۱۳/شهريور/۱۴۰۴ | ۱۴:۰۱
نگهداری خودرو گران‌تر از خرید از آب درآمد زمان عرضه بنزین سوپر با قیمت تمام شده نزدیک شد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ رضا شکاری: هرگز به استقلال نخواهم رفت قیمت قطعی سکه‌های پیش‌فروش + موعد تحویل تسویه کلیه مطالبات کشاورزان قبل از مهر ایران چک جدید ۵۰۰ هزار ریالی وارد شبکه بانکی شد آغاز ثبت سفارش جدید برای واردات گوشت منجمد و گرم دلار زیرسایه رفتارهای هیجانی؛ ارز کالای لوکس و سفره مردم نباید یکسان باشد برقی‌سازی خط ریلی تهران - مشهد با سرمایه‌گذاری ایران و چین قیمت دلار در بازار ارز تجاری امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ فروش ۷۶۳ هزار اموال منقولِ سازمان اموال تملیکی در استان تهران طرح کارت اعتباری برای وام ازدواج در راه است سازمان اموال تملیکی سوپرمارکت یا واردکننده کالا نیست بورس کالا امروز میزبان عرضه ۴۵۰ هزار تن انواع محصول معافیت مالیاتی به سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری در مناطق آزاد اعطا می شود تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط قیمت عمده میوه و سبزیجات امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴+ جدول ابلاغ مصوبه تشکیل کمیته تسهیل کسب و کارهای اقتصاد رقومی عملکرد نهضت ملی مسکن مطلوب نیست قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۲ شهریور۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو شهریور ۱۴۰۴+ شرایط و لینک جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ اعتراض کمیسیون کشاورزی به تغییر ساختار وزارت جهاد کشاورزی تعاونی‌ها کلید تحقق عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی ۸ درصدی هستند بقایی: اروپا و آمریکا فاقد حسن‌نیت در مذاکرات برجام‌اند حقوق جدید کارمندان/ جزئیات کف و سقف فوق‌العاده اعلام شد ساعات کاری بانک‌ها شهریور ۱۴۰۴ قیمت واقعی گندم اعلام شد بانک مرکزی و دولت خود را برای مقابله با مکانیسم ماشه آماده کرده‌اند چرا متقاضیان مسکن ملی با ۱۵۰ میلیون تومان خانه‌دار نشدند؟ استفاده دستگاه‌های دولتی از خودروهای فرسوده ممنوع شد وزیر جهاد کشاورزی: تعاونی‌ها موتور محرکه توسعه پایدار روستایی و کشاورزی هستند رشد ۲۳ درصدی مجموع درآمد خودروسازان بورس در ۵ ماه نخست امسال کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی روح تعاون، سپر دفاعی اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها پیش بینی قیمت طلا و نقره که حتماً باید بدانید هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ قیمت روز گوشی ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا ۱۱ شهریور۱۴۰۴ رئیس اتاق تعاون ایران: تعاون فلسفه‌ای برای رشد عادلانه و توسعه پایدار است قالیباف: مشکل ناترازی در انرژی را باید دولت و مجلس با کمک هم حل کنند تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۳ میلیون کالا و خدمت با صورت‌حساب الکترونیک فرزین: هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ ارز ۷۰ هزار تومانی نداریم برنامه‌ریزی برای تولید حداکثری گاز در زمستان مالیات ۷۰ درصد صاحبان مشاغل صفر شد شناسایی ۵۱۲ مؤدی مالیاتی مشکوک به پول‌شویی کاهش زمان ترخیص کالا به سه روز تمدید فراخوان مشوق صادراتی سال ١۴٠٣ وام ۵۰۰ میلیون تومانی برای جایگزینی خودروهای فرسوده کرایه‌ بین‌شهری ساعت کاری ادارات و مدارس در شهریور ۱۴۰۴+ جزییات کامل رئیس کمیسیون عمران مجلس: ذخایر آبی کشور به مرز بحران رسیده است جزئیات گزارش مجلس درباره بررسی خاموشی‌ها در تابستان ۱۴۰۴ ۱۳۷۴ همت از معاملات بورس کالا به‌صورت اعتباری تسویه شد پایان پرونده لوازم خانگی بوش در بندر شهید رجایی قیمت جهانی طلا امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ وزیر نیرو: بزرگترین مشکل صنعت آب و برق، مسائل اقتصادی است وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ تحویل پالایشگاه سیزدهم پارس جنوبی تا پیش از فصل سرد زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات کاهش ۶ درصدی مصرف نان کشور با خروج اتباع غیرمجاز کنترل بازار نخستین اولویت حمایت از کارگران است ۳ محور تمرکز پژوهشکده وزارت اقتصاد برای حل مسائل عمومی کشور پورحاجت: مسیر پرداخت وام ساخت مسکن به بیراهه رفته است پزشکیان در شانگهای پلاس: جهان به حکمرانی مبتنی بر عدالت نیاز دارد فضاسازی سوداگران برای ورود هیجانی مردم به بازار ارز پیش‌بینی وضعیت هوا طی آخر هفته تشکیل شورای عالی تشکل‌ها توسط دولت وجاهت قانونی ندارد هفت کیلومتر ترافیک در جاده کندوان آخرین مهلت واریز وجه برای حراج سکه برق مناطق مختلف استان تهران چه زمانی قطع می شود؟ عارف: اگر دشمن یک بار دیگر شیطنت کند، سیلی محکم‌تری می‌خورد حکم غیرقانونی بودن تعرفه‌ها در دولت ترامپ اثر نکرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ فرزین: تخصیص ارز ترجیحی برای نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی ادامه دارد فراخوان تسلا برای هزاران خودروی برقی آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان نرخ تورم کالاهای خوراکی اعلام شد زمان دقیق پرداخت معوقه فروردین بازنشستگان اعلام شد قیمت خودرو به شدت تغییر کرد منابع بانکی به سمت تولید سرازیر نمی‌شود اسلامی: ۲ بازرس آژانس با مجوز دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به ایران سفر کردند وزیر کشاورزی: کسری تولید مرغ به زودی جبران می‌شود یارانه ۳۰۰ هزار تومانی کارگران پر کشید راه‌اندازی قطار گردشگری تهران–همدان از ۱۳ شهریور پیش‌بینی وضعیت هوا طی پنج روز آینده آمادگی مجلس برای کمک به دولت جهت رفع ناترازی انرژی/ وضعیت مطلوب ذخیره سازی سوخت مایع پیش‌بینی افزایش ۲ درجه‌ای دمای ایران در پاییز و زمستان پیش‌بینی عجیب پسر ترامپ از قیمت بیت‌کوین‌ سایه افزایش نرخ دلار بر بازار خودرو/ چشم و هم چشمی مونتاژکارها برای اقزایش قیمت! تک‌نرخی کردن ارز در دستور کار دولت برداشت کسری ۲۶۶ هزار میلیارد تومانی یارانه از خزانه و بانک مرکزی ایران در چارچوب منافع خود کنوانسیون CFT و پالرمو را بررسی می‌کند قانون مجلس امکان فروش اوراق صرفه‌جویی انرژی در پلتفرم های معاملاتی را فراهم کرده است ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد دسترسی مستقیم بازرگانان به سامانه ارز تجاری مرکز مبادله ایران فراهم شد کمیته تخصصی برای توافق قیمت گندم سه‌شنبه تشکیل می‌شود جدول قیمت جارو برقی شهریور ۱۴۰۴ معامله ۶۱۰ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا جدول اجاره مسکن با ۱۰۰ هزار تومان شهریور ۱۴۰۴ زمین هست، مدیریت نیست/ناکامی برنامه هفتم در واگذاری زمین و بحران مدیریت نهادی یک میلیون سهام‌دار جدید به سامانه سجام پیوستند تعیین و تکلیف ۵ هزار دستگاه خودرو در سازمان اموال تملیکی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۹ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌بینی بورس در میان مدت/ بازار سرمایه در بزنگاه مهم تاریخی مرغ با نرخ مصوب در میادین عرضه می‌شود وزیر نفت: ظرفیت تولید نفت خام افزایش می‌یابد تفاهم‌نامه ریلی ایران و روسیه برای تبادل الکترونیکی داده‌ها امضا شد ورود شاخص کل به ناحیه حمایتی؛ فرصتی برای فروش یا پاداش سهامداران صبور؟ سکه امامی در آستانه یک صد میلیون تومان مکانیسم ماشه تاثیری بر فروش نفت ایران ندارد ورود صنایع کشور به میادین گازی؛ دولت بالاخره رضایت داد بانک مرکزی و وزارت صمت موظف به اجرای آیین‌نامه جدید واردات خودرو شدند تخلف جدید املاکی‌ها؛ کمیسیون صاحبخانه روی دوش مستاجر! قیمت میوه‌های تابستانی نجومی شد قیمت برنج ایرانی ۳۵ درصد کاهش یافت قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین گزارش بازار سرمایه امروز ۸ شهریور ۱۴۰۴/ بورس تهران در اولین روز هفته ریخت ابزاری برای جنگ روانی، نه تغییر واقعی اقتصاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری ملی می‌تواند در پیشبرد طرح‌های آب و انرژی بسیار موثر باشد قیمت روز گوشی ۸ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴ ضرورت احیای صنعت فولاد و اعتبار صادراتی ایران در دوران پساجنگ وزیر نفت: در برابر محدودیت‌های اسنپ‌بک دست بسته نیستیم دلیل ممنوعیت فروش نان خشخاشی در تهران فاش شد عراقچی: اروپا خود را با توهم اسنپ‌بک فریب ندهد قیمت مسکن در تهران شهریور ۱۴۰۴ قیمت ماشین لباسشویی شهریور ۱۴۰۴ واریز سود سهام عدالت لنگ چند شرکت! روغن دوباره گران شد تغییر مهم در قیمت مرغ اعلام جزئیات پیش‌فروش سکه طلای بانک مرکزی هند یک قدم دیگر از ترامپ دورتر شد ۹۰۰ هزار خارج‌نشین هنوز از فهرست یارانه‌بگیران حذف نشده‌اند تجارت جهانی گوشت گاو دستخوش تغییر خواهد شد؟ خودروسازان درگیر زیان انباشته ۲۸۰ همتی و سوبسید ۶۲۰ همتی وزارت نیرو مخالف توسعه شهری متوازن نیست ثبت رکوردهای جدید تولید نفت و گاز در شرایط تحریم و جنگ تعیین خانواده‌های مشمول یارانه نقدی به استانداران سپرده می‌شود فروش اقساطی ایران‌خودرو آغاز شد بانک مرکزی: تخصیص ارز واردات ۱۴۰۴ از ۲۱.۲ میلیارد دلار گذشت آب طالقان به تهران رسید؟ پرداخت وام اشتغال قانون بودجه، گام کلیدی برای رونق تولید و کاهش فقر ترخیص ۱۰۰ درصدی و شبانه‌روزی کالای اساسی و دارو خبر مهم وزیر کار درباره حذف یارانه بگیران هزینه کشاورزان اروپایی بالا می رود؟ شیب تغییر قیمت خودرو تند شد ماسک «مایکروسافت» را کپی می‌کند خبر بسیار دردناک مقام روس درباره آب دریای خزر هوش مصنوعی پیشرفته گوگل رایگان شد بانک‌ها تخصصی می‌شوند؛ همه‌چیز برای پایان ناترازی آماده است؟ درآمد ۱۳ میلیونی پزشکان واقعیت دارد؟ حذف «یارانه» برخی خانوارها و جابه‌جایی معیار سنجش «خط فقر» پرداخت حقوق و یارانه‌ها در شرایط جنگ بدون تأخیر انجام شد آغاز حراج و پیش‌فروش قطعی انواع سکه طلای بانک مرکزی روند تامین مالی از طریق انتشار صکوک تثبیت شد تقویت دیپلماسی اقتصادی در منطقه به نفع ایران خبرهای خوش سازمان اداری و استخدامی برای معلمان جزئیات واردات بنزین سوپر اعلام شد هندی‌ها تحریم روسیه را دور زدند امشب ۶۰ لیتر سهمیه بنزین شارژ می‌شود حذف یارانه نقدی ۱۸ میلیون نفر از شهریور رکورد معاملات شمش طلا در بورس کالا شکسته شد آغاز فروش ۱۴ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی شرط حساب وکالتی از ثبت نام ایران خودرو حذف شد مدنی زاده: استراتژی وزارت اقتصاد، توسعه صادرات است اسقاط ۲.۴ میلیون خودروی فرسوده در ۱۹ سال فرمول جدید مجلس برای تصویب لایحه بودجه؛ زمان کمتر، نظارت بیشتر قانون مالیات بر سوداگری بار مالیاتی بر دوش عموم مردم نمی‌گذارد قطعی برق، نیمی از ظرفیت تولید کشور را از مدار خارج کرد قاچاق تراکتور به خارج کشور صدای تراکتورساز را درآورد سازمان بورس: کلیه بورس‌ها در تمامی تعطیلات اعلامی از سوی دولت فعال است ۲ سند تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و پاکستان به امضا رسید واردات تایر پنج برابر نیاز کشور است دلایل تغییرات بالای ۲۰ درصد مبلغ فروش صنایع بورس اعلام شد سود سهام عدالت در روزهای پایانی مرداد ۱۴۰۴ واریز می‌شود؟ مقررات جدیدخودرو چه می‌گوید؟ گمرک مقررات جدید واردات خودرو را ابلاغ کرد رشد سود خالص صنایع منتخب بازار سرمایه آیفون عامل تغییر روند بازار موبایل؛ واردات مسافری ۱۸۵ درصد افزایش یافت افزایش صادرات ایران به ارمنستان در ۳ ماهه امسال قیمت نان‌ ۳۰ تا ۵۲ درصد افزایش یافت تراز تجاری مثبت ایران با پاکستان تناقض در اولویت‌بندی واردات پشتیبانی فراموش شده در پلتفرم‌های فروش کالا و خدمات تصمیم نهایی درباره قیمت جدید نان در تهران علام شد سلاح نامرئی چین برای ضربه به آمریکا رونمایی شد طرح تعرفه ۱۰۰ درصدی ترامپ برای خریداران نفت روسیه تکمیل فرآیند انتقال دارایی‌ ها از کیف‌ پول‌ های نوبیتکس موانع ترخیص کالا و ثبت سفارش تولید را تهدید می‌کند/ درخواست تمدید بخشنامه ارزی تا پایان سال ارتقای شش پله ای میانه سرعت اینترنت همراه ایران؛ اینترنت ثابت بدون تغییر ماند حجم مبادلات بین ایران و ارمنستان به حدود ۱ میلیارد دلار رسید تجارت چین و آمریکا بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت برنامه اروپا برای تعرفه ۷۲ میلیارد یورویی علیه آمریکا افت سهام پورشه، بنز و بی ام و به خاطر تعرفه های ترامپ اختلال در دسترسی به برخی سایت‌ها با دامنه ir نرخ آبونمان تلفن ثابت تغییر کرد/ نرخ جدید اعلام شد وزیر ارتباطات:اینترنت به شرایط قبل بازگشت پایان مهلت استفاده از بسته اینترنت ۵۰ گیگابایتی ثابت از امروز مکالمات تلفن ثابت تا پایان تیر رایگان شد صادرات خدمات فناوری اطلاعات از کالا‌ها مهم‌تر است/ ضرورت اصلاح قوانین و تقویت مطالبه‌گری بخش خصوصی هدف یک میلیارد دلاری صادرات فناوری اطلاعات دست‌نیافتنی است/ نیاز به تغییر قوانین و حمایت دولت ابلاغ مصوبه تشکیل کمیته تسهیل کسب‌وکارهای دیجیتال دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۳:۱۳ ۱۴۰۳/۱۰/۲۷
«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

اهمیت کریدور شمال-جنوب در سفر پزشکیان به مسکو

بدون تردید یکی از موضوعات مهم در سفر آتی رئیس جمهور به مسکو، رایزنی در مورد توسعه کریدور شمال-جنوب بوده که در نظم نوین جهانی برای هر دو کشور، از اهمیت راهبردی برخوردار است.
اهمیت کریدور شمال-جنوب در سفر پزشکیان به مسکو
کد خبر:۱۳۱۴۶

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روسیه و ایران برای اقدام استراتژیک در راستای تغییر پویایی تجارت بین‌المللی به عنوان بخشی از نظم نوین جهانی آماده هستند. از همین‌رو، در حال همکاری در مسیر تجاری جدیدی هستند که هدف آن ایجاد ارتباط مستقیم حمل‌ونقل بین دو کشور است. این پروژه زیرساختی بلندپروازانه بخش مهمی از کریدور بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) را تشکیل می‌دهد که برای تقویت اتصالات در سراسر اوراسیا، کاهش زمان حمل‌ونقل و ارائه جایگزینی برای مسیرهای تجاری سنتی مانند کانال سوئز طراحی شده است.

از آنجایی که تنش‌های ژئوپلیتیکی وعدم قطعیت‌های اقتصادی همچنان بر تجارت بین‌المللی تاثیر می‌گذارد، این کریدور جدید قرار است تا نقش محوری در ایجاد فرصت‌های اقتصادی جدید و تغییر تعادل لجستیک جهانی ایفا کند. 

انتظار می‌رود این پروژه که شامل سرمایه گذاری‌های قابل توجهی در بنادر، راه‌آهن و سایر زیرساخت‌های حمل‌ونقل است، منافع متقابلی را برای هر دو کشور فراهم کند. برای روسیه، این مسیر دسترسی به بازارهای جدید در خاورمیانه و جنوب آسیا را فراهم می‌کند، همچنین ایران جایگاه قوی‌تری در شبکه تجاری اوراسیا به دست می‌آورد. از همین‌رو، احتمالا توسعه این کریدور، به ویژه بخش ریلی رشت-آستارا در دستور کار سفر رئیس جمهور به مسکو باشد. 

مشارکت کریدوری روسیه و ایران 

مشارکت روسیه و ایران در توسعه مسیر تجاری جدید بر اساس سابقه طولانی همکاری اقتصادی و ژئوپلیتیکی بنا شده است. در طول سال‌ها، دو کشور یک اتحاد استراتژیک ایجاد کرده‌اند که بر اساس منافع متقابل، به‌ ویژه در دور زدن تحریم‌های غرب و تنوع بخشیدن به روابط اقتصادی خود است. روسیه و ایران اهداف مشترکی دارند، مانند کاهش وابستگی به بازارهای غربی و ایجاد مسیرهای تجاری جایگزین که مسیرهای سنتی تحت سلطه کشورهای همسو با غرب را دور می‌زند. 

کلید درک این مشارکت، چشم‌انداز توسعه کریدور شمال-جنوب (INSTC) بوده که یک شبکه چند وجهی برای تسهیل تجارت بین روسیه، ایران، هند و اروپا طراحی شده است. INSTC که در اوایل دهه ۲۰۰۰ ایجاد شد، در سال‌های اخیر با تنش‌های ژئوپلیتیکی و تلاش کشورها برای بافتن مسیرهای تجاری جایگزین، اهمیت نوینی پیدا کرده است. هم برای روسیه و هم برای ایران، این کریدور در راستای تلاش استراتژیک برای تقویت تجارت دوجانبه و همچنین افزایش نفوذ آن‌ها بر جریان‌های تجاری منطقه است. 

توافقات اخیر بین مسکو و تهران زمینه را برای این مسیر تجاری جدید فراهم کرده است. در سال ۲۰۲۳، دو کشور چندین یادداشت تفاهم برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ریلی و بندری امضا کردند که روسیه متعهد به تامین بودجه ساخت بخش‌های کلیدی شبکه ریلی ایران شد. این توافقنامه‌ها بازتاب‌دهنده همسویی فزاینده اهداف اقتصادی و سیاسی آن‌ها، به ویژه در مقابله با تحریم‌های غرب و تقویت انعطاف‌پذیری اقتصادی است. 

درک مسیر تجارت جدید 

براساس گزارش تارنمای لجستیک و حمل‌ونقل بین‌المللی، مسیر تجاری جدید روسیه-ایران، بخش مهمی از INSTC است که هدف آن اتصال بندر آستاراخان روسیه با بنادر بندرعباس و چابهار ایران خواهد بود. این کریدور چند وجهی ترکیبی از حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و دریایی است تا جابه‌جایی بی‌وقفه کالا بین روسیه، ایران و فراتر از آن را تسهیل کند. انتظار می‌رود این کریدور در مقایسه با مسیر سنتی کانال سوئز، زمان ترانزیت کالاهای بین مسکو و بمبئی را تا ۴۰ درصد کاهش دهد. 

سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی کلیدی زیربنای مسیر تجاری جدید شامل نوسازی راه‌آهن ایران، توسعه تاسیسات بندری بندرعباس و چابهار و توسعه مراکز لجستیکی جدید در طول مسیر است. روسیه متعهد به سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها بوده و آن‌ها را منابع استراتژیک می‌داند که دسترسی این کشور به بازارهای خاورمیانه و جنوب آسیا را افزایش می‌دهد. برای ایران نیز این مسیر یک راه حیاتی و مهم اقتصادی تلقی می‌شود که ارتباط تجاری آن با اوراسیا را تقویت و جایگزینی برای تنگه هرمز ارائه می‌کند. 

همچنین کریدور شمال-جنوب بر بندر آستاراخان روسیه و چابهار ایران به عنوان مراکز حمل‌ونقل اوراسیا تاکید دارد. توسعه بندر جاسک و همچنین احداث مجتمع بزرگ پتروشیمی و پایانه صادراتی در نزدیکی بندر جاسک، پروژه‌هایی است که توسط دولت ایران به عنوان بخشی از استراتژی توسعه سواحل مکران اجرا می‌شود. 

پیامدهای اقتصادی این مسیر تجاری جدید قابل توجه است. هم برای روسیه و هم برای ایران، فرصتی برای افزایش حجم تجارت، تنوع بخشیدن به بازارهای صادراتی و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل است. علاوه بر این، انتظار می‌رود این مسیر تجارت ترانزیتی را از کشورهای دیگر از جمله هند که تمایل به استفاده از INSTC به‌ عنوان مسیر جایگزین برای دسترسی به بازارهای روسیه و اروپا است، جذب کند. با این حال موفقیت این مسیر به غلبه بر تنگناهای زیرساختی، نگرانی‌های امنیتی و تضمین ثبات سیاسی در منطقه بستگی دارد. 

پیامدهای ژئوپلیتیکی مسیر 

توسعه مسیر تجاری روسیه و ایران پیامدهای ژئوپلیتیکی گسترده‌ای دارد. با ایجاد یک کریدور تجاری جایگزین که کانال سوئز را دور می‌زند، مسیرهای تجاری موجود را به چالش می‌کشد و به طور بالقوه می‌تواند الگوهای تجارت جهانی را تغییر دهد. برای روسیه و ایران، مسیر جدید به عنوان یک ابزار استراتژیک برای مقابله با نفوذ غرب و کاهش وابستگی آن‌ها به مسیرهای دریایی سنتی تحت کنترل کشورهای همسو با غرب عمل می‌کند. 

این مسیر تجاری احتمالا بر پویایی منطقه‌ای نیز تاثیر می‌گذارد. در واقع روسیه و ایران را به عنوان بازیگران کلیدی در شبکه تجاری اوراسیا معرفی و به آن‌ها اهرم بیشتری در مذاکرات با دیگر قدرت‌های منطقه مانند چین، هند و ترکیه می‌دهد. این کریدور همچنین می‌تواند به عنوان یک سکو برای یکپارچگی اقتصادی بیشتر در میان کشورهای اوراسیا عمل کند و به طور بالقوه منجر به شکل‌گیری اتحادها و مشارکت‌های منطقه‌ای جدید شود. 

با این حال، این پروژه بدون چالش نیست. این مسیر از مناطقی مانند قفقاز می‌گذرد که از نظر سیاسی ناپایدار هستند و روسیه و ایران هر دو با موانع اقتصادی و لجستیکی قابل توجهی در توسعه زیرساخت‌های لازم روبه‌رو هستند. علاوه بر این، مسیر تجاری جدید می‌تواند واکنش سایر قدرت‌های جهانی، به ویژه ایالات متحده و اتحادیه اروپا را برانگیزد، زیرا احتمالا این پروژه را تهدیدی برای منافع استراتژیک خود در منطقه می‌دانند. 

تاثیر بر تجارت جهانی و لجستیک 

از منظر لجستیک، مسیر تجاری روسیه-ایران نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجهی در چشم‌انداز زنجیره تامین جهانی است. با ارائه یک جایگزین سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر برای کانال سوئز، این ظرفیت را دارد که زمان حمل‌ونقل و هزینه را برای مشاغل درگیر در تجارت اوراسیا کاهش دهد که می‌تواند به ویژه برای صنایعی که به محموله‌های حساس به زمان متکی هستند، مانند داروسازی، الکترونیک و کالاهای فاسد شدنی مفید باشند. 

مسیر جدید همچنین یک استراتژی متنوع‌سازی را برای کسب‌وکارهای جهانی ارائه می‌دهد که به دنبال کاهش خطرات مرتبط با تنش‌های ژئوپلیتیکی، اختلالات زنجیره تامین و نگرانی‌های زیست‌محیطی هستند. به عنوان مثال، ادغام این مسیر در INSTC  می‌تواند گزینه پایدارتری برای کسب‌وکارهایی باشد که به دنبال کاهش انتشار کربن خود با کوتاه کردن مسافت طی شده هستند.

با این حال همانطور که اشاره شد، دوام طولانی‌مدت این مسیر به غلبه بر چندین چالش از جمله محدودیت‌های زیرساختی، موانع نظارتی و بی‌ثباتی سیاسی در منطقه بستگی دارد. علاوه بر این، موفقیت این مسیر مستلزم سرمایه‌گذاری قابل توجهی در نوسازی و حفظ زیرساخت‌های حمل‌ونقل، تضمین امنیت و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای بیشتر است. 

دورنمای مسیر تجاری روسیه و ایران ظرفیت تبدیل شدن به شریان کلیدی در شبکه تجارت جهانی را دارد. اگر با موفقیت توسعه یابد، می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور برای یکپارچگی اقتصادی بیشتر در اوراسیا عمل کند و فرصت‌های جدیدی برای تجارت، سرمایه‌گذاری و همکاری ارائه دهد. این مسیر همچنین می‌تواند الگویی برای سایر کشورهایی باشد که به دنبال تنوع بخشیدن به شبکه‌های تجاری خود و کاهش وابستگی به مسیرهای دریایی سنتی هستند. 

با این حال، کریدور شمال-جنوب با چالش‌های متعددی از جمله تنش‌های ژئوپلیتیکی، تحریم‌های اقتصادی و نگرانی‌های زیست محیطی مواجه است. هم برای روسیه و هم برای ایران، موفقیت این مسیر به توانایی آن‌ها برای عبور از این چالش‌ها و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای بیشتر بستگی دارد. 

باید توجه داشت که چشم‌انداز تجارت جهانی در حال تکامل است و مسیر تجاری روسیه-ایران، تلاشی جسورانه برای تغییر شکل قواعد بازی و ایجاد فرصت‌های جدید برای رشد و توسعه اقتصادی را نشان می‌دهد.