۱۶:۳۳ ۱۴۰۳/۰۷/۳۰

تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان به قطعات ۷ و ۸ آزادراه شیراز-اصفهان

معاون وزیر راه و شهرسازی به اقتصاد معاصر گفت: پیگیری مجدانه داریم تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان از محل مولدسازی اراضی و ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق مالی، به این عنوان آورده دولت در قطعات ۷ و ۸ آزادراه شیراز-اصفهان تزریق شود و این دو قطعه تکمیل و به آزادراه شیراز-بوشهر متصل شود.
تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان به قطعات ۷ و ۸ آزادراه شیراز-اصفهان
کد خبر:۵۷۵۶

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با اقتصاد معاصر، درباره تامین مالی ادامه مسیر آزادراه شیراز-اصفهان در قطعات ۷ و ۸ اظهار داشت: در این دو قطعه، سهم آورده دولت ۷۰ درصد و سهم بخش غیردولتی ۳۰ درصد است. در قطعات یک تا ۶ آزادراه نیز آورده دولت و بخش غیردولتی ۵۰-۵۰ بود.

 

وی ادامه داد: برای تامین مالی قطعات ۷ و ۸ آزادراه شیراز-اصفهان در سهم دولت، تهاتر زمین مصوب شده است. در جلسه‌ای که چند روز پیش با وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن داشتیم، موضوع تهاتر زمین را پیگیری کردیم، چون رئیس سازمان ملی زمین و مسکن باید مجوز فروش اراضی در قالب مولدسازی را صادر کند.

 

وی گفت: مقرر است مولدسازی اراضی به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین مالی قطعات ۷ و ۸ آزادراه شیراز اصفهان انجام شود.

 

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، این ۱۲۰۰ میلیارد تومان، آورده ۷۰ درصدی دولت خواهد بود و امیدواریم به سرعت تامین شود. پیش‌بینی می‌کنم تا هفته آینده این تامین مالی انجام گردد.

 

خادمی اظهار داشت: همچنین ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اسناد مالی از سوی شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری آزادراه شیراز-اصفهان پیشنهاد شد که ما امضا کردیم و این رقم نیز به عنوان آورده دولت در قطعه ۷ آزادراه شیراز-اصفهان به شرکت احداث، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه شیراز-اصفهان پرداخت می‌شود.


پیش از این محمدیان، مدیرعامل شرکت احداث، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه شیراز-اصفهان گفته بود: مقرر است از محل مولدسازی اراضی دولت، ۱۲۰۰ میلیارد تومان تامین مالی برای تکمیل قطعات هفت و هشت آزادراه، انجام شود اما این در روند اداری اداره‌کل راه و شهرسازی استان فارس از ۲ ماه پیش متوقف شده است. ما قول می‌دهیم اگر منابع مالی کارفرما برسد تا عید این قطعه را تکمیل می‌کنیم.

 

به گفته محمدیان، دومین محل تامین مالی دولت برای قطعات هفت و هشت آزادراه، اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی است. این میزان در خزانه بوده و اگر وزارت راه آن را کاهش ندهد، این نقدینگی تا ۴۰ روز دیگر به دست ما خواهد رسید.


خادمی اضافه کرد: افزایش سرعت سیر در کنار ارتقا ایمنی نسبت به محور موجود، از مهم‌ترین دلایل استفاده از آزادراه شیراز-اصفهان است.

 

وی ادامه داد: کاهش سوانح رانندگی و و کاهش خسارات مالی وارده به دلیل مشکلات ناشی از تراکم زیاد خودرو نسبت به محور موجود اصفهان به شیراز، از دیگر مزایای احداث این محور محسوب می‌شود.

 

خادمی اضافه کرد: طبق مطالعات انجام شده، با احداث این آزادراه در طول ۲۰ سال از بروز ۳۴۰۰۰ تصادف منجر به فوت و جرح و میلیاردها ريال خسارات مالی جلوگیری می‌شود. همچنین با افزایش سرعت، طبق طرح مشخصات فنی آزادراه‌ها، به طور مستقیم از انتشار گازهای مخرب محیط زیست جلوگیری به عمل می‌آید.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از دیگر نکات بارز احداث آزادراه شیراز-اصفهان، موضوع گردشگری است. جاذبه‌های گردشگری این مسیر آزادراهی خصوصا در استان فارس و چشم‌انداز کم‌نظیر مسیر آزادراه از حیث منابع طبیعی، این آزادراه را منحصر به فرد کرده و در این راستا، ایجاد مراکز گردشگری در مسیر آزادراه در دستور کار مشارکت قرار گرفته که خود مزیت بسیار زیادی در بازگشت سرمایه مهیا می‌کند.


به گزارش اقتصاد معاصر، آزادراه شیراز-اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر، به‌ عنوان طولانی‌ترین آزادراه کشور، روز ۲۰ مهر ۱۴۰۲ هم‌زمان با سفر رئیس‌ جمهور شهید، آیت‌الله رئیسی به استان فارس به بهره‌برداری رسید. با افتتاح این آزادراه، ۹ درصد به طرح‌های آزادراهی کشور افزوده شد.

 

این آزادراه طول مسیر را نسبت به جاده فعلی، ۱۳۴ کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند و زمان سفر را حداقل دو ساعت کاهش می‌دهد.

 

پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در سال، کاهش مصرف سوخت در این آزادراه نسبت به جاده موجود داشته باشیم.

ارسال نظرات