۲۸/آذر/۱۴۰۴ | ۱۲:۱۸
دی‌ماه پایان راه فاکتورهای کاغذی؛ هشدار مالیاتی به اصناف و فعالان اقتصادی بررسی تبعات افزایش نرخ سنایی/ موقتا ترمز واردات گوشی لوکس از مسیر مسافری کشیده شد کاهش ۱۰ درصدی مصرف لبنیات در کشور از ابتدای امسال کاهش مدت‌ بازپرداخت وام اشتغال مددجویان با نص قانون در تعارض است هواشناسی ایران ۱۴۰۴/۹/۲۸؛ تداوم بارش در برخی مناطق/ هشدار یخ‌زدگی در ۱۹ استان نرخ مصوب برنج وارداتی برداشته شد/ تعیین قیمت به صورت رقابتی ماده ۵۰ برنامه هفتم بهترین مسیر برای خانه دار شدن مردم است فرودگاه‌ها و ایرلاین‌ها در پی هشدار قرمز هواشناسی در آماده‌باش هستند وزیر جهاد کشاورزی: مشکل تأمین نهاده در کشور برای همیشه مرتفع شده است تاکید پزشکیان بر تسریع در اجرای قرارداد میدان نفتی آزادگان بانک مرکزی: واردات در مقابل صادرات نباید محدود شود مهارت، درآمد کارگران را افزایش می دهد بهبود ۴۰ میلیمتری متوسط بارش کشور با بارش‌های اخیر/ همچنان نسبت به میانگین بلندمدت فاصله داریم توکلی: مصرف گاز چهار روز اخیر ۱۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت افزایش ۶۰ درصدی انتقال کالای اساسی از بنادر در جنگ ۱۲ روزه معاون ارزی بانک مرکزی: اقتصاد ایران سال‌هاست در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد آخرین اخبار از قطع یارانه سه دهک + نحوه استعلام یارانه و پیگیری قطع یارانه وزیر جهاد کشاورزی: سند توسعه عدالت کشاورزی تدوین می‌شود سن فرسودگی خودرو چقدر است؟ قبوض چند ده میلیونی گاز در انتظار پرمصرف‌ها در صورت عدم اصلاح مصرف بیمه‌ها چقدر خسارت دادند؟ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ برخی از جرایم مالیاتی طلافروشان بخشیده شد فروش ۵۱ هزار قطعه سکه در آخرین پیش‌فروش امسال احتمال لغو یا تأخیر پروازها به دلیل صدور هشدارهای هواشناسی وجود دارد قیمت روز گوشی ۲۶ آذر ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ + جدول یک‌سوم تهرانی‌ها الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند آخرین فرصت بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث+ جزییات توضیحات میدری درباره زمان واریز کالابرگ الکترونیکی دهک‌های ۴ تا ۷ ثبت نام سایپا ویژه یلدا ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت نام توزیع مرغ منجمد تنظیم بازاری با قیمت کمتر از ۱۰۰ هزار تومان تصمیم جدید بانک مرکزی برای کاهش صف وام ازدواج و فرزندآوری ساعت کاری بانک‌ها در دی ماه ۱۴۰۴ اعلام شد+ جزئیات قیمت جهانی طلا امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۴ نقره برای نخستین‌بار در تاریخ به ۶۶ دلار رسید آغاز اجرای طرح پرداخت یارانه دستمزد در ۹۱ شهرستان کم‌برخوردار کشور واریز یارانه کودکان امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۴+ مبلغ و مشمولین یارانه کودکان میوه و لبنیات هم از سفره کارگران حذف شد قیمت دلار و ارز امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۴ کاهش ۵۲ درصدی بارش‌ها در کشور قیمت جهانی نفت امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ بارش گسترده برف و باران در کشور/هشدار کاهش ۱۵ درجه‌ای دما در ۲۳ استان مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری از ۶۰۰ میلیون مترمکعب گذشت برنامه نقل و انتقالات پرسپولیس مشخص شد جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ ارز کالاهای اساسی تامین شد نوسازی ۱۱۰ هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی کلید خورد نرخ دلار تالار دوم به ۱۰۷ هزار تومان رسید راه‌اندازی وب‌سرویس برخط بارنامه‌های ریلی در شرکت حمل‌ونقل ترکیبی صادق: ماهانه حدود ۲ هزار نفر قربانی سوانح رانندگی می‌شوند ایجاد نیروگاه خورشیدی از محل وام اشتغال مددجویان؛ موفق‌ترین الگو برای تحقق اهداف مدنظر حاکمیت دسترسی به موقع و منظم شهرداری‌ها به منابع مالیات بر ارزش افزوده با اخذ برخط آن نااطمینانی در فرآیند اخذ مالیات بر ارزش افزوده به کمک صورت حساب الکترونیک پایان خواهد یافت بانک مرکزی زمان بازپرداخت وام اشتغال مددجویان را به ۸۴ ماه بازگرداند مجلس با حذف ماده ۵۰ برنامه هفتم به طور قطع مخالف است چرا بازی حذفی استقلال به تعویق افتاد؟ وضعیت بورس امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴ تمدید مدت زمان خرید سهام بانک آینده با نماد «وآیند» شوک بزرگ به ستاره پرسپولیس قیمت گوشت قرمز امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴ سهمیه‌های ذخیره کارت سوخت چه می‌شود؟ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ + جدول نقش جدید سازمان مالیاتی در دهک‌بندی؛ مالیات و یارانه به هم پیوند خورد توضیحات سخنگوی دولت درباره وضعیت نیرو‌های شرکتی ترکیب کالاها در تالار یک و دو ارزی مرکز مبادله مشخص شد ۹ محصول سواری گروه بهمن از طریق مزایده به فروش می‌رسد قیمت روز گوشی ۲۵ آذر ۱۴۰۴ نظارت بر صرافی‌ها وارد فاز جدید شد جزئیات توسعه روابط حمل‌ونقلی تهران و آستانه؛ سند راهبردی همکاری امضا شد قیمت جهانی طلا امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴ ارتقای ایمنی و بهره‌وریِ پروژه‌های حمل‌ونقل در دستور کار قرار گرفت کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در تابستان ۱۴۰۴ قواعد معاملات صندوق های نقره مشابه طلاست/ آپشن نقره هم از راه می رسد پیش فروش بلیط قطار دی ۱۴۰۴ (آغاز شد) مطالبه از رئیس جمهور برای ابطال مصوبه واردات بدون انتقال ارز پیش‌فروش سکه از صبح امروز آغاز شد توافق ایران و ازبکستان برای تقویت تجارت محصولات کشاورزی ثبت نام خودرو‌های وارداتی امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سایت ثبت نام خودرو‌های وارداتی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری دیماه آغاز شد قیمت جهانی نفت امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴ صدور مجوز پذیره‌نویسی ۳ صندوق نقره تا پایان هفته جاری جزییات و زمان برگزاری پیش‌فروش سکه جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دو شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ کنترل کیفی منطقه ۳ آزادراه تهران-شمال توسط آزمایشگاه مکانیک خاک افزایش ۱۲ درصدی مصرف گاز در تهران واریز آنلاین مالیات ارزش افزوده رستوران‌ها به خزانه دولت توسعه ناوگان ریلی و افزایش بهره‌وری لجستیکی در شرکت حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی توافقات اولیه برای ایجاد نمایندگی کشتیرانی ایران در بصره ارزش بازار پرتفوی بورسی حکشتی در آبان ۱۷ درصد جهش کرد قانون مالیات بر سوداگری به افزایش هزینه‌های معاملات مکرر و سفته بازانه می‌انجامد تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۳.۵ میلیون کالا و خدمت با کمک صورت‌حساب الکترونیک سخنگوی بانک مرکزی: برخورد با شعب اخلال‌گر در بازار طلا و ارز آغاز شد ۶۵ درصد تهرانی‌ها آب بیش از حد مصرف می‌کنند شرط مهم پرداخت سود سهام عدالت در آذر ۱۴۰۴ جدا کردن حساب اشخاص تجاری و شخصی در راستای اخذ عادلانه مالیات است صدور مجوز فروش آزاد محصولات صادراتی پالایشگاه‌ها در بورس اجاره آپارتمان در زعفرانیه چقدر آب می‌خورد؟ میانگین زمان ترخیص کالا در گمرک به ۷ روز رسیده است هشدار قرمز بارندگی در جنوب کشور؛ وزارت نیرو آماده‌باش کامل اعلام کرد قیمت روز گوشی ۲۴ آذر ۱۴۰۴ احداث هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز تا پایان سال هدف گذاری شده است مجلس از مصوبه قانونی عرضه زمین به مردم کوتاه نمی‌آید حقوق سال آینده کارگران به ۳۳ میلیون تومان نزدیک می‌شود؟ ۶۸ درصد سد های کشور همچنان خالیست ثبت نام ایران خودرو امروز ۲۴ آذر ۱۴۰۴+ قیمت محصولات و لینک ثبت نام فروش فوری و پیش فروش ایران خودرو معاملات آتی گواهی نقره از ۲۵ آذر در بورس آغاز می‌شود زمان عرضه بنزین سوپر وارداتی مشخص نیست ضوابط رتبه‌بندی صادرات اصلاح شد قیمت جدید دام‌زنده ۲۴ آذرماه ۱۴۰۴ اعلام شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ ثبات قیمت شیرینی در یلدا؛ میانگین قیمت‌ها بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان بخشنامه ساعت کاری جدید دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد پنجمین عرضه اولیه بورس تهران امروز کشف قیمت شد ثبت‌ نام فروش فوری ایران‌خودرو آذر ۱۴۰۴ +شرایط و سایت ثبت‌ نام ایران‌خودرو قیمت جدید گوشت امروز ۲۳ آذر ۱۴۰۴ بورس سبز، صندوق های طلا منفی شد قیمت روز گوشی ۲۳ آذر ۱۴۰۴ بقایی: توقیف نفتکش ونزوئلا و چین مصداق دزدی دریایی دولتی آمریکاست حذف الزام شرکت‌های پخش کالا به اخذ مجوز از شهرداری دریافت آنلاین مالیات ارزش افزوده آغاز شد جزئیات حقوق و عوارض انواع محصولات دخانی در سال ۱۴۰۴ دیوان محاسبات: عدم شفافیت گمرک، انباشت کالا را تشدید کرده است راه‌اندازی سامانه جامع برای تسهیل وثیقه‌گذاری و تامین مالی در کشور پرداخت اضافه‌کار و پاداش کارمندان مشروط می‌شود؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۴ آخرین اخبار از واریز کالابرگ دهک‌های ۴ تا ۷ عرضه برنج وارداتی فقط با نرخ تالار دوم بانک مرکزی وزیر رفاه: از ابتدای سال تاکنون، یارانه حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر قطع شده است ۲۳ هزار میلیارد تومان بهبود در تمکین مالیاتی توسط مودیان با انجام محاسبات سیستمی قیمت روز گوشی ۲۲ آذر ۱۴۰۴ نقش‌آفرینی زنان، عامل پیشرفت چادرملو است مصوبه گمرک درباره واردات کالاهای اساسی از استان‌های مرزی حداکثر قیمت برنج ایرانی اعلام شد انحراف راهبردی در اجرای طرح مولدسازی دارایی‌های دولت هشدار گمرک به صادرکنندگان: اصلاح ارزش اظهارنامه بیش از ۱۰ درصد جریمه دارد واریز کالابرگ الکترونیکی امروز ۲۲ آذر ۱۴۰۴ + مبلغ و مشمولین ابلاغ شرایط خرید خودرو ون در بورس کالا اجرای واقعی ماده 41 قانون کار، کلید عبور از بحران معیشتی کارگران قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ یک عرضه اولیه در فرابورس کشف قیمت شد تاکید سران ایران و پاکستان بر تقویت همکاری‌های دوجانبه رشد ۲.۳ درصدی تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در آبان حاشیه گفتگوی پزشکیان و پوتین درباره پروژه رشت آستارا/ آمار پزشکیان درست است پزشکیان: تکمیل پروژه ریلی بصره-شلمچه در اولویت است ابلاغ امکان افزایش حد مجاز فروش از طریق ارائه تضامین در سامانه مؤدیان ابهام در فراخوان یازدهم قانون مالیات بر ارزش افزوده رشد فروش جهانی خودروهای برقی به کف رسید بانک جهانی: بدهی خارجی ایران ۲.۵ درصد کم شد حالت بزرگسال «چت‌جی‌پی‌تی» در سال ۲۰۲۶ عرضه می‌شود رئیس اتاق بازرگانی: حجم تجارت ایران و قزاقستان ۳۵۰ میلیون دلار است سومین کاهش نرخ بهره آمریکا تصویب شد میدری: سرمایه‌گذاری صنعتی و آموزش کارگری مسیر توسعه اقتصادی در ایران است میشوستین: اجرای توافق تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا آغاز شد خودروهای داخلی میلیاردی شدند؛ کف قیمت خودرو ۷۱۰ میلیون تومان! چالش مدیریت بازار کالای اساسی و شبکه توزیع+جدول قیمت کالاهای اساسی تغییر در بازار برنج/ یارانه از واردکننده به دست مردم می رسد آجیل ۸۵ درصد گران شد بورس بر مدار صعود ماند مابه التفاوت افزایش قیمت برنج وارداتی به دهک های مختلف پرداخت می‌شود رشد شغلی، رفاه و تنوع نیرو؛ کروز تصویر واقعی نیروی انسانی خود را منتشر کرد قیمت روز گوشی ۱۹ آذر ۱۴۰۴ تسهیلات جدید گمرک ایران برای مناطق آزاد کشور ۶ پیشنهاد مهم و اجرایی رئیس اتاق ایران برای توسعه روابط تجاری با قزاقستان حسن زاده: خروج از شرایط سخت اقتصادی با توسعه تجارت ممکن می‌شود بازار خودرو از کنترل خارج شد اخذ مجوز محیط‌زیست برای واردات خودرو الزامی شد ایران و بلاروس؛ آغاز فصل تازه همکاری‌های فناوری و دارویی در اوراسیا ثبت تخلفات فروشگاه‌های کالابرگ امکان‌پذیر شد دیوان محاسبات اسامی دستگاه‌های حساب‌نداده در بودجه ۱۴۰۳ را منتشر کرد خروج صد‌ها قلم کالای وارداتی از لیست دلار ۷۰ هزار تومانی روزانه ۸۸۶ دستگاه وسیله نقلیه اسقاط می شود قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ سیزدهمین عرضه اولیه امسال یکشنبه انجام می‌شود شاخص کل بورس وارد کانال ۳.۵ میلیون واحد شد وزیر ارتباطات: هوش مصنوعی تهدید و فرصت همزمان برای توسعه کشور است اعلام وصول ۳ سوال از وزیر کار وزارت صمت مخالف افزایش قیمت خودرو است قیمت روز گوشی ۱۸ آذر ۱۴۰۴ تعرفه‌های جدید ترامپ علیه برنج هندی خبر مهم وزیر کار درباره زمان قطعی واریز مرحله جدید کالابرگ الکترونیکی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ اعلام اسامی برندگان قرعه کشی خودرو ال ۹۰ ایرانی + جزییات اتابک: صنایع با کمبود برق و گاز مواجه‌اند؛ دو سند صنعتی ابلاغ شد ثبت نام سایپا امروز ۱۷ آذر ۱۴۰۴+ شرایط و سایت ثبت نام خودرو‌های سایپا دلیل افزایش یافتن قیمت بنزین از زبان رئیس‌جمهور شرایط پرداخت عائله‌مندی و حق اولاد به زنان بازنشسته اعلام شد+ جزییات سخنگوی دولت: تاریخ دقیق اجرای اصلاح قیمت بنزین نهایی نشده است پزشکیان: دیگر پول اضافه چاپ نمی‌کنیم/ برخی بودجه‌ها قطع شد مدیرعامل چادرملو سخنران اصلی دوازدهمین دوره کنفرانس فولاد استیل پرایس ترامپ: رئیس فعلی بانک مرکزی آمریکا «گاوی لجباز» است اختتامیه دومین پویش «کشتی آبی» با معرفی برگزیدگان برگزار شد افزایش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه ثروتمندترین افراد جهان معرفی شدند بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی پیام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پدیده نوظهور پتروشیمی ایران؛ مدل ترکیبی ظهیر، «کرماشا» را از حصار تحریم‌ها به سه‌برابر سود رساند رکورد تاریخی سودآوری در «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» شکست ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به سوددهی رسید چرا عدالت در صنعت خودرو اجرا نمی‌شود؟ محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است دلیل افزایش قیمت محصولات ایران خودرو اعلام شد طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال ماهواره هدهد هک نشده است واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۰۸:۰۰ ۱۴۰۴/۰۶/۲۴
محمدطاهر رحیمی، پژوهشگر اقتصادی

تهدید ارزی واردات خودرو بدون انتقال ارز

واردات خودرو بدون انتقال ارز که با شعار «فرصتی برای ایرانیان مقیم خارج» مطرح شده، در ظاهر راه‌حلی برای تامین نیاز بازار و کاهش فشار بر منابع ارزی کشور به نظر می‌رسد اما در عمل می‌تواند به تشدید بازار سیاه ارز، خروج سرمایه، تقویت رانت و فساد و حتی افزایش تورم منجر شود.
تهدید ارزی واردات خودرو بدون انتقال ارز
کد خبر:۳۳۵۰۳

اقتصاد معاصر-محمدطاهر رحیمی، پژوهشگر اقتصادی: دهه‌هاست که بحث واردات خودرو به یکی از داغ‌ترین و چالش‌برانگیزترین موضوعات اقتصادی و اجتماعی در ایران تبدیل شده است. حامیان واردات، آن را راهی برای پاسخ به تقاضای فزاینده، کاهش قیمت‌ها، افزایش کیفیت و رقابت‌پذیری در بازار داخلی می‌دانند، در حالی که منتقدان، پیامدهای منفی آن بر تولید ملی، اشتغال و خروج ارز را گوشزد می‌کنند. با این حال، در سال‌های اخیر، مدل‌های جدیدی برای واردات خودرو مطرح شده‌اند که به جای کمک به حل مشکلات، خود می‌تواند به عاملی تهدیدزا برای پیچیده‌تر شدن آن‌ها تبدیل شده‌اند.

یکی از این مدل‌ها، طرح واردات خودرو توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور است که با شعار «بدون نیاز به انتقال ارز» معرفی شده است. این طرح در ظاهر می‌تواند جذاب به نظر برسد اما می‌تواند، پیامدهای مخربی برای اقتصاد کلان کشور، به ویژه بازار ارز، به همراه دارد. در این یادداشت، به بررسی تحلیلی این مدل واردات و روشن کردن تهدیداتی که به کشور وارد می‌کند، خواهیم پرداخت. 

اصلِ معنایِ واردات خودرو بدون انتقال ارز 

ایده واردات خودرو توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور، بدون نیاز به انتقال ارز به داخل کشور در نگاه اول، راهکاری هوشمندانه برای دور زدن محدودیت‌های ارزی و تسهیل ورود خودرو به نظر می‌رسد اما با کمی دقت بیشتر، متوجه می‌شویم که این مدل نه فقط مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه بحران‌های موجود را تشدید می‌کند. این طرح در واقع می‌تواند یک فریب بزرگ اقتصادی باشد که با استفاده از مفاهیمی چون «حساب‌های ارزی خارجی» و «واردات بدون انتقال ارز» تلاش دارد تا پیامدهای واقعی خود را پنهان کند. 

بررسی جزئیات این طرح، سه سناریوی اصلی برای تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو را نشان می‌دهد که هر سه آن‌ها به تقویت بازار سیاه ارز و تشویق اقتصاد در سایه ارزی منجر می‌شوند: 

تامین ارز از طریق فعالیت‌های خارج از کشور: در این سناریو، واردکننده از ارز حاصل از کسب‌وکار خود در خارج از کشور برای خرید و واردات خودرو استفاده می‌کند. پس از فروش خودرو در داخل ایران، ریال حاصله را به سود ارزی تبدیل کرده و مجددا از کشور خارج می‌کند. این فرآیند، نه فقط ارزی را به داخل کشور تزریق نمی‌کند، بلکه سود حاصل از فروش خودرو را نیز از چرخه اقتصادی داخلی خارج می‌کند. این روش، یک مکانیزم خروج سرمایه پنهان است که به جای تقویت اقتصاد داخلی، به تخلیه آن می‌پردازد. 

استفاده از ارزهای صادراتی بازنگشته: این سناریو به مراتب مخرب‌تر است. در بسیاری از موارد، ارز مورد نیاز برای واردات خودرو از محل ارزهای حاصل از صادرات که باید به کشور بازگردند، تامین می‌شود. این اتفاق اغلب از طریق کم‌اظهاری در صادرات رخ می‌دهد؛ جایی که صادرکننده، ارزش واقعی کالای صادراتی خود را کمتر از مقدار واقعی اعلام می‌کند تا بخشی از ارز را در خارج از کشور نگه دارد و از آن برای مصارف دیگری، از جمله واردات خودرو، استفاده کند. این فرآیند، اقتصاد رانتی و زیرزمینی را تقویت می‌کند و به تضعیف نظارت دولت بر چرخه ارزی منجر می‌شود. 

تامین ارز از طریق بیش‌اظهاری وارداتی: در این حالت، واردکننده با اعلام ارزشی بالاتر از قیمت واقعی کالاهای وارداتی (که اغلب کالاهای غیرخودرویی هستند)، ارز را از سامانه‌های رسمی بانک مرکزی تهیه می‌کند.سپس مازاد ارزی نسبت به ارزش کالای وارداتی خود را، برای واردات خودرو استفاده می‌کند. این روش نیز فساد در فرآیندهای گمرکی و تضعیف سیستم نظارتی را به دنبال دارد و به رشد سیالیت در بازار آزاد ارز دامن می‌زند و متعاقبا قدرت عاملان بازار سیاه را برای نرخ‌گذاری افزایش می‌دهد. 

تهدیدات الگوی جدید واردات خودرو بر بازار ارز و اقتصاد کلان 

هر سه سناریوی فوق، یک نتیجه مشترک دارند؛ تحمیل تقاضا به بازار آزاد ارز، تقویت سیالیت بازار سیاه ارز، متعاقبا افزایش قدرت عاملان بازار سیاه در نرخ‌گذاری ارز و در نتیجه افزایش قیمت آن. این مدل واردات، به جای آنکه از منابع ارزی کشور به شکل پایدار و شفاف استفاده کند، به سیالیت بازار آزاد ارز دامن می‌زند. واردکنندگان و سودجویان، با استفاده از این طرح، می‌توانند به راحتی ارز را از خارج کشور تامین کرده، خودرو وارد کنند و با تبدیل آن به ریال (در اثر فروش خودرو وارداتی به مصرف‌کننده داخلی) و سپس بازگرداندن به ارز (با سود بیشتر)، چرخه‌ای مخرب از افزایش نرخ ارز را ایجاد کنند. این چرخه، قدرت نرخ‌گذاری را از بانک مرکزی بیش از پیش سلب کرده و آن را با شدتی بیشتر به دست عاملان بازار غیررسمی می‌دهد. 

افزایش قیمت ارز، نه فقط قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد، بلکه به افزایش هزینه‌های تولید و در نتیجه، تورم در جامعه منجر می‌شود. این فرآیند، یک مارپیچ تورمی را به وجود می‌آورد که در آن افزایش قیمت ارز، به افزایش قیمت کالاها و خدمات منجر می‌شود و این افزایش قیمت‌ها، مجددا به افزایش تقاضا برای ارز و در نتیجه، افزایش مجدد قیمت آن منجر می‌شود. 

ابهامات و سوالات بی‌جواب 

این مدل واردات،علاوه بر تهدیدات و چالش‌های مذکور، ابهامات بسیاری را نیز به وجود آورده که تاکنون هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آن‌ها ارائه نشده است، از جمله این ابهامات عبارتند از: 

مکانیزم کنترل رانت: هیچ مکانیزم شفافی برای جلوگیری از تبدیل خودروهای وارداتی به کالای سرمایه‌ای و ابزار سوداگری وجود ندارد. آیا این خودروها به دست مصرف‌کنندگان واقعی می‌رسند یا به رانتی بزرگ برای واردکنندگان تبدیل می‌شوند که با فروش آن‌ها در بازار آزاد با قیمت‌های نجومی، سودهای کلانی به جیب می‌زنند؟ 

تاثیر بر قیمت خودروهای داخلی: آیا واردات تعداد محدودی خودرو (۷۰ الی ۱۰۰ هزار دستگاه) می‌تواند به اهداف اصلی این طرح، یعنی کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروهای داخلی دست یابد؟ در حالی که تقاضای سالانه در کشور حدود ۱.۵ میلیون دستگاه است، این تعداد خودرو مانند قطره‌ای در برابر دریاست و چه بسا هیچ تاثیری بر قیمت یا کیفیت نداشته باشد. این اقدام نهایتا می‌تواند تنها به افزایش انتظارات تورمی و هیجانی شدن بازار منجر شود. 

توسعه صنعتی و تهدید ارزی واردات خودرو

تجربه کشورهای توسعه‌یافته صنعتی 

شروع توسعه اقتصادی دنیا مبتنی بر تولیدات صنعتی و کارخانه‌ای مثل صنعت خودرو به قرن ۱۶ الی ۱۸ میلادی بر می‌گردد. نظریه‌ اقتصادی خاصی در اروپا از قرن شانزدهم تا هجدهم رواج داشت و بر اساس دو باور مهم رشد کرد و به امروز رسید. این دو باور عبارتند از: 

رشد تجارت و صنعت: آنها معتقد بودند که باید سیاست‌هایی در دستور کار دولت قرار گیرد که موجب تحریک فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در صنایع  داخلی شود. از این‌رو دولت‌ها باید با جمع کردن ذخایر مالی برای حمایت از صنایع داخلی و توسعه صادرات از این ذخایر استفاده کنند.

حمایت‌گرایی (Protectionism): آنها معتقد بودند که باید دولت‌ها نقش فعالی در اقتصاد داشته باشند و با وضع مقررات و سیاست‌های حمایتی سعی کنند صنایع داخلی را در برابر رقابت خارجی محافظت کنند. این سیاست‌ها شامل محدودیت‌های تجاری مخصوصا بر واردات کالاهای مشابه تولید داخل، یارانه‌ها و امتیازات انحصاری به تولیدکنندگان داخلی مخصوصا برای رشد تراز تجاری کشور بود. 

آلمان و ژاپن؛ صادرات‌محوری، حمایت دولت و سیاست‌های ارزی 

در نیمه دوم قرن بیستم، آلمان غربی و ژاپن با تکیه بر استراتژی «صادرات‌محوری» و اجرای برنامه‌های صنعتی بلندپروازانه و همزمان تحدید شدید واردات به صورت مستقیم و همچنین با ابزار تعرفه به صورت غیرمستقیم، به قدرت‌های اقتصادی جهانی بدل شدند. دولت در این کشورها از طریق ایجاد «بانک‌های توسعه»، اعطای تسهیلات ارزان، کنترل ارز برای پایداری رقابت قیمتی، مداخله مستقیم در تعیین اولویت صنایع و حتی گاهی با تشکیل کارتل‌های تحت حمایت دولت، بستری فراهم ساخت تا شرکت‌های داخلی بتوانند با حمایت همه‌جانبه به بازارهای جهانی نفوذ پیدا کنند. این رویکرد اهرم مهمی برای رشد تولید ناخالص داخلی، اشتغال و ارتقا موقعیت ارزهای ملی شد. سیاست حمایت از شرکت‌های داخلی، نقشی کلیدی در موفقیت نظام صنعتی آلمان (مدل اقتصاد اجتماعی بازار) و شکوفایی شرکت‌های ژاپنی در حوزه‌های الکترونیک و خودروسازی ایفا کرد.

تا زمانی که صنایع کلیدی به بلوغ و برتری فنی دست یافتند، دولت با ابزار محدودسازی هدفمند واردات بازارهای داخلی را از رقابت زودهنگام خارجی مصون داشت و فقط پس از تثبیت جایگاه جهانی بود که سیاست تجارت آزاد و رفع موانع وارداتی اتخاذ شد. 

چین؛ نمونه معاصر توسعه‌گرایی و حمایت هدفمند از صنایع ساخت‌محور داخلی 

مطالعه سیاست‌های اقتصادی چین طی چهار دهه اخیر مثال آموزنده‌ای از مرکانتیلیسم در عصر جهانی‌شدن است. دولت چین، همانند مرکانتیلیست‌های کلاسیک اروپایی، استراتژی ذخیره‌سازی ارزی، کنترل ارزش پول ملی و حمایت از صنایع کارخانه‌ای و ساخت‌محور مثل صنعت خودرو و قطعات را دنبال کرده است. اتخاذ سیاست ارزی هدفمند به‌ منظور حفظ مزیت صادراتی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی تنها در بخش‌های هدفمند و الزام شرکت‌های خارجی به انتقال فناوری، همگی مصادیق عملی رویکرد توسعه‌گرایی مدرن چین برای ایجاد بالندگی در صنایع تولید داخلی این کشور هستند. علاوه‌بر این، دولت چین توسعه زیرساخت‌های پیشرفته، ایجاد مناطق آزاد تجاری با محدودیت کنترل‌شده و حمایت از شرکت‌های ملی در عرصه دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داده است. نتیجه این سیاست‌ها رشد پرشتاب صادرات، تبدیل چین به بزرگترین صادرکننده جهان و دستیابی به ذخایر ارزی کم‌نظیر بوده است. 

پذیرش تدریجی بازار آزاد پس از توسعه 

تحلیل کلیدی پژوهشگران دیگری همچون رودریک (۲۰۱۱) و چانگ (۲۰۰۲) این است که کشورهای مذکور، هرگز در ابتدای مسیر توسعه و پیش از توانمندسازی صنایع ملی، دست به دامن بازار آزاد و تجارت بی‌قید و شرط و باز کردن درهای واردات کالاهای مشابه تولید داخل نشدند، بلکه سیاست‌های بازار آزاد، حداقل تا زمانی که شرکت‌ها و صنایع داخلی به توان رقابت جهانی رسیده بودند، تعلیق شد.   

فقط پس از تثبیت مزیت رقابتی، دولت‌ها با تدوین مقررات و بازنگری سازوکارها، دروازه‌های اقتصاد خود را برای رقابت خارجی و واردات کالاهای مشابه داخلی گشودند تا از منافع مکملی که اقتصاد جهانی به ارمغان می‌آورد نیز بهره‌مند شوند. 

از خودکفایی تا ورشکستگی صنعت خودرو 

در نهایت، مدل واردات خودرو بدون انتقال ارز، به جای آنکه راهکاری برای حل مشکلات بازار خودرو باشد، خود به می‌تواند به عامل بحران‌ساز تبدیل شود. این طرح، نه فقط به اهداف خود در زمینه کاهش قیمت و افزایش کیفیت دست نمی‌یابد، بلکه با تقویت بازار سیاه ارز، تشویق فساد و ایجاد رانت، به اقتصاد ملی ضربه می‌زند. به جای تمرکز بر چنین طرح‌های ناکارآمدی، دولت باید استراتژی‌های بلندمدت و پایداری را برای تقویت صنعت خودروسازی داخلی، افزایش رقابت‌پذیری، کاهش انحصار و بهبود کیفیت محصولات دنبال کند. وابستگی به واردات، به ویژه از طریق مدل‌های غیرشفاف و رانت‌زا، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه بنیان‌های اقتصادی کشور را تضعیف می‌کند و موانعی جدی در مسیر توسعه پایدار ایجاد می‌نماید.

تجربه کشورهای توسعه‌یافته صنعتی دنیا از ژاپن و چین تا حتی فرانسه نشان می‌دهد که نقطه شروع توسعه صنعتی در این کشورها نه از محل باز کردن درهای واردات، بلکه از محل تحدید شدید واردات، ایجاد یک برنامه توسعه صنعتی مبتنی بر صادرات برای صنایع داخلی از جمله صنایع ساخت‌محور و کارخانه‌ای مثل صنعت خودرو آغاز شده و باز کردن درهای واردات، یک گام بعد از اجرای برنامه توسعه صنعتی صادرات‌محور بوده است.