۱۳/شهريور/۱۴۰۴ | ۱۳:۵۹
نگهداری خودرو گران‌تر از خرید از آب درآمد زمان عرضه بنزین سوپر با قیمت تمام شده نزدیک شد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ رضا شکاری: هرگز به استقلال نخواهم رفت قیمت قطعی سکه‌های پیش‌فروش + موعد تحویل تسویه کلیه مطالبات کشاورزان قبل از مهر ایران چک جدید ۵۰۰ هزار ریالی وارد شبکه بانکی شد آغاز ثبت سفارش جدید برای واردات گوشت منجمد و گرم دلار زیرسایه رفتارهای هیجانی؛ ارز کالای لوکس و سفره مردم نباید یکسان باشد برقی‌سازی خط ریلی تهران - مشهد با سرمایه‌گذاری ایران و چین قیمت دلار در بازار ارز تجاری امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ فروش ۷۶۳ هزار اموال منقولِ سازمان اموال تملیکی در استان تهران طرح کارت اعتباری برای وام ازدواج در راه است سازمان اموال تملیکی سوپرمارکت یا واردکننده کالا نیست بورس کالا امروز میزبان عرضه ۴۵۰ هزار تن انواع محصول معافیت مالیاتی به سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری در مناطق آزاد اعطا می شود تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط قیمت عمده میوه و سبزیجات امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴+ جدول ابلاغ مصوبه تشکیل کمیته تسهیل کسب و کارهای اقتصاد رقومی عملکرد نهضت ملی مسکن مطلوب نیست قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۲ شهریور۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو شهریور ۱۴۰۴+ شرایط و لینک جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ اعتراض کمیسیون کشاورزی به تغییر ساختار وزارت جهاد کشاورزی تعاونی‌ها کلید تحقق عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی ۸ درصدی هستند بقایی: اروپا و آمریکا فاقد حسن‌نیت در مذاکرات برجام‌اند حقوق جدید کارمندان/ جزئیات کف و سقف فوق‌العاده اعلام شد ساعات کاری بانک‌ها شهریور ۱۴۰۴ قیمت واقعی گندم اعلام شد بانک مرکزی و دولت خود را برای مقابله با مکانیسم ماشه آماده کرده‌اند چرا متقاضیان مسکن ملی با ۱۵۰ میلیون تومان خانه‌دار نشدند؟ استفاده دستگاه‌های دولتی از خودروهای فرسوده ممنوع شد وزیر جهاد کشاورزی: تعاونی‌ها موتور محرکه توسعه پایدار روستایی و کشاورزی هستند رشد ۲۳ درصدی مجموع درآمد خودروسازان بورس در ۵ ماه نخست امسال کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی روح تعاون، سپر دفاعی اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها پیش بینی قیمت طلا و نقره که حتماً باید بدانید هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ قیمت روز گوشی ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا ۱۱ شهریور۱۴۰۴ رئیس اتاق تعاون ایران: تعاون فلسفه‌ای برای رشد عادلانه و توسعه پایدار است قالیباف: مشکل ناترازی در انرژی را باید دولت و مجلس با کمک هم حل کنند تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۳ میلیون کالا و خدمت با صورت‌حساب الکترونیک فرزین: هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ ارز ۷۰ هزار تومانی نداریم برنامه‌ریزی برای تولید حداکثری گاز در زمستان مالیات ۷۰ درصد صاحبان مشاغل صفر شد شناسایی ۵۱۲ مؤدی مالیاتی مشکوک به پول‌شویی کاهش زمان ترخیص کالا به سه روز تمدید فراخوان مشوق صادراتی سال ١۴٠٣ وام ۵۰۰ میلیون تومانی برای جایگزینی خودروهای فرسوده کرایه‌ بین‌شهری ساعت کاری ادارات و مدارس در شهریور ۱۴۰۴+ جزییات کامل رئیس کمیسیون عمران مجلس: ذخایر آبی کشور به مرز بحران رسیده است جزئیات گزارش مجلس درباره بررسی خاموشی‌ها در تابستان ۱۴۰۴ ۱۳۷۴ همت از معاملات بورس کالا به‌صورت اعتباری تسویه شد پایان پرونده لوازم خانگی بوش در بندر شهید رجایی قیمت جهانی طلا امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ وزیر نیرو: بزرگترین مشکل صنعت آب و برق، مسائل اقتصادی است وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ تحویل پالایشگاه سیزدهم پارس جنوبی تا پیش از فصل سرد زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات کاهش ۶ درصدی مصرف نان کشور با خروج اتباع غیرمجاز کنترل بازار نخستین اولویت حمایت از کارگران است ۳ محور تمرکز پژوهشکده وزارت اقتصاد برای حل مسائل عمومی کشور پورحاجت: مسیر پرداخت وام ساخت مسکن به بیراهه رفته است پزشکیان در شانگهای پلاس: جهان به حکمرانی مبتنی بر عدالت نیاز دارد فضاسازی سوداگران برای ورود هیجانی مردم به بازار ارز پیش‌بینی وضعیت هوا طی آخر هفته تشکیل شورای عالی تشکل‌ها توسط دولت وجاهت قانونی ندارد هفت کیلومتر ترافیک در جاده کندوان آخرین مهلت واریز وجه برای حراج سکه برق مناطق مختلف استان تهران چه زمانی قطع می شود؟ عارف: اگر دشمن یک بار دیگر شیطنت کند، سیلی محکم‌تری می‌خورد حکم غیرقانونی بودن تعرفه‌ها در دولت ترامپ اثر نکرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ فرزین: تخصیص ارز ترجیحی برای نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی ادامه دارد فراخوان تسلا برای هزاران خودروی برقی آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان نرخ تورم کالاهای خوراکی اعلام شد زمان دقیق پرداخت معوقه فروردین بازنشستگان اعلام شد قیمت خودرو به شدت تغییر کرد منابع بانکی به سمت تولید سرازیر نمی‌شود اسلامی: ۲ بازرس آژانس با مجوز دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به ایران سفر کردند وزیر کشاورزی: کسری تولید مرغ به زودی جبران می‌شود یارانه ۳۰۰ هزار تومانی کارگران پر کشید راه‌اندازی قطار گردشگری تهران–همدان از ۱۳ شهریور پیش‌بینی وضعیت هوا طی پنج روز آینده آمادگی مجلس برای کمک به دولت جهت رفع ناترازی انرژی/ وضعیت مطلوب ذخیره سازی سوخت مایع پیش‌بینی افزایش ۲ درجه‌ای دمای ایران در پاییز و زمستان پیش‌بینی عجیب پسر ترامپ از قیمت بیت‌کوین‌ سایه افزایش نرخ دلار بر بازار خودرو/ چشم و هم چشمی مونتاژکارها برای اقزایش قیمت! تک‌نرخی کردن ارز در دستور کار دولت برداشت کسری ۲۶۶ هزار میلیارد تومانی یارانه از خزانه و بانک مرکزی ایران در چارچوب منافع خود کنوانسیون CFT و پالرمو را بررسی می‌کند قانون مجلس امکان فروش اوراق صرفه‌جویی انرژی در پلتفرم های معاملاتی را فراهم کرده است ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد دسترسی مستقیم بازرگانان به سامانه ارز تجاری مرکز مبادله ایران فراهم شد کمیته تخصصی برای توافق قیمت گندم سه‌شنبه تشکیل می‌شود جدول قیمت جارو برقی شهریور ۱۴۰۴ معامله ۶۱۰ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا جدول اجاره مسکن با ۱۰۰ هزار تومان شهریور ۱۴۰۴ زمین هست، مدیریت نیست/ناکامی برنامه هفتم در واگذاری زمین و بحران مدیریت نهادی یک میلیون سهام‌دار جدید به سامانه سجام پیوستند تعیین و تکلیف ۵ هزار دستگاه خودرو در سازمان اموال تملیکی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۹ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌بینی بورس در میان مدت/ بازار سرمایه در بزنگاه مهم تاریخی مرغ با نرخ مصوب در میادین عرضه می‌شود وزیر نفت: ظرفیت تولید نفت خام افزایش می‌یابد تفاهم‌نامه ریلی ایران و روسیه برای تبادل الکترونیکی داده‌ها امضا شد ورود شاخص کل به ناحیه حمایتی؛ فرصتی برای فروش یا پاداش سهامداران صبور؟ سکه امامی در آستانه یک صد میلیون تومان مکانیسم ماشه تاثیری بر فروش نفت ایران ندارد ورود صنایع کشور به میادین گازی؛ دولت بالاخره رضایت داد بانک مرکزی و وزارت صمت موظف به اجرای آیین‌نامه جدید واردات خودرو شدند تخلف جدید املاکی‌ها؛ کمیسیون صاحبخانه روی دوش مستاجر! قیمت میوه‌های تابستانی نجومی شد قیمت برنج ایرانی ۳۵ درصد کاهش یافت قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین گزارش بازار سرمایه امروز ۸ شهریور ۱۴۰۴/ بورس تهران در اولین روز هفته ریخت ابزاری برای جنگ روانی، نه تغییر واقعی اقتصاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری ملی می‌تواند در پیشبرد طرح‌های آب و انرژی بسیار موثر باشد قیمت روز گوشی ۸ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴ ضرورت احیای صنعت فولاد و اعتبار صادراتی ایران در دوران پساجنگ وزیر نفت: در برابر محدودیت‌های اسنپ‌بک دست بسته نیستیم دلیل ممنوعیت فروش نان خشخاشی در تهران فاش شد عراقچی: اروپا خود را با توهم اسنپ‌بک فریب ندهد قیمت مسکن در تهران شهریور ۱۴۰۴ قیمت ماشین لباسشویی شهریور ۱۴۰۴ واریز سود سهام عدالت لنگ چند شرکت! روغن دوباره گران شد تغییر مهم در قیمت مرغ اعلام جزئیات پیش‌فروش سکه طلای بانک مرکزی هند یک قدم دیگر از ترامپ دورتر شد ۹۰۰ هزار خارج‌نشین هنوز از فهرست یارانه‌بگیران حذف نشده‌اند تجارت جهانی گوشت گاو دستخوش تغییر خواهد شد؟ خودروسازان درگیر زیان انباشته ۲۸۰ همتی و سوبسید ۶۲۰ همتی وزارت نیرو مخالف توسعه شهری متوازن نیست ثبت رکوردهای جدید تولید نفت و گاز در شرایط تحریم و جنگ تعیین خانواده‌های مشمول یارانه نقدی به استانداران سپرده می‌شود فروش اقساطی ایران‌خودرو آغاز شد بانک مرکزی: تخصیص ارز واردات ۱۴۰۴ از ۲۱.۲ میلیارد دلار گذشت آب طالقان به تهران رسید؟ پرداخت وام اشتغال قانون بودجه، گام کلیدی برای رونق تولید و کاهش فقر ترخیص ۱۰۰ درصدی و شبانه‌روزی کالای اساسی و دارو خبر مهم وزیر کار درباره حذف یارانه بگیران هزینه کشاورزان اروپایی بالا می رود؟ شیب تغییر قیمت خودرو تند شد ماسک «مایکروسافت» را کپی می‌کند خبر بسیار دردناک مقام روس درباره آب دریای خزر هوش مصنوعی پیشرفته گوگل رایگان شد بانک‌ها تخصصی می‌شوند؛ همه‌چیز برای پایان ناترازی آماده است؟ درآمد ۱۳ میلیونی پزشکان واقعیت دارد؟ حذف «یارانه» برخی خانوارها و جابه‌جایی معیار سنجش «خط فقر» پرداخت حقوق و یارانه‌ها در شرایط جنگ بدون تأخیر انجام شد آغاز حراج و پیش‌فروش قطعی انواع سکه طلای بانک مرکزی روند تامین مالی از طریق انتشار صکوک تثبیت شد تقویت دیپلماسی اقتصادی در منطقه به نفع ایران خبرهای خوش سازمان اداری و استخدامی برای معلمان جزئیات واردات بنزین سوپر اعلام شد هندی‌ها تحریم روسیه را دور زدند امشب ۶۰ لیتر سهمیه بنزین شارژ می‌شود حذف یارانه نقدی ۱۸ میلیون نفر از شهریور رکورد معاملات شمش طلا در بورس کالا شکسته شد آغاز فروش ۱۴ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی شرط حساب وکالتی از ثبت نام ایران خودرو حذف شد مدنی زاده: استراتژی وزارت اقتصاد، توسعه صادرات است اسقاط ۲.۴ میلیون خودروی فرسوده در ۱۹ سال فرمول جدید مجلس برای تصویب لایحه بودجه؛ زمان کمتر، نظارت بیشتر قانون مالیات بر سوداگری بار مالیاتی بر دوش عموم مردم نمی‌گذارد قطعی برق، نیمی از ظرفیت تولید کشور را از مدار خارج کرد قاچاق تراکتور به خارج کشور صدای تراکتورساز را درآورد سازمان بورس: کلیه بورس‌ها در تمامی تعطیلات اعلامی از سوی دولت فعال است ۲ سند تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و پاکستان به امضا رسید واردات تایر پنج برابر نیاز کشور است دلایل تغییرات بالای ۲۰ درصد مبلغ فروش صنایع بورس اعلام شد سود سهام عدالت در روزهای پایانی مرداد ۱۴۰۴ واریز می‌شود؟ مقررات جدیدخودرو چه می‌گوید؟ گمرک مقررات جدید واردات خودرو را ابلاغ کرد رشد سود خالص صنایع منتخب بازار سرمایه آیفون عامل تغییر روند بازار موبایل؛ واردات مسافری ۱۸۵ درصد افزایش یافت افزایش صادرات ایران به ارمنستان در ۳ ماهه امسال قیمت نان‌ ۳۰ تا ۵۲ درصد افزایش یافت تراز تجاری مثبت ایران با پاکستان تناقض در اولویت‌بندی واردات پشتیبانی فراموش شده در پلتفرم‌های فروش کالا و خدمات تصمیم نهایی درباره قیمت جدید نان در تهران علام شد سلاح نامرئی چین برای ضربه به آمریکا رونمایی شد طرح تعرفه ۱۰۰ درصدی ترامپ برای خریداران نفت روسیه تکمیل فرآیند انتقال دارایی‌ ها از کیف‌ پول‌ های نوبیتکس موانع ترخیص کالا و ثبت سفارش تولید را تهدید می‌کند/ درخواست تمدید بخشنامه ارزی تا پایان سال ارتقای شش پله ای میانه سرعت اینترنت همراه ایران؛ اینترنت ثابت بدون تغییر ماند حجم مبادلات بین ایران و ارمنستان به حدود ۱ میلیارد دلار رسید تجارت چین و آمریکا بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت برنامه اروپا برای تعرفه ۷۲ میلیارد یورویی علیه آمریکا افت سهام پورشه، بنز و بی ام و به خاطر تعرفه های ترامپ اختلال در دسترسی به برخی سایت‌ها با دامنه ir نرخ آبونمان تلفن ثابت تغییر کرد/ نرخ جدید اعلام شد وزیر ارتباطات:اینترنت به شرایط قبل بازگشت پایان مهلت استفاده از بسته اینترنت ۵۰ گیگابایتی ثابت از امروز مکالمات تلفن ثابت تا پایان تیر رایگان شد صادرات خدمات فناوری اطلاعات از کالا‌ها مهم‌تر است/ ضرورت اصلاح قوانین و تقویت مطالبه‌گری بخش خصوصی هدف یک میلیارد دلاری صادرات فناوری اطلاعات دست‌نیافتنی است/ نیاز به تغییر قوانین و حمایت دولت ابلاغ مصوبه تشکیل کمیته تسهیل کسب‌وکارهای دیجیتال دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

جایگاه کریدور شمال-جنوب در استراتژی جدید مسکو

کریدورهای ترانزیتی نقش مهمی در استراتژی مسکو برای تقویت جایگاه خود در فضای پیرامونی دارد که در این میان، کریدور شمال-جنوب به دلیل مزایای داخلی و بین‌المللی از اهمیت راهبردی برای مسکو برخوردار است.
جایگاه کریدور شمال-جنوب در استراتژی جدید مسکو
کد خبر:۱۴۵۸۷

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ یکی از عناصر اصلی راهبرد مسکو برای تقویت جایگاه خود در مناطق پیرامونی خود، تاکید بر توسعه کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی است که نقش مهمی در تحقق ظرفیت ترانزیت روسیه و تضمین ادغام آن در اقتصاد جهانی دارد.

در شرایط تغییر وضعیت ژئوپلیتیک و تحول در جهت جریان‌های تجارت خارجی، توسعه حمل‌و‌نقل بین‌المللی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این استراتژی تاکید شده که روسیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، همچنان پل حمل‌ونقل بین اروپا و آسیا است. ترکیب کاربران و حجم ترافیک آن، بسته به شرایط سیاست خارجی، احتمالا تغییر کند اما در هر صورت برای اقتصاد روسیه بسیار قابل توجه خواهد بود. 

در این راستا، توجه ویژه‌ای به توسعه کریدور شمال-جنوب می‌شود. این مسیر به عنوان مسیری امیدوارکننده به شمار می‌رود که نه فقط می‌تواند روسیه را با کشورهای دوست در جهت جنوب تامین کند، بلکه در حمل‌ونقل کالا با کانال سوئز رقابت می‌کند. توسعه این کریدور، فرصت‌های جدیدی را برای مناطق روسیه، به ویژه اورال و سیبری فراهم و به تقویت روابط اقتصادی با کشورهای آسیای مرکزی، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی کمک می‌کند. 

جاده ابریشم جدید قرن بیست‌ویکم 

کریدور شمال-جنوب یک پروژه زیرساختی در مقیاس بزرگ است که برای اتصال شمال اروپا به آسیای جنوب شرقی طراحی شده و از خاک روسیه، آذربایجان، ایران و هند می‌گذرد. این مسیر با مجموع طول بیش از ۷۲۰۰ کیلومتر برای روسیه و ایران از اهمیت راهبردی برخوردار است و فرصت‌های جدیدی را برای همکاری‌های تجاری، ترانزیتی و اقتصادی با کشورهای مختلف فراهم می‌کند. در زمینه جهت‌گیری مجدد جریان‌های تجارت خارجی و جست‌وجوی بازارهای جدید، توسعه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند و به یکی از حوزه‌های اولویت‌بندی شده در استراتژی جدید توسعه فضای پیرامون فدراسیون روسیه تبدیل می‌شود. 

در سال ۲۰۲۳، تغییرات قابل توجهی در تعادل کریدورهای بین‌المللی رخ داده که منعکس‌کننده تغییرات در تجارت خارجی روسیه است. سهم مسیرهایی که بخش قابل توجهی از تجارت با کشورهای اروپایی در طول آن‌ها انجام می‌شد، از ۴۲ درصد به ۳۶ درصد در کل حجم حمل‌ونقل کاهش یافت. در عین حال، سهم مسیر شرقی با تمرکز بر چین و کشورهای آسیای شرقی از ۳۴ درصد به ۳۷ درصد افزایش یافت. همچنین سهم مسیر آزوف-دریای سیاه از ۲۳ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافت. 

پیش‌بینی‌های ارائه شده در راهبرد ملی روس‌ها نشان می‌دهد که این روندها در آینده نیز ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، سهم مقاصد شرقی به ۳۹ درصد افزایش یابد، در حالی که سهم مقاصد شمالی و غربی به ۳۳ درصد کاهش خواهد یافت. 

جایگاه ویژه در این برآورد متعلق به کریدور شمال-جنوب است که سهم آن تا سال ۲۰۳۰ باید به ۴ درصد برسد و حجم محموله‌های حمل‌شده نیز نسبت به سال ۲۰۲۳، دو برابر شود. این امر اهمیت روزافزون مسیر جنوبی در تجارت خارجی روسیه را نشان می‌دهد که بر اهمیت توسعه زیرساخت‌های این کریدور تاکید می‌کند. 

کریدور شمال-جنوب یک مسیر چندوجهی شامل مسیرهای راه‌آهن، جاده‌ای و دریایی است. در روسیه طول آن ۲۵۱۳ کیلومتر است که از گذرگاه مرزی  (Buslovskaya) در مرز فنلاند شروع و از سن پترزبورگ، مسکو، ولگوگراد و آستاراخان می‌گذرد. سپس کریدور به سه شاخه تقسیم می‌شود. شاخه غربی با عبور از خاک آذربایجان و ایران امکان دسترسی به خلیج فارس و اقیانوس هند را فراهم می‌کند. شعبه ترانس کاسپین شامل استفاده از گذرگاه‌های کشتی از طریق دریای خزر برای تحویل کالا به بنادر ایران و ترکمنستان است و در نهایت، شاخه شرقی از قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان می‌گذرد و روسیه را به کشورهای آسیای میانه متصل و مسیر ورود به بازارهای افغانستان، پاکستان و هند را فراهم می‌کند.

توسعه هر یک از این شاخه‌ها برای روسیه مهم است و با حل تعدادی از مشکلات همراه است. آذربایجان و ایران در حال توسعه زیرساخت‌های شاخه غربی کریدور شمال-جنوب هستند که علاوه بر افزایش گردش مالی روسیه با این کشورها، در آینده به ایجاد یک مسیر تجاری جایگزین جدید با هند، کشورهای خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی منجر می‌شود. آذربایجان همچنین قصد دارد ظرفیت پست‌های بازرسی در مرزهای دولتی با روسیه را افزایش دهد. 

توسعه مسیر شرقی کریدور شمال-جنوب کم اهمیت نیست، زیرا راه را برای تحویل کالا به ترکمنستان، ایران، هند، کشورهای آسیای مرکزی، خاورمیانه و شرق آفریقا باز می‌کند. همچنین شاخه ترانس خزر نیز نیازمند توسعه زیرساخت‌های بندری و مسیرهای دسترسی به بنادر حوزه خزر است. 

با وجود برخی مشکلات سیاسی و اقتصادی، کریدور شمال-جنوب دارای ظرفیت بالایی است و می‌تواند به رقیب جدی کانال سوئز در حمل‌ونقل کالا از امارات به روسیه تبدیل شود. همچنین توسعه این کریدور به تنوع مسیرهای حمل‌ونقل و کاهش وابستگی به مسیرهای دریایی سنتی کمک می‌کند که به ویژه در شرایط بی‌ثباتی در دریای سرخ و کانال سوئز اهمیت زیادی دارد. 

کریدور شمال-جنوب؛ فرصت جدید اقتصادی روسیه 

توسعه کریدور شمال-جنوب تاثیر قابل توجهی بر توسعه جغرافیای دوره شوروی دارد و فرصت‌های جدیدی را برای مناطق واقع در مسیر آن فراهم و به تقویت روابط اقتصادی با کشورهای شریک در استراتژی جدید توسعه روسیه کمک می‌کند. 

رشد حجم بار در تمام کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی از جمله شمال-جنوب، به عنوان یکی از شاخص‌های هدف منعکس‌کننده دستیابی به هدف ملی اقتصاد پایدار تعیین شده است. براساس برآوردها، تا سال ۲۰۳۰، این رقم از ۱.۰۱ میلیارد تن در سال ۲۰۲۱ به ۱.۵۲ میلیارد تن یعنی یک‌ونیم برابر افزایش می‌یابد. این رشد مطمئنا توسعه مناطق درگیر در کریدور شمال-جنوب را تحریک خواهد کرد. نخست منطقه آستاراخان بوده که یک گره کلیدی در روسیه است. توسعه زیرساخت‌های بندری، ساخت پایانه‌های جدید و مراکز لجستیکی، نوسازی راه‌آهن و مسیرهای جاده‌ای به بنادر، همه باعث ایجاد مشاغل جدید، جذب سرمایه‌گذاری و انگیزه توسعه بخش‌های مرتبط اقتصاد می‌شود. 

علاوه بر این، توسعه کریدور شمال-جنوب به اطمینان از اتصال حمل‌ونقل در مناطق جویای نیروی کار کمک خواهد کرد. در روسیه‌ عدم تعادل در بازار کار وجود دارد. در برخی مناطق نیروی کار مازاد وجود دارد، در برخی دیگر هم کمبود است. توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، از جمله در چارچوب کریدور شمال-جنوب، تحرک جمعیت را افزایش می‌دهد، رفت‌وآمد و کار چرخشی را تسهیل و به رفع‌ عدم تعادل در بازار کار کمک می‌کند. 

همچنین توسعه کریدور شمال-جنوب برای مناطقی که دور از شریان‌های حمل‌ونقل اصلی کشور قرار دارند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ این امر مربوط به اورال و سیبری بوده که دسترسی کوتاه‌تر و راحت‌تری به بازارهای آسیای مرکزی، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی خواهند داشت. برای این مناطق، کریدور شمال-جنوب می‌تواند جایگزین واقعی کانال سوئز در هنگام تحویل کالا از امارات و سایر کشورهای خلیج فارس باشد. 

توسعه کریدور شمال-جنوب همچنین به توسعه زیرساخت‌های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی در بخش مسیر کمک خواهد کرد. باید توجه داشت که توسعه حمل‌ونقل الکتریکی به نوبه خود باعث توسعه صنایع مرتبط مانند تولید باتری، ایستگاه‌های شارژ و وسایل نقلیه الکتریکی خواهد شد. 

این کریدور همچنین نقش مهمی در باز کردن ظرفیت ترانزیت و لجستیک منطقه فدرال قفقاز شمالی ایفا می‌کند. توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در این منطقه، از جمله در چارچوب کریدور شمال-جنوب، به تقویت روابط اقتصادی بین مناطق روسیه و همچنین بین روسیه و کشورهای قفقاز جنوبی، خاورمیانه و آسیای مرکزی کمک خواهد کرد. 

این راهبرد به دنبال ایجاد یک فضای اقتصادی واحد در منطقه آزوف تا سال ۲۰۲۸، از طریق افزایش اتصال حمل‌ونقل کریمه و سواستوپل با مناطق جدید و همچنین مناطق کراسنودار، بلگورود، ورونژ و روستوف است. کریدور شمال-جنوب نقش مهمی در حل این مشکل ایفا خواهد کرد و ارتباطات حمل‌ونقل قابل اعتماد بین این مناطق را تضمین می‌کند. 

البته علاوه بر شمال-جنوب، راهبرد مسکو به سایر کریدورهای بین‌المللی نیز توجه دارد که گسترش آن‌ها به توسعه فضای روسیه نیز کمک خواهد کرد. نخست، جهت شرقی از جمله محدوده راه‌آهن شرقی، مسیرها به بنادر حوزه خاور دور، پست‌های بازرسی زمینی در مرز دولتی با چین و مغولستان، پل‌های جاده‌‍ای و راه‌آهن است. توسعه شاخه شرقی به تقویت روابط اقتصادی روسیه با چین، مغولستان و سایر کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه کمک خواهد کرد، به طوری که در چارچوب توافق سه‌‍جانبه روسیه-چین-مغولستان، پروژه‌های حمل‌ونقل با هدف توسعه کریدور اقتصادی چین-مغولستان-روسیه اجرا می‌شود. 

این استراتژی همچنین به افزایش بار در بنادر حوضه‌های آزوف-دریای سیاه و خاور دور اشاره می‌کند که با افزایش خرید منابع انرژی روسیه توسط ترکیه، هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا مرتبط است. این رشد مستلزم گسترش زیرساخت‌های لجستیکی روسیه، نوسازی بنادر و رویکردها به آن‌ها است. 

به طور کلی، توسعه کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی، چه در جهت جنوبی و چه در جهت شرقی، به تقویت روابط اقتصادی روسیه با کشورهای دوست، تنوع بخشیدن به جریان صادرات و واردات، توسعه مناطق روسیه، ایجاد مشاغل جدید و جذب سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد. در مجموع برای درک کامل ظرفیت این کریدورها، حل تعدادی از مشکلات مرتبط با ظرفیت ناکافی زیرساخت حمل‌ونقل، موانع اداری و کمبود وسایل حمل‌ونقل ضروری است.