۱۴/آذر/۱۴۰۴ | ۰۸:۲۷
معاون وزیر راه: ماموریت ما گسترش عدالت در زیرساخت‌های فرودگاهی است خسارت‌دیدگان جنگ۱۲روزه برای دریافت خسارت خودرو به شعب بیمه مراجعه کنند تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز در جهت حمایت از بخش واقعی اقتصاد است مبلغ و زمان واریز کالابرگ آذر ماه ۱۴۰۴ / نحوه استعلام موجودی کالابرگ الکترونیکی زمان قرعه کشی محصولات ایران خودرو اعلام شد نوری قزلجه: هیچ محدودیتی برای کشت گندم و جو وجود ندارد پزشکیان: دیگر پول اضافه چاپ نمی‌کنیم/ برخی بودجه‌ها قطع شد ایران از ۱۵ کشور ذرت دامی می خرد/ امارات و ترکیه صدرنشین صادرات ذرت به ایران تولید ۵۰ هزار مگاوات برق در سال از فاضلاب تهران تحویل گاز به نیروگاه‌ها فراتر از برنامه انجام شد هشدار وزارت جهاد کشاورزی درباره گران‌فروشی ورود خودروهای سواری عراقی گذر موقت از مرز چذابه آغاز شد هدررفت واقعی آب ۱۵ درصد است سرپرست دفتر وزارتی وزارت راه و شهرسازی تغییر کرد جزئیات و زمان استخدام ۵۰۰ مدیر جوان انجماد ۱۰ هفته‌ای در بازار بین‌بانکی؛ نرخ سود ۲۴ درصد ماند سهام پتروشیمی خلیج‌فارس به تدریج عرضه می‌شود تصمیم ویژه بانک مرکزی برای مدیریت بازار طلا افزایش نرخ ارز خدمات را گران می‌کند تنفس هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در تهران ۲ رام قطار ملی از شنبه به خطوط متروی تهران وارد می‌شود قیمت روز گوشی ۱۲ آذر ۱۴۰۴ جدید‌ترین قیمت آپارتمان در غرب تهران‌ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ ساعت دربی تغییر کرد مدیرعامل چادرملو سخنران اصلی دوازدهمین دوره کنفرانس فولاد استیل پرایس برگزاری چهارمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران اعلام زمان حراج بعدی سکه+ جزییات راهنمای جامع خرید ارز مسافرتی از مرکز مبادله ایران ثبت نام فروش فوری سایپا امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت نام خودرو سایپا فروش ارز مسافرتی در مرکز مبادله آغاز شد نرخ معاملات ارز گردشگران خارجی ابلاغ شد وزیر نیرو: بارش‌های اخیر ذخایر آب را تقویت کرد وزیر نفت: سهمیه‌های ۶۰ و ۱۰۰ لیتری بنزین تغییر نمی‌کند سد‌های تهران همچنان در مدارند طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴ + جدول تجدید ارزیابی دارایی‌های اشخاص حقوقی مشمول مالیات بر درآمد نمی شود ترمینال یک فرودگاه امام (ره) از نوروز ۱۴۰۵ بازطراحی و اصلاح معماری می‌شود قیمت رسمی میوه و سبزی امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ صدور مجوز واردات گوشت گاومیش از هند با قیمت ۴.۵ یورو +سند ترامپ: رئیس فعلی بانک مرکزی آمریکا «گاوی لجباز» است سهمیه ۵ هزار کارورز و یارانه بیمه برای استخدام دانش‌آموختگان درخواست فوری وزیر اقتصاد از سران قوا برای تعویق فراخوان یکجای ۱۲.۵ میلیون مودی 5 محصول کشاورزی از لیست محصولات آب بر صادراتی حذف شد متقاضیان وام ازدواج و فرزندآوری بخوانند/ رقم پرداخت وام تغییر کرد بی‌اعتباری فاکتور‌های کاغذی صرفاً شامل مالیات بر ارزش افزوده است قیمت دلار و ارز امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ آغاز حراج سکه از ساعت ۱۲ امروزز+ جزییات هوای تهران با شاخص ۱۶۳ در وضعیت قرمز قرار دارد جزئیات وصول مالیات ۸ درصد از رستوران‌های لوکس قیمت جهانی طلا امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ طرح انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی به کجا رسید؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی/بارش باران و برف در ۱۶ استان هشدار درباره خطرهای مواد آرایشی چشم و سرمه‌های غیراستاندارد افزایش قیمت برنج در آبان ۱۴۰۴ ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی تولید برق تجدیدپذیر ایران در تابستان ۱۴۰۶ بانک مرکزی: به آمار معاملات مسکن دسترسی نداریم صادرات نفت کنسرسیوم خط لوله خزر از سر گرفته شد قطع ۷ هزار انشعاب غیرمجاز در آبفای منطقه ۲ تهران داور دربی مشخص شد بانک‌ها چقدر وام ازدواج دادند؟ ناترازی گاز در زمستان از مرز ۳۰۰ میلیون مترمکعب عبور می‌کند چرا سکه از دلار جلو زد؟ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ ۷ توصیه بنزینی به دولت و سیاستمداران نابودی ۲ ایرلاین دولتی در سایه مجوزفروشی؛ فروپاشی اقتصادی هما و آسمان نزدیک است طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ + جدول توسعه صادرات ایران به کوبا در کوتاه مدت هم دست‌یافتنی است ۴ غایب قطعی و ۲ غایب احتمالی استقلال برای بازی با پرسپولیس قیمت روز گوشی ۱۱ آذر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴ ابطال ۵۳۰ هزار کارت سوخت غیرمجاز اختتامیه دومین پویش «کشتی آبی» با معرفی برگزیدگان برگزار شد واردات کالاهای اساسی بدون انتقال ارز آزاد شد میزان مصرف مازوت در ۱۳ نیروگاه مازوت سوز متغیر است هشدار اتابک به خودروسازان مونتاژی رشد ۱۰۰ درصدی استرداد مالیات بر ارزش افزوده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان منتفی شد؟ ورود کشتی‌های بزرگ گندم به کشور نحوه پرداخت طلب پالایشگاه های بورسی و دولتی تصویب شد افزایش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه افزایش چشمگیر سهم مالیات ابرازی مؤدیان حقیقی به ۸۰ درصد عرضه اولیه پتروشیمی تابان طی فردا به بازنشستگان قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴/بارش باران در ۱۹ استان مهلت افتتاح حساب وکالتی برای ثبت‌نام خودروهای وارداتی امروز تمام می شود شارژ حساب سرپرستان خانوار دارای مادر باردار و فرزند شیرخوار زیر ۲ سال+ مبلغ و جزییات قیمت خرید تضمینی جو و ذرت ۲۳ هزار تومان تعیین شد قیمت روز گوشی ۱۰ آذر ۱۴۰۴ نخستین قطار ایرانی عازم ازبکستان شد اعلام ارقام تازه برنج متناسب با تغییرات اقلیمی شارژ ۴۰ همتی حساب قطعه‌سازان کشور سبحانیان: با راه‌اندازی کارپوشه اقتصادی ایرانیان، بانک اطلاعاتی کشور تشکیل می‌شود خبر مهم برای واردکنندگان خودرو درخواست ثبت‌سفارش برای واردات ۷۵ هزار خودرو ثروتمندترین افراد جهان معرفی شدند تردد خودرو‌های هیبریدی در طرح زوج و فرد ممنوع نیست تنها ۳۲ درصد مخازن سدهای کشور پر است پرداخت ۱۴۱ همت وام به سازندگان نهضت ملی مسکن جزییات تغییر جدید حقوق بازنشستگان اعلام شد ۲۶ هزار تاکسی برقی و دوگانه سوز در مسیر جایگزینی با خودروهای فرسوده وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۰ آذر ۱۴۰۴ افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان در راه است+ شیوه جدید محاسبه حقوق بازنشستگان ثبت‌ نام فروش فوری ایران خودرو امروز ۱۰ آذر ۱۴۰۴ | شرایط + لینک ثبت نام ایران خودرو قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا امروز ۹ آذر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط کاهش نسبی قیمت تلفن همراه پس از ترخیص کالاهای دپو شده قیمت گوشت قرمز در میادین و مراکز عمده فروشی تغییر محسوسی نداشته است واریز ۶۷۳ میلیارد تومان سود به حساب ۲۶۶ هزار سهام‌دار ثبت نام ایران خودرو ویژه آذر ۱۴۰۴+ شرایط ثبت نام خودرو و لینک ثبت نام فروش فوری ایران خودرو قیمت روز گوشی ۹ آذر ۱۴۰۴ میدری: دولت باید مسیر فعالیت تعاونی‌ها را ساده و شفاف کند حراج شمش طلا مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود آخرین اخبار از بیمه تکمیلی بازنشستگان/هر ماه چقدر از حقوق بازنشستگان کسر شود؟! قیمت‌های جدید لبنیات به ستاد تنظیم بازار ارسال می شود صالحی: بیمه تکمیلی برای بازنشستگان کارگری غیرقابل تحمل شد توافق گمرک ایران با اوراسیا برای تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی تجارت خارجی ایران از ۷۶.۵ میلیارد دلار عبور کرد ۱۰۰ درصد جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده شد صادرات تخته نرد آزاد شد اعلام نحوه فعالیت بانک‌ها در استان تهران قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۹ آذر ۱۴۰۴ معافیت مالیاتی کالاهای اساسی و خدمات منتخب همچنان برقرار است رکورد تاریخی؛ درآمدهای مالیاتی ۵.۵ برابر نفت شد تاکید رئیس‌جمهور بر تلاش برای تغییر جدی سوخت خودروهای عمومی و خصوصی صندوق‌های کریپتویی در راه بورس تهران وام اشتغال مددجویان هرچه سریع‌تر پرداخت شود شروع ثبت سفارش شکر از امروز+ جزییات نحوه ارزش‌گذاری گوشی‌های تلفن همراه در گمرک اعلام شد استمرار معافیت عرضه کالاها و خدمات مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده فروش بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی افزایش ۲۰ درصدی صید ماهی در دریای خزر ۱۰ همت در برابر ۱۱ میلیون موتور فرسوده؛ بودجه‌ای که از پس بحران برنمی‌آید وضعیت بورس امروز ۸ آذر ۱۴۰۴ وزرای اقتصاد و نیرو در کمیسیون عمران مجلس حاضر می‌شوند معامله ۱.۶ تن شمش نقره و ۵۳۹ کیلوگرم شمش طلا در هفته گذشته قیمت روز گوشی ۸ آذر ۱۴۰۴ هشدار اتاق اصناف درباره پیامدهای بیمه اجباری دیجیتال نرخ‌های جدید توزین کالاهای گمرکی و پلمب هوشمند اعلام شد شرایط جدید معافیت مجوز بهینه‌سازی مصارف ارزی اعلام شد معرفی ۲ رقم جدید برنج در کشور با عملکرد بالا و مصرف آب کمتر تفحص از ۶ بانک دولتی و خصوصی در دستور کار مجلس هشداری برای ترمیم فوری مزد کارگران ممنوعیت صادرات با کارت‌های بازرگانی فاقد رتبه‌بندی از فردا جداسازی یارانه‌ها ملزم به ثبت در سامانه سیمین شد قیمت جدید سیمان امروز ۸ آذرماه ۱۴۰۴ سامان دهی صنف تلفن همراه بعد از یک دهه دوگانگی قیمت هر شانه تخم مرغ چند؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۸ آذر ۱۴۰۴ شناسایی ۱۹۰۰ پزشک فرار مالیاتی طی یک سال گذشته خدمات مربوط به جداسازی یارانه‌ها، غیرحضوری شد تاکید مجلس و دولت برای حمایت یارانه‌ای از دهک‌های پایین درآمدی ۳۰ درصد نیروی کار رسمی متولد دهه ۷۰ به بعد هستند مشکل رجیستری ۱۲ هزار آیفون حل شد قیمت روز گوشی ۶ آذر ۱۴۰۴ شرط ویزای کار ایران برای افغان‌ها؛ ویزاها بر چه اساسی صادر خواهد شد؟ میدری: طرح محله‌محوری فرصتی تاریخی برای جهش مشارکت های مردمی است نایب رییس اتاق بازرگانی: زمینه هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد پزشکیان: اردبیل می تواند در عرصه اقتصاد ملی و منطقه ای نقش محوری ایفا کند مدارس تولید و مهارت برکت؛ طرحی برای پیوند آموزش با اشتغال در مناطق محروم نرخ تورم سالانه در آبان ماه ۴۰.۴ درصد شد شوک بزرگ به جیب بازنشستگان قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۶ آذر ۱۴۰۴ بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی قیمت روز گوشی ۵ آذر ۱۴۰۴ ماجرای بیمه تکمیلی بازنشستگان به کجا رسید؟ معامله ۲۹۱ کیلوگرم شمش نقره در بورس کالا پیام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پدیده نوظهور پتروشیمی ایران؛ مدل ترکیبی ظهیر، «کرماشا» را از حصار تحریم‌ها به سه‌برابر سود رساند رکورد تاریخی سودآوری در «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» شکست ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به سوددهی رسید چرا عدالت در صنعت خودرو اجرا نمی‌شود؟ محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است دلیل افزایش قیمت محصولات ایران خودرو اعلام شد قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول تعویض رایگان قطعه بخاری خودرو‌های ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود انتقاد خودروسازان از "سختگیری استاندارد برای خودروهای تولید داخل" محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از سامانه‌های فیلترشکن جلسات کمیته مزد ۱۴۰۵ در آذرماه آغاز می‌شود ۵۳ درصد سهام آلومینای ایران واگذار می‌شود زمین برای ساخت مسکن هست اما اراده اجرا در وزارت راه دیده نمی‌شود لزوم پرهیز از درج اعداد غیرواقعی و غیرقابل تحقق در لایحه بودجه ۱۴۰۵ احیای بورس از مسیر تعامل جهانی صیدی: اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بازگشته است بنزین سوپر کشف قیمت شد وضعیت بورس امروز ۲ آذر ۱۴۰۴ ۴۰ درصد ارزش معاملات خرد در اختیار ۴ صنعت پزشکیان قانون حذف چهار صفر از پول ملی را ابلاغ کرد سخنگوی دولت: عرضه بنزین سوپر وارداتی از فردا آغاز می شود استیضاح وزیر راه در ۱۶ محور تقدیم هیات رئیسه مجلس شد طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال ماهواره هدهد هک نشده است واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

جایگاه کریدور شمال-جنوب در استراتژی جدید مسکو

کریدورهای ترانزیتی نقش مهمی در استراتژی مسکو برای تقویت جایگاه خود در فضای پیرامونی دارد که در این میان، کریدور شمال-جنوب به دلیل مزایای داخلی و بین‌المللی از اهمیت راهبردی برای مسکو برخوردار است.
جایگاه کریدور شمال-جنوب در استراتژی جدید مسکو
کد خبر:۱۴۵۸۷

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ یکی از عناصر اصلی راهبرد مسکو برای تقویت جایگاه خود در مناطق پیرامونی خود، تاکید بر توسعه کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی است که نقش مهمی در تحقق ظرفیت ترانزیت روسیه و تضمین ادغام آن در اقتصاد جهانی دارد.

در شرایط تغییر وضعیت ژئوپلیتیک و تحول در جهت جریان‌های تجارت خارجی، توسعه حمل‌و‌نقل بین‌المللی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این استراتژی تاکید شده که روسیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، همچنان پل حمل‌ونقل بین اروپا و آسیا است. ترکیب کاربران و حجم ترافیک آن، بسته به شرایط سیاست خارجی، احتمالا تغییر کند اما در هر صورت برای اقتصاد روسیه بسیار قابل توجه خواهد بود. 

در این راستا، توجه ویژه‌ای به توسعه کریدور شمال-جنوب می‌شود. این مسیر به عنوان مسیری امیدوارکننده به شمار می‌رود که نه فقط می‌تواند روسیه را با کشورهای دوست در جهت جنوب تامین کند، بلکه در حمل‌ونقل کالا با کانال سوئز رقابت می‌کند. توسعه این کریدور، فرصت‌های جدیدی را برای مناطق روسیه، به ویژه اورال و سیبری فراهم و به تقویت روابط اقتصادی با کشورهای آسیای مرکزی، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی کمک می‌کند. 

جاده ابریشم جدید قرن بیست‌ویکم 

کریدور شمال-جنوب یک پروژه زیرساختی در مقیاس بزرگ است که برای اتصال شمال اروپا به آسیای جنوب شرقی طراحی شده و از خاک روسیه، آذربایجان، ایران و هند می‌گذرد. این مسیر با مجموع طول بیش از ۷۲۰۰ کیلومتر برای روسیه و ایران از اهمیت راهبردی برخوردار است و فرصت‌های جدیدی را برای همکاری‌های تجاری، ترانزیتی و اقتصادی با کشورهای مختلف فراهم می‌کند. در زمینه جهت‌گیری مجدد جریان‌های تجارت خارجی و جست‌وجوی بازارهای جدید، توسعه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند و به یکی از حوزه‌های اولویت‌بندی شده در استراتژی جدید توسعه فضای پیرامون فدراسیون روسیه تبدیل می‌شود. 

در سال ۲۰۲۳، تغییرات قابل توجهی در تعادل کریدورهای بین‌المللی رخ داده که منعکس‌کننده تغییرات در تجارت خارجی روسیه است. سهم مسیرهایی که بخش قابل توجهی از تجارت با کشورهای اروپایی در طول آن‌ها انجام می‌شد، از ۴۲ درصد به ۳۶ درصد در کل حجم حمل‌ونقل کاهش یافت. در عین حال، سهم مسیر شرقی با تمرکز بر چین و کشورهای آسیای شرقی از ۳۴ درصد به ۳۷ درصد افزایش یافت. همچنین سهم مسیر آزوف-دریای سیاه از ۲۳ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافت. 

پیش‌بینی‌های ارائه شده در راهبرد ملی روس‌ها نشان می‌دهد که این روندها در آینده نیز ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، سهم مقاصد شرقی به ۳۹ درصد افزایش یابد، در حالی که سهم مقاصد شمالی و غربی به ۳۳ درصد کاهش خواهد یافت. 

جایگاه ویژه در این برآورد متعلق به کریدور شمال-جنوب است که سهم آن تا سال ۲۰۳۰ باید به ۴ درصد برسد و حجم محموله‌های حمل‌شده نیز نسبت به سال ۲۰۲۳، دو برابر شود. این امر اهمیت روزافزون مسیر جنوبی در تجارت خارجی روسیه را نشان می‌دهد که بر اهمیت توسعه زیرساخت‌های این کریدور تاکید می‌کند. 

کریدور شمال-جنوب یک مسیر چندوجهی شامل مسیرهای راه‌آهن، جاده‌ای و دریایی است. در روسیه طول آن ۲۵۱۳ کیلومتر است که از گذرگاه مرزی  (Buslovskaya) در مرز فنلاند شروع و از سن پترزبورگ، مسکو، ولگوگراد و آستاراخان می‌گذرد. سپس کریدور به سه شاخه تقسیم می‌شود. شاخه غربی با عبور از خاک آذربایجان و ایران امکان دسترسی به خلیج فارس و اقیانوس هند را فراهم می‌کند. شعبه ترانس کاسپین شامل استفاده از گذرگاه‌های کشتی از طریق دریای خزر برای تحویل کالا به بنادر ایران و ترکمنستان است و در نهایت، شاخه شرقی از قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان می‌گذرد و روسیه را به کشورهای آسیای میانه متصل و مسیر ورود به بازارهای افغانستان، پاکستان و هند را فراهم می‌کند.

توسعه هر یک از این شاخه‌ها برای روسیه مهم است و با حل تعدادی از مشکلات همراه است. آذربایجان و ایران در حال توسعه زیرساخت‌های شاخه غربی کریدور شمال-جنوب هستند که علاوه بر افزایش گردش مالی روسیه با این کشورها، در آینده به ایجاد یک مسیر تجاری جایگزین جدید با هند، کشورهای خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی منجر می‌شود. آذربایجان همچنین قصد دارد ظرفیت پست‌های بازرسی در مرزهای دولتی با روسیه را افزایش دهد. 

توسعه مسیر شرقی کریدور شمال-جنوب کم اهمیت نیست، زیرا راه را برای تحویل کالا به ترکمنستان، ایران، هند، کشورهای آسیای مرکزی، خاورمیانه و شرق آفریقا باز می‌کند. همچنین شاخه ترانس خزر نیز نیازمند توسعه زیرساخت‌های بندری و مسیرهای دسترسی به بنادر حوزه خزر است. 

با وجود برخی مشکلات سیاسی و اقتصادی، کریدور شمال-جنوب دارای ظرفیت بالایی است و می‌تواند به رقیب جدی کانال سوئز در حمل‌ونقل کالا از امارات به روسیه تبدیل شود. همچنین توسعه این کریدور به تنوع مسیرهای حمل‌ونقل و کاهش وابستگی به مسیرهای دریایی سنتی کمک می‌کند که به ویژه در شرایط بی‌ثباتی در دریای سرخ و کانال سوئز اهمیت زیادی دارد. 

کریدور شمال-جنوب؛ فرصت جدید اقتصادی روسیه 

توسعه کریدور شمال-جنوب تاثیر قابل توجهی بر توسعه جغرافیای دوره شوروی دارد و فرصت‌های جدیدی را برای مناطق واقع در مسیر آن فراهم و به تقویت روابط اقتصادی با کشورهای شریک در استراتژی جدید توسعه روسیه کمک می‌کند. 

رشد حجم بار در تمام کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی از جمله شمال-جنوب، به عنوان یکی از شاخص‌های هدف منعکس‌کننده دستیابی به هدف ملی اقتصاد پایدار تعیین شده است. براساس برآوردها، تا سال ۲۰۳۰، این رقم از ۱.۰۱ میلیارد تن در سال ۲۰۲۱ به ۱.۵۲ میلیارد تن یعنی یک‌ونیم برابر افزایش می‌یابد. این رشد مطمئنا توسعه مناطق درگیر در کریدور شمال-جنوب را تحریک خواهد کرد. نخست منطقه آستاراخان بوده که یک گره کلیدی در روسیه است. توسعه زیرساخت‌های بندری، ساخت پایانه‌های جدید و مراکز لجستیکی، نوسازی راه‌آهن و مسیرهای جاده‌ای به بنادر، همه باعث ایجاد مشاغل جدید، جذب سرمایه‌گذاری و انگیزه توسعه بخش‌های مرتبط اقتصاد می‌شود. 

علاوه بر این، توسعه کریدور شمال-جنوب به اطمینان از اتصال حمل‌ونقل در مناطق جویای نیروی کار کمک خواهد کرد. در روسیه‌ عدم تعادل در بازار کار وجود دارد. در برخی مناطق نیروی کار مازاد وجود دارد، در برخی دیگر هم کمبود است. توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، از جمله در چارچوب کریدور شمال-جنوب، تحرک جمعیت را افزایش می‌دهد، رفت‌وآمد و کار چرخشی را تسهیل و به رفع‌ عدم تعادل در بازار کار کمک می‌کند. 

همچنین توسعه کریدور شمال-جنوب برای مناطقی که دور از شریان‌های حمل‌ونقل اصلی کشور قرار دارند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ این امر مربوط به اورال و سیبری بوده که دسترسی کوتاه‌تر و راحت‌تری به بازارهای آسیای مرکزی، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی خواهند داشت. برای این مناطق، کریدور شمال-جنوب می‌تواند جایگزین واقعی کانال سوئز در هنگام تحویل کالا از امارات و سایر کشورهای خلیج فارس باشد. 

توسعه کریدور شمال-جنوب همچنین به توسعه زیرساخت‌های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی در بخش مسیر کمک خواهد کرد. باید توجه داشت که توسعه حمل‌ونقل الکتریکی به نوبه خود باعث توسعه صنایع مرتبط مانند تولید باتری، ایستگاه‌های شارژ و وسایل نقلیه الکتریکی خواهد شد. 

این کریدور همچنین نقش مهمی در باز کردن ظرفیت ترانزیت و لجستیک منطقه فدرال قفقاز شمالی ایفا می‌کند. توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در این منطقه، از جمله در چارچوب کریدور شمال-جنوب، به تقویت روابط اقتصادی بین مناطق روسیه و همچنین بین روسیه و کشورهای قفقاز جنوبی، خاورمیانه و آسیای مرکزی کمک خواهد کرد. 

این راهبرد به دنبال ایجاد یک فضای اقتصادی واحد در منطقه آزوف تا سال ۲۰۲۸، از طریق افزایش اتصال حمل‌ونقل کریمه و سواستوپل با مناطق جدید و همچنین مناطق کراسنودار، بلگورود، ورونژ و روستوف است. کریدور شمال-جنوب نقش مهمی در حل این مشکل ایفا خواهد کرد و ارتباطات حمل‌ونقل قابل اعتماد بین این مناطق را تضمین می‌کند. 

البته علاوه بر شمال-جنوب، راهبرد مسکو به سایر کریدورهای بین‌المللی نیز توجه دارد که گسترش آن‌ها به توسعه فضای روسیه نیز کمک خواهد کرد. نخست، جهت شرقی از جمله محدوده راه‌آهن شرقی، مسیرها به بنادر حوزه خاور دور، پست‌های بازرسی زمینی در مرز دولتی با چین و مغولستان، پل‌های جاده‌‍ای و راه‌آهن است. توسعه شاخه شرقی به تقویت روابط اقتصادی روسیه با چین، مغولستان و سایر کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه کمک خواهد کرد، به طوری که در چارچوب توافق سه‌‍جانبه روسیه-چین-مغولستان، پروژه‌های حمل‌ونقل با هدف توسعه کریدور اقتصادی چین-مغولستان-روسیه اجرا می‌شود. 

این استراتژی همچنین به افزایش بار در بنادر حوضه‌های آزوف-دریای سیاه و خاور دور اشاره می‌کند که با افزایش خرید منابع انرژی روسیه توسط ترکیه، هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا مرتبط است. این رشد مستلزم گسترش زیرساخت‌های لجستیکی روسیه، نوسازی بنادر و رویکردها به آن‌ها است. 

به طور کلی، توسعه کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی، چه در جهت جنوبی و چه در جهت شرقی، به تقویت روابط اقتصادی روسیه با کشورهای دوست، تنوع بخشیدن به جریان صادرات و واردات، توسعه مناطق روسیه، ایجاد مشاغل جدید و جذب سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد. در مجموع برای درک کامل ظرفیت این کریدورها، حل تعدادی از مشکلات مرتبط با ظرفیت ناکافی زیرساخت حمل‌ونقل، موانع اداری و کمبود وسایل حمل‌ونقل ضروری است.