۱۶:۰۳ ۱۴۰۳/۰۸/۰۲
«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

بدترین هفته بازار سرمایه در دولت چهاردهم

بدترین هفته بازار سرمایه از زمان روی کار آمدن مسعود پزشکیان و ریاست حجت‌الله صیدی در سازمان بورس، در حالی پشت سر گذاشته شد که کماکان ابهامات مربوط به ریسک‌های سیاسی و نظامی منطقه در اتمسفر تالار شیشه‌ای در جریان است و از دیگر سو، واکنش سهامداران و سرمایه‌گذاران به خبرهای منفی هم ادامه دارد.
بدترین هفته بازار سرمایه در دولت چهاردهم
کد خبر:۵۹۴۱

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روز گذشته و در حالی که دلار به مرز ۶۶ هزار تومان رسید و سکه طلا هم به حدود ۵۵ میلیون تومان نزدیک شد، بازار سرمایه بی‌توجه به این تحولات به روند کاهشی و فرسایشی خود ادامه داد و شاخص بورس با افت بیش از ۱۳ هزار واحدی، ارتفاع ۲ میلیون واحد را از دست داد.


این در حالی بود که خبرهای مثبتی چون افزایش نرخ ارز، دفاع رئیس سازمان برنامه و بودجه از بازار سرمایه و انبساط مالی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ که می‌تواند به نفع بازارها باشد و همچنین نزدیکی دلار نیما به ۴۹ هزار ‌تومان هم کمترین اثرپذیری را از سوی سهامداران نشان نداد.


افت شاخص بورس و سقوط دوباره‌‌ آن بعد از حدود ۳ ماه به زیر ارتفاع ۲ میلیون واحد در شرایطی دیروز رقم خورد که شاخص‌ کل هم‌وزن نیز با ۰.۶۳ درصد افت مواجه شد.


تداوم رفتارهای هیجانی و بی‌اعتمادی‌ها به بورس، البته در کنار مولفه‌هایی چون خطر تحولات سیاسی و نظامی منطقه و احتمال درگیری‌‌‌‌‌‌‌‌ها کماکان بازار سرمایه را با رکود نزولی همراه کرده و امروز هم در ادامه ناکامی‌های سهامداران در بازار سرمایه موجب شد تا شاخص بورس، سقوط ۲۲ هزار واحدی را به ثبت رساند و با قرار گرفتن در ارتفاع یک میلیون و ۹۷۰ هزار واحد، فاصله‌اش را با ارتفاع ۲ میلیون واحد بیشتر کرد.


این در حالی بود که شاخص کل فرابورس(آیفکس) نیز با ثبت افت ۱۰۳ واحدی، ارتفاع ۲۱ هزار واحد را از دست داد و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز در حالی با کاهش بیش از ۶ هزار واحدی، نزدیک یک درصد افت داشت که امروز ۹۷ درصد معادل ۳۳۹ نماد معاملاتی در بورس و ۹۳ درصد معادل ۳۴۴ نماد معاملاتی در فرابورس منفی بودند.


همچنین در روزی که حجم و ارزش معاملات افزایش معناداری را به ثبت رساند، فقط یک درصد نمادهای بورسی شامل ۴ نماد معاملاتی و ۳ درصد نمادهای فرابورسی شامل ۱۲ نماد معاملاتی با صف خرید همراه بودند و در مقابل، ۷۳ درصد شامل ۲۵۳ نماد در بورس و ۷۶ درصد شامل ۲۸۲ نماد معاملاتی در فرابورس با صف فروش آخرین روز معاملاتی هفته را به پایان رساندند.


این در شرایطی است که ارزش کل صف‌های خرید در بورس و فرابورس حدود ۳۰ میلیارد تومان بود و در مقابل ارزش صف‌های فروش در این دو بازار به بیش از ۲.۲ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین ۳۰۵ میلیارد تومان از بورس و ۹۲ میلیارد تومان از فرابورس و ۸۹ میلیارد تومان هم از صندوق‌های درآمد ثابت در روز جاری، خروج نقدینگی به ثبت رسید.


وضعیت کلی بازار سرمایه به قدری این روزها نابسامان شده که حجت‌اله صیدی، رئیس سازمان بورس در نشست مشترک با اعضای هیئت‌ مدیره و دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری اذعان داشت که رفع ریشه‌ای موارد تاثیرگذار بر بازار سرمایه زمان‌بر است و پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی سازمان بورس هم آن را تیتر کرد اما یک الی دو ساعت بعد از انتشار این تیتر، از پایگاه‌اطلاع‌رسانی بازار سرمایه(سنا) حذف شد.


در هر حال بدترین هفته بازار سرمایه از زمان روی کار آمدن مسعود پزشکیان و نیز ریاست حجت‌اله صیدی در سازمان بورس در حالی پشت سر گذاشته شد که کماکان ابهامات مربوط به ریسک‌های سیاسی و نظامی منطقه در اتمسفر تالار شیشه‌ای در جریان بوده و از دیگر سو، واکنش سهامداران و سرمایه‌گذاران به خبرهای منفی هم کماکان ادامه دارد.


برخی معتقدند تنها چیزی که می‌تواند حال این روزهای بورس و سهامدارانش را خوب کند، جریان قدینگی قوی است که چون سیل در این روزهای ابری، می‌تواند صف‌های فروش را جمع و بازار سهام را به تعادل برساند.

ارسال نظرات