۱۲:۱۷ ۱۴۰۳/۱۱/۲۷
معاون اسبق وزارت راه در گفت‌و‌گو با اقتصاد معاصر:

مسکن و حمل‌ونقل در کما/صادق فرصت برگزاری کمیسیون ایمنی راه‌ها هم ندارد

معاون اسبق وزارت راه با بیان اینکه تفکیک وزارت راه و شهرسازی یک کار منطقی است که امروز باید انجام شود، گفت: هم وزیر فعلی و هم وزرای قبلی راه و شهرسازی، فرصت انجام مسؤولیت خود را نداشته و ندارند، در این دولت فقط یک جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها برگزار شد چون خانم وزیر وقت نداشت و البته نمی‌توان به وی خرده گرفت.
مسکن و حمل‌ونقل در کما/صادق فرصت برگزاری کمیسیون ایمنی راه‌ها هم ندارد
کد خبر:۱۵۱۷۰

سید حسین میرشفیع، معاون اسبق وزارت راه و شهرسازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد معاصر، با تشریح ضروریات تفکیک وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: موضوعی که مطرح است، یک بحث ملی است، نه جناحی، اگر کسی کوچک‌ترین اطلاعات مدیریتی داشته باشد یا در این حوزه‌ها کار کرده باشد یا حتی کتاب‌هایی در مورد علم و مدیریت خوانده باشد، متوجه خواهد شد که این وزارتخانه نیاز به تفکیک دارد. در این حوزه‌ها، حداقل بیست یا سی معاونت و دستگاه فعالیت می‌کنند. 

وی افزود: در دو موضوع مهم مسکن و حمل‌ونقل متولیان و سازمان‌ها هیچ‌گونه ارتباط مستقیم هم ندارند، بنابراین تفکیک وزارتخانه یک کار علمی و منطقی است که باید انجام شود و بهترین زمان آن اکنون است، چراکه ما در ابتدای برنامه هفتم قرار داریم. من معتقدم اگر وزیر راه بتواند در دنیا و آخرت به کاری افتخار کند، این خواهد بود که مساله تفکیک وزارتخانه را پیگیری کند. 

رئیس انجمن خیرین راه و ترابری ادامه داد: در مورد نظر مخالف رئیس‌ جمهور در مورد تفکیک نیز باید بگویم ما از طرف انجمن خیرین راه و ترابری مکاتباتی با وی داشتیم و رئیس‌ جمهور نه فقط این موضوع را رد نکرد، بلکه آن را به عبدالعلی‌زاده (نماینده رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحو) ارجاع داد تا نظر وی را اعلام کند.

پس از تفکیک وزارت راه نیازی به ساختمان جدید نیست 

وی تصریح کرد: با اطلاعاتی که دارم، در دولت نیز اینطور نیست که به طور قاطع با تفکیک مخالف باشند. هرچند سازمان استخدامی نگرانی‌هایی درباره هزینه‌های تفکیک داشت. آنها گزارش‌هایی مبنی بر نیاز به خرید ساختمان جدید ارائه دادند اما واقعیت این است که نیاز به خرید و ساخت نیست، بلکه در جریان همین تفکیک، می‌توانیم فضای موجود را بهبود دهیم و به چابکی دولت کمک کنیم. یکی از تجربیات موفق در زمینه تفکیک، جداسازی سازمان استخدامی و سازمان برنامه و بودجه در چند سال پیش بود که بسیار موفقیت‌آمیز بود.

فقط یک جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها برگزار شد زیرا خانم وزیر وقت نداشت

میرشفیع افزود: در ارتباط با فشار‌های برخی مدیران کل و معاونان وزارت‌خانه که از ترس بیکار شدن مخالف تفکیک هستند، باید بگویم که این مسائل ممکن است که تاثیرگذار باشد. با این حال، اگر باور داریم که باید در برابر خداوند و مردم پاسخگو باشیم، باید تمام تلاش‌مان را برای پیشبرد اهداف ملی انجام دهیم. هم وزیر فعلی و هم وزرای قبلی راه و شهرسازی، فرصت انجام مسؤولیت خود را نداشته و ندارند، در این دولت فقط یک جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها برگزار شد چون خانم وزیر وقت نداشت و البته نمی‌توان به وی خرده گرفت. از این مسائل در وزارت راه به دلیل گستردگی کار‌ها بسیار است. 

وی در خصوص مزایا و معایب تفکیک وزارت‌ راه و شهرسازی گفت: حمل‌ونقل یکی از بخش‌های مهم درآمدزایی کشور است و در برنامه هفتم، تکالیف جدی برای توسعه کریدور‌ها و حمل‌ونقل در نظر گرفته شده است. یکی از مشکلات بزرگ وزارتخانه، این است که در برخی حوزه‌ها توجه تخصصی صورت نمی‌گیرد. به عنوان مثال، وضعیت جاده‌ها و نگهداری آنها در حال حاضر مناسب نیست. با یک برف جاده‌ها بسته می‌شوند و نگهداری صحیحی از آنها صورت نمی‌گیرد که این نشان‌دهنده عدم توجه دقیق به حوزه حمل‌ونقل است. کریدور‌ها یا راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان مساله‌ای که لازم اما عقب افتاده است که خسارت زیادی به کشور می‌زند. 

میرشفیع برای افزایش کیفیت خدمات وزارت راه بعد از تفکیک گفت: اگر وزارت راه بخواهد تفکیک شود، یکی از مواردی که باید به آن توجه ویژه شود، اصلاح ساختار‌های اداری و رفع پیچیدگی‌ها برای چابکی است. همچنین، نگهداری راه‌ها و راه‌آهن باید به سرعت رسیدگی شود و از سرمایه‌های موجود به نحو احسن استفاده کرد. در زمینه مسکن نیز که بلاتکلیفی جدید وجود دارد، وضعیت اقتصادی دچار بحران شدید است و فشار زیادی بر مردم از سوی مسکن وارد می‌شود. جوانان به شدت از این وضعیت ناامید شده‌اند.

ارسال نظرات