۱۴/آذر/۱۴۰۴ | ۰۸:۲۷
معاون وزیر راه: ماموریت ما گسترش عدالت در زیرساخت‌های فرودگاهی است خسارت‌دیدگان جنگ۱۲روزه برای دریافت خسارت خودرو به شعب بیمه مراجعه کنند تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز در جهت حمایت از بخش واقعی اقتصاد است مبلغ و زمان واریز کالابرگ آذر ماه ۱۴۰۴ / نحوه استعلام موجودی کالابرگ الکترونیکی زمان قرعه کشی محصولات ایران خودرو اعلام شد نوری قزلجه: هیچ محدودیتی برای کشت گندم و جو وجود ندارد پزشکیان: دیگر پول اضافه چاپ نمی‌کنیم/ برخی بودجه‌ها قطع شد ایران از ۱۵ کشور ذرت دامی می خرد/ امارات و ترکیه صدرنشین صادرات ذرت به ایران تولید ۵۰ هزار مگاوات برق در سال از فاضلاب تهران تحویل گاز به نیروگاه‌ها فراتر از برنامه انجام شد هشدار وزارت جهاد کشاورزی درباره گران‌فروشی ورود خودروهای سواری عراقی گذر موقت از مرز چذابه آغاز شد هدررفت واقعی آب ۱۵ درصد است سرپرست دفتر وزارتی وزارت راه و شهرسازی تغییر کرد جزئیات و زمان استخدام ۵۰۰ مدیر جوان انجماد ۱۰ هفته‌ای در بازار بین‌بانکی؛ نرخ سود ۲۴ درصد ماند سهام پتروشیمی خلیج‌فارس به تدریج عرضه می‌شود تصمیم ویژه بانک مرکزی برای مدیریت بازار طلا افزایش نرخ ارز خدمات را گران می‌کند تنفس هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در تهران ۲ رام قطار ملی از شنبه به خطوط متروی تهران وارد می‌شود قیمت روز گوشی ۱۲ آذر ۱۴۰۴ جدید‌ترین قیمت آپارتمان در غرب تهران‌ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ ساعت دربی تغییر کرد مدیرعامل چادرملو سخنران اصلی دوازدهمین دوره کنفرانس فولاد استیل پرایس برگزاری چهارمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران اعلام زمان حراج بعدی سکه+ جزییات راهنمای جامع خرید ارز مسافرتی از مرکز مبادله ایران ثبت نام فروش فوری سایپا امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت نام خودرو سایپا فروش ارز مسافرتی در مرکز مبادله آغاز شد نرخ معاملات ارز گردشگران خارجی ابلاغ شد وزیر نیرو: بارش‌های اخیر ذخایر آب را تقویت کرد وزیر نفت: سهمیه‌های ۶۰ و ۱۰۰ لیتری بنزین تغییر نمی‌کند سد‌های تهران همچنان در مدارند طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴ + جدول تجدید ارزیابی دارایی‌های اشخاص حقوقی مشمول مالیات بر درآمد نمی شود ترمینال یک فرودگاه امام (ره) از نوروز ۱۴۰۵ بازطراحی و اصلاح معماری می‌شود قیمت رسمی میوه و سبزی امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ صدور مجوز واردات گوشت گاومیش از هند با قیمت ۴.۵ یورو +سند ترامپ: رئیس فعلی بانک مرکزی آمریکا «گاوی لجباز» است سهمیه ۵ هزار کارورز و یارانه بیمه برای استخدام دانش‌آموختگان درخواست فوری وزیر اقتصاد از سران قوا برای تعویق فراخوان یکجای ۱۲.۵ میلیون مودی 5 محصول کشاورزی از لیست محصولات آب بر صادراتی حذف شد متقاضیان وام ازدواج و فرزندآوری بخوانند/ رقم پرداخت وام تغییر کرد بی‌اعتباری فاکتور‌های کاغذی صرفاً شامل مالیات بر ارزش افزوده است قیمت دلار و ارز امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ آغاز حراج سکه از ساعت ۱۲ امروزز+ جزییات هوای تهران با شاخص ۱۶۳ در وضعیت قرمز قرار دارد جزئیات وصول مالیات ۸ درصد از رستوران‌های لوکس قیمت جهانی طلا امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ طرح انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی به کجا رسید؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی/بارش باران و برف در ۱۶ استان هشدار درباره خطرهای مواد آرایشی چشم و سرمه‌های غیراستاندارد افزایش قیمت برنج در آبان ۱۴۰۴ ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی تولید برق تجدیدپذیر ایران در تابستان ۱۴۰۶ بانک مرکزی: به آمار معاملات مسکن دسترسی نداریم صادرات نفت کنسرسیوم خط لوله خزر از سر گرفته شد قطع ۷ هزار انشعاب غیرمجاز در آبفای منطقه ۲ تهران داور دربی مشخص شد بانک‌ها چقدر وام ازدواج دادند؟ ناترازی گاز در زمستان از مرز ۳۰۰ میلیون مترمکعب عبور می‌کند چرا سکه از دلار جلو زد؟ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ ۷ توصیه بنزینی به دولت و سیاستمداران نابودی ۲ ایرلاین دولتی در سایه مجوزفروشی؛ فروپاشی اقتصادی هما و آسمان نزدیک است طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ + جدول توسعه صادرات ایران به کوبا در کوتاه مدت هم دست‌یافتنی است ۴ غایب قطعی و ۲ غایب احتمالی استقلال برای بازی با پرسپولیس قیمت روز گوشی ۱۱ آذر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴ ابطال ۵۳۰ هزار کارت سوخت غیرمجاز اختتامیه دومین پویش «کشتی آبی» با معرفی برگزیدگان برگزار شد واردات کالاهای اساسی بدون انتقال ارز آزاد شد میزان مصرف مازوت در ۱۳ نیروگاه مازوت سوز متغیر است هشدار اتابک به خودروسازان مونتاژی رشد ۱۰۰ درصدی استرداد مالیات بر ارزش افزوده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان منتفی شد؟ ورود کشتی‌های بزرگ گندم به کشور نحوه پرداخت طلب پالایشگاه های بورسی و دولتی تصویب شد افزایش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه افزایش چشمگیر سهم مالیات ابرازی مؤدیان حقیقی به ۸۰ درصد عرضه اولیه پتروشیمی تابان طی فردا به بازنشستگان قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴/بارش باران در ۱۹ استان مهلت افتتاح حساب وکالتی برای ثبت‌نام خودروهای وارداتی امروز تمام می شود شارژ حساب سرپرستان خانوار دارای مادر باردار و فرزند شیرخوار زیر ۲ سال+ مبلغ و جزییات قیمت خرید تضمینی جو و ذرت ۲۳ هزار تومان تعیین شد قیمت روز گوشی ۱۰ آذر ۱۴۰۴ نخستین قطار ایرانی عازم ازبکستان شد اعلام ارقام تازه برنج متناسب با تغییرات اقلیمی شارژ ۴۰ همتی حساب قطعه‌سازان کشور سبحانیان: با راه‌اندازی کارپوشه اقتصادی ایرانیان، بانک اطلاعاتی کشور تشکیل می‌شود خبر مهم برای واردکنندگان خودرو درخواست ثبت‌سفارش برای واردات ۷۵ هزار خودرو ثروتمندترین افراد جهان معرفی شدند تردد خودرو‌های هیبریدی در طرح زوج و فرد ممنوع نیست تنها ۳۲ درصد مخازن سدهای کشور پر است پرداخت ۱۴۱ همت وام به سازندگان نهضت ملی مسکن جزییات تغییر جدید حقوق بازنشستگان اعلام شد ۲۶ هزار تاکسی برقی و دوگانه سوز در مسیر جایگزینی با خودروهای فرسوده وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۰ آذر ۱۴۰۴ افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان در راه است+ شیوه جدید محاسبه حقوق بازنشستگان ثبت‌ نام فروش فوری ایران خودرو امروز ۱۰ آذر ۱۴۰۴ | شرایط + لینک ثبت نام ایران خودرو قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا امروز ۹ آذر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط کاهش نسبی قیمت تلفن همراه پس از ترخیص کالاهای دپو شده قیمت گوشت قرمز در میادین و مراکز عمده فروشی تغییر محسوسی نداشته است واریز ۶۷۳ میلیارد تومان سود به حساب ۲۶۶ هزار سهام‌دار ثبت نام ایران خودرو ویژه آذر ۱۴۰۴+ شرایط ثبت نام خودرو و لینک ثبت نام فروش فوری ایران خودرو قیمت روز گوشی ۹ آذر ۱۴۰۴ میدری: دولت باید مسیر فعالیت تعاونی‌ها را ساده و شفاف کند حراج شمش طلا مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود آخرین اخبار از بیمه تکمیلی بازنشستگان/هر ماه چقدر از حقوق بازنشستگان کسر شود؟! قیمت‌های جدید لبنیات به ستاد تنظیم بازار ارسال می شود صالحی: بیمه تکمیلی برای بازنشستگان کارگری غیرقابل تحمل شد توافق گمرک ایران با اوراسیا برای تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی تجارت خارجی ایران از ۷۶.۵ میلیارد دلار عبور کرد ۱۰۰ درصد جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده شد صادرات تخته نرد آزاد شد اعلام نحوه فعالیت بانک‌ها در استان تهران قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۹ آذر ۱۴۰۴ معافیت مالیاتی کالاهای اساسی و خدمات منتخب همچنان برقرار است رکورد تاریخی؛ درآمدهای مالیاتی ۵.۵ برابر نفت شد تاکید رئیس‌جمهور بر تلاش برای تغییر جدی سوخت خودروهای عمومی و خصوصی صندوق‌های کریپتویی در راه بورس تهران وام اشتغال مددجویان هرچه سریع‌تر پرداخت شود شروع ثبت سفارش شکر از امروز+ جزییات نحوه ارزش‌گذاری گوشی‌های تلفن همراه در گمرک اعلام شد استمرار معافیت عرضه کالاها و خدمات مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده فروش بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی افزایش ۲۰ درصدی صید ماهی در دریای خزر ۱۰ همت در برابر ۱۱ میلیون موتور فرسوده؛ بودجه‌ای که از پس بحران برنمی‌آید وضعیت بورس امروز ۸ آذر ۱۴۰۴ وزرای اقتصاد و نیرو در کمیسیون عمران مجلس حاضر می‌شوند معامله ۱.۶ تن شمش نقره و ۵۳۹ کیلوگرم شمش طلا در هفته گذشته قیمت روز گوشی ۸ آذر ۱۴۰۴ هشدار اتاق اصناف درباره پیامدهای بیمه اجباری دیجیتال نرخ‌های جدید توزین کالاهای گمرکی و پلمب هوشمند اعلام شد شرایط جدید معافیت مجوز بهینه‌سازی مصارف ارزی اعلام شد معرفی ۲ رقم جدید برنج در کشور با عملکرد بالا و مصرف آب کمتر تفحص از ۶ بانک دولتی و خصوصی در دستور کار مجلس هشداری برای ترمیم فوری مزد کارگران ممنوعیت صادرات با کارت‌های بازرگانی فاقد رتبه‌بندی از فردا جداسازی یارانه‌ها ملزم به ثبت در سامانه سیمین شد قیمت جدید سیمان امروز ۸ آذرماه ۱۴۰۴ سامان دهی صنف تلفن همراه بعد از یک دهه دوگانگی قیمت هر شانه تخم مرغ چند؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۸ آذر ۱۴۰۴ شناسایی ۱۹۰۰ پزشک فرار مالیاتی طی یک سال گذشته خدمات مربوط به جداسازی یارانه‌ها، غیرحضوری شد تاکید مجلس و دولت برای حمایت یارانه‌ای از دهک‌های پایین درآمدی ۳۰ درصد نیروی کار رسمی متولد دهه ۷۰ به بعد هستند مشکل رجیستری ۱۲ هزار آیفون حل شد قیمت روز گوشی ۶ آذر ۱۴۰۴ شرط ویزای کار ایران برای افغان‌ها؛ ویزاها بر چه اساسی صادر خواهد شد؟ میدری: طرح محله‌محوری فرصتی تاریخی برای جهش مشارکت های مردمی است نایب رییس اتاق بازرگانی: زمینه هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد پزشکیان: اردبیل می تواند در عرصه اقتصاد ملی و منطقه ای نقش محوری ایفا کند مدارس تولید و مهارت برکت؛ طرحی برای پیوند آموزش با اشتغال در مناطق محروم نرخ تورم سالانه در آبان ماه ۴۰.۴ درصد شد شوک بزرگ به جیب بازنشستگان قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۶ آذر ۱۴۰۴ بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی قیمت روز گوشی ۵ آذر ۱۴۰۴ ماجرای بیمه تکمیلی بازنشستگان به کجا رسید؟ معامله ۲۹۱ کیلوگرم شمش نقره در بورس کالا پیام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پدیده نوظهور پتروشیمی ایران؛ مدل ترکیبی ظهیر، «کرماشا» را از حصار تحریم‌ها به سه‌برابر سود رساند رکورد تاریخی سودآوری در «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» شکست ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به سوددهی رسید چرا عدالت در صنعت خودرو اجرا نمی‌شود؟ محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است دلیل افزایش قیمت محصولات ایران خودرو اعلام شد قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول تعویض رایگان قطعه بخاری خودرو‌های ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود انتقاد خودروسازان از "سختگیری استاندارد برای خودروهای تولید داخل" محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از سامانه‌های فیلترشکن جلسات کمیته مزد ۱۴۰۵ در آذرماه آغاز می‌شود ۵۳ درصد سهام آلومینای ایران واگذار می‌شود زمین برای ساخت مسکن هست اما اراده اجرا در وزارت راه دیده نمی‌شود لزوم پرهیز از درج اعداد غیرواقعی و غیرقابل تحقق در لایحه بودجه ۱۴۰۵ احیای بورس از مسیر تعامل جهانی صیدی: اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بازگشته است بنزین سوپر کشف قیمت شد وضعیت بورس امروز ۲ آذر ۱۴۰۴ ۴۰ درصد ارزش معاملات خرد در اختیار ۴ صنعت پزشکیان قانون حذف چهار صفر از پول ملی را ابلاغ کرد سخنگوی دولت: عرضه بنزین سوپر وارداتی از فردا آغاز می شود استیضاح وزیر راه در ۱۶ محور تقدیم هیات رئیسه مجلس شد طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال ماهواره هدهد هک نشده است واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
اقتصاد معاصر گزارش می‌دهد؛

پیوستن پاکستان به کریدور شمال-جنوب کلید خورد

آغاز عملیات آزمایشی قطار باری بین‌المللی پاکستان-روسیه در واقع نشان‌دهنده پیوستن این کشور به شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب است که این امر می‌تواند مزایای راهبردی در واردات انرژی و صادرات کالاهای این کشور داشته باشد.
پیوستن پاکستان به کریدور شمال-جنوب کلید خورد
کد خبر:۱۶۰۴۸

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ اخیرا شرکت حمل‌ونقل ریلی پاکستان اعلام کرد که عملیات آزمایشی قطار باری بین‌المللی پاکستان-روسیه احتمالا تا ۱۵ اسفند آغاز خواهد شد. به گفته مقامات این کشور، هدف از اجرای این پروژه، تقویت تجارت منطقه‌ای با ایران، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه است. این قطار باری، پاکستان را به مقصد ایران ترک خواهد کرد و از آنجا مسیرش را به سمت شمال، یعنی به سمت ترکمنستان، قزاقستان و درنهایت روسیه ادامه خواهد داد. قرار است آغاز به کار آزمایشی این پروژه با همکاری شرکت حمل‌ونقل بار ریلی پاکستان (PRFTC) و اتاق بازرگانی و صنعت این کشور انجام شود. 

در واقع این امر را می‌توان به عنوان تصمیم پاکستان برای ورود به کریدور شمال-جنوب (INSTC) دانست که می‌تواند فرصت‌های مهمی برای این کشور فراهم تا جایگاه خود را در حوزه ژئواکونومیک منطقه‌ای تقویت کند. این رویکرد عملی‌ترین مسیر برای بهینه‌سازی اقتصاد کشور و قرار دادن آن در مسیر توسعه پایدار و بلندمدت است، در نتیجه تصمیم پاکستان برای پیوستن به کریدور در این زمینه هم استراتژیک و هم حیاتی است. به طوری که خالد جمالی، سفیر پاکستان در روسیه سال گذشته اعلام کرده بود که پاکستان در صف آغاز مراحل الحاق برای پیوستن است. 

مشخصات پروژه 

کریدور شمال-جنوب یک شبکه حمل‌ونقل چندوجهی بوده که از تعدادی جاده کوتاه و بلند، راه‌آهن و خطوط کشتیرانی تشکیل شده است. این کریدور از بندر بمبئی تا سن پترزبورگ و از طریق ایران امتداد دارد که به عنوان قلب این کریدور بوده و بندرعباس آن به عنوان نقطه اتصال آسیای مرکزی و شبه قاره هند عمل کند. این کریدور دارای سه مسیر اصلی بوده که از نظر طول، نحوه حمل‌ونقل و مرحله توسعه زیرساخت متفاوت است. 

مسیر نخست یا شاخه غربی که به قفقاز-خلیج فارس نیز معروف است، از سن پترزبورگ تا بندرعباس امتداد دارد و در نهایت به هند وصل می‌شود. این مسیر ۵۱۰۰ کیلومتری با شبکه‌های جاده‌ای در امتداد سواحل غربی دریای خزر ارتباط دارد و سریع‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر زمینی محسوب می‌شود. سهم مسیر غربی از کل ترافیک بالقوه بار کانتینری حدود ۶۰ درصد است. این بخش برای اولین بار در ژوئن ۲۰۲۱ عملیاتی شد. 

مسیر دوم یا شاخه مرکزی که بنادر آستراخان و امیرآباد را از طریق آبراهه‌های دریای خزر به هم متصل می‌کند، در نهایت به بندر عباس ایران می‌رسد. سهم این مسیر (۴۹۰۰ کیلومتر) از کل ترافیک بالقوه بار کانتینری ۱۶ درصد است. 

مسیر سوم آسیای مرکزی-خلیج فارس یا شاخه شرقی کریدور است که حدود ۶۱۰۰ کیلومتر طول دارد و سهم ۲۴ درصدی از کل تردد بالقوه بار کانتینری در کریدور را شامل می‌شود که پاکستان یا افغانستان می‌توانند از این مسیر برای اتصال به کریدور شمال-جنوب بهره‌مند شوند. 

مزایای راهبردی برای اسلام آباد 

کریدور شمال-جنوب یک ابتکار ژئوپلیتیکی متحول‌کننده است که مسیرهای دریایی، ریلی و جاده‌ای را برای تسهیل انتقال کالا از جنوب آسیا به اروپا از طریق آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه ادغام می‌کند. این مسیر عمدتا شامل حمل کالا به ایران از هند است. محموله‌های ایران که از طریق کشتی بر فراز دریای خزر حرکت می‌کنند، با کامیون یا ریل به جنوب روسیه منتقل می‌شوند. سپس از آنجا با قطار یا کامیون به اروپای شمالی فرستاده و از مسکو و پایین رودخانه ولگا عبور می‌کنند. 

روسیه، ایران و هند در ابتدا قراردادی را برای ساخت این مسیر در سال ۲۰۰۲ امضا کردند. سپس INSTC شامل یازده عضو دیگر شامل آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، اوکراین، بلاروس، عمان، سوریه، بلغارستان و جمهوری‌های آسیای مرکزی قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان شد. 

از آنجایی که نظم جهانی بین‌المللی در مرحله گذار بوده، منافع اقتصادی عنصر اولیه نظم جهانی در حال ظهور است. از این‌رو دولت‌ها روابط اقتصادی را بر مشارکت سیاسی و نظامی ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، پاکستان برای احیای اقتصاد در حال مبارزه خود تلاش می‌کند. از این‌رو پاکستان می‌تواند از طریق مشارکت در کریدور شمال-جنوب به هدف احیای اقتصادی دست یابد. همانطور که اشاره شد، گنجاندن پاکستان در این کریدور بلندپروازانه برای این کشور برای استفاده از موقعیت استراتژیک خود و ایفای نقش مهمی در طرح‌های ارتباطی منطقه‌ای حیاتی خواهد بود. پاکستان باید از این فرصت برای تقویت رشد اقتصادی، افزایش ظرفیت تجاری و تقویت روابط با کشورهای شرکت‌کننده استفاده کند. این کریدور یک جایگزین سودآور برای پاکستان برای یک مسیر تجاری کارآمدتر و صرفه‌جویی در زمان با روسیه و اروپا ارائه و در نتیجه وابستگی به گذرگاه سنتی کانال سوئز را کاهش می‌دهد. به طور متوسط، کریدور حمل‌ونقل به طول ۷۲۰۰ کیلومتر، زمان سفر را تا ۴۰ درصد و هزینه‌های حمل‌ونقل را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. 

همچنین، این مسیر راه‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری خواهد گشود و دسترسی پاکستان به بازارهای متنوع را امکانپذیر می‌کند. ورود استراتژیک پاکستان به INSTC به عنوان کشوری با کمبود انرژی، در ارتباط با آسیای مرکزی غنی از منابع نیز قابل توجه خواهد بود. پس از ادغام در کریدور، روابط پاکستان با روسیه می‌تواند به طور قابل توجهی تقویت شود. پاکستان برای عضویت در بریکس پلاس درخواست داده و فعالانه به دنبال حمایت روسیه است. در بحبوحه بحران انرژی و چالش‌های اقتصادی، مشارکت قوی با روسیه برای این کشور بسیار سودمند خواهد بود. روسیه که به دلیل جنگ اوکراین با تحریم نفت و گاز خود از سوی اروپا مواجه است، به دنبال یافتن بازارهای جدید است. پاکستان در سال گذشته یک میلیون تن نفت خام و ۱۰۰ هزار تن گاز مایع  (LPG)  از روسیه وارد کرد.

بر اساس برآوردها، INSTC  احتمالا تجارت بین کشورهای شریک را ۳۰ درصد افزایش خواهد داد. این امر می‌تواند منجر به تجارت قابل توجهی برای پاکستان شود. در نتیجه پاکستان احتمالا سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI)، به ویژه در زیرساخت‌ها و لجستیک را به دلیل ارتباطات افزایش می‌دهد. علاوه بر این، پاکستان می‌تواند کانال‌های تجاری خود را متنوع کند و به بازارهای جدید دسترسی پیدا کند و به طور بالقوه فرصت‌های صادراتی را افزایش دهد. صنایع کلیدی مانند کشاورزی، نساجی و کالاهای تولیدی می‌توانند به بازارهای سودآورتری راه یابند و در نتیجه فرصت‌های شغلی ایجاد کرده و رشد اقتصادی را تحریک کنند.

موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد و مجاورت با ایران، هند و کشورهای آسیای مرکزی، پاکستان را به عضو کلیدی در چارچوب کریدور شمال-جنوب، با ظرفیت افزایش اتصال و ثبات منطقه‌ای قرار می‌دهد. پاکستان با استفاده از موقعیت ژئواستراتژیک خود می‌تواند نقش یک بازیگر کلیدی را در توسعه INSTC، به عنوان یک شبکه تجاری درون آسیایی مشخص و در مقابله با بلوک غرب ایفا کند. 

ادغام پاکستان یک وضعیت برد-برد برای همه بازیگران درگیر ارائه می‌دهد. برای مثال می‌تواند دسترسی مستقیم کشورهای محصور در خشکی را به بازارهای اقیانوس هند و آسیای جنوبی فراهم کند و در مقابل، سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای عضوی مانند ایران، روسیه، ارمنستان و آذربایجان می‌تواند دروازه‌ای را برای کالاهای پاکستانی به اروپا و آسیای مرکزی باز کند. علاوه بر این، اسلام‌آباد می‌تواند از طریق همکاری انرژی با کشورهای غنی از منابع انرژی مانند ایران، روسیه و آذربایجان، کمبود انرژی خود را جبران کند. در نهایت، گنجاندن بالقوه بندر گوادر برای تسهیل تجارت بین کشورهای عضو احتمالا الگوی تجارت در کل منطقه را تغییر خواهد داد. 

چالش هند 

با وجود این مزایا، مساله تیرگی روابط هند و پاکستان و تاثیرات آن بر اثربخشی INSTC را نمی‌توان نادیده گرفت. در مورد ظرفیت این کریدور برای تشدید رقابت اقتصادی و استراتژیک بین دو رقیب شکی وجود ندارد. بنابراین، آینده و بهره‌وری کریدور شمال-جنوب شدیدا به روابط دوجانبه بین هند و پاکستان بستگی دارد. به باور کارشناسان، کریدور شمال-جنوب بخشی از تاکتیک هند برای منزوی کردن استراتژیک پاکستان از طریق ایجاد روابط با روسیه، کشورهای آسیای مرکزی و مهمتر از همه، ایران است. بنابراین، ادغام پاکستان را می‌توان به عنوان یک استراتژی متقابل برای رقابت با هند و افزایش نفوذ منطقه‌ای آن تلقی کرد. 

جدای از عامل هند، تضمین امنیت مسیرهای حمل‌ونقل و پروژه‌های زیربنایی در برابر قاچاق و تروریسم، به ویژه در بلوچستان ضروری است، زیرا این نگرانی‌ها قبلا مانع مشارکت پاکستان در این پروژه ارتباطی منطقه‌ای شده بود. از این‌رو، تقویت روابط دیپلماتیک و اقتصادی با ایران و افغانستان، تقویت ارتباط منطقه‌ای و مدیریت ریسک‌های ژئوپلیتیکی ناشی از بی‌ثباتی سیاسی و درگیری‌های منطقه‌ای، همه اقدامات راهبردی است که پاکستان باید برای یکپارچگی موفق و موفقیت کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب انجام دهد. 

پاکستان برای ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز جهت نوسازی جاده‌ها، خطوط راه‌آهن و بنادر دریایی، به سرمایه‌گذاری عظیم نیاز دارد. هماهنگ‌سازی رویه‌های عبور از مرز، تنظیم سیاست‌های تعرفه‌ای، بهبود روش‌های پرداخت و مدیریت هماهنگ با همتایان در کریدور شمال-جنوب برای جریان بی‌وقفه محصولات ضروری است. ناتوانی و تنگناها می‌تواند پیشرفت این شبکه حمل‌ونقل کلیدی اوراسیا را مختل کند. بنابراین، تامین مالی چالش مهمی برای INSTC بوده و به تاخیر در توسعه آن کمک کرده است. بنابراین اگر پاکستان می‌خواهد از مزایای این پروژه اتصال بزرگ منطقه‌ای بهره‌مند شود، باید با این چالش‌ها مقابله کند.