۱۸:۵۱ ۱۴۰۳/۰۸/۰۵

چند درصد از نقدینگی در جیب مردم است؟

حجم اسکناس و مسکوک در دست مردم تا پایان پنجمین ماه سال ۱۴۳ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان است که در مقایسه با پایان سال قبل، ۲.۳ درصد کمتر و نسبت به مرداد سال گذشته نیز ۱۸.۲ درصد بیشتر شده است.
چند درصد از نقدینگی در جیب مردم است؟
کد خبر:۶۱۸۴

به گزارش اقتصاد معاصر؛ در روز‌هایی که قیمت انواع و اقسام کالا‌ها و خدمات با افزایش مواجه است، شاید این سؤال برای برخی مطرح شود که مردم در جیبشان چقدر پول نقد یا همان اسکناس دارند؟ پاسخ این سؤال در آمار‌های بانک مرکزی نهفته است.


 بانک مرکزی در شرایطی که ترجیح داده است تا از اعلام نرخ تورم مصرف‌کننده عبور کند و در این باره اطلاعاتی به مردم ندهد، اما در این میان، آمار و ارقام مربوط به متغیر‌های پولی و اعتباری را تا پایان مرداد ۱۴۰۳ به‌روزرسانی کرده است.

 

بر مبنای اطلاعات منتشر شده از سوی این بانک، حجم نقدینگی تا پایان شهریورماه سال جاری به یک رکورد تاریخی رسیده و از مرز ۹ هزار همت عبور کرده است.

 

کیک نقدینگی برحسب اجزای تشکیل‌دهنده، شامل پول و شبه پول می‌شود و هرکدام از این دو بخش نیز به زیر بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. به‌گونه‌ای که بخش پولی نقدینگی شامل دو گروه اسکناس در دست اشخاص و سپرده‌های دیداری است. 

 

اسکناس در دست اشخاص که از نامش مشخص است، همان اسکناس و پولی است که مردم جیبشان یا در خانه خود دارند و بدون نیاز به عملیات بانکی، می‌توانند از آن در خرید و فروش کالا و خدمات بهره‌مند شوند. 

 

بر اساس آمار مردادماه بانک مرکزی، حجم اسکناس و مسکوک در دست مردم تا پایان پنجمین ماه سال به ۱۴۳ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با پایان سال قبل، ۲.۳ درصد کمتر و نسبت به مرداد سال گذشته نیز ۱۸.۲ درصد بیشتر شده است. از سوی دیگر، حجم اسکناس در جیب مردم، معادل ۱.۶ درصد از کل حجم نقدینگی است که در مقایسه با اسفند سال قبل، کمتر شده است؛ بنابراین به استناد آمار رسمی بانک مرکزی، ایرانی برای دست به جیب شدن، بیش از ۱۴۳ هزار میلیارد تومان اسکناس و مسکوک در جیبشان دارند.

 

این در حالی است که حجم سپرده‌های دیداری به عنوان بخش دیگری از پول، در مرداد امسال به بیش از ۲ هزار همت رسیده است که معادل ۲۲.۷ درصد از کل حجم نقدینگی است. سپرده‌های دیداری سپرده‌ای است که صاحب حساب می‌تواند بدون مراجعه حضوری به بانک و از طریق چک اقدام به برداشت از حساب سپرده خود کند. از طرف مقابل بانک نیز این اختیار را دارد که به محض مشاهده برگ چک متصل به حساب سپرده، مقدار مبلغ درج‌شده در برگه چک را به شخصی که نام او روی چک ذکر شده است تحویل دهد./تابناک

ارسال نظرات