۱۰:۲۸ ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
مدیرعامل راه‌آهن در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

برنامه ساخت ۴۰۰ کیلومتر خط‌آهن برای اتصال مراکز بار/ 3 ماهه مجوز می‌دهیم

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در حال حاضر ۲۰۰۰ کیلومتر خطوط صنعتی و فرعی ریلی (مربوط به مراکز بار) متصل به شبکه ریلی داریم، ضمن آنکه در ۵ سال آینده باید ۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی دیگر در قالب خطوط آنتنی بسازیم. 
برنامه ساخت ۴۰۰ کیلومتر خط‌آهن برای اتصال مراکز بار/ 3 ماهه مجوز می‌دهیم
کد خبر:۷۷۹۱

جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد معاصر بیان کرد: مشکلی که در اتصال مراکز بار به شبکه ریلی وجود دارد، این است که در احداث خطوط ریلی، مراکز بار شناسایی می‌شود اما اتصال آنها به شبکه ریلی از طریق اعتبارات ملی، انجام نمی‌گردد. 

ذاکری همچنین بیان کرد: شرکت‌های صاحب بار هم در این حوزه ممکن است با بروکراسی اداری در حوزه راه‌آهن مواجه شوند و نسبت به اتصال به شبکه ریلی، اقدامی انجام نمی‌دهند. 

وی درباره تعداد خطوط صنعتی و فرعی ریلی اظهار کرد: در حال حاضر ۲۰۰۰ کیلومتر خطوط صنعتی و فرعی ریلی (مربوط به مراکز بار) متصل به شبکه ریلی داریم، ضمن آنکه در ۵ سال آینده باید ۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی دیگر در قالب خطوط آنتنی بسازیم. 

 

کد ویدیو

 

این مقام مسؤول افزود: طول خطوط ریلی آنتنی کوتاه اما بهره‌وری آن بالا و اثربخش است. 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهور اسلامی ایران گفت: از دو ماه گذشته دستور داده‌ایم تا برای احداث خطوط آنتنی و اتصال مراکز بار به شبکه ریلی، در صورت ارائه همه مدارک از سوی مراکز بار، صدور اخذ مجوز، سه ماهه باشد. اگر در این سه ماه با ارائه همه مدارک، مجوز از سوی مرکز مربوطه در شرکت راه‌آهن صادر نشود، مدیرعامل راه آهن، خود شخصا اقدام به صدور مجوز ساخت خطوط آنتنی برای متقاضیان حمل کالا می‌کند. 

ذاکری اضافه کرد: ساخت خطوط فرعی ریلی توسط متقاضی و با هزینه آنها انجام می‌شود و شرکت راه‌آهن مجوزها را صادر می‌کند. 

 

کد ویدیو

 

به گفته وی اگر در مدت زمان ۱۰ سال، میزان جابه‌جایی بار در آن خط ریلی احداث‌شده توسط بخش خصوصی، به حدی باشد که بازگشت سرمایه رخ دهد، خطوط احداث‌شده به دولت جمهوری اسلامی ایران و شبکه ریلی تعلق می‌گیرد و از آن پس، شرکت راه‌آهن تخفیف حمل بار برای آن بخش خصوصی در نظر خواهد گرفت.

ارسال نظرات