۱۴۰۳/۰۷/۰۴

۱۰:۰۸

نگاهی کوتاه به موضوعات اقتصادی روزنامه‌ها (۴ مهر ۱۴۰۳)؛

از وضعیت بازار سرمایه تا دستمزد کارگران

دکه اقتصاد همچون روز‌های گذشته به بررسی گزارش‌های اقتصادی روز رسانه‌های مکتوب پرداخته است.
کد خبر: ۳۴۲۲

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روزنامه‌های مهم کشور در گزارش‌های اقتصادی امروز خود به موضوعات مختلفی اعم از وضعیت بازار سرمایه، دلایل افزایش نرخ انس جهانی طلا طی روزهای اخیر، ناترازی برق و راهکار پیش رو، بررسی تحولات انقلاب صنعتی سوم و تاثیر آن بر شرکت‌های کوچک، هزینه ساخت یک ورزشگاه ورزشی در کشور، نشان‌دار شدن مالیات ۳۵۰ هزار مودی و وضعیت دستمزدی کارگران پرداخته‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش اقتصادی خود تحت عنوان «روز پرماجرای بازارها»، علل اقتصادی و ژئوپلیتیک تحولات بازار‌های دارایی را شناسایی کرده و نوشته است: «شاخص کل بورس با ۱.۷۱ درصد افزایش به نیمه کانال ۲.۱ میلیون واحد رسید و تنها ۲ درصد از ابتدای سال پایین‌تر است. مذاکرات هسته‌ای و احتمال تصویب FATF به بازار خوش‌بینی داده و ارزش معاملات خرد به بیش از ۴ همت افزایش پیدا کرد. رشد ۳۶ هزار واحدی شاخص از ۱۷ تیرماه بی‌سابقه بوده و بازار به یک حالت تعادل نزدیک می‌شود. برای عبور از ۲.۱ و ۲.۲ میلیون واحد، حمایت‌های سیاستی مانند افزایش دلار نیما و کاهش قیمت‌گذاری دستوری لازم است. ارزش معاملات بالغ بر ۵ همت شده و میانگین متحرک ۵ روزه از دیگر میانگین‌ها بالاتر رفته است. در صورت حفظ شرایط مثبت، امید به رونق و تثبیت بازار، به‌ویژه با کاهش نرخ بهره و رشد دلار نیما وجود دارد. عوامل بنیادی و سیاسی، از جمله نتیجه انتخابات آمریکا بر نوسانات بازار تاثیرگذار خواهد بود.»

روزنامه اعتماد نیز در گزارش اقتصادی خود با عنوان «چهار دلیل برای پاییز سبز بورس» مدعی شد که بازار سرمایه به بالاترین رشد خود در ۸۰ روز گذشته رسیده است. این گزارش بیان دارد: «روز گذشته بازار سرمایه ایران با افزایش ۳۶ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۵۲ هزار واحد رسید که بزرگ‌ترین رشد روزانه در بیش از ۲.۵ ماه گذشته بود. این رشد نشان‌دهنده بازگشت اعتماد به بازار است و به‌دنبال ورود ۴۴۵ میلیارد تومان پول حقیقی در روز‌های اخیر، به ویژه در بخش شرکت‌های فولادی، امیدواری بهبود وضعیت بازار را به وجود آورد. روند مثبت بازار همراه با افزایش ارزش معاملات خرد که به ۵ هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان رسید، نشان‌دهنده بهبود فضای معاملاتی است. عوامل موثر بر این افزایش شامل بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران، نزدیک شدن نرخ ارز نیما به بازار آزاد و برنامه‌های دولت برای اجرای پروژه‌های عمرانی است. علاوه بر این، بازار به چشم‌انداز نتایج سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و پیگیری موضوع FATF خوشبین است. امید به بهبود شرایط اقتصادی و کاهش تنش‌های سیاسی در منطقه، نقاط قوت بازار سهام در روز‌های آینده خواهد بود.»

«تب طلا» عنوان گزارش اقتصادی روزنامه وطن امروز بود که جهش قیمت اونس جهانی، علل و پیامد‌های آن در بازار داخلی را بررسی کرده و نوشته است: «قیمت هر اونس طلا در روز‌های اخیر به حدود ۲۶۳۴ دلار رسید که افزایش ۱.۵ درصدی را نشان می‌دهد. افزایش قیمت طلا به دلیل کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و تمایل بیشتر به خرید طلا به عنوان دارایی امن بوده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از احتمال ادامه این روند نیست، به خصوص با وجود تنش‌های ژئوپلیتیکی و کاهش ارزش دلار که خرید طلا را برای دارندگان ارز‌های دیگر ارزان‌تر می‌کند. کارشناسان بر این عقیده‌اند که عوامل خارجی و تحولات سیاسی و اقتصادی جهانی، تاثیر بیشتری بر نوسانات قیمت طلا دارند. همچنین با افزایش تقاضا برای طلا در کشور‌های بزرگ، پیش‌بینی می‌شود نوسانات قیمت طلا در ماه‌های آینده ادامه یابد.»

روزنامه جوان در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «تجدیدپذیر‌ها ناترازی برق را خاموش می‌کنند» مدعی شده است که از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر عقب مانده‌ایم. در این گزارش آمده است: «ایران در حال حاضر با ناترازی شدیدی در حوزه انرژی مواجه بوده و سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق تنها ۲.۱ درصد است. با توجه به ظرفیت‌های بالا برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، برنامه‌ریزی شده تا در قالب برنامه هفتم توسعه، ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت جدید تا پایان برنامه اضافه شود. هدف وزارت نیرو برای سال جاری افزایش ۴ هزار مگاواتی ظرفیت تجدیدپذیر‌ها است. مصرف برق در کشور به بیش از ۷۷ هزار مگاوات رسیده و ناترازی به ۱۷ هزار مگاوات نزدیک شده که می‌تواند در آینده به مشکلات جدی دامن بزند. توسعه تجدیدپذیرها، به خصوص در شهرک‌های صنعتی، می‌تواند به کاهش ناترازی برق کمک کند.»

«عصر فراوانی با هزینه تولید صفر» عنوان گزارش روزنامه هم‌میهن بود. این گزارش به بررسی تحولات انقلاب صنعتی سوم و تاثیر آن بر شرکت‌های کوچک و متوسط و آینده فناوری‌های پیشرفته مانند ربات‌ها و هوش مصنوعی می‌پردازد. در این گزارش آمده است: «جرمی ریفکین، نظریه‌پرداز اجتماعی تاثیرات انقلاب صنعتی سوم بر اقتصاد را بررسی کرده و معتقد است که هزینه‌های تولید به سمت صفر میل خواهند کرد. وی بر این باور است که در جامعه آینده، نیاز به مالکیت کالا‌ها کاهش خواهد یافت و تولید به سمت دموکراتیک شدن پیش می‌رود. ریفکین پنج رکن اصلی برای انقلاب صنعتی سوم را مشخص کرده که شامل تغییر به انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید در مقیاس کوچک است.»

روزنامه خراسان در گزارش اقتصادی خود با عنوان «نشان‌دار شدن مالیات ۳۵۰ هزار مودی» نوشت: «در تیرماه امسال، دولت طرحی به نام امکان انتخاب محل هزینه کرد مالیات توسط پرداخت‌کنندگان را ارائه کرد که به حدود ۳۵۰ هزار مودی مالیاتی اجازه داد تا محل مصرف مالیات خود را انتخاب کنند. نتایج این طرح نشان می‌دهد که بیش از ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های عمرانی فراهم شده است. با این حال نظام مالیاتی ایران با چالش‌هایی همچون ناکارایی و پیچیدگی مواجه است. افکار عمومی به عدم شفافیت در مصرف مالیات‌ها و تخصیص غیرمعمول آنها انتقاد دارد.»

«با ۵۰ میلیون دلار هم می‌شود ورزشگاه ساخت» عنوان گزارش اقتصادی روزنامه فرهیختگان بود. این گزارش بیان دارد: «ورزشگاه آزادی تهران از روند برگزاری مسابقات فوتبال خارج شده و به یک چالش اقتصادی-اجتماعی تبدیل شده است. مقایسه کیفیت ورزشگاه شهدای شهر قدس با استاندارد‌های ورزشگاه‌های کشور‌های حاشیه خلیج فارس انتقادات زیادی را به دنبال داشته است. فوتبال‌دوستان بر اهمیت ورزشگاه‌ها به عنوان نماد کشور و اقتصاددانان بر ضرورت سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی تاکید دارند. در دولت جدید، هدف ساخت یک ورزشگاه ۱۱۰ هزار نفری مطرح شده اما بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد که بیشتر کشور‌ها به constructing ورزشگاه‌های با ظرفیت ۵۰ تا ۷۵ هزار علاقه‌مند هستند، زیرا هزینه‌های بالای ساخت و نگهداری با افزایش ظرفیت به شکل پلکانی بالا می‌رود. هزینه ساخت ورزشگاه‌ها در ایران به طور قابل توجهی افزایش یافته است. به عنوان مثال، ورزشگاه امام رضا (ع) ۲۰۰ میلیارد تومان و استادیوم صنایع مس کرمان ۴ هزار میلیارد تومان هزینه داشته‌اند.»

«سفره کارگری، قربانی تورم» عنوان گزارش اقتصادی صفحه اقتصادی روزنامه جام‌جم بود. این روزنامه مدعی شده است که حدود ۱۵ میلیون نفر بیمه‌شده تامین اجتماعی هستند که جز قشر کارگر محسوب می‌شود. در واقع با توجه به تعداد خانوار ۳.۳ نفری که در شورای عالی کار برای هر خانواده در نظر گرفته شده، بیش از ۴۸ میلیون نفر از جمعیت کشور کارگر هستند و توجه به حقوق و دستمزد آنها به معنای توجه به قدرت خرید عامه مردم است.




ارسال نظرات

رسوب ۱۰۰ هزارتن برنج خارجی در گمرکات کشور
«قیمت‌گذاری دستوری» بازار مسکن را کنترل نمی‌کند
وضعیت ترافیک و تردد در جاده های کشور امروز ۹ مهر ماه ۱۴۰۳
هشدار بارندگی برای ۱۸ استان
مردم امیدوار به رفع فیلترینگ باشند؟
چرا سود سهام عدالت پرداخت نمی شود؟
انباشت ۴۰ هزار خودروی فرسوده در مراکز اسقاط
کندی روند حدنگاری زمین‌های کشاورزی در روستا‌ها
کاهش التهاب خودرو یک روز پس از تنش
طرح ویژه مجلس برای تغییر دستمزد کارگران
واردات ۱۱ میلیارد خودرو به ایران در ۱۲ سال گذشته
بررسی لایحه اجازه افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول در کمیسیون اقتصادی
جزییات ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
تولید ماهانه شیرخشک نوزاد به بیش از ۶.۵ میلیون قوطی رسید
افزایش دمای هوای شهر‌های شمالی از ۹ مهر ماه
اعلام زمان پنجاه و پنجمین حراج شمش طلای مرکز مبادله
کلیات طرح جهش تولید در شهرک های کشاورزی تصویب شد
کم‌کاری مدیریتی در حادثه تلخ معدن طبس مشهود است
تامین منابع مالی پروژه‌های مسکن‌سازی با رونق پیش فروش مسکن
مبادلات تجاری ایران و ترکیه به 3.6 میلیارد دلار رسید
استفاده از فناوری‌های نوین برای ایمنی معادن
۱۳۵۲ میلیارد تومان ضرر روی دست خریداران صندوق‌های طلا
مدت زمان صدور کارت سوخت کوتاه می شود؟
سیگنال مثبت تورم شهریور به بانک مرکزی
رئیس کل بانک مرکزی راهی استانبول شد
تعویق انتخابات هیئت‌مدیره نظام مهندسی به نفع یک جریان خاص
آثار بلندمدت عدم تناسب دستمزد‌ها بر سرمایه‌های انسانی
کریدور شمال-جنوب؛ برنده رقابت در رویای راه ابریشم جدید 
قیمت‌های مسکن در منطقه یک تهران همچنان نجومی
قیمت سکه و طلا در بازار کاهشی شد
ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مولدسازی در راه‌آهن
از هر ۴ مشترک خانگی، یکی پرمصرف است
بانک مرکزی چرا در بازار ارز توافقی مداخله کرد؟
چگونه می‌توان بر ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی برق غلبه کرد؟
بودجه ۱۴۰۴؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم
دلار ریخته و مشتری گریخته
تخلف وزارت کار در افزایش ندادن حقوق کارگران معدن
۱۷ ناشر ۲.۴۰۰ میلیارد تومان سود از طریق سجام پرداختند
رشد ۴۳ درصدی سهام شناور شرکت‌های بورس تهران در ۶ سال اخیر
توضیحات رئیس مجمع واردات درباره رسوب ۱۰۰ هزار تن برنج در گمرک
جزئیات بدهی میلیاردی «عظیم زاده» به بانک پارسیان
محدود شدن دامنه نوسان چه اثری بر معاملات بازار بورس داشت؟
ورود ۸ همت نقدینگی به کارگزاری‌ها در هفته نخست مهر ماه
تصویب گواهی کاهش انتشار آلایندگی در کمیته فقهی سازمان بورس
اعلام شرایط جدید پیش فروش وانت پراید ۱۵۱ + جدول
دستور عارف برای پرداخت مطالبات چایکاران
فروش ۹۶ کیلو طلا در حراج امروز+قیمت
۱۲۰۰ پروژه زیربنایی و روبنایی در بافت‌های فرسوده در دست ساخت است
پالس مثبت بسته محرک ۸۰۰ میلیارد یوانی چین به اقتصاد دنیا
دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد منصوب شد
۸ راهکار کلیدی برای نجات صنعت برق کشور از ناترازی
مدیریت رفتارهای هیجانی اقتصادی قیمت ارز را کاهش داد
خرید گندم از ۱۲ میلیون تن عبور کرد
بروز نشانه‌های تخلیه هیجان و آغاز تعادل در بورس
قیمت طلا، سکه، دلار و ارز امروز ۸ مهر ۱۴۰۳
قیمت گوشی موبایل امروز یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول
قیمت روز تلویزیون‌های ال جی در بازار ۸ مهر ۱۴۰۳
نسبت سود واردات کدام کالاها بیشتر است؟ + جدول
۶ توصیه برای ایجاد ثبات ارزی در شرایط تحریمی
رشد درآمدهای نفتی کشور باوجود اتفاقات اخیر منطقه
رشد تجارت خارجی با احیای شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی
بیت‌کوین از روند صعودی خود باز ماند؟
پیشنهاد توزیع سبدکالا ۵ میلیونی بین کارگران
دریافت ۵ برابر هزینه تامین برق از مشترکان بسیار پرمصرف
آدرس غلط بانک‌ها؛ وام نهضت ملی مسکن در بن‌بست؟
میزان افرایش قیمت لبنیات مشخص شد
وزارت جهاد مکلف به تامین سالانه ۳۰ درصد بذر کشاورزان است
دلار بعد از کاهش هیجان اتفاقات لبنان به ثبات قبلی بازمی‌گردد
کاهش ۲۷ درصدی ورودی سدها نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته
اقداماتی که به خودکفایی گندم منجر شد/چالش‌های تولید گندم چیست؟
تمامی کارت‌های سوخت به مالکان تحویل داده خواهد شد
آغاز حراج شمش طلا از ساعت۱۲ امروز/حراج سکه فردا برگزار می‌شود
از وضعیت بورس تا واردات برنج
خبر مهم وزیر کار درباره افزایش حقوق کارگران + مشمولان
تغییرات قیمت برخی از کالا‌های های اساسی در یک ماه+ جدول
قوه قضائیه به پرونده تخلف گسترده ایران‌خودرو ورود می‌کند
وزیر جهاد کشاورزی: ۲۰ درصد از مطالبات گندم کاران باقیمانده است
قیمت ۱۰۰۰ توکن همستر به تومان چقدر شد؟ آیا همستر رشد می کند؟
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
فعلا سایپا طرح فروش ویژه ندارد
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
مردم منتظر کاهش قیمت سکه و طلا نباشند
ثبت نام ایران خودرو ویژه مادران از امروز ۳ مهر
نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا
اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح خودرو های فرسوده+ لینک اسامی برندگان/ نتایج طرح مادران کی اعلام می شود؟
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران فردا اعلام می‌شود
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران اعلام شد+ لینک اسامی برندگان
مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود
خبر مهم از صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان+ زمان افزایش حقوق
شبیخون شبانه همستر/ کاربران متقلب حذف شدند!
عربستان هدف نفت ۱۰۰ دلاری را کنار می‌گذارد
ثبت نام فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو+ جدول و شرایط
همه چیز درباره سامانه ثبت نام وام ازدواج ve.cbi.ir + مشاهده وضعیت ثبت نام
احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی صادر می‌شود؟
دامنه نوسان فردا شنبه ۲۴ شهریور چقدر خواهد بود؟
اعلام روش ثبت‌نام در سامانه جدید وام قرض‌الحسنه ازدواج
سوال اصلی ما از فرزین در رابطه با وام ازدواج است
روایتی مستند از استقراض روزانه بانک آینده از بانک مرکزی
شاهسون‌ها در «دشت مغان» چه کردند؟
مطالبات گندم‌کاران و برنامه مجلس برای آنان
وعده‌های اقتصادی مسعود پزشکیان
جزییات ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
تصمیم جدید دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
کارگران هم مشمول لایحه کاهش ساعت کاری می‌شوند
مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد/ میزان افزایش قیمت‌ها چقدر خواهد بود؟
ورشکستگی صندوق بازنشستگی کشور در بحران ناترازی
ثبت نام خودرو‌های سایپا از امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۳+جزئیات و شرایط ثبت نام
نهادهای اقتصادی مشمول تعطیلی پنجشنبه نمی‌شوند
آزادسازی واردات آیفون ۴ میلیارد دلار هزینه ارزی دارد
واریز ۴۰ همت از مانده مطالبات گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی
یارانه ۱۲۵۰ همتی سوخت در سال ۱۴۰۲
تاخیر ۴ روزه در واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
نتایج قرعه کشی ایران خودرو + اسامی برندگان با کد ملی
جزئیات واریز وجه برای برندگان ایران خودرو+ مهلت و جدول قیمت
تحقق خودکفایی با تولید ۱۵ میلیون تن گندم
بن‌بست تامین مالی نهضت ملی مسکن از بانک‌ها/ دولت روش جدید طراحی کند
رویه اولویت‌دهی به فیش‌های در صف تخصیص ارز خودکار شد
آغاز واریز بزرگ برای این بازنشستگان از امروز ۲۰ شهریور+ جزئیات
همتی: گره کور واردات خودرو باز شد
آیا نفت به قیمت جهانی به پالایشگاه‌ها فروخته می‌شود؟
توزیع توکن همستر انجام شد
بهره‌وری تخصیص منابع با ارتقای نظام اعتبارسنجی
وزیر نفت: برای حضور در بازار نفت و گاز تاجیکستان آماده‌ایم
الزام ۱۷ بانک به افزایش سرمایه ۵۱۸ همتی برای فرار از ورشکستگی
ضرورت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان و تشکیل زنجیره ارزش منطقه‌ای در دولت چهاردهم
اعلام اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو+ لینک اسامی برندگان
«کاتب» جایگزین «خودنویس» در بازار املاک می‌شود؟
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از پایان هفته
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
۹ اقدام برای «تسهیل تجارت» اقتصاد ایران
۶ ظرفیت همکاری اقتصادی ایران و عراق
پایداری تولید نفت صادراتی در مناطق نفت‌خیز جنوب
ضرورت تسریع در ساخت کریدور هند-ایران-ارمنستان
نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران‌ خودرو منتظر پاسخ ثبت‌ احوال
اشاعه اقتصاد رفاقتی، توسعه نابرابری اجتماعی
پیش بینی جدید اوپک از تقاضای نفت در ۲۰۵۰
ظرفیت بارگیری نفتکش‌ها در بندر صادراتی ماهشهر افزایش می‌یابد
چراغی که به تولید رواست به مسکن حرام است!
رشد درآمدهای نفتی کشور باوجود اتفاقات اخیر منطقه
تحولات تجاری جهان در آینه موقعیت ژئواکونومیک ایران
شیر کیلویی ۱۸ هزار تومان، لبنیات را ۲۵ تا ۳۰ درصد گران می‌کند
تراز سوخت خودرو، قاچاق و هزینه‌های آن
یارانه ۴۷۰ همتی دولت به گاز/ صنعت و نیروگاه بیشترین دریافت‌کنندگان گاز
افزایش صادرات گاز روسیه به چین و تغییر معادلات در بازار انرژی
واریز مطالبات گندمکاران از مرز ۱۶۰ همت گذشت
تذکر به دولت درباره اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
فرصت‌سوزی ۱.۲ میلیارد دلاری
جزئیات تازه از رسوب خودرو‌ها در گمرک منطقه ویژه بم
گزارش

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

سیگنال مثبت تورم شهریور به بانک مرکزی

تورم ماهانه در ادامه روند نزولی خود، در شهریور امسال به ۱.۷ درصد رسید که در صورت تکرار این رقم در ۶ ماه باقی‌مانده سال، تورم سالانه و نقطه به نقطه به کانال ۲۰ درصدیِ مد نظر بانک مرکزی خواهد رسید.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

قیمت‌های مسکن در منطقه یک تهران همچنان نجومی

با آن‌که مطابق آمار رسمی بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در منطقه یک تهران به ۱۷۹ میلیون تومان رسیده است اما در این منطقه برخی واحد‌های مسکونی با قیمت‌های نجومی بالاتر از این عدد در سکو‌های اینترنتی آگهی شده‌ است.

خبرنگار «اقتصاد معاصر» از بازار ارز گزارش می‌دهد

دلار ریخته و مشتری گریخته

بازار ارز غیررسمی مدتهاست مشتری درست و حسابی ندارد و یکی از آخرین انتخاب‌های مردم برای حفظ ارزش دارایی است، امروز دیگر خبری از صف‌های دلار مثل سال‌های 97 و 98 نیست، به گفته کارشناسان، ذخایر ارزی کشور به قدری مناسب است که تکانه‌های اقتصادی و سیاسی بر این بازار اثری ندارد و مردم هم در یکی دو سال اخیر کمتر سراغ این بازار آمده‌اند اما باید محلی مناسب برای...

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

بروز نشانه‌های تخلیه هیجان و آغاز تعادل در بورس

بهبود آمار‌ها در بورس در دو مولفه جمع‌شدن صف فروش نماد‌های بزرگ و شاخص‌ساز و همچنین افزایش حجم و ارزش معاملات در روز جاری، نشان از عزم بازار سرمایه برای تخلیه هیجانات و رسیدن به تعادل در کوتاه‌مدت دارد.

یادداشت و تحلیل

حسن حیدری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

آثار بلندمدت عدم تناسب دستمزد‌ها بر سرمایه‌های انسانی

شکل‌گیری سرمایه انسانی، فرآیندی بلندمدت و پرزحمت است و پیچیدگی‌های آن نسبت به سرمایه‌گذاری فیزیکی بسیار بیشتر است.

سهیل فضلی، پژوهشگر روابط بین‌الملل:

کریدور شمال-جنوب؛ برنده رقابت در رویای راه ابریشم جدید 

کریدور شمال-جنوب با توجه به جذابیت‌ها، ویژگی‌ها و دستاورد‌های متعددی که خواهد داشت، می‌تواند برگ برنده‌ای برای کشورمان در برابر کریدور شرق-غرب باشد.

حجت بین‌آبادی، پژوهشگر حوزه بودجه و بانکی

بودجه ۱۴۰۴؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم

رعایت چهار اصل ارتقای سرمایه اجتماعی با تاکید بر ارتباط صادقانه با مردم، قاعده‌گرایی و ایفای بدون‌ نقصان تعهدات، انجام اصلاحات مستمر با نگاه بلندمدت و حمایت از محرومان و توانمندسازی جامعه، به‌ عنوان اصول کلی حاکم بر لایحه بودجه در بخشنامه بودجه ۱۴۰۴ ذکر شده‌ است. 

حسن حسن‌خانی، کارشناس اقتصادی

۶ توصیه برای ایجاد ثبات ارزی در شرایط تحریمی

در دولت زمزمه‌هایی برای حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به بهانه «یکسان‌سازی نرخ ارز» به گوش می‌رسد، در حالی که در شرایط تحریم اقتصادی، ابزاری برای اجرای این سیاست وجود ندارد و تعدیل نرخ‌های سیاستی ارز با نرخ غیر رسمی نتیجه‌ای جز افتادن در تسلسل کاهش مستمر ارزش پول ملی در پی نخواهد داشت.

گفت وگو

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با «اقتصاد معاصر» پاسخ داد:

بانک مرکزی چرا در بازار ارز توافقی مداخله کرد؟

سید علی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی با تشریح مداخله بانک مرکزی در بازار ارز توافقی، افزایش صادرات نفتی را یکی از مزیت‌های این بازار معرفی کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

اتفاقات منطقه هیچ خللی در فروش نفت و ذخایر کالای اساسی ایجاد نمی‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه از نظر تأمین کالای اساسی، فروش نفت، تأمین نیازهای ارزی و غیره هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد، گفت: با توجه به ذخایر کافی ارزی کشور، اتفاقات منطقه هیچ اختلالی در ثبات بازار ایجاد نمی‌کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر» تشریح کرد:

۳ گام لازم برای ارتقای کیفیت خودرو داخلی؛ از بازار رقابتی تا ورود فناوری

مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه تحقیق و تفحص از خودروساز داخلی لازم است اما قرار نیست با تحقیق و تفحص وضعیت بازار خودرو و یا کیفیت آن بهتر شود، گفت: با ایجاد بازار رقابتی، کاهش تعرفه‌ واردات خودرو و ورود تکنولوژی، صنعت خودروسازی کشور به سمت ارتقای کیفیت و منطقی‌شدن قیمت‌ها گام برمی‌دارد و رضایت مردم در این صنعت افزایش می ‌یابد.

رییس بخش ذرت موسسه اصلاح و تهیه بذر و نهال در گفت‌وگوی تفصیلی با «اقتصاد معاصر» بررسی کرد:

ظرفیت‌ها و چالش‌های تولید «ذرت» در کشور

علی ماهرخ، رییس بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه‌ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال در گفت‌وگوی تفصیلی با «اقتصاد معاصر» تحلیلی کلان از شرایط ذرت دانه‌ای و ذرت علوفه‌ای کشور ارائه داد.