۱۲:۲۹ ۱۴۰۳/۰۷/۲۴
اقتصاد معاصر گزارش می‌دهد؛

روایت اتاق بازرگانی از تسهیل صدور مجوز‌ها در ۳ سال اخیر

یکی از موضوعاتی که دولت قبل در دستور کار قرار داد و به اذعان اغلب کارشناسان یکی از دستاوردهای خوب کشور بود، تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار است که اکنون آخرین گزارش اتاق بازرگانی، عیار این ادعا را مشخص کرده است.
روایت اتاق بازرگانی از تسهیل صدور مجوز‌ها در ۳ سال اخیر
کد خبر:۵۱۷۰

به گزارش اقتصاد معاصر؛ بهبود فضای کسب‌وکار، یکی از موضوعات مطرح در همه دولت‌ها بوده است. دولت‌ها تلاش می‌کنند با تسهیل شرایط کسب‌وکار، به رشد اقتصادی بالا و بهبود معیشت مردم برسند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در سنجش فضای کسب‌وکار موثر بوده، میزان سهولت دریافت مجوز‌های کسب است. تعدد مجوز‌های لازم و شرایط دشوار دریافت آنهااز جمله چالش‌هایی بوده که باعث شده محیط کسب‌وکار در ایران نسبت به بسیاری از کشور‌های دیگر نامساعدتر باشد.

 

بر همین اساس، قوانین مختلفی برای حل این مساله تصویب شده است. تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار در سال ۹۰ و قانون تسهیل صدور مجوز‌ها در سال ۱۴۰۱ دو مورد از مهم‌ترین این موارد هستند. 

 

وضعیت محیط کسب‌وکار در گزارش‌هایی که اتاق بازرگانی ایران منتشر می‌کند، ارزیابی می‌شود. اتاق ایران هر ماه فضای کسب‌وکار را با چندین شاخص مختلف ارزیابی می‌کند. یکی از شاخص‌های ارزیابی این فضا در گزارش اتاق بازرگانی، «موانع در فرآیند‌های اداری و اخذ مجوز‌های کسب و کار در دستگاه‌های اجرایی» است. امتیاز هر شاخص مورد بررسی بین صفر (بهترین وضعیت) تا ۱۰ (بدترین وضعیت) تغییر می‌کند و میانگین تمام شاخص‌ها، امتیاز شاخص فضای کسب‌و‌کار را تعیین می‌کند. 

 

مرور گزارش‌های اتاق بازرگانی نشان می‌دهد وضعیت کلی شاخص فضای کسب‌وکار طی ۳ سال منتهی به بهار امسال نامناسب‌تر شده است.

 

گزارش اتاق بازرگانی نشان می‌دهد مهم‌ترین عوامل بدتر شدن فضای کسب‌وکار در ۳ سال اخیر به ترتیب «محدودیت دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت»، «محدودیت دسترسی به آب»، «کمبود نیروی کار ماهر» و «محدودیت دسترسی به حامل‌های انرژی (برق، گاز، گازوئیل و...)» بوده است.

 

عملکرد دولت سیزدهم در تسهیل صدور مجوز‌ها به روایت اتاق بازرگانی

 

با این حال شاخص مرتبط با صدور مجوزها، بیشترین بهبود در میان تمام شاخص‌های موثر بر محیط کسب‌وکار را داشته است.

 

طبق اعلام اتاق بازرگانی، امتیاز شاخص مرتبط با صدور مجوزها، از ۷.۰۱ در بهار ۱۴۰۰ به ۶.۲۷ در بهار امسال رسیده که نشانگر تسهیل صدور مجوز در ۳ سال اخیر است. 

 

راه‌اندازی درگاه ملی مجوز‌ها و ملزم کردن اشخاص حقوقی صادرکننده مجوز به اعلام شفاف شرایط صدور مجوز در این درگاه، تبدیل مجوز‌های کاغذی به مجوز‌های الکترونیک، صدور برخط و غیرحضوری مجوز‌ها و کاهش زمان صدور آنها، برخی از مهم‌ترین اقداماتی بودند که «امیر سیاح»، مدیر پیشین مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌و‌کار در دوران مدیریت ۳ ساله خود برای تسهیل صدور مجوز‌ها انجام داد.

 

دوران مدیریت سیاح در مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌و‌کار، ۱۶ مهرماه با معرفی مدیر جدید این مرکز به پایان رسید.

ارسال نظرات