۱۴:۲۰ ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

رکوردزنی بورس با منفی بودن ۹۸ درصد نمادهای معاملاتی

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، ۹۸ درصد نمادهای بورسی شامل ۳۳۳ نماد معاملاتی و ۹۲ درصد نمادهای فرابورسی شامل ۳۴۱ نماد معاملاتی منفی بودند.
رکوردزنی بورس با منفی بودن ۹۸ درصد نمادهای معاملاتی
کد خبر:۵۶۴۲

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ افت شاخص بورس و ارزش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه کماکان ادامه دارد. افت پیاپی شاخص کل معاملات طی روزهای گذشته، ممکن است که باعث شود تا شاخص بورس ارتفاع ۲ میلیون واحد را از دست بدهد.


افتی که روز گذشته نماگر بازار سهام به ثبت رساند، کمترین مقدار خود از ۳۱ مرداد امسال بود. امروز نیز این روند منفی ادامه داشت و شاخص کل با ثبت افت ۲۰ هزار واحدی مواجه شد.


روند معاملات نیز از دیروز منفی‌تر بود اما به لطف دامنه نوسان محدود و پر نشدن حجم مبنای سهام شرکت‌ها در صف فروش، شاخص افت بیشتری را به ثبت نرساند.


در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، ۹۸ درصد نمادهای بورسی شامل ۳۳۳ نماد معاملاتی و ۹۲ درصد نمادهای فرابورسی شامل ۳۴۱ نماد معاملاتی منفی بودند تا از منظر این آمار، نه تنها یکی از بدترین روزهای معاملاتی امسال، بلکه سال‌های گذشته به ثبت برسد.


همچنین در مقابل صف فروش،۸۰ درصد نمادهای بورسی شامل ۲۷۳ نماد معاملاتی و ۷۷ درصد نمادهای فرابورسی شامل ۲۸۵ نماد معاملاتی، در پایان معاملات روز جاری فقط ۲ درصد شامل ۶ نماد معاملاتی در بورس و ۴ درصد شامل ۶ نماد معاملاتی در فرابورس، صف خرید را تجربه کردند.


افزون بر این، در حالی که ارزش صف‌های خرید در بورس و فرابورس حدود ۱۰۵ میلیارد تومان بود، سهامداران بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از دارایی و سهام خود را برای فروش در صف‌های فروش قرار داده بودند. خروج ۴۱۸ میلیارد تومان از سهام و ۵۱۸ میلیارد تومان از صندوق‌های با درآمد ثابت هم امروز در تالار شیشه‌ای اتفاق دیگری بود که رقم خورد.


بررسی آمارها نشان می‌دهد، فعلا اوضاع در بورس، «اصلا» به سامان نیست. خبری از وعده‌های دوران انتخابات برای حمایت از بورس شنیده نمی‌شود، صندوق تثبیت و توسعه هم از حمایت از بورس و سهامدارانش حرفی نمی‌زند و در حوزه تحولات سیاسی و نظامی منطقه نیز، هر چند اتفاق خاصی دیروز و امروز نیفتاده اما رجزخوانی‌ها ادامه دارد.


تداوم روند نزولی شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها در تالار شیشه‌ای و در پس آن، تشدید نگرانی‌ها از آینده و چشم‌انداز بازار سرمایه امروز به حدی رسید که امروز برخی معامله‌گران تالار بورس تهران واقع در سعادت‌آباد، دست به اعتراض زدند و در یک ساعت پایانی معاملات، میز دادوستدها را ترک کردند.


اتفاقی که در سال جاری، ۲ بار دیگر هم افتاده بود؛ یک بار ۱۳ مردادماه بود که نمایندگان شرکت‌های کارگزاری حاضر در تالار سعادت‌آباد در اعتراض به عملی نشدن دستور فوری محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور مبنی بر تزریق منابع مالی از صندوق توسعه ملی، تالار معاملات را ترک کردند و بار دیگر هم ۸ خرداد امسال بود که این اتفاق در اعتراض به شرایط بد بازار سهام افتاد.


از دیگرسو، شرایط منفی بورس، اعتراض سهامداران را در فضای مجازی بیشتر کرده است. عده‌ای به تداوم اعمال محدودیت دامنه نوسان که مانع از تخلیه یک‌باره هیجان در بورس شده، اعتراض دارند و عده‌ای بر نامتقارن شدن دامنه نوسان تاکید دارند و عده‌ای هم معتقدند که این روزها وزیر اقتصاد به جای اقدام عملی، به گفتاردرمانی روی آورده و به جای نگارش در فضای مجازی باید دنبال کاهش نرخ بهره، خروج اقتصاد از قیمت‌گذاری دستوری، مهیا شدن شرایط برای بسته‌های حمایتی و تزریق پول به بازار و مواردی از این دست برای بهبود شرایط بورس باشد.


از طرف دیگر، در حالی که حجت‌اله صیدی، رئیس سازمان بورس چند روز پیش، خبر از پیگیری‌های این سازمان برای عرضه دوباره خودرو در بورس داده و اعلام کرد که بورس کالا می‌تواند به کاهش هزینه‌های مبادله خودرو کمک کند، در پاسخ به این ادعا امروز سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت گفت: «تاکید این شورا بر اجرای قانون است، نحوه عرضه خودرو و وظایف هر کدام از دستگاه‌های ذی‌ربط در قانون مشخص شده و هرگونه اظهار نظری خارج از این چارچوب در حال حاضر کاملا غیرقانونی تلقی می‌شود، مگر اینکه شورای رقابت تصمیم دیگری بگیرد که موضوع عرضه خودرو در بورس کالا نیز از این دسته موارد است.»


فعلا این روزها تنور معاملات سهام در تالار شیشه‌ای سرد است و در مقابل، بازارهای موازی از جمله طلا و ارز جذابیت‌های بیشتری را از خود به نمایش می‌گذارند. در این میان آنچه سهامداران را بیش از پیش نگران، ناراحت و پشیمان از حضور در بورس می‌کند، جاماندگی چند ساله بازار سهام از سایر بازارها و بدتر از آن، تاریک بودن چشم‌اندازها در این بازار است!

ارسال نظرات