۰۳/آذر/۱۴۰۴ | ۲۰:۴۷
پرداخت آنی مالیات ارزش افزوده از طریق کارتخوان‌ها جزئیات تعطیلی مدارس ۴ اذر ۱۴۰۴ / وضعیت تعطیلی مدارس تهران ۴ آذر ۱۴۰۴ ایران کم‌بارش‌ترین پاییز ۵۸ سال اخیر را سپری می‌کند زمین برای ساخت مسکن هست اما اراده اجرا در وزارت راه دیده نمی‌شود بی‌نظم‌ترین شرکت هواپیمایی کدام است؟ سهمیه بنزین به کارت ملی منتقل شود یا کارت بانکی؟ اتباع غیرمجاز و مازاد بر نیاز باید کشور را ترک کنند محتوای نامه پزشکیان به بن‌سلمان فاش شد روند تدریجی کاهش دمای تهران از چهارشنبه آغاز واردات شکر از هفته آینده متقاضیان مسکن ملی بخوانند جزئیات وکالتی کردن حساب برای ثبت نام خودرو وارداتی آذر ۱۴۰۴ جزییات حذف ۴ صفر از پول ملی اعلام شد جزئیات و زمان واریز کالابرگ مرحله پنجم توانیر: ۷۰۰ هزار ماینر غیرمجاز در شبکه برق کشور فعال‌ است سخنگوی صنف جایگاه‌داران: تبخیر بنزین دو برابر استاندارد است رشد ۲.۸ درصدی تجارت خارجی غیرنفتی نسبت به سال گذشته لزوم پرهیز از درج اعداد غیرواقعی و غیرقابل تحقق در لایحه بودجه ۱۴۰۵ جنگ قیمتی برای خودروهای برقی در راه است احیای بورس از مسیر تعامل جهانی قیمت جهانی نفت امروز 1404/9/3 بحران بازار مسکن زیر سایه بانک‌ها روزانه به چه مقدار منیزیم نیاز داریم؟ قیمت برنج رسما اعلام شد صیدی: اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بازگشته است جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز یکشنبه ۲ آذر ۱۴۰۴ بنزین سوپر کشف قیمت شد سازوکار جدید افزایش قیمت بلیط هواپیما موجودی سدها به یک‌سوم ظرفیت رسید بازیکن استقلال اخراج شد کابوس پرسپولیس به فوتبال ایران برگشت! رد استیناف‌خواهی پرسپولیس برای لیدرها قیمت جدید محصولات زامیاد منتشر شد+جدول آغاز واردات شکر از هفته آینده وضعیت بورس امروز ۲ آذر ۱۴۰۴ آغاز مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها شیوع بیماری تب برفکی عامل اصلی التهاب بازار لبنیات پرداخت ۵۰ همت وام ودیعه مسکن به ۲۶۳ هزار مستأجر بنزین سوپر تحویل جایگاه‌داران می‌شود مهر تایید دیوان عدالت اداری بر دستورالعمل ساخت‌وساز در املاک باغ‌های تهران طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یکشنبه ۲ آذر ۱۴۰۴ + جدول قیمت دلار و ارز امروز ۲ آذر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲ آذر ۱۴۰۴ سقف انتشار اوراق بهادار ارزی، ۱۰ میلیارد دلار تصویب شد قیمت روز گوشی ۲ آذر ۱۴۰۴ ممنوعیت صادرات میلگرد به عراق تعرفه حق تمبر اوراق دولتی برای سال ۱۴۰۴ مشخص شد+ جدول آیین نامه مرتبط با پرداخت یارانه ها ابلاغ شد حضور در ایران‌متافو مسیر توسعه بازار صادراتی چادرملو را تقویت می‌کند قیمت جدید سیمان اعلام شد+ جدول لیست قیمت جدید آپارتمان در شهر تهران ۲ آذر ۱۴۰۴ خبر مهم وزیر نفت برای دارندگان کارت سوخت جزییات لایحه افزایش حقوق بازنشستگان منتشر شد دو بازیکن استقلال در تونل وحشت!+ عکس ۴۰ درصد ارزش معاملات خرد در اختیار ۴ صنعت تهران هم بالاخره باران بارید روزی که بازار سرمایه صاحب قانون شد کاهش ۳۸ درصدی ورودی آب به سد‌ها در دوماهه نخست پاییز قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲ آذر ۱۴۰۴ مجوز واردات بدون انتقال ارز کالا‌های اساسی صادر شد چهار هدف اصلی دولت از لایحه افزایش حقوق بازنشستگان یک عرضه اولیه دیگر در فرابورس کشف قیمت شد گزارش هواشناسی امروز ۲ آذر ۱۴۰۴ پزشکیان قانون حذف چهار صفر از پول ملی را ابلاغ کرد ۲ غایب بزرگ استقلال در بازی سرنوشت‌ساز فعالیت پایدار خطوط مسافربری کشتیرانی والفجر در خلیج‌فارس پاسخ به ۶ سوال اساسی درباره ایران ایر؛ چرا هما نابهره‌ور است؟ کاهش کسری بودجه اولویت نخست دولت است پزشکیان‌: فرصت‌های جدید برای سرمایه‌گذاران در حال شکل گیری است سخنگوی دولت: عرضه بنزین سوپر وارداتی از فردا آغاز می شود ثبت نام سایپا ویژه آذر ۱۴۰۴+شرایط و لینک ثبت نام استیضاح وزیر راه در ۱۶ محور تقدیم هیات رئیسه مجلس شد نرخ سود بین‌بانکی درجا زد! «سرپرست معاونت رفاه و امور اقتصادی» منصوب شد مصوبه جدید شورای فقهی بانک مرکزی؛ پرداخت حقوق با وام مرابحه ممنوع شد قیمت روز گوشی ۱ آذر ۱۴۰۴ افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۵ مشخص شد | آیا حقوق کارمندان نزدیک به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد؟ جزئیات تازه از اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در سال ۱۴۰۵ ۲۰۹ فروند هواپیمای مسافربری در کشور فعال است هشدار مرکز اطلاعات مالی به مؤسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز افزایش حقوق سال ۱۴۰۵ کارمندان و بازنشستگان چقدر است؟ بنزین سوپر وارداتی از یک هفته تا یک ماه آینده در جایگاه‌ها عرضه می شود دریافت مالیات ارزش افزوده با نرخ 8 درصد از رستوران های زنجیره ای همایش سالانه بازار سرمایه با حضور رئیس جمهور آغاز شد رئیس سازمان برنامه و بودجه برای ارائه گزارش به کمیسیون بودجه می‌رود پایان زیست نفتی و فرصت بازآفرینی نقش ایران در نظم جدید جهانی/ نظام تصمیم گیری باید از بی‌تصمیمی خارج شود آغاز افتتاحیه دوازدهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی/ زمان بازآفرینی قدرت ایران فرا رسیده است وزیر اقتصاد به کمیسیون صنایع مجلس می‌رود آمریکا در حال تخریب نظم خودساخته/ ایران برای نقش آفرینی نیازمند تغییر مسیر است وزیر نیرو به کمیسیون کشاورزی مجلس می‌رود درک وضعیت حاکم بر جهان، گام اول عقب نماندن ایران از تحولات جهانی/ الگوهای سابق دیگر کارکرد ندارد نظم جدید جهانی در حال شکل‌گیری/ «بازآفرینی قدرت ایران» مبتنی بر رویکرد برون‌گرایی در اقتصاد مقاومتی است تحریم با مذاکره رفع شدنی نیست/ «بازآفرینی قدرت» تنها راه پیش‌روی ایران در نظم نوین جهانی سقف ذخیره بنزین در کارت سوخت در سال ۱۴۰۴ ساخت ۹۴ هزار واحد مسکونی کارگری در ۸ استان قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۱ آذر ۱۴۰۴ رشد ۵۰ درصدی صادرات با راه‌اندازی تالار دوم ارزی گزارش هواشناسی امروز ۱ آذر ۱۴۰۴ قالیباف: احکام برنامه هفتم کاملا قابلیت اجرا دارد تشکیل کمیته ویژه برای ساماندهی نیرو‌های شرکتی/ ۴ هدف لایحه افزایش حقوق قیمت جدید پراید وانت در بازار صادرات ۳۲ میلیارد دلاری در ۷ ماه؛ تراز تجاری همچنان منفی بانک‌های دولتی ۵۴۵ هزار میلیارد ریال دارایی مازاد فروختند تأمین سوخت زمستانی فولاد و صنایع معدنی در دستور کار مدنی‌زاده: ستادهای توسعه منطقه‌ای وارد فاز عملیاتی شد افزایش میل کارمندان به بازنشستگی با لایحه جدید دولت پاسخ مبهم سازمان مالیاتی درباره صادرات برگشتی؛ ابهام در دل ابهام ۶۰ لیتر سهمیه بنزین امشب شارژ می‌شود حذف ۴۳۸ هزار نفر از فهرست یارانه نقدی در آبان افزایش قیمت حامل‌های انرژی راه‌ حل ناترازی نیست قطع ۱۲ تا ۲۴ ساعته آبِ مشترکانِ بی توجه به الگوی مصرف تکذیب خبر عرضه بنزین ۵۵۰۰ تومانی در شامگاه ۳۰ آبان خودرو‌های برقی ۵۰ تا ۷۰ درصد آلایندگی کمتری دارند خضریان: بانک آینده ۳۵۰ همت به بانک مرکزی بدهکار بود محور صعودی قیمت لبنیات و سقوط بازار تقاضا + جدول قیمت کالاهای اساسی قیمت خودرو امروز پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ + جدول وزیر اقتصاد و دارایی: تحول اقتصادی کشور از مناطق آزاد آغاز می‌شود وزیر کار: مسکن کارگری دغدغه رفاهی کارگران را کاهش می‌دهد رقم پاداش مدیران دولتی اعلام شد صندوق‌های رمزارز در آستانه ورود به بورس تهران تدابیر گمرک برای کاهش توقف کالا در مبادی ورودی شرایط جدید بازنشستگی اعلام شد+ جزییات امضای سه تفاهم‌نامه توسعه فناوری و سرمایه‌گذاری بین تاچکو و شرکت‌های داخلی و خارجی کروز، سیستم ترمز خودروهای داخلی را مدرن می‌کند ورود وزارت دفاع به قطعه‌سازی خودرو ؛ تولید ECU، باتری و ترمز در حال انجام است ثبت نام بهمن موتور با تحویل فوری امروز ۲۸ آبان ۱۴۰۴+ قیمت قطعی+ شرایط و لینک ثبت نام قیمت روز گوشی ۲۸ آبان ۱۴۰۴ متقاضیان وام ازدواج بخوانند/ رقم پرداختی تسهیلات تغییر کرد معرفی شماره تماس ۳ مرجع پاسخگویی حوزه یارانه‌ها شرط جدید واردات خودروهای سنگین اعلام شد + سند گمرک: صمت مسئول محاسبه سقف مجاز صادرات است ردیف تعرفه خودروهای وارداتی از مجوز بهینه سازی مصارف ارزی استثنا شود واریز فوق‌العاده خاص به کارمندان تعیین تکلیف شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ قیمت بنزین سوپر در بورس مشخص شد برندگان مرحله ششم پیش‌فروش مشخص شدند جزئیات جدید درباره سهمیه ارزی واردات خودرو اعلام شد تولید موتور‌های جدید سایپا از سال ۱۴۰۵ زمان عرضه اولیه داترا + مبلغ نقدینگی افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات لبنی توقیف ۱۵۰۶ پرونده اوراق بهادار در یک ماه قیمت انواع تلویزیون امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۴ پیشتازی کچاد در معاملات شمش فولادی / نتیجه معاملات شمش فولادی در بورس کالا قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۷ آبان۱۴۰۴ تفاهم‌نامه توسعه مهارت‌های دیجیتال منعقد شد کیوی ایران بازارهای هند و اوراسیا را فتح کرد جزئیات جدید از حادثه بندر شهید رجایی آزادسازی قیمت آرد و اجرای «طرح نان نو» راه نجات صنعت نان وضعیت بورس امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ ابلاغ حذف عوارض آب مجازی از ۵ محصول آب‌بر کشاورزی قیمت روز گوشی ۲۶ آبان ۱۴۰۴ یک سال مهلت به خودروسازان؛ پایان بهانه‌جویی برای موتورهای پرمصرف جزئیات نهمین عرضه اولیه امسال مشخص شد ۸ کالای جدید به فهرست ترخیص ۹۰ درصدی اضافه شد آغاز پیش‌فروش رسمی سکه با قیمت‌گذاری حراجی+ جزییات قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۲۶ آبان۱۴۰۴ قیمت میوه و سبزیجات امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ بدهی ارزی دولت به واردکنندگان برنج ۱۲ ماهه شد قیمت روز گوشی ۲۵ آبان ۱۴۰۴ زمان حراج اصلی پیش‌فروش سکه + جزییات دستورالعمل اجرایی مدیریت مگس بنه زعفران ابلاغ شد بسته جدید اصلاحات گمرکی در راه است توضیحات گمرک در خصوص تغییرات تعرفه‌ای خودروهای سواری و سنگین وارداتی تغییر پورت گمرکی از «گمرک فرودگاه امام» به «منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی» قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲۵ آبان۱۴۰۴ نقش صندوق ضمانت سپرده‌ها در مدیریت دارایی بانک آینده افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان با طرح جدید دولت قیمت روز گوشی ۲۴ آبان ۱۴۰۴ بانک مرکزی پس از آینده، سراغ موسسه ملل رفت میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می شود ثبات ۷ هفته‌ای نرخ سود بین‌بانکی در سطح ۲۴ درصد پشتبانی امور دام توزیع‌کننده انحصاری نهاده دام شد آغاز واریز وجه پیش‌فروش جدید سکه از امروز عدالت در توزیع یارانه‌ها بازنگری می‌شود فیش حقوقی بازنشستگان مشمول آیتم رفاهیات خواهد شد برنج پاکستانی با چه قیمتی عرضه می‌شود؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۴ رفاهیات بازنشستگان شامل کسور نمی‌شود هشدار وزیر جهادکشاورزی درباره بحران آب و ضرورت افزایش بهره‌وری زنگ خطر برای تجارت رسمی؛ واردات مسافری موبایل ۱۶۵ درصد رشد کرد طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید آیین‌نامه جدید مقابله با پولشویی در هیئت دولت تصویب شد آغاز حراج سکه امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴+ جزییات صادرات سالانه شیلات به ۷۰۰ میلیون دلار رسید سقف واردات دانه‌های روغنی و کنجاله افزایش یافت کچاد صدرنشین عرضه شمش فولادی / نتیجه معاملات شمش فولادی در بورس کالا اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی دریافت نسخه IOS همراه بانک ایران زمین بدون محدودیت پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد بازدید رئیس هیأت عامل ایمیدرو از غرفه چادرملو در نمایشگاه فولاد کیش پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۰:۴۲ ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
«اقتصاد معاصر» بررسی می‌کند؛

چهار کریدور راهبردی بریکس

گروه بریکس با کنترل چهار کریدور شمال-جنوب، ابتکار کمربند و جاده، مسیر دریای شمال و ترانس آفریقا می‌تواند تجارت جهانی در آینده را دست بگیرد.
چهار کریدور راهبردی بریکس
کد خبر:۶۷۰۱

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ کریدورهای اقتصادی بدون تردید در تجارت جهانی نقش راهبردی خواهند داشت و به باور کارشناسان، رقابت برای این کریدورها نیز بخشی از نظم نوین چندقطبی جهان است. در این میان، کشورهای بریکس به دلیل تنوع اقتصادی و جغرافیایی از موقعیت بهتری برای کنترل این مسیرها برخوردار هستند. در واقع با گسترش بریکس، این گروه علاوه بر نقش مهمی که در تولید غذا و نفت ایفا می‌کنند، مسیرهای تجاری را نیز در کنترل خواهند داشت. برای نمونه، بریکس که در حال حاضر یک‌سوم تولید جهانی غذا را به خود اختصاص داده، در مواجهه با یک بحران بالقوه، همچنان برای ترانزیت غلات و امنیت غذایی جهانی، حیاتی خواهد بود.


همچنین، مشارکت سه کشور آفریقایی -آفریقای جنوبی، اتیوپی و مصر- در بریکس، ممکن است به این قاره اجازه دهد تا نقش موثرتری در سیاست و اقتصاد جهانی و همچنین تجارت جهانی ایفا کند. مزایای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، علمی، فنی و فناوری اتحاد در حال گسترش بریکس، برای کشورهای آفریقایی بسیار زیاد تلقی می‌شود. با این حال، تلاش‌های آنگلوساکسون برای خراب کردن همکاری چندقطبی در این سازمان، تاکنون ادامه داشته است. 

 

در ادامه این گزارش، به نقش بریکس در مسیرهای تجاری مهم پرداخته شده است.


بریکس: قدرت‌های نوظهور و کریدورهای اقتصادی که جهان را تغییر می‌دهند

شاید یکی از مهم‌ترین مسیرهای تجاری بریکس مربوط به کریدور شمال-جنوب باشد که توسط سه کشور عضو اصلی آن یعنی روسیه، هند و ایران راه‌اندازی شده است. بدون تردید این کریدور چیزی کمتر از یک تغییردهنده بازی ژئوپلیتیکی نیست. این مسیر تجاری ۷،۲۰۰ کیلومتری که سن پترزبورگ را به بمبئی متصل می‌کند، هند را به مدارهای تجاری آسیای مرکزی متصل و روسیه را قادر می‌سازد تا به بازارهای جدید و پرسود جنوب از طریق خلیج فارس دست یابد.


برای هند، INSTC  یک جایگزین داخلی برای کمربند و جاده چین، یک راه جدید برای ورود به بازارهای اروپایی، منبع زغال سنگ و نفت ارزان روسیه و یک راه مطمئن در صورت درگیری با غرب بوده و برای روسیه و ایران نیز کاهش تاثیر تحریم‌های غرب و نوید موقعیت ممتاز در جریان‌های تجاری آینده را ارائه می‌دهد. البته برای ایران و آذربایجان، INSTC فرصتی برای گرفتن امتیازات توسعه‌ای و تجاری از حامیان اصلی پروژه است.


تشدید تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا پس از حمله به اوکراین، روسیه را به تقویت روابط تجاری با ایران و رسیدن به هند ترغیب کرد. دهلی با حفظ روابط اقتصادی با مسکو، غرب را به چالش کشیده و درپی آن است که با ایجاد موازنه، از INSTC برای تقویت تعامل تجاری با آسیای مرکزی و اروپا استفاده کند. کشورهای کریدور در حال سرمایه‌گذاری هنگفتی در این شرکت هستند، به طوری که براساس گزارش‌ها، روسیه و ایران ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این مسیر خواهند داشت. البته انتقال اولین محموله این مسیر از سال ۲۰۲۲ آغاز شد و ترانزیت بار سالانه ۳۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ را هدف‌گذاری کرده است.


در واقع، کریدور شمال-جنوب فرصتی برای بریکس در راستای انعطاف‌پذیری اقتصاد بلوک تلقی می‌شود که جریان‌های تجاری را فراتر از محدوده تحریم‌های ایالات متحده شکل می‌دهد. با این حال، این پروژه بیش از ۲۰ سال است که تا حد زیادی متوقف شده و اکنون نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای پر کردن شکاف‌های ریلی و توسعه ظرفیت پایانه‌های دریای خزر دارد. 

 

نظم نوین جهانی: بریکس و کنترل کریدورهای تجاری استراتژیک

ابتکار جاده و کمربند چین بدون تردید یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین کریدوهای تجاری بوده که از سوی دومین اقتصاد بزرگ جهان و یکی از بیانگذاران بریکس ایجاد شده است. در واقع، این طرح جدیدترین ابتکار تجاری دیپلماتیک پکن بوده که هدف آن ایجاد زیرساخت برای اقتصادهای آسیا، اروپا، خاورمیانه و آفریقا است. این پروژه یک تریلیون دلاری، به طور گسترده یک حرکت ژئوپلیتیکی هوشمندانه بوده که نه تنها به رشد اقتصاد چین کمک می‌کند، بلکه نفوذ سیاسی آن در سراسر جهان را نیز افزایش می‌دهد. جاه‌طلبی‌های این پروژه برای ترویج جهانی‌سازی به سبک چینی از طریق تجارت چندجانبه، به پکن کمک می‌کند تا موقعیت خود را در دوره بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی مستحکم کرده و گسترش دهد.


چین معتقد است که جاده ابریشم جدید با گسترش تجارت آزاد، توسعه و سود متقابل ایجاد شده است. علاوه بر این، شی، رئیس‌ جمهور چین در سخنرانی افتتاحیه در مجمع کمربند و جاده اعلام کرد که چین ۱۱۳ میلیارد دلار بیشتر به عنوان بودجه اضافی و همچنین ۸.۷ میلیارد دلار کمک به کشورهای در حال توسعه در مسیرهای جدید کمک خواهد کرد. به گفته رسانه‌های دولتی چین، قرار است که فقط طی پنج سال آینده، چندین تریلیون دلار بیشتر سرمایه‌گذاری شود. اگر طرح کمربند و جاده موفق شود، این امکان وجود دارد که «وضعیت برد-برد» تحقق یابد اما اگر شکست بخورد، بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی بیشتر در پی خواهد داشت که منجر به ناآرامی‌های احتمالی در حیاط خلوت چین خواهد شد. بنابراین درک دامنه، اهداف بازیگران و همچنین سبک مدیریت این ابتکار عمل چینی، برای پیش‌بینی اجرای موثر پروژه کمربند و جاده ضروری است.


از سوی دیگر گسترش اعضای بریکس، هم به صورت اعضای اصلی و هم شریک باعث می‌شود که تعداد کشورهای درگیر ابتکار کمربند و جاده چین در گروه بریکس افزایش یابد. برای نمونه، وجود سه کشور ایران، عربستان و امارات از غرب آسیا در بریکس و همزمان ابتکار کمربند و جاده، اهمیت و وزن این گروه در مسیرهای ترانزیتی را افزایش می‌دهد.


مسیر دریای شمال 

مسیر دریای شمالی  (NSR)، یک مسیر دریایی در اقیانوس منجمد شمالی بوده که اقیانوس‌های آرام و اطلس را از طریق قطب شمال به هم متصل می‌کند. از همین‌رو نیز مورد توجه کشورهای متعددی از جمله بنیانگذاران بریکس یعنی هند، روسیه و چین قرار گرفته است. از طریق این مسیر، فاصله آسیا و اروپا در مقایسه با مسیر کانال سوئز ۱۰ تا ۱۴ روز کاهش می‌یابد. در سال‌های اخیر، ذوب شدن یخ‌های قطب شمال باعث شده تا این مسیر به طور فزاینده‌ای قابل اطمینان باشد.


در این مسیر، روسیه به دنبال شرکای راهبردی است، زیرا سواحل قطب شمال در سمت روسیه دارای زیرساخت ناقص بوده و فاقد بنادر و زیرساخت‌های اتصالی است که می‌تواند منطقه را به قطب‌های صنعتی و تجاری روسیه متصل کند. هند و چین به عنوان واردکنندگان اصلی انرژی روسیه، در موقعیت ایده‌آلی برای توسعه و عملیاتی کردن NSR در سواحل روسیه هستند.


تعامل چین در قطب شمال به عوامل متعددی وابسته بوده که حول محور بهره‌برداری از منابع، امنیت انرژی و حاکمیت بین‌المللی بیشتر است. قطب شمال روسیه غنی از انرژی کشف نشده و ذخایر معدنی حیاتی، ذخایر استراتژیک برای پکن و دهلی و ابزاری برای محافظت از اقتصاد آن‌ها در برابر شوک‌های ژئوپلیتیکی و اختلالات تامین انرژی است.


البته برای روسیه متعادل کردن حضور اقتصادی چین در خاور دور یک ضرورت استراتژیک است. برای این منظور، مسکو از شریک دیرینه هند، برای سرمایه‌گذاری در NSR نیز دعوت کرد. در طول سفر مودی به مسکو، دو تفاهم‌نامه امضا شد که به طور خاص به پروژه‌های تجاری و لجستیکی در شرق دور روسیه و مناطق قطب شمال می‌پرداخت. این توافقنامه‌ها مستقیما با هدف بلندپروازانه تجاری دوجانبه ۱۰۰ میلیارد دلاری تعیین شده برای سال ۲۰۳۰ مرتبط است. انتظار می‌رود که NSR  نقش اصلی را در دستیابی به این هدف به عنوان شریان کلیدی برای حمل‌ونقل کالا بین روسیه و هند و کاهش زمان ترانزیت ایفا کند.


ترانس آفریقا 

به باور کارشناسان، بریکس می‌تواند بهترین گزینه برای شنیده شدن صدای آفریقا باشد که قرن‌ها تحت استعمار و کشتار کشورهای غرب قرار گرفته است. وجود آفریقای جنوبی، مصر و اتیوپی به عنوان اعضای اصلی و درخواست بیشتر کشورهای آفریقایی برای پیوستن به آن، نشان‌دهنده ظرفیت بالای بریکس برای این قاره است. در این میان، کریدور ترانس آفریقا می‌تواند به قابلیت ترانزیتی بریکس در این قاره کمک کند.


شبکه بزرگراهی ترانس آفریقا شامل پروژه‌های جاده‌‌هایی است که توسط کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آفریقا  (UNECA)، بانک توسعه آفریقا (ADB) و اتحادیه آفریقا در ارتباط با جوامع منطقه‌ای توسعه می‌یابد. هدف آن‌ها ترویج تجارت و کاهش فقر در آفریقا از طریق توسعه زیرساخت‌های بزرگراهی و مدیریت کریدورهای تجاری مبتنی بر جاده است.


در واقع بزرگراه TransAfrica یک مسیر زمینی است که کشورهای آفریقایی را به هم متصل می‌کند و یکی از بزرگترین پروژه‌های عصر کنونی محسوب می‌شود. این پروژه از قاهره مصر آغاز و از سودان، اتیوپی، کنیا، تانزانیا و آفریقای جنوبی می‌گذرد. این بزرگراه حدود ۶۰ هزار کیلومتر طول دارد و از حداقل ۱۸ کشور عبور می‌کند. بزرگراه ترانس آفریقا به عنوان یک مسیر مهم برای کالاهای تجاری معرفی شده و تمرکز اصلی این مسیر، بهبود رشد اقتصادی است.


در واقع، اتصال پروژه ترانس آفریقا با ابتکار جاده و کریدور، می‌تواند قابلیت کشورهای بریکس در تجارت آفریقا که دارای منابع معدنی کمیاب است را افزایش دهد. باید توجه داشت که منابع این قاره برای کشورهای اروپا مانند فرانسه و همچنین ایالات متحده حیاتی است.


همانطور که ملاحظه می‌شود، بهره‌گیری بریکس از کریدورهای مهم خود در کنار کنترل آبراه‌هایی مانند هرمز، سوئز و باب‌المندب، ظرفیت و توان آن را در تجارت آینده افزایش خواهد داد. این امر تهدید جدی برای هژمونی غرب بوده و از همین‌رو، آن‌ها با محوریت ایالات متحده به دنبال تقویت کریدورهای جایگزین مانند آیمک و کریدور میانی هستند.