۰۶/آذر/۱۴۰۴ | ۱۵:۱۳
ادامه وضعیت قرمز هوای تهران برای پنجمین روز میدری: طرح محله‌محوری فرصتی تاریخی برای جهش مشارکت های مردمی است مصرف حدود ۳ میلیارد مترمکعب گاز در بخش خانگی در یک هفته نایب رییس اتاق بازرگانی: زمینه هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد زمان ثبت‌نام حج ۱۴۰۵ + جزییات طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا پنجشنبه ۶ آذر ۱۴۰۴ + جدول بانک‌های مرکزی و احتیاط در برابر هوش مصنوعی شکلات ایران کام کدام کشورها را شیرین می‌کند؟ وعده وزیر اقتصاد روی میز؛ دستورالعمل واحد ترخیص کالا هنوز ابلاغ نشده است تغییر مهم در شیوه پرداخت کالابرگ الکترونیک به یارانه‌بگیران+ جزییات روند مبادلات ایران و روسیه روبه افزایش است خبر جدید از نقل و انتقالات پرسپولیس انفجار وریا غفوری بعد از گل استقلال+ عکس قیمت جهانی طلا امروز ۶ آذر ۱۴۰۴ پزشکیان: اردبیل می تواند در عرصه اقتصاد ملی و منطقه ای نقش محوری ایفا کند مدارس تولید و مهارت برکت؛ طرحی برای پیوند آموزش با اشتغال در مناطق محروم نرخ تورم سالانه در آبان ماه ۴۰.۴ درصد شد وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۶ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۶ آذر ۱۴۰۴ شوک بزرگ به جیب بازنشستگان قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۶ آذر ۱۴۰۴ مرگ بوفون دروازه بان ایتالیا صحت دارد؟ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۵ آذر ۱۴۰۴ بیانیه سازمان هواپیمایی کشوری درباره خبر احداث فرودگاه در شهرستان دزپارت قیمت و شرایط فروش کیا اسپورتیج ۲۰۲۵ هرمس خودرو + مشخصات ترکیب احتمالی و ساعت بازی استقلال مقابل الوصل امارات بانک مرکزی: حد مجاز نسبت خالص دارایی‌های ثابت بانکی، حداکثر ۳۰ درصد است بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد قیمت روز گوشی ۵ آذر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا ویژه آذر ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت‌نام پنج راهکار برای خروج از بن‌بست اقتصادی ایران و پاکستان اعلام محدودیت‌های ترافیکی از ۵ تا ۸ آذرماه طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۵ آذر ۱۴۰۴ + جدول تصمیم جدید دامپزشکی:دام‌های سبک نیز در مقابل تب برفکی واکسینه می‌شوند هشدار افزایش آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن تهرانی به ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دلار و ارز امروز ۵ آذر ۱۴۰۴ میزان افزایش حقوق کارمندان در ۱۴۰۵ + نحوه محاسبه حقوق کارمندان و مبلغ افزایش ۴.۷ درصدی ناوگان هوایی فعال طی ۷ ماه امسال زمان واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی+جزئیات و مشمولان و مبلغ حمایت تشریح سازوکار وصول مالیات ۸ درصدی علی الحساب از اول دی ماه وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۵ آذر ۱۴۰۴ بیمه مرکزی: برای اجرای دقیق قانون «بیمه شخص ثالث» آمادگی کامل داریم ماجرای بیمه تکمیلی بازنشستگان به کجا رسید؟ جزئیات ۶ بخشنامه مالیاتی با عمر کمتر از ۱۱ روز قیمت جهانی نفت امروز ۵ آذر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۵ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۵ آذر ۱۴۰۴ سکوت وزارت صنعت و سردرگمی خریداران خودروهای وارداتی قیمت روز گوشی ۴ آذر ۱۴۰۴ امیدواری به خاموشی کامل آتش‌سوزی الیت معامله ۲۹۱ کیلوگرم شمش نقره در بورس کالا گزارش فروش ۹ دارایی دولتی به ارزش ۳۱ همت توسط سازمان خصوصی سازی آغاز پرداخت خسارت خودرو‌های آسیب‌دیده در جنگ ۱۲ روزه آتش هیرکانی به طول کامل مهار شد + جزئیات پیام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پدیده نوظهور پتروشیمی ایران؛ مدل ترکیبی ظهیر، «کرماشا» را از حصار تحریم‌ها به سه‌برابر سود رساند رکورد تاریخی سودآوری در «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» شکست ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به سوددهی رسید چرا عدالت در صنعت خودرو اجرا نمی‌شود؟ محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است دلیل افزایش قیمت محصولات ایران خودرو اعلام شد قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول تعویض رایگان قطعه بخاری خودرو‌های ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود انتقاد خودروسازان از "سختگیری استاندارد برای خودروهای تولید داخل" محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است زنجیره توزیع در صنعت خودرو شفاف نیست؛ سهم بالای مونتاژکاران در ارزبری هزینه‌های تاخیر ۱۷ ساله در خصوصی سازی ایران خودرو موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از سامانه‌های فیلترشکن واردات کالاهای اساسی بدون انتقال ارز جلسات کمیته مزد ۱۴۰۵ در آذرماه آغاز می‌شود نحوه فعالیت بانک ها در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی امروز ۴ آذر ۱۴۰۴+شرایط، قیمت‌ها و سایت ثبت نام ۵۳ درصد سهام آلومینای ایران واگذار می‌شود سازمان مالیاتی اخذ مالیات از تراکنش کارتخوان‌ها را رد کرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ آغاز اجرای کسرِ آنی مالیات از کارت‌خوان از اول دی‌ماه+ جزییات قیمت جهانی نفت امروز ۴ آذر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۴ آذر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی/ ورود سامانه بارشی جدید پرداخت آنی مالیات ارزش افزوده از طریق کارتخوان‌ها ایران کم‌بارش‌ترین پاییز ۵۸ سال اخیر را سپری می‌کند زمین برای ساخت مسکن هست اما اراده اجرا در وزارت راه دیده نمی‌شود بی‌نظم‌ترین شرکت هواپیمایی کدام است؟ سهمیه بنزین به کارت ملی منتقل شود یا کارت بانکی؟ آغاز واردات شکر از هفته آینده متقاضیان مسکن ملی بخوانند جزییات حذف ۴ صفر از پول ملی اعلام شد توانیر: ۷۰۰ هزار ماینر غیرمجاز در شبکه برق کشور فعال‌ است سخنگوی صنف جایگاه‌داران: تبخیر بنزین دو برابر استاندارد است رشد ۲.۸ درصدی تجارت خارجی غیرنفتی نسبت به سال گذشته لزوم پرهیز از درج اعداد غیرواقعی و غیرقابل تحقق در لایحه بودجه ۱۴۰۵ جنگ قیمتی برای خودروهای برقی در راه است احیای بورس از مسیر تعامل جهانی قیمت جهانی نفت امروز 1404/9/3 بحران بازار مسکن زیر سایه بانک‌ها قیمت برنج رسما اعلام شد صیدی: اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بازگشته است بنزین سوپر کشف قیمت شد موجودی سدها به یک‌سوم ظرفیت رسید قیمت جدید محصولات زامیاد منتشر شد+جدول آغاز واردات شکر از هفته آینده وضعیت بورس امروز ۲ آذر ۱۴۰۴ آغاز مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها شیوع بیماری تب برفکی عامل اصلی التهاب بازار لبنیات بنزین سوپر تحویل جایگاه‌داران می‌شود سقف انتشار اوراق بهادار ارزی، ۱۰ میلیارد دلار تصویب شد قیمت روز گوشی ۲ آذر ۱۴۰۴ ممنوعیت صادرات میلگرد به عراق تعرفه حق تمبر اوراق دولتی برای سال ۱۴۰۴ مشخص شد+ جدول آیین نامه مرتبط با پرداخت یارانه ها ابلاغ شد قیمت جدید سیمان اعلام شد+ جدول لیست قیمت جدید آپارتمان در شهر تهران ۲ آذر ۱۴۰۴ خبر مهم وزیر نفت برای دارندگان کارت سوخت جزییات لایحه افزایش حقوق بازنشستگان منتشر شد ۴۰ درصد ارزش معاملات خرد در اختیار ۴ صنعت روزی که بازار سرمایه صاحب قانون شد کاهش ۳۸ درصدی ورودی آب به سد‌ها در دوماهه نخست پاییز قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲ آذر ۱۴۰۴ مجوز واردات بدون انتقال ارز کالا‌های اساسی صادر شد چهار هدف اصلی دولت از لایحه افزایش حقوق بازنشستگان یک عرضه اولیه دیگر در فرابورس کشف قیمت شد پزشکیان قانون حذف چهار صفر از پول ملی را ابلاغ کرد کاهش کسری بودجه اولویت نخست دولت است پزشکیان‌: فرصت‌های جدید برای سرمایه‌گذاران در حال شکل گیری است سخنگوی دولت: عرضه بنزین سوپر وارداتی از فردا آغاز می شود ثبت نام سایپا ویژه آذر ۱۴۰۴+شرایط و لینک ثبت نام استیضاح وزیر راه در ۱۶ محور تقدیم هیات رئیسه مجلس شد نرخ سود بین‌بانکی درجا زد! «سرپرست معاونت رفاه و امور اقتصادی» منصوب شد مصوبه جدید شورای فقهی بانک مرکزی؛ پرداخت حقوق با وام مرابحه ممنوع شد قیمت روز گوشی ۱ آذر ۱۴۰۴ افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۵ مشخص شد | آیا حقوق کارمندان نزدیک به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد؟ جزئیات تازه از اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در سال ۱۴۰۵ هشدار مرکز اطلاعات مالی به مؤسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز افزایش حقوق سال ۱۴۰۵ کارمندان و بازنشستگان چقدر است؟ بنزین سوپر وارداتی از یک هفته تا یک ماه آینده در جایگاه‌ها عرضه می شود دریافت مالیات ارزش افزوده با نرخ 8 درصد از رستوران های زنجیره ای همایش سالانه بازار سرمایه با حضور رئیس جمهور آغاز شد رئیس سازمان برنامه و بودجه برای ارائه گزارش به کمیسیون بودجه می‌رود پایان زیست نفتی و فرصت بازآفرینی نقش ایران در نظم جدید جهانی/ نظام تصمیم گیری باید از بی‌تصمیمی خارج شود آغاز افتتاحیه دوازدهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی/ زمان بازآفرینی قدرت ایران فرا رسیده است وزیر اقتصاد به کمیسیون صنایع مجلس می‌رود وزیر نیرو به کمیسیون کشاورزی مجلس می‌رود تحریم با مذاکره رفع شدنی نیست/ «بازآفرینی قدرت» تنها راه پیش‌روی ایران در نظم نوین جهانی سقف ذخیره بنزین در کارت سوخت در سال ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۱ آذر ۱۴۰۴ رشد ۵۰ درصدی صادرات با راه‌اندازی تالار دوم ارزی قالیباف: احکام برنامه هفتم کاملا قابلیت اجرا دارد تشکیل کمیته ویژه برای ساماندهی نیرو‌های شرکتی/ ۴ هدف لایحه افزایش حقوق قیمت جدید پراید وانت در بازار صادرات ۳۲ میلیارد دلاری در ۷ ماه؛ تراز تجاری همچنان منفی بانک‌های دولتی ۵۴۵ هزار میلیارد ریال دارایی مازاد فروختند تأمین سوخت زمستانی فولاد و صنایع معدنی در دستور کار مدنی‌زاده: ستادهای توسعه منطقه‌ای وارد فاز عملیاتی شد افزایش میل کارمندان به بازنشستگی با لایحه جدید دولت حذف ۴۳۸ هزار نفر از فهرست یارانه نقدی در آبان افزایش قیمت حامل‌های انرژی راه‌ حل ناترازی نیست خودرو‌های برقی ۵۰ تا ۷۰ درصد آلایندگی کمتری دارند محور صعودی قیمت لبنیات و سقوط بازار تقاضا + جدول قیمت کالاهای اساسی قیمت خودرو امروز پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ + جدول وزیر کار: مسکن کارگری دغدغه رفاهی کارگران را کاهش می‌دهد صندوق‌های رمزارز در آستانه ورود به بورس تهران تدابیر گمرک برای کاهش توقف کالا در مبادی ورودی شرایط جدید بازنشستگی اعلام شد+ جزییات ثبت نام بهمن موتور با تحویل فوری امروز ۲۸ آبان ۱۴۰۴+ قیمت قطعی+ شرایط و لینک ثبت نام قیمت روز گوشی ۲۸ آبان ۱۴۰۴ متقاضیان وام ازدواج بخوانند/ رقم پرداختی تسهیلات تغییر کرد معرفی شماره تماس ۳ مرجع پاسخگویی حوزه یارانه‌ها گمرک: صمت مسئول محاسبه سقف مجاز صادرات است ردیف تعرفه خودروهای وارداتی از مجوز بهینه سازی مصارف ارزی استثنا شود واریز فوق‌العاده خاص به کارمندان تعیین تکلیف شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ قیمت بنزین سوپر در بورس مشخص شد برندگان مرحله ششم پیش‌فروش مشخص شدند زمان عرضه اولیه داترا + مبلغ نقدینگی افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات لبنی توقیف ۱۵۰۶ پرونده اوراق بهادار در یک ماه قیمت انواع تلویزیون امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۷ آبان۱۴۰۴ کیوی ایران بازارهای هند و اوراسیا را فتح کرد آزادسازی قیمت آرد و اجرای «طرح نان نو» راه نجات صنعت نان ابلاغ حذف عوارض آب مجازی از ۵ محصول آب‌بر کشاورزی قیمت روز گوشی ۲۶ آبان ۱۴۰۴ آغاز پیش‌فروش رسمی سکه با قیمت‌گذاری حراجی+ جزییات قیمت میوه و سبزیجات امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ بدهی ارزی دولت به واردکنندگان برنج ۱۲ ماهه شد زمان حراج اصلی پیش‌فروش سکه + جزییات دستورالعمل اجرایی مدیریت مگس بنه زعفران ابلاغ شد نقش صندوق ضمانت سپرده‌ها در مدیریت دارایی بانک آینده بانک مرکزی پس از آینده، سراغ موسسه ملل رفت پشتبانی امور دام توزیع‌کننده انحصاری نهاده دام شد عدالت در توزیع یارانه‌ها بازنگری می‌شود طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۹:۴۹ ۱۴۰۳/۰۹/۰۹

چرا دولت ها نتوانستند از بخش صنعت حمایت کنند؟

از سال ۸۶ به این سو رشد ارزش افزوده بخش صنعت از رشد اقتصادی کشور پایین‌تر بوده است که این موضوع می‌تواند یک اخطار به سیاست‌گذاران در خصوص تضعیف بلندمدت بخش صنعت در صورت تداوم این موضوع باشد.
چرا دولت ها نتوانستند از بخش صنعت حمایت کنند؟
کد خبر:۹۲۷۸

به گزارش اقتصاد معاصر؛ بخش صنعت اهمیت ویژهای در فرایند توسعه کشورها دارد. در جریان تبدیل اقتصاد سنتی مبتنی بر یک بخش کشاورزی با بهره وری پایین به یک اقتصاد روبه رشد با بهره وری بالا، بخش صنعت نقشی اساسی داشته است و این مهم در تاریخ توسعه اقتصادی بسیاری از کشورهای موفق ازجمله انگلستان، آمریکا، ژاپن، آلمان، کره جنوبی و اخیراً چین، ترکیه، برزیل و آفریقای جنوبی نیز به صورت بارزی دیده می‌شود. اگرچه در مراحل بعدی توسعه، سهم بخش صنعت از اقتصادهای صنعتی کاهش یافته است و در مقابل بخش خدمات اهمیت بیشتری پیدا کرده، اما به هر حال بخش صنعت همچنان نقشی راهبردی در اقتصاد این کشورها دارد و بخش خدمات در این کشورها نیز خود وابستگی و ارتباطات بسیار زیادی با بخش صنعت آنها دارد.

در ایران بخش صنعت همواره مورد توجه سیاست‌گذاران اقتصادی کشور بوده و تأکید زیادی بر فعالیت‌های تولیدی و صنعتی صورت گرفته است. اهمیت توجه به بخش صنعت را می‌توان در ابلاغ «سیاست‌های کلی نظام در بخش صنعت» مصوب سال ۱۳۹۱ و در قوانین برنامه دنبال کرد. نظر به اهمیت بخش صنعت در سیاستگذاری کلان کشور، همه ساله احکام و تبصره‌های مختلفی با هدف حمایت از این بخش در قوانین بودجه سالیانه تصویب می‌شود. با این حال، پرسش مهم کارشناسی که برای امر سیاستگذاری اهمیت دارد این است که این سیاست‌ها تا چه میزان اثربخش بوده و آیا این سیاست‌ها در سطح اجرا نیز موفق بوده یا خیر.

عملکرد کلان بخش صنعت

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی ضمن بررسی وضعیت بخش صنعت آورده است: در سال ۱۴۰۲ بخش صنعت ایران سهمی بالغ بر ۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. با توجه به اهمیت و نقش صنعت در رشد و توسعه اقتصاد کشور، ایجاد بستر و زیرساخت‌های لازم و کافی از منظر سیاست‌های حوزه کلان کمک شایانی به رشد و توسعه این بخش می‌کند.

همانطور که از شکل زیر مشخص اسشت رشد ارزش افزوده بخش صنعت تقریباً هماهنگ با رشد اقتصادی افت و خیزهایی را داشته است. نکته مهم این است که بخش صنعت در سال‌هایی که فشار تحریم‌های ظالمانه به یکباره بر این بخش وارد شده است ازجمله سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ و همچنین سال ۱۳۹۷ افت بیشتری نسبت به کل اقتصاد ایران داشته است که نشان می‌دهد این بخش حساسیت بیشتری نسبت به فشار ناشی از شرایط خاص کشور داشته است.

همچنین در جدول زیر مقایسه رشد ارزش افزوده بخش صنعت در دوره‌های مختلف پنج ساله نشان داده شده است. مطابق آمار جدول، ارزش افزوده این بخش از میانه دهه ۱۳۸۰ تا میانه دهه ۱۳۹۰ از رشد منفی برخوردار بوده است که البته رشد منفی سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ عمدتاً تحت تأثیر رشد منفی ۲۷ درصدی در سال ۱۳۹۰ و در پی تحریم‌های ظالمانه اقتصادی بوده است.

مقایسه وضعیت متوسط رشد ارزش افزوده بخش صنعت با رشد اقتصادی در کشور نشان می‌دهد که عمدتاً رشد ارزش افزوده بخش صنعت از رشد اقتصادی کشور پایین‌تر بوده است که این موضوع می‌تواند یک اخطار به سیاست‌گذاران در خصوص تضعیف بلندمدت بخش صنعت در صورت تداوم این موضوع باشد. البته باید تأکید کرد که بخش صنعت از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تقریباً مشابه با رشد بخش غیر نفتی اقتصاد ایران رشد کرده است و توانسته تا حدی خود را بازیابی کند اما به عنوان مثال در مقایسه با بخش خدمات و همچنین بخش نفت همچنان بخش صنعت در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد. اگر چه بخش صنعت در مقایسه با بخش ساختمان و همچنین بخش کشاورزی از ثبات بالاتری برخوردار بوده است، اما به طور کلی این بخش رشدی کند را تجربه می‌کند که می‌تواند خود را در از دست دادن سهم از اقتصاد ایران نشان دهد.

در شکل زیر نیز روند تغییرات سهم بخش‌های اقتصادی از کل اقتصاد ایران نشان داده شده است. همانطور که مشهود است سهم بخش صنعت از اقتصاد ایران در یک دوره بلندمدت حدود ۱۵ درصد بوده است، اما از سال ۱۳۹۸ شاهد افزایش سهم بخش صنعت بوده ایم که می‌تواند به دلیل کاهش سهم بخش خدمات به دلیل آثار منفی کرونا باشد.

دلایل عدم تحقق احکام حمایتی از بخش صنعت در قوانین بودجه کشور

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش به بررسی قوانین حمایتی از بخش صنعت به ویژه در ۵ سال اخیر پرداخته که متأسفانه در مرحله اجرا، بسیاری از بندها و تبصره‌ها یا به کلی اجرا نشده اند یا به صورت ناقص اجرا شده اند. بررسی محتوای گزارش‌های نظارتی مجلس شورای اسلامی از جمله گزارش‌های تفریغ بودجه نشان می‌دهد که عدم اجرای این موارد یا اجرای ناقص می‌تواند به دلایل زیر باشد:

۱- بوروکراسی پیچیده دستگاه‌های دولتی و ناهماهنگی دستگاه‌ها به ویژه در موضوع‌هایی که نیازمند هماهنگی چند دستگاه با هم است. عدم تأمین منابع مالی به رغم تصویب در قانون به دلایل کلان از جمله کسری بودجه مزمن دولت و لزوم تأمین مصارف با ضرورت بیشتر، به عنوان نمونه طی سال‌های اخیر کمبود منابع مالی و دشواری تأمین مالی از بانک یکی از چالشهای اصلی واحدهای تولیدی و فعالان بخش صنعت کشور بوده است. از این رو از سال ۱۳۹۷ الی ۱۴۰۲ منابع مالی مشخصی در قالب تبصره ۱۸ در قوانین بودجه کشور به اجرای برنامه‌های ایجاد اشتغال و رونق تولید تخصیص داده شد اما بررسی عملکرد این حکم در سال‌های مختلف برگرفته از گزارش‌های تفریغ بودجه حاکی از آن است که در برخی از سال‌ها عملکردی نداشته و در برخی سال‌ها پرداختی به بخش صنعت حدود ۳۰ درصد است.

۲- نیاز به تصویب آئین نامه، دستورالعمل و شیوه نامه برای برخی از احکام قانون بودجه و طولانی شدن این فرایند به دلیل بوروکراسی پیچیده یا اختلاف در تفسیر قانون.

۳- در برخی از موارد عدم توجه به زمینه اصلی مشکلات مربوط به بخش صنعت و کارآفرینان و سرمایه گذاران در تصویب احکام مربوطه در قانون بودجه سبب شده برخی از این احکام اجرایی نشوند. به عنوان نمونه در برخی از موارد بخش خصوصی و تعاونی تمایلی به سرمایه گذاری نداشته است که علت آن لزوماً مشکلات تأمین مالی نیست و به این دلیل تأمین منابع از سوی دولت نیز نتوانسته است سبب مشارکت آنها در طرح‌های صنعتی و معدنی شود.

۴- در نهایت وجود مشکلات زمینهای در فضای کلی اقتصاد کشور سبب شده است تا بسیاری از این طرح‌ها حتی در صورت اجرا نیز نتواند زمینه ساز ایجاد تحرک جدی در بخش صنعت کشور شود مشکلاتی مانند وجود شرایط خاص کشور مشکلات ارزی، فضای کسب و کار و تأمین انرژی دخالت دولت در قیمت گذاری محصولات صنعتی و مانند آن سبب ایجاد فضایی می‌شود که این تبصره‌ها و بندهای حمایتی عملاً تأثیر چشمگیری نداشته باشد.

آسیب شناسی دلایل عدم تحقق احکام حمایتی از بخش صنعت در قوانین بودجه

همان طور که در بخش‌های قبل بیان شد، اکثر تبصره‌ها و بندهای حمایتی که مخاطب آن بخش صنعت کشور بوده است، یا اجرا نشده یا اینکه به صورت ناقص اجرا شده است. سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که چرا با وجود تأکید بر حمایت از بخش صنعت و توجه به این بخش از اسناد بالادستی گرفته تا قوانین بودجه سالیانه، بندها و تبصره‌هایی که با هدف حمایت از این بخش و رشد این بخش تدوین شده است، اجرا نشده یا به طور ناقص اجرا می‌شود؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان به سه سطح از دلایل اشاره کرد:

سطح کلان

در سطح کلان اقتصاد ایران طی ۱۳ سال گذشته با فشارهای سنگینی از ناحیه تحریم‌های ظالمانه اقتصادی، شوک ناشی از کرونا و مشکلات مشابه با آن روبه‌رو بوده است این مشکلات سبب شده بخش صنعت آسیب بسیار زیادی ببیند همان طور که نتایج گزارش نشان می‌دهد افت ارزش افزوده در بخش صنعت نسبت به کل اقتصاد ایران در مواقع بروز شوک‌های تحریمی بسیار بیشتر بوده و لذا این بخش از این شرایط آسیب بیشتری دیده است. در این شرایط سیاست‌های حمایتی که در قالب بندهای بودجه‌ای طراحی می‌شود، در مقایسه با آسیب وارده به این بخش کافی نیست.

فضای کسب و کار در ایران طی یک دهه گذشته برای سرمایه گذاری مناسب نبوده است انواع مقررات پیچیده از مقررات ارزی تا مقررات مربوط به تجارت خارجی و دخالت در قیمت گذاری ریسک‌های مختلف اقتصاد ایران و نوسان‌های شدید نرخ ارز و قیمت مواد اولیه و امثال آن فضای نامناسبی را برای سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری در بخش صنعت که نسبت به سرمایه گذاری در بازارهای موازی دیر بازده تر است، ایجاد کرده است. در چنین شرایطی، سیاست‌های حمایتی چه در قالب قوانین بودجه و چه در قالب سایر قوانین و مقررات کشور نمی‌تواند ریسک‌ها و مشکلات ناشی از این شرایط را بر اقتصاد کشور جبران کند.

سطح سیاستگذاری

بخشی از دلایل ناموفق بودن سیاست‌های حمایتی نیز به فرایند تدوین این سیاست‌ها باز می‌گردد. در بسیاری از موارد اصولاً به تدوین قانون مشخصی برای حمایت از تولید نیازی نیست بلکه باید مشکلات در سطح اجرا رفع شود. در برخی از موارد نیز سیاست‌گذاران شناخت کافی از مسائل بخش صنعت ندارند و لذا در تدوین سیاست‌ها مسئله مورد نظر به درستی مخاطب قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال، مسئله تأمین مالی در اقتصاد کشور همواره جدی است اما در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات بخش بانکی کشور و نیز کمبود منابع نظام بانکی کشور جدی تر نیز شده است همچنین به دلیل کسری بودجه مزمن دولت نیز توان تزریق منابع بودجه‌ای بیش از مقادیر جاری در این امر ندارد. در این شرایط منابع محدودی که برای تسهیل تأمین مالی بخش صنعت به صورت یارانه سود و وجوه اداره شده در نظر گرفته می‌شود به هیچ عنوان تکافوی حمایت کافی را از این بخش نمی‌دهد. شاید راه حل مناسب در این زمینه اصلاح نظام بانکی است اما به طور معمول در قالب تبصره‌های بودجه منابعی برای تأمین یارانه نرخ سود یا وجوه اداره شده در نظر گرفته می‌شود که یا تأمین نمی‌شود یا اینکه در گرداب مشکلات نظام بانکی با طولانی شدن دسترسی به این منابع، عملاً کارایی خود را از دست می‌دهد. در بسیاری از موارد منابع مالی در نظر گرفته شده در قوانین بودجه محقق نمی‌شود و لذا دولت مجبور است منابع خود را صرف اموری ضروری‌تر و روزمره کند و بنابراین اجرای این احکام کنار گذاشته می‌شود.

سطح اجرا

در بسیاری از موارد قانونگذاری‌های مناسبی صورت گرفته است اما به دلیل ناهماهنگی در سطح دستگاه‌های اجرایی، تفاسیر متفاوت از یک متن قانونی مشخص یا در گیر بودن دستگاه اجرایی هدف در امور روزمره خود به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت با طیف وسیعی از مأموریت از بازرگانی و معدن تا امور صنعتی یا این سیاست اجرا نمی‌شود یا اینکه به صورت ناقص یا به صورتی اجرا می‌شود که با آنچه که هدف قانونگذاران بوده است فاصله زیادی دارد نمونه این موضوع در بخش قبل در خصوص سرنوشت تبصره ۱۸» بودجه که با هدف ایجاد جهش و رشد در تولید و تأمین مالی آن تدوین شده بود ملاحظه شد در بسیاری از موارد بررسی گزارش‌های نظارتی نشان می‌دهد که اجرای یک سیاست حمایتی برای یک سال مشخص در نهایت به تدوین آئین نامه یا توافق نامه بین دو دستگاه ختم می‌شود و با تغییراتی که در قانون بودجه سال بعد صورت می‌گیرد اجرای این آئین نامه نیز عملاً کنار گذاشته می‌شود. در مجموع به نظر می‌رسد تعارض بین کارکردهای دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی ضعف در نظام پایش برنامه‌ها فقدان استراتژی توسعه صنعتی ضعف اسناد آمایش سرزمین و عدم التزام به آن فقدان نهادهای کار آمد و نوین تأمین مالی تولید فقدان سازمان متولی توسعه در کشور به عنوان مهمترین کاستی‌های این سیاست‌های بودجه‌ای در جهت دستیابی به کارایی لازم برای رونق تولید و اشتغال مطرح است. یکی از ابزارهای بودجه‌ای متداول در سیاستگذاری اقتصادی و سیاستگذاری صنعتی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای طرح‌های عمرانی است. این اعتبارات عمدتاً برای ایجاد زیرساخت‌ها یا طرح‌های صنعتی با هدف ایجاد و توسعه ظرفیت‌های تولیدی تعریف می‌شود و هدف اصلی آنها توانمندسازی تولید صنعتی در افق بلندمدت است. از این رو این طرح‌ها در بودجه عمومی کل کشور به طور عام و بخش صنعت به طور خاص اهمیتی راهبردی دارد بررسی‌ها در این گزارش نشان می‌دهد اکثر طرح‌های تعریف شده یا با هدف ایجاد زیر ساخت مرتبط با

بخش صنعت یا با هدف ایجاد یا توسعه ظرفیت‌های تولیدی بوده است. بنابراین اهداف تعریف شده طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مرتبط با بخش صنعت در قوانین بودجه ایران نیز بلندمدت و راهبردی بوده است و از این نظر این طرح‌ها اهمیتی راهبردی دارد. اما در این زمینه برخی نکات مطرح است.

نکته اول این است که بسیاری از این طرح‌ها سابقه طولانی و بعضاً چند دهه‌ای دارد. این موضوع در خصوص برخی از طرح‌ها، استمرار یک سیاست بلند مدت را نشان می‌دهد مثلاً طرح‌های کمک به نوسازی صنایع که موضوعی قابل قبول و مهم است، اما در خصوص برخی از طرح‌ها به ویژه طرح‌های ایجاد زیر ساخت این یک نقطه ضعف است چراکه طولانی شدن ایجاد زیرساخت‌ها سبب می‌شود زیر ساخت ایجاد

شده در زمان مناسب به چرخه فعالیت اقتصادی وارد نشود ضمن اینکه در این مدت بار مالی خود را نیز به بودجه تحمیل کرده است. نکته دوم که با نکته اول نیز ارتباط دارد این است که تخصیص بودجه و عملکرد منابع به طرح‌های تملک دارایی با مبلغ بودجه مورد نیاز برای آنها تطابق کمی دارد که این خود سبب طولانی شدن مدت زمان اجرای طرح و تأثیر نامطلوب آن می‌شود که در نکته قبلی به آن اشاره شد. این وضعیت در میان مدت و بلندمدت این وضعیت سبب از دست رفتن جایگاه کشور در رقابت بین‌المللی می‌شود که تبعات آن را باید از یک نگاه راهبردی و بلند مدت بررسی کرد.

پیشنهادهای مرکز پژوهش‌ها برای بهبود شرایط

بررسی اسناد بالادستی کشور در خصوص بخش صنعت از جمله «سیاست‌های کلی نظام در بخش صنعت» و «سیاست‌های کلی تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی» حاکی از آن است که حمایت از بخش صنعت و افزایش سهم صنعت از اقتصاد، ارتقای رقابت پذیری بخش صنعت، تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد توازن منطقه‌ای از اهداف مورد تأکید این استاد است. به عبارتی در سطح راهبردی در کشور، بخش صنعت همواره مورد توجه بوده است و حتی در سطح سیاستگذاری میان مدت نیز این تأکید در قالب قوانین برنامه‌های پنج ساله نمود یافته است. این تأکیدات سبب شده است که بخش صنعت در قوانین بودجه سنواتی نیز مورد توجه قرار گیرد و بخشی از احکام و تبصره‌های قوانین بودجه کشور به این بخش و نحوه حمایت از آن بپردازد. نتایج این گزارش پیرامون ارزیابی عملکرد احکام قوانین بودجه مرتبط با بخش صنعت در پنج سال اخیر (۱۴۰۲ - ۱۳۹۸) حاکی از آن است که اگر چه احکام بودجه‌ای هم پوشانی مناسبی با اهداف اسناد بالادستی در بخش صنعت دارد، ولی بسیاری از بندها و تبصره‌ها یا به کلی اجرا نشده یا به صورت ناقص اجرا شده است عدم تأمین مالی به رغم تصویب در قانون طولانی شدن فرایند اجرا به دلیل بوروکراسی پیچیده یا اختلاف در تفسیر قانون عدم توجه به زمینه اصلی مشکلات مربوط به بخش صنعت و وجود مشکلات زمینه‌ای در فضای کلی اقتصاد کشور سبب شده است تا بسیاری از این احکام حتی در صورت اجرا نیز نتواند زمینه ساز ایجاد تحرک جدی در بخش صنعت کشور شود به منظور بهبود شرایط موجود پیشنهادهای ذیل قابل بررسی است.

پیشنهادهای سیاستی

با توجه به موارد مطرح شده پیشنهادهای زیر در این زمینه قابل طرح است:

۱- تجمیع بندهای حمایتی بودجه‌ای و تبدیل آنها به احکام دائمی در قالب راهبرد توسعه بخش صنعت: پیشنهاد می‌شود سیاست‌گذاران اعم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت که در تدوین سیاست‌های حمایتی مشارکت دارند سیاست‌های که ماهیت دائمی دارد را در قالب قوانین دائمی از جمله برنامه‌های پنج ساله توسعه) به صورت منسجم تدوین کنند تا هم انسجام قانون بودجه حفظ شود و هم الزام به اجرای برنامه‌های توسعه کشور افزایش یابد.

۲. بازبینی مأموریت سازمان‌های مهم مرتبط با بخش صنعت از جمله سازمان‌های توسعه‌ای: بسیاری از بندها و تبصره‌هایی که در قوانین بودجه سالیانه با هدف حمایت تدوین می‌شود با باز بینی و اصلاح مأموریت سازمان‌های مهم توسعه‌ای از ایدرو و ایمیدرو گرفته تا بانک توسعه صادرات و بانک صنعت و معدن به صورت دائمی قابل انجام است و نیازی به تدوین هر ساله آنها در قوانین نیست به عنوان مثال تقویت سرمایه بانک صنعت و معدن و تسهیل تأمین مالی از طریق آن می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات تأمین مالی بخش صنعت را حل کند لذا تمرکز بر اصلاحات ساختاری این سازمان‌ها و رفع موانع اجرای سیاست‌های توسعه‌ای این سازمان‌ها اثر بخشی بیشتری خواهد داشت.

۳. تقویت نقش نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی: در بسیاری از موارد تأکید بر نظارت بر اجرای قوانین مصوب از جمله قانون بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی می‌تواند اثر بخشی سیاست‌های حمایتی را افزایش دهد. از مصادیق این رویکرد نظارت بر اجرای بند «ج» ماده (۴۸) قانون برنامه هفتم پیشرفت به منظور ارتقای جایگاه صنایع کوچک و خوشه‌های صنعتی در رشد اقتصادی به ویژه جز «۳» آن در خصوص تأمین منابع صندوق حمایت از سرمایه گذاری صنایع کوچک و بند «ج» قانون برنامه هفتم پیشرفت ناظر بر تأمین مالی سازمان‌های توسعه‌ای از مسیر قوانین بودجه سنواتی است. در صورت نظارت صحیح بر اجرای قوانین موجود اثر بخشی این قوانین نیز افزایش می‌یابد./مهر

برچسب‌ها:
صنعت دولت