۳۱/ارديبهشت/۱۴۰۴ | ۱۴:۵۹

اقتصاد دریا محور

اقتصاد دریا محور
ایران و سواحل مکران، با دسترسی به آب‌های آزاد و سواحل طولانی، فرصتی بی‌نظیر برای توسعه و اشتغال‌زایی دارد؛ ظرفیتی که از آن آنطور که باید و شاید استفاده نشده است. در پرونده «اقتصاد دریا محور» می‌خواهیم به قدر توان گوشه‌ای از این ظرفیت را بیان و عوامل غفلت از آن را بررسی کنیم.
«هرمز» زیر یوغ رانت‌خواران در سایه بی‌تدبیری دولتمردان

«هرمز» زیر یوغ رانت‌خواران در سایه بی‌تدبیری دولتمردان

جزیره هرمز، نگین خلیج‌ فارس، نه امروز که سال‌هاست قربانی بی‌تدبیری‌ها و رانت‌خواری‌ها شده است، در حالی که تخریب طبیعت خاک سرخ هرمز این روزها بهانه برای سرزنش مردم شده، اصل ماجرا فراتر از یادگاری‌بردن گردشگران است؛ ماجرا به سیاست‌های غلط، بی‌برنامه‌گی‌ها و سوداگری‌هایی بازمی‌گردد که سال‌هاست سرمایه‌های ملی را به تاراج برده‌اند.
|
نقش گمشده مناطق آزاد در توسعه اقتصادی ایران

نقش گمشده مناطق آزاد در توسعه اقتصادی ایران

ایجاد مناطق آزاد تجاری در جهان طی شش دهه گذشته به‌ عنوان ابزاری موثر برای توسعه صادرات صنعتی و ادغام در اقتصاد جهانی مطرح بوده‌ است. ایران نیز از دهه ۱۳۳۰ با هدف بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها، گام‌هایی برای ایجاد این مناطق برداشت اما با گذشت بیش از چهار دهه از شکل‌گیری رسمی نخستین منطقه آزاد، چالش‌های ساختاری، مدیریتی و قانونی موجب شده تا این مناطق به جای ایفای نقش محرک اقتصادی، با انحراف از اهداف اصلی خود مواجه شوند و برخی مسائل از جمله فرار مالیاتی، قاچاق کالا و ناکارآمدی در مدیریت، چالش‌های جدی در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ایجاد کنند.
|
توسعه مکران به منزله‌ یک پیشران اقتصادی

توسعه مکران به منزله‌ یک پیشران اقتصادی

در حالی که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته سهم عمده‌ای از تولید ناخالص داخلی خود را از دریا تامین می‌کنند، اقتصاد ایران همچنان وابسته به صادرات نفت و شیلات باقی مانده است. با وجود ظرفیت‌های عظیم سواحل مکران، توسعه این منطقه به‌ عنوان یک موتور محرک اقتصادی همچنان در ابهام است.
|
اهمیت سواحل مکران در افزایش جایگاه اقتصاد دریامحور در ایران

اهمیت سواحل مکران در افزایش جایگاه اقتصاد دریامحور در ایران

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: از منظر مناسبات بین‌المللی و به ویژه مسائل تجاری و اقتصادی، وجود پایتخت ایران در سواحل مکران باعث می‌شود موضوع قدرت و اقتصاد دریامحور در ایران جایگاه ویژه‌ای پیدا کند و اهمیت آن برای همه ارکان و مردم بیشتر روشن شود.
|
تدوین سند چشم‌انداز با محوریت اقتصاد دریامحور و فناوری نوین مالی

تدوین سند چشم‌انداز با محوریت اقتصاد دریامحور و فناوری نوین مالی

معاون هماهنگی و زیربنایی معاون اول رئیس‌‌جمهور با تاکید بر اینکه در سند چشم‌انداز، غیر از فناوری نوین مالی، باید به اقتصاد دریامحور توجه شود، گفت: ما از دریا و سواحل مکران غفلت کرده‌ایم، باید به مزیت‌های سرزمینی توجه شود، از صنعت، معدن و پتروشیمی آن‌ طور که باید استفاده نکرده‌ایم، اقتصاد مبتنی بر منابع، ظرفیت فراوانی بر خلق ارزش دارد. 
|
چالش‌های بخش صید و آبزی‌پروری

چالش‌های بخش صید و آبزی‌پروری

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، با بیان چالش‌های بخش شیلات، از نگاه سیاستی تغییرات لازم برای حل این چالش‌ها را بررسی کرد.
|
اصلاح بخش شیلات در گرو توجه به مولفه‌های حکمرانی است

اصلاح بخش شیلات در گرو توجه به مولفه‌های حکمرانی است

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، ضمن بیان نکاتی درخصوص ساختار موسسه تحقیقات علوم شیلاتی تاکید کرد: برای استفاده از همه ظرفیت‌ها و شاخص‌ها و بهره‌گیری از مطالعات علمی و فناوری‌ها، لازم است که به بهبود عناصر حکمرانی توجه ویژه داشته باشیم.
|
مقایسه سرانه مصرف آبزیان در ایران و جهان

مقایسه سرانه مصرف آبزیان در ایران و جهان

مصرف سرانه آبزیان در ابتدای انقلاب، ناچیز بوده و با رشدی محسوس طی سال‌های اخیر به دوسوم مصرف سرانه جهانی رسیده است. علی‌رغم رشد چشمگیر، این بخش هنوز به توجه بیشتری نیاز دارد.
|
انتقال پایتخت اقتصادی، عبور از بن‌بست توسعه

انتقال پایتخت اقتصادی، عبور از بن‌بست توسعه

پیشنهاد رئیس جمهور درباره انتقال پایتخت اقتصادی به سواحل جنوبی کشور می‌تواند کلان ایده دولت چهاردهم و مفری برای تضمین توسعه پایدار کشور در بلند مدت باشد.
|
آنالیز استان‌های کشور در حوزه‌های گوناگون صید و آبزی‌پروری

آنالیز استان‌های کشور در حوزه‌های گوناگون صید و آبزی‌پروری

در این گزارش شرایط تولیدات کشور در زمینه صید و آبزی‌پروری در استان‌های مختلف کشور بررسی شده است.
|
۱
گزارش
گزارش
اقتصاد معاصر خبر می‌دهد

پروژه اقتصادی خطرناک آمریکا در سومالی‌لند؛ نقض تعادل بازارهای دریایی خلیج عدن

در شرایطی که منطقه خلیج عدن به یکی از مهم‌ترین شاه‌راه‌های تجارت جهانی تبدیل شده، تصمیم یک‌جانبه آمریکا برای به رسمیت شناختن جمهوری خودخوانده سومالی‌لند، زنگ خطر یک بحران اقتصادی و ژئوپلیتیک را به صدا در آورده است. این اقدام می‌تواند تعادل شکننده میان قدرت‌های منطقه‌ای را بر هم زند و مسیر ۱۲ درصد از تجارت جهانی را با تهدیدات تازه‌ای مواجه کند.

اقتصاد معاصر خبر می‌دهد

همکاری سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌ها در اتلاف بیت‌المال؛ صادق چطور ابزار تهاتر شد؟

برای سفر نوروزی وزیر راه و خانواده به کیش، سازمان هواپیمایی در نامه‌ای به یکی از ایرلاین‌ها که هتلی مجلل در کیش دارد، از این شرکت خواسته است پیرو تفاهمنامه‌ای که آبان ۱۴۰۳ در خصوص تسهیلات رفاهی سفر برای کارکنان این سازمان منعقد کرده‌‎اند، صدور بلیت و اقامت در کیش برای وزیر راه و 6 نفر از همراهان وی انجام شود؛ مقرر شده بود تامین مالی این سفر و اقامت...

سه‌نرخی شدن گازوئیل؛ ضربه سخت به قاچاق

مصوبه جدید هیات وزیران برای سه‌نرخی کردن گازوئیل، با هدف مقابله با ناترازی انرژی و قاچاق روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت، مسیر تازه‌ای را در مدیریت هدفمند یارانه‌ها و تثبیت هزینه‌های حمل‌ونقل در کشور ترسیم کرده است. این سیاست که با محوریت سامانه «بارنامه برخط» اجرا می‌شود، با حفظ سهمیه ارزان‌قیمت برای ناوگان قانون‌مند و تعیین نرخ‌های واقعی برای مصرف مازاد،...

اقتصاد معاصر بررسی می‌کند

آبزیان؛ فرصت مغفول مانده در امنیت غذایی ایران

با وجود پهنه‌های آبی گسترده و ظرفیت‌های کم‌نظیر در تولید آبزیان، سهم این منبع پروتئینی سالم و کم‌مصرف از سبد غذایی خانوارهای ایرانی همچنان پایین است. این در حالی است که آبزی‌پروری نه‌ فقط وابستگی به نهاده‌های وارداتی را کاهش می‌دهد و فشاری بر منابع آبی وارد نمی‌کند، بلکه با حمایت‌های هدفمند و فرهنگ‌سازی مناسب، می‌تواند نقش کلیدی در امنیت غذایی، اشتغال‌زایی...

یادداشت و تحلیل
یادداشت و تحلیل
محمدطاهر رحیمی، پژوهشگر اقتصادی

الگوی ترامپ برای تعامل با کشورهای نفت‌خیز عربی

سفر دونالد ترامپ به منطقه غرب آسیا در آغاز ریاست‌ جمهوری‌اش، نه نشانه‌ای از دیپلماسی، بلکه بخشی از پروژه کلان امنیت‌فروشی آمریکا به کشورهای عربی است؛ طرحی که با هدف تضمین ثبات بازار انرژی، کنترل مسیرهای انتقال نفت و جبران کسری تراز تجاری ایالات متحده طراحی شده و در سایه سیاست «وابسته‌سازی مطلق»، به دنبال تبدیل دولت‌های نفت‌خیز منطقه به گاوهای شیردهی...

محسن فاطمی، کارشناس ارشد اقتصاد

نقش اقتصاد دریا در توسعه پایدار مناطق محروم ساحلی کشور

با وجود بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی و ظرفیت‌های گسترده در حوزه‌هایی همچون شیلات، گردشگری، انرژی‌های نو و تجارت دریایی در کشورمان، مناطق جنوبی ایران همچنان با چالش‌های توسعه‌نیافتگی، فقر و کمبود زیرساخت مواجه هستند، در حالی که اقتصاد دریا می‌تواند محرک اصلی توسعه پایدار در این مناطق باشد.

سیده‌ طیبه حسینی، مدیرکل روابط عمومی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها

گفت‌وگو و شفافیت؛ شرط تحقق اعتماد در حکمرانی عمومی

اردیبهشت، فقط روز گرامیداشت روابط عمومی نیست، بلکه لحظه‌ای برای بازاندیشی در نقش بنیادین آن در معماری حکمرانی است؛ نقشی که از حاشیه اطلاع‌رسانی عبور کرده و به قلب تپنده‌ سیاست‌گذاری عمومی در عرصه‌هایی چون یارانه‌ها و عدالت توزیعی بدل شده است.

امیرحسین نامنی، پژوهشگر اقتصادی

ریشه‌یابی ناکامی‌ها در نظارت بانکی

در حالی که نظام بانکی به‌ عنوان شریان حیاتی اقتصاد ایران شناخته می‌شود، ضعف در نظارت بر عملکرد بانک‌ها می‌تواند زمینه‌ساز بروز بحران‌های مالی، گسترش فساد و از دست رفتن اعتماد عمومی شود؛ از همین‌رو، بازنگری در شیوه‌های نظارتی بانک مرکزی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، شرطی اساسی برای حفظ سلامت و ثبات شبکه بانکی کشور به شمار می‌رود.

گفت وگو
گفت وگو
کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصاد معاصر اعلام کرد

گسترش خاموشی‌ها و توقف تولید در صورت اصلاح‌نشدن بهای انرژی

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر قیمت حامل‌های انرژی اصلاح نشود، نه‌ فقط خاموشی در تابستان قطعی است، بلکه تولید صنعتی کشور هم به‌شدت آسیب خواهد دید و قطعا مدت‌زمان خاموشی‌ها افزایش می‌یابد

در گفت‌وگوی یک کارشناس انرژی با اقتصاد معاصر مطرح شد

نیروگاه‌ سیکل ترکیبی ابزار تقابل با ناترازی برق؛ بازدهی نیروگاه‌ گازی ۳۰ درصد است

یک کارشناس انرژی گفت: راندمان نیروگاه‌های گازی دولتی حدود ۳۰ درصد است، یعنی ۷۰ درصد انرژی ورودی به‌ صورت گرما هدر می‌رود. با تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی، می‌توان از این گرمای هدر رفته برای تولید برق بیشتر استفاده کرد، نزدیک به ۹۰ درصد نیروگاه‌های ما گازی هستند، بنابراین بهینه‌سازی این بخش باید در اولویت قرار گیرد. 

در گفت‌و‌گوی تفصیلی با اقتصاد معاصر مطرح شد

روایت مدیرعامل سابق راه‌آهن از توجه ویژه شهیدجمهور به خط‌آهن شلمچه-بصره + فیلم

«اگر پیگیری‌های ممتد شهید رئیسی درباره خط‌آهن شلمچه-بصره نبود، همکاری همه دستگاه‌های اجرایی این پروژه امکان‌پذیر نمی‌شد، سفارشات و توصیه‌های ایشان موجب شد این خط‌آهن جزو پروژه‌های اولویت‌دار شرکت راه‌آهن باشد و به همین دلیل اینجانب در ۱۶ ماه مدت خدمت خود در راه‌آهن، ۱۶ بار از این پروژه بازدید کردم و الحمدالله با رفع کامل موانع، تحویل دولت چهاردهم دادیم»؛...

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه در گفت‌وگو با اقتصاد معاصر

مجمع گفت‌وگوی تهران به سکویی برای دیپلماسی اقتصادی تبدیل شد

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران، در حاشیه مجمع گفت‌وگوی تهران از حضور ۵۰۰ شرکت‌کننده و برگزاری ۴۵ جلسه تخصصی خبر داد و تاکید کرد که این رویداد به تقویت دیپلماسی اقتصادی و منطقه‌ای ایران کمک کرده و بستری برای گسترش همکاری‌های تجاری فراهم کرده است.