۱۳/شهريور/۱۴۰۴ | ۱۴:۰۱
نگهداری خودرو گران‌تر از خرید از آب درآمد زمان عرضه بنزین سوپر با قیمت تمام شده نزدیک شد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ رضا شکاری: هرگز به استقلال نخواهم رفت قیمت قطعی سکه‌های پیش‌فروش + موعد تحویل تسویه کلیه مطالبات کشاورزان قبل از مهر ایران چک جدید ۵۰۰ هزار ریالی وارد شبکه بانکی شد آغاز ثبت سفارش جدید برای واردات گوشت منجمد و گرم دلار زیرسایه رفتارهای هیجانی؛ ارز کالای لوکس و سفره مردم نباید یکسان باشد برقی‌سازی خط ریلی تهران - مشهد با سرمایه‌گذاری ایران و چین قیمت دلار در بازار ارز تجاری امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ فروش ۷۶۳ هزار اموال منقولِ سازمان اموال تملیکی در استان تهران طرح کارت اعتباری برای وام ازدواج در راه است سازمان اموال تملیکی سوپرمارکت یا واردکننده کالا نیست بورس کالا امروز میزبان عرضه ۴۵۰ هزار تن انواع محصول معافیت مالیاتی به سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری در مناطق آزاد اعطا می شود تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط قیمت عمده میوه و سبزیجات امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴+ جدول ابلاغ مصوبه تشکیل کمیته تسهیل کسب و کارهای اقتصاد رقومی عملکرد نهضت ملی مسکن مطلوب نیست قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۲ شهریور۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو شهریور ۱۴۰۴+ شرایط و لینک جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ اعتراض کمیسیون کشاورزی به تغییر ساختار وزارت جهاد کشاورزی تعاونی‌ها کلید تحقق عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی ۸ درصدی هستند بقایی: اروپا و آمریکا فاقد حسن‌نیت در مذاکرات برجام‌اند حقوق جدید کارمندان/ جزئیات کف و سقف فوق‌العاده اعلام شد ساعات کاری بانک‌ها شهریور ۱۴۰۴ قیمت واقعی گندم اعلام شد بانک مرکزی و دولت خود را برای مقابله با مکانیسم ماشه آماده کرده‌اند چرا متقاضیان مسکن ملی با ۱۵۰ میلیون تومان خانه‌دار نشدند؟ استفاده دستگاه‌های دولتی از خودروهای فرسوده ممنوع شد وزیر جهاد کشاورزی: تعاونی‌ها موتور محرکه توسعه پایدار روستایی و کشاورزی هستند رشد ۲۳ درصدی مجموع درآمد خودروسازان بورس در ۵ ماه نخست امسال کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی روح تعاون، سپر دفاعی اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها پیش بینی قیمت طلا و نقره که حتماً باید بدانید هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ قیمت روز گوشی ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا ۱۱ شهریور۱۴۰۴ رئیس اتاق تعاون ایران: تعاون فلسفه‌ای برای رشد عادلانه و توسعه پایدار است قالیباف: مشکل ناترازی در انرژی را باید دولت و مجلس با کمک هم حل کنند تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۳ میلیون کالا و خدمت با صورت‌حساب الکترونیک فرزین: هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ ارز ۷۰ هزار تومانی نداریم برنامه‌ریزی برای تولید حداکثری گاز در زمستان مالیات ۷۰ درصد صاحبان مشاغل صفر شد شناسایی ۵۱۲ مؤدی مالیاتی مشکوک به پول‌شویی کاهش زمان ترخیص کالا به سه روز تمدید فراخوان مشوق صادراتی سال ١۴٠٣ وام ۵۰۰ میلیون تومانی برای جایگزینی خودروهای فرسوده کرایه‌ بین‌شهری ساعت کاری ادارات و مدارس در شهریور ۱۴۰۴+ جزییات کامل رئیس کمیسیون عمران مجلس: ذخایر آبی کشور به مرز بحران رسیده است جزئیات گزارش مجلس درباره بررسی خاموشی‌ها در تابستان ۱۴۰۴ ۱۳۷۴ همت از معاملات بورس کالا به‌صورت اعتباری تسویه شد پایان پرونده لوازم خانگی بوش در بندر شهید رجایی قیمت جهانی طلا امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ وزیر نیرو: بزرگترین مشکل صنعت آب و برق، مسائل اقتصادی است وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ تحویل پالایشگاه سیزدهم پارس جنوبی تا پیش از فصل سرد زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات کاهش ۶ درصدی مصرف نان کشور با خروج اتباع غیرمجاز کنترل بازار نخستین اولویت حمایت از کارگران است ۳ محور تمرکز پژوهشکده وزارت اقتصاد برای حل مسائل عمومی کشور پورحاجت: مسیر پرداخت وام ساخت مسکن به بیراهه رفته است پزشکیان در شانگهای پلاس: جهان به حکمرانی مبتنی بر عدالت نیاز دارد فضاسازی سوداگران برای ورود هیجانی مردم به بازار ارز پیش‌بینی وضعیت هوا طی آخر هفته تشکیل شورای عالی تشکل‌ها توسط دولت وجاهت قانونی ندارد هفت کیلومتر ترافیک در جاده کندوان آخرین مهلت واریز وجه برای حراج سکه برق مناطق مختلف استان تهران چه زمانی قطع می شود؟ عارف: اگر دشمن یک بار دیگر شیطنت کند، سیلی محکم‌تری می‌خورد حکم غیرقانونی بودن تعرفه‌ها در دولت ترامپ اثر نکرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ فرزین: تخصیص ارز ترجیحی برای نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی ادامه دارد فراخوان تسلا برای هزاران خودروی برقی آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان نرخ تورم کالاهای خوراکی اعلام شد زمان دقیق پرداخت معوقه فروردین بازنشستگان اعلام شد قیمت خودرو به شدت تغییر کرد منابع بانکی به سمت تولید سرازیر نمی‌شود اسلامی: ۲ بازرس آژانس با مجوز دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به ایران سفر کردند وزیر کشاورزی: کسری تولید مرغ به زودی جبران می‌شود یارانه ۳۰۰ هزار تومانی کارگران پر کشید راه‌اندازی قطار گردشگری تهران–همدان از ۱۳ شهریور پیش‌بینی وضعیت هوا طی پنج روز آینده آمادگی مجلس برای کمک به دولت جهت رفع ناترازی انرژی/ وضعیت مطلوب ذخیره سازی سوخت مایع پیش‌بینی افزایش ۲ درجه‌ای دمای ایران در پاییز و زمستان پیش‌بینی عجیب پسر ترامپ از قیمت بیت‌کوین‌ سایه افزایش نرخ دلار بر بازار خودرو/ چشم و هم چشمی مونتاژکارها برای اقزایش قیمت! تک‌نرخی کردن ارز در دستور کار دولت برداشت کسری ۲۶۶ هزار میلیارد تومانی یارانه از خزانه و بانک مرکزی ایران در چارچوب منافع خود کنوانسیون CFT و پالرمو را بررسی می‌کند قانون مجلس امکان فروش اوراق صرفه‌جویی انرژی در پلتفرم های معاملاتی را فراهم کرده است ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد دسترسی مستقیم بازرگانان به سامانه ارز تجاری مرکز مبادله ایران فراهم شد کمیته تخصصی برای توافق قیمت گندم سه‌شنبه تشکیل می‌شود جدول قیمت جارو برقی شهریور ۱۴۰۴ معامله ۶۱۰ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا جدول اجاره مسکن با ۱۰۰ هزار تومان شهریور ۱۴۰۴ زمین هست، مدیریت نیست/ناکامی برنامه هفتم در واگذاری زمین و بحران مدیریت نهادی یک میلیون سهام‌دار جدید به سامانه سجام پیوستند تعیین و تکلیف ۵ هزار دستگاه خودرو در سازمان اموال تملیکی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۹ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌بینی بورس در میان مدت/ بازار سرمایه در بزنگاه مهم تاریخی مرغ با نرخ مصوب در میادین عرضه می‌شود وزیر نفت: ظرفیت تولید نفت خام افزایش می‌یابد تفاهم‌نامه ریلی ایران و روسیه برای تبادل الکترونیکی داده‌ها امضا شد ورود شاخص کل به ناحیه حمایتی؛ فرصتی برای فروش یا پاداش سهامداران صبور؟ سکه امامی در آستانه یک صد میلیون تومان مکانیسم ماشه تاثیری بر فروش نفت ایران ندارد ورود صنایع کشور به میادین گازی؛ دولت بالاخره رضایت داد بانک مرکزی و وزارت صمت موظف به اجرای آیین‌نامه جدید واردات خودرو شدند تخلف جدید املاکی‌ها؛ کمیسیون صاحبخانه روی دوش مستاجر! قیمت میوه‌های تابستانی نجومی شد قیمت برنج ایرانی ۳۵ درصد کاهش یافت قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین گزارش بازار سرمایه امروز ۸ شهریور ۱۴۰۴/ بورس تهران در اولین روز هفته ریخت ابزاری برای جنگ روانی، نه تغییر واقعی اقتصاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری ملی می‌تواند در پیشبرد طرح‌های آب و انرژی بسیار موثر باشد قیمت روز گوشی ۸ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴ ضرورت احیای صنعت فولاد و اعتبار صادراتی ایران در دوران پساجنگ وزیر نفت: در برابر محدودیت‌های اسنپ‌بک دست بسته نیستیم دلیل ممنوعیت فروش نان خشخاشی در تهران فاش شد عراقچی: اروپا خود را با توهم اسنپ‌بک فریب ندهد قیمت مسکن در تهران شهریور ۱۴۰۴ قیمت ماشین لباسشویی شهریور ۱۴۰۴ واریز سود سهام عدالت لنگ چند شرکت! روغن دوباره گران شد تغییر مهم در قیمت مرغ اعلام جزئیات پیش‌فروش سکه طلای بانک مرکزی هند یک قدم دیگر از ترامپ دورتر شد ۹۰۰ هزار خارج‌نشین هنوز از فهرست یارانه‌بگیران حذف نشده‌اند تجارت جهانی گوشت گاو دستخوش تغییر خواهد شد؟ خودروسازان درگیر زیان انباشته ۲۸۰ همتی و سوبسید ۶۲۰ همتی وزارت نیرو مخالف توسعه شهری متوازن نیست ثبت رکوردهای جدید تولید نفت و گاز در شرایط تحریم و جنگ تعیین خانواده‌های مشمول یارانه نقدی به استانداران سپرده می‌شود فروش اقساطی ایران‌خودرو آغاز شد بانک مرکزی: تخصیص ارز واردات ۱۴۰۴ از ۲۱.۲ میلیارد دلار گذشت آب طالقان به تهران رسید؟ پرداخت وام اشتغال قانون بودجه، گام کلیدی برای رونق تولید و کاهش فقر ترخیص ۱۰۰ درصدی و شبانه‌روزی کالای اساسی و دارو خبر مهم وزیر کار درباره حذف یارانه بگیران هزینه کشاورزان اروپایی بالا می رود؟ شیب تغییر قیمت خودرو تند شد ماسک «مایکروسافت» را کپی می‌کند خبر بسیار دردناک مقام روس درباره آب دریای خزر هوش مصنوعی پیشرفته گوگل رایگان شد بانک‌ها تخصصی می‌شوند؛ همه‌چیز برای پایان ناترازی آماده است؟ درآمد ۱۳ میلیونی پزشکان واقعیت دارد؟ حذف «یارانه» برخی خانوارها و جابه‌جایی معیار سنجش «خط فقر» پرداخت حقوق و یارانه‌ها در شرایط جنگ بدون تأخیر انجام شد آغاز حراج و پیش‌فروش قطعی انواع سکه طلای بانک مرکزی روند تامین مالی از طریق انتشار صکوک تثبیت شد تقویت دیپلماسی اقتصادی در منطقه به نفع ایران خبرهای خوش سازمان اداری و استخدامی برای معلمان جزئیات واردات بنزین سوپر اعلام شد هندی‌ها تحریم روسیه را دور زدند امشب ۶۰ لیتر سهمیه بنزین شارژ می‌شود حذف یارانه نقدی ۱۸ میلیون نفر از شهریور رکورد معاملات شمش طلا در بورس کالا شکسته شد آغاز فروش ۱۴ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی شرط حساب وکالتی از ثبت نام ایران خودرو حذف شد مدنی زاده: استراتژی وزارت اقتصاد، توسعه صادرات است اسقاط ۲.۴ میلیون خودروی فرسوده در ۱۹ سال فرمول جدید مجلس برای تصویب لایحه بودجه؛ زمان کمتر، نظارت بیشتر قانون مالیات بر سوداگری بار مالیاتی بر دوش عموم مردم نمی‌گذارد قطعی برق، نیمی از ظرفیت تولید کشور را از مدار خارج کرد قاچاق تراکتور به خارج کشور صدای تراکتورساز را درآورد سازمان بورس: کلیه بورس‌ها در تمامی تعطیلات اعلامی از سوی دولت فعال است ۲ سند تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و پاکستان به امضا رسید واردات تایر پنج برابر نیاز کشور است دلایل تغییرات بالای ۲۰ درصد مبلغ فروش صنایع بورس اعلام شد سود سهام عدالت در روزهای پایانی مرداد ۱۴۰۴ واریز می‌شود؟ مقررات جدیدخودرو چه می‌گوید؟ گمرک مقررات جدید واردات خودرو را ابلاغ کرد رشد سود خالص صنایع منتخب بازار سرمایه آیفون عامل تغییر روند بازار موبایل؛ واردات مسافری ۱۸۵ درصد افزایش یافت افزایش صادرات ایران به ارمنستان در ۳ ماهه امسال قیمت نان‌ ۳۰ تا ۵۲ درصد افزایش یافت تراز تجاری مثبت ایران با پاکستان تناقض در اولویت‌بندی واردات پشتیبانی فراموش شده در پلتفرم‌های فروش کالا و خدمات تصمیم نهایی درباره قیمت جدید نان در تهران علام شد سلاح نامرئی چین برای ضربه به آمریکا رونمایی شد طرح تعرفه ۱۰۰ درصدی ترامپ برای خریداران نفت روسیه تکمیل فرآیند انتقال دارایی‌ ها از کیف‌ پول‌ های نوبیتکس موانع ترخیص کالا و ثبت سفارش تولید را تهدید می‌کند/ درخواست تمدید بخشنامه ارزی تا پایان سال ارتقای شش پله ای میانه سرعت اینترنت همراه ایران؛ اینترنت ثابت بدون تغییر ماند حجم مبادلات بین ایران و ارمنستان به حدود ۱ میلیارد دلار رسید تجارت چین و آمریکا بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت برنامه اروپا برای تعرفه ۷۲ میلیارد یورویی علیه آمریکا افت سهام پورشه، بنز و بی ام و به خاطر تعرفه های ترامپ اختلال در دسترسی به برخی سایت‌ها با دامنه ir نرخ آبونمان تلفن ثابت تغییر کرد/ نرخ جدید اعلام شد وزیر ارتباطات:اینترنت به شرایط قبل بازگشت پایان مهلت استفاده از بسته اینترنت ۵۰ گیگابایتی ثابت از امروز مکالمات تلفن ثابت تا پایان تیر رایگان شد صادرات خدمات فناوری اطلاعات از کالا‌ها مهم‌تر است/ ضرورت اصلاح قوانین و تقویت مطالبه‌گری بخش خصوصی هدف یک میلیارد دلاری صادرات فناوری اطلاعات دست‌نیافتنی است/ نیاز به تغییر قوانین و حمایت دولت ابلاغ مصوبه تشکیل کمیته تسهیل کسب‌وکارهای دیجیتال دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
اقتصاد معاصر گزارش می‌دهد؛

پیوستن پاکستان به کریدور شمال-جنوب کلید خورد

آغاز عملیات آزمایشی قطار باری بین‌المللی پاکستان-روسیه در واقع نشان‌دهنده پیوستن این کشور به شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب است که این امر می‌تواند مزایای راهبردی در واردات انرژی و صادرات کالاهای این کشور داشته باشد.
پیوستن پاکستان به کریدور شمال-جنوب کلید خورد
کد خبر:۱۶۰۴۸

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ اخیرا شرکت حمل‌ونقل ریلی پاکستان اعلام کرد که عملیات آزمایشی قطار باری بین‌المللی پاکستان-روسیه احتمالا تا ۱۵ اسفند آغاز خواهد شد. به گفته مقامات این کشور، هدف از اجرای این پروژه، تقویت تجارت منطقه‌ای با ایران، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه است. این قطار باری، پاکستان را به مقصد ایران ترک خواهد کرد و از آنجا مسیرش را به سمت شمال، یعنی به سمت ترکمنستان، قزاقستان و درنهایت روسیه ادامه خواهد داد. قرار است آغاز به کار آزمایشی این پروژه با همکاری شرکت حمل‌ونقل بار ریلی پاکستان (PRFTC) و اتاق بازرگانی و صنعت این کشور انجام شود. 

در واقع این امر را می‌توان به عنوان تصمیم پاکستان برای ورود به کریدور شمال-جنوب (INSTC) دانست که می‌تواند فرصت‌های مهمی برای این کشور فراهم تا جایگاه خود را در حوزه ژئواکونومیک منطقه‌ای تقویت کند. این رویکرد عملی‌ترین مسیر برای بهینه‌سازی اقتصاد کشور و قرار دادن آن در مسیر توسعه پایدار و بلندمدت است، در نتیجه تصمیم پاکستان برای پیوستن به کریدور در این زمینه هم استراتژیک و هم حیاتی است. به طوری که خالد جمالی، سفیر پاکستان در روسیه سال گذشته اعلام کرده بود که پاکستان در صف آغاز مراحل الحاق برای پیوستن است. 

مشخصات پروژه 

کریدور شمال-جنوب یک شبکه حمل‌ونقل چندوجهی بوده که از تعدادی جاده کوتاه و بلند، راه‌آهن و خطوط کشتیرانی تشکیل شده است. این کریدور از بندر بمبئی تا سن پترزبورگ و از طریق ایران امتداد دارد که به عنوان قلب این کریدور بوده و بندرعباس آن به عنوان نقطه اتصال آسیای مرکزی و شبه قاره هند عمل کند. این کریدور دارای سه مسیر اصلی بوده که از نظر طول، نحوه حمل‌ونقل و مرحله توسعه زیرساخت متفاوت است. 

مسیر نخست یا شاخه غربی که به قفقاز-خلیج فارس نیز معروف است، از سن پترزبورگ تا بندرعباس امتداد دارد و در نهایت به هند وصل می‌شود. این مسیر ۵۱۰۰ کیلومتری با شبکه‌های جاده‌ای در امتداد سواحل غربی دریای خزر ارتباط دارد و سریع‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر زمینی محسوب می‌شود. سهم مسیر غربی از کل ترافیک بالقوه بار کانتینری حدود ۶۰ درصد است. این بخش برای اولین بار در ژوئن ۲۰۲۱ عملیاتی شد. 

مسیر دوم یا شاخه مرکزی که بنادر آستراخان و امیرآباد را از طریق آبراهه‌های دریای خزر به هم متصل می‌کند، در نهایت به بندر عباس ایران می‌رسد. سهم این مسیر (۴۹۰۰ کیلومتر) از کل ترافیک بالقوه بار کانتینری ۱۶ درصد است. 

مسیر سوم آسیای مرکزی-خلیج فارس یا شاخه شرقی کریدور است که حدود ۶۱۰۰ کیلومتر طول دارد و سهم ۲۴ درصدی از کل تردد بالقوه بار کانتینری در کریدور را شامل می‌شود که پاکستان یا افغانستان می‌توانند از این مسیر برای اتصال به کریدور شمال-جنوب بهره‌مند شوند. 

مزایای راهبردی برای اسلام آباد 

کریدور شمال-جنوب یک ابتکار ژئوپلیتیکی متحول‌کننده است که مسیرهای دریایی، ریلی و جاده‌ای را برای تسهیل انتقال کالا از جنوب آسیا به اروپا از طریق آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه ادغام می‌کند. این مسیر عمدتا شامل حمل کالا به ایران از هند است. محموله‌های ایران که از طریق کشتی بر فراز دریای خزر حرکت می‌کنند، با کامیون یا ریل به جنوب روسیه منتقل می‌شوند. سپس از آنجا با قطار یا کامیون به اروپای شمالی فرستاده و از مسکو و پایین رودخانه ولگا عبور می‌کنند. 

روسیه، ایران و هند در ابتدا قراردادی را برای ساخت این مسیر در سال ۲۰۰۲ امضا کردند. سپس INSTC شامل یازده عضو دیگر شامل آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، اوکراین، بلاروس، عمان، سوریه، بلغارستان و جمهوری‌های آسیای مرکزی قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان شد. 

از آنجایی که نظم جهانی بین‌المللی در مرحله گذار بوده، منافع اقتصادی عنصر اولیه نظم جهانی در حال ظهور است. از این‌رو دولت‌ها روابط اقتصادی را بر مشارکت سیاسی و نظامی ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، پاکستان برای احیای اقتصاد در حال مبارزه خود تلاش می‌کند. از این‌رو پاکستان می‌تواند از طریق مشارکت در کریدور شمال-جنوب به هدف احیای اقتصادی دست یابد. همانطور که اشاره شد، گنجاندن پاکستان در این کریدور بلندپروازانه برای این کشور برای استفاده از موقعیت استراتژیک خود و ایفای نقش مهمی در طرح‌های ارتباطی منطقه‌ای حیاتی خواهد بود. پاکستان باید از این فرصت برای تقویت رشد اقتصادی، افزایش ظرفیت تجاری و تقویت روابط با کشورهای شرکت‌کننده استفاده کند. این کریدور یک جایگزین سودآور برای پاکستان برای یک مسیر تجاری کارآمدتر و صرفه‌جویی در زمان با روسیه و اروپا ارائه و در نتیجه وابستگی به گذرگاه سنتی کانال سوئز را کاهش می‌دهد. به طور متوسط، کریدور حمل‌ونقل به طول ۷۲۰۰ کیلومتر، زمان سفر را تا ۴۰ درصد و هزینه‌های حمل‌ونقل را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. 

همچنین، این مسیر راه‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری خواهد گشود و دسترسی پاکستان به بازارهای متنوع را امکانپذیر می‌کند. ورود استراتژیک پاکستان به INSTC به عنوان کشوری با کمبود انرژی، در ارتباط با آسیای مرکزی غنی از منابع نیز قابل توجه خواهد بود. پس از ادغام در کریدور، روابط پاکستان با روسیه می‌تواند به طور قابل توجهی تقویت شود. پاکستان برای عضویت در بریکس پلاس درخواست داده و فعالانه به دنبال حمایت روسیه است. در بحبوحه بحران انرژی و چالش‌های اقتصادی، مشارکت قوی با روسیه برای این کشور بسیار سودمند خواهد بود. روسیه که به دلیل جنگ اوکراین با تحریم نفت و گاز خود از سوی اروپا مواجه است، به دنبال یافتن بازارهای جدید است. پاکستان در سال گذشته یک میلیون تن نفت خام و ۱۰۰ هزار تن گاز مایع  (LPG)  از روسیه وارد کرد.

بر اساس برآوردها، INSTC  احتمالا تجارت بین کشورهای شریک را ۳۰ درصد افزایش خواهد داد. این امر می‌تواند منجر به تجارت قابل توجهی برای پاکستان شود. در نتیجه پاکستان احتمالا سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI)، به ویژه در زیرساخت‌ها و لجستیک را به دلیل ارتباطات افزایش می‌دهد. علاوه بر این، پاکستان می‌تواند کانال‌های تجاری خود را متنوع کند و به بازارهای جدید دسترسی پیدا کند و به طور بالقوه فرصت‌های صادراتی را افزایش دهد. صنایع کلیدی مانند کشاورزی، نساجی و کالاهای تولیدی می‌توانند به بازارهای سودآورتری راه یابند و در نتیجه فرصت‌های شغلی ایجاد کرده و رشد اقتصادی را تحریک کنند.

موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد و مجاورت با ایران، هند و کشورهای آسیای مرکزی، پاکستان را به عضو کلیدی در چارچوب کریدور شمال-جنوب، با ظرفیت افزایش اتصال و ثبات منطقه‌ای قرار می‌دهد. پاکستان با استفاده از موقعیت ژئواستراتژیک خود می‌تواند نقش یک بازیگر کلیدی را در توسعه INSTC، به عنوان یک شبکه تجاری درون آسیایی مشخص و در مقابله با بلوک غرب ایفا کند. 

ادغام پاکستان یک وضعیت برد-برد برای همه بازیگران درگیر ارائه می‌دهد. برای مثال می‌تواند دسترسی مستقیم کشورهای محصور در خشکی را به بازارهای اقیانوس هند و آسیای جنوبی فراهم کند و در مقابل، سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای عضوی مانند ایران، روسیه، ارمنستان و آذربایجان می‌تواند دروازه‌ای را برای کالاهای پاکستانی به اروپا و آسیای مرکزی باز کند. علاوه بر این، اسلام‌آباد می‌تواند از طریق همکاری انرژی با کشورهای غنی از منابع انرژی مانند ایران، روسیه و آذربایجان، کمبود انرژی خود را جبران کند. در نهایت، گنجاندن بالقوه بندر گوادر برای تسهیل تجارت بین کشورهای عضو احتمالا الگوی تجارت در کل منطقه را تغییر خواهد داد. 

چالش هند 

با وجود این مزایا، مساله تیرگی روابط هند و پاکستان و تاثیرات آن بر اثربخشی INSTC را نمی‌توان نادیده گرفت. در مورد ظرفیت این کریدور برای تشدید رقابت اقتصادی و استراتژیک بین دو رقیب شکی وجود ندارد. بنابراین، آینده و بهره‌وری کریدور شمال-جنوب شدیدا به روابط دوجانبه بین هند و پاکستان بستگی دارد. به باور کارشناسان، کریدور شمال-جنوب بخشی از تاکتیک هند برای منزوی کردن استراتژیک پاکستان از طریق ایجاد روابط با روسیه، کشورهای آسیای مرکزی و مهمتر از همه، ایران است. بنابراین، ادغام پاکستان را می‌توان به عنوان یک استراتژی متقابل برای رقابت با هند و افزایش نفوذ منطقه‌ای آن تلقی کرد. 

جدای از عامل هند، تضمین امنیت مسیرهای حمل‌ونقل و پروژه‌های زیربنایی در برابر قاچاق و تروریسم، به ویژه در بلوچستان ضروری است، زیرا این نگرانی‌ها قبلا مانع مشارکت پاکستان در این پروژه ارتباطی منطقه‌ای شده بود. از این‌رو، تقویت روابط دیپلماتیک و اقتصادی با ایران و افغانستان، تقویت ارتباط منطقه‌ای و مدیریت ریسک‌های ژئوپلیتیکی ناشی از بی‌ثباتی سیاسی و درگیری‌های منطقه‌ای، همه اقدامات راهبردی است که پاکستان باید برای یکپارچگی موفق و موفقیت کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب انجام دهد. 

پاکستان برای ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز جهت نوسازی جاده‌ها، خطوط راه‌آهن و بنادر دریایی، به سرمایه‌گذاری عظیم نیاز دارد. هماهنگ‌سازی رویه‌های عبور از مرز، تنظیم سیاست‌های تعرفه‌ای، بهبود روش‌های پرداخت و مدیریت هماهنگ با همتایان در کریدور شمال-جنوب برای جریان بی‌وقفه محصولات ضروری است. ناتوانی و تنگناها می‌تواند پیشرفت این شبکه حمل‌ونقل کلیدی اوراسیا را مختل کند. بنابراین، تامین مالی چالش مهمی برای INSTC بوده و به تاخیر در توسعه آن کمک کرده است. بنابراین اگر پاکستان می‌خواهد از مزایای این پروژه اتصال بزرگ منطقه‌ای بهره‌مند شود، باید با این چالش‌ها مقابله کند.