۱۱/آذر/۱۴۰۴ | ۱۳:۵۶
جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ ۷ توصیه بنزینی به دولت و سیاستمداران نابودی 2 ایرلاین دولتی در سایه مجوزفروشی؛ فروپاشی اقتصادی هما و آسمان نزدیک است طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ + جدول توسعه صادرات ایران به کوبا در کوتاه مدت هم دست‌یافتنی است ۴ غایب قطعی و ۲ غایب احتمالی استقلال برای بازی با پرسپولیس شوک به استقلال در آستانه دربی قیمت روز گوشی ۱۱ آذر ۱۴۰۴ فراهم شدن امکان توقیف فوری اموال مرتبط با پولشویی وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴ ابطال ۵۳۰ هزار کارت سوخت غیرمجاز اختتامیه دومین پویش «کشتی آبی» با معرفی برگزیدگان برگزار شد واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی ویژه آذر ۱۴۰۴ +مشمولان و نحوه استعلام ثبت‌نام سهام عدالت آغاز شد + نحوه ثبت‌نام جاماندگان و نوزادان قیمت دلار و ارز امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴ واردات کالاهای اساسی بدون انتقال ارز آزاد شد میزان مصرف مازوت در ۱۳ نیروگاه مازوت سوز متغیر است هشدار اتابک به خودروسازان مونتاژی رشد ۱۰۰ درصدی استرداد مالیات بر ارزش افزوده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان منتفی شد؟ ورود کشتی‌های بزرگ گندم به کشور نحوه پرداخت طلب پالایشگاه های بورسی و دولتی تصویب شد افزایش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه افزایش چشمگیر سهم مالیات ابرازی مؤدیان حقیقی به ۸۰ درصد عرضه اولیه پتروشیمی تابان طی فردا به بازنشستگان قیمت جهانی نفت امروز ۱۱ آدر ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴/بارش باران در ۱۹ استان مهلت افتتاح حساب وکالتی برای ثبت‌نام خودروهای وارداتی امروز تمام می شود جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دو شنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دو شنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ شوک به استقلال قبل از دربی شارژ حساب سرپرستان خانوار دارای مادر باردار و فرزند شیرخوار زیر ۲ سال+ مبلغ و جزییات دلجویی ستاره استقلال از آسانی با قلب آبی+ عکس قیمت خرید تضمینی جو و ذرت ۲۳ هزار تومان تعیین شد قیمت روز گوشی ۱۰ آذر ۱۴۰۴ نخستین قطار ایرانی عازم ازبکستان شد اعلام ارقام تازه برنج متناسب با تغییرات اقلیمی شارژ ۴۰ همتی حساب قطعه‌سازان کشور طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ + جدول سبحانیان: با راه‌اندازی کارپوشه اقتصادی ایرانیان، بانک اطلاعاتی کشور تشکیل می‌شود وزیر نیرو: ایران تبدیل به کارگاه بزرگ توسعه تجدیدپذیرها شده است خبر مهم برای واردکنندگان خودرو درخواست ثبت‌سفارش برای واردات ۷۵ هزار خودرو ثروتمندترین افراد جهان معرفی شدند تردد خودرو‌های هیبریدی در طرح زوج و فرد ممنوع نیست تنها ۳۲ درصد مخازن سدهای کشور پر است پرداخت ۱۴۱ همت وام به سازندگان نهضت ملی مسکن جزییات تغییر جدید حقوق بازنشستگان اعلام شد ورود رسمی LPG به سبد سوخت کلید خورد ۲۶ هزار تاکسی برقی و دوگانه سوز در مسیر جایگزینی با خودروهای فرسوده وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۰ آذر ۱۴۰۴ افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان در راه است+ شیوه جدید محاسبه حقوق بازنشستگان قیمت جهانی نفت امروز ۱۰ آذر ۱۴۰۴ ثبت‌ نام فروش فوری ایران خودرو امروز ۱۰ آذر ۱۴۰۴ | شرایط + لینک ثبت نام ایران خودرو قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۰ آذر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا امروز ۹ آذر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط درآمد افزایش نرخ بنزین به کالابرگ اختصاص پیدا می‌کند انسداد ۱۰ روزه محور چالوس کارت سوخت خودروهای وارداتی و یا به نام مالک قبلی نیاز به تعویض ندارد کاهش نسبی قیمت تلفن همراه پس از ترخیص کالاهای دپو شده قیمت گوشت قرمز در میادین و مراکز عمده فروشی تغییر محسوسی نداشته است واریز ۶۷۳ میلیارد تومان سود به حساب ۲۶۶ هزار سهام‌دار فشارافزایی پارس جنوبی در محاق ثبت نام ایران خودرو ویژه آذر ۱۴۰۴+ شرایط ثبت نام خودرو و لینک ثبت نام فروش فوری ایران خودرو قیمت روز گوشی ۹ آذر ۱۴۰۴ افتتاح ۴۴۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی و آغاز عملیات اجرایی ۱۷۷ مگاوات جدید میدری: دولت باید مسیر فعالیت تعاونی‌ها را ساده و شفاف کند حراج شمش طلا مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود آخرین اخبار از بیمه تکمیلی بازنشستگان/هر ماه چقدر از حقوق بازنشستگان کسر شود؟! قیمت‌های جدید لبنیات به ستاد تنظیم بازار ارسال می شود تکذیب ادعایی با عنوان «کارت سفید سوخت» صالحی: بیمه تکمیلی برای بازنشستگان کارگری غیرقابل تحمل شد توافق گمرک ایران با اوراسیا برای تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی شروط اجرای کامل مصوبه تبدیل پلاک مناطق آزاد به پلاک ملی اعلام شد کاهش بیش از ۵۰ درصدی ذخایر آبی ۱۹ سد مهم کشور وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۹ آذر ۱۴۰۴ تجارت خارجی ایران از ۷۶.۵ میلیارد دلار عبور کرد مطالبات صنعت برق چقدر است؟ ۱۰۰ درصد جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده شد صادرات تخته نرد آزاد شد کاهش ۳۸ درصدی ورودی آب به سد‌های ایران اعلام نحوه فعالیت بانک‌ها در استان تهران قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۹ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۹ آذر ۱۴۰۴ سهمیه بنزین خودروهای تعویض پلاکی قطع نمی‌شود جاده چالوس برای ۱۰ روز بسته شد/ مسافران بخوانند جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده شد معافیت مالیاتی کالاهای اساسی و خدمات منتخب همچنان برقرار است رکورد تاریخی؛ درآمدهای مالیاتی ۵.۵ برابر نفت شد تاکید رئیس‌جمهور بر تلاش برای تغییر جدی سوخت خودروهای عمومی و خصوصی روند تأمین ارز کالاهای اساسی و دارو متوقف نمی‌شود شعب کشیک بانک‌ها فردا و پس‌فردا فعال هستند صندوق‌های کریپتویی در راه بورس تهران وام اشتغال مددجویان هرچه سریع‌تر پرداخت شود بانک مرکزی آمار ارز ترجیحی را منتشر کرد کاهش ۰.۲ درصدی تورم مسکن در آبان ۴۰۴ شروع ثبت سفارش شکر از امروز+ جزییات نحوه ارزش‌گذاری گوشی‌های تلفن همراه در گمرک اعلام شد استمرار معافیت عرضه کالاها و خدمات مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده فروش بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی افزایش ۲۰ درصدی صید ماهی در دریای خزر ۱۰ همت در برابر ۱۱ میلیون موتور فرسوده؛ بودجه‌ای که از پس بحران برنمی‌آید وضعیت بورس امروز ۸ آذر ۱۴۰۴ وزرای اقتصاد و نیرو در کمیسیون عمران مجلس حاضر می‌شوند ثبات کم‌سابقه نرخ سود بین‌بانکی در کانال ۲۴ درصد معامله ۱.۶ تن شمش نقره و ۵۳۹ کیلوگرم شمش طلا در هفته گذشته قیمت روز گوشی ۸ آذر ۱۴۰۴ هشدار اتاق اصناف درباره پیامدهای بیمه اجباری دیجیتال نرخ‌های جدید توزین کالاهای گمرکی و پلمب هوشمند اعلام شد شرایط جدید معافیت مجوز بهینه‌سازی مصارف ارزی اعلام شد معرفی ۲ رقم جدید برنج در کشور با عملکرد بالا و مصرف آب کمتر تفحص از ۶ بانک دولتی و خصوصی در دستور کار مجلس هشداری برای ترمیم فوری مزد کارگران ممنوعیت صادرات با کارت‌های بازرگانی فاقد رتبه‌بندی از فردا جداسازی یارانه‌ها ملزم به ثبت در سامانه سیمین شد پل آزادراه شمالی کرج شاهکار مهندسی ایرانی است قیمت جدید سیمان امروز ۸ آذرماه ۱۴۰۴ سامان دهی صنف تلفن همراه بعد از یک دهه دوگانگی قیمت هر شانه تخم مرغ چند؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۸ آذر ۱۴۰۴ شناسایی ۱۹۰۰ پزشک فرار مالیاتی طی یک سال گذشته خدمات مربوط به جداسازی یارانه‌ها، غیرحضوری شد تاکید مجلس و دولت برای حمایت یارانه‌ای از دهک‌های پایین درآمدی ۳۰ درصد نیروی کار رسمی متولد دهه ۷۰ به بعد هستند چرا گوجه‌فرنگی گران شد؟ مشکل رجیستری ۱۲ هزار آیفون حل شد قیمت روز گوشی ۶ آذر ۱۴۰۴ شرط ویزای کار ایران برای افغان‌ها؛ ویزاها بر چه اساسی صادر خواهد شد؟ میدری: طرح محله‌محوری فرصتی تاریخی برای جهش مشارکت های مردمی است نایب رییس اتاق بازرگانی: زمینه هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد بانک‌های مرکزی و احتیاط در برابر هوش مصنوعی شکلات ایران کام کدام کشورها را شیرین می‌کند؟ وعده وزیر اقتصاد روی میز؛ دستورالعمل واحد ترخیص کالا هنوز ابلاغ نشده است روند مبادلات ایران و روسیه روبه افزایش است پزشکیان: اردبیل می تواند در عرصه اقتصاد ملی و منطقه ای نقش محوری ایفا کند مدارس تولید و مهارت برکت؛ طرحی برای پیوند آموزش با اشتغال در مناطق محروم نرخ تورم سالانه در آبان ماه ۴۰.۴ درصد شد شوک بزرگ به جیب بازنشستگان قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۶ آذر ۱۴۰۴ بانک مرکزی: حد مجاز نسبت خالص دارایی‌های ثابت بانکی، حداکثر ۳۰ درصد است بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد قیمت روز گوشی ۵ آذر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا ویژه آذر ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت‌نام تصمیم جدید دامپزشکی:دام‌های سبک نیز در مقابل تب برفکی واکسینه می‌شوند تشریح سازوکار وصول مالیات ۸ درصدی علی الحساب از اول دی ماه بیمه مرکزی: برای اجرای دقیق قانون «بیمه شخص ثالث» آمادگی کامل داریم ماجرای بیمه تکمیلی بازنشستگان به کجا رسید؟ جزئیات ۶ بخشنامه مالیاتی با عمر کمتر از ۱۱ روز قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۵ آذر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۴ آذر ۱۴۰۴ امیدواری به خاموشی کامل آتش‌سوزی الیت معامله ۲۹۱ کیلوگرم شمش نقره در بورس کالا گزارش فروش ۹ دارایی دولتی به ارزش ۳۱ همت توسط سازمان خصوصی سازی آتش هیرکانی به طول کامل مهار شد + جزئیات پیام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پدیده نوظهور پتروشیمی ایران؛ مدل ترکیبی ظهیر، «کرماشا» را از حصار تحریم‌ها به سه‌برابر سود رساند رکورد تاریخی سودآوری در «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» شکست ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به سوددهی رسید چرا عدالت در صنعت خودرو اجرا نمی‌شود؟ محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است دلیل افزایش قیمت محصولات ایران خودرو اعلام شد قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول تعویض رایگان قطعه بخاری خودرو‌های ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود انتقاد خودروسازان از "سختگیری استاندارد برای خودروهای تولید داخل" محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است زنجیره توزیع در صنعت خودرو شفاف نیست؛ سهم بالای مونتاژکاران در ارزبری موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از سامانه‌های فیلترشکن جلسات کمیته مزد ۱۴۰۵ در آذرماه آغاز می‌شود نحوه فعالیت بانک ها در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۵۳ درصد سهام آلومینای ایران واگذار می‌شود سازمان مالیاتی اخذ مالیات از تراکنش کارتخوان‌ها را رد کرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ زمین برای ساخت مسکن هست اما اراده اجرا در وزارت راه دیده نمی‌شود آغاز واردات شکر از هفته آینده لزوم پرهیز از درج اعداد غیرواقعی و غیرقابل تحقق در لایحه بودجه ۱۴۰۵ احیای بورس از مسیر تعامل جهانی صیدی: اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بازگشته است بنزین سوپر کشف قیمت شد وضعیت بورس امروز ۲ آذر ۱۴۰۴ سقف انتشار اوراق بهادار ارزی، ۱۰ میلیارد دلار تصویب شد قیمت روز گوشی ۲ آذر ۱۴۰۴ جزییات لایحه افزایش حقوق بازنشستگان منتشر شد ۴۰ درصد ارزش معاملات خرد در اختیار ۴ صنعت روزی که بازار سرمایه صاحب قانون شد پزشکیان قانون حذف چهار صفر از پول ملی را ابلاغ کرد سخنگوی دولت: عرضه بنزین سوپر وارداتی از فردا آغاز می شود استیضاح وزیر راه در ۱۶ محور تقدیم هیات رئیسه مجلس شد نرخ سود بین‌بانکی درجا زد! مصوبه جدید شورای فقهی بانک مرکزی؛ پرداخت حقوق با وام مرابحه ممنوع شد رئیس سازمان برنامه و بودجه برای ارائه گزارش به کمیسیون بودجه می‌رود پایان زیست نفتی و فرصت بازآفرینی نقش ایران در نظم جدید جهانی/ نظام تصمیم گیری باید از بی‌تصمیمی خارج شود طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
«اقتصاد معاصر» بررسی می‌کند؛

اهداف توسعه صنعت هوانوردی در غرب آسیا

ترکیه و قطر در سال‌های اخیر، از صنعت هوانوردی خود به عنوان ابزار دیپلماسی استفاده کرده و عربستان نیز به دنبال تبدیل شدن به هاب ترانزیت هوایی منطقه است؛ این در حالی بوده که ایران بهترین پتانسیل را برای بهره‌گیری از صنعت هوانوردی خود دارد.
اهداف توسعه صنعت هوانوردی در غرب آسیا
کد خبر:۵۵۰۲

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ کشور‌های منطقه و عمدتا نفتی غرب آسیا در سال‌های اخیر، به دنبال کاهش وابستگی اقتصاد خود به نفت و متنوع‌سازی منابع درآمدی خود هستند و یکی از سیاست‌های اتخاذی آنها، تقویت و توسعه بخش هوانوردی است. در این میان، قطر و ترکیه از جمله کشور‌هایی محسوب می‌شوند که صنعت هوانوردی را از نظر استراتژیک، به عنوان یک راه منحصر به فرد و امیدوارکننده به رسمیت شناخته‌اند و سرمایه‌گذاری آنها نه تنها در راستای تجاری‌سازی، بلکه به عنوان یک ابزار دیپلماتیک است.


اگرچه صنعت هوانوردی منطقه در دهه‌های اخیر تقویت شده اما هنوز هم فضای کافی برای رشد آن وجود دارد. غرب آسیا از موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود -واقع در چهارراه آسیا، آفریقا و اروپا- برخوردار بوده که مزیت بزرگی را در توسعه بخش هوانوردی قوی به ارمغان می‌آورد. این موقعیت برتر، همچنین باعث افزایش بهره‌وری سوخت و زمان می‌شود و منطقه را به عنوان یک هاب جهانی هوانوردی تبدیل می‌کند، به طوری که برای مدت طولانی، این منطقه به دلیل قیمت ارزان سوخت به عنوان یک توقفگاه فنی برای شرکت‌های حمل‌ونقل جهان عمل کرده است.


قطر و ترکیه در این راستا، با مراکز حمل‌ونقل سنتی اروپایی مانند پاریس، فرانکفورت و آمستردام، تبدیل به رقبای مستقیم شدند. به عنوان مثال فرودگاه حمد قطر و فرودگاه استانبول در سال ۲۰۲۴، به‌ ترتیب، به‌ عنوان بهترین و متصل‌ترین فرودگاه‌های جهان معرفی شدند که ناشی از سرمایه‌گذاری قابل توجه هر دو کشور در زیرساخت‌های اتصالی و طراحی فرودگاه است.

 

قطر ۱۶ میلیارد دلار در فرودگاه بین‌المللی حمد (HIA) سرمایه‌گذاری کرده که ۲۹ کیلومتر مربع (۱۱ مایل مربع) وسعت دارد. همچنین، ترکیه در حال سرمایه‌گذاری حدود ۱۲ میلیارد دلاری در توسعه فرودگاه استانبول بوده که چهار فاز آن تا سال ۲۰۲۵ تکمیل می‌شود.


براساس گزارش انجمن خاورمیانه و شمال آفریقا در کمبریج انگلستان، هر دو فرودگاه از نظر ترافیک در سال ۲۰۲۴، رتبه بالایی داشتند و در فهرست ۱۰ فرودگاه پرتردد قرار گرفته‌اند. استانبول با ۴.۲ میلیون مسافر در رتبه دوم قرار دارد و جایگاه برتر خود را از سال ۲۰۲۳ حفظ کرده است. همچنین حمد با ۲.۶ میلیون مسافر در رده دهم قرار دارد. اگرچه دبی در ۵ رتبه برتر باقی مانده اما پیش‌بینی می‌شود که حرکت هواپیما‌ها در استانبول و دوحه در مقایسه با آن، رشد قابل توجهی داشته باشد.


قطر همچنین با سرمایه‌گذاری قوی ۱۲.۵ درصدی در بخش هوانوردی پیشتاز بوده که به معنای دو برابر شدن ظرفیت بالقوه در هر شش سال یکبار تلقی می‌شود. پس از آن، ترکیه با درآمد‌های کلان پیش‌بینی‌شده و تعداد قابل توجهی سفارش هواپیما، قرار گرفته است. 

 

دیپلماسی هوانوردی 

انجمن خاورمیانه و شمال آفریقا کمبریج می‌افزاید که دیپلماسی هوانوردی اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد. با این حال این دیپلماسی در خاورمیانه ابزاری قدرتمند در راستای گسترش دیپلماسی عمومی و نمایش قدرت نرم کشورها محسوب شده و فراتر از منافع اقتصادی است. همچنین ترکیش ایرلاینز، گسترش روابط دیپلماتیک ترکیه به ویژه در منطقه آفریقا را تسهیل می‌کند. از سوی دیگر، قطر ایرویز، تعهد خود را به کمک‌های بشردوستانه در طول بحران‌های اخیر نشان داد که گویای ماهیت چندوجهی دیپلماسی هوانوردی است.


اولین مورد دیپلماسی هوانوردی موفقیت‌آمیز، استفاده استراتژیک ترکیه از خطوط هوایی خود است. شبکه گسترده این شرکت هواپیمایی ۱۳۰ کشور و ۲۶۶ مقصد بین‌المللی را پوشش می‌دهد. ترکیش ایرلاینز در مجموع، ۵۹ مسیر در سراسر قاره آفریقا دارد که از طریق توافقنامه‌های دوجانبه میسر شده است. این شرکت با بهره‌گیری از این توافقنامه‌ها، انعطاف‌پذیری عملیاتی خود را افزایش داده و حضور جهانی خود را تقویت می‌کند.


گسترش خطوط هوایی ترکیه به بازار‌ها و مناطق جدید، به طور مستقیم با مذاکره و اجرای موفقیت‌آمیز این توافقات مرتبط است. بین سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۲۲، ترکیش ایرلاینز ارتباطات خود را بیش از ۵۰ درصد افزایش داد، همچنین تعداد سفارت‌خانه‌های ترکیه در آفریقا از ۱۲ مورد در سال ۲۰۰۲ به ۴۴ مورد در سال ۲۰۲۲ رسید. این گسترش دیپلماتیک بر نقش این شرکت هواپیمایی در حمایت از سیاست خارجی ترکیه و افزایش نفوذ جهانی آن تاکید می‌کند.

 

نگاهی به استراتژی نرم قطر

همچنین، قطر ایرویز بخشی از استراتژی قدرت نرم این کشور است. قطر ایرویز که در ابتدا قصد داشت وابستگی قطر به عربستان سعودی را در اواسط دهه ۱۹۹۰ کاهش دهد، به سرعت به ابزاری قدرتمند برای تقویت قدرت نرم این کشور، به ویژه پس از افتتاح فرودگاه بین‌المللی حمد در سال ۲۰۱۴ تبدیل شد.


در طول قرنطینه جهانی، قطر ایرویز پرواز‌های خود را به ۳۰ مقصد ادامه داد، یک میلیون فرد سرگردان را به کشور بازگرداند و بر نقش خود در مدیریت بحران جهانی تاکید کرد. عملیات آن همچنین در تخلیه ۶۰،۰۰۰ نفر از افغانستان در سال ۲۰۲۱ و ارسال کمک به ارزش ۱۳ میلیون دلار به سودان در سال ۲۰۲۳ بسیار مهم بود.


موارد بالا نشان می‌دهند که قطر و ترکیه به خوبی درک کرده‌اند که چگونه روی دیپلماسی هوانوردی سرمایه‌گذاری کنند. آنها این بخش را به عنوان بازاری با رشد سریع می‌شناسند. 

 

برنامه هاب هوایی ریاض 

این امر عامل تشدید رقابت در منطقه نیز بوده و به یکی از اهداف عربستان در چشم‌انداز ۲۰۳۰ تبدیل شده است. در این راستا، بزرگترین سرمایه‌گذاران هوانوردی جهان، اواخر ماه می‌ برای نشست هوانوردی به ریاض رفتند تا عربستان سعودی، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری برای فعال کردن راهبرد بلندپروازنه هوانوردی عربستان را معرفی کند.

 

در فرصت‌های سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری، فرودگاه‌ها بیش از ۵۰ میلیارد دلار و سفارش هواپیما‌های جدید حدود ۴۰ میلیارد دلار را به خود اختصاص می‌دهند. ۱۰ میلیارد دلار باقی مانده نیز برای پروژه‌های دیگر در مناطق لجستیکی ویژه در اطراف فرودگاه‌های اصلی ریاض، جده و دمام، در نظر گرفته شده است.


در این راستا، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان که بیش از ۹۲۵ میلیارد دلار ارزش دارد، در حال مذاکره با دو شرکت سازنده هواپیمای پیشرو در جهان یعنی ایرباس اروپا و بوئینگ آمریکا، برای دستیابی به ناوگان هواپیما‌های باری و توسعه بخش حمل‌ونقل هوایی است. البته، این مذاکرات در مراحل اولیه بوده اما یک حرکت تجاری منطقی در راستای استراتژی تبدیل عربستان به یک بازیگر اصلی در حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی و رقیب خطوط هوایی قطر و امارات تلقی می‌شود.


از جمله اهداف برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰، توسعه حمل‌ونقل هوایی مسافر و بار، تبدیل عربستان به هاب لجستیکی بین‌المللی، جذب سرمایه‌گذار، حمایت از تجارت و توسعه اقتصادی و تامین منافع اقتصادی پایدار برای این کشور است. از این نظر، عربستان با ایجاد یک شرکت جدید به نام «ریاض‌ایر»، نخستین گام‌ها را در بخش هوایی برداشته است.


بر اساس گزارش انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA)، میزان حمل‌ونقل هوایی عربستان در ژوئن، ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت که برای هفتمین ماه متوالی با رشد دو رقمی همراه بود. جای تعجب نیست که عربستان با بهره‌گیری از موقعیت ممتاز ژئواستراتژیک خود، در تقاطع مسیر‌هایی که سه قاره اروپا، آفریقا و آسیا را به هم متصل می‌کند، سهم خود را از این تجارت بخواهد. در واقع هدف ریاض این بوده که بخش لجستیک عربستان تا پایان دهه به ظرفیت بیش از ۴.۵ میلیون تن محموله برسد.


برای این منظور، اداره کل هواپیمایی عربستان سعودی در حال توسعه یک سیستم فرودگاهی مدرن برای بهبود خدمات برای حمل‌ونقل مسافر و بار است. این کشور دارای ۲۲ فرودگاه بوده که چهار فرودگاه بین‌المللی، هشت فرودگاه داخلی و ده فرودگاه منطقه‌ای هستند. یکی از نمونه‌های فرودگاه بین‌المللی، فرودگاه ملک خالد در ریاض بوده که مدلی به نام دهکده بار را با پلتفرم لجستیکی پیشرفته راه‌اندازی کرده که با آغاز فعالیت آن، ظرفیت کامل به ۱.۶ میلیون در سال می‌رسد. همچنین فرودگاه بین‌المللی ملک فهد در شهر دما یکی دیگر از این موارد محسوب شده که ظرفیت حمل بار تا ۶۵۰ هزار تن در سال را خواهد داشت. 

 

پتانسیل بالقوه ایران 

شاید در میان کشور‌های منطقه، ایران بهترین موقعیت را برای توسعه صنعت هوانوردی و هاب هوایی منطقه داشته باشد که به دلایل زیرساختی و ژئوپلیتیکی تاکنون محقق نشده است. اخیرا، مهرداد بذرپاش، وزیر سابق راه و شهرسازی، گفت: «توسعه فرودگاه امام (ره) در راستای تبدیل به هاب منطقه‌ای آغاز شده و تا چهار سال آینده به هدف در نظر گرفته‌شده در خصوص هاب منطقه دست می‌یابیم.»


تهران به طور بالقوه می‌تواند به عنوان یک قطب بین‌المللی برای رقابت با هواپیما‌های خلیج‌فارس ظاهر شود اما شرکت‌های هواپیمایی کشور فاقد امکانات لازم برای حمایت از چنین توسعه بلندپروازانه‌ای هستند. علاوه بر این، در حالی که تهران از نظر جغرافیایی برای اتصالات داخلی به بین‌المللی و بالعکس موقعیت خوبی دارد، ترانسفر فرودگاهی ضروری است، زیرا فرودگاه امام فقط پرواز‌های بین‌المللی را انجام می‌دهد و مهرآباد تقریبا به طور کامل، خدمات داخلی دارد.


با این وجود، همانطور که غرب در بخش کریدور‌های زمینی موانع جدی برای ایران ایجاد می‌کند، در بخش صنعت هوانوردی نیز همان روند را ادامه می‌دهد. برای نمونه تحریم‌های غرب، چالش جدی در ورود سرمایه‌گذاران به بخش هوایی ایران بوده و همچنین، مانع جدی در نوسازی ناوگان کشورمان محسوب می‌شود. این عوامل باعث شده تا جمهوری اسلامی در دستیابی به اهداف خود در تبدیل شدن به هاب هوایی منطقه، تاکنون موفق نباشد.

 

قطر و ترکیه از حمل‌ونقل سنتی فراتر رفتند

برخی کشور‌ها مانند قطر و ترکیه با بهره‌گیری از صنعت هوانوردی و پتانسیل خطوط هوایی خود، به سمت انعطاف‌پذیری اقتصادی پایدار، افزایش نفوذ جهانی و کاهش اتکای خود به بخش‌های اقتصادی سنتی حرکت می‌کنند. ترکیش ایرلاینز و قطر ایرویز نشان دادند که چگونه خطوط هوایی می‌توانند از نقش‌های حمل‌ونقل سنتی فراتر رفته و به بازیگران مهمی در دیپلماسی جهانی و تلاش‌های بشردوستانه تبدیل شوند. 


این خطوط هوایی از طریق استفاده استراتژیک از توافقنامه‌های حمل‌ونقل هوایی دوجانبه، در حال تقویت روابط دیپلماتیک هستند. نقش آنها فراتر از حمل‌ونقل صرف است و بر روابط بین‌المللی تاثیر می‌گذارد.


این امر باعث شده تا رقابت بین خطوط هوایی کشور‌های منطقه تشدید و ریاض با سرمایه‌گذاری کلان، به دنبال تبدیل شدن به هاب هوایی منطقه باشد. البته ایران نیز در صورت برداشتن موانع، بهترین گزینه در این راستا خواهد بود.