۱۶:۵۹ ۱۴۰۳/۰۹/۲۶

فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل سد راه تجارت کشور است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و فعال حوزه حمل‌ونقل گفت: علاوه بر ناوگان حمل جاده‌ای، مسیرها و راه‌های مواصلاتی کشور نیازمند نوسازی و بازسازی است.
فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل سد راه تجارت کشور است
کد خبر:۱۰۶۸۷

به گزارش اقتصاد معاصر؛ به نقل از اتاق بازرگانی ایران، روز ۲۶ آذر به عنوان روز ملی حمل‌ونقل نامگذاری شده است؛ حوزه‌ای که در برهه‌های مختلف، کارگشایی کرده اما چالش‌های بزرگی مانع توسعه و تقویت آن شد. 

در این رابطه سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و فعال حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت، اظهار داشت: چالش اصلی را قدیمی و فرسوده بودن ناوگان حمل جاده‌ای و مسیر‌های مواصلاتی کشور می‌دانیم که ردپای آن را در وضعیت تجارت کشور به خوبی می‌توان حس کرد. 

سیده فاطمه مقیمی تصریح کرد: برای بهبود و توسعه سیستم لجستیک کشور باید الگوی نوسازی و بازسازی کامیون‌ها را طراحی و اجرایی کرد. 

بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی، در کشور‌های دیگر سوخت مورد استفاده در کامیون‌ها تا یورو ۶ ارتقا پیدا کرده اما در ایران همچنان از سوخت یورو ۴ استفاده می‌شود. نکته اینجاست که بالا بردن سطح کیفیت سوخت در کشور به تنهایی چاره کار نیست، چون موتور‌هایی که در کامیون‌های فعال کشور استفاده شدند، توان و تحمل سوخت با کیفیت یورو ۵ یا ۶ را ندارند.   

وی تاکید کرد: چنانچه بالا بردن سطح کیفیت و توان کامیون‌های فعال را در اولویت قرار دهیم، باید همزمان برای کیفیت سوخت و نوسازی ناوگان، چاره‌اندیشی کنیم. از طرفی فرموش نکنیم که این موضوع ارتباط نزدیکی با محیط زیست و هوای پاک دارد؛ به این معنا که استفاده از سوخت بی‌کیفیت، سطح آلودگی هوا را نیز افزایش می‌دهد. 

مقیمی با بیان این مطلب که شاید در قدم اول نوسازی ناوگان جاده‌ای، اقدامی پرهزینه به نظر برسد، خاطرنشان کرد: با صرفه‌جویی که در مصرف سوخت اتفاق می‌افتد، هزینه‌های صورت گرفته، پوشش داده می‌شود و بعد از آن منافع حاصل از نو شدن سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای را شاهد خواهیم بود. طبق برآورد‌های انجام شده اگر کامیون‌های فرسوده‌ای که در حال تردد در جاده‌های کشور هستند را به‌ روز کنیم، مصرف سوخت تا یک‌سوم، کاهش پیدا می‌کند. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، نامناسب بودن وضعیت جاده‌های کشور را به عنوان چالش دیگری که که فعالان بخش حمل‌ونقل با آن مواجه هستند، برشمرد و افزود: علاوه بر لزوم سرمایه‌گذاری در نوسازی ناوگان باید فکری به حال جاده‌های کشور و شرایط نامطلوب حاکم بر آنها بکنیم. 

وی از ضرورت یک انقلاب در حوزه حمل‌ونقل صحبت کرد و گفت: جاده‌های کشور دیگر کشش این بار ترافیکی گسترده‌ای که بر آنها تحمیل می‌شود را ندارند، بنابراین باید یک انقلاب بزرگ در حوزه حمل‌ونقل اتفاق بیفتد. از طرفی نباید فراموش کرد، تجارت کشور از فرسودگی ناوگان و جاده‌های کشور بسیار آسیب می‌بیند. در این رابطه امیدواریم با حضور خانم وزیر، شاهد جرقه‌های اولیه حرکتی به سمت بهبود باشیم، البته این تغییر باید با سرعتی متعادل شروع و ادامه پیدا کند و دچار تعلل نشود. 

این فعال حوزه حمل‌ونقل همچنین از بالا بودن هزینه تخلیه و بارگیری در بخش حمل دریایی، بالا بودن هزینه‌های ترمینالی در بنادر، فشار‌های ناشی از تحریم که بزرگ‌ترین چالش‌ها را در پی داشته و استفاده از پرچم‌های غیر ایرانی و شرایط سخت نوبت‌دهی کشتی‌ها برای بارگیری را موجب شده است، انتقاد کرد. 

ارسال نظرات