۱۲:۵۳ ۱۴۰۳/۱۰/۱۷

قرارداد‌های سودجویانه و یک‌طرفه خودروسازان داخلی پایان ندارد؟

با وجود افزایش واردات خودرو به کشور و ایجاد آرامش در بازار؛ خودروسازان داخلی همچنان با قرارداد‌های یک‌طرفه، تحویل‌های طولانی‌مدت و عدم شفافیت در فرآیند فروش، حقوق مشتریان را نادیده می‌گیرند.
قرارداد‌های سودجویانه و یک‌طرفه خودروسازان داخلی پایان ندارد؟
کد خبر:۱۲۳۹۶

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ گروه خودروسازی سایپا با انتشار طرح جدید فروش خودرو‌های کوییک GXR-L و کوییک RS، بار دیگر شیوه‌های پرحاشیه و غیرشفاف خود را در قبال مشتریان به نمایش گذاشته است.

در این طرح، زمان تحویل خودرو‌ها به شکل بلاتکلیفی و بازه‌ای طولانی بین شش تا هشت ماه اعلام شده است؛ این بازه زمانی که از اردیبهشت تا آذر ۱۴۰۴ برای مدل RS و از خرداد تا آذر ۱۴۰۴ برای مدل GXR-L تعیین شده، نگرانی و سردرگمی متقاضیان را به همراه دارد. 

یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در این شیوه فروش، عدم تعیین رنگ خودرو در هنگام ثبت‌نام و موکول کردن انتخاب آن به زمان صدور دعوت‌نامه است. این رویکرد نه تنها از شفافیت فرایند خرید می‌کاهد، بلکه نشان‌دهنده نگاه سودجویانه‌ای بوده که هزینه‌های تصمیم‌گیری و تغییرات احتمالی را بر دوش مشتریان می‌اندازد. 

این در حالی است که با افزایش واردات خودرو به کشور و ورود مدل‌های جدید و رقابتی‌تر، انتظار می‌رفت خودروسازان داخلی رویه‌های بهتری اتخاذ کنند اما به‌ نظر می‌رسد این شرکت‌ها همچنان به قرارداد‌های یک‌طرفه و بی‌توجهی به حقوق مشتریان پایبندند و بیشتر به فکر کسب سود حداکثری از طریق پیش‌پرداخت‌های طولانی‌مدت هستند. 

قرارداد‌های سودجویانه و یک‌طرفه خودروسازان داخلی پایان ندارد؟

این سیاست‌ها نه تنها باعث کاهش اعتماد عمومی به خودروسازان داخلی شده، بلکه بازار خودرو را به نفع واردکنندگان تغییر می‌دهد. ادامه این روند، در بلندمدت آسیب‌های جدی به جایگاه این شرکت‌ها در بازار وارد خواهد کرد، مگر آنکه با اصلاح سیاست‌ها و افزایش شفافیت، گامی در جهت احترام به حقوق مشتریان و رشد در بازار رقابتی بردارند.

ارسال نظرات