20/آبان/1403 | 09:02
صنایع برای رفع ناترازی انرژی به سمت نیروگاه‌های تجدیدپذیر هدایت شوند وعده وزیر نیرو برای افزایش ظرفیت تولید برق به ۳۸ هزار مگاوات بازگشت قطعی برقی در زمستان بعد از سه سال افزایش ۵۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در نیمه دوم سال احتمال آغاز خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در کشور از فردا+ جزییات مدیریت مصرف تنها راه نجات کشور از ناترازی انرژی است دولت به توسعه پالایشگاه‌های کوچک به عنوان یک اولویت اساسی بپردازد توضیحات درباره صدا‌های مهیب در پالایشگاه آبادان کاهش واردات بنزین بدون بهینه‌سازی هزینه‌اش از جیب مردم است سوزاندن سالانه ۵ میلیارد دلار گاز فلر در پالایشگاه‌ها افزایش ۱۴۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاهی کشور در نیمه نخست سال قیمت برق متناسب با الگوی مصرف پلکانی افزایش می‌یابد افزایش ۱۷ درصدی مصرف برق صنایع انرژی بر در سال ۱۴۰۳ معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت منصوب شد کاهش ناترازی گاز همزمان با اجرای ۵۰ درصد از قوانین بهینه‌سازی انرژی صنعت برق محدودیتی برای تامین برق مردم در زمستان ندارد ۲۵ هزار مگاوات از برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی آغاز شد
۱۲:۵۳ ۱۴۰۳/۰۵/۱۸

بنزین وارداتی هر لیتر ۳۸ هزار تومان

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش از ناترازی روزانه ۸ تا ۱۴ میلیون لیتر بنزین در ایران خبر داد و گفت: بنزین وارداتی لیتری ۳۸هزار تومان برای ایران تمام می‌شود.
بنزین وارداتی هر لیتر ۳۸ هزار تومان
کد خبر:۱۹۷

اقتصاد معاصر؛ ناصر عاشوری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بحث ناترازی بنزین فقط بحث تولید نیست، بلکه باید توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف بنزین و اصلاح روش‌های غلط مصرفی در کشور داشته باشیم.

 

وی افزود: از اصلاح فرهنگ مصرفی تا اصلاح قیمت بنزین و همچنین از اصلاح روند تولید و عرضه خودروهای پرمصرف تا توسعه حمل‌و نقل عمومی باید در دستور کار قرار گیرد.

 

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش تصریح کرد: متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور در سال جاری به 112 میلیون لیتر رسیده، درحالی که تولید بنزین روزانه بین 98 تا 104 میلیون لیتر است.

 

وی ادامه داد: از سال 99 تا سال 1402 38 تا 40درصد مصرف بنزین رشد داشته و عوامل مختلفی از جمله عدم توسعه ناوگان حمل‌و نقل عمومی در آن دخیل است؛ تعداد اتوبوسهای برون شهری و درون‌شهری ایران به جای افزایش کاهش داشته و کار موثری برای توسعه حمل‌و نقل ریلی انجام نداده‌ایم.

عاشوری با بیان اینکه امروز اگر آب معدنی در باک خودروها بریزیم، به‌مراتب گران‌تر از بنزین است، گفت: دولت و مجلس باید شجاعانه به موضوع اصلاح قیمت بنزین ورود کنند و پس از آن باید به افزایش پلکانی سالانه قیمت بنزین و حامل‌های انرژی بازگردیم.

 

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش خاطرنشان کرد: قیمت هر لیتر بنزینی که به کشور وارد می شود، 38 هزار تومان برای ایران تمام می‌شود.

 

وی افزود: در بخش تولید، اینکه در انتظار راه‌اندازی یک پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای بمانیم، رویکرد درستی نیست؛ بلکه می‌توانیم ده‌ها پالایشگاه 10 تا 40 هزار بشکه‌ای به عنوان پالایشگاه‌های کوچک با استفاده از توان بخش خصوصی احداث کنیم که هم در راستای اصول پدافندغیرعامل است و هم به افزایش ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور به‌ویژه بنزین منجر می‌شود.

 

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش از اضافه شدن پالایشگاه‌ آبادان به جمع پالایشگاه‌های ذیل نظر انجمن پالایش نفت کشور خبر داد و گفت: واگذاری سهام پالایشگاه آبادان بر اساس قانون مربوطه، در دستور کار قرار دارد.

 

وی ادامه داد: پالایشگاه‌های کشور در سال 1402 بالغ بر 141 همت سوددهی داشته‌اند که نسبت به سال قبل این میزان کاهش داشته؛ این درحالی است که باید 31 همت را به عنوان مالیات مستقیم به دولت بدهیم و در جمع مطالبات نیز، 168 همت از دولت طلبکاریم./تسنیم

ارسال نظرات