۱۵/آبان/۱۴۰۴ | ۱۴:۳۷
بابایی: باید مدت زمان بازپرداخت وام اشتغال به ۸۴ ماه بازگردد رئیس سازمان مالیاتی: صورتحساب‌های کاغذی از ‌یک‌ دی ماه ‌اعتبار ندارند آخرین اخبار تعرفه خودروهای وارداتی ۱۴۰۴ حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۵ جزییات ثبت نام جدید فروش سایپا آبان ۱۴۰۴ معاون رئیس‌ جمهور: آزمون استخدامی نیمه دوم امسال برگزار می‌شود/ تعیین تکلیف نیروهای شرکتی جدول مسابقات جام ملتهای فوتسال آسیا 2026 شاخص آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۱۵ آبان اعلام شد گزارش بازار خودرو؛ کاهش ملایم قیمت‌ها در اغلب مدل‌های داخلی+ جدول میدری: هیچ کارگری نباید به‌دلیل مشکلات مالی کارفرما از بیمه محروم شود ثبت سفارش چای شنبه ۱۷ آبان آغاز می‌شود سه پیشنهاد برای مواجه مطلوب با پدیده قطع گاز صنایع جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ توزیع مناسب برنج هندی در بازار بیمه‌نامه تکمیلی حوادث طبیعی ساختمان عملیاتی شد طرح جدید ایران‌خودرو برای به‌روزرسانی ایمنی خودروهای 206، 207 و رانا افزایش ظرفیت برداشت گاز در فاز ۱۴ پارس جنوبی سازمان حمایت: افزایش قیمت بلیت هواپیما غیرقانونی است نیروگاه های بیوگاز تهران ۸ هزارمگاوات برق در تابستان تولید کردند ابهامات صدور مجوز برای کسب وکار‌های رمز ارز پایه وزیر اقتصاد: بخش قابل توجهی از منابع بودجه سال آینده از مالیات تامین می شود پرداخت منظم یارانه‌ها تا پایان سال/ جلوگیری از کسری بودجه در دولت ثبت‌نام خودرو‌های سایپا ویژه آبان ۱۴۰۴ + شرایط و لینک سایت ثبت نام سایپا اعلام محدودیت‌های ترافیکی از ۱۴ تا ۱۷ آبان در برخی راه‌ها قیمت روز گوشی ۱۴ آبان ۱۴۰۴ تسهیلات 40 همتی صنعت خودرو در راه است طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ + جدول آغاز مجدد طرح تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز پس از دو سال وقفه زمان عرضه بنزین ویژه اعلام شد+ قیمت ذخایر سدهای کشور بحرانی شد/ روز صفر آبی فرا رسید؟ هر شانه تخم‌مرغ چند؟ آغاز حراج سکه از ساعت ۱۲ امروز+ جزییات صابر کاظمی درگذشت تجارت ۳۸ میلیارد دلاری ایران با همسایگان در ۷ ماهه امسال برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی در آزادراه شیراز-اصفهان صمصامی: ۹۵ میلیارد دلار ارز صادرات برنگشت طبقه‌بندی ۶ گانه بانک‌ها ابلاغ شد ماجرای ابرهای خطی در آسمان تهران چیست؟ قیمت جهانی طلا امروز ۱۴ آبان ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۴ آبان ۱۴۰۴ ثبت ۲۲.۳ میلیون تردد درون‌استانی در تهران طی مهرماه داغ قیمت میوه و سبزیجات بر سبد معیشت مردم کاهش قدرت خرید عامل اصلی رکود و افزایش بیکاری است برنامه‌ریزی شرکت‌های هواپیمایی برای پرواز به مقاصد اروپایی جزئیات اسقاط ۱۲۹ هزار خودرو از ابتدای سال؛ راه طولانی نوسازی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۱۴ آبان ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۴ آبان ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۴ افت ضربان قلب صابر کاظمی؛ ارگان‌های بدن آسیب بیشتری دیدند+فیلم هشدار درباره موج جدید واردات غیررسمی پارچه مصرف گاز بخش خانگی‌ از نیروگاه‌ها پیشی گرفت رشد ۳۶ درصدی شاخص کل بورس در ۴۵ روز خالی فروشی نهاده‌ها و ۱۵ هشدار بی‌نتیجه به وزارت جهاد کشاورزی مهاجرانی: قیمت بنزین سهمیه‌ای تغییر نمی‌کند واریزی جدید برای بازنشستگان تامین‌اجتماعی در پایان آبان‌ماه طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۴ + جدول مقصر گرانی برنج کیست؟ واردات انبه از کنیا مجاز شد آغاز پرداخت غرامت گندمکاران با واریز ۱۱۰۰ میلیارد تومان سوال ملی از وزیر اقتصاد اعلام وصول شد شمارش معکوس توقف برداشت آب از سد کرج دریافت نسخه IOS همراه بانک ایران زمین بدون محدودیت جزییات جدید درباره واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی و یارانه نقدی آبان ماه ۱۴۰۴ عملیاتی‌شدن سامانه زیرساختی مدیریت روسازی و مدیریت فرودگاهی در آینده نزدیک قیمت روز گوشی ۱۳ آبان ۱۴۰۴ شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد هشدار جدی به مشاوران املاک/ اجاره این خانه‌ها ممنوع شد! سقف انحصار ارزی بازرگانان ۳۳ درصد تعیین شد قیمت جهانی طلا امروز ۱۳ آبان ۱۴۰۴ روایت بانک مرکزی از تورم مزمن؛ تقابل نقدینگی و نرخ ارز تجهیزات ساخت ۷ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی وارد کشور شد افشای ۲۰ میلیارد دلار معافیت مالیاتی در جیب ۱ درصدی‌ها مرحله نخست پرداخت غرامت گندم‌کاران با واریز ۱۱۰۰ میلیارد تومان آغاز شد قیمت دلار و ارز در بازار ارز تجاری امروز ۱۳ آبان ۱۴۰۴ گام نهایی مالیات هوشمند؛ حذف فاکتور‌های کاغذی از دی‌ماه ۱۴۰۴ شیوع جدی تب‌برفکی در برخی دامداری‌ها و خطر احتمالی کمبود لبنیات و گوشت اعلام زمان حراج سکه + جزییات دوره تضمین کیفیت خودرو به سه سال افزایش یافت واردات ۱۵۰ میلیون مترمکعبی گاز از روسیه روی میز مذاکره حضور مدنی زاده و سبحانیان در فراکسیون توسعه متوازن کاهش جزیی تورم بازار مسکن در مهر سهم صورت‌حساب‌های کاغذی از مالیات خرید مؤدیان به کمتر از ۱۰ درصد رسید نرخ محاسباتی ارز در گمرک؛ چالش تازه بودجه ۱۴۰۵ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۳ آبان۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۳ آبان ۱۴۰۴ گزارش نهایی بررسی عملکرد یکساله برنامه هفتم ۱۹ و ۲۰ آبان در صحن مجلس قرائت می‌شود توزیع برنج پاکستانی در بازار با قیمت مصوب ۴۶ هزار تومان رکوردشکنی قرارگاه سازندگی خاتم در پروژه حیاتی انتقال آب طالقان نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها، فلزی‌ها و سیمانی‌ها برای سال ۱۴۰۴ اعلام شد دو حراج سکه در آبان؛ پیش‌فروش قطعی با سررسید ۳۰ بهمن قیمت روز گوشی ۱۲ آبان ۱۴۰۴ بسته توسعه اقتصادی استان البرز تدوین می‌شود تفهیم اتهام مسئولان حوزه واردات نهاده‌ دامی؛ اختصاص ۶میلیارد دلار برای واردات نهاد ۱۱۲ مگاوات نیروگاه خورشیدی به مدار تولید می آید پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ دوره گارانتی خودرو و موتورسیکلت ۳ سال تعیین شد جابجایی ۳۴۵ میلیون تن کالا در ۷ ماه اجرای کامل کالابرگ راهکار اصلی مهار تورم کالاها است بیانیه اتاق بازرگانی در پاسخ به انتشار فهرست بدهکاران ارزی سقف تاریخی شاخص بورس در تیررس سهامداران ازسرگیری پرواز‌های هواپیمایی اتریش به ایران پس از ۵ ماه رئیس‌جمهور امروز پروژه انتقال آب از سد طالقان به تهران را افتتاح می‌کند تورم ۴۸.۶ درصدی؛ هشداری جدی درباره رکود تورمی و فقر کارگری وام نقدی ازدواج حذف می‌شود؟ جزئیات ثبت‌نام کارت رفاهی ازدواج اعلام شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۲ آبان۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۱۲ آبان ۱۴۰۴ بهره‌برداری از ۲۱۰۹ طرح اشتغال‌زایی جایگزین کولبری توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) آب مشترکان پرمصرف قطع می‌شود اضافه برداشت بانک سپه از بانک مرکزی به دلیل مطالبات از دولت و پرداخت وام‌های تکلیفی و سیاستی قیمت روز گوشی ۱۱ آبان ۱۴۰۴ رشد 10 هزار واحدی شاخص کل جزئیات نحوه تخصیص ارز به واحدهای تولیدی مناطق آزاد ۳.۳ میلیارد کیلووات ساعت برق در بورس انرژی فروخته شد تکلیف جدید بانک مرکزی برای تأمین ارز و بازپرداخت اقساط ارزی ارزش‌گذاری ویلای لواسان در پرونده چای دبش آغاز شد آیا کارت رفاهی جهیزیه صف وام ازداج را کاهش می‌دهد؟ پرداخت تسهیلات کم‌بهره به چای‌کاران آغاز شد پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال غرامت به کشاورزان خسارت‌دیده امضای تفاهم‌نامه صنعتی با روسیه برای ارتقای صادرات نتایج قرعه کشی ایران خودرو مادران با کد ملی امروز ۱۱ آبان+ لینک اسامی واریز ۱۸۰۰ میلیارد تومان سود سهامداران در هفته اول آبان کشف قیمت ۸۸۹۸ ریالی هفتمین عرضه اولیه امسال شرایط و الزامات ثبت درخواست روادید کارگری برای اتباع قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۱ آبان۱۴۰۴ بررسی تخصیص ارز برای کالاهای اساسی با حضور معاون رئیس جمهور تخصیص ارز واردات از ۳۴ میلیارد دلار عبور کرد ثبت سفارش جدید دانه‌های روغنی و کنجاله از ۱۲ آبان آغاز می‌شود قیمت روز گوشی ۱۰ آبان ۱۴۰۴ شاخص بورس در کانال ۳.۲ میلیون واحد باقی ماند اقدام جدید گمرک ایران برای رفع مشکل کشنده‌های متوقف در خاک ترکیه امکان ارسال فهرست معاملات از طریق سامانه مؤدیان فراهم شد نرخ مالیات بنزین سوپر تعیین شد ثبات ۵ هفته‌ای نرخ سود بین‌بانکی نمونه صورتحساب الکترونیک در سامانه مالیاتی بارگذاری شد افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر عملکرد یک ساله اجرای قانون برنامه هفتم با حضور وزرای دولت بررسی می‌شود فرمول تعیین دستمزد ۱۴۰۵ اعلام شد طرح گزیر نظام بانکی در کمیسیون اقتصادی بررسی می‌شود جلوگیری از واردات ۱.۵ میلیارد دلاری با بومی سازی تجهیزات سلامت مافیای اقتصادی پشت پرده واردات زغالسنگ هفتمین عرضه اولیه امسال، امروز انجام می شود زمان دقیق واریز کامل معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی+ جزییات و مبلغ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سبقت بورس از طلا و دلار بازار کدام شغل ها تحت تأثیر هوش مصنوعی سکه می‌شود؟ بورس کالا در مسیر تنوع دارایی؛از کالاهای صنعتی و معدنی تا رمزارز و طلا دستور پزشکیان؛ وزارت اقتصاد مأمور ساماندهی مدیریت مرزها شد عارف: ایران می‌تواند جزو ده کشور جهان در حوزه هوش مصنوعی باشد حاجی‌دلیگانی: قطع یک‌باره یارانه سه دهک، اشتباه است یارانه‌ها باید مستقیماً به مصرف‌کننده نهایی برسد واریز مستقیم حقوق نیروهای شرکتی توسط دولت تا تعیین تکلیف قانونی ۳ راه جبران کسری بودجه در سال آینده سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی گام های نهایی دولت و مجلس برای ساماندهی نیروهای شرکتی سبحانیان: درآمدهای مالیاتی در تمامی شاخص‌ها افزایش داشته است هدف‌گذاری یکصد میلیارد دلاری وزارت اقتصاد برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری قیمت خودرو در هفته‌ اول آبان آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد ارزش معاملات خرد سهام از مرز ۱۴.۵ همت عبور کرد بازدید رئیس هیأت عامل ایمیدرو از غرفه چادرملو در نمایشگاه فولاد کیش مجوز ترخیص ۶۰۰ کشنده معطل در مرز ترکیه صادر شد ثبت‌نام جدید سایپا آبان ۱۴۰۴+جزییات و شرایط شمش طلا اولین کالای وارداتی به کشور/ افزایش ۹۱ درصدی واردات برنج قیمت روز گوشی ۷ آبان ۱۴۰۴ بازدهی بورس تهران در مهر ماه به ۲۱ درصد رسید تکلیف کاهش ساعت کاری کارکنان دولت روشن شد جزئیات مصوبات کمیته حمایت از کسب‌وکار تصمیمات جدید دولت برای نوسازی گمرک شرکت های مجاز واردات بنزین سوپر به گمرک معرفی شدند پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ ثبت‌نام فروش فوری سایپا آبان ۱۴۰۴+ جزییات و شرایط+ لینک ثبت نام ورود ۶۰۰ کامیون ایرانی از ترکیه به کشور آغاز شد قیمت روز گوشی ۶ آبان ۱۴۰۴ رشد 48 هزار واحدی شاخص کل بورس شستا مسئول ناترازی صندوق‌های بازنشستگی نیست/ مشکل بنزین را حل کردیم میدری: ۸۵ درصد مردم از طرح کالابرگ الکترونیک رضایت دارند زمان هفتمین عرضه اولیه امسال مشخص شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۶ آبان ۱۴۰۴ تولید ال ۹۰ ایرانی در پارس خودرو رسماً آغاز شد رشد ۴۳ هزار واحدی شاخص کل بورس قیمت جدید انواع وانت نیسان زامیاد اعلام شد+ جدول تخصیص اعتباری ارز با دامنه محدود کالایی و اعتراض رئیس سازمان توسعه تجارت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد شورای رقابت علیه ۷ نهاد اعلام جرم کرد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می‌دهد؟ افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران صادرات جهانی چین در سپتامبر رکورد زد واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دستور جدید انگلیس برای دسترسی به داده‌های محرمانه کاربران اپل برنامه ایران‌خودرو دیزل برای گسترش ارتباط با قطعه‌سازان داخلی آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۹:۴۹ ۱۴۰۳/۰۹/۰۹

چرا دولت ها نتوانستند از بخش صنعت حمایت کنند؟

از سال ۸۶ به این سو رشد ارزش افزوده بخش صنعت از رشد اقتصادی کشور پایین‌تر بوده است که این موضوع می‌تواند یک اخطار به سیاست‌گذاران در خصوص تضعیف بلندمدت بخش صنعت در صورت تداوم این موضوع باشد.
چرا دولت ها نتوانستند از بخش صنعت حمایت کنند؟
کد خبر:۹۲۷۸

به گزارش اقتصاد معاصر؛ بخش صنعت اهمیت ویژهای در فرایند توسعه کشورها دارد. در جریان تبدیل اقتصاد سنتی مبتنی بر یک بخش کشاورزی با بهره وری پایین به یک اقتصاد روبه رشد با بهره وری بالا، بخش صنعت نقشی اساسی داشته است و این مهم در تاریخ توسعه اقتصادی بسیاری از کشورهای موفق ازجمله انگلستان، آمریکا، ژاپن، آلمان، کره جنوبی و اخیراً چین، ترکیه، برزیل و آفریقای جنوبی نیز به صورت بارزی دیده می‌شود. اگرچه در مراحل بعدی توسعه، سهم بخش صنعت از اقتصادهای صنعتی کاهش یافته است و در مقابل بخش خدمات اهمیت بیشتری پیدا کرده، اما به هر حال بخش صنعت همچنان نقشی راهبردی در اقتصاد این کشورها دارد و بخش خدمات در این کشورها نیز خود وابستگی و ارتباطات بسیار زیادی با بخش صنعت آنها دارد.

در ایران بخش صنعت همواره مورد توجه سیاست‌گذاران اقتصادی کشور بوده و تأکید زیادی بر فعالیت‌های تولیدی و صنعتی صورت گرفته است. اهمیت توجه به بخش صنعت را می‌توان در ابلاغ «سیاست‌های کلی نظام در بخش صنعت» مصوب سال ۱۳۹۱ و در قوانین برنامه دنبال کرد. نظر به اهمیت بخش صنعت در سیاستگذاری کلان کشور، همه ساله احکام و تبصره‌های مختلفی با هدف حمایت از این بخش در قوانین بودجه سالیانه تصویب می‌شود. با این حال، پرسش مهم کارشناسی که برای امر سیاستگذاری اهمیت دارد این است که این سیاست‌ها تا چه میزان اثربخش بوده و آیا این سیاست‌ها در سطح اجرا نیز موفق بوده یا خیر.

عملکرد کلان بخش صنعت

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی ضمن بررسی وضعیت بخش صنعت آورده است: در سال ۱۴۰۲ بخش صنعت ایران سهمی بالغ بر ۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. با توجه به اهمیت و نقش صنعت در رشد و توسعه اقتصاد کشور، ایجاد بستر و زیرساخت‌های لازم و کافی از منظر سیاست‌های حوزه کلان کمک شایانی به رشد و توسعه این بخش می‌کند.

همانطور که از شکل زیر مشخص اسشت رشد ارزش افزوده بخش صنعت تقریباً هماهنگ با رشد اقتصادی افت و خیزهایی را داشته است. نکته مهم این است که بخش صنعت در سال‌هایی که فشار تحریم‌های ظالمانه به یکباره بر این بخش وارد شده است ازجمله سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ و همچنین سال ۱۳۹۷ افت بیشتری نسبت به کل اقتصاد ایران داشته است که نشان می‌دهد این بخش حساسیت بیشتری نسبت به فشار ناشی از شرایط خاص کشور داشته است.

همچنین در جدول زیر مقایسه رشد ارزش افزوده بخش صنعت در دوره‌های مختلف پنج ساله نشان داده شده است. مطابق آمار جدول، ارزش افزوده این بخش از میانه دهه ۱۳۸۰ تا میانه دهه ۱۳۹۰ از رشد منفی برخوردار بوده است که البته رشد منفی سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ عمدتاً تحت تأثیر رشد منفی ۲۷ درصدی در سال ۱۳۹۰ و در پی تحریم‌های ظالمانه اقتصادی بوده است.

مقایسه وضعیت متوسط رشد ارزش افزوده بخش صنعت با رشد اقتصادی در کشور نشان می‌دهد که عمدتاً رشد ارزش افزوده بخش صنعت از رشد اقتصادی کشور پایین‌تر بوده است که این موضوع می‌تواند یک اخطار به سیاست‌گذاران در خصوص تضعیف بلندمدت بخش صنعت در صورت تداوم این موضوع باشد. البته باید تأکید کرد که بخش صنعت از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تقریباً مشابه با رشد بخش غیر نفتی اقتصاد ایران رشد کرده است و توانسته تا حدی خود را بازیابی کند اما به عنوان مثال در مقایسه با بخش خدمات و همچنین بخش نفت همچنان بخش صنعت در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد. اگر چه بخش صنعت در مقایسه با بخش ساختمان و همچنین بخش کشاورزی از ثبات بالاتری برخوردار بوده است، اما به طور کلی این بخش رشدی کند را تجربه می‌کند که می‌تواند خود را در از دست دادن سهم از اقتصاد ایران نشان دهد.

در شکل زیر نیز روند تغییرات سهم بخش‌های اقتصادی از کل اقتصاد ایران نشان داده شده است. همانطور که مشهود است سهم بخش صنعت از اقتصاد ایران در یک دوره بلندمدت حدود ۱۵ درصد بوده است، اما از سال ۱۳۹۸ شاهد افزایش سهم بخش صنعت بوده ایم که می‌تواند به دلیل کاهش سهم بخش خدمات به دلیل آثار منفی کرونا باشد.

دلایل عدم تحقق احکام حمایتی از بخش صنعت در قوانین بودجه کشور

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش به بررسی قوانین حمایتی از بخش صنعت به ویژه در ۵ سال اخیر پرداخته که متأسفانه در مرحله اجرا، بسیاری از بندها و تبصره‌ها یا به کلی اجرا نشده اند یا به صورت ناقص اجرا شده اند. بررسی محتوای گزارش‌های نظارتی مجلس شورای اسلامی از جمله گزارش‌های تفریغ بودجه نشان می‌دهد که عدم اجرای این موارد یا اجرای ناقص می‌تواند به دلایل زیر باشد:

۱- بوروکراسی پیچیده دستگاه‌های دولتی و ناهماهنگی دستگاه‌ها به ویژه در موضوع‌هایی که نیازمند هماهنگی چند دستگاه با هم است. عدم تأمین منابع مالی به رغم تصویب در قانون به دلایل کلان از جمله کسری بودجه مزمن دولت و لزوم تأمین مصارف با ضرورت بیشتر، به عنوان نمونه طی سال‌های اخیر کمبود منابع مالی و دشواری تأمین مالی از بانک یکی از چالشهای اصلی واحدهای تولیدی و فعالان بخش صنعت کشور بوده است. از این رو از سال ۱۳۹۷ الی ۱۴۰۲ منابع مالی مشخصی در قالب تبصره ۱۸ در قوانین بودجه کشور به اجرای برنامه‌های ایجاد اشتغال و رونق تولید تخصیص داده شد اما بررسی عملکرد این حکم در سال‌های مختلف برگرفته از گزارش‌های تفریغ بودجه حاکی از آن است که در برخی از سال‌ها عملکردی نداشته و در برخی سال‌ها پرداختی به بخش صنعت حدود ۳۰ درصد است.

۲- نیاز به تصویب آئین نامه، دستورالعمل و شیوه نامه برای برخی از احکام قانون بودجه و طولانی شدن این فرایند به دلیل بوروکراسی پیچیده یا اختلاف در تفسیر قانون.

۳- در برخی از موارد عدم توجه به زمینه اصلی مشکلات مربوط به بخش صنعت و کارآفرینان و سرمایه گذاران در تصویب احکام مربوطه در قانون بودجه سبب شده برخی از این احکام اجرایی نشوند. به عنوان نمونه در برخی از موارد بخش خصوصی و تعاونی تمایلی به سرمایه گذاری نداشته است که علت آن لزوماً مشکلات تأمین مالی نیست و به این دلیل تأمین منابع از سوی دولت نیز نتوانسته است سبب مشارکت آنها در طرح‌های صنعتی و معدنی شود.

۴- در نهایت وجود مشکلات زمینهای در فضای کلی اقتصاد کشور سبب شده است تا بسیاری از این طرح‌ها حتی در صورت اجرا نیز نتواند زمینه ساز ایجاد تحرک جدی در بخش صنعت کشور شود مشکلاتی مانند وجود شرایط خاص کشور مشکلات ارزی، فضای کسب و کار و تأمین انرژی دخالت دولت در قیمت گذاری محصولات صنعتی و مانند آن سبب ایجاد فضایی می‌شود که این تبصره‌ها و بندهای حمایتی عملاً تأثیر چشمگیری نداشته باشد.

آسیب شناسی دلایل عدم تحقق احکام حمایتی از بخش صنعت در قوانین بودجه

همان طور که در بخش‌های قبل بیان شد، اکثر تبصره‌ها و بندهای حمایتی که مخاطب آن بخش صنعت کشور بوده است، یا اجرا نشده یا اینکه به صورت ناقص اجرا شده است. سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که چرا با وجود تأکید بر حمایت از بخش صنعت و توجه به این بخش از اسناد بالادستی گرفته تا قوانین بودجه سالیانه، بندها و تبصره‌هایی که با هدف حمایت از این بخش و رشد این بخش تدوین شده است، اجرا نشده یا به طور ناقص اجرا می‌شود؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان به سه سطح از دلایل اشاره کرد:

سطح کلان

در سطح کلان اقتصاد ایران طی ۱۳ سال گذشته با فشارهای سنگینی از ناحیه تحریم‌های ظالمانه اقتصادی، شوک ناشی از کرونا و مشکلات مشابه با آن روبه‌رو بوده است این مشکلات سبب شده بخش صنعت آسیب بسیار زیادی ببیند همان طور که نتایج گزارش نشان می‌دهد افت ارزش افزوده در بخش صنعت نسبت به کل اقتصاد ایران در مواقع بروز شوک‌های تحریمی بسیار بیشتر بوده و لذا این بخش از این شرایط آسیب بیشتری دیده است. در این شرایط سیاست‌های حمایتی که در قالب بندهای بودجه‌ای طراحی می‌شود، در مقایسه با آسیب وارده به این بخش کافی نیست.

فضای کسب و کار در ایران طی یک دهه گذشته برای سرمایه گذاری مناسب نبوده است انواع مقررات پیچیده از مقررات ارزی تا مقررات مربوط به تجارت خارجی و دخالت در قیمت گذاری ریسک‌های مختلف اقتصاد ایران و نوسان‌های شدید نرخ ارز و قیمت مواد اولیه و امثال آن فضای نامناسبی را برای سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری در بخش صنعت که نسبت به سرمایه گذاری در بازارهای موازی دیر بازده تر است، ایجاد کرده است. در چنین شرایطی، سیاست‌های حمایتی چه در قالب قوانین بودجه و چه در قالب سایر قوانین و مقررات کشور نمی‌تواند ریسک‌ها و مشکلات ناشی از این شرایط را بر اقتصاد کشور جبران کند.

سطح سیاستگذاری

بخشی از دلایل ناموفق بودن سیاست‌های حمایتی نیز به فرایند تدوین این سیاست‌ها باز می‌گردد. در بسیاری از موارد اصولاً به تدوین قانون مشخصی برای حمایت از تولید نیازی نیست بلکه باید مشکلات در سطح اجرا رفع شود. در برخی از موارد نیز سیاست‌گذاران شناخت کافی از مسائل بخش صنعت ندارند و لذا در تدوین سیاست‌ها مسئله مورد نظر به درستی مخاطب قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال، مسئله تأمین مالی در اقتصاد کشور همواره جدی است اما در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات بخش بانکی کشور و نیز کمبود منابع نظام بانکی کشور جدی تر نیز شده است همچنین به دلیل کسری بودجه مزمن دولت نیز توان تزریق منابع بودجه‌ای بیش از مقادیر جاری در این امر ندارد. در این شرایط منابع محدودی که برای تسهیل تأمین مالی بخش صنعت به صورت یارانه سود و وجوه اداره شده در نظر گرفته می‌شود به هیچ عنوان تکافوی حمایت کافی را از این بخش نمی‌دهد. شاید راه حل مناسب در این زمینه اصلاح نظام بانکی است اما به طور معمول در قالب تبصره‌های بودجه منابعی برای تأمین یارانه نرخ سود یا وجوه اداره شده در نظر گرفته می‌شود که یا تأمین نمی‌شود یا اینکه در گرداب مشکلات نظام بانکی با طولانی شدن دسترسی به این منابع، عملاً کارایی خود را از دست می‌دهد. در بسیاری از موارد منابع مالی در نظر گرفته شده در قوانین بودجه محقق نمی‌شود و لذا دولت مجبور است منابع خود را صرف اموری ضروری‌تر و روزمره کند و بنابراین اجرای این احکام کنار گذاشته می‌شود.

سطح اجرا

در بسیاری از موارد قانونگذاری‌های مناسبی صورت گرفته است اما به دلیل ناهماهنگی در سطح دستگاه‌های اجرایی، تفاسیر متفاوت از یک متن قانونی مشخص یا در گیر بودن دستگاه اجرایی هدف در امور روزمره خود به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت با طیف وسیعی از مأموریت از بازرگانی و معدن تا امور صنعتی یا این سیاست اجرا نمی‌شود یا اینکه به صورت ناقص یا به صورتی اجرا می‌شود که با آنچه که هدف قانونگذاران بوده است فاصله زیادی دارد نمونه این موضوع در بخش قبل در خصوص سرنوشت تبصره ۱۸» بودجه که با هدف ایجاد جهش و رشد در تولید و تأمین مالی آن تدوین شده بود ملاحظه شد در بسیاری از موارد بررسی گزارش‌های نظارتی نشان می‌دهد که اجرای یک سیاست حمایتی برای یک سال مشخص در نهایت به تدوین آئین نامه یا توافق نامه بین دو دستگاه ختم می‌شود و با تغییراتی که در قانون بودجه سال بعد صورت می‌گیرد اجرای این آئین نامه نیز عملاً کنار گذاشته می‌شود. در مجموع به نظر می‌رسد تعارض بین کارکردهای دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی ضعف در نظام پایش برنامه‌ها فقدان استراتژی توسعه صنعتی ضعف اسناد آمایش سرزمین و عدم التزام به آن فقدان نهادهای کار آمد و نوین تأمین مالی تولید فقدان سازمان متولی توسعه در کشور به عنوان مهمترین کاستی‌های این سیاست‌های بودجه‌ای در جهت دستیابی به کارایی لازم برای رونق تولید و اشتغال مطرح است. یکی از ابزارهای بودجه‌ای متداول در سیاستگذاری اقتصادی و سیاستگذاری صنعتی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای طرح‌های عمرانی است. این اعتبارات عمدتاً برای ایجاد زیرساخت‌ها یا طرح‌های صنعتی با هدف ایجاد و توسعه ظرفیت‌های تولیدی تعریف می‌شود و هدف اصلی آنها توانمندسازی تولید صنعتی در افق بلندمدت است. از این رو این طرح‌ها در بودجه عمومی کل کشور به طور عام و بخش صنعت به طور خاص اهمیتی راهبردی دارد بررسی‌ها در این گزارش نشان می‌دهد اکثر طرح‌های تعریف شده یا با هدف ایجاد زیر ساخت مرتبط با

بخش صنعت یا با هدف ایجاد یا توسعه ظرفیت‌های تولیدی بوده است. بنابراین اهداف تعریف شده طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مرتبط با بخش صنعت در قوانین بودجه ایران نیز بلندمدت و راهبردی بوده است و از این نظر این طرح‌ها اهمیتی راهبردی دارد. اما در این زمینه برخی نکات مطرح است.

نکته اول این است که بسیاری از این طرح‌ها سابقه طولانی و بعضاً چند دهه‌ای دارد. این موضوع در خصوص برخی از طرح‌ها، استمرار یک سیاست بلند مدت را نشان می‌دهد مثلاً طرح‌های کمک به نوسازی صنایع که موضوعی قابل قبول و مهم است، اما در خصوص برخی از طرح‌ها به ویژه طرح‌های ایجاد زیر ساخت این یک نقطه ضعف است چراکه طولانی شدن ایجاد زیرساخت‌ها سبب می‌شود زیر ساخت ایجاد

شده در زمان مناسب به چرخه فعالیت اقتصادی وارد نشود ضمن اینکه در این مدت بار مالی خود را نیز به بودجه تحمیل کرده است. نکته دوم که با نکته اول نیز ارتباط دارد این است که تخصیص بودجه و عملکرد منابع به طرح‌های تملک دارایی با مبلغ بودجه مورد نیاز برای آنها تطابق کمی دارد که این خود سبب طولانی شدن مدت زمان اجرای طرح و تأثیر نامطلوب آن می‌شود که در نکته قبلی به آن اشاره شد. این وضعیت در میان مدت و بلندمدت این وضعیت سبب از دست رفتن جایگاه کشور در رقابت بین‌المللی می‌شود که تبعات آن را باید از یک نگاه راهبردی و بلند مدت بررسی کرد.

پیشنهادهای مرکز پژوهش‌ها برای بهبود شرایط

بررسی اسناد بالادستی کشور در خصوص بخش صنعت از جمله «سیاست‌های کلی نظام در بخش صنعت» و «سیاست‌های کلی تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی» حاکی از آن است که حمایت از بخش صنعت و افزایش سهم صنعت از اقتصاد، ارتقای رقابت پذیری بخش صنعت، تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد توازن منطقه‌ای از اهداف مورد تأکید این استاد است. به عبارتی در سطح راهبردی در کشور، بخش صنعت همواره مورد توجه بوده است و حتی در سطح سیاستگذاری میان مدت نیز این تأکید در قالب قوانین برنامه‌های پنج ساله نمود یافته است. این تأکیدات سبب شده است که بخش صنعت در قوانین بودجه سنواتی نیز مورد توجه قرار گیرد و بخشی از احکام و تبصره‌های قوانین بودجه کشور به این بخش و نحوه حمایت از آن بپردازد. نتایج این گزارش پیرامون ارزیابی عملکرد احکام قوانین بودجه مرتبط با بخش صنعت در پنج سال اخیر (۱۴۰۲ - ۱۳۹۸) حاکی از آن است که اگر چه احکام بودجه‌ای هم پوشانی مناسبی با اهداف اسناد بالادستی در بخش صنعت دارد، ولی بسیاری از بندها و تبصره‌ها یا به کلی اجرا نشده یا به صورت ناقص اجرا شده است عدم تأمین مالی به رغم تصویب در قانون طولانی شدن فرایند اجرا به دلیل بوروکراسی پیچیده یا اختلاف در تفسیر قانون عدم توجه به زمینه اصلی مشکلات مربوط به بخش صنعت و وجود مشکلات زمینه‌ای در فضای کلی اقتصاد کشور سبب شده است تا بسیاری از این احکام حتی در صورت اجرا نیز نتواند زمینه ساز ایجاد تحرک جدی در بخش صنعت کشور شود به منظور بهبود شرایط موجود پیشنهادهای ذیل قابل بررسی است.

پیشنهادهای سیاستی

با توجه به موارد مطرح شده پیشنهادهای زیر در این زمینه قابل طرح است:

۱- تجمیع بندهای حمایتی بودجه‌ای و تبدیل آنها به احکام دائمی در قالب راهبرد توسعه بخش صنعت: پیشنهاد می‌شود سیاست‌گذاران اعم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت که در تدوین سیاست‌های حمایتی مشارکت دارند سیاست‌های که ماهیت دائمی دارد را در قالب قوانین دائمی از جمله برنامه‌های پنج ساله توسعه) به صورت منسجم تدوین کنند تا هم انسجام قانون بودجه حفظ شود و هم الزام به اجرای برنامه‌های توسعه کشور افزایش یابد.

۲. بازبینی مأموریت سازمان‌های مهم مرتبط با بخش صنعت از جمله سازمان‌های توسعه‌ای: بسیاری از بندها و تبصره‌هایی که در قوانین بودجه سالیانه با هدف حمایت تدوین می‌شود با باز بینی و اصلاح مأموریت سازمان‌های مهم توسعه‌ای از ایدرو و ایمیدرو گرفته تا بانک توسعه صادرات و بانک صنعت و معدن به صورت دائمی قابل انجام است و نیازی به تدوین هر ساله آنها در قوانین نیست به عنوان مثال تقویت سرمایه بانک صنعت و معدن و تسهیل تأمین مالی از طریق آن می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات تأمین مالی بخش صنعت را حل کند لذا تمرکز بر اصلاحات ساختاری این سازمان‌ها و رفع موانع اجرای سیاست‌های توسعه‌ای این سازمان‌ها اثر بخشی بیشتری خواهد داشت.

۳. تقویت نقش نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی: در بسیاری از موارد تأکید بر نظارت بر اجرای قوانین مصوب از جمله قانون بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی می‌تواند اثر بخشی سیاست‌های حمایتی را افزایش دهد. از مصادیق این رویکرد نظارت بر اجرای بند «ج» ماده (۴۸) قانون برنامه هفتم پیشرفت به منظور ارتقای جایگاه صنایع کوچک و خوشه‌های صنعتی در رشد اقتصادی به ویژه جز «۳» آن در خصوص تأمین منابع صندوق حمایت از سرمایه گذاری صنایع کوچک و بند «ج» قانون برنامه هفتم پیشرفت ناظر بر تأمین مالی سازمان‌های توسعه‌ای از مسیر قوانین بودجه سنواتی است. در صورت نظارت صحیح بر اجرای قوانین موجود اثر بخشی این قوانین نیز افزایش می‌یابد./مهر

برچسب‌ها:
صنعت دولت