25/آذر/1403 | 01:04
ثبت نام خودرو‌های سایپا ویژه آذر ۱۴۰۳+ لینک ثبت نام سایپا و شرایط ثبت نام متقاضیان عادی، جایگزینی خودروهای فرسوده و طرح مادارن ثبت نام فروش فوق العاده ایران خودرو امروز ۲۴ آذر ۱۴۰۳+ لینک و نحوه ثبت نام ایران خودرو+ قیمت خودرو ابهام در ارزش‌گذاری گمرکی تویوتا وامکان تخلف در واردات خودرو وجه مسدودی متقاضیان خودروهای وارداتی از امروز آزاد می‌شود تعرفه واردات خودرو‌های نو و کارکرده در ۱۴۰۴ مشخص شد محصولات پارس خودرو گران شد + جدول آخرین مهلت ثبت نام خودرو‌های وارداتی امروز ۲۱ آذر ۱۴۰۳+ آدرس سایت ثبت نام و قیمت ثبت نام فروش فوق العاده ایران خودرو آذر ۱۴۰۳+ لینک ثبت نام و موعد تحویل فرمول جدید محاسبه قیمت پایه، بازار فولاد را بهبود می‌بخشد؟ نیشکر «هفت تپه» به زودی وارد فاز واگذاری قطعی می‌شود احتکار ۷۰۰ هزار خودرو در پارکینگ خانه‌ها پیش فروش خودرو شاهین سایپا+ شرایط و قیمت قیمت جدید کارخانه انواع خودرو ساینا+ جدول آغاز فروش خودرو‌های کی ام سی EJ۷ و EJ۷+ کرمان موتور اعلام لیست خودروهای وارداتی ممنوعه+ جدول
۱۸:۳۹ ۱۴۰۳/۰۸/۲۳

سایپا؛ شرکتی که سه برابر سرمایه اش، زیان انباشته دارد

تیرماه سال آینده برای لغو پذیرش ساپیا از بازار دوم بورس باید تصمیم گیری شود. این در شرایطی است که سایپا در نیمه ابتدایی سال، هر ماه بیش از یک هزار و ۲۲۱ میلیارد تومان زیان خالص داشته است.
سایپا؛ شرکتی که سه برابر سرمایه اش، زیان انباشته دارد
کد خبر:۷۹۱۷

به گزارش اقتصاد معاصر؛ سایپا، دومین خودروساز بزرگ دولتی است که همچنان در مسیر انباشت ضرر و زیان در حرکت است. روندی که این شرکت را مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت کرده و ممکن است سال آینده شاهد لغو پذیرش سایپا از بازار دوم بورس باشیم.

سایپا پس از چند هفته وقفه، سرانجام صورت‌های مالی شش‌ماهه را در کدال بارگذاری کرد. بررسی این صورت‌های مالی نشان می‌دهد شرکت سایپا در نیمه نخست سال جاری، همچون گذشته بر مدار خلق زیان در حرکت است و طی شش ماه فعالیت، بیش از ۷ هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان زیان خالص خلق کرده است. رقمی که در هر ماه معادل یک هزار و ۲۲۱ میلیارد تومان و به ازای هر روز نیز معادل ۳۹ میلیارد و ۳۹۳ میلیارد تومان بوده است. 

زیان انباشته‌ای که روز به روز بزرگ‌تر می‌شود

سایپا در حالی در نیمه نخست سال، هر ۶۰ دقیقه بیش از یک میلیارد و ۶۴۱ میلیون تومان زیان روی دست سهام‌دارانش گذاشته است که تا پایان تابستان، رقم زیان انباشته این خودروساز دولتی به بیش از ۵۸ هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به پایان سال قبل، ۱۴ درصد بیشتر است. رقمی که در مقایسه با سرمایه ثبتی این شرکت، سه برابر بوده و اوضاع بر تداوم فعالیت نماد بورسی این شرکت در بازار سهام را ابهام همراه کرده است. 

به بیان دیگر، اواخر خردادماه امسال، به دنبال الزام قانونی بر اخراج سایپا از بورس، رایزنی‌های گسترده‌ای برای توقف اجرای قانون مذکور شکل گرفت و در نهایت در اقدامی دقیقه نود، مجید عشقی رئیس وقت سازمان بورس از حل موقتی این بحران برای سایپا خبر داد و گفت: با پیشنهاد بورس تهران مبنی بر تمدید مهلت یک‌ساله شرکت‌های ایران خودرو و سایپا جهت خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت موافقت شد. 

اما و اگر برای ماندن سایپا در بورس

بنابراین، با این تصمیم، سایپا و دیگر خودروساز دولتی، تا پایان تیرماه سال آینده فرصت دارند تا از دایره قانونی ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شوند. ماده‌ای قانونی که بیان نی کند: اگر بر اثر زیان‌های وارده، حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیئت مدیره مکلف است، بالافاصله مجمع عمومی فوق العاده تشکیل دهد و صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحالا یا بقای شرکت مورد شور و رای قرار گیرد.

این در شرایطی است که در حال حاضر رقم زیان انباشته سایپا در برابر سرمایه ثبتی ۱۹ هزار و ۵۵۱ میلیارد تومانی، سه برابر بیشتر است و آینده این میزان زیان دهی تا پایان چهارمین ماه سال آینده، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد./تابناک

برچسب‌ها:
سایپا
ارسال نظرات