۲۸/آذر/۱۴۰۴ | ۰۷:۱۴
ماده ۵۰ برنامه هفتم بهترین مسیر برای خانه دار شدن مردم است فرودگاه‌ها و ایرلاین‌ها در پی هشدار قرمز هواشناسی در آماده‌باش هستند وزیر جهاد کشاورزی: مشکل تأمین نهاده در کشور برای همیشه مرتفع شده است تاکید پزشکیان بر تسریع در اجرای قرارداد میدان نفتی آزادگان بانک مرکزی: واردات در مقابل صادرات نباید محدود شود مهارت، درآمد کارگران را افزایش می دهد بهبود ۴۰ میلیمتری متوسط بارش کشور با بارش‌های اخیر/ همچنان نسبت به میانگین بلندمدت فاصله داریم توکلی: مصرف گاز چهار روز اخیر ۱۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت افزایش ۶۰ درصدی انتقال کالای اساسی از بنادر در جنگ ۱۲ روزه معاون ارزی بانک مرکزی: اقتصاد ایران سال‌هاست در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد آخرین اخبار از قطع یارانه سه دهک + نحوه استعلام یارانه و پیگیری قطع یارانه وزیر جهاد کشاورزی: سند توسعه عدالت کشاورزی تدوین می‌شود سن فرسودگی خودرو چقدر است؟ قبوض چند ده میلیونی گاز در انتظار پرمصرف‌ها در صورت عدم اصلاح مصرف بیمه‌ها چقدر خسارت دادند؟ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ برخی از جرایم مالیاتی طلافروشان بخشیده شد فروش ۵۱ هزار قطعه سکه در آخرین پیش‌فروش امسال احتمال لغو یا تأخیر پروازها به دلیل صدور هشدارهای هواشناسی وجود دارد قیمت روز گوشی ۲۶ آذر ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ + جدول یک‌سوم تهرانی‌ها الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند آخرین فرصت بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث+ جزییات توضیحات میدری درباره زمان واریز کالابرگ الکترونیکی دهک‌های ۴ تا ۷ ثبت نام سایپا ویژه یلدا ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت نام توزیع مرغ منجمد تنظیم بازاری با قیمت کمتر از ۱۰۰ هزار تومان تصمیم جدید بانک مرکزی برای کاهش صف وام ازدواج و فرزندآوری ساعت کاری بانک‌ها در دی ماه ۱۴۰۴ اعلام شد+ جزئیات قیمت جهانی طلا امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۴ نقره برای نخستین‌بار در تاریخ به ۶۶ دلار رسید آغاز اجرای طرح پرداخت یارانه دستمزد در ۹۱ شهرستان کم‌برخوردار کشور واریز یارانه کودکان امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۴+ مبلغ و مشمولین یارانه کودکان میوه و لبنیات هم از سفره کارگران حذف شد قیمت دلار و ارز امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۴ کاهش ۵۲ درصدی بارش‌ها در کشور قیمت جهانی نفت امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ بارش گسترده برف و باران در کشور/هشدار کاهش ۱۵ درجه‌ای دما در ۲۳ استان مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری از ۶۰۰ میلیون مترمکعب گذشت برنامه نقل و انتقالات پرسپولیس مشخص شد جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ ارز کالاهای اساسی تامین شد نوسازی ۱۱۰ هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی کلید خورد نرخ دلار تالار دوم به ۱۰۷ هزار تومان رسید راه‌اندازی وب‌سرویس برخط بارنامه‌های ریلی در شرکت حمل‌ونقل ترکیبی صادق: ماهانه حدود ۲ هزار نفر قربانی سوانح رانندگی می‌شوند ایجاد نیروگاه خورشیدی از محل وام اشتغال مددجویان؛ موفق‌ترین الگو برای تحقق اهداف مدنظر حاکمیت دسترسی به موقع و منظم شهرداری‌ها به منابع مالیات بر ارزش افزوده با اخذ برخط آن نااطمینانی در فرآیند اخذ مالیات بر ارزش افزوده به کمک صورت حساب الکترونیک پایان خواهد یافت بانک مرکزی زمان بازپرداخت وام اشتغال مددجویان را به ۸۴ ماه بازگرداند مجلس با حذف ماده ۵۰ برنامه هفتم به طور قطع مخالف است چرا بازی حذفی استقلال به تعویق افتاد؟ وضعیت بورس امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴ تمدید مدت زمان خرید سهام بانک آینده با نماد «وآیند» شوک بزرگ به ستاره پرسپولیس قیمت گوشت قرمز امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴ سهمیه‌های ذخیره کارت سوخت چه می‌شود؟ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ + جدول نقش جدید سازمان مالیاتی در دهک‌بندی؛ مالیات و یارانه به هم پیوند خورد توضیحات سخنگوی دولت درباره وضعیت نیرو‌های شرکتی ترکیب کالاها در تالار یک و دو ارزی مرکز مبادله مشخص شد ۹ محصول سواری گروه بهمن از طریق مزایده به فروش می‌رسد قیمت روز گوشی ۲۵ آذر ۱۴۰۴ نظارت بر صرافی‌ها وارد فاز جدید شد جزئیات توسعه روابط حمل‌ونقلی تهران و آستانه؛ سند راهبردی همکاری امضا شد قیمت جهانی طلا امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴ ارتقای ایمنی و بهره‌وریِ پروژه‌های حمل‌ونقل در دستور کار قرار گرفت کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در تابستان ۱۴۰۴ قواعد معاملات صندوق های نقره مشابه طلاست/ آپشن نقره هم از راه می رسد پیش فروش بلیط قطار دی ۱۴۰۴ (آغاز شد) مطالبه از رئیس جمهور برای ابطال مصوبه واردات بدون انتقال ارز پیش‌فروش سکه از صبح امروز آغاز شد توافق ایران و ازبکستان برای تقویت تجارت محصولات کشاورزی ثبت نام خودرو‌های وارداتی امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سایت ثبت نام خودرو‌های وارداتی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری دیماه آغاز شد قیمت جهانی نفت امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴ صدور مجوز پذیره‌نویسی ۳ صندوق نقره تا پایان هفته جاری جزییات و زمان برگزاری پیش‌فروش سکه جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دو شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ کنترل کیفی منطقه ۳ آزادراه تهران-شمال توسط آزمایشگاه مکانیک خاک افزایش ۱۲ درصدی مصرف گاز در تهران واریز آنلاین مالیات ارزش افزوده رستوران‌ها به خزانه دولت توسعه ناوگان ریلی و افزایش بهره‌وری لجستیکی در شرکت حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی توافقات اولیه برای ایجاد نمایندگی کشتیرانی ایران در بصره ارزش بازار پرتفوی بورسی حکشتی در آبان ۱۷ درصد جهش کرد مدیریت بهره‌برداری دو فرودگاه امسال به بخش خصوصی واگذار می‌شود قانون مالیات بر سوداگری به افزایش هزینه‌های معاملات مکرر و سفته بازانه می‌انجامد تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۳.۵ میلیون کالا و خدمت با کمک صورت‌حساب الکترونیک سخنگوی بانک مرکزی: برخورد با شعب اخلال‌گر در بازار طلا و ارز آغاز شد ۶۵ درصد تهرانی‌ها آب بیش از حد مصرف می‌کنند شرط مهم پرداخت سود سهام عدالت در آذر ۱۴۰۴ جدا کردن حساب اشخاص تجاری و شخصی در راستای اخذ عادلانه مالیات است صدور مجوز فروش آزاد محصولات صادراتی پالایشگاه‌ها در بورس اجاره آپارتمان در زعفرانیه چقدر آب می‌خورد؟ میانگین زمان ترخیص کالا در گمرک به ۷ روز رسیده است هشدار قرمز بارندگی در جنوب کشور؛ وزارت نیرو آماده‌باش کامل اعلام کرد قیمت روز گوشی ۲۴ آذر ۱۴۰۴ احداث هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز تا پایان سال هدف گذاری شده است مجلس از مصوبه قانونی عرضه زمین به مردم کوتاه نمی‌آید حقوق سال آینده کارگران به ۳۳ میلیون تومان نزدیک می‌شود؟ ۶۸ درصد سد های کشور همچنان خالیست ثبت نام ایران خودرو امروز ۲۴ آذر ۱۴۰۴+ قیمت محصولات و لینک ثبت نام فروش فوری و پیش فروش ایران خودرو معاملات آتی گواهی نقره از ۲۵ آذر در بورس آغاز می‌شود زمان عرضه بنزین سوپر وارداتی مشخص نیست ضوابط رتبه‌بندی صادرات اصلاح شد قیمت جدید دام‌زنده ۲۴ آذرماه ۱۴۰۴ اعلام شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ ثبات قیمت شیرینی در یلدا؛ میانگین قیمت‌ها بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان بخشنامه ساعت کاری جدید دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد پنجمین عرضه اولیه بورس تهران امروز کشف قیمت شد ثبت‌ نام فروش فوری ایران‌خودرو آذر ۱۴۰۴ +شرایط و سایت ثبت‌ نام ایران‌خودرو قیمت جدید گوشت امروز ۲۳ آذر ۱۴۰۴ بورس سبز، صندوق های طلا منفی شد قیمت روز گوشی ۲۳ آذر ۱۴۰۴ بقایی: توقیف نفتکش ونزوئلا و چین مصداق دزدی دریایی دولتی آمریکاست حذف الزام شرکت‌های پخش کالا به اخذ مجوز از شهرداری دریافت آنلاین مالیات ارزش افزوده آغاز شد جزئیات حقوق و عوارض انواع محصولات دخانی در سال ۱۴۰۴ دیوان محاسبات: عدم شفافیت گمرک، انباشت کالا را تشدید کرده است راه‌اندازی سامانه جامع برای تسهیل وثیقه‌گذاری و تامین مالی در کشور پرداخت اضافه‌کار و پاداش کارمندان مشروط می‌شود؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۴ آخرین اخبار از واریز کالابرگ دهک‌های ۴ تا ۷ عرضه برنج وارداتی فقط با نرخ تالار دوم بانک مرکزی وزیر رفاه: از ابتدای سال تاکنون، یارانه حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر قطع شده است ۲۳ هزار میلیارد تومان بهبود در تمکین مالیاتی توسط مودیان با انجام محاسبات سیستمی قیمت روز گوشی ۲۲ آذر ۱۴۰۴ نقش‌آفرینی زنان، عامل پیشرفت چادرملو است مصوبه گمرک درباره واردات کالاهای اساسی از استان‌های مرزی حداکثر قیمت برنج ایرانی اعلام شد انحراف راهبردی در اجرای طرح مولدسازی دارایی‌های دولت هشدار گمرک به صادرکنندگان: اصلاح ارزش اظهارنامه بیش از ۱۰ درصد جریمه دارد واریز کالابرگ الکترونیکی امروز ۲۲ آذر ۱۴۰۴ + مبلغ و مشمولین ابلاغ شرایط خرید خودرو ون در بورس کالا اجرای واقعی ماده 41 قانون کار، کلید عبور از بحران معیشتی کارگران قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ یک عرضه اولیه در فرابورس کشف قیمت شد تاکید سران ایران و پاکستان بر تقویت همکاری‌های دوجانبه رشد ۲.۳ درصدی تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در آبان حاشیه گفتگوی پزشکیان و پوتین درباره پروژه رشت آستارا/ آمار پزشکیان درست است پزشکیان: تکمیل پروژه ریلی بصره-شلمچه در اولویت است ابلاغ امکان افزایش حد مجاز فروش از طریق ارائه تضامین در سامانه مؤدیان ابهام در فراخوان یازدهم قانون مالیات بر ارزش افزوده رشد فروش جهانی خودروهای برقی به کف رسید بانک جهانی: بدهی خارجی ایران ۲.۵ درصد کم شد حالت بزرگسال «چت‌جی‌پی‌تی» در سال ۲۰۲۶ عرضه می‌شود رئیس اتاق بازرگانی: حجم تجارت ایران و قزاقستان ۳۵۰ میلیون دلار است سومین کاهش نرخ بهره آمریکا تصویب شد میدری: سرمایه‌گذاری صنعتی و آموزش کارگری مسیر توسعه اقتصادی در ایران است میشوستین: اجرای توافق تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا آغاز شد خودروهای داخلی میلیاردی شدند؛ کف قیمت خودرو ۷۱۰ میلیون تومان! چالش مدیریت بازار کالای اساسی و شبکه توزیع+جدول قیمت کالاهای اساسی تغییر در بازار برنج/ یارانه از واردکننده به دست مردم می رسد آجیل ۸۵ درصد گران شد بورس بر مدار صعود ماند مابه التفاوت افزایش قیمت برنج وارداتی به دهک های مختلف پرداخت می‌شود رشد شغلی، رفاه و تنوع نیرو؛ کروز تصویر واقعی نیروی انسانی خود را منتشر کرد قیمت روز گوشی ۱۹ آذر ۱۴۰۴ تسهیلات جدید گمرک ایران برای مناطق آزاد کشور ۶ پیشنهاد مهم و اجرایی رئیس اتاق ایران برای توسعه روابط تجاری با قزاقستان حسن زاده: خروج از شرایط سخت اقتصادی با توسعه تجارت ممکن می‌شود بازار خودرو از کنترل خارج شد اخذ مجوز محیط‌زیست برای واردات خودرو الزامی شد ایران و بلاروس؛ آغاز فصل تازه همکاری‌های فناوری و دارویی در اوراسیا ثبت تخلفات فروشگاه‌های کالابرگ امکان‌پذیر شد دیوان محاسبات اسامی دستگاه‌های حساب‌نداده در بودجه ۱۴۰۳ را منتشر کرد خروج صد‌ها قلم کالای وارداتی از لیست دلار ۷۰ هزار تومانی روزانه ۸۸۶ دستگاه وسیله نقلیه اسقاط می شود قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ سیزدهمین عرضه اولیه امسال یکشنبه انجام می‌شود خبر جدید از نقل و انتقالات پرسپولیس لزوم بازتعریف نقش سفارت ایران در باکو با محوریت دیپلماسی اقتصادی شاخص کل بورس وارد کانال ۳.۵ میلیون واحد شد وزیر ارتباطات: هوش مصنوعی تهدید و فرصت همزمان برای توسعه کشور است اعلام وصول ۳ سوال از وزیر کار وزارت صمت مخالف افزایش قیمت خودرو است قیمت روز گوشی ۱۸ آذر ۱۴۰۴ تعرفه‌های جدید ترامپ علیه برنج هندی خبر مهم وزیر کار درباره زمان قطعی واریز مرحله جدید کالابرگ الکترونیکی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ برنج از فهرست یارانه‌ای خارج شد اعلام اسامی برندگان قرعه کشی خودرو ال ۹۰ ایرانی + جزییات اتابک: صنایع با کمبود برق و گاز مواجه‌اند؛ دو سند صنعتی ابلاغ شد ثبت نام سایپا امروز ۱۷ آذر ۱۴۰۴+ شرایط و سایت ثبت نام خودرو‌های سایپا آغاز توزیع نهاده‌های دامی تحت کلید دولت دلیل افزایش یافتن قیمت بنزین از زبان رئیس‌جمهور شرایط پرداخت عائله‌مندی و حق اولاد به زنان بازنشسته اعلام شد+ جزییات سخنگوی دولت: تاریخ دقیق اجرای اصلاح قیمت بنزین نهایی نشده است پزشکیان: دیگر پول اضافه چاپ نمی‌کنیم/ برخی بودجه‌ها قطع شد مدیرعامل چادرملو سخنران اصلی دوازدهمین دوره کنفرانس فولاد استیل پرایس ترامپ: رئیس فعلی بانک مرکزی آمریکا «گاوی لجباز» است درخواست فوری وزیر اقتصاد از سران قوا برای تعویق فراخوان یکجای ۱۲.۵ میلیون مودی اختتامیه دومین پویش «کشتی آبی» با معرفی برگزیدگان برگزار شد افزایش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه ثروتمندترین افراد جهان معرفی شدند بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی پیام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پدیده نوظهور پتروشیمی ایران؛ مدل ترکیبی ظهیر، «کرماشا» را از حصار تحریم‌ها به سه‌برابر سود رساند رکورد تاریخی سودآوری در «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» شکست ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به سوددهی رسید چرا عدالت در صنعت خودرو اجرا نمی‌شود؟ محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است دلیل افزایش قیمت محصولات ایران خودرو اعلام شد طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال ماهواره هدهد هک نشده است واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
گزارش اقتصاد معاصر از جایگزین بالقوه صادرات انرژی کشور در زمان تشدید تحریم‌ها

راه‌آهن نفتی ایران–چین

در حالی که محدودیت‌های مکانیسم ماشه تجارت نفت ایران را هدف گرفته، مسیر ریلی از افغانستان می‌تواند شاهراه تازه‌ای برای انتقال انرژی به شرق و تقویت پیوند تهران–پکن شود.
راه‌آهن نفتی ایران–چین
کد خبر:۳۶۵۲۷

به گزارش خبرنگار اقنصاد معاصر؛ در سال‌های اخیر، بحث کریدور‌های حمل‌ونقل و رقابت میان آنها پس از راه‌اندازی ابتکار چینی «کمربند و جاده» (Belt and Road Initiative - BRI) شدت گرفته است. در این میان، سرمایه‌گذاری‌های چین در بسیاری از کشور‌ها با حملات سیاسی –و حتی فراتر از آن– رو‌به‌رو شده است. نمونه بارز آن در پاکستان دیده می‌شود، جایی که پس از سرنگونی دولت عمران خان در اسلام‌آباد و ایجاد موازنه نسبی میان چین و آمریکا در سیاست خارجی پاکستان، پکن با چالش‌های متعددی در اجرای طرح BRI مواجه شد.

در نتیجه، چین برای متنوع‌سازی مسیر‌ها تلاش می‌کند؛ مسیری که پیش از این نیز به موازات کریدور پاکستان، گزینه‌هایی در آسیای مرکزی و روسیه را در بر می‌گرفت. اکنون، مسیر ریلی چین-افغانستان-ایران اهمیت ویژه‌ای یافته است. این راه‌آهن می‌تواند همزمان با فعال‌سازی مکانیسم ماشه، بخش مهمی از صادرات نفتی ایران به چین را –دور از دسترس ناوگان دریایی ناتو و آمریکا– بر عهده بگیرد و به محور توسعه منطقه‌ای تبدیل شود.

از سوی دیگر و از جانب طرف ایرانی فعال شدن دوباره مکانیسم ماشه توسط اروپا و آمریکا صادرات نفت ایران را تحت تاثیر قرار داده است. با تشدید تحریم‌ها، شرکت‌های بیمه بین‌المللی پوشش نفتکش‌های ایرانی را محدود کردند و بخش بزرگی از مسیر‌های دریایی ایران، به‌ویژه در خلیج فارس و دریای عمان، زیر نظارت سنگین تحریم‌های ثانویه قرار گرفت. کاهش دسترسی به سوئیفت، محدودیت در فروش تهاتری و ریسک توقیف نفتکش‌ها، صادرات روزانه نفت ایران را تا ۴۰ درصد تهدید می‌کند.

در چنین شرایطی، مسیر ریلی چین–افغانستان–ایران به‌مثابه «مسیر زمینی پنهان» در حال شکل‌گیری است؛ راهی که می‌تواند نفت و فرآورده‌های انرژی ایران را بدون نیاز به عبور از بنادر تحریم‌شده، به بازار شرق انتقال دهد و بخشی از فشار مکانیسم ماشه را خنثی سازد. این محور زمینی نه‌تنها مکمل دیپلماسی اقتصادی ایران با شرق خواهد بود، بلکه اولین گام عملی در ایجاد زیرساخت صادرات انرژی مستقل از دریاست.

پل ریلی بالقوه ایران به چین

اتصال ریلی ایران به چین از طریق افغانستان، بخشی از ابتکار BRI است که هدف آن ایجاد مسیر‌های تجاری و حمل‌ونقل زمینی از چین به اروپا و خاورمیانه از راه آسیای مرکزی است. این مسیر، به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک افغانستان (به عنوان پلی میان ایران و چین)، پتانسیل بالایی برای اتصال شرق به غرب دارد؛ با این حال، پیشرفت آن تا کنون به دلیل چالش‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی کند بوده است.

راه‌آهن نفتی ایران–چین

مسیر پیشنهادی از شهر‌هایی مانند کاشغر در سین‌کیانگ (غرب چین) آغاز می‌شود، از طریق تاجیکستان یا قرقیزستان به سمت جنوب پیش می‌رود، وارد افغانستان می‌شود (از مرز‌های شمالی مانند سالنگ یا شیرخان‌بندر)، سپس از کابل و هرات به مرز ایران (در اسلام‌قلعه/ دوغارون) می‌رسد. از ایران، این خط به شبکه ریلی موجود (مانند خط تهران-مشهد) متصل شده و به بنادر جنوبی مانند چابهار یا بندرعباس می‌رسد.

راه‌آهن نفتی ایران–چین

از سوی دیگر، مسیر مستقیمی نیز مطرح است که از کاشغر آغاز شده و از مرز زمینی افغانستان-چین به ولایت بدخشان وارد می‌شود. این گزینه نیاز به ساخت‌وساز گسترده و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هایی دارد که حتی پس از ۲۰ سال اشغال افغانستان توسط آمریکا (۲۰۰۱-۲۰۲۱)، ایجاد نشده‌اند. در صورت سرمایه‌گذاری، اتصال از راه مزارشریف به راه‌آهن هرات می‌تواند خط ریلی مهمی در شمال افغانستان ایجاد کند – مسیری زمینی و کوتاه‌تر از چین به ایران و غرب آسیا. بخش‌هایی از این مسیر‌ها تا حدی تکمیل شده‌اند اما عمده کار در افغانستان نیازمند سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز است؛ چالشی جدی که پیشرفت کلی را کند کرده است.

زیرساخت‌های ریلی بالفعل

از سمت مرز ایران، راه‌آهن دو کشور متصل است: خطی فعال از مشهد به خواف و سپس به هرات وجود دارد که ظرفیت انتقال انرژی و کالا را فراهم می‌کند.

از سوی چین نیز مسیر‌هایی برای اتصال به افغانستان آماده است، هرچند مستقیم نیستند و از کشور‌های آسیای مرکزی عبور می‌کنند. این مسیر‌ها ذیل کریدور BRI در آسیای مرکزی گسترش یافته و اخیراً به داخل افغانستان کشیده شده‌اند. در حال حاضر، اتصال ریلی مستقیم و بی‌واسطه چین به افغانستان در دست بررسی است؛ بر اساس توافقی در سال ۲۰۲۳ میان چین و طالبان، دو طرف قرار است از مسیر واخان (در بدخشان) به شبکه ریلی کاشغر متصل شوند. این اتصال، به دلیل چالش‌های توپوگرافی منطقه واخان، هنوز در مرحله مطالعات و تحقیقات قرار دارد. با این حال، این به معنای دور از دسترس بودن توسعه ریلی در افغانستان نیست. 

هم‌اکنون، مسیر‌های فعالی از کشور‌های همسایه وجود دارد که می‌تواند راه‌آهن ایران را به چین متصل کند. یکی از آنها از ازبکستان عبور می‌کند و در حیرتان (مرز افغانستان-ازبکستان) متوقف می‌شود؛ این بخش بخشی از کریدور SREB (کمربند اقتصادی جاده ابریشم) است و به مزارشریف متصل می‌شود. مسیر از غرب چین به قزاقستان، سپس ازبکستان می‌رسد و در افغانستان پایان می‌یابد. طول آن ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلومتر است و زمان پیمایش تقریبی ۱۲ تا ۱۵ روز طول می‌کشد. این مسیر از فوریه ۲۰۲۵ فعال شده و تا کنون ده‌ها قطار از آن ترانزیت کرده‌اند.

مسیر ترکیبی دیگری نیز وجود دارد: از کاشغر چین به قرقیزستان (بخشی ریلی)، از قرقیزستان به ازبکستان (بخشی جاده‌ای)، و سپس از ازبکستان تا مرز حیرتان افغانستان (بخشی ریلی). طول این مسیر ۳۱۲۵ کیلومتر است و زمان پیمایش آن ۱۰ تا ۱۴ روز برآورد می‌شود.

مسیر دیگری از ترکمنستان می‌گذرد که از چین به مرز تورغندی (در شمال هرات، افغانستان) ختم می‌شود؛ طول آن ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر است و زمان پیمایش ۱۰ تا ۱۲ روز طول می‌کشد. همه این مسیر‌ها فعال هستند و امکان اتصال آنها به خطوط ریلی ایران وجود دارد – به ویژه مسیر ترکمنستان که فاصله کمی با تورغندی دارد و با سرمایه‌گذاری اندک قابل اتصال است. با این وجود، این مسیر‌ها مشکلاتی مانند وابستگی به کشور‌های واسطه دارند که ایجاد مسیر مستقیم از واخان را توجیه می‌کند.

در سال ۲۰۲۵، بیش از ۱۰۰ قطار باری از چین وارد افغانستان محصور در خشکی شده است؛ عمدتاً حامل تجهیزات صنعتی و کالا‌های مصرفی به افغانستان، و بازگرداننده محصولاتی مانند پسته و میوه خشک به چین. این آمار نشان‌دهنده ظرفیت بالفعل ریلی میان چین و افغانستان است که با اتصال به ایران، می‌تواند به شاهراهی برای انتقال انرژی ایران به چین – بدون استفاده از مسیر‌های دریایی – تبدیل شود. اقدامی که در شرایط پس از مکانیسم ماشه، کمک بزرگی به حفظ صادرات نفت ایران به چین خواهد بود و راه‌های حیاتی مبادلات تجاری را تضمین می‌کند.

مسیر پنج‌ملت (FNRC)

در وهله نخست، اتصال ریلی مستقیم از چین به افغانستان از مسیر واخان، نقش بازیگران دیگر – به ویژه کشور‌های آسیای مرکزی – را حذف کرده و مسیر را کوتاه‌تر می‌کند. بازیگرانی مانند ترکمنستان، که خود رقیب ایران در صادرات انرژی به چین است، می‌توانند چالش‌برانگیز باشند. مزیت دیگر، کوتاه‌تر شدن مسیر به غرب چین است؛ منطقه‌ای که تقاضای کمی برای نفت و انرژی دارد و قطار‌های حامل نفت ایران باید از آنجا به شرق و جنوب چین منتقل شوند.

راه‌آهن نفتی ایران–چین

با این حال، چین طرح دیگری برای منطقه دارد: کریدور ریلی پنج‌ملت (Five Nations Railway Corridor - FNRC) که از غرب چین عبور کرده، از قرقیزستان، تاجیکستان و شمال افغانستان می‌گذرد و به ایران می‌رسد. این مسیر با طول تقریبی ۲۱۰۰ کیلومتر، زمان حمل‌ونقل را از ۳۰-۴۵ روز (مسیر‌های دریایی) به ۱۲-۱۵ روز کاهش می‌دهد. این امر هزینه‌ها را ۳۰-۵۰ درصد پایین می‌آورد و برای کالا‌هایی مانند تجهیزات مخابراتی، ماشین‌آلات صنعتی، مواد معدنی و انرژی بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

پروژه FNRC با حمایت بانک توسعه آسیایی (ADB) و صندوق جاده ابریشم چین (با بودجه ۴۰ میلیارد دلار) پیش می‌رود و همکاری منطقه‌ای را تقویت می‌کند. ایران و چین، بر اساس توافق ۲۵ساله (امضا در ۲۰۲۱)، همکاری‌های زیرساختی را گسترش می‌دهند. مذاکرات فنی اخیر (آوریل ۲۰۲۵) میان ایران، افغانستان و چین برای اتصال خط خواف-هرات به کاشغر، تعهد منطقه‌ای را نشان می‌دهد. این همکاری می‌تواند تنش‌های ژئوپلیتیکی را کاهش دهد و اعتماد متقابل را افزایش بخشد. 

علاوه بر این، اتصال ریلی از چین به ایران از طریق افغانستان، دسترسی چین به بنادر چابهار و بندرعباس را از راه زمین فراهم می‌کند. این مسیر، چین را قادر می‌سازد بدون وابستگی به بنادر پاکستان (مانند گوادر) یا مسیر‌های طولانی دریایی، به بازار‌های خاورمیانه و اروپا دسترسی یابد. برای ایران، این پروژه بندر چابهار را به رقیبی جدی برای گوادر تبدیل می‌کند و نفوذ اقتصادی تهران را در منطقه افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، تکلیف چابهار – که سال‌ها در انتظار تصمیم هند مانده – مشخص می‌شود؛ بنادری که قرار بود مسیر هند به بازار افغانستان و آسیای مرکزی باشد، اما به دلیل تأخیر‌های تحریمی آمریکا، پیشرفتی نداشته است. با این وجود، ایران تلاش برای اتصال ریلی چابهار به زاهدان و شمال شرق را ادامه می‌دهد و چین نیز پروژه‌های اتصال به آسیای مرکزی و غرب آسیا را پیگیری می‌کند. البته، تهدیدات و چالش‌های جدی برای این اتصال استراتژیک وجود دارد. 

تهدیدات و چالش‌های پیش رو

۱. مسائل امنیتی در افغانستان: افغانستان همچنان با چالش‌های امنیتی قابل توجهی رو‌به‌رو است. حضور گروه‌های مسلح، بی‌ثباتی سیاسی و تهدیدات تروریستی، اجرای پروژه‌هایی مانند FNRC را به تأخیر انداخته است. بیش از ۵۰ درصد مسیر FNRC از مناطق ناآرام مانند قندوز، جوزجان و فاریاب عبور می‌کند، که نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین در امنیت است. طالبان – که از ۲۰۲۱ کنترل را در دست دارد – از این پروژه‌ها حمایت می‌کند، اما توانایی آنها برای تأمین امنیت کامل همچنان مورد تردید است.

۲. موانع فنی و زیرساختی: تفاوت در استاندارد‌های گیج ریل (۱۴۳۵ میلی‌متر در چین و ایران، ۱۵۲۰ میلی‌متر در آسیای مرکزی و خطوط فعلی افغانستان) یکی از بزرگ‌ترین موانع است. این تفاوت، زمان و هزینه ترانزیت را در مرز‌ها افزایش می‌دهد. علاوه بر این، زیرساخت‌های ریلی افغانستان محدود است؛ تنها ۱۴۳ کیلومتر خط فعال (حیرتان-مزارشریف، تورغندی-هرات، آقینه-انخوی) وجود دارد و بخش‌های دیگر نیازمند سرمایه‌گذاری کلان (تخمین ۲ میلیارد دلار برای FNRC) هستند. مبلغی سنگین که چین برای آن تضمین‌های امنیتی مطمئنی می‌طلبد.

۳. پیچیدگی‌های ژئوپلیتیکی: رقابت‌های منطقه‌ای، به ویژه میان ایران و پاکستان، می‌تواند مانع شود. پاکستان – که از طریق دالان اقتصادی چین-پاکستان (CPEC) با چین همکاری نزدیک دارد – نگران کاهش اهمیت گوادر در صورت تقویت مسیر ایران-افغانستان است؛ مسئله‌ای که می‌تواند به اقدامات ناامن‌کننده منجر شود. جنگ مرزی اخیر میان پاکستان و طالبان، فعالیت‌های اطلاعاتی کشور‌های منطقه و قدرت‌های جهانی در افغانستان، و وجود گروهک‌های تروریستی و جدایی‌طلب نیز نگرانی‌های چین را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، علاقه ناگهانی دولت ترامپ به پایگاه بگرام (نزدیک مرز چین) نشان‌دهنده رقابت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

با وجود چالش‌ها، اتصال ریلی ایران-چین از طریق افغانستان پتانسیل تغییر معادلات اقتصادی منطقه را دارد. این پروژه می‌تواند تجارت دوجانبه را تقویت کند، وابستگی به مسیر‌های دریایی را کاهش دهد و جایگاه ژئواکونومیک ایران و افغانستان را ارتقا بخشد. موفقیت آن به بهبود امنیت در افغانستان، هماهنگی فنی میان کشورها، و غلبه بر موانع ژئوپلیتیکی و مالی بستگی دارد. کارشناسان معتقدند تکمیل خطوط کلیدی مانند FNRC تا ۲۰۳۰ امکان‌پذیر است، مشروط بر ادامه سرمایه‌گذاری‌های چین (از طریق BRI) و حمایت ایران و کشور‌های آسیای مرکزی. در این میان، نقش طالبان در تأمین امنیت و جلب اعتماد بین‌المللی حیاتی است.

مسیر ریلی ایران-چین از طریق افغانستان، پس از مکانیسم ماشه، ابزاری حیاتی برای حفظ جریان درآمد نفتی ایران است؛ زیرا تحریم‌های دریایی را دور می‌زند و وابستگی به غرب را کاهش می‌دهد. این پروژه نه تنها جنبه اقتصادی (افزایش صادرات و درآمد) دارد، بلکه ژئوپلیتیکی است (تقویت ائتلاف شرقی) و می‌تواند تحریم‌ها را تا ۳۰-۵۰ درصد تضعیف کند. با این حال، پیشرفت کند به دلیل چالش‌های امنیتی، اهمیت سرمایه‌گذاری فوری را برجسته می‌کند.