۱۴:۳۳ ۱۴۰۳/۱۱/۰۶
در گفت‌گو با «اقتصاد معاصر» اعلام شد؛

هشدار درباره خصوصی‌سازی خودروسازها/ زیان انباشته دو خودروساز کم شد

کارشناس بازار سرمایه درباره واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا گفت: چالش‌هایی مانند نبود شفافیت در قیمت‌گذاری و بی‌تفاوتی در ارزیابی توان مدیریتی خریداران، مسیر خصوصی‌سازی این دو خودروساز بزرگ را با ابهاماتی مواجه کرده است.
هشدار درباره خصوصی‌سازی خودروسازها/ زیان انباشته دو خودروساز کم شد
کد خبر:۱۳۶۹۱

هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد معاصر درباره تصمیم دولت برای واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ کشور اظهار داشت: واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت در حوزه خصوصی‌سازی است، اما چالش‌هایی در این مسیر وجود دارد مثلا هنوز مبنای قیمت‌گذاری مشخص نشده و این موضوع ابهاماتی ایجاد کرده است و یا اینکه هویت خریداران و توان مدیریتی آنها جای تامل دارد.

وی با اشاره به ابراز تمایل شرکت‌هایی مانند کروز و کرمان موتور برای خرید سهام ایران‌خودرو و سایپا، افزود: این شرکت‌ها خود با مشکلات مدیریتی و پرونده‌های نظارتی روبرو هستند. به‌عنوان مثال، کروز که در حال حاضر نیز سهم مدیریتی در ایران خودرو دارد، با چالش‌های مختلفی مواجه است. اگر واگذاری‌ها به شکلی انجام شود که مدیریت بخش خصوصی همچنان تحت نظارت شدید دولت باقی بماند، نمی‌توان انتظار خصوصی‌سازی واقعی و مؤثر داشت

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: وضعیت سایپا مشابه ایران خودرو است و احتمالاً زیان انباشته این شرکت نیز کاهش یافته است. دولت این دو خودروساز را به‌صورت هم‌زمان مدیریت می‌کند و برنامه واگذاری سهام آنها نیز به همین ترتیب پیش می‌رود؛ گزارش‌های کارشناسی برای ارزش‌گذاری سهام این شرکت‌ها تا پایان سال منتشر خواهد شد و این موضوع نقش کلیدی در فرآیند واگذاری خواهد داشت.

واکنش بازار سرمایه به واگذاری‌ها

خاوری درباره تأثیر این واگذاری‌ها بر بازار سرمایه گفت: واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا می‌تواند به‌عنوان یک سیگنال مثبت برای بورسی‌ها تلقی شود، به شرطی که فرآیند شفاف و قیمت‌گذاری منطقی باشد. اگر خریداران بتوانند سودآوری این شرکت‌ها را افزایش دهند، تأثیر مثبتی بر ارزش سهام آنها خواهد داشت.

چرا زیان انباشته ایران‌خودرو و سایپا در حال کاهش است؟

وی در پاسخ به این سوال که رشد کلی بورس با عملکرد این دو شرکت خودروسازی مرتباط است؟ اظهار داشت: رشد بازار سهام در ماه‌های اخیر به‌طور مستقیم با عملکرد ایران خودرو و سایپا مرتبط نیست. آنچه موجب کاهش زیان انباشته و سودآوری آنها شده است افزایش تولید و اصلاح سیاست‌های فروش بوده است. رشد ارزش بازار این شرکت‌ها بیشتر تحت تأثیر نوسانات کلی بازار قرار دارد.

خاوری تأکید کرد: برای خروج کامل ایران خودرو و سایپا از زیان‌دهی، باید ساختارهای مدیریتی اصلاح شده و تولید افزایش یابد. فروش محصولات نیز باید به قیمت بازار نزدیک شود. در غیر این صورت، بازگشت به زیان‌دهی دور از انتظار نخواهد بود.

ارسال نظرات