۱۳/ارديبهشت/۱۴۰۴ | ۰۷:۱۰
چرا سرمایه‌گذاری بلندمدت چینی‌ها در ایران محدود است؟ نتایج قرعه کشی ایران خودرو امروز ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴+ نحوه مشاهده اسامی برندگان ثبت نام فروش فوق العاده و اقساطی کرمان موتور امروز ۹ اردیبهشت+ نحوه ثبت نام قیمت جدید کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو در اردیبهشت ماه ثبت نام مزایده ایران خودرو اردیبهشت ۱۴۰۴+ نحوه شرکت در مزایده اتابک: ارزش صادرات غیرنفتی ایران پارسال به حدود ۵۸ میلیارد دلار رسید تاثیر انفجار در بندر شهید رجایی بر خودرو قرعه کشی ایران خودرو امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴+زمان اعلام اسامی برندگان ایران خودرو مالکان خودرو‌های بندر شهید رجایی خسارت دریافت می‌کنند فعالسازی سهمیه واردات خودرو سواری جانبازی برای سال ۱۴۰۴ حمایت شورای رقابت از واردات خودرو برای تعادل در بازار نتایج قرعه کشی ایران خودرو امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴+ لینک برندگان ایران خودرو اسقاط ۱۷ هزار خودروی فرسوده در فروردین نامه قطعه‌سازان به وزیر صمت درباره توقف خطوط تولید هشدار اتاق اصناف به وزارت صمت درباره افزایش تورم و تعمیق رکود
۱۲:۱۸ ۱۴۰۴/۰۲/۱۱
دبیر کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌و‌گو با اقتصاد معاصر

واردات خودرو در سال گذشته طبق انتظار پیش نرفت

دبیر کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: هدف از تصویب مصوبه واردات خودرو، رفع مشکلات کیفی خودرو‌های داخلی و کنترل قیمت‌ها بود. هرچند تاکنون حدود ۵۰ هزار دستگاه وارد شده اما این میزان با انتظار مجلس که واردات ۲۰۰ هزار دستگاه در سال بود، فاصله دارد.
واردات خودرو در سال گذشته طبق انتظار پیش نرفت
کد خبر:۲۰۱۵۳

علی حدادی، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد معاصر درباره روند واردات خودرو در سال گذشته و میزان رضایت از اجرای این طرح اظهار داشت: هدف ما از تصویب مصوبه واردات خودرو در درجه اول، پاسخ به مشکلات کیفی خودرو‌های داخلی و همچنین کنترل افزایش قیمت‌ها بود که فشار زیادی بر مردم وارد کرده بود. در همین راستا، مقرر شد واردات خودرو‌های نو انجام شود. بخشی از این مصوبه اجرا شد و حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور گردید اما این میزان، با انتظارات ما فاصله زیادی داشت. برآورد ما این بود که باید در سال گذشته، حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد می‌شد. 

حدادی با اشاره به محدودیت منابع ارزی افزود: مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌اند که ارز کافی برای واردات خودرو در اختیار آنها قرار نگرفته است. با این حال، صرفا واردات حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو انجام شده که بخشی از آن خودرو‌های نو بوده‌اند. بخش دوم برنامه ما مربوط به واردات خودرو‌های کارکرده بود که متاسفانه در سال ۱۴۰۳، وزارت صمت هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداد. 

وی ادامه داد: یکی از موانع اصلی، آیین‌نامه داخلی این طرح بود که ایراداتی داشت و بر همین اساس، انتظارات کمیسیون صنایع از وزارت صمت و بانک مرکزی در زمینه تخصیص ارز برای واردات خودرو‌های کارکرده، محقق نشد. البته جلسات پیگیری در کمیسیون در دستور کار قرار دارد و این موضوع را به‌ صورت جدی دنبال خواهیم کرد. 

حدادی تاکید کرد: هدف ما صرفا رسیدن به یک عدد مشخص نیست؛ مساله مهم، عرضه مناسب خودرو در بازار است. امروز تولید داخلی پاسخگوی نیاز بازار نیست. واردات خودرو با هدف ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا مطرح شد تا هم قیمت‌ها کاهش یابد و هم کیفیت ارتقا پیدا کند. تصادف‌های جاده‌ای و ضعف ایمنی خودرو‌ها نشان می‌دهد که کیفیت فعلی خودرو‌های داخلی قابل قبول نیست. البته بخشی از این معضل به وضعیت جاده‌ها نیز برمی‌گردد که وزارت راه باید در آن زمینه اقدامات جدی انجام دهد. 

کد ویدیو
ارسال نظرات