۲۴/شهريور/۱۴۰۴ | ۱۰:۲۸
ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی سایپا امروز ۲۴ شهریور ۱۴۰۴+ شرایط و لینک ثبت نام کاهش صادرات نفت عراق به آمریکا کاهش چشم‌گیر فرار مالیاتی با پایان دادن به فاکتورهای جعلی با صورت حساب الکترونیک معافیت صدا و سیما از ثبت سفارش و مجوز ورود ابلاغ شد تصویب قیمت پایه و روش مولدسازی ۲۷ فقره ملک و ۳ قطعه زمین زمان قطعی عرضه ۴.۶ درصد از سهام "پرسپولیس" اعلام شد قیمت جهانی طلا امروز ۲۴ شهریور ۱۴۰۴ آخرین قیمت دلار و سایر ارزها در بازار ارز تجاری قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۴ سامانه اطلاعات خانوار در وزارت رفاه دارای ایرادات جدی است ادغام صندوق فولاد در صندوق بازنشستگی کشوری ابلاغ شد پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای مسافری مهرماه آغاز شد افزایش صادرات شیر یارانه‌دار در قالب شیر خشک صنعتی هشدار هواشناسی امروز ۲۴ شهریور ۱۴۰۴ برگزاری بیست‌ودومین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان در تهران ورود نقدینگی به بازار سهام جدول قیمت گوشی شیائومی امروز یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ نقطه ضعف عجیب دروازه‌بان اسپانیایی استقلال بانک ها به استانداردسازی صدور تاییدیه های اعتباری ملزم شدند مصرف بیش از یک میلیارد لیتر بنزین در ۷ روز تولید شکر به یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن می‌رسد ۱۲ میلیون کنتور هوشمند برق تا سال آینده فعال می‌شود حراج شمش طلا مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود تکذیب افزایش سهم آورده متقاضیان مسکن حمایتی در پردیس اجرای واردات در ازای صادرات برای ۵ گروه بزرگ صادرکننده ساخت آزادراه ساوه-سلفچگان با هزینه ۱۲۰ هزار میلیاردی نظارت مجلس بر پرداخت کامل وام اشتغال به محرومین توسط شبکه بانکی مسکن کارگری رونمایی می‌شود قیمت روز گوشی ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ امکان صدور پروانه کسب آموزشگاه‌های رانندگی در درگاه ملی مجوز‌ها فراهم شد نرخ خرید تضمینی گندم تا پایان شهریور اعلام می‌شود حذف مجوز استاندارد از ثبت‌سفارش واردات خودرو بخشنامه جدید بانک مرکزی برای حذف امضاهای طلایی شعب بانک‌ها پیش‌نویس «ضوابط اجرایی تاسیس، فعالیت، نظارت و انحلال شرکت‌های پرداخت‌یار» منتشر شد آخرین اخبار درباره دهک بندی جدید یارانه + مشمولان حذف یارانه نقدی توزیع ۳۰ هزار تن میلگرد برای پروژه‌های حمایتی مسکن از ابتدای سال اختلال در تلفن همراه ریشه در ناترازی برق دارد ۱۶۶ هزار واحد مسکن روستایی در سال نخست فعالیت دولت چهاردهم تحویل متقاضیان شد اختصاص ۲۵ هزار هکتار اراضی ملی ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر پاسخ به استعلام گمرک؛ عدم مرور زمان جهت مطالبه مالیات بر ارزش افزوده مجوز واردات کالای ملوانی بندر خرمشهر صادر شد آغاز پیش‌فروش بلیت قطارهای مهرماه از فردا مدیرعامل توانیر: ناترازی سنگین برق به زودی تمام نمی‌شود ۶۳درصد مخازن سدهای کشور خالی است وضعیت مطلوب صادرات نفتی باوجود تحریم‌های آمریکا صدور ۳۳ هزار مجوز صنفی در مردادماه ۱۴۰۴ از درگاه ملی مجوزها+جدول قیمت جهانی طلا امروز ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ رشد ۳۲۰ درصدی تعرفه برق و ۲۶۳ درصدی تعرفه گاز صنایع اخبار جدید درباره مرحله چهارم کالابرگ الکترونیک+ جزییات ارزش معاملات خرد سهام از مرز ۶ همت عبور کرد قیمت دلار و سایر ارز‌ها در بازار ارز تجاری ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ امکان ترخیص ۱۰ درصد باقی‌مانده کالاها با ضمانت‌نامه فراهم شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ یارانه روغن یا توزیع رانت بین گروهی خاص؟ هشدار هواشناسی برای ۲۳ استان تا چهارشنبه تعیین قیمت گندم به نشست بعدی شورای قیمت گذاری موکول شد ایراد قالیباف به مصوبه بیمه پایه حمل ۲۰۰۰ کامیون نهاده دامی به مرغداری‌ها خبر مهم دولت درباره پرداخت کالابرگ الکترونیک برای ۷ دهک ۱۶۱ قطعه طلای تقلبی در فروشگاه‌های اینترنتی تهران توقیف شد ارز تک نرخی ابزار کاهش فساد است اما اقدام مقدماتی می‌طلبد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ معامله یک تن شمش نقره و ۴۰۷ کیلوگرم شمش طلا در هفته گذشته روند مصرف آب، برق و گاز در صنایع فعال بازار سرمایه یارانه افراد ضامن پرداخت وام شود شرایط معافیت سربازی برای مشمولان دارای سه فرزند و بیشتر تا پایان ۱۴۰۴+ نحوه ثبت درخواست گرانی گوشت و مرغ و هشدار درباره حذف کامل از سفره مردم کشف فرار مالیاتی ۵ میلیارد تومانی از یک رستوران در مازندران عضویت در شانگهای و بریکس برگ برنده ایران برای مقابله با مکانیسم ماشه جزئیات تازه از جلسه امروز مجلس با وزیر خارجه درمورد توافق با آژانس حق مسکن کارگران فریز شد فشار دولت ترامپ به گروه ۷ برای اعمال تعرفه علیه چین و هند قیمت روز گوشی ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ + جدول جزئیات تازه از قاچاق موبایل‌های لوکس و نقش فروش غیررسمی در تعمیق تخلفات الزام صدور صورتحساب الکترونیکی و اجرای قانون مالیات بر سوداگری از دی‌ماه ۱۴۰۴ پرش آرام نرخ سود بین‌بانکی به ۲۳.۹۹ درصد فروش سکه به ۸۰ هزار نفر/ پیش‌فروش بعدی به‌زودی کلید می‌خورد قیمت جدید دام زنده اعلام شد زمان و مبلغ واریز یارانه نقدی، سود سهام عدالت و کالابرگ الکترونیک در شهریور ۱۴۰۴+ جزییات ۲۵ بانک به سامانه املاک و اسکان وصل شدند آخرین قیمت دلار و سایر ارز‌ها در بازار ارز تجاری ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ تلاش بین‌المللی برای تعلیق اقدامات تقابلی FATF؛ از تهران تا مالزی قیمت رسمی میوه اعلام شد یک میلیون و ۲۵۹ هزار تن محصول روی تابلوی بورس کالا می‌رود تخلیه یک میلیون تن کالای کانتینری در بنادر کشور طی ۴ ماه گذشته + فیلم شاخص‌های کلان اقتصادی و اجتماعی شهریور ماه منتشر شد تاخیر در پرداخت خسارت بندر رجایی؛ بیمه‌نشده‌ها مقصرند مصوبه اصلاح ساختار دستگاهها به زودی صادر و عملیاتی خواهد شد اطلاعیه صدور کارت ورود به جلسه آزمون استخدامی بانک مرکزی اعتراض انجمن لوازم خانگی به آزاد شدن واردات ته‌لنجی ۹۷ قلم کالا قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ برقراری تعادل در روابط کار با اصلاح عناوین مشاغل سخت و تقویت قراردادها وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای ۴ استان اقدام حقوقی هواپیمایی ایران برای بازپس‌گیری مسیرهای بین‌المللی کاهش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی پرداخت وام بانکی براساس اعتبار مالیاتی/ بانکها به وب سرویس مالیاتی متصل شدند ۳۰درصد گندم کشور از برداشت تا مصرف هدر می‌رود آغاز ثبت سفارش جدید واردات روغن خام از فردا سیگنال جدید سیاسی به بازار سهام ۱۲۰۰ هکتار زمین روستایی در دولت چهاردهم تامین شد میزان برق تحویلی به صنایع کشور ۱۰ درصد افزایش یافت آخرین وضعیت جاده های کشور سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد از ذخیره و توزیع کالاهای اساسی در استان‌ها حمایت می‌کنیم توزیع ۱۵۰ هزار تن برنج‌ هندی و پاکستانی در بازار با قیمت مصوب پزشکیان به اجلاس اضطراری دوحه می‌رود قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۲۱ شهریور ۱۴۰۴ ترامپ دست به دامان گروه ۷ شد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه عقبگرد قیمت نفت در بازار جهانی عراقچی: آژانس مسیر همکاری جدید با ایران در خصوص اماکن هسته‌ای را پذیرفته است ۸۰درصد مخزن سد کرج خالی شد/ چقدر آب قابل برداشت است؟ یک حقوقدان: رای تعزیرات علیه ایران خودرو غیرقانونی است پزشکیان: هیچ قدرتی نمی‌تواند ما را به تسلیم وا دارد ابلاغ آیین‌نامه اختصاص ۳ درصد درآمدهای نفت و گاز به مناطق نفت‌خیز احتمال کاهش ساعت اداری به ۹ صبح تا ۱۳ تامین ارز ۶.۵ میلیارد دلاری کالاهای اساسی تعزیرات ایران خودرو را ۱۶۲۴ میلیارد تومان جریمه کرد کاهش نرخ بیکاری و حمایت از کسب‌وکارهای خرد محرومین با وام اشتغال انتشار مقادیر فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۴ چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ اتحادیه اروپا به درخواست ترامپ علیه هند و چین عمل نمی‌کند ناترازی و قطع برق در زمستان هم ادامه دارد؟ «فضانوردان مصنوعی»، مسافران آینده مریخ خواهند بود! چه تعداد از خارجی‌ها در بورس ایران سهام دارند؟ ممنوعیت واریز وجه به حساب شخص ثالث لغو شد روش‌های فروش نفت ایران متنوع می‌شود قیمت‌ واکسن‌ وارداتی ۹۱۷۰۰۰ تومان است وزیر نیرو: برای ایجاد توسعه پایدار باید از ناترازی‌ها بگذریم آمادگی توانیر برای عبور از فصل سرد پیش‌ رو مناطق آزاد ایران در مسیر کمربند-راه چین قیمت برنج ایرانی به کیلویی ۲۵۰ هزار تومان رسید گوشت قرمز گران می‌شود فرمان ترامپ برای اخراج مقام بانک مرکزی آمریکا باطل شد پیشنهاد تعلیق رفع تعهد ارزی در پی حادثه بندر شهید رجایی قیمت روز گوشی ۱۹ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۴ امروز اعتبار کالابرگ دهک‌های ۱ تا ۳ شارژ می‌شود بازگشت یارانه نقدی برخی خانوارهای مشمول با وجود عدم اعتراض ارزش معاملات بورس‌ها در مردادماه چه قدر بود؟ پیشروی طلای جهانی به مرز ۴۰۰۰ دلار ۱۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به بهره برداری رسید تولید بیش از ۲۵۰ هزار تن شمش آلومینیوم تدوین و نصب منشور حقوق مشتریان در تمامی شعب بانک‌ها الزامی شد عرضه خودرو در بورس می‌تواند آرامش را به بازار بازگرداند تسهیل واردات خودرو با سیاست‌های جدید استاندارد آرامکو قیمت نفت را برای مشتریان آسیایی کاهش داد شیوه نامه تعیین سقف اعتبار مجاز صدور چک به شبکه بانکی ابلاغ شد قیمت جدید سیمان اعلام شد در نامه به رئیس جمهور مطرح شد؛ صنعت CNG در آستانه فروپاشی مخالفت مجدد شورای رقابت به عرضه خودرو در بورس جزئیات عرضه خودرو در بازار سرمایه قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۴ آغاز فروش نقدی مرحله‌ای محصولات بهمن‌دیزل با قیمت قطعی و بدون سود کارت های بازرگانی اجاره‌ای؛ کانون قاچاق کالا، فرار مالیاتی و خروج ارز تفاهمنامه گمرکات ایران و عراق برای تسهیل تردد کالا و مسافر اختلاف بیش از ۳۰ درصدی در رشد وصول و استرداد مالیات تقسیط مالیات و تعیین محل مصرف مالیات پرداختی مشاغل مزیت‌های اصلی تبصره ماده ۱۰۰ پیامک‌های واریز سود سهام عدالت جعلی است؛ مراقب کلاهبرداران باشید قیمت روز گوشی ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ مصوبه اصلاحی واردات خودرو ابلاغ شد ایران خودرو: سه‌شنبه قیمت‌ جدید خودروها به سازمان حمایت اعلام می‌شود رفع ابهام از دستورالعمل سقف مجاز فروش مؤدیان در سامانه مالیاتی وزیر رفاه: کمتر از ۵ درصد یارانه بگیران حذف شده، اعتراض کردند آغاز رسمی واردات کامیون مستعمل با سال ساخت ۲۰۱۹ به بعد فهرست محصولات کشاورزی آب بر اعلام شد ری‌را، سورن و رانا بورسی می‌شوند قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ تصمیم اوپک‌پلاس برای افزایش تولید نفت از ماه آینده ۵ ایراد مصوبه جدید شورای رقابت آغاز فروش نقدی محصولات بهمن‌دیزل در نیمه دوم شهریور ۱۴۰۴ ابلاغ شیوه نامه نحوه اجرای مواد ۲۷۴ الی ۲۷۷ قانون مالیات های مستقیم مصوبه لغو محدودیت جغرافیایی دفتر وکالت ابطال شد آخرین وضعیت افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان + جزییات ۲.۹ میلیون تن انواع محصول در بورس کالا روی میز فروش می‌رود نوسان قیمت مواد اولیه فرسودگی زیرساخت حمل‌ونقل از چالش‌های فعالان اقتصادی تدوین بسته راهکارهای جلوگیری از رسوب کالا زمان‌بندی مراجعه دریافت اقلام مرحله چهارم کالابرگ الکترونیک اعلام شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود پاسخ تند ترامپ به جریمه ۳٫۵ میلیارد دلاری گوگل در اروپا قیمت روز گوشی ۱۵ شهریور۱۴۰۴ زمان واریز مرحله چهارم کالابرگ الکترونیک+ جزییات و مشمولین جدول قیمت آپارتمان نقلی در جنوب تهران نحوه واردات خودرو سواری توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور درآمدهای وصولی گمرک ۴۴ درصد رشد کرد چین مسیر جایگزین برای کانال سوئز می‌سازد منابع ۲۷ هزار میلیاردی کالابرگ از کدام محل جور شد؟ وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد ۸ نکته درباره فرآیند واردات خودرو سواری توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور معیار جدید دهک‌بندی خانوار چیست؟ جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد فشار ترامپ به رهبران اروپایی درباره خرید نفت روسیه دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات حکم غیرقانونی بودن تعرفه‌ها در دولت ترامپ اثر نکرد فراخوان تسلا برای هزاران خودروی برقی آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان پیش‌بینی عجیب پسر ترامپ از قیمت بیت‌کوین‌ ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد تفاهم‌نامه ریلی ایران و روسیه برای تبادل الکترونیکی داده‌ها امضا شد قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین ماسک «مایکروسافت» را کپی می‌کند هوش مصنوعی پیشرفته گوگل رایگان شد پشتیبانی فراموش شده در پلتفرم‌های فروش کالا و خدمات تکمیل فرآیند انتقال دارایی‌ ها از کیف‌ پول‌ های نوبیتکس ارتقای شش پله ای میانه سرعت اینترنت همراه ایران؛ اینترنت ثابت بدون تغییر ماند اختلال در دسترسی به برخی سایت‌ها با دامنه ir دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۰۸:۰۰ ۱۴۰۴/۰۶/۲۴
محمدطاهر رحیمی، پژوهشگر اقتصادی

تهدید ارزی واردات خودرو بدون انتقال ارز

واردات خودرو بدون انتقال ارز که با شعار «فرصتی برای ایرانیان مقیم خارج» مطرح شده، در ظاهر راه‌حلی برای تامین نیاز بازار و کاهش فشار بر منابع ارزی کشور به نظر می‌رسد اما در عمل می‌تواند به تشدید بازار سیاه ارز، خروج سرمایه، تقویت رانت و فساد و حتی افزایش تورم منجر شود.
تهدید ارزی واردات خودرو بدون انتقال ارز
کد خبر:۳۳۵۰۳

اقتصاد معاصر-محمدطاهر رحیمی، پژوهشگر اقتصادی: دهه‌هاست که بحث واردات خودرو به یکی از داغ‌ترین و چالش‌برانگیزترین موضوعات اقتصادی و اجتماعی در ایران تبدیل شده است. حامیان واردات، آن را راهی برای پاسخ به تقاضای فزاینده، کاهش قیمت‌ها، افزایش کیفیت و رقابت‌پذیری در بازار داخلی می‌دانند، در حالی که منتقدان، پیامدهای منفی آن بر تولید ملی، اشتغال و خروج ارز را گوشزد می‌کنند. با این حال، در سال‌های اخیر، مدل‌های جدیدی برای واردات خودرو مطرح شده‌اند که به جای کمک به حل مشکلات، خود می‌تواند به عاملی تهدیدزا برای پیچیده‌تر شدن آن‌ها تبدیل شده‌اند.

یکی از این مدل‌ها، طرح واردات خودرو توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور است که با شعار «بدون نیاز به انتقال ارز» معرفی شده است. این طرح در ظاهر می‌تواند جذاب به نظر برسد اما می‌تواند، پیامدهای مخربی برای اقتصاد کلان کشور، به ویژه بازار ارز، به همراه دارد. در این یادداشت، به بررسی تحلیلی این مدل واردات و روشن کردن تهدیداتی که به کشور وارد می‌کند، خواهیم پرداخت. 

اصلِ معنایِ واردات خودرو بدون انتقال ارز 

ایده واردات خودرو توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور، بدون نیاز به انتقال ارز به داخل کشور در نگاه اول، راهکاری هوشمندانه برای دور زدن محدودیت‌های ارزی و تسهیل ورود خودرو به نظر می‌رسد اما با کمی دقت بیشتر، متوجه می‌شویم که این مدل نه فقط مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه بحران‌های موجود را تشدید می‌کند. این طرح در واقع می‌تواند یک فریب بزرگ اقتصادی باشد که با استفاده از مفاهیمی چون «حساب‌های ارزی خارجی» و «واردات بدون انتقال ارز» تلاش دارد تا پیامدهای واقعی خود را پنهان کند. 

بررسی جزئیات این طرح، سه سناریوی اصلی برای تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو را نشان می‌دهد که هر سه آن‌ها به تقویت بازار سیاه ارز و تشویق اقتصاد در سایه ارزی منجر می‌شوند: 

تامین ارز از طریق فعالیت‌های خارج از کشور: در این سناریو، واردکننده از ارز حاصل از کسب‌وکار خود در خارج از کشور برای خرید و واردات خودرو استفاده می‌کند. پس از فروش خودرو در داخل ایران، ریال حاصله را به سود ارزی تبدیل کرده و مجددا از کشور خارج می‌کند. این فرآیند، نه فقط ارزی را به داخل کشور تزریق نمی‌کند، بلکه سود حاصل از فروش خودرو را نیز از چرخه اقتصادی داخلی خارج می‌کند. این روش، یک مکانیزم خروج سرمایه پنهان است که به جای تقویت اقتصاد داخلی، به تخلیه آن می‌پردازد. 

استفاده از ارزهای صادراتی بازنگشته: این سناریو به مراتب مخرب‌تر است. در بسیاری از موارد، ارز مورد نیاز برای واردات خودرو از محل ارزهای حاصل از صادرات که باید به کشور بازگردند، تامین می‌شود. این اتفاق اغلب از طریق کم‌اظهاری در صادرات رخ می‌دهد؛ جایی که صادرکننده، ارزش واقعی کالای صادراتی خود را کمتر از مقدار واقعی اعلام می‌کند تا بخشی از ارز را در خارج از کشور نگه دارد و از آن برای مصارف دیگری، از جمله واردات خودرو، استفاده کند. این فرآیند، اقتصاد رانتی و زیرزمینی را تقویت می‌کند و به تضعیف نظارت دولت بر چرخه ارزی منجر می‌شود. 

تامین ارز از طریق بیش‌اظهاری وارداتی: در این حالت، واردکننده با اعلام ارزشی بالاتر از قیمت واقعی کالاهای وارداتی (که اغلب کالاهای غیرخودرویی هستند)، ارز را از سامانه‌های رسمی بانک مرکزی تهیه می‌کند.سپس مازاد ارزی نسبت به ارزش کالای وارداتی خود را، برای واردات خودرو استفاده می‌کند. این روش نیز فساد در فرآیندهای گمرکی و تضعیف سیستم نظارتی را به دنبال دارد و به رشد سیالیت در بازار آزاد ارز دامن می‌زند و متعاقبا قدرت عاملان بازار سیاه را برای نرخ‌گذاری افزایش می‌دهد. 

تهدیدات الگوی جدید واردات خودرو بر بازار ارز و اقتصاد کلان 

هر سه سناریوی فوق، یک نتیجه مشترک دارند؛ تحمیل تقاضا به بازار آزاد ارز، تقویت سیالیت بازار سیاه ارز، متعاقبا افزایش قدرت عاملان بازار سیاه در نرخ‌گذاری ارز و در نتیجه افزایش قیمت آن. این مدل واردات، به جای آنکه از منابع ارزی کشور به شکل پایدار و شفاف استفاده کند، به سیالیت بازار آزاد ارز دامن می‌زند. واردکنندگان و سودجویان، با استفاده از این طرح، می‌توانند به راحتی ارز را از خارج کشور تامین کرده، خودرو وارد کنند و با تبدیل آن به ریال (در اثر فروش خودرو وارداتی به مصرف‌کننده داخلی) و سپس بازگرداندن به ارز (با سود بیشتر)، چرخه‌ای مخرب از افزایش نرخ ارز را ایجاد کنند. این چرخه، قدرت نرخ‌گذاری را از بانک مرکزی بیش از پیش سلب کرده و آن را با شدتی بیشتر به دست عاملان بازار غیررسمی می‌دهد. 

افزایش قیمت ارز، نه فقط قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد، بلکه به افزایش هزینه‌های تولید و در نتیجه، تورم در جامعه منجر می‌شود. این فرآیند، یک مارپیچ تورمی را به وجود می‌آورد که در آن افزایش قیمت ارز، به افزایش قیمت کالاها و خدمات منجر می‌شود و این افزایش قیمت‌ها، مجددا به افزایش تقاضا برای ارز و در نتیجه، افزایش مجدد قیمت آن منجر می‌شود. 

ابهامات و سوالات بی‌جواب 

این مدل واردات،علاوه بر تهدیدات و چالش‌های مذکور، ابهامات بسیاری را نیز به وجود آورده که تاکنون هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آن‌ها ارائه نشده است، از جمله این ابهامات عبارتند از: 

مکانیزم کنترل رانت: هیچ مکانیزم شفافی برای جلوگیری از تبدیل خودروهای وارداتی به کالای سرمایه‌ای و ابزار سوداگری وجود ندارد. آیا این خودروها به دست مصرف‌کنندگان واقعی می‌رسند یا به رانتی بزرگ برای واردکنندگان تبدیل می‌شوند که با فروش آن‌ها در بازار آزاد با قیمت‌های نجومی، سودهای کلانی به جیب می‌زنند؟ 

تاثیر بر قیمت خودروهای داخلی: آیا واردات تعداد محدودی خودرو (۷۰ الی ۱۰۰ هزار دستگاه) می‌تواند به اهداف اصلی این طرح، یعنی کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروهای داخلی دست یابد؟ در حالی که تقاضای سالانه در کشور حدود ۱.۵ میلیون دستگاه است، این تعداد خودرو مانند قطره‌ای در برابر دریاست و چه بسا هیچ تاثیری بر قیمت یا کیفیت نداشته باشد. این اقدام نهایتا می‌تواند تنها به افزایش انتظارات تورمی و هیجانی شدن بازار منجر شود. 

توسعه صنعتی و تهدید ارزی واردات خودرو

تجربه کشورهای توسعه‌یافته صنعتی 

شروع توسعه اقتصادی دنیا مبتنی بر تولیدات صنعتی و کارخانه‌ای مثل صنعت خودرو به قرن ۱۶ الی ۱۸ میلادی بر می‌گردد. نظریه‌ اقتصادی خاصی در اروپا از قرن شانزدهم تا هجدهم رواج داشت و بر اساس دو باور مهم رشد کرد و به امروز رسید. این دو باور عبارتند از: 

رشد تجارت و صنعت: آنها معتقد بودند که باید سیاست‌هایی در دستور کار دولت قرار گیرد که موجب تحریک فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در صنایع  داخلی شود. از این‌رو دولت‌ها باید با جمع کردن ذخایر مالی برای حمایت از صنایع داخلی و توسعه صادرات از این ذخایر استفاده کنند.

حمایت‌گرایی (Protectionism): آنها معتقد بودند که باید دولت‌ها نقش فعالی در اقتصاد داشته باشند و با وضع مقررات و سیاست‌های حمایتی سعی کنند صنایع داخلی را در برابر رقابت خارجی محافظت کنند. این سیاست‌ها شامل محدودیت‌های تجاری مخصوصا بر واردات کالاهای مشابه تولید داخل، یارانه‌ها و امتیازات انحصاری به تولیدکنندگان داخلی مخصوصا برای رشد تراز تجاری کشور بود. 

آلمان و ژاپن؛ صادرات‌محوری، حمایت دولت و سیاست‌های ارزی 

در نیمه دوم قرن بیستم، آلمان غربی و ژاپن با تکیه بر استراتژی «صادرات‌محوری» و اجرای برنامه‌های صنعتی بلندپروازانه و همزمان تحدید شدید واردات به صورت مستقیم و همچنین با ابزار تعرفه به صورت غیرمستقیم، به قدرت‌های اقتصادی جهانی بدل شدند. دولت در این کشورها از طریق ایجاد «بانک‌های توسعه»، اعطای تسهیلات ارزان، کنترل ارز برای پایداری رقابت قیمتی، مداخله مستقیم در تعیین اولویت صنایع و حتی گاهی با تشکیل کارتل‌های تحت حمایت دولت، بستری فراهم ساخت تا شرکت‌های داخلی بتوانند با حمایت همه‌جانبه به بازارهای جهانی نفوذ پیدا کنند. این رویکرد اهرم مهمی برای رشد تولید ناخالص داخلی، اشتغال و ارتقا موقعیت ارزهای ملی شد. سیاست حمایت از شرکت‌های داخلی، نقشی کلیدی در موفقیت نظام صنعتی آلمان (مدل اقتصاد اجتماعی بازار) و شکوفایی شرکت‌های ژاپنی در حوزه‌های الکترونیک و خودروسازی ایفا کرد.

تا زمانی که صنایع کلیدی به بلوغ و برتری فنی دست یافتند، دولت با ابزار محدودسازی هدفمند واردات بازارهای داخلی را از رقابت زودهنگام خارجی مصون داشت و فقط پس از تثبیت جایگاه جهانی بود که سیاست تجارت آزاد و رفع موانع وارداتی اتخاذ شد. 

چین؛ نمونه معاصر توسعه‌گرایی و حمایت هدفمند از صنایع ساخت‌محور داخلی 

مطالعه سیاست‌های اقتصادی چین طی چهار دهه اخیر مثال آموزنده‌ای از مرکانتیلیسم در عصر جهانی‌شدن است. دولت چین، همانند مرکانتیلیست‌های کلاسیک اروپایی، استراتژی ذخیره‌سازی ارزی، کنترل ارزش پول ملی و حمایت از صنایع کارخانه‌ای و ساخت‌محور مثل صنعت خودرو و قطعات را دنبال کرده است. اتخاذ سیاست ارزی هدفمند به‌ منظور حفظ مزیت صادراتی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی تنها در بخش‌های هدفمند و الزام شرکت‌های خارجی به انتقال فناوری، همگی مصادیق عملی رویکرد توسعه‌گرایی مدرن چین برای ایجاد بالندگی در صنایع تولید داخلی این کشور هستند. علاوه‌بر این، دولت چین توسعه زیرساخت‌های پیشرفته، ایجاد مناطق آزاد تجاری با محدودیت کنترل‌شده و حمایت از شرکت‌های ملی در عرصه دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داده است. نتیجه این سیاست‌ها رشد پرشتاب صادرات، تبدیل چین به بزرگترین صادرکننده جهان و دستیابی به ذخایر ارزی کم‌نظیر بوده است. 

پذیرش تدریجی بازار آزاد پس از توسعه 

تحلیل کلیدی پژوهشگران دیگری همچون رودریک (۲۰۱۱) و چانگ (۲۰۰۲) این است که کشورهای مذکور، هرگز در ابتدای مسیر توسعه و پیش از توانمندسازی صنایع ملی، دست به دامن بازار آزاد و تجارت بی‌قید و شرط و باز کردن درهای واردات کالاهای مشابه تولید داخل نشدند، بلکه سیاست‌های بازار آزاد، حداقل تا زمانی که شرکت‌ها و صنایع داخلی به توان رقابت جهانی رسیده بودند، تعلیق شد.   

فقط پس از تثبیت مزیت رقابتی، دولت‌ها با تدوین مقررات و بازنگری سازوکارها، دروازه‌های اقتصاد خود را برای رقابت خارجی و واردات کالاهای مشابه داخلی گشودند تا از منافع مکملی که اقتصاد جهانی به ارمغان می‌آورد نیز بهره‌مند شوند. 

از خودکفایی تا ورشکستگی صنعت خودرو 

در نهایت، مدل واردات خودرو بدون انتقال ارز، به جای آنکه راهکاری برای حل مشکلات بازار خودرو باشد، خود به می‌تواند به عامل بحران‌ساز تبدیل شود. این طرح، نه فقط به اهداف خود در زمینه کاهش قیمت و افزایش کیفیت دست نمی‌یابد، بلکه با تقویت بازار سیاه ارز، تشویق فساد و ایجاد رانت، به اقتصاد ملی ضربه می‌زند. به جای تمرکز بر چنین طرح‌های ناکارآمدی، دولت باید استراتژی‌های بلندمدت و پایداری را برای تقویت صنعت خودروسازی داخلی، افزایش رقابت‌پذیری، کاهش انحصار و بهبود کیفیت محصولات دنبال کند. وابستگی به واردات، به ویژه از طریق مدل‌های غیرشفاف و رانت‌زا، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه بنیان‌های اقتصادی کشور را تضعیف می‌کند و موانعی جدی در مسیر توسعه پایدار ایجاد می‌نماید.

تجربه کشورهای توسعه‌یافته صنعتی دنیا از ژاپن و چین تا حتی فرانسه نشان می‌دهد که نقطه شروع توسعه صنعتی در این کشورها نه از محل باز کردن درهای واردات، بلکه از محل تحدید شدید واردات، ایجاد یک برنامه توسعه صنعتی مبتنی بر صادرات برای صنایع داخلی از جمله صنایع ساخت‌محور و کارخانه‌ای مثل صنعت خودرو آغاز شده و باز کردن درهای واردات، یک گام بعد از اجرای برنامه توسعه صنعتی صادرات‌محور بوده است.