۱۴۰۳/۰۷/۲۶

۱۲:۱۹

حسن حیدری، کارشناس اقتصادی

اصلاح قیمت بنزین؛ کلاف سردرگم سیاست‌گذاری

هر راهبردی که برای اصلاح قیمت بنزین در نظر گرفته می‌شود، باید برخی از مسائل نیز روشن شوند؛ از جمله اینکه روشن شود تاثیرات تورمی اصلاح قیمت بنزین چقدر است؟ چه راه‌حل‌هایی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر وجود دارد؟ آیا افزایش تدریجی بهتر است یا دفعی؟ آیا می‌توان به اصلاح قیمت بنزین پرداخت اما در خصوص صنعت خودرو و حمل‌ونقل عمومی اقدام خاصی انجام نداد؟
کد خبر: ۴۸۸۵

اقتصاد معاصر-حسن حیدری، کارشناس اقتصادی: اصلاح قیمت بنزین در بیش از سه دهه گذشته بعد از جنگ یکی از معضلات حل نشده و مزمن سیاست‌گذاری اقتصادی تلقی می‌شود که علاوه بر جنبه‌های اقتصادی، دارای جنبه‌های سیاسی نیز است. در طی این چند دهه، چندین رویکرد مختلف در این زمینه آزمون شده و هنوز در نقطه‌ای هستیم که تقریبا در شرایط پس از جنگ در آن قرار داشتیم. می‌توان اهداف مختلفی برای اصلاح قیمت بنزین برشمرد اما مهمترین اهدافی که از محتوای مباحث سیاست‌گذاری و کارشناسی قابل درک هستند، کسب درآمد برای دولت (از محل کاهش یارانه پرداختی بابت بنزین)، کاهش مصرف بنزین و کاهش قاچاق سوخت تلقی می‌شوند. از منظر نظری، ضرورت موضوع روشن بوده و حتی برای اجرای آن، قانون مشخصی نیز وجود دارد.

 

مطابق با بند الف ماده ۱ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب ۱۳۸۸، دولت مکلف بوده تا قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت را با لحاظ کیفیت حامل‌ها و با احتساب هزینه‌های مترتب (شامل حمل‌ونقل، توزیع، مالیات و عوارض قانونی) به تدریج تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، کمتر از ۹۰ درصد قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج فارس نباشد.

 
علی‌رغم اینکه اهداف و ضرورت این موضوع روشن است و از سوی دیگر، حتی برای اجرای آن قانون مشخصی نیز وجود دارد اما در عمل، اجرای این سیاست برای دولت (به معنای عام نهاد دولت) در ایران ساده نیست و هزینه‌های سیاسی و اجتماعی مختلفی دارد که سبب می‌شود تا اجرای آن تاکنون به تعویق بیفتد. دلیل این مشکل را باید در چند موضوع مختلف جست‌وجو کرد.


افزایش هزینه‌های اقتصادی خانوار‌ها و بنگاه‌ها: نه تنها در ایران، بلکه در هر کشوری افزایش قیمت سوخت به دلیل فراگیری استفاده از آن و سرایت قیمت آن به سایر کالا‌ها، با نارضایتی خانوار‌ها و حتی بنگاه‌ها روبه‌رو می‌شود. نمونه بارز آن، تاثیر قیمت نفت و به تبع آن بر قیمت بنزین در آمریکا بوده که حتی در سطح مبارزات انتخاباتی این کشور نیز تاثیرگذار است. در ایران نیز این مساله به دلیل در هم تنیدگی سوخت در ساختار اقتصاد و تاثیرات مختلف آن سبب افزایش زنجیره‌ای قیمت کالا‌ها و خدمات مختلف شده و همین موضوع سبب می‌شود که افزایش قیمت آن تاثیرات مطلوبی نداشته باشد. اصولا هر افزایش قیمتی نامطلوب بوده و اگر سبب افزایش زنجیره‌ای سایر قیمت‌ها شود نیز، نامطلوب‌تر است.


تک‌بعدی دیدن مساله قیمت سوخت در ایران: مساله مهمی که سبب حساسیت جامعه نسبت به افزایش قیمت سوخت در ایران می‌شود، تک‌بعدی دیدن مساله از نگاه سیاست‌گذاران است. معمولا سیاست‌گذاران در ایران مساله اصلاح قیمت سوخت را در حوزه قیمت سوخت محدود و نهایتا پیشنهاد افزایش یارانه مستقیم پرداختی برای جبران اثرات نامطلوب آن را نیز به آن اضافه می‌کنند. این درحالی بوده که در سطح جامعه و حتی در سطح مباحث کارشناسی، موضوعات مهم دیگری نیز به اصلاح قیمت سوخت ربط پیدا کرده که مهمترین آن، عدم دسترسی خودرو‌های کم‌مصرف در اختیار جامعه از یک‌سو و عدم توسعه متناسب حمل‌ونقل عمومی از سوی دیگر است. این موضوع سبب شده که کاهش مصرف سوخت بعد از افزایش قیمت آن برای مصرف‌کنندگان بسیار مشکل باشد.

 
سیاسی شدن اصلاح قیمت: اگرچه اصلاح قیمت بنزین ذاتا درجه‌ای از سیاست را در خود دارد اما از سال ۱۳۸۳، اصلاح قیمت بنزین در صدر رقابت‌های سیاسی بین مجلس وقت (مجلس هفتم) و دولت وقت (دولت هشتم) قرار گرفت. تا آن زمان، قیمت بنزین به صورت تدریجی و سالانه اصلاح می‌شد اما در آن سال قیمت بنزین ۸۰ تومان در هر لیتر بود که مجلس وقت افزایش قیمت آن را مشروط به تصویب در مجلس و کسب مجوز از مجلس کرد و با توجه به اینکه رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در سال بعد اتفاق می‌افتاد، قیمت بنزین نیز به مباحث این رقابت‌ها وارد شد. همین مساله عاملی بود تا از آن سال به بعد سیاست افزایش تدریجی و سالانه قیمت بنزین که جامعه نیز به آن عادت کرده بود، متوقف شود و در چند مقطع، افزایش‌های قابل توجه قیمت رخ دهد و مجددا افزایش قیمت متوقف و دوباره این چرخه از نو شروع شود. آخرین افزایش قیمت در سال‌های اخیر به ۱۳۹۸ باز می‌گردد که بعد از آن، قیمت بنزین ثابت مانده است. 


اختلاف نظر درباره نحوه اجرای سیاست اصلاح قیمت سوخت: علی‌رغم اینکه اختلاف قیمت بنزین داخلی با قیمت‌های منطقه قابل توجه است اما حتی در سطح کارشناسی نیز راه‌حل‌هایی با تفاوت بسیار زیادی ارائه می‌شود که سبب شده تا اتخاذ تصمیم مناسب برای سیاست‌مداران مشکل‌تر شود. از ارائه سهمیه سوخت به هر کارت ملی تا اصلاح تدریجی یا یک‌باره همراه با یارانه و راه‌حل‌های غیرقیمتی و سهمیه‌بندی، همگی سبب سردرگمی هر سیاست‌مداری شده که قصد تصمیم‌گیری در این زمینه از میان مباحث جلسات سیاست‌گذاری را دارد. 


شرایط نامناسب اقتصادی: از جمله موانع اصلاح قیمت بنزین، شرایط نامناسب اقتصادی، به ویژه از دهه ۱۳۹۰ به بعد بود که به دلایل مختلف، از جمله تحریم‌های اقتصادی ایجاد شده است. افزایش پیاپی نرخ ارز سبب می‌شود که فاصله قیمت بنزین داخلی با قیمت‌های منطقه‌ای بیشتر شود و از سوی دیگر، کاهش رشد اقتصادی و تورم سبب شده تا پذیرش سیاست‌های اصلاح قیمتی برای دولت مشکل‌تر شود. 

در مجموع هر راهبردی که برای اصلاح قیمت بنزین در نظر گرفته می‌شود، باید با توجه به مسائلی باشد که در بالا مطرح شد. در این راستا باید برخی از مسائل نیز روشن شوند؛ از جمله اینکه روشن شود تاثیرات تورمی اصلاح قیمت بنزین چقدر است؟ چه راه‌حل‌های سیاستی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر وجود دارد؟ آیا سیاست افزایش تدریجی اما مستمر سالانه قیمت سوخت، راه‌حل بهتری است (سیاست دهه ۱۳۷۰ و اوایل دهه ۱۳۸۰)، یا افزایش یک‌باره در یک زمان مشخص و عدم تغییر قیمت در چند سال متوالی (سیاست اجرایی از اواسط دهه ۱۳۸۰ تا به امروز)؟ و در نهایت، آیا می‌توان به اصلاح قیمت بنزین پرداخت اما در خصوص صنعت خودرو و همچنین حمل‌ونقل عمومی اقدام خاصی انجام نداد؟




ارسال نظرات

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۷/۲۷
توافق ایران و پاکستان برای رفع موانع تجاری
طلای جهانی رکورد جدید ثبت کرد؛ هر اونس ۲۷۱۳ دلار
ناترازی مسکن به ۷ میلیون واحد رسید
آغاز عملیات اجرایی نصب کنتورهای هوشمند ویژه مشترکان اداری و صنعتی
کارگروه ویژه پارس جنوبی برای ایفای مسئولیت اجتماعی تشکیل می‌شود
خوشحالی فراریان مالیاتی از یک تکذیبیه/ وقتی شفافیت ذبح می‌شود
خسارت ۲۰ میلیارد دلاری ناترازی گاز به کشور
نرخ بهره ابزاری برای کنترل تورم و ایجاد تعادل در بازارهای پولی
کنسروها مواد نگهدارنده‌ ندارند
تولید غذای جهانی به بحران رسید!
رقیب «ایکس» اسباب بازی فروش شد!
اخراج کارمندان واتس‌اپ و اینستاگرام
ایران از ترانزیت ۳۰میلیون تنی چین-اروپا استفاده می‌کند؟
کم‌رنگ شدن فعالیت سوداگران بازار اجاره از طریق سامانه خودنویس
فعالیت ۱۰ رادار هواشناسی در کشور
صادرات برق تجدیدپذیر در ایام غیرپیک آزاد است
مصرف ماهانه حدود ۲۱ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در کشور
دانه درشت‌های مالیاتی از تراکنش‌های مالی شناسایی می‌شوند
ارزش معاملات تجارت الکترونیکی به ۲ هزار و ۱۰۰ همت رسید
ارائه سیگنال‌های مثبت به بازار مسکن از سوی سامانه خودنویس
۷۸۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن چشم‌انتظار تسهیلات ساخت
کاهش تورم سالانه صنعت به ۲۴.۷ درصد در شهریور
اصلاح نظام مالیاتی قربانی پوپولیسم
کاهش فشار مالیاتی مودیان خرد با اخذ مالیات از فراریان مالیاتی
خرید برگ سبز چای به بیش از ۱۲۳ هزار تن رسید
بیت‌کوین در مسیر صعودی
وزارت راه برای تکمیل آزادراه شمالی کرج به یاری شهرداری آمد
تحریم‌های جدید انگلیس علیه نفتکش‌ها و کشتی‌های ال‌ان‌جی روسیه
بازدید وزیر راه و شهرسازی از احداث مرتفع‌ترین پل ایران و غرب آسیا
تعرفه حمل‌ ریلی بار از بندر امیرآباد به بندرعباس ۵۰درصد کاهش یافت
استمرار ناترازی اقتصادی با ارز سه نرخی
امضای تفاهم‌نامه ساخت سکوی فشارافزایی در صنایع دریایی کشور
بستر شفاف سازمان ملی استاندارد برای حضور رقابتی بخش خصوصی
رکورد قیمت سکه در دولت چهاردهم شکست
ترافیک سنگین در آزادراه تهران - شمال
جزئیات وصول ۲۲.۵همت مطالباتِ معوق و اظهارنامه سنواتی گمرک
کمیسیون عمران پیگیر اخذ مالیات از خانه‌های لوکس است
دولت صنعت چای را راحت بگذارد!
سرمایه گذاری ۹۶هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر کشور
درخواست برگزاری شورای عالی کار
برگزاری حراج شمش طلا در ۲۹ مهرماه
جزایر سه‌گانه خاک ما بوده و خواهد بود
دولت و مجلس هیچ برنامه‌ای درباره بنزین ندارند
اصلاح قیمت بنزین؛ کلاف سردرگم سیاست‌گذاری
پزشکیان: باید موانع معیشت مردم را از سر راه برداریم
لایروبی مسیل رودخانه کن برای پیشگیری از آب‌گرفتگی سطوح پروازی مهرآباد
تحقق «جهش تولید» آری یا نه؟
نقش حکمرانی دولتی در تسهیل تغییر انرژی به انرژی‌های پایدار
از جبران کسری بودجه تا گرانی لبنیات
اسامی برگزیدگان «ششمین جشنواره ملی بورس و رسانه» اعلام شد
کارنامه دولت سیزدهم در رشد تولید به روایت مراجع آماری
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چند میلیون کاربر دارد؟
یکسان‌سازی نرخ آرد و نان گامی موثر در کاهش تخلفات
دولت برای تامین بنزین مورد نیاز از جیب و سرمایه ملی خرج می‌کند
تحصیل ۳۰ هزار هکتار زمین در داخل حریم شهر‌ها در قالب طرح نهضت ملی مسکن
متنوع سازی سبد سوخت کشور در دستور کار است
ورود موج جدید بارش‌ها به کشور از روز جمعه
اقتصاد چین در خوف و رجا!
غریب آشنا
تولید و فروش خودرو ۱۲ درصد افت کرد
سقف پاداش بازنشستگی ۱۴۰۳
سطح زیرکشت محصولات کشاورزی بیش از ۱۶ میلیون هکتار است
ورود توده هوای سرد به شهر‌های شمالی از ۲۷ مهرماه
چهار انتصاب جدید در وزارت جهاد کشاورزی
افزایش تولید بنزین در دستور کار است
افزایش ۶۰ درصدی حمل‌ونقل بار در شهر فرودگاهی امام
جهش ۹۱ درصد سودآوری بورس انرژی
مهدی ضیغمی مدیر پروژه واردات خودرو شد
قیمت ۴ محصول تنظیم بازاری لبنی تعیین شد
افزایش حق العمل جایگاه های عرضه سوخت ۴۰درصد
مخالفت کمیسیون عمران مجلس با ادغام دو معاونت‌ وزارت صمت
۵ نقش پژوهشکده چای در تحول این صنعت
خودداری بانک دی از انتشار صورت‌های مالی سال ۱۴۰۲
فروش بیش از ۳۷۴هزارسکه در۲۳حراج مرکز مبادله
یارانه مهر ماه واریز شد؟
تحولات دشت مغان، از ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۰ / آغاز توسعه «کشت و صنعت بزرگ مغان»
کسری بودجه ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است
قوه قضائیه به پرونده تخلف گسترده ایران‌خودرو ورود می‌کند
۱۰۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت می‌شود+ زمان و جزئیات
اعزام مسافر به مشهد از ایستگاه آپرین در دستور کار قرار گرفت
«کتز» رونوشت بی‌کیفیت «داگز»
همه چیز درباره سامانه ثبت نام وام ازدواج ve.cbi.ir + مشاهده وضعیت ثبت نام
قیمت ۱۰۰۰ توکن همستر به تومان چقدر شد؟ آیا همستر رشد می کند؟
امشب یارانه مهر سه دهک اول واریز می‌شود
همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری ۱۴۰۳
وزیر جهاد کشاورزی: ۲۰ درصد از مطالبات گندم کاران باقیمانده است
سخنان سخنگوی دولت درباره پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته+ مبلغ و جزئیات
MemeFi Coin تلفیق سرگرمی و کریپتو
تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به کجا رسید؟
ورود موج بارش‌های پاییزی پی در پی به کشور از روز یکشنبه
آغاز ثبت نام وام ۳۰ میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی
زخم کهنه پرداخت مطالبات گندم‌کاران
جایگزین نیسان آبی معرفی شد
قیمت گوشی موبایل امروز یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول
دستور پزشکیان برای اخذ مالیات با بررسی آنلاین تراکنش‌های بانکی
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
فعلا سایپا طرح فروش ویژه ندارد
۶ قاعده جدید اتحادیه اروپا در مبارزه با پولشویی
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
بازار کریپتو تحت تأثیر فدرال رزرو
ثبت نام ایران خودرو ویژه مادران از امروز ۳ مهر
نامه زینب سلیمانی به رهبر انقلاب
نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران اعلام شد+ لینک اسامی برندگان
سقف پاداش بازنشستگی ۱۴۰۳
خبر جدید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
اعلام روش ثبت‌نام در سامانه جدید وام قرض‌الحسنه ازدواج
مدیرعامل جدید ایران خودرو به‌زودی معرفی می‌شود
عربستان هدف نفت ۱۰۰ دلاری را کنار می‌گذارد
نحوه ثبت نام غیر حضوری وام بازنشستگان تامین اجتماعی
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران فردا اعلام می‌شود
ریشه ۱۴۰ هزار اسرائیلیِ آذربایجانی‌تبار در شمال ارس
بودجه ۱۴۰۴؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم
جزئیات افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۴
بازتاب هزینه‌های جنگ برای اقتصاد اسرائیل در گزارش موسسه S&P
ثبت نام فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو+ جدول و شرایط
جزییات ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
۱۵ مرکز اقتصادی حساس اسرائیل
شبیخون شبانه همستر/ کاربران متقلب حذف شدند!
مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود
شاهسون‌ها در «دشت مغان» چه کردند؟
ایرانی‌ها؛ پرمصرف‌اند یا خوش‌مصرف؟
خبر مهم از صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان+ زمان افزایش حقوق
«کاتب» جایگزین «خودنویس» در بازار املاک می‌شود؟
الزام ۱۷ بانک به افزایش سرمایه ۵۱۸ همتی برای فرار از ورشکستگی
فروش اینترنتی ایران خودرو دیزل از امروز+ لینک ثبت نام
روایتی مستند از استقراض روزانه بانک آینده از بانک مرکزی
اخبار جدید از همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات و مشمولین
تاخیر در واریز حقوق مهرماه بازنشستگان تامین اجتماعی
حداکثر سن بازنشستگی زنان و مردان در قانون جدید
هشدار مدیرعامل سابق راه‌آهن بابت فروش بلیت واگن‌های از رده خارج 
آغاز واریز حقوق بازنشستگان+ جزئیات و حداقل مبلغ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
سوال اصلی ما از فرزین در رابطه با وام ازدواج است
انتقاد قالیباف از اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه
یارانه ۱۲۵۰ همتی سوخت در سال ۱۴۰۲
کارگران هم مشمول لایحه کاهش ساعت کاری می‌شوند
جزئیات بدهی میلیاردی «عظیم زاده» به بانک پارسیان
دریای بازار نفت ایران در نوسانات هم تلاطم ندارد
گزارش

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

اصلاح نظام مالیاتی قربانی پوپولیسم

تنها یک روز پس از انتشار خبر دستور رئیس جمهور برای بررسی تراکنش‌های بانکی افراد جهت عادلانه شدن پرداخت مالیات، مقامات دولتی به شدت آن را تکذیب کردند.

«اقتصاد معاصر» بررسی می‌کند؛

اقتصاد چین در خوف و رجا!

رشد غیر منتظره کند صادرات چین در ماه سپتامبر، نشانه‌ای از ضعف در نقطه روشن اقتصاد این کشور است و می‌تواند تاثیرات عمیقی بر اقتصاد جهانی و چشم‌انداز تجارت بین‌المللی داشته باشد.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

تولید و فروش خودرو ۱۲ درصد افت کرد

تولید و فروش صنعت خودرو و ساخت قطعات در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بیش از ۱۲ درصد افت کرده است؛ این افت فقط ناشی از قیمت‌گذاری دستوری نیست و مسائلی همچون قطع برق نیز بر آن موثر بوده است.

مرگ در بورس از ترس تب فروش اوراق

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه در حالی به افت ۳ هزار واحدی بسنده کرد که ۸۱ درصد نماد‌های بورسی و ۷۸ درصد نماد‌های فرابورسی منفی بودند.

یادداشت و تحلیل

حسن حیدری، کارشناس اقتصادی

اصلاح قیمت بنزین؛ کلاف سردرگم سیاست‌گذاری

هر راهبردی که برای اصلاح قیمت بنزین در نظر گرفته می‌شود، باید برخی از مسائل نیز روشن شوند؛ از جمله اینکه روشن شود تاثیرات تورمی اصلاح قیمت بنزین چقدر است؟ چه راه‌حل‌هایی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر وجود دارد؟ آیا افزایش تدریجی بهتر است یا دفعی؟ آیا می‌توان به اصلاح قیمت بنزین پرداخت اما در خصوص صنعت خودرو و حمل‌ونقل عمومی اقدام خاصی انجام نداد؟

محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران

تحقق «جهش تولید» آری یا نه؟

متاسفانه دست‌هایی در کار هستند تا اجازه ندهند که تولید در کشور رشد کند؛ شاید بهبود اوضاع تولید، رفع مشکلات کشور و توسعه اقتصاد، منافع برخی را به خطر می‌اندازد!

یادداشت احسان کهنه، رئیس پژوهشکده چای کشور

۵ نقش پژوهشکده چای در تحول این صنعت

پژوهشکده چای ایران می‌تواند نقش مهم و اساسی در تحول صنعت چای کشور ایفا کند. این پژوهشکده با تمرکز بر تحقیقات علمی و فناوری‌های نوین، می‌تواند چالش‌های موجود در صنعت چای را شناسایی کرده و راهکار‌هایی برای رفع آنها ارائه دهد.

مهرداد حاجی‌زاده‌فلاح، تحلیل‌گر مبارزه با پولشویی

پنج نشانه فعالیت‌های پولشویی و پنج شیوه مقابله با آن

امروزه پولشویی یک مشکل جهانی محسوب می‌شود که به دلیل ابداع تکنیک‌های جدید برای ارتکاب جرم توسط مجرمان، مقابله با آن نیازمند دانش روز و شناخت این تکنیک‌ها است.

گفت وگو

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت‌و گو با «اقتصاد معاصر»؛

وزارت راه برای تکمیل آزادراه شمالی کرج به یاری شهرداری آمد

به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آزادراه شمالی کرج تا پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد توسط شهرداری کرج ساخته شد، پس از آن وزارت راه و شهرسازی هم به اجرا ورود کرد و مقرر شد ۴۰ درصد باقی‌مانده به صورت مشارکت ۵۰ - ۵۰ تکمیل شود.

یک کارشناس انرژی در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر» مطرح کرد؛

خسارت ۲۰ میلیارد دلاری ناترازی گاز به کشور

یک کارشناس انرژی بیان کرد: دولت در زمینه ناترازی گاز باید به سمت بهینه‌سازی توجه کند، زیرا ناترازی گاز باعث خسارت ۲۰ میلیارد دلاری به اقتصاد کشور شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

کمیسیون عمران پیگیر اخذ مالیات از خانه‌های لوکس است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در قانون، کیفیت و راه‌های اخذ مالیات از خانه‌های لوکس پیش‌بینی شده و مشکل کنونی صرفا اجرای آن است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگانان و صنایع بسته‌بندی چای کشور در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

دولت صنعت چای را راحت بگذارد!

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگانان و صنایع بسته‌بندی چای کشور بیان کرد: باید بپذیریم که نیاز واقعی به واردات چای داریم و پتانسیل تولید آن در داخل کشور نیز وجود دارد؛ اگر این دو سرلوحه قرار گیرند و واردات، به اندازه انجام شود تا تولید دچار ناترازی نگردد، مشکلی نخواهیم داشت.