۱۱:۲۰ ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
نگاهی کوتاه به موضوعات اقتصادی روزنامه‌ها (۳۰ مهر ۱۴۰۳)؛

از آمارهای پولی تا خروج از بن‌بست مسکن

دکه اقتصاد همچون روزهای گذشته به بررسی گزارش‌های اقتصادی روز رسانه‌های مکتوب پرداخته است.
از آمارهای پولی تا خروج از بن‌بست مسکن
کد خبر:۵۷۱۲

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روزنامه‌های مهم کشور در گزارش‌های امروز خود به موضوعات مختلفی اعم از آمارهای پولی تازه منتشر شده، صحبت‌های رئیس جمهور در مراسم روز ملی صادرات، لزوم رفع تحریم‌ها، صنعتی شدن ایران، رویکرد بودجه ۱۴۰۴ به یارانه، گران‌فروشی مونتاژکاران ایرانی، خطر کسر بودجه و وضعیت مسکن در کشور پرداخته‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «خروج نقدینگی از هدف ۱۴۰۳» به آمارهای پولی تازه منتشر شده از سوی بانک مرکزی اشاره کرده و نوشته است: «بانک مرکزی ایران پس از چند ماه وقفه، آمارهای جدیدی از رشد نقدینگی و پایه پولی تا پایان شهریورماه را منتشر کرد. بر اساس این آمار، رشد نقدینگی به ۲۷.۸ درصد و رشد پایه پولی به ۱۸.۷ درصد رسیده است. این ارقام حاکی از افزایش مستمر نقدینگی در نیمه اول سال و خروج از هدف‌گذاری ۲۵ درصدی بانک مرکزی است. دلیل اصلی افزایش نقدینگی، تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق بدهی عنوان شد.»

روزنامه شرق در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «دست در دست هم برای ایران» به مراسم روز ملی صادرات که با حضور مسعود پزشکیان، رئیس جمهور برگزار شد، اشاره کرده و بیان می‌کند: «روز ملی صادرات در حالی برگزار شد که تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱۶ میلیارد دلار و در نیمه اول امسال به هفت میلیارد دلار منفی رسیده است. حدود ۸۵ درصد صادرات ایران بر پایه نفت و مواد معدنی بوده و این امر به خام‌فروشی منابع طبیعی منجر شده است. همچنین، از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۹، متوسط ارزش صادرات هر تن کالای شیمیایی ۵۵۱ دلار و متوسط ارزش واردات آن سه‌ هزارو ۴۱۴ دلار بود. مسعود پزشکیان، رئیس‌ جمهوری در این مراسم، موانع تولید و صادرات را بررسی کرد و تاکید کرد که کشور در حال جنگی اندیشه‌ای و تولیدی است. وی خواستار همکاری بین دولت و بخش خصوصی شد و به ضرورت رفع موانع تاکید کرد.»

«از ناترازی‌ها خارج می‌شویم» نیز عنوان گزارش روزنامه جوان بود. در این گزارش آمده است: «روز ملی صادرات فرصتی بود تا رئیس ‌جمهور، مسعود پزشکیان از چالش‌های ناترازی اقتصادی و مشکلات صادراتی کشور سخن بگوید. وی ضمن تاکید بر این که دولت با ناترازی‌هایی در بانک‌ها و صندوق‌ها روبه‌رو است، گفت که باید بپذیریم در وضعیتی نامناسب هستیم اما می‌توانیم از این وضعیت خارج شویم. برخی منتقدان به وی انتقاد کردند که گویی تازه با مشکلات آشنا شده و اینکه از نمایندگی مجلس به دولت تغییر موضع داده و شکایت‌های خود را بیان کرده است.»

روزنامه اعتماد در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «سکوت میلیاردی» به لزوم رفع تحریم‌ها اشاره کرده و نوشته است: «عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، در واکنش به ناترازی‌های اقتصادی تاکید کرد که این مشکلات و کسری بالای بودجه به شدت توان دولت را محدود کرده و اثرات منفی بر بازار سرمایه و تامین مالی کشور داشته است. وی به چاره‌اندیشی دولت برای مواجهه با این چالش‌ها پرداخته و بر لزوم انجام اصلاحات اقتصادی جدی و تلاش برای کاهش تحریم‌ها تاکید کرد. با این حال، انتقادات به همتی از طرف رسانه‌های منتقد دولت افزایش یافته است.»

عنوان گزارش اقتصادی روزنامه هم‌میهن هم «دهه شکوفایی» بود. این روزنامه به سوالی مبنی بر «چرا ایران در دهه ۴۰ توانست صنعتی شود؟» پاسخ داده و بیان دارد: «از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۸، نرخ رشد اقتصادی ایران بالای ۱۰ درصد و نرخ رشد صنعت بیش از ۱۵ درصد بود. این رشد بیشتر وابسته به توسعه بخش صنعت بود که به شکل بی‌سابقه‌ای در تاریخ معاصر ایران مشاهده شد. دهه ۴۰ نشان‌دهنده تغییر از اقتصاد کشاورزی به اقتصاد صنعتی بود. تعداد زیادی از صنایع جدید مانند پتروشیمی، صنایع غذایی و وسایل خانگی در این دهه تاسیس شدند. این صنعت‌شدگی منجر به ظهور طبقه جدیدی از سرمایه‌داران صنعتی شد که در گذشته کمتر وجود داشتند. این تحولات تحت رهبری دولتمردانی صورت گرفت که توانایی‌های ویژه‌ای داشتند.»

روزنامه وطن امروز نیز در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «یارانه غرق در امواج تورم» به بررسی رویکرد بودجه ۱۴۰۴ به یارانه اشاره کرده و بیان می‌کند: «تورم بالا باعث افزایش هزینه‌های زندگی خانوارها شده و قدرت خرید دهک‌های پایین جامعه به شدت کاهش یافته است. این وضعیت با عدم تناسب افزایش حقوق و دستمزدها با نرخ تورم تشدید شد. کاهش تخصیص ارز نیمایی برای واردات کالاهای یارانه‌ای منجر به افزایش قیمت برخی کالاهای مصرفی شده که فشار بیشتری بر اقشار کم‌درآمد وارد کرده است.»

«گران‌فروشی ۵۰ درصدی مونتاژکاران ایرانی» عنوان گزارش اقتصادی روزنامه فرهیختگان بود. این گزارش به تحلیل وضعیت صنعت خودرو در ایران و چالش‌های موجود در این زمینه پرداخته و نوشته است: «ارزبری بالاو عدم تعمیق داخلی‌سازی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های صنعت خودرو است که برخی آن را به وابستگی به چین و کیفیت پایین نسبت می‌دهند. قیمت خودروهای مونتاژی در ایران به‌ طور قابل توجهی بالاتر از قیمت‌های مشابه در کشورهای همسایه است. برای مثال، قیمت خودروهای مونتاژی ایرانی در مقایسه با قیمت‌های امارات و عربستان تا ۱۲۸ درصد اختلاف دارد.» 

روزنامه جام‌جم هم در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «چراغ خطر کسری بودجه روشن شد» نوشت: «درآمدهای مالیاتی و گمرکی در کشور با کاهش مواجه شده و به ترتیب ۷۴ درصد و ۵۷ درصد محقق شده‌اند. کسری منابع سازمان هدفمندی یارانه‌ها به حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و اگر همه منابع به ‌طور کامل محقق شوند، هنوز کسری ۲۷۰ هزار میلیارد تومانی وجود خواهد داشت. همچنین درآمدها از فروش نفت ۸۲ درصد و واگذاری اوراق مالی ۸۶ درصد محقق شده است، ولی در مجموع، درآمدهای تحقق‌یافته کمتر از پیش‌بینی‌هاست.»

«دوربرگردان بن‌بست مسکن» نیز عنوان گزارش روزنامه خراسان بود. این روزنامه مدعی شده است که نهضت ملی مسکن در شرایطی به بن‌بست تسهیلات‌دهی بانک‌ها برخورد کرده که به نظر می‌رسد جای خالی طرح‌های موازی برای عبور از این مانع وجود دارد. در این گزارش آمده است: «دولت چهاردهم به ادامه نهضت ملی مسکن تاکید کرده اما چالش‌های جدی مانند محدودیت تسهیلات بانکی و بی‌توجهی برخی بانک‌ها به این طرح وجود دارد. بررسی نشان می‌دهد که قدرت خرید مسکن در ایران بسیار پایین‌تر از کشورهای دیگر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شهر تهران و دیگر مراکز استان‌ها با مشکلات حادی در این زمینه مواجه هستند. قانون جهش تولید مسکن هدف دارد تا در چهار سال، ۴ میلیون واحد مسکونی بسازد اما عملکرد بانک‌ها در تامین تسهیلات همچنان ضعیف است.»

ارسال نظرات