۱۰:۰۹ ۱۴۰۳/۰۸/۰۲

بانک جهانی: کمتر از نیم درصد جمعیت ایران در خط فقر قرار دارند

بانک جهانی با اعلام این که ۷۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان با فقر مطلق دست و پنجه نرم می‌کنند، اعلام کرد: «۰.۴۲ درصد جمعیت ایران در این خط فقر قرار دارند که یک‌بیستم متوسط جهانی است.» 
بانک جهانی: کمتر از نیم درصد جمعیت ایران در خط فقر قرار دارند
کد خبر:۵۷۷۰

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ بانک جهانی در گزارش جدید خود با موضوع فقر در جهان اعلام کرد: «حدود ۷۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان با فقر مطلق دست و پنجه نرم می‌کنند.»


بر اساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی، ۸.۵ درصد از جمعیت جهان که برابر با ۷۰۰ میلیون نفر هستند، با درآمد کمتر از ۲.۱۵ دلار در روز زندگی می‌کنند و بعید است که بتوان به هدف‌گذاری ریشه‌کنی فقر مطلق تا سال ۲۰۳۰ دست پیدا کرد. این در حالی بوده که شاید سه دهه یا بیشتر طول بکشد تا فقر مطلق در جهان از میان برداشته شود. 


همچنین در این گزارش آمده است: «۴۴ درصد مردم جهان با درآمد کمتر از ۶.۸۵ دلار در روز زندگی می‌کنند. تعداد افرادی که زیر این خط فقر در حال زندگی هستند، از سال ۱۹۹۰ به دلیل رشد جمعیت، کاهش محسوسی نداشته‌اند.»


رئیس بانک جهانی در این باره گفت: «جهان در مبارزه با فقر، چالش‌های مختلفی شامل رشد اقتصادی کند، همه‌گیری کرونا، بدهی بالا، درگیری و شکنندگی و شوک‌های اقلیمی را تجربه کرده است.»


بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود به بررسی وضعیت فقر در ایران پرداخته و از موفقیت دولت ایران در کاهش فقر بر اساس سه شاخص درآمدی ۲.۱۵ دلاری، ۳.۶۵ دلاری و ۶.۸۵ دلاری خبر داده است. 


فقر مطلق در ایران که با درآمد روزانه ۲.۱۵ دلار در روز تعریف می شود، به ۰.۴۲ درصد جمعیت در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت. بر این اساس نرخ فقر مطلق در کشور، یک‌بیستم متوسط فقر مطلق در جهان (۸.۵ درصد) است. 


این گزارش افزوده است: «داده‌های اخیر از ایران، کاهش قابل توجهی در سطح فقر را نشان می‌دهد. از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، فقر در این کشور طبق خط فقر روزانه ۶.۸۵، برابر با ۷.۴ واحد درصد کاهش یافته و از ۲۹.۳ درصد جمعیت به ۲۱.۹ درصد جمعیت رسید. در نتیجه این امر حدود ۶.۱ میلیون ایرانی از فقر نجات پیدا کرده‌اند. در خط فقر با درآمد روزانه ۳.۶۵ دلار نیز جمعیت فقیر ایران از ۶.۰۵ درصد به ۳.۸ درصد کاهش پیدا کرد. با این حال، این دستاوردها شکننده هستند، زیرا تخمین زده می‌شود که ۴۰ درصد از جمعیت در خطر سقوط به زیر خط فقر قرار دارند.»


این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده است که جمعیت فقیر ایران از ۲۱.۹ درصد به ۱۹ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد. 

ارسال نظرات