمایه در گردش با ضریب یک محاسبه می‌شود، تسهیلات ایجادی که به معرفی می‌شود، با ضریب نیم محاسبه شود. البته این روش محاسبه و تشویقی که عرض کردم، روش ساده است و می‌شود از روش‌های پیچیده تری استفاده کرد. مثلا این تسهیلات ایجادی معرفی شده را در محاسبه کفایت سرمایه چگونه حساب کنیم.

اقتصاد معاصر: منظور شما این است که اگر تسهیلات بابت طرح‌های ایجادی که با اجماع سیاست گذاران نهایی و به بانک‌ها برای سرمایه گذاری معرفی شده است را بانک تامین مالی کند، در بخش محاسبه ضریب ریسک دارایی‌ها برای کفایت سرمایه، این تسهیلات جزء دارایی‌های باکیفیت باشد؟

روحانی: بله. یا اینکه ذخیره گیری بابت آن کمتر گرفته شود، اما فعلا بهتر است وارد جزئیات بانکی این موضوع نشویم، چون از موضوع اصلی دور می‌شویم. طرح‌های ایجادی که باید تامین مالی شوند، حتما باید بر مبنای مطالعات کارشناسی باشد و در فرایند سیاسی انتخاب نشود. پروژه‌هایی که واقعا بخش خصوصی سرمایه گذار دارد و، چون بخش خصوصی وارد می‌شود، تقریبا نسبت به سودآوری آن مطمئن هستیم، بازار صادراتی دارد و ناترازی ارزی را می‌تواند کاهش دهد، چون همانطور که شما گفتید بخشی از مساله تداوم تورم سال‌های اخیر به جهش‌های ارزی برمی گردد و این جهش‌ها هم در ناترازی ارزی ریشه دارد. بخشی از این ناترازی را باید در سیاست‌های تجاری دنبال و اصلاح کنیم. سرمایه گذاری‌هایی که ناترازی ارزی را کاهش می‌دهد باید در اولویت قرار گیرند.

کد ویدیو

بنابراین باید ۵-۶ شاخص برای پروژه‌هایی که مشمول این برنامه شوند باید نوشته شود و معتقدم ازجمله ویژگی‌های این طرح صادرات محور بودن تولیدات در این طرح هاست. البته اگر تولیدات این طرح‌ها نیاز به واردات را کاهش دهد، باز هم قابل قبول است. ویژگی مهم دیگری که این طرح‌ها باید داشته باشد، تمایل و انگیزه بخش خصوصی به فعالیت و سرمایه گذاری در آن بخش است.

این طرح‌ها قطعا نباید طرح‌های کوچک و متوسط باشند، چون نظارت بر مصرف این تسهیلات و جلوگیری از انحراف آن هم دارای اهمیت است. در غیر این صورت با این پدیده مواجه می‌شویم که بانک به اسم پروژه‌های پیشران به طرح‌های معرفی شده وام می‌دهد و گیرنده این تسهیلات، منابع را صرف خرید املاک و مستغلات می‌کند.اینجا بندی که استثنا می‌شود مسیر نظارتی جدی و متفاوتی از سایر تسهیلات باید داشته باشد و یکی از لوازم نظارت پذیر شدن این طرح‌ها بزرگ بودن آنها است.

اقتصاد معاصر: اندازه بزرگ و از نظر تعداد محدود باشد؟

روحانی: بله. طرح‌های بزرگی که خودشان پیشران زنجیره‌ای از تولید یک محصول هستند. پس در مجموع سیاست کنترل مقداری باید ادامه یابد، چون با بانک‌های ناتراز مواجهیم و سایر ابزار‌های سیاستی اثرگذار نیست، اما با این اصلاح که پروژه‌های خاصی را که شرایط مشخصی دارند از شمول این محددویت ترازنامه خارج شوند و تامین مالی شوند.

اقتصاد معاصر: اگر بخواهیم یک نتیجه‌ای از این بحث بگیریم و اثر این پیشنهاد را در متغیر‌های کلان ببینیم، به نظر شما سیاست گذار پولی باید برای یک بازه زمانی دو سه ساله یک مقدار اهداف کنترل رشد نقدینگی را به سمت نرخ‌های بالاتر تعدیل کند؟

روحانی: ببینید، ما همین الان هم وقتی رشد نقدینگی را حدود ۲۳ تا ۲۵ درصد هدف گذاری می‌کنیم، به این هدف نمی‌رسیم، چون رشد نقدینگی ما بیش از ۲۵ درصد است، زیرا موضوعاتی مثل اوراق دولتی از رشد ترازنامه مستثنی است. بخش دیگر این است که جرایمی که بابت تخلف بانک‌ها از حدود رشد ترازنامه تعیین کرده‌ایم، اثرگذاری بالایی ندارند. بانک جریمه شده، اما تا حدود زیادی به کار خود ادامه داده و ترازنامه را بیش از حدود تعیین شده رشد داده است.

کد ویدیو

نتیجه این می‌شود که رشد نقدینگی از هدف گذاری تعیین شده فراتر می‌رود. حال آیا باید این عدد ۲۵ درصد را تعدیل کنیم و بالاتر ببریم؟ من اصراری به این کار ندارم. من می‌گویم باید یه عنصر را به سیاست کنترل مقداری ترازنامه اضافه کنیم و آن طرح‌های پیشران است و این طرح‌ها از حدود رشد ترازنامه استثنا شوند.

اقتصاد کمبود نقدینگی دارد اما فعلا راه حل آن تامین مالی زنجیره‌ای است

اقتصاد معاصر: سوال را به این خاطر پرسیدم که برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد در مقطع فعلی اقتصاد ایران از کمبود نقدینگی در حال آسیب دیدن است و اثر آن را در کاهش تقاضا می‌بینیم.

روحانی: من با این گزاره کاملا موافقم، چون در چند سال اخیر تورم ما بالاتر از رشد نقدینگی بوده است. یعنی حجم واقعی نقدینگی در حال کاهش بوده و بنگاه‌ها هم احساس می‌کنند نقدینگی نیست. اما نتیجه این نیست که هدف گذاری رشد نقدینگی را به سمت اعداد بالاتر تغییر دهیم. از این وضعیت چند نتیجه باید گرفت، یکی اینکه بعضی مصارف را که می‌دانیم هدف سرمایه گذاری برای تولید کالا را محقق می‌کند را مستثنی کنیم. یک نتیجه دیگر این است که به سمت تامین مالی زنجیره‌ای برویم. تامین مالی زنجیره‌ای اثر چندانی بر رشد ترازنامه ندارد و می‌توانیم از این مسیر بخشی از نیاز نقدینگی را تامین کنیم. الان تعداد خیلی محدودی از بانک‌ها در این زمینه فعال هستند و بدنه اغلب بانک‌ها اصلا شناختی از تامین مالی زنجیره‌ای ندارند یا اینکه انگیزه‌ای برای آن ندارند.

در سمت گیرندگان تسهیلات هم شرایط اینگونه است به طوری که اغلب به دنبال دریافت تسهیلات ریالی هستند و با انتشار اوراق گام و مواردی از این دست آشنا نیستن.تامین مالی زنجیره‌ای در فضای بانکی و بخش خصوصی نیاز به معرفی دارد تا بتوانیم بخش قابل توجهی از تسهیلات سرمایه در گردش از مسیر تامین مالی زنجیره‌ای انجام شود و منابعی که قبلا بابت تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت می‌شد، دیگر پرداخت نمی‌شود و این منابع آزاد شده می‌تواند صرف پرداخت تسهیلات برای طرح‌های ایجادی دارای مشوق و معرفی شده از سوی دولت شود؛ لذا نیاز بنگاه‌ها به سرمایه در گردش را نباید صرفا با ریال و تسهیلات ریالی پاسخ داد بلکه از سایر ابزار‌های تامین مالی مثل تامین مالی زنجیره‌ای این نیاز قابل تامین است.

اقتصاد معاصر: اما نرخ‌های اوراق گام که در بازار سرمایه تنزیل می‌شود، خیلی بالا رفته است.

روحانی: مثلا چقدر شده است؟

اقتصاد معاصر: ۳۰ تا ۳۵ درصد.

روحانی: خب فکر می‌کنید نرخ موثر سود تسهیلاتی که بانک‌ها به بنگاه‌ها می‌دهند از این ارقام کمتر است؟

اقتصاد معاصر: قطعا این نرخ‌ها با هم همبستگی دارند.

روحانی: درست است که نرخ سود مصوب تسهیلات ۲۳ درصد است و واقعا خیلی از بانک‌ها با این نرخ تسهیلات می‌دهند، اما یک حواشی ایجاد می‌کنند که با احتساب آنها نرخ سود موثر را برای تسهیلات گیرنده را افزایش می‌دهد. چون از این طرف هم بانک‌ها با نرخ سود بالاتری سپرده می‌گیرند، مجبور می‌شوند با نرخ سود موثر بالاتری هم تسهیلات بدهند. چند درصد هم هزینه‌های دیگر بانک را در نظر بگیرید و ذخیره قانونی بانک و ذخایر عمومی را کسر کنید، بانک نمی‌تواند با نرخ سود ۲۷ درصد سپرده بگیرد و با نرخ ۲۳ درصد تسهیلات بدهد.

نرخ موثر تسهیلات با این روند بالای ۳۰ درصد است.مساله أوراق گام نرخ نیست بلکه آشنا نبودن دو طرف، یعنی هم سمت بانک و هم سمت متقاضیان تسهیلات سرمایه در گردش، از أوراق گام و کارکرد‌های آن است. همین الان برخی بنگاه‌ها از أوراق گام استفاده می‌کنند. ضمن اینکه یک بنگاه برای تامین مالی خودش یک پرتفو طراحی می‌کند. مثلا می‌گوید بخشی از نیاز نقدینگی را تسهیلات می‌گیرم، بخشی را اوراق گام می‌گیرم.

پیش‌نیاز کارآمدی سیاست انبساط پولی رفع ناترازی ارزی و بانکی است

اقتصاد معاصر: به نظر می‌رسد یکی از علل بالا بودن نرخ بهره کمبود نقدینگی است و تقاضای پول فاصله زیادی با عرضه پول دارد. بخشی از این نرخ بالای بهره ناشی از ناترازی‌هایی است که اشاره کردید و بخشی از ناشی از تقاضای تسهیلات است و این موجب بالا رفتن نرخ شده است. فکر می‌کنید به وسیله بند پیشرانی که مطرح کردید، ما یک انبساط نقدینگی اینجاد کنیم که اثر آن کاهش نرخ بهره در بازار باشد، فکر می‌کنید این سیاست درست خواهد بود. یعنی این سیاست منجر به این خواهد شد که نرخ موثر بهره از دامنه ۳۰ درصد در دامنه ۲۰ درصد قرار بگیرد؟

روحانی: من فکر می‌کنم برای حل این مساله خیلی نباید به دنبال در سطح کلان باشیم. اگر رشد نقدینگی را زیاد کنیم خطر جهش‌های ارزی زیاد خواهد شد. اگر کنترل ترازنامه در سال‌های اخیر به کار گرفته نمی‌شد، حتما نرخ ارز بالاتر از ارقام فعلی بود.

کد ویدیو

درواقع یکی از دلایلی که نرخ ارز باوجود جهش‌هایی که رخ داده بیش از این نشده است، یا آن ابرتورم‌هایی که ۳-۴ سال پیش برخی اقتصاددانان نامه نوشتند و نسبت به آن هشدار دادند، اتفاق نیفتاد، ناشی از اجرای سیاست کنترل مقداری ترازنامه بود؛ لذا اینکه ما این سیاست کنترل مقداری را حذف کنیم، با آن موافق نیستم.

اقتصاد معاصر: نگفتم برنامه کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها را حذف کنیم.

روحانی: شما می‌گویید نرخ هدف رشد نقدینگی را یک مقدار بالاتر ببریم.

اقتصاد معاصر: بله. البته برای همیشه نه. برای یک بازه زمانی دو تا سه سال.

روحانی: اجرای این سیاست، پیش‌نیاز‌هایی لازم دارد. حواسمان باشد تا زمانی که بانک‌های ناسالم و ناترازی ارزی داریم، یعنی سیاست‌های تجاری و انتظاراتی که منجر به خروج سرمایه می‌شود و اینها ناترازی ارزی ایجاد می‌کند، بخشی از رشد نقدینگی خودش را روی نرخ ارز خالی می‌کند و منجر به جهش ارزی می‌شود. این جهش ارزی مجددا نیاز به نقدینگی ایجاد می‌کند و اقتصاد را وارد یک چرخه تقاضای نقدینگی جدید، جهش ارزی خواهد کرد. این چرخه نباید شکل بگیرد و مستمر شود؛ بنابراین اگر می‌خواهیم هدف رشد نقدینگی را بالا ببریم باید به این پیش نیاز‌ها توجه کنیم. هر چند که بانک مرکزی ترازنامه بانک‌های ناسالم را کنترل می‌کند و مانع از رشد بیشتر آنها می‌شود، اما این بانک‌ها همچنان به فعالیت ادامه می‌دهند و ناترای ارزی باتوجه به انتظاراتی تورمی، همچنان وجود دارد. 

سیاست‌های تجاری و قیمتی به گونه‌ای است که نمی‌توان گفت اینها تخقق دهنده ناترازی است. بالاخره الان در شرایطی هستیم که ۶ سال پیش صادرکننده فرآورده بودیم و الان واردکننده چند میلیارد دلاری فرآورده هستیم. وقتی می‌گوییم از خالص صادرکننده فرآورده به خالص واردکننده فرآورده تبدیل شده‌ایم، این یعنی فشار به بازار ارز. در این شرایط با افزایش نرخ هدف رشد نقدینگی موافق نیستم.یکی از ناترازی‌های موجود هم ناترازی بودجه است.

این ناترازی بودجه هم خودش متاثر از بخش‌های دیگر است. بخشی از رشد نقدینگی به خاطر کسری بودجه است و درواقع بخشی از رشد نقدینگی صرف تامین مالی دولت می‌شود، نه تامین مالی بخش خصوصی؛ بنابراین تا زمانی  که این ناترازی‌ها را حل نکرده‌ایم به سمت افزایش نرخ هدف رشد نقدینگی نباید برویم. اما می‌توانیم با مستثنی کردن بند پیشران برای تامین مالی توسعه، ظرفیت‌های خوبی ایجاد کنیم.

اقتصاد معاصر: برای تامین مالی طرح‌های ایجادی و همان بند‌های پیشران، این برنامه از مسیر بانک‌های تخصصی دولتی پیگیری شود یا بانک‌های توسعه‌ای که در آینده ایجاد خواهد شد یا اینکه بانک‌های تجاری هم از این برنامه استقبال کنند و استقبال آنها بهینه خواهد بود یا خیر؟

روحانی: برای پیشبرد این برنامه خیلی به بانک‌های خصوصی امیدی ندارم مگر اینکه خودشان را تامین مالی می‌کنند. مثلا بانک تجاری خصوصی  به جای اینکه یک شرکت بزرگ معدنی را تامین مالی کند، در همان شرکت بزرگ معدنی خودش یک پروژه تعریف کند و به عنوان بند پیشران از امتیازات تعیین شده بانک مرکزی و دولت استفاده کند و در این قالب تسهیلات بدهد.

کد ویدیو

اقتصاد معاصر: یعنی بانک خصوصی از فرصت استفاده می‌کند و به شرکت‌های خودش وام می‌دهد.

روحانی: دقیقا. ولی بالاخره این کار را در قالب یک پروژه پیشران برای کشور انجام دهد. ولی در بانک‌های اصل چهل و چهاری (بانک‌های تجارت، ملت، صادرات) و بانک‌ها دولتی می‌شود پروژه‌های سرمایه گذاری جدی‌ای تعریف کرد. خیلی هم تابع آن مزایایی که تعیین می‌کنیم است. اینکه چگونه از رشد ترازنامه مستثنی شوند، جرائم چگونه متناسب با این عملکرد کاهش دهیم. در حال حاضر بانک مرکزی با بانک‌ها اینگونه تعامل می‌کند که اگر مجموعه‌ای از تکالیف را درست انجام دادید، سقف رشد ترازنامه شما را بالاتر می‌برم. آن مجموعه‌ای از تکالیف چیست؟ مثلا پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج درست انجام شده است یا نه؟ تسهیلات نهضت ملی مسکن را پرداخت کرده‌ای یا نه؟ آیا سقف‌های مقرراتی مثل تسهیلات به اشخاص مرتبط به سرمایه نظارتی را رعایت کرده‌ای یا خیر. اگر بانک اینها را درست انجام داده باشد بانک مرکزی سقف رشد ترازنامه بانک‌ها را به میزان مشخصی افزایش می‌دهد.

بنابراین می‌توان یک نظام انگیزشی برای تامین مالی طرح‌های پیشران طراحی کرد که به طور طبیعی حتی بانک‌های خصوصی هم انگیزه تامین مالی این طرح‌ها را پیدا می‌کنند.