۰۵/دی/۱۴۰۴ | ۱۶:۲۵
جزئیات ثبت نام کنکور فرهنگیان ۱۴۰۵ / کنکور فرهنگیان ۱۴۰۵ چه زمانی است؟ درخواست جدید تاسیس شرکت هواپیمایی تا اطلاع ثانوی پذیرش نمی شود جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز چهارشنبه ۳ دی۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ سهم بیمه محصولات کشاورزی باوجود الزام بیمه گندم‌زارهای کشور تغییر نکرد ثبت نام سایپا ویژه خودرو‌های فرسوده دی ۱۴۰۴ | شرایط و سایت ثبت نام سایپا پورمحمدی: بودجه ۱۴۰۵ با رویکرد کنترل تورم و کوچک‌سازی دولت تنظیم شد حواله ارز سریع و مطمئن؛ چگونه در شرایط محدودیت بانکی پول را بدون دردسر به خارج منتقل کنیم؟ میزان افزایش حقوق کارمندان در ۱۴۰۵ + حداقل حقوق و مبلغ وزیر نفت: توسعه میدان آزادگان با رویکرد یکپارچه تسریع می‌شود نرخ صدور و تمدید پروانه کار اتباع خارجی مشخص شد میدری: عدالت شغلی نقطه شروع خلق ثروت است وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۳ دی ۱۴۰۴ جزئیات ۳ منبع جدید پرداخت یارانه در لایحه بودجه ۱۴۰۵ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ + جدول وام ۴۰۰ میلیونی ودیعه مسکن برای این افراد تصمیم بنزینی جدید دولت در سال ۱۴۰۵ قیمت واقعی گوشت اعلام شد ۳۳ استاندارد شغلی ویژه افراد دارای معلولیت تصویب و ابلاغ شد قیمت روز گوشی ۳ دی ۱۴۰۴ تعداد یارانه‌بگیران تغییر کرد نرخ سوخت هواپیما در سال ۱۴۰۵ قیمت دلار و ارز امروز ۳ دی ۱۴۰۴ شرق کشور به ۲ نیروگاه بادی جدید مجهز می شود ۵۰ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و بهینه‌سازی نیروگاه‌ها آغاز شد لغو تماس‌های تبلیغاتی با شماره‌گیری عدد ۱۱ جهش ۵۰ درصدی درآمد‌های مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۵ ساعت دیدار استقلال و المحرق امروز ۳ دی ۱۴۰۴ + ترکیب احتمالی استقلال سایه سنگین افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان دولت بر معیشت کارگران ساعت کاری جدید ساتنا و چکاوک اعلام شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۳ دی ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۳ دی ۱۴۰۴ ارز چند نرخی استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای را ترویج می‌دهد نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران امروز ۲ دی ۱۴۰۴+ اسامی برندگان ایران خودرو جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ اتاق بازرگانی؛ متهم ردیف اول سوء استفاده از کارت‌های اجاره‌ای ابهام در سابقه واردات تلفن همراه واردکنندگان ادعای فاسد شدن یا ریختن برنج در دریا واقعیت ندارد اختصاص ۲.۵ میلیارد دلار برای ارائه کالابرگ به شیوه جدید در ۳ ماهه پایان سال پیشنهاد جنجالی استقلالی‌ها به رامین رضاییان قیمت روز گوشی ۲ دی ۱۴۰۴ ابلاغ نحوه شمول سفر تشویقی دوم برای شناور‌های فعال در گمرک ۳ استان جزئیات تازه از اصلاح ساختار وزارت راه غضنفری: امکان پیش‌فروش و معاملات آتی برق تجدیدپذیر فراهم شد بودجه ۱۴۰۵ با «ریال جدید» به مجلس می‌رود قیمت جدید محصولات ایران خودرو در دی ماه+ جدول بانک کشاورزی ۵۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد آخرین وضعیت تعطیلی مدارس تهران فردا چهارشنبه ۳ دی طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ + جدول چه کسانی می‌توانند خودرو شخصی خود را به ایران بیاورند؟ نرخ عوارض ۳ آزادراه افزایش یافت زمان واریز سود سهام عدالت+ جزییات و مبلغ قیمت جدید دام‌زنده ۲ دی‌ماه ۱۴۰۴ اعلام شد قیمت جدید وانت آریسان اعلام شد پرداخت مستقیم حقوق نیروهای شرکتی در حال نهایی شدن است قیمت دلار و ارز امروز ۲ دی ۱۴۰۴ نماینده مردم سیستان: تقویت بانک کشاورزی، زمینه ساز افزایش تاب آوری اقتصادی است علی آبادی: افزایش بهره‌وری آب در دستور کار قرار گرفت افزایش ۳۰ درصدی نرخ توزین کالا‌های گمرکی با ابلاغ هیات عالی نظارت قیمت جهانی طلا امروز ۲ دی ۱۴۰۴ اخبار جدید از افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان + جزییات تفکیک پرداخت حقوق وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲ دی ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۲ دی ۱۴۰۴ ورود سامانه جدید بارشی از امشب به کشور وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱ دی ۱۴۰۴ چهارشنبه حراج سکه‌های ۱۴۰۴ برگزار می‌شود وزیر اقتصاد: جزییات برنامه حمایتی دولت از بازار سرمایه اعلام می‌شود ‌حجم و ارزش معاملات روزانه شمش نقره رکورد زد ضوابط جدید تسهیلات مسکن اعلام شد تقسیم‌بندی جدید مشترکان گاز؛ عدالت مصرف در ۱۳۰۰ شهر مداخله مستمر و سنگین بانک مرکزی در بازار اسکناس ارز تردد بیش از هفت میلیون زائر و مسافر از مرز مهران رقم آخرین حقوق بازنشستگان تغییر کرد انتظار برای واردات خودرو ۹ ماهه شد لیست قیمت خرید آپارتمان در غرب تهران+ جدول ۱۰۰ هزار ثبت سفارش خودرو در انتظار تخصیص ارز بانک مرکزی قیمت روز گوشی ۱ دی ۱۴۰۴ پیشنهاد افزایش نرخ خوراک برای پتروشیمی های متخلف اعلام شرایط فروش ETF پالایشی و سهام سه بانک بورسی ۱۰ قلم کالا به فهرست کالاهای قابل ورود با رویه کولبری اضافه شد پرداخت ۲۰۱ همت وام ازدواج و فرزندآوری به بیش از ۹۰۰ هزار نفر گمرک آپرین برای ترخیص خودرو مجاز شد عرضه محصولات فورس و امپاور در بورس کالا اعلام زمان آغاز ثبت سفارش تکمیلی واردات گوشت آغاز فاز چهارم محاسبه الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده / صورت‌حساب کاغذی رسماً حذف شد بانک مرکزی شرط جدید برای حساب‌های بانکی تعیین کرد قیمت جهانی نفت امروز ۱ دی ۱۴۰۴ برنج وارداتی با ارز ۱۰۷ هزار تومانی به کشور وارد شد یارانه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد گزارش هواشناسی امروز ۱ دی ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱ دی ۱۴۰۴ وزارت جهاد کشاورزی ریختن برنج به دریا را تکذیب کرد آغاز قیمت‌گذاری شرکت ایران‌مال توسط جامع‌ترین هیأت کارشناسی رفع فیلتر تلگرام تکذیب شد مرحله پایانی معوقات متناسب‌سازی1403 حقوق بازنشستگان کشوری پرداخت شد بورس در نقطه حساس/ رشد واقعی است یا هیجانی؟ تشدید سامانه بارشی در ۴ استان؛ پایان بارش‌ها در اغلب نقاط کشور از فردا افزایش سهم کارت سوخت شخصی در سوختگیری تا ۷۴ درصد بیش از ۹۰ درصد خاویار تولیدی کشور صادر می‌شود هشدار سطح زرد هواشناسی برای تهران وزرای نفت و اقتصاد در کمیسیون عمران مجلس حاضر می‌شوند موانع گمرکی و نظارتی مانع بهره‌گیری ایران از ترانزیت چین ـ اروپا است دولت اراده ای برای اجرای مصوبه مولدسازی دارایی ها ندارد ساعت کاری میادین میوه و تره‌بار برای شب یلدا تغییر کرد افزایش تعرفه‌ گاز در راه است؟ نقره باز هم رکورد زد وضعیت بورس امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۴ قیمت جدید مرغ و تخم‌مرغ در بازار میوه شب یلدا با قیمت متعادل عرضه می شود جاده چالوس بسته شد صادق: کریدورهای ترانزیتی محور تبدیل ایران به هاب لجستیک است سیب‌زمینی و پیاز به میزان کافی ذخیره‌سازی شده است بانک مرکزی: تعیین سهمیه واردات از محل صادرات نباید مانع بازگشت ارز شود اعتماد به بازار سرمایه بازگشته است نرخ جدید اجاره آپارتمان در تهران قیمت روز گوشی ۲۹ آذر ۱۴۰۴ عرضه حامل‌های انرژی در بورس انرژی بودجه ۱۴۰۵ با کسری صفر بسته شد قیمت جهانی نفت امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۴ ۵۳ قلم کالای اساسی مشمول واردات بدون انتقال ارز شد صدور کارت بازرگانی اجاره‌ای در سال ۱۴۰۳ چهار برابر ۱۰ سال اخیر انتقال دانش و تجربه مهندسان کروز به دانشجویان فاز دوم اصلاحات ساختاری ناظر بر استانی سازی واحدهای اجرایی دستگاه‌ها است مصرف ۷۵ درصد گاز تولیدی در بخش خانگی و تجاری واریز کالابرگ دهک‌های درآمدی چهارم تا هفتم + مبلغ و جزییات قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ پانزدهمین عرضه اولیه امسال، دوشنبه اول دی آخرین مهلت ثبت‌ نام ایران خودرو امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۴+زمان قرعه‌ کشی ایران خودرو + لینک سایت اعلام اسامی برندگان فاصله ۲۵ درصدی در بازار آیفون حفظ شد بررسی تبعات افزایش نرخ سنایی/ موقتا ترمز واردات گوشی لوکس از مسیر مسافری کشیده شد کاهش ۱۰ درصدی مصرف لبنیات در کشور از ابتدای امسال کاهش مدت‌ بازپرداخت وام اشتغال مددجویان با نص قانون در تعارض است نرخ مصوب برنج وارداتی برداشته شد/ تعیین قیمت به صورت رقابتی ماده ۵۰ برنامه هفتم بهترین مسیر برای خانه دار شدن مردم است وزیر جهاد کشاورزی: مشکل تأمین نهاده در کشور برای همیشه مرتفع شده است تاکید پزشکیان بر تسریع در اجرای قرارداد میدان نفتی آزادگان بانک مرکزی: واردات در مقابل صادرات نباید محدود شود مهارت، درآمد کارگران را افزایش می دهد معاون ارزی بانک مرکزی: اقتصاد ایران سال‌هاست در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد سن فرسودگی خودرو چقدر است؟ بیمه‌ها چقدر خسارت دادند؟ فروش ۵۱ هزار قطعه سکه در آخرین پیش‌فروش امسال قیمت روز گوشی ۲۶ آذر ۱۴۰۴ آخرین فرصت بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث+ جزییات توضیحات میدری درباره زمان واریز کالابرگ الکترونیکی دهک‌های ۴ تا ۷ ثبت نام سایپا ویژه یلدا ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت نام تصمیم جدید بانک مرکزی برای کاهش صف وام ازدواج و فرزندآوری ساعت کاری بانک‌ها در دی ماه ۱۴۰۴ اعلام شد+ جزئیات قیمت جهانی طلا امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۴ نقره برای نخستین‌بار در تاریخ به ۶۶ دلار رسید آغاز اجرای طرح پرداخت یارانه دستمزد در ۹۱ شهرستان کم‌برخوردار کشور میوه و لبنیات هم از سفره کارگران حذف شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ ارز کالاهای اساسی تامین شد راه‌اندازی وب‌سرویس برخط بارنامه‌های ریلی در شرکت حمل‌ونقل ترکیبی ایجاد نیروگاه خورشیدی از محل وام اشتغال مددجویان؛ موفق‌ترین الگو برای تحقق اهداف مدنظر حاکمیت وضعیت بورس امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴ تمدید مدت زمان خرید سهام بانک آینده با نماد «وآیند» توضیحات سخنگوی دولت درباره وضعیت نیرو‌های شرکتی ۹ محصول سواری گروه بهمن از طریق مزایده به فروش می‌رسد قیمت روز گوشی ۲۵ آذر ۱۴۰۴ قواعد معاملات صندوق های نقره مشابه طلاست/ آپشن نقره هم از راه می رسد ثبت نام خودرو‌های وارداتی امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سایت ثبت نام خودرو‌های وارداتی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ صدور مجوز پذیره‌نویسی ۳ صندوق نقره تا پایان هفته جاری توسعه ناوگان ریلی و افزایش بهره‌وری لجستیکی در شرکت حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی توافقات اولیه برای ایجاد نمایندگی کشتیرانی ایران در بصره ارزش بازار پرتفوی بورسی حکشتی در آبان ۱۷ درصد جهش کرد اجاره آپارتمان در زعفرانیه چقدر آب می‌خورد؟ میانگین زمان ترخیص کالا در گمرک به ۷ روز رسیده است مجلس از مصوبه قانونی عرضه زمین به مردم کوتاه نمی‌آید حقوق سال آینده کارگران به ۳۳ میلیون تومان نزدیک می‌شود؟ ثبت نام ایران خودرو امروز ۲۴ آذر ۱۴۰۴+ قیمت محصولات و لینک ثبت نام فروش فوری و پیش فروش ایران خودرو ضوابط رتبه‌بندی صادرات اصلاح شد ثبت‌ نام فروش فوری ایران‌خودرو آذر ۱۴۰۴ +شرایط و سایت ثبت‌ نام ایران‌خودرو بقایی: توقیف نفتکش ونزوئلا و چین مصداق دزدی دریایی دولتی آمریکاست حذف الزام شرکت‌های پخش کالا به اخذ مجوز از شهرداری دیوان محاسبات: عدم شفافیت گمرک، انباشت کالا را تشدید کرده است راه‌اندازی سامانه جامع برای تسهیل وثیقه‌گذاری و تامین مالی در کشور پرداخت اضافه‌کار و پاداش کارمندان مشروط می‌شود؟ آخرین اخبار از واریز کالابرگ دهک‌های ۴ تا ۷ وزیر رفاه: از ابتدای سال تاکنون، یارانه حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر قطع شده است نقش‌آفرینی زنان، عامل پیشرفت چادرملو است واریز کالابرگ الکترونیکی امروز ۲۲ آذر ۱۴۰۴ + مبلغ و مشمولین تاکید سران ایران و پاکستان بر تقویت همکاری‌های دوجانبه حاشیه گفتگوی پزشکیان و پوتین درباره پروژه رشت آستارا/ آمار پزشکیان درست است پزشکیان: تکمیل پروژه ریلی بصره-شلمچه در اولویت است رشد فروش جهانی خودروهای برقی به کف رسید بانک جهانی: بدهی خارجی ایران ۲.۵ درصد کم شد حالت بزرگسال «چت‌جی‌پی‌تی» در سال ۲۰۲۶ عرضه می‌شود سومین کاهش نرخ بهره آمریکا تصویب شد میشوستین: اجرای توافق تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا آغاز شد رشد شغلی، رفاه و تنوع نیرو؛ کروز تصویر واقعی نیروی انسانی خود را منتشر کرد دیوان محاسبات اسامی دستگاه‌های حساب‌نداده در بودجه ۱۴۰۳ را منتشر کرد وزیر ارتباطات: هوش مصنوعی تهدید و فرصت همزمان برای توسعه کشور است تعرفه‌های جدید ترامپ علیه برنج هندی مدیرعامل چادرملو سخنران اصلی دوازدهمین دوره کنفرانس فولاد استیل پرایس ترامپ: رئیس فعلی بانک مرکزی آمریکا «گاوی لجباز» است اختتامیه دومین پویش «کشتی آبی» با معرفی برگزیدگان برگزار شد افزایش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه ثروتمندترین افراد جهان معرفی شدند بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی پیام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پدیده نوظهور پتروشیمی ایران؛ مدل ترکیبی ظهیر، «کرماشا» را از حصار تحریم‌ها به سه‌برابر سود رساند رکورد تاریخی سودآوری در «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» شکست ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به سوددهی رسید طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال ماهواره هدهد هک نشده است دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۹:۴۹ ۱۴۰۳/۰۹/۰۹

چرا دولت ها نتوانستند از بخش صنعت حمایت کنند؟

از سال ۸۶ به این سو رشد ارزش افزوده بخش صنعت از رشد اقتصادی کشور پایین‌تر بوده است که این موضوع می‌تواند یک اخطار به سیاست‌گذاران در خصوص تضعیف بلندمدت بخش صنعت در صورت تداوم این موضوع باشد.
چرا دولت ها نتوانستند از بخش صنعت حمایت کنند؟
کد خبر:۹۲۷۸

به گزارش اقتصاد معاصر؛ بخش صنعت اهمیت ویژهای در فرایند توسعه کشورها دارد. در جریان تبدیل اقتصاد سنتی مبتنی بر یک بخش کشاورزی با بهره وری پایین به یک اقتصاد روبه رشد با بهره وری بالا، بخش صنعت نقشی اساسی داشته است و این مهم در تاریخ توسعه اقتصادی بسیاری از کشورهای موفق ازجمله انگلستان، آمریکا، ژاپن، آلمان، کره جنوبی و اخیراً چین، ترکیه، برزیل و آفریقای جنوبی نیز به صورت بارزی دیده می‌شود. اگرچه در مراحل بعدی توسعه، سهم بخش صنعت از اقتصادهای صنعتی کاهش یافته است و در مقابل بخش خدمات اهمیت بیشتری پیدا کرده، اما به هر حال بخش صنعت همچنان نقشی راهبردی در اقتصاد این کشورها دارد و بخش خدمات در این کشورها نیز خود وابستگی و ارتباطات بسیار زیادی با بخش صنعت آنها دارد.

در ایران بخش صنعت همواره مورد توجه سیاست‌گذاران اقتصادی کشور بوده و تأکید زیادی بر فعالیت‌های تولیدی و صنعتی صورت گرفته است. اهمیت توجه به بخش صنعت را می‌توان در ابلاغ «سیاست‌های کلی نظام در بخش صنعت» مصوب سال ۱۳۹۱ و در قوانین برنامه دنبال کرد. نظر به اهمیت بخش صنعت در سیاستگذاری کلان کشور، همه ساله احکام و تبصره‌های مختلفی با هدف حمایت از این بخش در قوانین بودجه سالیانه تصویب می‌شود. با این حال، پرسش مهم کارشناسی که برای امر سیاستگذاری اهمیت دارد این است که این سیاست‌ها تا چه میزان اثربخش بوده و آیا این سیاست‌ها در سطح اجرا نیز موفق بوده یا خیر.

عملکرد کلان بخش صنعت

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی ضمن بررسی وضعیت بخش صنعت آورده است: در سال ۱۴۰۲ بخش صنعت ایران سهمی بالغ بر ۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. با توجه به اهمیت و نقش صنعت در رشد و توسعه اقتصاد کشور، ایجاد بستر و زیرساخت‌های لازم و کافی از منظر سیاست‌های حوزه کلان کمک شایانی به رشد و توسعه این بخش می‌کند.

همانطور که از شکل زیر مشخص اسشت رشد ارزش افزوده بخش صنعت تقریباً هماهنگ با رشد اقتصادی افت و خیزهایی را داشته است. نکته مهم این است که بخش صنعت در سال‌هایی که فشار تحریم‌های ظالمانه به یکباره بر این بخش وارد شده است ازجمله سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ و همچنین سال ۱۳۹۷ افت بیشتری نسبت به کل اقتصاد ایران داشته است که نشان می‌دهد این بخش حساسیت بیشتری نسبت به فشار ناشی از شرایط خاص کشور داشته است.

همچنین در جدول زیر مقایسه رشد ارزش افزوده بخش صنعت در دوره‌های مختلف پنج ساله نشان داده شده است. مطابق آمار جدول، ارزش افزوده این بخش از میانه دهه ۱۳۸۰ تا میانه دهه ۱۳۹۰ از رشد منفی برخوردار بوده است که البته رشد منفی سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ عمدتاً تحت تأثیر رشد منفی ۲۷ درصدی در سال ۱۳۹۰ و در پی تحریم‌های ظالمانه اقتصادی بوده است.

مقایسه وضعیت متوسط رشد ارزش افزوده بخش صنعت با رشد اقتصادی در کشور نشان می‌دهد که عمدتاً رشد ارزش افزوده بخش صنعت از رشد اقتصادی کشور پایین‌تر بوده است که این موضوع می‌تواند یک اخطار به سیاست‌گذاران در خصوص تضعیف بلندمدت بخش صنعت در صورت تداوم این موضوع باشد. البته باید تأکید کرد که بخش صنعت از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تقریباً مشابه با رشد بخش غیر نفتی اقتصاد ایران رشد کرده است و توانسته تا حدی خود را بازیابی کند اما به عنوان مثال در مقایسه با بخش خدمات و همچنین بخش نفت همچنان بخش صنعت در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد. اگر چه بخش صنعت در مقایسه با بخش ساختمان و همچنین بخش کشاورزی از ثبات بالاتری برخوردار بوده است، اما به طور کلی این بخش رشدی کند را تجربه می‌کند که می‌تواند خود را در از دست دادن سهم از اقتصاد ایران نشان دهد.

در شکل زیر نیز روند تغییرات سهم بخش‌های اقتصادی از کل اقتصاد ایران نشان داده شده است. همانطور که مشهود است سهم بخش صنعت از اقتصاد ایران در یک دوره بلندمدت حدود ۱۵ درصد بوده است، اما از سال ۱۳۹۸ شاهد افزایش سهم بخش صنعت بوده ایم که می‌تواند به دلیل کاهش سهم بخش خدمات به دلیل آثار منفی کرونا باشد.

دلایل عدم تحقق احکام حمایتی از بخش صنعت در قوانین بودجه کشور

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش به بررسی قوانین حمایتی از بخش صنعت به ویژه در ۵ سال اخیر پرداخته که متأسفانه در مرحله اجرا، بسیاری از بندها و تبصره‌ها یا به کلی اجرا نشده اند یا به صورت ناقص اجرا شده اند. بررسی محتوای گزارش‌های نظارتی مجلس شورای اسلامی از جمله گزارش‌های تفریغ بودجه نشان می‌دهد که عدم اجرای این موارد یا اجرای ناقص می‌تواند به دلایل زیر باشد:

۱- بوروکراسی پیچیده دستگاه‌های دولتی و ناهماهنگی دستگاه‌ها به ویژه در موضوع‌هایی که نیازمند هماهنگی چند دستگاه با هم است. عدم تأمین منابع مالی به رغم تصویب در قانون به دلایل کلان از جمله کسری بودجه مزمن دولت و لزوم تأمین مصارف با ضرورت بیشتر، به عنوان نمونه طی سال‌های اخیر کمبود منابع مالی و دشواری تأمین مالی از بانک یکی از چالشهای اصلی واحدهای تولیدی و فعالان بخش صنعت کشور بوده است. از این رو از سال ۱۳۹۷ الی ۱۴۰۲ منابع مالی مشخصی در قالب تبصره ۱۸ در قوانین بودجه کشور به اجرای برنامه‌های ایجاد اشتغال و رونق تولید تخصیص داده شد اما بررسی عملکرد این حکم در سال‌های مختلف برگرفته از گزارش‌های تفریغ بودجه حاکی از آن است که در برخی از سال‌ها عملکردی نداشته و در برخی سال‌ها پرداختی به بخش صنعت حدود ۳۰ درصد است.

۲- نیاز به تصویب آئین نامه، دستورالعمل و شیوه نامه برای برخی از احکام قانون بودجه و طولانی شدن این فرایند به دلیل بوروکراسی پیچیده یا اختلاف در تفسیر قانون.

۳- در برخی از موارد عدم توجه به زمینه اصلی مشکلات مربوط به بخش صنعت و کارآفرینان و سرمایه گذاران در تصویب احکام مربوطه در قانون بودجه سبب شده برخی از این احکام اجرایی نشوند. به عنوان نمونه در برخی از موارد بخش خصوصی و تعاونی تمایلی به سرمایه گذاری نداشته است که علت آن لزوماً مشکلات تأمین مالی نیست و به این دلیل تأمین منابع از سوی دولت نیز نتوانسته است سبب مشارکت آنها در طرح‌های صنعتی و معدنی شود.

۴- در نهایت وجود مشکلات زمینهای در فضای کلی اقتصاد کشور سبب شده است تا بسیاری از این طرح‌ها حتی در صورت اجرا نیز نتواند زمینه ساز ایجاد تحرک جدی در بخش صنعت کشور شود مشکلاتی مانند وجود شرایط خاص کشور مشکلات ارزی، فضای کسب و کار و تأمین انرژی دخالت دولت در قیمت گذاری محصولات صنعتی و مانند آن سبب ایجاد فضایی می‌شود که این تبصره‌ها و بندهای حمایتی عملاً تأثیر چشمگیری نداشته باشد.

آسیب شناسی دلایل عدم تحقق احکام حمایتی از بخش صنعت در قوانین بودجه

همان طور که در بخش‌های قبل بیان شد، اکثر تبصره‌ها و بندهای حمایتی که مخاطب آن بخش صنعت کشور بوده است، یا اجرا نشده یا اینکه به صورت ناقص اجرا شده است. سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که چرا با وجود تأکید بر حمایت از بخش صنعت و توجه به این بخش از اسناد بالادستی گرفته تا قوانین بودجه سالیانه، بندها و تبصره‌هایی که با هدف حمایت از این بخش و رشد این بخش تدوین شده است، اجرا نشده یا به طور ناقص اجرا می‌شود؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان به سه سطح از دلایل اشاره کرد:

سطح کلان

در سطح کلان اقتصاد ایران طی ۱۳ سال گذشته با فشارهای سنگینی از ناحیه تحریم‌های ظالمانه اقتصادی، شوک ناشی از کرونا و مشکلات مشابه با آن روبه‌رو بوده است این مشکلات سبب شده بخش صنعت آسیب بسیار زیادی ببیند همان طور که نتایج گزارش نشان می‌دهد افت ارزش افزوده در بخش صنعت نسبت به کل اقتصاد ایران در مواقع بروز شوک‌های تحریمی بسیار بیشتر بوده و لذا این بخش از این شرایط آسیب بیشتری دیده است. در این شرایط سیاست‌های حمایتی که در قالب بندهای بودجه‌ای طراحی می‌شود، در مقایسه با آسیب وارده به این بخش کافی نیست.

فضای کسب و کار در ایران طی یک دهه گذشته برای سرمایه گذاری مناسب نبوده است انواع مقررات پیچیده از مقررات ارزی تا مقررات مربوط به تجارت خارجی و دخالت در قیمت گذاری ریسک‌های مختلف اقتصاد ایران و نوسان‌های شدید نرخ ارز و قیمت مواد اولیه و امثال آن فضای نامناسبی را برای سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری در بخش صنعت که نسبت به سرمایه گذاری در بازارهای موازی دیر بازده تر است، ایجاد کرده است. در چنین شرایطی، سیاست‌های حمایتی چه در قالب قوانین بودجه و چه در قالب سایر قوانین و مقررات کشور نمی‌تواند ریسک‌ها و مشکلات ناشی از این شرایط را بر اقتصاد کشور جبران کند.

سطح سیاستگذاری

بخشی از دلایل ناموفق بودن سیاست‌های حمایتی نیز به فرایند تدوین این سیاست‌ها باز می‌گردد. در بسیاری از موارد اصولاً به تدوین قانون مشخصی برای حمایت از تولید نیازی نیست بلکه باید مشکلات در سطح اجرا رفع شود. در برخی از موارد نیز سیاست‌گذاران شناخت کافی از مسائل بخش صنعت ندارند و لذا در تدوین سیاست‌ها مسئله مورد نظر به درستی مخاطب قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال، مسئله تأمین مالی در اقتصاد کشور همواره جدی است اما در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات بخش بانکی کشور و نیز کمبود منابع نظام بانکی کشور جدی تر نیز شده است همچنین به دلیل کسری بودجه مزمن دولت نیز توان تزریق منابع بودجه‌ای بیش از مقادیر جاری در این امر ندارد. در این شرایط منابع محدودی که برای تسهیل تأمین مالی بخش صنعت به صورت یارانه سود و وجوه اداره شده در نظر گرفته می‌شود به هیچ عنوان تکافوی حمایت کافی را از این بخش نمی‌دهد. شاید راه حل مناسب در این زمینه اصلاح نظام بانکی است اما به طور معمول در قالب تبصره‌های بودجه منابعی برای تأمین یارانه نرخ سود یا وجوه اداره شده در نظر گرفته می‌شود که یا تأمین نمی‌شود یا اینکه در گرداب مشکلات نظام بانکی با طولانی شدن دسترسی به این منابع، عملاً کارایی خود را از دست می‌دهد. در بسیاری از موارد منابع مالی در نظر گرفته شده در قوانین بودجه محقق نمی‌شود و لذا دولت مجبور است منابع خود را صرف اموری ضروری‌تر و روزمره کند و بنابراین اجرای این احکام کنار گذاشته می‌شود.

سطح اجرا

در بسیاری از موارد قانونگذاری‌های مناسبی صورت گرفته است اما به دلیل ناهماهنگی در سطح دستگاه‌های اجرایی، تفاسیر متفاوت از یک متن قانونی مشخص یا در گیر بودن دستگاه اجرایی هدف در امور روزمره خود به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت با طیف وسیعی از مأموریت از بازرگانی و معدن تا امور صنعتی یا این سیاست اجرا نمی‌شود یا اینکه به صورت ناقص یا به صورتی اجرا می‌شود که با آنچه که هدف قانونگذاران بوده است فاصله زیادی دارد نمونه این موضوع در بخش قبل در خصوص سرنوشت تبصره ۱۸» بودجه که با هدف ایجاد جهش و رشد در تولید و تأمین مالی آن تدوین شده بود ملاحظه شد در بسیاری از موارد بررسی گزارش‌های نظارتی نشان می‌دهد که اجرای یک سیاست حمایتی برای یک سال مشخص در نهایت به تدوین آئین نامه یا توافق نامه بین دو دستگاه ختم می‌شود و با تغییراتی که در قانون بودجه سال بعد صورت می‌گیرد اجرای این آئین نامه نیز عملاً کنار گذاشته می‌شود. در مجموع به نظر می‌رسد تعارض بین کارکردهای دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی ضعف در نظام پایش برنامه‌ها فقدان استراتژی توسعه صنعتی ضعف اسناد آمایش سرزمین و عدم التزام به آن فقدان نهادهای کار آمد و نوین تأمین مالی تولید فقدان سازمان متولی توسعه در کشور به عنوان مهمترین کاستی‌های این سیاست‌های بودجه‌ای در جهت دستیابی به کارایی لازم برای رونق تولید و اشتغال مطرح است. یکی از ابزارهای بودجه‌ای متداول در سیاستگذاری اقتصادی و سیاستگذاری صنعتی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای طرح‌های عمرانی است. این اعتبارات عمدتاً برای ایجاد زیرساخت‌ها یا طرح‌های صنعتی با هدف ایجاد و توسعه ظرفیت‌های تولیدی تعریف می‌شود و هدف اصلی آنها توانمندسازی تولید صنعتی در افق بلندمدت است. از این رو این طرح‌ها در بودجه عمومی کل کشور به طور عام و بخش صنعت به طور خاص اهمیتی راهبردی دارد بررسی‌ها در این گزارش نشان می‌دهد اکثر طرح‌های تعریف شده یا با هدف ایجاد زیر ساخت مرتبط با

بخش صنعت یا با هدف ایجاد یا توسعه ظرفیت‌های تولیدی بوده است. بنابراین اهداف تعریف شده طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مرتبط با بخش صنعت در قوانین بودجه ایران نیز بلندمدت و راهبردی بوده است و از این نظر این طرح‌ها اهمیتی راهبردی دارد. اما در این زمینه برخی نکات مطرح است.

نکته اول این است که بسیاری از این طرح‌ها سابقه طولانی و بعضاً چند دهه‌ای دارد. این موضوع در خصوص برخی از طرح‌ها، استمرار یک سیاست بلند مدت را نشان می‌دهد مثلاً طرح‌های کمک به نوسازی صنایع که موضوعی قابل قبول و مهم است، اما در خصوص برخی از طرح‌ها به ویژه طرح‌های ایجاد زیر ساخت این یک نقطه ضعف است چراکه طولانی شدن ایجاد زیرساخت‌ها سبب می‌شود زیر ساخت ایجاد

شده در زمان مناسب به چرخه فعالیت اقتصادی وارد نشود ضمن اینکه در این مدت بار مالی خود را نیز به بودجه تحمیل کرده است. نکته دوم که با نکته اول نیز ارتباط دارد این است که تخصیص بودجه و عملکرد منابع به طرح‌های تملک دارایی با مبلغ بودجه مورد نیاز برای آنها تطابق کمی دارد که این خود سبب طولانی شدن مدت زمان اجرای طرح و تأثیر نامطلوب آن می‌شود که در نکته قبلی به آن اشاره شد. این وضعیت در میان مدت و بلندمدت این وضعیت سبب از دست رفتن جایگاه کشور در رقابت بین‌المللی می‌شود که تبعات آن را باید از یک نگاه راهبردی و بلند مدت بررسی کرد.

پیشنهادهای مرکز پژوهش‌ها برای بهبود شرایط

بررسی اسناد بالادستی کشور در خصوص بخش صنعت از جمله «سیاست‌های کلی نظام در بخش صنعت» و «سیاست‌های کلی تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی» حاکی از آن است که حمایت از بخش صنعت و افزایش سهم صنعت از اقتصاد، ارتقای رقابت پذیری بخش صنعت، تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد توازن منطقه‌ای از اهداف مورد تأکید این استاد است. به عبارتی در سطح راهبردی در کشور، بخش صنعت همواره مورد توجه بوده است و حتی در سطح سیاستگذاری میان مدت نیز این تأکید در قالب قوانین برنامه‌های پنج ساله نمود یافته است. این تأکیدات سبب شده است که بخش صنعت در قوانین بودجه سنواتی نیز مورد توجه قرار گیرد و بخشی از احکام و تبصره‌های قوانین بودجه کشور به این بخش و نحوه حمایت از آن بپردازد. نتایج این گزارش پیرامون ارزیابی عملکرد احکام قوانین بودجه مرتبط با بخش صنعت در پنج سال اخیر (۱۴۰۲ - ۱۳۹۸) حاکی از آن است که اگر چه احکام بودجه‌ای هم پوشانی مناسبی با اهداف اسناد بالادستی در بخش صنعت دارد، ولی بسیاری از بندها و تبصره‌ها یا به کلی اجرا نشده یا به صورت ناقص اجرا شده است عدم تأمین مالی به رغم تصویب در قانون طولانی شدن فرایند اجرا به دلیل بوروکراسی پیچیده یا اختلاف در تفسیر قانون عدم توجه به زمینه اصلی مشکلات مربوط به بخش صنعت و وجود مشکلات زمینه‌ای در فضای کلی اقتصاد کشور سبب شده است تا بسیاری از این احکام حتی در صورت اجرا نیز نتواند زمینه ساز ایجاد تحرک جدی در بخش صنعت کشور شود به منظور بهبود شرایط موجود پیشنهادهای ذیل قابل بررسی است.

پیشنهادهای سیاستی

با توجه به موارد مطرح شده پیشنهادهای زیر در این زمینه قابل طرح است:

۱- تجمیع بندهای حمایتی بودجه‌ای و تبدیل آنها به احکام دائمی در قالب راهبرد توسعه بخش صنعت: پیشنهاد می‌شود سیاست‌گذاران اعم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت که در تدوین سیاست‌های حمایتی مشارکت دارند سیاست‌های که ماهیت دائمی دارد را در قالب قوانین دائمی از جمله برنامه‌های پنج ساله توسعه) به صورت منسجم تدوین کنند تا هم انسجام قانون بودجه حفظ شود و هم الزام به اجرای برنامه‌های توسعه کشور افزایش یابد.

۲. بازبینی مأموریت سازمان‌های مهم مرتبط با بخش صنعت از جمله سازمان‌های توسعه‌ای: بسیاری از بندها و تبصره‌هایی که در قوانین بودجه سالیانه با هدف حمایت تدوین می‌شود با باز بینی و اصلاح مأموریت سازمان‌های مهم توسعه‌ای از ایدرو و ایمیدرو گرفته تا بانک توسعه صادرات و بانک صنعت و معدن به صورت دائمی قابل انجام است و نیازی به تدوین هر ساله آنها در قوانین نیست به عنوان مثال تقویت سرمایه بانک صنعت و معدن و تسهیل تأمین مالی از طریق آن می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات تأمین مالی بخش صنعت را حل کند لذا تمرکز بر اصلاحات ساختاری این سازمان‌ها و رفع موانع اجرای سیاست‌های توسعه‌ای این سازمان‌ها اثر بخشی بیشتری خواهد داشت.

۳. تقویت نقش نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی: در بسیاری از موارد تأکید بر نظارت بر اجرای قوانین مصوب از جمله قانون بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی می‌تواند اثر بخشی سیاست‌های حمایتی را افزایش دهد. از مصادیق این رویکرد نظارت بر اجرای بند «ج» ماده (۴۸) قانون برنامه هفتم پیشرفت به منظور ارتقای جایگاه صنایع کوچک و خوشه‌های صنعتی در رشد اقتصادی به ویژه جز «۳» آن در خصوص تأمین منابع صندوق حمایت از سرمایه گذاری صنایع کوچک و بند «ج» قانون برنامه هفتم پیشرفت ناظر بر تأمین مالی سازمان‌های توسعه‌ای از مسیر قوانین بودجه سنواتی است. در صورت نظارت صحیح بر اجرای قوانین موجود اثر بخشی این قوانین نیز افزایش می‌یابد./مهر

برچسب‌ها:
صنعت دولت