«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

تقویت استراتژی اقتصادی ایران در آسیای مرکزی

روابط اقتصادی ایران و کشور‌های آسیای مرکزی باوجود نفوذ فرهنگی ایران، چندان بالا نیست، اما تحولات ژئوپلیتیکی اخیر مانند جنگ اوکراین و تحریم‌های ایران، راهبرد توسعه روابط دوجانبه را تقویت کرده است.
کد خبر: ۴۸۸۶

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ در ابتدای اردیبهشت سال گذشته، اولین قطار کانتینری در امتداد کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب از روسیه به هند و از طریق ایران ارسال شد. توسعه این کریدور فرصت‌های تجاری را برای کشور‌های آسیای مرکزی به وجود می‌آورد. در سال‌های اخیر، به عنوان بخشی از سیاست «نگاه به شرق»، اولویت سیاست خارجی ایران، توسعه روابط با همسایگان آسیای مرکزی بوده است. انگیزه اصلی تعامل اقتصادی با آسیای مرکزی مبارزه با تحریم‌ها، گسترش نفوذ اقتصادی و تنوع در سیاست خارجی بود.

 
ایران در حال حاضر با کشور‌های اوراسیا بر سر منطقه تجارت آزاد توافق دارد. این اتحادیه اقتصادی شامل دو جمهوری آسیای مرکزی یعنی قزاقستان و قرقیزستان است. با وجود این، روابط تجاری با قرقیزستان چندان زیاد نیست. همکاری ایران و آسیای مرکزی در زمینه امکان ترانزیت حمل‌ونقل از طریق خاک ایران، از جمله صادرات و واردات نفت و گاز، تامین برق، مواد معدنی و محصولات کشاورزی است. شهید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور سابق ایران در سال ۲۰۲۲ از ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان دیدار و روسای جمهور تاجیکستان و ترکمنستان به ایران سفر کردند. 


ایران حلقه اصلی کریدور بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) بوده که از سال ۲۰۰۰ وجود داشته است. این کریدور توسط هند، ایران و روسیه تاسیس شد اما اکنون بیش از ۱۰ کشور در این پروژه مشارکت دارند. کریدور شمال-جنوب، مسیری به طول ۷ هزار کیلومتر ارتباط دریایی، ریلی و جاده‌ای برای جابه‌جایی کالا بین هند، ایران، کشور‌های حوزه خلیج فارس با آسیای میانه و کشور‌های اروپایی است. 


مسیر شمال به جنوب، ۴۰ درصد کوتاه‌تر و ۳۰ درصد ارزان‌تر از مسیر عبوری از کانال سوئز است. در این راستا کشور‌های ذی‌نفع، توجه ویژه‌ای به تعامل با ایران و اجرای توافقنامه عشق‌آباد دارند. نخستین نشست ایران و کشور‌های آسیای مرکزی، پاییز سال گذشته در تهران با محوریت همکاری‌های ترانزیتی برگزار شد. براساس این نشست، شرکت‌کنندگان تصمیم گرفتند که ترانزیت کالا را به ۲۰ میلیون تن در سال افزایش دهند. این امر گام دیگری در راستای توسعه روابط تجاری چندجانبه ایران و آسیای مرکزی در پس زمینه فرصت‌های تعاملی در سازمان همکاری شانگهای (SCO)، اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و سازمان همکاری اقتصادی (ECO) است. 

 

ایران-ترکمنستان 

ایران و ترکمنستان در سال‌های اخیر، به دنبال گسترش روابط خود بوده‌اند، به طوری که رهبر ملی این کشور در آغازین روز‌های فعالیت دولت چهاردهم به تهران سفر و قرارداد‌های مختلفی، به ویژه در حوزه انرژی منعقد کرد. طول مرز ایران و ترکمنستان ۱،۲۰۰ کیلومتر است و دو کشور توسط چهار کریدور جاده‌ای و ریلی به هم متصل شده‌اند. در واقع ترکمنستان دروازه ایران به آسیای مرکزی تلقی می‌شود.

 
چهار گذرگاه مرزی مشترک، افتتاح یک نقطه مرزی تجاری دیگر و تسهیل صدور روادید برای کارآفرینان دو کشور، زمینه‌ساز گسترش حجم روابط تجاری دوجانبه شد. در ژوئن ۲۰۲۲، بسته‌ای شامل ۹ تفاهم‌نامه در راستای گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه سرمایه‌گذاری، حمل‌ونقل، ترانزیت، تجارت، اقتصاد، علم و فناوری به امضا رسید. حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۳۵ میلیون دلار بوده است. 

 

ایران-قزاقستان 

روابط و دیدار‌های رسمی ایران و قزاقستان در دولت گذشته افزایش یافت. موافقت‌نامه‌های همکاری در زمینه‌های مختلف موجب گسترش حضور بخش خصوصی دو کشور و توسعه حمل‌ونقل بار و مسافر شد که به بهبود وضعیت اقتصادی و روابط ایران و قزاقستان کمک کرد. البته، ارتباط ریلی با ایران و راه‌اندازی اولین قطار کانتینری از قزاقستان به ترکیه (از طریق خاک ایران) از اهمیت زیادی در حوزه ترانزیتی برخوردار است.

 
همچنین، قزاقستان برای بنادر ایران مانند بندرعباس (کنسولگری قزاقستان در سال ۲۰۱۸ در آن افتتاح شد) و چابهار برنامه‌های استراتژیک دارد. علاوه بر این، شرکت قزاقستانی «Semurg Invest» قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، ساخت پایانه صادرات غلات در بندرعباس را تکمیل کند.

 
اهمیت توسعه روابط ایران و قزاقستان نه تنها برای دو کشور، بلکه برای کشور‌های اروپایی، حوزه خلیج فارس، آسیای شرقی و مرکزی نیز مهم است. در این راستا، توسعه کریدور‌های بین‌المللی و مسائل لجستیک نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، زیرا روابط تجاری دوجانبه ارتباط نزدیکی با پروژه‌های حمل‌ونقل و ترانزیت دارد. از همین‌رو، دو کشور برای تقویت و گسترش روابط تجاری و اقتصادی و افزایش پتانسیل حمل‌ونقل و ترانزیتی تلاش می‌کنند. یکی از زمینه‌های کمک به توسعه پایدار کشور، فعالیت‌های افزایش توان صادراتی در همکاری قزاقستان و ایران است. علاوه بر این، فرصت‌های بسیاری برای افزایش تجارت متقابل بین دو کشور و تبدیل دو کشور به قطب‌های مهم منطقه‌ای برای اتصال اروپا، کشور‌های خلیج‌فارس و آسیا وجود دارد. 

 

ایران-ازبکستان 

گسترش همکاری‌ها بین ازبکستان و ایران طی پنج سال گذشته، در زمینه‌های تجارت، انرژی، کشاورزی، سرمایه‌گذاری متقابل و حمل‌ونقل صورت گرفته است. محور اصلی روابط اقتصادی ایران و ازبکستان، حمل‌ونقل و لجستیک است. ازبکستان از ظرفیت بندرعباس استفاده می‌کند و سرمایه‌گذاری در یکی از پایانه‌های بندر چابهار نیز همواره مطرح شد. در این راستا، ازبکستان نیز علاقه‌مند به افزایش حجم تجارت با ایران بوده و همچنین به دنبال استفاده از بندر چابهار و کریدور شمال-جنوب برای توسعه صادرات است.

 
ازبکستان منسوجات، پنبه، ابریشم، میوه و سبزیجات و کود‌های شیمیایی صادر می‌کند و در مقابل، پلاستیک، آهن، فولاد و تجهیزات از ایران وارد می‌کند. دو کشور قصد دارند تا ظرف چند سال، گردش تجاری خود را از ۴۳۵ میلیون دلار به یک میلیارد دلار افزایش دهند که این امر مشروط به افزایش ظرفیت کریدور شمال-جنوب است. 

 

ایران-تاجیکستان 

در حال حاضر ۱۷ قرارداد همکاری بین دو ایران و تاجیکستان در زمینه‌هایی مانند تجارت، حمل‌ونقل، انرژی، آموزش و گردشگری امضا شده است. حجم مبادلات تجاری این دو کشور به ۱۸۱ میلیون دلار رسید که نسبت به سال‌های گذشته بیش از دو برابر شده است. ایرانی‌ها همچنین در ساخت ایستگاه برق آبی سنگ‌توده۲ و تونل استقلال کمک کردند. 


یکی از برنامه‌های تاجیکستان استفاده از ظرفیت بندر چابهار است. تاجیکستان از طریق ازبکستان، ترکمنستان و ایران به بندر چابهار و در نهایت به اقیانوس هند دسترسی پیدا می‌کند. لازم به ذکر بوده که کوتاه‌ترین مسیر تاجیکستان به این بندر از خاک افغانستان می‌گذرد اما به دلیل شرایط سیاسی بحث‌برانگیز این کشور، هنوز قلمرو آن به عنوان مسیر ترانزیتی به این بندر محسوب نمی‌شود. در حال حاضر، تاجیکستان از بندر عباس ایران که در خلیج فارس قرار دارد، برای حمل‌ونقل ترانزیت برخی از محصولات به مناطق دورافتاده‌تر جهان استفاده می‌کند. چابهار می‌تواند از طریق راه آهن چابهار-زاهدان و خط ریلی شاخه شرق کریدور شمال - جنوب یعنی قزاقستان-ترکمنستان-ایران به سیستم حمل‌ونقل خزر متصل شود. 

 

ایران-قرقیزستان 

در مقایسه با سایر جمهوری‌های آسیای مرکزی، قرقیزستان دورافتاده‌ترین کشور بوده و ضعیف‌ترین روابط اقتصادی را با ایران دارد. همزمان قرقیزستان در سال ۲۰۱۶، قرارداد همکاری ده‌ ساله با ایران امضا کرد و در بندر چابهار حضور دارد. 

تجارت دوجانبه قرقیزستان و ایران در حال حاضر تنها ۸۰ میلیون دلار است اما افتتاح پست‌های گمرکی قرقیزستان در بندرعباس نشان‌دهنده تمایل طرفین برای افزایش همکاری است. 

 

همکاری تجاری با آسیای مرکزی حدود ۵ درصد از کل تجارت خارجی ایران را تشکیل می‌دهد که در مقایسه با ترکیه، چین و روسیه ناچیز تلقی می‌شود. با این حال، همکاری‌های اقتصادی ایران و آسیای مرکزی ۱۱ برابر شده است. 


توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل، افزایش تعداد پروازها، ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک تجاری و کشاورزی، افزایش تقاضا برای میوه، سبزیجات، خشکبار، پسته، خرمای ایران، تغییر قوانین برای جلوگیری از مالیات مضاعف، تضمین تعامل بین مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی، حجم تجارت ایران و آسیای مرکزی را به میزان قابل توجهی افزایش خواهند داد. 

 

تاثیر جنگ اوکراین 

در میان تلاطم‌های بین‌المللی، اهمیت ایران به‌عنوان یک مرکز ترانزیتی و حمل‌ونقل که چین و آسیای مرکزی را به اروپا و همچنین روسیه با هند را در امتداد کریدور شمال-جنوب متصل می‌کند، به شدت افزایش یافته است. در مقابل، سیاست اقتصادی ایران که بر تقویت دیپلماسی با قدرت‌های «شرق» مانند روسیه و چین تمرکز کرده، اقداماتی را برای بهبود روابط زیرساختی با کشور‌های آسیای میانه انجام داده است. در واقع، همسایگان به وضعیت ژئوپلیتیکی ایران انگیزه می‌بخشند.

 
در طول ۳۰ سال اخیر و ظهور کشور‌های مستقل در همسایگی ایران در آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی، همواره تهران به دنبال همکاری‌های دوجانبه، چندجانبه و روابط منطقه‌ای بوده تا بتواند از موقعیت خود در تقاطع بین دریای خزر، آسیای مرکزی و خلیج فارس را تقویت کند. 


تمایل ایران برای همکاری‌های کاربردی، به ویژه در حوزه حمل‌ونقل، ترانزیت و توسعه انرژی، با استقبال گسترده کشور‌های آسیای مرکزی و خزر مواجه شده است. البته، آنها به دنبال همکاری مشابه با نهاد‌های رقیب مانند اتحادیه اروپا (EU) و ترکیه بوده‌اند اما استراتژی ژئواکونومیک ایران، ارائه مسیر‌های پایدار و رقابتی برای اتصال همسایگان محصور به خشکی در آسیای مرکزی با بازار‌های بین‌المللی در اروپا و آسیا بوده است. همچنین، ایران و روسیه از گفت‌وگو و همکاری میان کشور‌های منطقه در زمینه موضوعات مختلف از دریای خزر گرفته تا افغانستان و تروریسم حمایت می‌کنند و همچنین در تعدادی از گروه‌های منطقه‌ای چندجانبه مشترک هستند. مفهوم ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک آنها از اوراسیا، مبتنی بر توسعه ارتباطات و همکاری‌های امنیتی بین کشور‌های منطقه و حذف بازیگران فرامنطقه‌ای است.




ارسال نظرات

تولید ماهانه مرغ به ۲۵۰ هزارتن رسید
توزیع روزانه میوه‌های پاییز به ۲ هزار و ۵۰۰ تن رسید
افزایش ظرفیت انبارش و نگهداری کالا‌های نفتی به یک میلیون تن
صدور دو هشدار هواشناسی برای تشدید بارش و وزش باد
قطع سهمیه آرد ۱۱ نانوایی در تهران به دلیل گرانفروشی
۴۵ میلیارد تومان اموال کوروش کمپانی به مزایده می‌رود
مشترکان بسیار پرمصرف باید بهای برق را غیریارانه‌ای پرداخت کنند
تنگه هرمز تامین کننده امنیت انرژی در جهان
گمرک ادعای شهرداری تهران درباره محموله خودروهای برقی را تکذیب کرد
دولت موظف است از خانه‌های لوکس مالیات بگیرد
قیمت روز بخاری برقی در بازار ۲۷ مهر ۱۴۰۳
شناسایی جایگزین‌های گوشت قرمز ضروری است
قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۷/۲۷
توافق ایران و پاکستان برای رفع موانع تجاری
طلای جهانی رکورد جدید ثبت کرد؛ هر اونس ۲۷۱۳ دلار
ناترازی مسکن به ۷ میلیون واحد رسید
آغاز عملیات اجرایی نصب کنتورهای هوشمند ویژه مشترکان اداری و صنعتی
کارگروه ویژه پارس جنوبی برای ایفای مسئولیت اجتماعی تشکیل می‌شود
خوشحالی فراریان مالیاتی از یک تکذیبیه/ وقتی شفافیت ذبح می‌شود
خسارت ۲۰ میلیارد دلاری ناترازی گاز به کشور
نرخ بهره ابزاری برای کنترل تورم و ایجاد تعادل در بازارهای پولی
کنسروها مواد نگهدارنده‌ ندارند
تولید غذای جهانی به بحران رسید!
رقیب «ایکس» اسباب بازی فروش شد!
اخراج کارمندان واتس‌اپ و اینستاگرام
ایران از ترانزیت ۳۰میلیون تنی چین-اروپا استفاده می‌کند؟
کم‌رنگ شدن فعالیت سوداگران بازار اجاره از طریق سامانه خودنویس
فعالیت ۱۰ رادار هواشناسی در کشور
صادرات برق تجدیدپذیر در ایام غیرپیک آزاد است
مصرف ماهانه حدود ۲۱ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در کشور
دانه درشت‌های مالیاتی از تراکنش‌های مالی شناسایی می‌شوند
ارزش معاملات تجارت الکترونیکی به ۲ هزار و ۱۰۰ همت رسید
ارائه سیگنال‌های مثبت به بازار مسکن از سوی سامانه خودنویس
۷۸۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن چشم‌انتظار تسهیلات ساخت
کاهش تورم سالانه صنعت به ۲۴.۷ درصد در شهریور
اصلاح نظام مالیاتی قربانی پوپولیسم
کاهش فشار مالیاتی مودیان خرد با اخذ مالیات از فراریان مالیاتی
خرید برگ سبز چای به بیش از ۱۲۳ هزار تن رسید
بیت‌کوین در مسیر صعودی
وزارت راه برای تکمیل آزادراه شمالی کرج به یاری شهرداری آمد
تحریم‌های جدید انگلیس علیه نفتکش‌ها و کشتی‌های ال‌ان‌جی روسیه
بازدید وزیر راه و شهرسازی از احداث مرتفع‌ترین پل ایران و غرب آسیا
تعرفه حمل‌ ریلی بار از بندر امیرآباد به بندرعباس ۵۰درصد کاهش یافت
استمرار ناترازی اقتصادی با ارز سه نرخی
امضای تفاهم‌نامه ساخت سکوی فشارافزایی در صنایع دریایی کشور
بستر شفاف سازمان ملی استاندارد برای حضور رقابتی بخش خصوصی
رکورد قیمت سکه در دولت چهاردهم شکست
ترافیک سنگین در آزادراه تهران - شمال
جزئیات وصول ۲۲.۵همت مطالباتِ معوق و اظهارنامه سنواتی گمرک
کمیسیون عمران پیگیر اخذ مالیات از خانه‌های لوکس است
دولت صنعت چای را راحت بگذارد!
سرمایه گذاری ۹۶هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر کشور
درخواست برگزاری شورای عالی کار
برگزاری حراج شمش طلا در ۲۹ مهرماه
جزایر سه‌گانه خاک ما بوده و خواهد بود
دولت و مجلس هیچ برنامه‌ای درباره بنزین ندارند
اصلاح قیمت بنزین؛ کلاف سردرگم سیاست‌گذاری
پزشکیان: باید موانع معیشت مردم را از سر راه برداریم
لایروبی مسیل رودخانه کن برای پیشگیری از آب‌گرفتگی سطوح پروازی مهرآباد
تحقق «جهش تولید» آری یا نه؟
نقش حکمرانی دولتی در تسهیل تغییر انرژی به انرژی‌های پایدار
از جبران کسری بودجه تا گرانی لبنیات
اسامی برگزیدگان «ششمین جشنواره ملی بورس و رسانه» اعلام شد
کارنامه دولت سیزدهم در رشد تولید به روایت مراجع آماری
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چند میلیون کاربر دارد؟
یکسان‌سازی نرخ آرد و نان گامی موثر در کاهش تخلفات
دولت برای تامین بنزین مورد نیاز از جیب و سرمایه ملی خرج می‌کند
تحصیل ۳۰ هزار هکتار زمین در داخل حریم شهر‌ها در قالب طرح نهضت ملی مسکن
متنوع سازی سبد سوخت کشور در دستور کار است
ورود موج جدید بارش‌ها به کشور از روز جمعه
اقتصاد چین در خوف و رجا!
غریب آشنا
تولید و فروش خودرو ۱۲ درصد افت کرد
سقف پاداش بازنشستگی ۱۴۰۳
سطح زیرکشت محصولات کشاورزی بیش از ۱۶ میلیون هکتار است
ورود توده هوای سرد به شهر‌های شمالی از ۲۷ مهرماه
چهار انتصاب جدید در وزارت جهاد کشاورزی
افزایش تولید بنزین در دستور کار است
افزایش ۶۰ درصدی حمل‌ونقل بار در شهر فرودگاهی امام
جهش ۹۱ درصد سودآوری بورس انرژی
مهدی ضیغمی مدیر پروژه واردات خودرو شد
قیمت ۴ محصول تنظیم بازاری لبنی تعیین شد
افزایش حق العمل جایگاه های عرضه سوخت ۴۰درصد
قوه قضائیه به پرونده تخلف گسترده ایران‌خودرو ورود می‌کند
۱۰۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت می‌شود+ زمان و جزئیات
اعزام مسافر به مشهد از ایستگاه آپرین در دستور کار قرار گرفت
«کتز» رونوشت بی‌کیفیت «داگز»
همه چیز درباره سامانه ثبت نام وام ازدواج ve.cbi.ir + مشاهده وضعیت ثبت نام
قیمت ۱۰۰۰ توکن همستر به تومان چقدر شد؟ آیا همستر رشد می کند؟
امشب یارانه مهر سه دهک اول واریز می‌شود
همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری ۱۴۰۳
وزیر جهاد کشاورزی: ۲۰ درصد از مطالبات گندم کاران باقیمانده است
سخنان سخنگوی دولت درباره پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته+ مبلغ و جزئیات
MemeFi Coin تلفیق سرگرمی و کریپتو
تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به کجا رسید؟
ورود موج بارش‌های پاییزی پی در پی به کشور از روز یکشنبه
آغاز ثبت نام وام ۳۰ میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی
زخم کهنه پرداخت مطالبات گندم‌کاران
جایگزین نیسان آبی معرفی شد
دستور پزشکیان برای اخذ مالیات با بررسی آنلاین تراکنش‌های بانکی
قیمت گوشی موبایل امروز یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
فعلا سایپا طرح فروش ویژه ندارد
۶ قاعده جدید اتحادیه اروپا در مبارزه با پولشویی
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
بازار کریپتو تحت تأثیر فدرال رزرو
ثبت نام ایران خودرو ویژه مادران از امروز ۳ مهر
نامه زینب سلیمانی به رهبر انقلاب
نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران اعلام شد+ لینک اسامی برندگان
سقف پاداش بازنشستگی ۱۴۰۳
خبر جدید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
مدیرعامل جدید ایران خودرو به‌زودی معرفی می‌شود
اعلام روش ثبت‌نام در سامانه جدید وام قرض‌الحسنه ازدواج
عربستان هدف نفت ۱۰۰ دلاری را کنار می‌گذارد
نحوه ثبت نام غیر حضوری وام بازنشستگان تامین اجتماعی
ریشه ۱۴۰ هزار اسرائیلیِ آذربایجانی‌تبار در شمال ارس
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران فردا اعلام می‌شود
بودجه ۱۴۰۴؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم
جزئیات افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۴
بازتاب هزینه‌های جنگ برای اقتصاد اسرائیل در گزارش موسسه S&P
ثبت نام فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو+ جدول و شرایط
جزییات ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
۱۵ مرکز اقتصادی حساس اسرائیل
شبیخون شبانه همستر/ کاربران متقلب حذف شدند!
مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود
شاهسون‌ها در «دشت مغان» چه کردند؟
ایرانی‌ها؛ پرمصرف‌اند یا خوش‌مصرف؟
خبر مهم از صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان+ زمان افزایش حقوق
«کاتب» جایگزین «خودنویس» در بازار املاک می‌شود؟
الزام ۱۷ بانک به افزایش سرمایه ۵۱۸ همتی برای فرار از ورشکستگی
فروش اینترنتی ایران خودرو دیزل از امروز+ لینک ثبت نام
روایتی مستند از استقراض روزانه بانک آینده از بانک مرکزی
اخبار جدید از همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات و مشمولین
تاخیر در واریز حقوق مهرماه بازنشستگان تامین اجتماعی
حداکثر سن بازنشستگی زنان و مردان در قانون جدید
هشدار مدیرعامل سابق راه‌آهن بابت فروش بلیت واگن‌های از رده خارج 
انتقاد قالیباف از اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه
آغاز واریز حقوق بازنشستگان+ جزئیات و حداقل مبلغ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
سوال اصلی ما از فرزین در رابطه با وام ازدواج است
یارانه ۱۲۵۰ همتی سوخت در سال ۱۴۰۲
دریای بازار نفت ایران در نوسانات هم تلاطم ندارد
کارگران هم مشمول لایحه کاهش ساعت کاری می‌شوند
جزئیات بدهی میلیاردی «عظیم زاده» به بانک پارسیان
گزارش

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

اصلاح نظام مالیاتی قربانی پوپولیسم

تنها یک روز پس از انتشار خبر دستور رئیس جمهور برای بررسی تراکنش‌های بانکی افراد جهت عادلانه شدن پرداخت مالیات، مقامات دولتی به شدت آن را تکذیب کردند.

«اقتصاد معاصر» بررسی می‌کند؛

اقتصاد چین در خوف و رجا!

رشد غیر منتظره کند صادرات چین در ماه سپتامبر، نشانه‌ای از ضعف در نقطه روشن اقتصاد این کشور است و می‌تواند تاثیرات عمیقی بر اقتصاد جهانی و چشم‌انداز تجارت بین‌المللی داشته باشد.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

تولید و فروش خودرو ۱۲ درصد افت کرد

تولید و فروش صنعت خودرو و ساخت قطعات در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بیش از ۱۲ درصد افت کرده است؛ این افت فقط ناشی از قیمت‌گذاری دستوری نیست و مسائلی همچون قطع برق نیز بر آن موثر بوده است.

مرگ در بورس از ترس تب فروش اوراق

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه در حالی به افت ۳ هزار واحدی بسنده کرد که ۸۱ درصد نماد‌های بورسی و ۷۸ درصد نماد‌های فرابورسی منفی بودند.

یادداشت و تحلیل

حسن حیدری، کارشناس اقتصادی

اصلاح قیمت بنزین؛ کلاف سردرگم سیاست‌گذاری

هر راهبردی که برای اصلاح قیمت بنزین در نظر گرفته می‌شود، باید برخی از مسائل نیز روشن شوند؛ از جمله اینکه روشن شود تاثیرات تورمی اصلاح قیمت بنزین چقدر است؟ چه راه‌حل‌هایی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر وجود دارد؟ آیا افزایش تدریجی بهتر است یا دفعی؟ آیا می‌توان به اصلاح قیمت بنزین پرداخت اما در خصوص صنعت خودرو و حمل‌ونقل عمومی اقدام خاصی انجام نداد؟

محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران

تحقق «جهش تولید» آری یا نه؟

متاسفانه دست‌هایی در کار هستند تا اجازه ندهند که تولید در کشور رشد کند؛ شاید بهبود اوضاع تولید، رفع مشکلات کشور و توسعه اقتصاد، منافع برخی را به خطر می‌اندازد!

یادداشت احسان کهنه، رئیس پژوهشکده چای کشور

۵ نقش پژوهشکده چای در تحول این صنعت

پژوهشکده چای ایران می‌تواند نقش مهم و اساسی در تحول صنعت چای کشور ایفا کند. این پژوهشکده با تمرکز بر تحقیقات علمی و فناوری‌های نوین، می‌تواند چالش‌های موجود در صنعت چای را شناسایی کرده و راهکار‌هایی برای رفع آنها ارائه دهد.

مهرداد حاجی‌زاده‌فلاح، تحلیل‌گر مبارزه با پولشویی

پنج نشانه فعالیت‌های پولشویی و پنج شیوه مقابله با آن

امروزه پولشویی یک مشکل جهانی محسوب می‌شود که به دلیل ابداع تکنیک‌های جدید برای ارتکاب جرم توسط مجرمان، مقابله با آن نیازمند دانش روز و شناخت این تکنیک‌ها است.

گفت وگو

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با اقتصاد معاصر؛

دولت موظف است از خانه‌های لوکس مالیات بگیرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دولت را تحت فشار قرار خواهیم داد تا مالیات بر خانه‌های لوکس وصول شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت‌و گو با «اقتصاد معاصر»؛

وزارت راه برای تکمیل آزادراه شمالی کرج به یاری شهرداری آمد

به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آزادراه شمالی کرج تا پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد توسط شهرداری کرج ساخته شد، پس از آن وزارت راه و شهرسازی هم به اجرا ورود کرد و مقرر شد ۴۰ درصد باقی‌مانده به صورت مشارکت ۵۰ - ۵۰ تکمیل شود.

یک کارشناس انرژی در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر» مطرح کرد؛

خسارت ۲۰ میلیارد دلاری ناترازی گاز به کشور

یک کارشناس انرژی بیان کرد: دولت در زمینه ناترازی گاز باید به سمت بهینه‌سازی توجه کند، زیرا ناترازی گاز باعث خسارت ۲۰ میلیارد دلاری به اقتصاد کشور شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

کمیسیون عمران پیگیر اخذ مالیات از خانه‌های لوکس است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در قانون، کیفیت و راه‌های اخذ مالیات از خانه‌های لوکس پیش‌بینی شده و مشکل کنونی صرفا اجرای آن است.