۱۰:۴۸ ۱۴۰۳/۰۸/۰۷

اقساط آورده متقاضیان نهضت مسکن ۲۰۰ میلیون تومان می‌شود

یک مقام ارشد در وزارت راه و شهرسازی به اقتصاد معاصر گفت: وزارت راه در حال برنامه‌ریزی برای افزایش اقساط آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن به ۲۰۰ میلیون تومان است.
اقساط آورده متقاضیان نهضت مسکن ۲۰۰ میلیون تومان می‌شود
کد خبر:۶۲۸۳

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی اوایل مهر سال‌ جاری، با انتقاد از عملکرد دولت قبل در ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن گفته بود: «برای یک میلیون متقاضی نهضت ملی مسکن که در سامانه (saman) وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام کرده‌اند، باید مسکن تهیه شود.از این تعداد، ۷۵۰ هزار نفر مبالغی را واریز کرده‌اند. در بخش مسکن و تعهدی که به مردم داریم، شوخی نداریم و هیچ اهمالی در این خصوص پذیرفته نیست.»

 

صادق مالواجرد همچنین مدعی شده بود: «مردم خسته‌تر از آن هستند که در خصوص نیازهای اصلی خود مانند سرپناه، آمارسازی شود.»

 

پس از این صحبت‌های خانم وزیر، مسعود بیات‌منش، سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مدعی شد: «پیشرفت فیزیکی پروژه‌های نهضت ملی مسکن حدود ۲۰ درصد است، از زمان آغاز نهضت ملی مسکن، حدود ۸۰۰ هزار واحد در حال ساخت بوده که ۲۰ هزار واحد آن به اتمام رسیده است.۳۷۰ تا ۳۸۰ هزار واحد با بانک‌ها قرارداد، امضا شده و مابقی باید توسط بانک‌ها تامین مالی شود.»

 

بیات‌منش این وعده را هم داد که ۸۰۰ هزار واحد تا پایان دولت چهاردهم تکمیل می‌شود و تحویل مردم خواهد شد.

 

به نظر می‌رسد سناریوی انتقاد و هجمه علیه طرح نهضت ملی مسکن از سوی مسؤولان وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم شفاف شده است و مسوولان این وزارتخانه در برابر اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن مقاومت و شاید به نوعی کارشکنی هم می‌کنند.

در این‌باره یک مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی به خبرنگار اقتصاد معاصر گفت: وزارت راه به‌ دنبال افزایش اقساط آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن است، در حال حاضر هر سه ماه تا ۴ ماه یک‌بار، متقاضیان نهضت ملی مسکن باید ۴۰ میلیون تومان آورده واریز کنند اما دولت و وزارت راه و شهرسازی به‌ دنبال افزایش اقساط آورده به ۲۰۰ میلیون تومان هستند.

 

بنابراین گزارش در آغاز نهضت ملی مسکن اعلام شد، آورده متقاضیان طی ۸ مرحله دریافت می‌شود تا مجموع مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان برسد. این در حالی بوده که امروز به دلایلی از جمله تورم، آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن به حدود ۷۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است، از سوی دیگر با توجه به اثرگذاری رشد تورم در نرخ مصالح ساختمانی، دستمزدها و... برآوردها حاکی از آورده حدود یک میلیارد تومانی بوده که با احتساب وام ۵۵۰ میلیون تومانی به بیش از ۱.۵ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

 

قطعا افزایش اقساط آورده به ۲۰۰ میلیون تومان  طرح نهضت ملی مسکن را تحت تاثیر قرار داده و به انصراف گسترده متقاضیان منجر خواهد شد.موضوعی که شاید وزارت راه و شهرسازی چندان بی‌تمایل به آن نباشد.

ارسال نظرات