۱۰/آبان/۱۴۰۴ | ۲۳:۴۵
جدول قیمت گوشی شیائومی امروزشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ بررسی تخصیص ارز برای کالاهای اساسی با حضور معاون رئیس جمهور جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ تخصیص ارز واردات از ۳۴ میلیارد دلار عبور کرد روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز مشعل تا پایان ۱۴۰۵ جمع آوری می‌شود امکان استفاده از محدودیت های گازی برای وصول مطالبات ثبت سفارش جدید دانه‌های روغنی و کنجاله از ۱۲ آبان آغاز می‌شود قیمت روز گوشی ۱۰ آبان ۱۴۰۴ حمل نهاده‌های دامی به واحدهای تولیدی آغاز شد شاخص بورس در کانال ۳.۲ میلیون واحد باقی ماند اقدام جدید گمرک ایران برای رفع مشکل کشنده‌های متوقف در خاک ترکیه طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ + جدول امکان ارسال فهرست معاملات از طریق سامانه مؤدیان فراهم شد حذف ۵ محصول از فهرست محصولات کشاورزی و مواد غذایی پر آب بر نرخ مالیات بنزین سوپر تعیین شد قراردادهای جدید جمع‌آوری گازهای مشعل امضا شد ۱۲ قرارداد جمع‌آوری و فروش گاز‌های مشعل امروز امضا می‌شود ثبات ۵ هفته‌ای نرخ سود بین‌بانکی دستور جدید بانک مرکزی: سقف وام کارکنان بانک‌ها معادل تسهیلات جهش مسکن شد استخراج رمزارز در ایران در صورت تصویب 3 سال ممنوع می شود نمونه صورتحساب الکترونیک در سامانه مالیاتی بارگذاری شد افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر عملکرد یک ساله اجرای قانون برنامه هفتم با حضور وزرای دولت بررسی می‌شود قیمت جدید میوه و سبزی اعلام شد فرمول تعیین دستمزد ۱۴۰۵ اعلام شد قیمت دلار و ارز در بازار ارز تجاری امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۴ طرح گزیر نظام بانکی در کمیسیون اقتصادی بررسی می‌شود ویلای ۸ هزار متری متهم ردیف اول چای دبش به بانک ملت تحویل داده شد جلوگیری از واردات ۱.۵ میلیارد دلاری با بومی سازی تجهیزات سلامت مافیای اقتصادی پشت پرده واردات زغالسنگ شهر لجستیک تهران راه‌اندازی می‌شود تورم ۳۶.۶ درصدی بخش مسکن در مهرماه ۱۴۰۴ هفتمین عرضه اولیه امسال، امروز انجام می شود قیمت جهانی طلا امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت ۱۰ آبان ۱۴۰۴ زمان دقیق واریز کامل معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی+ جزییات و مبلغ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۴ نتایج قرعه کشی ایران خودرو امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۴+لینک اسامی برندگان ایران خودرو و قیمت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی/ ورود سامانه بارشی جدید به شمال کشور رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سبقت بورس از طلا و دلار بازار کدام شغل ها تحت تأثیر هوش مصنوعی سکه می‌شود؟ طرح جایگزین انتقال پایتخت کلید خورد بورس کالا در مسیر تنوع دارایی؛از کالاهای صنعتی و معدنی تا رمزارز و طلا بازار مسکن گروگان بنگاه‌داری بانک‌ها؛ جریمه از جیب مردم پرداخت می‌شود آخرین اخبار واریز مابه التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان جزییات واریز کالابرگ الکترونیکی مرحله پنجم ازسرگیری پرواز مستقیم تهران _ وین پس از وقفه چند ماهه دستور پزشکیان؛ وزارت اقتصاد مأمور ساماندهی مدیریت مرزها شد ترافیک در محورهای چالوس و هراز سنگین است عارف: ایران می‌تواند جزو ده کشور جهان در حوزه هوش مصنوعی باشد حاجی‌دلیگانی: قطع یک‌باره یارانه سه دهک، اشتباه است تولید روزانه گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی از ۲۲ میلیون مترمکعب گذشت یارانه‌ها باید مستقیماً به مصرف‌کننده نهایی برسد واریز مستقیم حقوق نیروهای شرکتی توسط دولت تا تعیین تکلیف قانونی ماینرهای غیرمجاز؛ دشمن خاموش شبکه برق طرح جدید جهاد کشاورزی برای اصلاح سیاست‌ تامین ارز کالاهای اساسی هواشناسی ایران ۱۴۰۴/۸/۹؛ رگبار باران در نوار شمالی تردد روان در همه محورهای شمالی کشور اصلاح طرح کالابرگ در دستور کار دولت ۳ راه جبران کسری بودجه در سال آینده نتیجه بازی پرسپولیس و تراکتور + خلاصه بازی ضوابط جدید واردات نهاده‌های دامی اعلام شد تعطیلی پنجشنبه ها در ادارات به کجا رسید؟ هشدار هلال‌احمر درباره سیلاب در شمال کشور/ امدادگران به حالت آماده‌باش درآمدند سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آخرین اخبار قرعه کشی ایرانخودرو آبان ۱۴۰۴ وضعیت ترافیک و شرایط جوی محورهای کشور پنجشنبه ۸ آبان ۱۴۰۴ تأکید پزشکیان بر تکمیل خطوط و اتصال ایستگاه‌های قطار حومه‌ای شرایط وام ۵۰۰ میلیونی بانک مهر ایران گام های نهایی دولت و مجلس برای ساماندهی نیروهای شرکتی معاون رئیس جمهور: سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیاری در لبه فناوری اتلاف منابع نیست سبحانیان: درآمدهای مالیاتی در تمامی شاخص‌ها افزایش داشته است توزیع کالاهای قانونی در بازار با خودروهای شوتی! سرمربی منچستریونایتد در پرسپولیس ماند نیروگاه دماوند تامین کننده ۴۳ درصد برق استان تهران مدیریت قیمت کالاهای اساسی در مدار صعود+جدول هدف‌گذاری یکصد میلیارد دلاری وزارت اقتصاد برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری هشدار عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تبعات حذف سه دهک یارانه‌بگیر معاون رئیس جمهور: توسعه منطقه ای با مشارکت واقعی مردم شکل می گیرد فروش متری مسکن در بورس؛ رویای خانه‌دار شدن مستأجران با سرمایه‌های خرد؟ لبخند دوباره طلای جهانی به صعود قیمت خودرو در هفته‌ اول آبان آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد سیاست غلط بانک مرکزی عامل کاهش صادرات شده است ارزش معاملات خرد سهام از مرز ۱۴.۵ همت عبور کرد وزیر اقتصاد: اصلاح بانک های ناتراز در اولویت است وزیر نفت: تصمیمی برای افزایش قیمت حامل های انرژی نگرفته ایم مدیریت هوشمند جایگزین قطع برق می شود تعلیق ۸ دفتر خدمات مسافرتی به دلیل عدم پاسخ‌گویی به شکایات نوری قزلجه: شیرخام نرخ مصوب دارد/در جریان قیمت توافقی نیستم بازدید رئیس هیأت عامل ایمیدرو از غرفه چادرملو در نمایشگاه فولاد کیش مجوز ترخیص ۶۰۰ کشنده معطل در مرز ترکیه صادر شد برنامه اصلاحی بانک مرکزی درباره ۵ بانک ناتراز اعلام شد ثبت‌نام جدید سایپا آبان ۱۴۰۴+جزییات و شرایط شمش طلا اولین کالای وارداتی به کشور/ افزایش ۹۱ درصدی واردات برنج قیمت روز گوشی ۷ آبان ۱۴۰۴ بازدهی بورس تهران در مهر ماه به ۲۱ درصد رسید تکلیف کاهش ساعت کاری کارکنان دولت روشن شد تحویل ۳.۱ میلیارد مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه‌ها جزئیات مصوبات کمیته حمایت از کسب‌وکار ۱۳۷ هزار متقاضی مقاوم‌سازی مسکن روستایی به بانک‌ها معرفی شدند عدم شمول جریمه مالیات ارزش افزوده در صورت نداشتن بدهی قیمت هرکیلو دام به ۳۲۰ هزارتومان رسید تصمیمات جدید دولت برای نوسازی گمرک شاخص‌های مصرف انرژی در ایران فاجعه‌بار و تکان‌دهنده است شرکت های مجاز واردات بنزین سوپر به گمرک معرفی شدند پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۷ آبان ۱۴۰۴ ثبت‌نام فروش فوری سایپا آبان ۱۴۰۴+ جزییات و شرایط+ لینک ثبت نام تورم مهر ماه اعلام شد ورود ۶۰۰ کامیون ایرانی از ترکیه به کشور آغاز شد قیمت روز گوشی ۶ آبان ۱۴۰۴ رشد 48 هزار واحدی شاخص کل بورس شستا مسئول ناترازی صندوق‌های بازنشستگی نیست/ مشکل بنزین را حل کردیم ۱۵۳ همت وام ازدواج و فرزندآوری توسط شبکه بانکی پرداخت شد میدری: ۸۵ درصد مردم از طرح کالابرگ الکترونیک رضایت دارند وزیر جهاد کشاورزی: انباشت معوقات نهاده‌های دامی به ۶ میلیارد دلار رسید بازپرداخت وام‌های اشتغال‌زایی ۵ ساله شد زمان هفتمین عرضه اولیه امسال مشخص شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۶ آبان ۱۴۰۴ تعیین ۶۳۵ هزار تومان حق بیمه گندم‌زار از هر کیلوگرم گندم فروش ۸ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی تولید ال ۹۰ ایرانی در پارس خودرو رسماً آغاز شد رشد ۴۳ هزار واحدی شاخص کل بورس آغاز رسمی فرآیند تمدید اعتبار گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه از ۱۰ آبان کارت‌های بانک آینده فعلا منقضی نمی‌شود پایان خرید تضمینی برگ سبز چای هشدار جدی بانک مرکزی به بانک‌های ناتراز هر کیلوگرم زعفران در بورس کالا ۱۳۱ میلیون تومان داد و ستد شد قیمت جدید انواع وانت نیسان زامیاد اعلام شد+ جدول تخصیص اعتباری ارز با دامنه محدود کالایی و اعتراض رئیس سازمان توسعه تجارت عرضه ۳۰ دستگاه فولکس‌واگن ۱۳ آبان در بورس واریز 2 همت سود به حساب 1 میلیون سهام‌دار معامله ۲.۲ تن شمش نقره و ۱۴۱ کیلوگرم طلا در بورس قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت انواع میوه و سبزیجات در بازار کشور گسترش همکاری‌های تجاری ایران و ژاپن با تکیه بر حوزه سلامت و صنایع غذایی قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین دردسر عدم اطلاع‌رسانی تصمیم درست افزایش نرخ ارز مسافرتی برای مردم قیمت روز گوشی ۴ آبان ۱۴۰۴ شاخص بورس ۲۴ هزار واحد مثبت شد ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد کارت‌ها و حساب‌های بانک آینده تا پایان انقضا معتبر هستند دلالان می‌خواهند قیمت برنج را به بالای ۴۰۰ هزار تومان برسانند نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد شورای رقابت علیه ۷ نهاد اعلام جرم کرد بخشنامه جدید گمرک برای کنترل قیمت موبایل در زمان ترخیص طرح جدید بانک مرکزی: تبدیل دلار گردشگران به کارت ریالی در فرودگاه‌ها «دستورالعمل حسابداری قرارداد مشارکت مدنی» به شبکه بانکی ابلاغ شد رونق گرفتن قاچاق مسافری با تثبیت نرخ سنایی در کانال ۷۰ هزارتومان فرزین: دارایی‌های نقدشونده بانک سابق آینده به بانک ملی منتقل شد مهر تأیید مدنی زاده بر ادامه مسیر تحولی سازمان مالیاتی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ ابلاغ برنامه وزارت اقتصاد برای رشد عدالت‌محور با ۸ اولویت راهبردی چرا وعده‌ی اجرای طرح ساماندهی محقق نمی‌شود؟ قیمت روز گوشی ۳ آبان ۱۴۰۴ پایان فاکتورهای کاغذی از اول دی‌ماه افزایش ۳ برابری نرخ نهاده ها، علت گرانی مجدد شیرخام شد شورای عالی کار در رکود 8‌ ماهه؛ جلسات مزدی فقط در اسفند برگزار می‌شود خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۳ آبان۱۴۰۴ افزایش ۷ تا ۱۲ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو دیزل + جدول واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد بازگشت صادرات به مسیر صعودی پس از افت در ماه های ابتدایی سال پیش‌فروش مکسوس استار H با قیمت ۱.۷ میلیارد آغاز شد پرتفوی محدود و متمرکز؛ راهکاری برای شرایط پرابهام و پرریسک در بورس آخرین قیمت خودروهای داخلی؛ کف قیمت ۶۲۰ میلیون تومان! تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات شرایط فروش نقدی محصولات بهمن‌دیزل ویژه مهر ماه ۱۴۰۴ قیمت جدید محصولات سایپا اعلام شد+جدول قیمت روز گوشی ۳۰ مهر ۱۴۰۴ آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی +جزییات و فهرست جدید کالا‌های اساسی اخطار سازمان حمایت به خودروسازان ثبت نام خودرو‌های وارداتی امروز ۳۰ مهر ۱۴۰۴+ لینک ثبت نام ترخیص سه‌روزه کالا در گمرک با اجرای دقیق ۲ ماده قانون گمرکی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴ زمان واریز حقوق مهرماه فرهنگیان بازنشسته ۱۵ میلیارد صادرات به کشورهای همسایه در ۶ ماه نخست امسال در آب معدنی‌های ایرانی صادراتی به عمان مواد مخدر تزریق شده بود قیمت روز گوشی ۲۹ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو ۸۰ درصد مبادلات ایران و روسیه با ریال و روبل انجام می‌شود شرط دریافت دوباره وام ۵ میلیاردی اشتغال سرعت قابل قبول در تغییرات دهک‌بندی یارانه‌ای و تفکیک خانوارها پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ خبر جدید درباره پرداخت معوقات بازنشستگان تامین‌اجتماعی توزیع ۳۷۰۰ قلم ویلچر، واکر و عصا در مناطق محروم توسط بنیاد برکت دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۵ از وارد آمدن فشار مضاعف به بخش خصوصی جلوگیری نماید مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می‌دهد؟ افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران صادرات جهانی چین در سپتامبر رکورد زد واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد اجرای «مسیر ترامپ» در قفقاز با بودجه ۱۴۵ میلیون دلاری آمریکا آغاز شد وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دستور جدید انگلیس برای دسترسی به داده‌های محرمانه کاربران اپل برنامه ایران‌خودرو دیزل برای گسترش ارتباط با قطعه‌سازان داخلی تقویت سرمایه بانک کشاورزی ضروری است آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۰۸:۰۰ ۱۴۰۴/۰۶/۲۴
محمدطاهر رحیمی، پژوهشگر اقتصادی

تهدید ارزی واردات خودرو بدون انتقال ارز

واردات خودرو بدون انتقال ارز که با شعار «فرصتی برای ایرانیان مقیم خارج» مطرح شده، در ظاهر راه‌حلی برای تامین نیاز بازار و کاهش فشار بر منابع ارزی کشور به نظر می‌رسد اما در عمل می‌تواند به تشدید بازار سیاه ارز، خروج سرمایه، تقویت رانت و فساد و حتی افزایش تورم منجر شود.
تهدید ارزی واردات خودرو بدون انتقال ارز
کد خبر:۳۳۵۰۳

اقتصاد معاصر-محمدطاهر رحیمی، پژوهشگر اقتصادی: دهه‌هاست که بحث واردات خودرو به یکی از داغ‌ترین و چالش‌برانگیزترین موضوعات اقتصادی و اجتماعی در ایران تبدیل شده است. حامیان واردات، آن را راهی برای پاسخ به تقاضای فزاینده، کاهش قیمت‌ها، افزایش کیفیت و رقابت‌پذیری در بازار داخلی می‌دانند، در حالی که منتقدان، پیامدهای منفی آن بر تولید ملی، اشتغال و خروج ارز را گوشزد می‌کنند. با این حال، در سال‌های اخیر، مدل‌های جدیدی برای واردات خودرو مطرح شده‌اند که به جای کمک به حل مشکلات، خود می‌تواند به عاملی تهدیدزا برای پیچیده‌تر شدن آن‌ها تبدیل شده‌اند.

یکی از این مدل‌ها، طرح واردات خودرو توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور است که با شعار «بدون نیاز به انتقال ارز» معرفی شده است. این طرح در ظاهر می‌تواند جذاب به نظر برسد اما می‌تواند، پیامدهای مخربی برای اقتصاد کلان کشور، به ویژه بازار ارز، به همراه دارد. در این یادداشت، به بررسی تحلیلی این مدل واردات و روشن کردن تهدیداتی که به کشور وارد می‌کند، خواهیم پرداخت. 

اصلِ معنایِ واردات خودرو بدون انتقال ارز 

ایده واردات خودرو توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور، بدون نیاز به انتقال ارز به داخل کشور در نگاه اول، راهکاری هوشمندانه برای دور زدن محدودیت‌های ارزی و تسهیل ورود خودرو به نظر می‌رسد اما با کمی دقت بیشتر، متوجه می‌شویم که این مدل نه فقط مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه بحران‌های موجود را تشدید می‌کند. این طرح در واقع می‌تواند یک فریب بزرگ اقتصادی باشد که با استفاده از مفاهیمی چون «حساب‌های ارزی خارجی» و «واردات بدون انتقال ارز» تلاش دارد تا پیامدهای واقعی خود را پنهان کند. 

بررسی جزئیات این طرح، سه سناریوی اصلی برای تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو را نشان می‌دهد که هر سه آن‌ها به تقویت بازار سیاه ارز و تشویق اقتصاد در سایه ارزی منجر می‌شوند: 

تامین ارز از طریق فعالیت‌های خارج از کشور: در این سناریو، واردکننده از ارز حاصل از کسب‌وکار خود در خارج از کشور برای خرید و واردات خودرو استفاده می‌کند. پس از فروش خودرو در داخل ایران، ریال حاصله را به سود ارزی تبدیل کرده و مجددا از کشور خارج می‌کند. این فرآیند، نه فقط ارزی را به داخل کشور تزریق نمی‌کند، بلکه سود حاصل از فروش خودرو را نیز از چرخه اقتصادی داخلی خارج می‌کند. این روش، یک مکانیزم خروج سرمایه پنهان است که به جای تقویت اقتصاد داخلی، به تخلیه آن می‌پردازد. 

استفاده از ارزهای صادراتی بازنگشته: این سناریو به مراتب مخرب‌تر است. در بسیاری از موارد، ارز مورد نیاز برای واردات خودرو از محل ارزهای حاصل از صادرات که باید به کشور بازگردند، تامین می‌شود. این اتفاق اغلب از طریق کم‌اظهاری در صادرات رخ می‌دهد؛ جایی که صادرکننده، ارزش واقعی کالای صادراتی خود را کمتر از مقدار واقعی اعلام می‌کند تا بخشی از ارز را در خارج از کشور نگه دارد و از آن برای مصارف دیگری، از جمله واردات خودرو، استفاده کند. این فرآیند، اقتصاد رانتی و زیرزمینی را تقویت می‌کند و به تضعیف نظارت دولت بر چرخه ارزی منجر می‌شود. 

تامین ارز از طریق بیش‌اظهاری وارداتی: در این حالت، واردکننده با اعلام ارزشی بالاتر از قیمت واقعی کالاهای وارداتی (که اغلب کالاهای غیرخودرویی هستند)، ارز را از سامانه‌های رسمی بانک مرکزی تهیه می‌کند.سپس مازاد ارزی نسبت به ارزش کالای وارداتی خود را، برای واردات خودرو استفاده می‌کند. این روش نیز فساد در فرآیندهای گمرکی و تضعیف سیستم نظارتی را به دنبال دارد و به رشد سیالیت در بازار آزاد ارز دامن می‌زند و متعاقبا قدرت عاملان بازار سیاه را برای نرخ‌گذاری افزایش می‌دهد. 

تهدیدات الگوی جدید واردات خودرو بر بازار ارز و اقتصاد کلان 

هر سه سناریوی فوق، یک نتیجه مشترک دارند؛ تحمیل تقاضا به بازار آزاد ارز، تقویت سیالیت بازار سیاه ارز، متعاقبا افزایش قدرت عاملان بازار سیاه در نرخ‌گذاری ارز و در نتیجه افزایش قیمت آن. این مدل واردات، به جای آنکه از منابع ارزی کشور به شکل پایدار و شفاف استفاده کند، به سیالیت بازار آزاد ارز دامن می‌زند. واردکنندگان و سودجویان، با استفاده از این طرح، می‌توانند به راحتی ارز را از خارج کشور تامین کرده، خودرو وارد کنند و با تبدیل آن به ریال (در اثر فروش خودرو وارداتی به مصرف‌کننده داخلی) و سپس بازگرداندن به ارز (با سود بیشتر)، چرخه‌ای مخرب از افزایش نرخ ارز را ایجاد کنند. این چرخه، قدرت نرخ‌گذاری را از بانک مرکزی بیش از پیش سلب کرده و آن را با شدتی بیشتر به دست عاملان بازار غیررسمی می‌دهد. 

افزایش قیمت ارز، نه فقط قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد، بلکه به افزایش هزینه‌های تولید و در نتیجه، تورم در جامعه منجر می‌شود. این فرآیند، یک مارپیچ تورمی را به وجود می‌آورد که در آن افزایش قیمت ارز، به افزایش قیمت کالاها و خدمات منجر می‌شود و این افزایش قیمت‌ها، مجددا به افزایش تقاضا برای ارز و در نتیجه، افزایش مجدد قیمت آن منجر می‌شود. 

ابهامات و سوالات بی‌جواب 

این مدل واردات،علاوه بر تهدیدات و چالش‌های مذکور، ابهامات بسیاری را نیز به وجود آورده که تاکنون هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آن‌ها ارائه نشده است، از جمله این ابهامات عبارتند از: 

مکانیزم کنترل رانت: هیچ مکانیزم شفافی برای جلوگیری از تبدیل خودروهای وارداتی به کالای سرمایه‌ای و ابزار سوداگری وجود ندارد. آیا این خودروها به دست مصرف‌کنندگان واقعی می‌رسند یا به رانتی بزرگ برای واردکنندگان تبدیل می‌شوند که با فروش آن‌ها در بازار آزاد با قیمت‌های نجومی، سودهای کلانی به جیب می‌زنند؟ 

تاثیر بر قیمت خودروهای داخلی: آیا واردات تعداد محدودی خودرو (۷۰ الی ۱۰۰ هزار دستگاه) می‌تواند به اهداف اصلی این طرح، یعنی کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروهای داخلی دست یابد؟ در حالی که تقاضای سالانه در کشور حدود ۱.۵ میلیون دستگاه است، این تعداد خودرو مانند قطره‌ای در برابر دریاست و چه بسا هیچ تاثیری بر قیمت یا کیفیت نداشته باشد. این اقدام نهایتا می‌تواند تنها به افزایش انتظارات تورمی و هیجانی شدن بازار منجر شود. 

توسعه صنعتی و تهدید ارزی واردات خودرو

تجربه کشورهای توسعه‌یافته صنعتی 

شروع توسعه اقتصادی دنیا مبتنی بر تولیدات صنعتی و کارخانه‌ای مثل صنعت خودرو به قرن ۱۶ الی ۱۸ میلادی بر می‌گردد. نظریه‌ اقتصادی خاصی در اروپا از قرن شانزدهم تا هجدهم رواج داشت و بر اساس دو باور مهم رشد کرد و به امروز رسید. این دو باور عبارتند از: 

رشد تجارت و صنعت: آنها معتقد بودند که باید سیاست‌هایی در دستور کار دولت قرار گیرد که موجب تحریک فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در صنایع  داخلی شود. از این‌رو دولت‌ها باید با جمع کردن ذخایر مالی برای حمایت از صنایع داخلی و توسعه صادرات از این ذخایر استفاده کنند.

حمایت‌گرایی (Protectionism): آنها معتقد بودند که باید دولت‌ها نقش فعالی در اقتصاد داشته باشند و با وضع مقررات و سیاست‌های حمایتی سعی کنند صنایع داخلی را در برابر رقابت خارجی محافظت کنند. این سیاست‌ها شامل محدودیت‌های تجاری مخصوصا بر واردات کالاهای مشابه تولید داخل، یارانه‌ها و امتیازات انحصاری به تولیدکنندگان داخلی مخصوصا برای رشد تراز تجاری کشور بود. 

آلمان و ژاپن؛ صادرات‌محوری، حمایت دولت و سیاست‌های ارزی 

در نیمه دوم قرن بیستم، آلمان غربی و ژاپن با تکیه بر استراتژی «صادرات‌محوری» و اجرای برنامه‌های صنعتی بلندپروازانه و همزمان تحدید شدید واردات به صورت مستقیم و همچنین با ابزار تعرفه به صورت غیرمستقیم، به قدرت‌های اقتصادی جهانی بدل شدند. دولت در این کشورها از طریق ایجاد «بانک‌های توسعه»، اعطای تسهیلات ارزان، کنترل ارز برای پایداری رقابت قیمتی، مداخله مستقیم در تعیین اولویت صنایع و حتی گاهی با تشکیل کارتل‌های تحت حمایت دولت، بستری فراهم ساخت تا شرکت‌های داخلی بتوانند با حمایت همه‌جانبه به بازارهای جهانی نفوذ پیدا کنند. این رویکرد اهرم مهمی برای رشد تولید ناخالص داخلی، اشتغال و ارتقا موقعیت ارزهای ملی شد. سیاست حمایت از شرکت‌های داخلی، نقشی کلیدی در موفقیت نظام صنعتی آلمان (مدل اقتصاد اجتماعی بازار) و شکوفایی شرکت‌های ژاپنی در حوزه‌های الکترونیک و خودروسازی ایفا کرد.

تا زمانی که صنایع کلیدی به بلوغ و برتری فنی دست یافتند، دولت با ابزار محدودسازی هدفمند واردات بازارهای داخلی را از رقابت زودهنگام خارجی مصون داشت و فقط پس از تثبیت جایگاه جهانی بود که سیاست تجارت آزاد و رفع موانع وارداتی اتخاذ شد. 

چین؛ نمونه معاصر توسعه‌گرایی و حمایت هدفمند از صنایع ساخت‌محور داخلی 

مطالعه سیاست‌های اقتصادی چین طی چهار دهه اخیر مثال آموزنده‌ای از مرکانتیلیسم در عصر جهانی‌شدن است. دولت چین، همانند مرکانتیلیست‌های کلاسیک اروپایی، استراتژی ذخیره‌سازی ارزی، کنترل ارزش پول ملی و حمایت از صنایع کارخانه‌ای و ساخت‌محور مثل صنعت خودرو و قطعات را دنبال کرده است. اتخاذ سیاست ارزی هدفمند به‌ منظور حفظ مزیت صادراتی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی تنها در بخش‌های هدفمند و الزام شرکت‌های خارجی به انتقال فناوری، همگی مصادیق عملی رویکرد توسعه‌گرایی مدرن چین برای ایجاد بالندگی در صنایع تولید داخلی این کشور هستند. علاوه‌بر این، دولت چین توسعه زیرساخت‌های پیشرفته، ایجاد مناطق آزاد تجاری با محدودیت کنترل‌شده و حمایت از شرکت‌های ملی در عرصه دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داده است. نتیجه این سیاست‌ها رشد پرشتاب صادرات، تبدیل چین به بزرگترین صادرکننده جهان و دستیابی به ذخایر ارزی کم‌نظیر بوده است. 

پذیرش تدریجی بازار آزاد پس از توسعه 

تحلیل کلیدی پژوهشگران دیگری همچون رودریک (۲۰۱۱) و چانگ (۲۰۰۲) این است که کشورهای مذکور، هرگز در ابتدای مسیر توسعه و پیش از توانمندسازی صنایع ملی، دست به دامن بازار آزاد و تجارت بی‌قید و شرط و باز کردن درهای واردات کالاهای مشابه تولید داخل نشدند، بلکه سیاست‌های بازار آزاد، حداقل تا زمانی که شرکت‌ها و صنایع داخلی به توان رقابت جهانی رسیده بودند، تعلیق شد.   

فقط پس از تثبیت مزیت رقابتی، دولت‌ها با تدوین مقررات و بازنگری سازوکارها، دروازه‌های اقتصاد خود را برای رقابت خارجی و واردات کالاهای مشابه داخلی گشودند تا از منافع مکملی که اقتصاد جهانی به ارمغان می‌آورد نیز بهره‌مند شوند. 

از خودکفایی تا ورشکستگی صنعت خودرو 

در نهایت، مدل واردات خودرو بدون انتقال ارز، به جای آنکه راهکاری برای حل مشکلات بازار خودرو باشد، خود به می‌تواند به عامل بحران‌ساز تبدیل شود. این طرح، نه فقط به اهداف خود در زمینه کاهش قیمت و افزایش کیفیت دست نمی‌یابد، بلکه با تقویت بازار سیاه ارز، تشویق فساد و ایجاد رانت، به اقتصاد ملی ضربه می‌زند. به جای تمرکز بر چنین طرح‌های ناکارآمدی، دولت باید استراتژی‌های بلندمدت و پایداری را برای تقویت صنعت خودروسازی داخلی، افزایش رقابت‌پذیری، کاهش انحصار و بهبود کیفیت محصولات دنبال کند. وابستگی به واردات، به ویژه از طریق مدل‌های غیرشفاف و رانت‌زا، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه بنیان‌های اقتصادی کشور را تضعیف می‌کند و موانعی جدی در مسیر توسعه پایدار ایجاد می‌نماید.

تجربه کشورهای توسعه‌یافته صنعتی دنیا از ژاپن و چین تا حتی فرانسه نشان می‌دهد که نقطه شروع توسعه صنعتی در این کشورها نه از محل باز کردن درهای واردات، بلکه از محل تحدید شدید واردات، ایجاد یک برنامه توسعه صنعتی مبتنی بر صادرات برای صنایع داخلی از جمله صنایع ساخت‌محور و کارخانه‌ای مثل صنعت خودرو آغاز شده و باز کردن درهای واردات، یک گام بعد از اجرای برنامه توسعه صنعتی صادرات‌محور بوده است.