۳ گام لازم برای ارتقای کیفیت خودرو داخلی؛ از بازار رقابتی تا ورود فناوری
مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده مردم اردکان در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد معاصر به موضوع تحقیق و تفحص از ایران خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع در یکی از کمیتههای کمیسیون برنامه و بودجه در حال بررسی است، این حق قانونی و طبیعی نمایندگان مردم در مجلس است و قطعاً خودروساز داخل نیاز به تحقیق و تفحص دارد و تعداد مختلفی از نمایندگان در حال پیگیری موضوع هستند.
پوردهقان به کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای تولید داخل اشاره کرد و افزود: صنعت خودروسازی ما در ۳ حوزه وضعیت مناسبی ندارد، البته روی صحبت من صرفا با خودروساز نیست، به هر حال بازیگران صنعت خودرو متفاوتاند، موضوع اول قیمت بالای خودروهای داخلی است. مسئله دوم کیفیت پایین و نکته سوم شیوه نامناسب عرضه خودرو است.
این نماینده مردم در مجلس اظهار داشت: در کنار این موارد، موضوعات بسیار دیگری نیز هست که موجب نارضایتی مردم از خودروساز داخلی شده است، ما در بازار انحصاری خودرو که خود مضر است، قیمتگذاری دستوری را نیز داریم به همین دلیل است که در زمین بازی صنعت خودرو، همه در حال زیان هستند. تولیدکننده و عرضهکننده زیان میبینند و مردم ناراضی هستند.
وی با اشاره به اینکه در بازار انحصاری کیفیت خودروهای داخلی نامناسب و قیمت بالا است، تأکید کرد: قطعاً برای نظارت بر عملکرد خودروسازان تحقیق و تفحص لازم است اما قرار نیست با تحقیق و تفحص وضعیت بازار خودرو و یا کیفیت آن بهتر شود، تحقیق و تفحص قرار است کجای بازار را به نفع مردم اصلاح کند؟ بله شاید برخی تخلفات از جمله توزیع ناعادلانه خودرو، گرانفروشی، کمفروشی و غیره در این تحقیق و تفحص مشخص شود و ۱۰ مدیر هم محاکمه شوند، اما اثر این گزارش برای مردم چیست؟ ما در جلسهای این چالشها را به وزیر صمت نیز انتقال دادهایم.
عضو کمیسیون صنایع مجلس تأکید کرد: قطعاً ورود نهادهای نظارتی نظیر مجلس به موضوع خودروسازی کشور خوب است، اما باید بدانیم تنها با ایجاد بازار رقابتی، کاهش تعرفه واردات خودرو و ورود تکنولوژی، صنعت خودروسازی کشور به سمت ارتقای کیفیت و منطقیشدن قیمتها گام برمیدارد و رضایت مردم در این صنعت افزایش مییابد.