۱۴۰۳/۰۷/۰۴

۱۴:۵۵

۵۰۰۰ کیلومتر خط آهن خاک میخورد!

رئیس کارگروه فنی واگن‌های باری انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ضمن تشریح دلایل عقب‌ماندگی صنعت ریلی در کشور، معتقد است یکی از چالش‌های صنعت ریلی احداث خطوطی است که تقاضایی برای آن وجود ندارد و صرفا منابعی برای آنها هزینه شده و در حال حاضر خاک می‌خورند.
کد خبر: ۳۴۵۷

به گزرش اقتصاد معاصر؛ احسان سالاری درباره چرایی عقب ماندگی صنعت ریلی کشور و برابر نبود عرضه و تقاضا در این بخش اظهار کرد: عقب ماندگی صنعت ریلی را می توان در چند بخش دسته بندی کرد. یک موضوع مربوط به تکنولوژی است. دنیا به یک نتایجی در این بخش رسیده و آن را انجام می دهد اما ما هنوز درگیر موضوعات کارشناسی هستیم.

 

از تجارب دنیا استفاده نمی‌کنیم 

وی افزود: برای مثال در برقی کردن قطارها در سطح کارشناسی بحث داریم و به تجارب مشابه در دنیا توجهی نمی کنیم. دنیا دیگر از لکومتیو دیزل الکتریک استفاده نمی کند زیرا خرابی آن بالا بوده و نگهداری آن سخت است. به عنوان مثال کره جنوبی بیش از ۱۰ سال است که لکومتیوهای دیزل الکتریکش را کنار گذاشته و خطوطش را برقی کرده است. لکومتیو دیزل الکتریک یعنی یک نیروگاه سیار که بر روی ریل حرکت می کند و قطعا نیروگاه هم مشکلات زیادی دارد و هر لحظه ممکن است خاموش شود و در هرکدام از بخش ها مشکل ساز شود. دنیا این را فهمیده است که خطوط ریلی را باید برقی کرد. یعنی یک نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالای ۸۰ درصد ایجاد و برق آن در خطوط ریلی استفاده می کند به جای اینکه از لکومتیو دیزل الکتریک با رندمان کمتر از ۳۰ درصد استفاده کند.

 

 هنوز در خانه اول قرار داریم که قطارها را برقی کنیم یا خیر!

این کارشناس حوزه ریلی تصریح کرد: وقتی لکومتیو برقی شود برق آن قطع نخواهد شد زیرا نیروگاه اختصاصی برای آن در نظر گرفته می شود و به شبکه متصل است. از طرفی این لکومتیوها خراب نمی شود زیرا به جز چند موتور الکتریکی قطعه دیگری ندارد. اما ما هنوز در خانه اول قرار داریم که آیا قطارها را برقی کنیم یا خیر.

 

لکومتیوهای دیزل اسقاط کره جنوبی را تعمیر و وارد شبکه می‌کنیم 

سالاری در ادامه گفت: چندسال است که لکومتیوهای دیزل کره جنوبی را که در مرحله اسقاط قرار گرفته وارد کشور کرده و اصطلاحا دستی بر سر و روی آن می کشیم و با کمی تعمیرات آن را وارد شبکه می کنیم تا در خطوط سیر کنند. چه کسی قرار است این فرآیند را قطع کند و راه‌آهن را به سمت برقی شدن سوق دهد؟ لازم نیست در مرحله اول تمام خطوط برقی شود می توانیم یک مسیر کوتاه ۵۰۰ کیلومتری را در ابتدا برقی کنیم و در ادامه برقی سازی به کل شبکه تسری یابد.

 

شانس خراب شدن و نشدن قطارها ۵۰ درصد است

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به سخنان اخیر مدیرعامل راه آهن اشاره کرد و گفت: مدیرعامل راه آهن در اظهارات اخیر خود گفته است که آماده به کاری لکومتیوهای ما کمتر از ۵۰ درصد است. این یعنی یک لکومتیوی که شروع به حرکت کند به احتمال ۵۰ درصد در راه خراب می شود. یعنی خراب شدن یا نشدن لکومتیو شانس ۵۰ درصدی دارد!

 

۵۰۰۰ کیلومتر خط آهن خاک می‌خورد!

وی در ادامه دیگر عقب ماندگی این صنعت را احداث مسیرهای یک خطه دانست و عنوان کرد: هر خط جدیدی که احداث می کنیم یک خطه است. برای مثال یک خط اراک را به همدان وصل می کند و از آنجا به کرمانشاه می رود. این خط برای چیست؟ یک خطه بودن آن چقدر می توان به جابه جایی مسافر و بار در مدت زمان کوتاه کمک کند؟ یا مثلا مسیر یک خطه زاهدان به بافق چقدر می تواند کارایی داشته باشد؟

 

احداث مسیرهای یک خطه اشتباه است

رئیس کارگروه فنی واگن های باری انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته افزود: نادرست ترین کار ممکن همین احداث مسیرهای یک خطه است، زیرا سرعت سیر و خدمات رسانی کاهش می یابد. مسافر دیر می رسد و بار هم دیر می رسد و ظرفیت هم بسیار کاهش می یابد. تک خطه بودن ظرفیت ما را در بسیاری از مسیرها پایین آورده است.

 

وی بیان کرد: احداث خط دوم به اندازه خط اول هزینه بر نیست، زیرا زیرساخت ها با خط اول فراهم شده است. اما به نظر می رسد احداث خط در این مملکت حرکت سیاسی است و همه مراکز استان ها می خواهند به شبکه وصل شوند در حالی که فعلا نیاز نیست همه استان ها به خطوط ریلی متصل شوند.

 

۵۰۰۰ کیلومتر خط آهن بدون تقاضا

سالاری در ادامه اظهار کرد: گفته می شود ۵۰۰۰ کیلومتر خط ریلی کشیده شده که هیچ تقاضایی برای آن نیست. این یعنی منابع حیف و میل شده است، زیرا خطی کشیده ایم که به درد کسی نمی خورد و تقاضایی نیست. اینها پول مملکت است و نباید اینگونه مصرف شوند. ما می گوییم یک خط ساخته شود ولی درست، نه اینکه هزار خط ساخته شود و کلی هزینه بر باشد ولی تقاضایی برای آنها نباشد و خاک بخورند.

 

 

راه آهن هیچ باری از دوش دولت برنداشته است

وی با بیان اینکه بودجه بخش ریلی محدود است ولی همین بودجه محدود هم به درستی مدیریت نمی شود، اظهار کرد: از طرفی وقتی راه‌آهن کارنامه ضعیفی از خود ارائه داده و ناوگان ریلی هیچ باری از دوش کشور بر نداشته طبیعی است که برای دولت اختصاص بودجه بیشتر به این بخش صرفه اقتصادی نداشته باشد. اگر راه آهن قطارهای باکیفیت و سریع السیر داشته باشد و در شبکه حمل و نقلی تاثیر به سزایی داشته باشد طبیعی است دولت به آن کمک بیشتری خواهد کرد. اینکه چاهی درست کنیم و هرچه آن را پرکنیم تمام نشود و نتیجه ای هم نداشته باشد برای چه کسی فایده دارد؟ راه آهن چه باری از کشور برداشته که بودجه بیشتر بگیرد؟ آیا باری از دوش تلفات جاده‌ای یا کاهش قاچاق سوخت برداشته شده است؟

 

تمایل سرمایه‌گذاران کم شده است

وی در پاسخ به چرایی کاهش تمایل شرکت های خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش گفت: بخش خصوصی تعدادی واگن و لکومتیو خریداری کرده و در اختیار راه آهن قرار داده است ولی راه آهن با رفتار خود باعث شده بازگشت سرمایه مناسب به سرمایه گذاران اتفاق نیافتد. از طرفی راه آهن به عنوان سیاست گذار در این بخش نتوانسته هماهنگی های لازم را در این بخش داشته باشد. این حوزه ۱۰۰ سال قدمت دارد و باید تصمیمات کلان آن هوشمندانه گرفته شود.

 

شرکت‌ها با مشکل نقدینگی مواجه هستند/ رگولاتور وجود ندارد

این کارشناس حوزه ریلی با بیان اینکه باعدم سرمایه گذاری شرکت ها مواجه هستیم، افزود: در گذشته برخی از شرکت ها واگن خریداری می کردند و مشوق هایی برای آنها وجود داشت ولی در حال حاضر به دلیل عدم وجود رگولاتور، حاشیه سود شرکت ها به شدت کاهش یافته است و برای سرمایه گذاران صرفه اقتصادی ندارد. از طرفی راه آهن خودسرانه اقدام به نرخ گذاری در این بخش کرده و سهم خود را نیز در این بخش افزایش داده که در نهایت سهم شرکت ها کم شده است و شرکت ها با مشکل نقدینگی مواجه شده اند.

 

سالاری در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه در قوانین نیز عقب ماندگی هایی زیادی داریم و نقش بخش خصوصی اصلا مشخص نیست، گفت: رگولاتور وجود ندارد و خود راه آهن در مورد همه چیز تصمیم می گیرد و نیاز است که ساختار اصلاح شود.

 

قیمت‌گذاری دستوری، چالش دیگر صنعت ریلی

وی در ادامه با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری بلیت قطار نیز از چالش های دیگر این صنعت است، گفت: قیمت ها باید متناسب شود تا سرمایه گذاران بتوانند با نقدینگی حاصل از آن واگن های جدید خریداری کنند. اینگونه نمی شود که قیمت گذاری دستوری انجام داد ولی از آن طرف با قیمت های روز و بالا اقدام به خرید تجهیزات و لوازم یدکی واگن ها کرد.

 

 رئیس کارگروه فنی واگن های باری انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته تصریح کرد: هسته اصلی حمل و نقل نرخ سوخت است و تا وقتی قیمت سوخت اینگونه باشد تقاضا منحرف می شود. تا وقتی که سفر با خودروی شخصی هزینه کمتری داشته باشد انتخاب اول مردم خواهد بود. اگرچه در حال حاضر اگر قیمت سوخت هم تغییر کند حمل و نقل عمومی پاسخگوی مردم نخواهد بود.

 

با کمبود نیروی کشش در راه آهن مواجهیم/ واگذاری از امور به بخش خصوصی

وی در پاسخ به این سوال که مدیریت جدید راه آهن باید چه برنامه هایی را در اولویت کاری خود قرار داد تا بتواند از این چالش ها خارج شود، گفت: به لحاظ سیاست گذاری کلی، فوری ترین مساله در راه آهن کمبود نیروی کشش است. این هم یک راه حل دارد که راه‌آهن مالکیت لکومتیوهای اصلی را که در خطوط سیر می کنند و تعداد آن به حدود ۳۰۰ دستگاه می رسد، به بخش خصوصی واگذار کند. در دنیا بخش دولتی به دنبال خرید قطعه یا تامین سوخت برای لکومتیو نیست. موضوعی که در حال حاضر بخشی از دغدغه بخش دولتی ما شده است. این وظایف باید طی فرآیندی به بخش خصوصی واگذار شود. این واگذار کردن باعث ورود منابعی به راه آهن می شود. همزمان باید با آن یک پروژه تعریف شود و عواید ناشی از آن به برقی کردن برخی خطوط از جمله خط بافق-بندرعباس اختصاص داده شود. برقی سازی منجر به تحول در شبکه می شود.

 

رگولاتور نباید ذی النفع باشد

به گفته وی باید اعتمادسازی بزرگی برای بخش خصوصی انجام شود. بخش خصوصی می خواهد سرمایه بیاورد و زمانی تمایل آنها برای سرمایه گذاری بیشتر می شود که بداند دستش به جایی بند است. یعنی اینگونه نباشد که با تغییر مدیریت همه قوانین تغییر کند وتصمیمات آنی گرفته شود. رگولاتور نباید ذی النفع باشد.

 

۳۰ درصد کرایه‌ها به خط می‌رسد 

وی همچنین به سهم بندی کرایه های در بخش ریلی اشاره کرد و گفت: در بخش باری معضل بزرگی به نام سهم بخش زیرساخت از کرایه وجود دارد. حدود ۳۰ درصد کرایه‌ به خط اختصاص می یابد در حالی که در بخش جاده ای دولت از بودجه کشور جاده ها را احداث، تعمیر و نگهداری می کند. یعنی بار اگر از جاده برود پول بابت کرایه به راننده می رسد ولی در بخش ریلی اینگونه نیست و حدود ۳۰ درصد از این کرایه به سهم خطوط ریلی است که انحصارا در اختیار راه آهن است و عدد بزرگی است. ۲۵۰ هزارتومان به ازای هر تن کیلومتر است. دولت باید در این بخش تصمیم درستی بگیرد. اگر این موضوع حذف شود بخش ریلی قابلیت رقابت با بخش جاده ای پیدا می کند./ ایسنا




ارسال نظرات

رسوب ۱۰۰ هزارتن برنج خارجی در گمرکات کشور
«قیمت‌گذاری دستوری» بازار مسکن را کنترل نمی‌کند
وضعیت ترافیک و تردد در جاده های کشور امروز ۹ مهر ماه ۱۴۰۳
هشدار بارندگی برای ۱۸ استان
مردم امیدوار به رفع فیلترینگ باشند؟
چرا سود سهام عدالت پرداخت نمی شود؟
انباشت ۴۰ هزار خودروی فرسوده در مراکز اسقاط
کندی روند حدنگاری زمین‌های کشاورزی در روستا‌ها
کاهش التهاب خودرو یک روز پس از تنش
طرح ویژه مجلس برای تغییر دستمزد کارگران
واردات ۱۱ میلیارد خودرو به ایران در ۱۲ سال گذشته
بررسی لایحه اجازه افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول در کمیسیون اقتصادی
جزییات ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
تولید ماهانه شیرخشک نوزاد به بیش از ۶.۵ میلیون قوطی رسید
افزایش دمای هوای شهر‌های شمالی از ۹ مهر ماه
اعلام زمان پنجاه و پنجمین حراج شمش طلای مرکز مبادله
کلیات طرح جهش تولید در شهرک های کشاورزی تصویب شد
کم‌کاری مدیریتی در حادثه تلخ معدن طبس مشهود است
تامین منابع مالی پروژه‌های مسکن‌سازی با رونق پیش فروش مسکن
مبادلات تجاری ایران و ترکیه به 3.6 میلیارد دلار رسید
استفاده از فناوری‌های نوین برای ایمنی معادن
۱۳۵۲ میلیارد تومان ضرر روی دست خریداران صندوق‌های طلا
مدت زمان صدور کارت سوخت کوتاه می شود؟
سیگنال مثبت تورم شهریور به بانک مرکزی
رئیس کل بانک مرکزی راهی استانبول شد
تعویق انتخابات هیئت‌مدیره نظام مهندسی به نفع یک جریان خاص
آثار بلندمدت عدم تناسب دستمزد‌ها بر سرمایه‌های انسانی
کریدور شمال-جنوب؛ برنده رقابت در رویای راه ابریشم جدید 
قیمت‌های مسکن در منطقه یک تهران همچنان نجومی
قیمت سکه و طلا در بازار کاهشی شد
ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مولدسازی در راه‌آهن
از هر ۴ مشترک خانگی، یکی پرمصرف است
بانک مرکزی چرا در بازار ارز توافقی مداخله کرد؟
چگونه می‌توان بر ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی برق غلبه کرد؟
بودجه ۱۴۰۴؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم
دلار ریخته و مشتری گریخته
تخلف وزارت کار در افزایش ندادن حقوق کارگران معدن
۱۷ ناشر ۲.۴۰۰ میلیارد تومان سود از طریق سجام پرداختند
رشد ۴۳ درصدی سهام شناور شرکت‌های بورس تهران در ۶ سال اخیر
توضیحات رئیس مجمع واردات درباره رسوب ۱۰۰ هزار تن برنج در گمرک
جزئیات بدهی میلیاردی «عظیم زاده» به بانک پارسیان
محدود شدن دامنه نوسان چه اثری بر معاملات بازار بورس داشت؟
ورود ۸ همت نقدینگی به کارگزاری‌ها در هفته نخست مهر ماه
تصویب گواهی کاهش انتشار آلایندگی در کمیته فقهی سازمان بورس
اعلام شرایط جدید پیش فروش وانت پراید ۱۵۱ + جدول
دستور عارف برای پرداخت مطالبات چایکاران
فروش ۹۶ کیلو طلا در حراج امروز+قیمت
۱۲۰۰ پروژه زیربنایی و روبنایی در بافت‌های فرسوده در دست ساخت است
پالس مثبت بسته محرک ۸۰۰ میلیارد یوانی چین به اقتصاد دنیا
دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد منصوب شد
۸ راهکار کلیدی برای نجات صنعت برق کشور از ناترازی
مدیریت رفتارهای هیجانی اقتصادی قیمت ارز را کاهش داد
خرید گندم از ۱۲ میلیون تن عبور کرد
بروز نشانه‌های تخلیه هیجان و آغاز تعادل در بورس
قیمت طلا، سکه، دلار و ارز امروز ۸ مهر ۱۴۰۳
قیمت گوشی موبایل امروز یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول
قیمت روز تلویزیون‌های ال جی در بازار ۸ مهر ۱۴۰۳
نسبت سود واردات کدام کالاها بیشتر است؟ + جدول
۶ توصیه برای ایجاد ثبات ارزی در شرایط تحریمی
رشد درآمدهای نفتی کشور باوجود اتفاقات اخیر منطقه
رشد تجارت خارجی با احیای شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی
بیت‌کوین از روند صعودی خود باز ماند؟
پیشنهاد توزیع سبدکالا ۵ میلیونی بین کارگران
دریافت ۵ برابر هزینه تامین برق از مشترکان بسیار پرمصرف
آدرس غلط بانک‌ها؛ وام نهضت ملی مسکن در بن‌بست؟
میزان افرایش قیمت لبنیات مشخص شد
وزارت جهاد مکلف به تامین سالانه ۳۰ درصد بذر کشاورزان است
دلار بعد از کاهش هیجان اتفاقات لبنان به ثبات قبلی بازمی‌گردد
کاهش ۲۷ درصدی ورودی سدها نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته
اقداماتی که به خودکفایی گندم منجر شد/چالش‌های تولید گندم چیست؟
تمامی کارت‌های سوخت به مالکان تحویل داده خواهد شد
آغاز حراج شمش طلا از ساعت۱۲ امروز/حراج سکه فردا برگزار می‌شود
از وضعیت بورس تا واردات برنج
خبر مهم وزیر کار درباره افزایش حقوق کارگران + مشمولان
تغییرات قیمت برخی از کالا‌های های اساسی در یک ماه+ جدول
قوه قضائیه به پرونده تخلف گسترده ایران‌خودرو ورود می‌کند
وزیر جهاد کشاورزی: ۲۰ درصد از مطالبات گندم کاران باقیمانده است
قیمت ۱۰۰۰ توکن همستر به تومان چقدر شد؟ آیا همستر رشد می کند؟
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
فعلا سایپا طرح فروش ویژه ندارد
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
مردم منتظر کاهش قیمت سکه و طلا نباشند
ثبت نام ایران خودرو ویژه مادران از امروز ۳ مهر
نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا
اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح خودرو های فرسوده+ لینک اسامی برندگان/ نتایج طرح مادران کی اعلام می شود؟
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران فردا اعلام می‌شود
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران اعلام شد+ لینک اسامی برندگان
مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود
خبر مهم از صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان+ زمان افزایش حقوق
شبیخون شبانه همستر/ کاربران متقلب حذف شدند!
عربستان هدف نفت ۱۰۰ دلاری را کنار می‌گذارد
ثبت نام فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو+ جدول و شرایط
همه چیز درباره سامانه ثبت نام وام ازدواج ve.cbi.ir + مشاهده وضعیت ثبت نام
احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی صادر می‌شود؟
دامنه نوسان فردا شنبه ۲۴ شهریور چقدر خواهد بود؟
اعلام روش ثبت‌نام در سامانه جدید وام قرض‌الحسنه ازدواج
سوال اصلی ما از فرزین در رابطه با وام ازدواج است
روایتی مستند از استقراض روزانه بانک آینده از بانک مرکزی
شاهسون‌ها در «دشت مغان» چه کردند؟
مطالبات گندم‌کاران و برنامه مجلس برای آنان
وعده‌های اقتصادی مسعود پزشکیان
جزییات ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
تصمیم جدید دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
کارگران هم مشمول لایحه کاهش ساعت کاری می‌شوند
مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد/ میزان افزایش قیمت‌ها چقدر خواهد بود؟
ورشکستگی صندوق بازنشستگی کشور در بحران ناترازی
ثبت نام خودرو‌های سایپا از امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۳+جزئیات و شرایط ثبت نام
نهادهای اقتصادی مشمول تعطیلی پنجشنبه نمی‌شوند
آزادسازی واردات آیفون ۴ میلیارد دلار هزینه ارزی دارد
واریز ۴۰ همت از مانده مطالبات گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی
یارانه ۱۲۵۰ همتی سوخت در سال ۱۴۰۲
تاخیر ۴ روزه در واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
نتایج قرعه کشی ایران خودرو + اسامی برندگان با کد ملی
جزئیات واریز وجه برای برندگان ایران خودرو+ مهلت و جدول قیمت
تحقق خودکفایی با تولید ۱۵ میلیون تن گندم
بن‌بست تامین مالی نهضت ملی مسکن از بانک‌ها/ دولت روش جدید طراحی کند
رویه اولویت‌دهی به فیش‌های در صف تخصیص ارز خودکار شد
آغاز واریز بزرگ برای این بازنشستگان از امروز ۲۰ شهریور+ جزئیات
همتی: گره کور واردات خودرو باز شد
آیا نفت به قیمت جهانی به پالایشگاه‌ها فروخته می‌شود؟
توزیع توکن همستر انجام شد
بهره‌وری تخصیص منابع با ارتقای نظام اعتبارسنجی
وزیر نفت: برای حضور در بازار نفت و گاز تاجیکستان آماده‌ایم
الزام ۱۷ بانک به افزایش سرمایه ۵۱۸ همتی برای فرار از ورشکستگی
ضرورت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان و تشکیل زنجیره ارزش منطقه‌ای در دولت چهاردهم
اعلام اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو+ لینک اسامی برندگان
«کاتب» جایگزین «خودنویس» در بازار املاک می‌شود؟
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از پایان هفته
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
۹ اقدام برای «تسهیل تجارت» اقتصاد ایران
۶ ظرفیت همکاری اقتصادی ایران و عراق
پایداری تولید نفت صادراتی در مناطق نفت‌خیز جنوب
ضرورت تسریع در ساخت کریدور هند-ایران-ارمنستان
نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران‌ خودرو منتظر پاسخ ثبت‌ احوال
اشاعه اقتصاد رفاقتی، توسعه نابرابری اجتماعی
پیش بینی جدید اوپک از تقاضای نفت در ۲۰۵۰
ظرفیت بارگیری نفتکش‌ها در بندر صادراتی ماهشهر افزایش می‌یابد
چراغی که به تولید رواست به مسکن حرام است!
رشد درآمدهای نفتی کشور باوجود اتفاقات اخیر منطقه
تحولات تجاری جهان در آینه موقعیت ژئواکونومیک ایران
شیر کیلویی ۱۸ هزار تومان، لبنیات را ۲۵ تا ۳۰ درصد گران می‌کند
تراز سوخت خودرو، قاچاق و هزینه‌های آن
یارانه ۴۷۰ همتی دولت به گاز/ صنعت و نیروگاه بیشترین دریافت‌کنندگان گاز
افزایش صادرات گاز روسیه به چین و تغییر معادلات در بازار انرژی
واریز مطالبات گندمکاران از مرز ۱۶۰ همت گذشت
تذکر به دولت درباره اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
فرصت‌سوزی ۱.۲ میلیارد دلاری
جزئیات تازه از رسوب خودرو‌ها در گمرک منطقه ویژه بم
گزارش

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

سیگنال مثبت تورم شهریور به بانک مرکزی

تورم ماهانه در ادامه روند نزولی خود، در شهریور امسال به ۱.۷ درصد رسید که در صورت تکرار این رقم در ۶ ماه باقی‌مانده سال، تورم سالانه و نقطه به نقطه به کانال ۲۰ درصدیِ مد نظر بانک مرکزی خواهد رسید.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

قیمت‌های مسکن در منطقه یک تهران همچنان نجومی

با آن‌که مطابق آمار رسمی بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در منطقه یک تهران به ۱۷۹ میلیون تومان رسیده است اما در این منطقه برخی واحد‌های مسکونی با قیمت‌های نجومی بالاتر از این عدد در سکو‌های اینترنتی آگهی شده‌ است.

خبرنگار «اقتصاد معاصر» از بازار ارز گزارش می‌دهد

دلار ریخته و مشتری گریخته

بازار ارز غیررسمی مدتهاست مشتری درست و حسابی ندارد و یکی از آخرین انتخاب‌های مردم برای حفظ ارزش دارایی است، امروز دیگر خبری از صف‌های دلار مثل سال‌های 97 و 98 نیست، به گفته کارشناسان، ذخایر ارزی کشور به قدری مناسب است که تکانه‌های اقتصادی و سیاسی بر این بازار اثری ندارد و مردم هم در یکی دو سال اخیر کمتر سراغ این بازار آمده‌اند اما باید محلی مناسب برای...

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

بروز نشانه‌های تخلیه هیجان و آغاز تعادل در بورس

بهبود آمار‌ها در بورس در دو مولفه جمع‌شدن صف فروش نماد‌های بزرگ و شاخص‌ساز و همچنین افزایش حجم و ارزش معاملات در روز جاری، نشان از عزم بازار سرمایه برای تخلیه هیجانات و رسیدن به تعادل در کوتاه‌مدت دارد.

یادداشت و تحلیل

حسن حیدری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

آثار بلندمدت عدم تناسب دستمزد‌ها بر سرمایه‌های انسانی

شکل‌گیری سرمایه انسانی، فرآیندی بلندمدت و پرزحمت است و پیچیدگی‌های آن نسبت به سرمایه‌گذاری فیزیکی بسیار بیشتر است.

سهیل فضلی، پژوهشگر روابط بین‌الملل:

کریدور شمال-جنوب؛ برنده رقابت در رویای راه ابریشم جدید 

کریدور شمال-جنوب با توجه به جذابیت‌ها، ویژگی‌ها و دستاورد‌های متعددی که خواهد داشت، می‌تواند برگ برنده‌ای برای کشورمان در برابر کریدور شرق-غرب باشد.

حجت بین‌آبادی، پژوهشگر حوزه بودجه و بانکی

بودجه ۱۴۰۴؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم

رعایت چهار اصل ارتقای سرمایه اجتماعی با تاکید بر ارتباط صادقانه با مردم، قاعده‌گرایی و ایفای بدون‌ نقصان تعهدات، انجام اصلاحات مستمر با نگاه بلندمدت و حمایت از محرومان و توانمندسازی جامعه، به‌ عنوان اصول کلی حاکم بر لایحه بودجه در بخشنامه بودجه ۱۴۰۴ ذکر شده‌ است. 

حسن حسن‌خانی، کارشناس اقتصادی

۶ توصیه برای ایجاد ثبات ارزی در شرایط تحریمی

در دولت زمزمه‌هایی برای حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به بهانه «یکسان‌سازی نرخ ارز» به گوش می‌رسد، در حالی که در شرایط تحریم اقتصادی، ابزاری برای اجرای این سیاست وجود ندارد و تعدیل نرخ‌های سیاستی ارز با نرخ غیر رسمی نتیجه‌ای جز افتادن در تسلسل کاهش مستمر ارزش پول ملی در پی نخواهد داشت.

گفت وگو

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با «اقتصاد معاصر» پاسخ داد:

بانک مرکزی چرا در بازار ارز توافقی مداخله کرد؟

سید علی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی با تشریح مداخله بانک مرکزی در بازار ارز توافقی، افزایش صادرات نفتی را یکی از مزیت‌های این بازار معرفی کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

اتفاقات منطقه هیچ خللی در فروش نفت و ذخایر کالای اساسی ایجاد نمی‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه از نظر تأمین کالای اساسی، فروش نفت، تأمین نیازهای ارزی و غیره هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد، گفت: با توجه به ذخایر کافی ارزی کشور، اتفاقات منطقه هیچ اختلالی در ثبات بازار ایجاد نمی‌کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر» تشریح کرد:

۳ گام لازم برای ارتقای کیفیت خودرو داخلی؛ از بازار رقابتی تا ورود فناوری

مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه تحقیق و تفحص از خودروساز داخلی لازم است اما قرار نیست با تحقیق و تفحص وضعیت بازار خودرو و یا کیفیت آن بهتر شود، گفت: با ایجاد بازار رقابتی، کاهش تعرفه‌ واردات خودرو و ورود تکنولوژی، صنعت خودروسازی کشور به سمت ارتقای کیفیت و منطقی‌شدن قیمت‌ها گام برمی‌دارد و رضایت مردم در این صنعت افزایش می ‌یابد.

رییس بخش ذرت موسسه اصلاح و تهیه بذر و نهال در گفت‌وگوی تفصیلی با «اقتصاد معاصر» بررسی کرد:

ظرفیت‌ها و چالش‌های تولید «ذرت» در کشور

علی ماهرخ، رییس بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه‌ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال در گفت‌وگوی تفصیلی با «اقتصاد معاصر» تحلیلی کلان از شرایط ذرت دانه‌ای و ذرت علوفه‌ای کشور ارائه داد.