
خودروسازان با زیان انباشته در باتلاق فرو رفتهاند

علیاکبر رنجبرزاده، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد معاصر درباره کاهش تولید خودرو پس از افزایش قیمت توسط خودروسازان اظهار داشت: زمانی که اعلام میشود میزان زیان انباشته خودروسازان داخلی به بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و ایرانخودرو به تنهایی حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد، نمیتوان انتظار عملکرد مطلوبی از این شرکتها داشت. این وضعیت مانند یک باتلاق است که هرگونه جابهجایی، موجب فرو رفتن بیشتر در مشکلات میشود.
وی گفت: راهکار اساسی در این حوزه، تقویت خصوصیسازی است اما این امر باید با نظارت قوی دولت بر خودروسازان خصوصی همراه باشد. کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز تاکنون جلسات متعددی در این زمینه برگزار کرده است. علاوه بر این، موضوع صادرات خودرو نیز مطرح شده و مجلس تعرفههای واردات را تا ۶۰ درصد کاهش داد اما در نهایت این مساله در شورای نظارت بر سیاستهای کلی منجر به افزایش تعرفه شد.
نماینده مردم اسدآباد تصریح کرد: تمام این مسائل، دغدغههایی هستند که مجلس با آنها مواجه است و به دنبال راهکاری هستیم که هم کیفیت خودروهای داخلی افزایش یابد و هم قیمتها متناسب با توان مالی اقشار مختلف جامعه تنظیم شود. تحقق این اهداف در سایه رقابت سالم در سطح داخلی و منطقهای امکانپذیر است و گامهایی در این مسیر برداشته شده است. امیدواریم که در فرآیند خصوصیسازی، اراده مستحکمی از سوی سران سه قوه وجود داشته باشد. در عین حال، نظارت دقیق و عمیق بر این فرایند ضروری بوده تا همه حوزههای مرتبط با صنعت خودروسازی نیز تقویت شوند. در این صورت میتوان انتظار داشت که خودروهای باکیفیتتری تولید شود و علاوه بر تامین نیاز داخلی، صادرات خودرو نیز در دستور کار قرار گیرد.