۲۱:۰۰ ۱۴۰۳/۰۸/۰۳

واکسیناسیون ۶۵ درصد از دام سبک کشور علیه تب برفکی

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی گفت: بنابر آمار، تاکنون ۶۵ درصد از دام سبک و ۷۰ درصد از دام سنگین علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.
واکسیناسیون ۶۵ درصد از دام سبک کشور علیه تب برفکی
کد خبر:۶۰۵۷

به گزارش اقتصاد معاصر؛ رضا اسدی یرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی گفت: برنامه ملی واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در استان های گروه یک که از نظر شرایط آب و هوایی نسبت به سایر استان ها دمای بالاتری دارند، از ۳۰ مرداد آغاز شد و براساس برنامه تا پایان مهرماه به عنوان فاز اصلی تب برفکی در این استان ها در نظر گرفته شد.

 

به گفته او، با توجه شرایط کوچ دام عشایر و راه های صعب العبور فاز اول تب برفکی در استان های گروه یک تا ۱۵ آبان تمدید شد و  این موضوع تنها به خاطر آن است که اطمینان از پوشش کامل و حداکثری واکسیناسیون حاصل شود تا با کاهش کانون های تب برفکی در کشور مواجه شویم.

 

اسدی ادامه داد: با توجه به فرارسیدن فصل سرما و کاهش دما در مناطق مختلف کشور و ماهیت بیماری تب برفکی، عوامل خطر در فصل سرما برای بیماری بیشتر از فصل تابستان است، از این رو سیستم‌ مراقبت فعال برای تمام استان ها در نظر گرفته شده تا در صورت افزایش کانون مورد کنترل قرار بگیرد.

 

واکسیناسیون تب برفکی تا ۱۵ آبان تمدید شد

 مدیرکل دفتر مدیریت مبارزه با بیماری های دامی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه فاز مورد نظر واکسیناسیون در استان ها در حال اجراست، افزود: در حال حاضر ۶۵ درصد دام های سبک و ۷۰ درصد دام سنگین در این استان ها مورد واکسناسیون قرار گرفتند که این امر بدان معناست که استان ها برمبنای برنامه، درحال واکسیناسیون هستند. حال انتظار می  رود تا ۱۵ آبان به پوشش بالاتر و ۸۵ درصد که پوشش مناسبی برای کنترل بیماری است، دست یابیم.

 

 اسدی با بیان اینکه تمامی دام‌های روستایی و عشایری علیه بیماری تب برفکی واکسینه می شوند، افزود: اکیپ های دامپزشکی و بخش خصوصی به منظور واکسیناسیون دام، انجام خدمت  را به طور رایگان انجام می دهند و امید است که با انجام واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه ای توسط دامداران بتوانیم کنترل مناسبی برای تب برفکی داشته باشیم.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه در برنامه واکسیناسیون تب برفکی اولویت دام سنگین است، گفت:  هدف نخست ایجاد پوشش مناسب و ایمنی مناسب در دام سنگین است  تا بتوانیم پیشگیری مناسبی را اعمال کنیم.

 

۱۰۰ درصد واکسن تب برفکس تولید داخل است

او با بیان اینکه ۱۰۰ درصد واکسن تب برفکی تولید داخل است، افزود: واکسن هایی که توسط سازمان دامپزشکی در قالب برنامه های ملی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طور کامل تولید داخل است.

 

مدیرکل دفتر مدیریت مبارزه با بیماری های دامی سازمان دامپزشکی ادامه داد:  به طور کلی در خصوص بیماری ها بویژه بیماری های ویروسی با توجه به چرخه عوامل بیماری زا، امکان ریشه کنی به سادگی وجود ندارد و به جزء چند کشور معدود، تب برفکی به عنوان بیماری آکادمیک است و تاکنون موفقیتی برای ریشه کنی تب برفکی اتخاذ نشده است، براین اساس کنترل کانون بروز تب برفکی در یک کشور مهم است که خوشبختانه پیشگیری مناسبی برای کنترل بیماری وجود دارد.

 

اسدی گفت: در کنار واکسیناسیون تب برفکی، برگزاری دوره آموزشی و ترویجی را در دستور کار داریم و این دوره های آموزشی به طور مرتب اجرا می شود و به زودی واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی را در بخشی از کشور اجرا می کنیم و تنها در دام‌سنگین رخ می دهد و با واکسیناسیون مناسب  همانند سنوات قبل امکان کنترل بیماری وجود دارد./باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات