01/آبان/1403 | 14:55
میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۴ مشخص شد زمان قطعی اعمال همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات و مشمولین شارژ بن‌کارت خرید سبدغذایی برای ۱۳۴ هزار کودک زیر ۵ سال دارای سوتغذیه ضرورت اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات جدول عیدی کارگران در ۱۴۰۳+ نحوه محاسبه عیدی ۲ وزیر عضو جدید شورای عالی کار شدند متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان وارد مرحله اجرایی شد آخرین وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری اعلام زمان دقیق افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان+ جزئیات همسان سازی حقوق چه کسانی می‌توانند برای وام ۳۰ میلیونی تامین اجتماعی ثبت‌نام کنند؟ ارائه اعتبار خرید ۵ میلیون تومانی به این بازنشستگان + جزئیات و مشمولین خبر جدید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی دستور سازمان برنامه برای صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان سهم سختی کار کارگر چگونه مشخص می شود؟/ سن بازنشستگی برای مردان و زنان اعلام زمان واریز ۳ میلیون تومان همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات و مشمولین
۲۱:۰۰ ۱۴۰۳/۰۷/۱۹

فاصله ۱۴ برابری میان دهک اول و دهم

آمار منتشر شده از ضریب جینی خانوار‌های کشور در سال ۱۴۰۲، حاکی از آن است که هزینه خانوار دهک دهم ۱۴ برابر دهک اول است.
فاصله ۱۴ برابری میان دهک اول و دهم
کد خبر:۴۸۱۹

به گزارش اقتصاد معاصر؛ مرکز آمار ایران، اخیرا طی گزارشی ضریب جینی خانوار‌های ایرانی در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد که براساس آن، این ضریب برای خانوار‌های کل کشور ۰.۳۹۷۹ است که در مقایسه با سال قبل ۰.۰۱۰۲ افزایش نشان می‌دهد.

 

ضریب جینی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سنجش نابرابری درآمد در جامعه است. این ضریب عددی است بین صفر و یک که در آن صفر به معنی توزیع کاملا برابر درآمد یا ثروت و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع درآمد‌ها است.

 

سهم دهک‌ها چه قدر است؟

در سال گذشته سهم دهک اول کشور در هزینه‌های خانوار به عنوان کم هزینه‌ترین دهک کشور، ۲.۲۹ درصد بود و سهم دهک دهم به عنوان پرهزینه‌ترین دهک کشور ۳۱.۹۴ درصد است که نشان از فاصله ۱۳.۹ برابری هزینه کرد میان دهک اول و دهم دارد.

 

همچنین، سهم بیست درصد کم ­هزینه‌ترین و پرهزینه‌ترین جمعیت به ترتیب ۵.۹۵ و ۴۷.۵۰ درصد و نسبت ده، بیست و چهل درصد پرهزینه‌ترین به ده، بیست و چهل درصد کم هزینه‌ترین جمعیت در کل کشور به ترتیب ۱۳.۹۵، ۷.۹۹ و ۴.۲۰ است. به عبارت دیگر ۲۰ درصد از جمعیت با پایین‌ترین درآمدی جامعه (دو دهک کف درآمدی) تنها ۵.۹ درصد از درآمد‌های کشور را در اختیار داشته و در طرف دیگر ۲۰ درصد جمعیتی بالاترین درآمدی جامعه (دو دهک سقف درآمدی) به تنهایی ۴۷.۵ درصد از درآمد‌های جامعه را به خود اختصاص داده‌اند./باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات