۱۲:۳۰ ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
نگاهی کوتاه به موضوعات اقتصادی روزنامه‌ها (۲۹ آبان ۱۴۰۳)؛

از شوک شبانه به بازار خودرو تا خسارت خودروسازان به اقتصاد کشور

دکه اقتصاد همچون روزهای گذشته به بررسی گزارش‌های اقتصادی روز رسانه‌های مکتوب پرداخته است.
از شوک شبانه به بازار خودرو تا خسارت خودروسازان به اقتصاد کشور
کد خبر:۸۴۰۷

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روزنامه‌های مهم کشور در گزارش‌های اقتصادی امروز خود به موضوعات مختلفی اعم از  گرانی ناگهانی خودرو، سرنوشت صادرات نفت ایران و زیان بالای شرکت‌ها پرداخته‌اند.

عنوان گزارش اقتصادی امروز روزنامه اعتماد «شوک شبانه به بازار خودرو» بود که به بررسی افزایش ناگهانی و یک‌شبه خودرو پرداخت. این روزنامه بیان دارد: «ایران‌خودرو و سایپا در واکنش به مشکلات افزایش هزینه‌های تولید، قیمت کارخانه‌ای محصولات خود را بر اساس دستورالعمل شورای رقابت تا ۳۰ درصد افزایش دادند. این اقدام که دو روز پس از انتشار نامه دبیر انجمن خودروسازان مبنی بر درخواست افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی قیمت‌ها انجام شد، نگرانی خریداران درباره تاثیر آن بر حواله‌های قبلی را به همراه داشته و با انتقادات گسترده در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. 

روزنامه دنیای اقتصاد هم در گزارش امروز خود تحت عنوان «ترس پوشالی از آزادسازی» افزایش قیمت محصولات پرتیراژ تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور را بررسی کرد. در این گزارش آمده است: «اعلام افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ در سامانه کدال، گسل قیمتی بین کارخانه و بازار را کاهش داد و تاثیر ملموسی بر بازار خودرو نداشت. این خبر، استقبال از سهام خودرویی را افزایش داد و شاخص بورس تهران ۲ درصد رشد کرد.» 

روزنامه جام‌جم هم در گزارش صفحه ۳ خود با عنوان «گرانی مخصوص!» به افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو اشاره کرد. این گزارش عنوان می‌کند: «مدیران ایران‌خودرو و سایپا در نامه‌هایی به سازمان بورس، لیست جدید قیمت محصولات خود را اعلام کرده و تاکید کردند که این افزایش، مبتنی بر هزینه‌های تولید و پس از بیش از یک سال از آخرین به‌روزرسانی قیمت‌ها اجرا شده است. این اقدام چند روز پس از انتشار نامه دبیر انجمن خودروسازان به معاون اول رئیس‌ جمهور انجام شد که در آن، درخواست افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی قیمت‌ها به دلیل رشد هزینه‌های تولید مطرح شده بود.» 

روزنامه جوان هم در گزارش اقتصادی خود با عنوان «صعود خودرو به ارتفاعات گرانی!» به گران شدن مجدد خودرو‌های پرمصرف داخلی پرداخت. این گزارش بیان داشت: «پس از دو ماه مذاکرات، خودروسازان توانستند موافقت وزارت صمت و شورای رقابت را برای افزایش ۳۵ درصدی قیمت خودروهای داخلی به بهانه افزایش هزینه‌های تولید جلب کنند اما افکار عمومی خواستار شفاف‌سازی این هزینه‌ها هستند.» 

«خودروسازان روزی ۱۰۰ میلیارد تومان ضرر می‌سازند» عنوان گزارش اقتصادی صفحه ۱۶ روزنامه فرهیختگان بود که صورت‌های مالی سایپا و ایران‌خودرو را بررسی کرد. این روزنامه بیان دارد: «اعلام قیمت‌های جدید خودروهای ایران‌خودرو و سایپا واکنش‌های متناقضی به همراه داشت. کارشناسان اقتصادی از این اقدام به‌ عنوان راهکاری ضروری برای جلوگیری از تشدید زیان خودروسازان دفاع کردند اما تاکید داشتند که عدم اصلاح تدریجی قیمت‌ها در دو سال اخیر، اصلاح ناگهانی را اجتناب‌ناپذیر کرده است.» 

«خودروسازها بالا کشیدند» هم عنوان گزارش اقتصادی روزنامه وطن امروز بود که به بررسی دلایل افزایش ۳۵ درصدی قیمت خودرو اشاره می‌کند. در این گزارش آمده است: «دولت با افزایش ۳۵ درصدی قیمت خودرو، به‌ جای اصلاح ساختاری، بار مشکلات صنعت خودرو را به مصرف‌کنندگان منتقل کرد. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که چالش‌های اساسی مانند کیفیت پایین، بهره‌وری ضعیف و هزینه‌های بالای تولید ناشی از مازاد نیروی انسانی حل‌نشده، باقی مانده‌اند. با وجود هدف آزادسازی قیمت‌ها، تجربه نشان داده که این رویکرد تاثیری در ثبات بازار یا رقابت‌پذیری خودروهای داخلی نخواهد داشت.» 

روزنامه خراسان هم در گزارش صفحه ۱۰ خود با عنوان «خودروسازی دولتی؛ گران و زیانده» به آثار مدیریت ناکارآمد در عرصه خودروسازی اشاره کرد. این گزارش بیان دارد: «خودروسازان با اعلام افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات، بار دیگر انتقادات نسبت به کیفیت پایین، مصرف سوخت بالا و امنیت نامطلوب خودروهای پرتیراژ را برجسته کردند. در شرایط انحصار و تولید ناکافی، مدیریت ناکارآمد دولتی عامل اصلی نارضایتی مشتریان تلقی می‌شود.» 

روزنامه شرق در گزارش اقتصادی خود با عنوان « بازی ترامپ و نفت» درباره سرنوشت صادرات نفت ایران با قدرت گرفتن دوباره دونالد ترامپ در آمریکا اشاره کرد. این روزنامه بیان دارد: «بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید نگرانی‌هایی را برای بازار نفت ایران ایجاد کرده است. ترامپ با خروج از برجام صادرات نفت ایران را به ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و اکنون بیم آن می‌رود که با فشار بر چین، تنها مشتری بزرگ نفت ایران، محدودیت‌های بیشتری بر صادرات نفت اعمال شود. در همین حال، پالایشگاه‌های چینی نیز به دنبال جایگزین‌هایی مانند نفت سبک آفریقا هستند که مشابه نفت ایران است.» 

روزنامه سازندگی با عنوان «سیاه چاله‌های بودجه» در بخش اقتصادی خود در مورد شرکت‌هایی که معادل ۲۰ درصد بودجه سالانه زیان روز دست دولت می گذارند گزارش می‌دهد. این روزنامه بیان دارد: «فرایند خصوصی‌سازی در ایران که از دهه ۷۰ با هدف کاهش مداخله دولت و تقویت بخش خصوصی آغاز شد، به دلیل باقی ماندن بسیاری از شرکت‌های خصوصی‌شده تحت کنترل نهادهای دولتی و شبه‌دولتی، به نتایج مطلوب نرسیده است. این ناکارآمدی‌ها منجر به زیان‌های سالانه ۱.۵۵ تا ۲.۲ میلیارد دلار و بدهی انباشته ۱۲.۸ تا ۱۸.۴ میلیارد دلاری در شرکت‌های برتر زیان‌ده شده که معادل ۲۰ درصد بودجه سالانه دولت است. 

ارسال نظرات