۱۷/شهريور/۱۴۰۴ | ۱۴:۰۹
پرداخت مطالبات گندم‌کاران از ۱۵۰ همت گذشت تمدید زمان پیش فروش سکه تا فردا عصر اختلاف بیش از ۳۰ درصدی در رشد وصول و استرداد مالیات تقسیط مالیات و تعیین محل مصرف مالیات پرداختی مشاغل مزیت‌های اصلی تبصره ماده ۱۰۰ فراخوان ثبت‌نام نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسی بین‌شهری در کشور ۴۷ هزار تن تخم مرغ خرید حمایتی شد پیامک‌های واریز سود سهام عدالت جعلی است؛ مراقب کلاهبرداران باشید باند شرقی منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال افتتاح شد قیمت جدید میوه و سبزی اعلام شد طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ + جدول قیمت روز گوشی ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ بانک مرکزی ترمز چک‌های بی‌اعتبار را کشید افزایش یک‌میلیون تنی ظرفیت تولید پلیمر ایران تا پایان ۱۴۰۴ مصوبه اصلاحی واردات خودرو ابلاغ شد ایران خودرو: سه‌شنبه قیمت‌ جدید خودروها به سازمان حمایت اعلام می‌شود نهایی شدن واردات گاز از روسیه محور نشست هفته آینده تهران تصمیمی مبنی بر خروج از NPT گرفته نشده است رفع ابهام از دستورالعمل سقف مجاز فروش مؤدیان در سامانه مالیاتی وزیر رفاه: کمتر از ۵ درصد یارانه بگیران حذف شده، اعتراض کردند تکمیل ۲۰ کیلومتر دیگر از پروژه دوخطه‌سازی محور قدیم تهران-قم آغاز رسمی واردات کامیون مستعمل با سال ساخت ۲۰۱۹ به بعد فهرست محصولات کشاورزی آب بر اعلام شد ویژگی‌های امنیتی ایران‌چک‌های جدید ۵۰ هزار تومانی اعلام شد از سال آینده بیمه شخص ثالث «بر اساس رانندگی» محاسبه خواهد شد ری‌را، سورن و رانا بورسی می‌شوند شروع پیش‌فروش سکه توسط بانک مرکزی، ۱۰ میلیون زیر قیمت بازار از امروز سقف و شرایط صدور دسته‌چک‌ در بانک‌ها تغییر کرد آخرین قیمت دلار و سایر ارز‌ها در بازار ارز تجاری ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ کابوس ناتمام سرژ اوریه در پرسپولیس؛ تابستان رفت که پاییز بیاید! قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ تصمیم اوپک‌پلاس برای افزایش تولید نفت از ماه آینده قیمت جهانی طلا امروز ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها حذف می‌شود؟ گزارش هواشناسی امروز ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ تهران می‌داند چطور نفت بفروشد ذخایر ارز و طلای کشور ابزاری قوی در دفع مکانیسم ماشه جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ ۵ ایراد مصوبه جدید شورای رقابت جدول قیمت گوشی شیائومی امروز یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ تورم گروه نان و غلات در صدر/برخی اقلام لبنی ۹۰% گران شد آغاز فروش نقدی محصولات بهمن‌دیزل در نیمه دوم شهریور ۱۴۰۴ ابلاغ شیوه نامه نحوه اجرای مواد ۲۷۴ الی ۲۷۷ قانون مالیات های مستقیم ۶۲درصد مخازن سدهای کشور خالی است امکان بازخرید و پیش‌فروش مجدد سکه‌ طلا در مرکز مبادله ایران فراهم شد بانک های خصوصی چقدر وام ازدواج پرداخت کردند؟ مصوبه لغو محدودیت جغرافیایی دفتر وکالت ابطال شد معاون توانیر: تثبیت قیمت حامل‌های انرژی عامل اصلی ناترازی است کاهش ۱۰ درصدی مصرف آب در پایتخت آخرین وضعیت افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان + جزییات پارک علم و فناوری صنعت آب و فاضلاب راه‌اندازی می‌شود ارسال پیامک تکمیل آورده به برخی متقاضیان فاز ۷ پرند به ۸۰۰ میلیون تومان وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ واردات روغن خام با ارز ترجیحی به زودی آغاز می‌شود جزئیاتی از اصلاح قانون مهریه/ اگر مهریه بیش از ۱۴ سکه باشد، چه می‌شود؟ ۲.۹ میلیون تن انواع محصول در بورس کالا روی میز فروش می‌رود نوسان قیمت مواد اولیه فرسودگی زیرساخت حمل‌ونقل از چالش‌های فعالان اقتصادی ۸۸۱ پروژه ملی منتظر انتخاب مودیان است سقف وام خرید خودرو جانبازان + شرایط تدوین بسته راهکارهای جلوگیری از رسوب کالا صادرات سیمان تنها با ارائه گواهی معامله بورس مجاز شد آخرین وضعیت واریز معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۶ شهریور خرید تضمینی ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم تا نیمه شهریور زمان‌بندی مراجعه دریافت اقلام مرحله چهارم کالابرگ الکترونیک اعلام شد آغاز پیش فروش میلیونی سکه از فردا+ جزییات قالیباف: بالا رفتن قیمت مرغ نشان دهنده ناکارآمدی سیاست‌های فعلی است آخرین قیمت دلار و سایر ارز‌ها در بازار ارز تجاری امروز ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ رشد ۸ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری در بندر امام(ره) تعارض مجلس و دولت بر سر کالابرگ؛ ثبات قیمت یا توزیع اعتبار ریالی؟ ورود دیوان محاسبات به انحرافات مالی پژوهشگاه نیرو پرونده خاموشی‌های ۴ ساعته بسته شد؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ مراجعه ۲۰ میلیون خانوار به سامانه املاک و اسکان واریز ۷۴۴ میلیارد تومان سود به حساب بیش از یک میلیون سهام‌دار رکود بازار مسکن در تهران؛ اختلاف ۲۰۰ میلیونی قیمت‌ در مناطق شمالی و جنوبی گزارش هواشناسی امروز ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود اعلام قیمت خودرو در سامانه ۱۲۴ الزامی شد مدارس تا پایان شهریور از شنبه تا چهارشنبه دایرند پزشکیان: وزارت جهاد کشاورزی مصرف ارز دولتی را مدیریت کند وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ بازدید وزیر راه از مراحل پایانی ساخت باند شرقی منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال پیش‌فروش سکه با نرخ ۸۳میلیون؛ بانک مرکزی چه‌پیامی به بازار داد؟ خسارت ۸۰ درصدی گندم دیم؛ تمام مزارع بیمه بودند معامله یک تن شمش نقره و ۲۴۸ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا پاسخ تند ترامپ به جریمه ۳٫۵ میلیارد دلاری گوگل در اروپا قیمت روز گوشی ۱۵ شهریور۱۴۰۴ کاهش قیمت پایه شرکت‌های دولتی که به فروش نمی‌رسند، منتفی شد صادرات ۴.۱ میلیاردی دلار بخش معدن و صنایع معدنی ۴۵۰ میلیون کیلوات صرفه جویی برق در تهران سقف وام خرد ۴۰۰ میلیون تومان شد اخبار جدید درباره حذف یارانه نقدی دهک های پردرآمد+ جزییات و مشمولین آخرین قیمت دلار و سایر ارزها در بازار ارز تجاری عبور مصرف روزانه بنزین از مرز ۱۴۰ میلیون لیتری اولین شرایط فروش کشنده BD۵۶۰ و کامیون کمپرسی BD۴۶۰ اعلام شد برنامه عرضه‌های بورس انرژی در مبادلات پانزدهم شهریور زمان واریز مرحله چهارم کالابرگ الکترونیک+ جزییات و مشمولین ورود سازمان بازرسی به کوتاهی هایی که منجر به ناترازی انرژی شد جدول قیمت آپارتمان نقلی در جنوب تهران کاربران ایرانی ریسک معاملات تتر را جدی بگیرید نحوه واردات خودرو سواری توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور فروش شرکت‌های تولیدی بورسی افزایش یافت آغاز معاملات دو نماد جدید گواهی سپرده حامل‌های انرژی در بورس از امروز قیمت جهانی طلا امروز ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ قسط ۴۱.۵ میلیون تومانی وام ۲ میلیاردی مسکن درآمدهای وصولی گمرک ۴۴ درصد رشد کرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ چین مسیر جایگزین برای کانال سوئز می‌سازد کشاورزان ایرانی ۶ سال پیرتر شدند منابع ۲۷ هزار میلیاردی کالابرگ از کدام محل جور شد؟ اختلاف آمار مصرف آب شیب کاهش قیمت نفت تندتر شد وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد سکه ۲.۵ میلیون تومان ارزان شد ورود به پرونده گرانفروشان برنج وارداتی نماینده ایران در وین از گفت‌وگوهای مهم با آژانس خبر داد اختلال در اولویت بندی ارزی برخی کالاهای سلامت محور ۸ نکته درباره فرآیند واردات خودرو سواری توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور معیار جدید دهک‌بندی خانوار چیست؟ خودروهای دست دوم طرفدار پیدا کردند جزئیات واردات بنزین سوپر قیمت کله پاچه نجومی شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۱۴ شهریور ۱۴۰۴ ثبت سفارش گوشت قرمز فردا آغاز می‌شود آغاز ترخیص خودروهای خارجی بلاتکلیف در گمرک خرمشهر اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد پژو ۲۰۷ جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد فشار ترامپ به رهبران اروپایی درباره خرید نفت روسیه دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد پزشکیان: مشکل کمبود منابع نداریم، مشکل از مصرف بی‌رویه است کالابرگ مرحله چهارم به زودی واریز می‌شود وزیر اقتصاد: توافقات ارزشمندی در اجلاس شانگهای امضا شد نتایج حراج سکه مرکز مبادله ایران نگهداری خودرو گران‌تر از خرید از آب درآمد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ قیمت قطعی سکه‌های پیش‌فروش + موعد تحویل تسویه کلیه مطالبات کشاورزان قبل از مهر آغاز ثبت سفارش جدید برای واردات گوشت منجمد و گرم دلار زیرسایه رفتارهای هیجانی؛ ارز کالای لوکس و سفره مردم نباید یکسان باشد فروش ۷۶۳ میلیارد تومان اموال منقولِ سازمان اموال تملیکی در استان تهران طرح کارت اعتباری برای وام ازدواج در راه است سازمان اموال تملیکی سوپرمارکت یا واردکننده کالا نیست بورس کالا امروز میزبان عرضه ۴۵۰ هزار تن انواع محصول معافیت مالیاتی به سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری در مناطق آزاد اعطا می شود تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط قیمت عمده میوه و سبزیجات امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴+ جدول ابلاغ مصوبه تشکیل کمیته تسهیل کسب و کارهای اقتصاد رقومی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۲ شهریور۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو شهریور ۱۴۰۴+ شرایط و لینک اعتراض کمیسیون کشاورزی به تغییر ساختار وزارت جهاد کشاورزی تعاونی‌ها کلید تحقق عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی ۸ درصدی هستند بقایی: اروپا و آمریکا فاقد حسن‌نیت در مذاکرات برجام‌اند استفاده دستگاه‌های دولتی از خودروهای فرسوده ممنوع شد رشد ۲۳ درصدی مجموع درآمد خودروسازان بورس در ۵ ماه نخست امسال کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی روح تعاون، سپر دفاعی اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ قیمت روز گوشی ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ رئیس اتاق تعاون ایران: تعاون فلسفه‌ای برای رشد عادلانه و توسعه پایدار است قالیباف: مشکل ناترازی در انرژی را باید دولت و مجلس با کمک هم حل کنند کاهش زمان ترخیص کالا به سه روز تمدید فراخوان مشوق صادراتی سال ١۴٠٣ رئیس کمیسیون عمران مجلس: ذخایر آبی کشور به مرز بحران رسیده است جزئیات گزارش مجلس درباره بررسی خاموشی‌ها در تابستان ۱۴۰۴ ۱۳۷۴ همت از معاملات بورس کالا به‌صورت اعتباری تسویه شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات کنترل بازار نخستین اولویت حمایت از کارگران است پزشکیان در شانگهای پلاس: جهان به حکمرانی مبتنی بر عدالت نیاز دارد تشکیل شورای عالی تشکل‌ها توسط دولت وجاهت قانونی ندارد عارف: اگر دشمن یک بار دیگر شیطنت کند، سیلی محکم‌تری می‌خورد حکم غیرقانونی بودن تعرفه‌ها در دولت ترامپ اثر نکرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ فراخوان تسلا برای هزاران خودروی برقی آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان زمان دقیق پرداخت معوقه فروردین بازنشستگان اعلام شد قیمت خودرو به شدت تغییر کرد منابع بانکی به سمت تولید سرازیر نمی‌شود اسلامی: ۲ بازرس آژانس با مجوز دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به ایران سفر کردند یارانه ۳۰۰ هزار تومانی کارگران پر کشید پیش‌بینی عجیب پسر ترامپ از قیمت بیت‌کوین‌ سایه افزایش نرخ دلار بر بازار خودرو/ چشم و هم چشمی مونتاژکارها برای اقزایش قیمت! ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد دسترسی مستقیم بازرگانان به سامانه ارز تجاری مرکز مبادله ایران فراهم شد جدول قیمت جارو برقی شهریور ۱۴۰۴ معامله ۶۱۰ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا یک میلیون سهام‌دار جدید به سامانه سجام پیوستند تعیین و تکلیف ۵ هزار دستگاه خودرو در سازمان اموال تملیکی پیش‌بینی بورس در میان مدت/ بازار سرمایه در بزنگاه مهم تاریخی تفاهم‌نامه ریلی ایران و روسیه برای تبادل الکترونیکی داده‌ها امضا شد ورود شاخص کل به ناحیه حمایتی؛ فرصتی برای فروش یا پاداش سهامداران صبور؟ قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین گزارش بازار سرمایه امروز ۸ شهریور ۱۴۰۴/ بورس تهران در اولین روز هفته ریخت هند یک قدم دیگر از ترامپ دورتر شد ۹۰۰ هزار خارج‌نشین هنوز از فهرست یارانه‌بگیران حذف نشده‌اند تجارت جهانی گوشت گاو دستخوش تغییر خواهد شد؟ ترخیص ۱۰۰ درصدی و شبانه‌روزی کالای اساسی و دارو هزینه کشاورزان اروپایی بالا می رود؟ ماسک «مایکروسافت» را کپی می‌کند هوش مصنوعی پیشرفته گوگل رایگان شد تقویت دیپلماسی اقتصادی در منطقه به نفع ایران هندی‌ها تحریم روسیه را دور زدند ۲ سند تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و پاکستان به امضا رسید گمرک مقررات جدید واردات خودرو را ابلاغ کرد آیفون عامل تغییر روند بازار موبایل؛ واردات مسافری ۱۸۵ درصد افزایش یافت پشتیبانی فراموش شده در پلتفرم‌های فروش کالا و خدمات سلاح نامرئی چین برای ضربه به آمریکا رونمایی شد طرح تعرفه ۱۰۰ درصدی ترامپ برای خریداران نفت روسیه تکمیل فرآیند انتقال دارایی‌ ها از کیف‌ پول‌ های نوبیتکس ارتقای شش پله ای میانه سرعت اینترنت همراه ایران؛ اینترنت ثابت بدون تغییر ماند اختلال در دسترسی به برخی سایت‌ها با دامنه ir نرخ آبونمان تلفن ثابت تغییر کرد/ نرخ جدید اعلام شد وزیر ارتباطات:اینترنت به شرایط قبل بازگشت پایان مهلت استفاده از بسته اینترنت ۵۰ گیگابایتی ثابت از امروز مکالمات تلفن ثابت تا پایان تیر رایگان شد دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
احسان قمری، کارشناس اقتصادی

اصرار بر برگزاری نمایشگاهی بلااثر؛ دستاورد نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی چیست؟

آنچه امروز در فضای نمایشگاهی دنیا به چشم می‌خورد، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در گروه‌های کالایی محدود و خاص است.
اصرار بر برگزاری نمایشگاهی بلااثر؛ دستاورد نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی چیست؟
کد خبر:۱۱۰۵۲

اقتصاد معاصر-احسان قمری، کارشناس اقتصادی: یکی از ابزارهایی که بر توسعه صادرات کشورهای مختلف می‌تواند اثرگذار باشد، برگزاری نمایشگاه‌های تجاری-صنعتی در داخل کشورها یا حضور و مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی در سایر کشورها خواهد بود. تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در خصوص برگزاری عنوانی خاص از یک رویداد تجاری، از اهمیت زیادی برخوردار بوده و تلاش می‌شود تقویم نمایشگاهی یک کشور، بر اساس توانمندی‌های بالقوه و بالفعل اقتصادی یک کشور و نیازمندی‌های بازارهای هدف تدوین و تصویب کرده تا در نهایت شاهد اثرگذاری مثبت رویدادهای تجاری در تجارت خارجی یک کشور باشیم. 

آنچه در ساختار نمایشگاهی کشور مشاهده می‌شود، تدوین تقویم نمایشگاهی بر اساس زمانبندی اعلامی از سوی سایت‌ها و مراکز نمایشگاهی بوده و بیش از آنکه به هدف‌گذاری یک عنوان نمایشگاهی توجه شود، تکمیل فضاهای نمایشگاهی و نگاه انتفاعی برگزارکنندگان و دارندگان مراکز نمایشگاهی بوده و سیاست‌گذاری و حکمرانی محدود به کمیت و تعداد نمایشگاه‌ها و در یک کلام صدور مجوزهای متعدد برای برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی بدون توجه به اثرگذاری آنها یا حتی‌الامکان نظارت و ارزیابی بر اینگونه رویدادها است. 

از این مقدمه که بگذریم، آنچه امروز در فضای نمایشگاهی دنیا به چشم می‌خورد، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در گروه‌های کالایی محدود و خاص بوده که از یک‌سو کارایی حضور بنگاه‌ه‌های تجاری (با توجه به حضور رقبای واقعی) را افزایش داده و از سوی دیگر، نمایشگاه را به یک فضای تخصصی تبدیل کرده که می‌تواند مکانی برای انجام مذاکرات تجاری میان بنگاه‌های حاضر در نمایشگاه و بازدیدکنندگان حرفه‌ای و متخصص در گروه‌های کالایی حاضر در رویداد تجاری مد نظر باشد. آنچه تا اواخر قرن بیستم در کشورهای پیش‌رو در صنعت نمایشگاهی قابل مشاهده بود، برگزاری نمایشگاه‌های عمومی با حضور گروه‌های کالایی مختلف از کشورهای متعدد (موسوم به نمایشگاه‌های بین‌المللی بازرگانی) و همچنین نمایشگاه‌های اختصاصی، با حضور گروه‌های کالایی متنوع از یک کشور خاص (با رویکردهای فروش و عرضه مستقیم) بود. این رویه تا اواخر دهه ۷۰ در ایران نیز ساری و جاری بود و حضور بنگاه‌های تولیدی و بازرگانی در نمایشگاه‌های مختلف، محدود به تعدادی نمایشگاه اختصاصی در خارج از کشور و همچنین مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی بازرگانی در داخل و خارج از کشور بود که کاملا به وسیله بخش دولتی سیاست‌گذاری و اجرا می‌شد. اما از اوایل قرن بیست‌و‌یکم، با تغییرات انجام شده در روابط صنعتی و تجاری کشورها، رویکردها در برگزاری نمایشگاه‌ها نیز تغییر یافته و این رویدادهای مهم از حالت عمومی خارج شده و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی داخلی و بین‌المللی (در گروه‌های کالایی یا خدماتی محدود) مورد توجه و امعان نظر سیاست‌گذاران و برگزارکنندگان قرار گرفته است. این رویکرد در کشور ما هم از قانون برنامه سوم پیشرفت (۱۳۸۴-۱۳۷۹) اجرایی شده و از این دوره به بعد و با ظهور برگزارکنندگان بخش خصوصی در قالب شرکت‌های نمایشگاهی (مجری یا پیمانکار) سیاست‌گذاری از اجرا جدا شده و بخش دولتی، صرفا به سیاست‌گذاری و صدور مجوز برگزاری رویدادها اشتغال داشته و دارد. 

برگزاری ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی

بر اساس اعلام انجام شده، قرار است ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در اوایل سال آتی برگزار گردد؛ از این‌رو و بدون اینکه ارزیابی کاملی از اثرگذاری این نمایشگاه در دوره‌های قبل صورت پذیرفته باشد و نتایج حضور بیش از ۷۰۰ تاجر خارجی و برگزاری بیش از ۵۰۰۰ نشست مذاکرات تجاری (بر اساس ادعای برگزارکنندگان و سیاست‌گذاران نمایشگاه) مورد توجه و راستی‌آزمایی قرار گرفته باشد (مقرر بوده بیش از ۳.۵ میلیارد دلار قرارداد و تفاهم‌نامه در طول برگزاری چهارمین و پنجمین دوره نمایشگاه منعقد گردد)، نسبت به تشکیل ستاد و برنامه‌ریزی جهت برگزاری ششمین دوره این نمایشگاه اقدام شده است. 

اما فارغ از نتایج دوره‌های قبلی، نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران چند سوال را مطرح کرده و انتظار می‌رود که بخش‌های مختلف سیاست‌گذاری و اجرایی این رویداد، پاسخی در خور به مخاطبان و کارشناسان داشته باشند. 

سابقه برگزاری نمایشگاه‌ها به شیوه جدید و بر مبنای برگزاری نمایشگاه‌ها به صورت تخصصی و با استفاده از توانمندی مجریان و پیمانکاران به اوایل دهه ۸۰ شمسی باز می‌گردد. آخرین دوره نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی تهران با حضور شرکت‌های ایرانی و خارجی در سال ۱۳۷۷ برگزار شد و با توجه به مباحث انجام شده در خصوص کارایی اینگونه نمایشگاه‌ها در سطح بین‌الملل، مقرر شد از سال ۱۳۷۸، نمایشگاه‌های تجاری صنعتی از حالت عمومی خارج شده و با هدف استفاده بهینه متخصصان، تجار و بازرگانان نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی-داخلی و تخصصی-بین‌المللی اقدام شود. 

ضمن اینکه اغلب نمایشگاه‌های بین‌المللی بازرگانی که در سطح دنیا برگزار می‌شد، بیش از آنکه جنبه تجاری و صنعتی داشته باشد، به بازار مکاره ای برای تامین نیازمندی‌های مردم و مصرف‌کنندگان و فروش مستقیم کالاها تبدیل شده بودند. این موضوع در کنار اهمیت تخصص‌گرایی در حوزه تجارت بین‌الملل و ضرورت استفاده از توانمندی‌های بالفعل در حوزه‌های تخصصی کالایی و خدماتی منجر به تدوین تقویم نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی و خارجی در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ شد. از سوی دیگر به دلایلی که بیان گردید، نمایشگاه‌های اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور هم از اولویت خارج شد و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی-تخصصی اولویت اول تصمیم‌گیران حوزه تجارت خارجی شد. هر چند هنوز با توجیهات مختلف از جمله عدم برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در برخی کشورها نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی در سایر کشورها اقدام می‌گردد که ارزیابی‌ها حاکی از عدم موفقیت اینگونه نمایشگاه‌ها با توجه به مشخص نبودن گروه‌های کالایی و خدماتی و عام بودن موضوعات است. از همین‌رو نتیجه این می‌شود که با توجه به هزینه‌های انجام شده توسط مجریان و برگزارکنندگان و عدم وجود شاخص مناسب برای انتخاب بنگاه‌های تولیدی صادراتی، حضور در این نمایشگاه‌ها بعضا به صورت دستوری و سفارشی و با توجه به تاکید مقامات صورت پذیرفته و بسیاری از مشارکت‌کنندگان اطلاعی از وضعیت بازار کشور هدف و حتی نیازمندی‌های بازار نداشته و در نهایت هزینه‌های معتنباهی متحمل می‌شوند.‌ در نتیجه همواره توصیه شده که حضور در نمایشگاه‌های تخصصی-بین‌المللی در کشورهای مختلف با توجه به حضور سایر کشورها و خریداران از کشورهای مختلف در دستور کار قرار گرفته یا نسبت به تعریف نمایشگاه‌های تخصصی-اختصاصی در کشورهای مختلف و آن هم بر اساس بررسی وضعیت اقتصادی و بازرگانی کشور و نیازمندی‌های بازار و در نهایت توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران اقدام شود.

بی‌شک اگر از هزینه‌ها بگذریم حضور در نمایشگاه‌ها، ساده‌ترین کار برای بنگاه‌های تولیدی صادراتی است ولی ارزیابی اثرگذاری نمایشگاه بعد از برگزاری نمایشگاه و در صورت انعقاد قرارداد فروش یا خرید انجام می‌شود. اگر قرار باشد که واحد تولیدی صادراتی ایرانی صرفا در نمایشگاه‌ها حاضر باشد و ویترین توانمندی‌ها و قابلیت‌های کشور باشد، لازم است که مشکلات مربوط به تجارت از قبیل نقل‌و‌انتقال وجوه، حمل‌ونقل، لجستیک و...، از قبل مرتفع شده باشد. 

بنابراین اولین سوال این است که مبنا و دلیل توجیهی برگزاری این نمایشگاه در کنار ده‌ها نمایشگاه تخصصی-بین‌المللی در داخل کشور چیست؟ 

در حالی که تقویم نمایشگاه‌های داخلی کشور تقریبا همه گروه‌های کالایی را در برگرفته، چه لزومی دارد که هزینه‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان را افزایش داده و آنها را تشویق به حضور در نمایشگاه های عمومی کنیم؟ 

برگزاری پنج دوره نمایشگاه تاکنون

از این مطالب که بگذریم؛ تاکنون پنج دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران برگزار شده که دوره اول آن در سال ۱۳۹۲ در محل دائمی نمایشگاه‌ها، دوره‌های دوم و سوم در مجموعه شهر آفتاب و دوره چهارم و پنجم در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شده است. با وجود اینکه از چند و چون و کیفیت برگزاری چند دوره برگزار شده و نتایج و آثار آن اطلاعی در دست نیست اما مسوولان امر بر برگزاری مجدد آن در سال ۱۴۰۴ تاکید کرده‌اند. اگر هدف از برگزاری هر نمایشگاهی توسعه تجارت خارجی و در نهایت استفاده از ابزار نمایشگاهی برای انعقاد قراردادهای تجاری است، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی-بین المللی در داخل و خارج از کشور با همین رویکرد برگزار شده و برگزاری نمایشگاه‌های عمومی و با حضور کلیه گروه‌های کالایی، نه فقط منسوخ شده، بلکه با فلسفه برگزاری رویدادهای تجاری در تضاد است. نکته قابل توجه اینکه در شرایط فعلی که اغلب بنگاه‌های تجاری با بحران‌های اقتصادی روبه‌رو هستند، لازم بوده شرایطی فراهم شود که هزینه‌های بنگاه‌های تجاری به حداقل رسیده و بتوانند بازاریابی و فروش محصولات خود را توسعه دهند.‌ در نتیجه در حالی که سالیانه صدها نمایشگاه تخصصی در داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود، برگزاری نمایشگاهی عام با موضوعات غیر مشخص و مبهم چه دستاوردی جز افزایش هزینه‌ها برای واحد‌های تولیدی صادراتی بابت حضور در چنین نمایشگاهی خواهد داشت؟ از سوی دیگر حضور و انتخاب بازرگانان و خریداران خارجی بر چه مبنایی صورت خواهد پذیرفت‌؟ این افراد از چه گروه‌های کالایی هستند؟ آیا اصولا تناظری میان موضوعات نمایشگاه (که اعلام نشده است) با فعالیت اعضای پذیرش شده به عنوان بازدیدکننده وجود دارد؟ این سوالات و ابهامات از این دست، ماهیت برگزاری این نمایشگاه را با چالش روبه‌رو ساخته و در این صورت برگزاری این نمایشگاه نمی‌تواند بازدهی مناسبی داشته باشد. 

نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران، گرته‌برداری ناقصی از نمایشگاه‌های اختصاصی بوده و تفاوت آن با نمایشگاه‌های اختصاصی آن است که نمایشگاه‌های اختصاصی در کشور هدف برگزار شده و مخاطبان آن تجار، بازرگانان و بعضا مصرف‌کنندگان نهایی کشور هدف هستند؛ در حالی که در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (که موردی مشابه آن حداقل بر اساس بررسی‌های نگارنده در سایر کشورها یافت نشده است) گروه‌های مختلف کالایی در داخل کشور، توانمندی‌ها را عرضه کرده و مخاطبان را با هزینه‌های معتنابهی برای بازدید دعوت می‌نمایند. در نتیجه فارغ از دیدگاه‌ها و اهداف برگزارکنندگان از برگزاری این رویداد، در مقایسه با سایر نمایشگاه‌ها مشمول هزینه‌های بیشتری شده که در نهایت به وسیله غرفه‌داران پرداخت شده و نتیجتا حضور واحد‌های تولیدی صادراتی با هزینه‌های زیادی همراه خواهد بود که در مقایسه با این هزینه‌ها، منافع حاصله چندان قابل بیان نخواهد بود. 

به نظر می‌رسد که برگزارکنندگان این نمایشگاه، با توجه به وعده‌های خود، صرفا به دنبال کمی‌نگری بوده و تلاش خواهند کرد به هر صورت ممکن، اولا فضای بیشتری را به نمایشگاه اختصاص داده و دوما تعداد بیشتری بازدیدکننده خارجی را دعوت کرده و مقدمات حضور آنها را فراهم نمایند. تمرکز بر این دو موضوع باعث شده که شاخص خاصی جهت حضور غرفه‌داران و همچنین بازدیدکنندگان وجود نداشته باشد و صرف پر شدن فضای نمایشگاهی و افزایش تعداد بازدیدکنندگان خارجی به هم و غم مسوولان امر تبدیل شود. 

نکته پایانی اینکه اگر نمایشگاه‌ها به عنوان یک صنعت جوان و پویا پذیرفته شود، لازم است که الزامات و شاخص‌های برگزاری مطلوب یک‌ نمایشگاه نیز در نظر گرفته شود که ذیلا به برخی از آنها اشاره می‌شود.

مورد اول: ابتدا لازم است گروه‌های کالایی مشخصی برای نمایشگاه تعیین شود. این انتخاب و تعیین لازم است بر اساس شاخص‌هایی همچون میزان صادرات کالا یا صنعت مورد نظر در سال قبل از برگزاری نمایشگاه، میانگین صادرات در سه سال گذشته، وضعیت زنجیره ارزش تولید گروه‌های کالایی منتخب، بازارهای هدف بر اساس آمار رسمی و همچنین وضعیت رقبا در بازار هدف صورت پذیرد. 

مورد دوم: تعیین شاخص‌های واحد‌های تولیدی صادراتی و در نهایت غربال ایشان جهت حضور در نمایشگاه به عنوان غرفه‌دار نیز یکی از وظایف مهم برگزارکنندگان بوده تا اولا رقابت میان واحد‌های تولیدی صادراتی جهت حضور در نمایشگاه افزایش یافته و‌ دوما با توجه به برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در طول سال و حضور بنگاه‌های تولیدی صادراتی در نمایشگاه‌های تخصصی متعلق به صنعت فعال در آن، لازم است شرایطی فراهم شود تا انگیره لازم جهت حضور ایشان در نمایشگاه به عنوان غرفه‌دار فراهم شود. وگرنه به عنوان مثال سالانه چند ده نمایشگاه صنایع غذایی در سطح کشور یا حتی خارج از کشور برگزار شده و تولیدکننده مواد غذایی و یا فعال صنعت غذا، ترجیح می‌دهد در نمایشگاه تخصصی صنعت متعلق به مجموعه‌اش شرکت کرده تا در نمایشگاهی عام که مشخص نیست حضورش، چه بروندادی خواهد داشت. همچنین بنگاه‌های تولیدی و صادراتی برای حضور در نمایشگاه‌ها، برنامه و تقدیم داشته و با توجه به هزینه‌های بالای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی از یک‌سو و مشکلات اقتصادی موجود از سوی دیگر، تمایل چندانی به حضور در نمایشگاه‌های عمومی نداشته و ترجیح می‌‌دهند صرفا بر اساس تقویم سالیانه خود و متناسب با بودجه تخصیصی برای فعالیت‌های ترویجی در رویدادها شرکت کند.