جدال توسعه و محیط زیست؛ باند سوم فرودگاه لندن ساخته‌ می‌شود؟

دولت بریتانیا قصد دارد با اجرای پروژه‌های زیرساختی گسترده، رشد اقتصادی کشور را احیا کند. در همین راستا، ریچل ریوز، وزیر دارایی قرار است روز چهارشنبه برنامه‌های خود را برای احداث باند سوم فرودگاه هیترو لندن اعلام کند. این پروژه که با مخالفت فعالان محیط‌زیست و برخی سیاستمداران مواجه است، به‌ عنوان بخشی از سیاست‌های دولت کی‌یر استارمر برای توسعه اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری اجرا خواهد شد.
جدال توسعه و محیط زیست؛ باند سوم فرودگاه لندن ساخته‌ می‌شود؟
کد خبر:۱۴۲۷۹

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از العربیه؛ ریچل ریوز، وزیر دارایی بریتانیا روز چهارشنبه بیان کرد: «انتظار می‌رود برنامه‌های بحث‌برانگیزی برای ساخت باند سوم در فرودگاه هیترو لندن اعلام شود.»

این اقدام بخشی از تلاش‌های دولت کارگری برای احیای رشد اقتصادی کشور است. با وجود مخالفت فعالان محیط‌زیست و برخی از نمایندگان حزب کارگر، کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا مصمم است که با اجرای پروژه‌های زیرساختی بزرگ، اقتصاد کشور را که از زمان روی کار آمدن این دولت در ماه ژوئیه با چالش‌هایی مواجه بوده، تقویت کند. پس از سال‌ها کشمکش‌های حقوقی، دیوان عالی بریتانیا در سال ۲۰۲۰ حکم داد که فرودگاه هیترو، به‌ عنوان پرترددترین فرودگاه اروپا، می‌تواند باند سوم خود را احداث کند. این حکم تصمیم قبلی مبنی بر رد این طرح به دلایل زیست‌محیطی را لغو کرد. 

دولت محافظه‌کار پیشین در ابتدا اعلام کرده بود که ساخت این باند می‌تواند از سال ۲۰۲۲ آغاز شود اما این پروژه به دلیل موانع اجرایی و پیامدهای ناشی از همه‌گیری کرونا به تعویق افتاد. ریوز قرار است در سخنرانی امروز خود، علاوه بر اعلام طرح توسعه هیترو، از برنامه‌هایی برای توسعه دو فرودگاه دیگر لندن یعنی گتویک و لوتون نیز رونمایی کند. این اقدامات در راستای تسهیل قوانین برنامه‌ریزی و تسریع روند رشد اقتصادی کشور صورت می‌گیرد. دولت بریتانیا پیش‌تر نیز توسعه فرودگاه‌های استنستد و سیتی لندن را تصویب کرده است. 

ریوز، در گفت‌وگویی با شبکه BBC از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرده و گفته است: «زمانی که برنامه‌ها را اعلام کنیم، همه چیز مشخص خواهد شد.»

وی همچنین تاکید کرد که این پروژه می‌تواند مصرف سوخت هواپیماهایی را که در انتظار فرود در آسمان لندن هستند، کاهش دهد. باند سوم به این معناست که به جای چرخیدن بر فراز لندن، پروازها می‌توانند مستقیما فرود بیایند.

همچنین اد میلیبند، وزیر انرژی که پیش‌تر با این طرح مخالفت کرده بود، اعلام کرده که این پروژه نباید مانعی برای دستیابی بریتانیا به هدف کاهش خالص کربن به صفر تا سال ۲۰۵۰ ایجاد کند.

چالش‌های زیست‌محیطی و انتقادات

داگ پار، دانشمند ارشد Greenpeace UK روز سه‌شنبه هشدار داد که توسعه فرودگاه هیترو می‌تواند منجر به افزایش آلودگی صوتی، آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای شود.

وی افزود: «به جای احیای پروژه‌های آلاینده، وزیر دارایی باید روی صنایع سبز متمرکز شود که می‌توانند سرمایه‌گذاری جذب کرده و منافع اقتصادی و اجتماعی بلندمدتی ایجاد کنند.»

این اظهارات در حالی مطرح شد که روز سه‌شنبه، استارمر و ریوز با مدیران برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بریتانیا، از جمله زنجیره سوپرمارکت تسکو، بانک Lloyds و شرکت صنایع دفاعی BAE Systems، دیدار کردند تا اطمینان آن‌ها را در مورد برنامه‌های اقتصادی حزب کارگر جلب کنند. 

اقتصاد بریتانیا از زمان پیروزی قاطع حزب کارگر در انتخابات و پایان ۱۴ سال حکومت محافظه‌کاران، همچنان در وضعیت رکود قرار دارد. برخی از تحلیلگران و منتقدان، این رکود را نتیجه تصمیم ریوز در اولین بودجه خود برای افزایش مالیات شرکت‌ها می‌دانند. ریوز در سخنرانی خود وعده خواهد داد که دولت فراتر و سریع‌تربرای بازگرداندن رشد اقتصادی اقدام خواهد کرد.

وی همچنین از برنامه‌های کریدور رشد آکسفورد-کمبریج رونمایی خواهد کرد که بر اساس ارزیابی کارشناسان، می‌تواند تا سال ۲۰۳۵ حدود ۷۸ میلیارد دلار به اقتصاد بریتانیا اضافه کند. ریوز در پایان سخنرانی خود تاکید کرد: «رشد اقتصادی سرنوشت ما نیست اما بدون تلاش و مبارزه نیز به‌ دست نخواهد آمد.»

ارسال نظرات